Ads by Google X

رواية صدفة غيرت حياتي الفصل الاول 1 - بقلم ايمان شلبي

الصفحة الرئيسية

 رواية صدفة غيرت حياتي كاملة بقلم ايمان شلبي عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية صدفة غيرت حياتي الفصل الاول 1

- لو جاي في رجووووع انساني 

- احم داليدا  خالتك وعيالها راجعين مصر بكره 

- لو ناوي يرجع يا اهلاااااا 

- الاه!!

قالتها اختي باستغراب وهي بتسيب الكتاب اللي في ايديها وبتبصلي بذهول !

بصيتلها وانا بقول باستغراب :

- ايه في ايه ؟!

ضحكت وهي بتقول بسخريه:

- هو مش كان من شويه لو جاي في رجوع انساااني 

دلوقتي لو ناوي يرجع يا اهلا !!

رميت عليها المخده بغي*ظ:

- خليك في حالك انت ياعبده 

ضحكت وهي بتلقط المخده قبل ما تلبس في وشها وهزت رأسها بيأس :

- والله مج*نون*ه ربنا يعينك علي المهلبيه اللي في دماغك 

بصيتلها بقرف ومردتش عليها قومت ساحبه الغطا علي وشي واتظاهرت بالنوم 

مع اني مكنتش هنام بس كنت محتاجه افصل شويه عن العالم أو اعيط ايهما أقرب 

اتنهدت بح*زن وانا مش حاسه نفسي مستعده ابدا للمقابله ديه 

انا اصلا لسه بحاول اتعافي من العلاقه الم*ؤذيه ديه كنت علي وشك اتعافي كنت علي وشك ابدء من جديد لكن للاسف خبر رجوعه قلب كل الموازين قلب حياتي وقلب كل الخطط قلب كل حاجه واي حاجه تحسسه بالندم أنه سابني زمان 

الظاهر أن مفيش حد غيري اللي حاسس بال*ندم مع أن مش انا اللي سيبت مش انا اللي جرحت انا المظ*لومه والم*تسابه انا الض*حيه وهفضل الض*حيه طول ما حبه لسه في قلبي ! 

غمضت عيني وانا بحاول اكتم صوت عياطي عشان محدش يحس بضعفي 

كفايه ض*عف وانه*يار ،انا وعدت الكل اكون اقوي وعدتهم ابدء من جديد واعيش حياتي ،مش هقدر اكون ضعيفه تاني 

انا بنفسي قولت قدامهم اني تعافيت وان انتهاء علاقتنا قواني مضعفتيش مع أن اللي جوايا عكس كده تماما انا جوايا بنه*ار كل يوم مخدتي تشهد دموعي اللي مش بتجف قلبي يشهد دقاته اللي كل ما تشوف صوره ليه أو حتي تسمع اسمه في الكلام عيوني تشهد انها بتدور عليه في كل الوشوش يوميا يمكن تشوفه ولو حتي صدفه يمكن يحنن قلبه ويرجع 

حسيت بالغطا بيتسحب من عليا كنت لسه همسح دموعي بسرعه بس هي منعتني وهي بتبتسم بهدوء وتفاهم 

- متحاوليش تداري دموعك يا داليدا انا اختك واكتر واحده حاسه بيكي 

بصيتلها بدموع وانا بقوم وبترمي في حضنها وبعيط ب*حرقه 

كنت بعيط عياط هس*تيري وجسمي كله بيتنفض لحد ما خلصت كل اللي جوايا وبدءت اهدي 

- هديتي

هزيت راسي وانا ببعد عنها وبقولها بصوت مبحوح:

- مش قادره ياريم مش قادره علي المواجهه 

حطت ايديها علي ايدي وهي بتقولي بتشجيع :

- زين سابك زمان عشان عملتي حادثه ومبقتيش تعرفي تمشي 

قالك كده بالحرف " انا مقدرش اتجوز واحده مش*لوله وصحابي والناس كلها تت*ر*يق عليا " 

قالك " الحقيقه يا داليدا السبب الوحيد من ارتباطي بيكي هو جمالك الخارجي لكن حاليا من بعد ما اتش*ليتي مبقاش عندي اسباب افضل مكمل في العلاقه ديه !" 

قالك " انتي اتعرضتي عليا ورغم اني كنت رافض الفكره إلا أني وافقت لما لقيت ملاك قدامي عشان كده وافقت وقولت هتباهي بجمالك قدام كل الناس " 

وبصت في عيني وهي بتقول بقس*وه لكن لمصلحتي:

- قالك " انا عمري ما حبيت ولا هحب حد "

زين اهانك ياداليدا أهان كرامتك  وبعد كل ده لسه بتفكري فيه !

زين بعد ما سابك بيوم راح خطب واحده واتجوزها وكاتب حب حياتي اللي محبتش ولا هحب غيرها 

معني كده أنه ما صدق يحصلك حادث*ه عشان يتلكك ويسيبك ويرجع للي كان بيحبها زمان 

بمعني اصح اللي غاظ*ك بيها اللي خطبك عشان ي*غي*ظها واول ما سابك رجعتله ورجعلها وطلعتي انتي من المولد بلا حمص !!

كنت عارفه أن عندها حق في كل كلمه بتتقال ،كنت بسمع اللي بتقوله وكان هو اللي بيتكلم قدامي 

الموضوع حصل من زمان بس حاسه كأنه امبارح 

وقتها سمعت صوت قلبي وهو بيت*كسر من كلامه 

حاوطت وشي وهي بتبصلي :

- داليدا حبيبتي فوقي بقي اخرجي من اوهامك اوعي تبيني ض*عفك قدامهم ابدا اوعي 

هزيت راسي بهدوء وانا ببتسم وبقول بمرح مصطنع:

- ايه ياختي السيره اللي تغم النفس دي تعالي يابنتي نشوفلنا حاجه تتاكل 

قولت كلامي وقومت من قدامها وكأني بت*هرب من الحزن في الهزار 

خرجت برا وانا بنادي علي ماما بصوت عالي :

- ماماااااا يانوووووووءه ياسناااااااااء 

كانت ماما قاعده في اوضتها بتقرا قرءان كالعاده واول ما سمعتني بنادي خرجت بفزع 

- ايه في ايه حد حصله حاجه حد م*ات حد *بيو*لع 

قربت منها وانا بضحك وبحط ايدي علي كتفها :

- ايه كل الحو*ادث اللي اتقالت دي ياحجه محدش جراله حاجه متقلقيش

بصيتلي وهي بتقول بقلق :

- اومال في أي ؟؟

حكيت راسي وانا بلوي شفايفي :

- بصراحه كده جعانه وعايزاكي تعمليلي حاجه اكلها عشان حاسه اني هفتانه

بصيتلي وهي بتسال بذهول :

- جعااانه؟؟؟

يابت انتي مش لسه من ربع ساعه اكله طبق محشي 

بصيتلها وانا بقفل عيني نص قفله :

- انا يابنتي 

- لا انا يابنتي 

- طب يالا ياست الكل حضريلي طبق محشي تاني بقي 

هزت راسها وهي بتضرب كف فوق التاني بيأس 

- عوض عليا عوض الصابرين يارب 

قالت جملتها ودخلت المطبخ وهي بتعملي اكل بكل الحب اللي في الدنيا 

عدي اليوم بدون أحداث تانيه تُذكر ودخل الكل ينام ماعدا انا

كالعاده فضلت افكر في الموضوع وضربت بكلام اختي عرض الحائط 

صحيت تاني يوم الصبح وانا عيني وارمه من كتر العياط 

كان الكل لسه نايم لبست هدومي وخرجت من البيت 

كنت نازله علي السلم وفجأه ظهر قدامي هو وخالتو ومعاهم مراته اللي فضلها عليا 

خالتو بسخريه:

- دودو ازيييك

بلعت ريقي بتوتر :

- ا الحمد لله ياخالتو ح حمد لله علي السلامه 

بصيتلي وهي بتبتسم بشماته:

- مش تباركي لزين 

- مبروك بس علي ايه ؟!

ضحكت وهي بتبص لزين ومراته :

- اصل مرات زين حامل يالا عقبالك بقي ايه مفيش حاجه كده ولا كده ده انتي بقيتي ماشاء الله بتمشي اهو ايه عملتي عمليه ولا ايه!

بصيتلها وانا بضحك بثقه:

- اه الحمد لله عملتها وخطيبي كان معايا في كل لحظه ربنا يخليه ليا يارب 

لوت بوقها :

- ايه ده انتي اتخطبتي!

بصيت وراها وانا بفرك ايدي بتوتر :

- اه وخطيبي اهو تعالي ياحبيبي سلم علي خالتو 

الكل بص وراه علي الشخص اللي دخل من باب العماره و.....

 رواية صدفة غيرت حياتي الفصل الاول 1 - بقلم ايمان شلبي
nada eid

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent