Ads by Google X

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل الرابع عشر 14 - بقلم ندي علي حبيب

الصفحة الرئيسية

  رواية حين تقع في الحب بقلم ندي علي حبيب  الجزء الرابع عبر مدونة دليل الروايات

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل الرابع عشر 14

عاصي بستغراب :الووو الووو يعني ترن وتقفل اي قلة الذوق دي وقفل الفون وطلع وقف قدام البيت لدرجة دي كان وجودك فارق معايا وغمض عينه وحط ايده في جيبه وفضل واقف في الهوا والمطره اللي نزله
……….
عند ندي
فريده حط ايدها علي بوقها :مكنتش اعرف انك بالوقاحه دي يا ندي معقول عوزه تسيبي خطيبك علشان الواد اللي ولا نعرفه ولا يعرفنا دا
ندي دموعها نازله وبتحاول تشيل ايد فريده واخيرا شالتها :ابعدي ايدك بقااا في اي انا انسانه مش عبده عندكم مش روبوت انا علشان تقولو ليا اتحرك امتي
فريده :علشان خايفين عليكي نبقي بنضرك اخنا بنعنلركدا لمصلحتك
ندي بوجع :بتكسرو فيا وتقولو لمصلحتي عوزين تجوزوني واحد مبحبوش وتقولو ليا دا نصيب بتموتو فيا بالبطيئ وتقولو ليا دا قدر عوزين اي مني انا عملت ليكو اي علشان تعملو فيا كدا
فريده معرفتش ترد عليها بس قالت بغضب :اسمعي ابراهيم هو اللي هتتجوزيه ولو وصلت اننا نجوزك بالغصب هنجوزك ودلوقتي نامي علشان بكرا الناس جايا تحدد معاد كتب الكتاب وطلعت و قفلت الباب بالمفتاح
ندي بوجع :هل من مصلحتي ان اعيش حزينه طول عمري اعيش ميته دا اللي من مصلحتي دموعها نزله من غير ما تحس وغمضت عينها وفتحتها تاني طيب انا ليه مهربش وبصت من الشباك لقت ان المسافه بسيطه ضحكت وراحت فتحت الشباك براحه ونطت
ندي بفرحه :ابقي وريني بقا هتجوزني لإبراهيم حورات ازاي يا جدي المنتن ومشيت براحه لحد ما عدت البيت
ندي :طيب انا مش معايا فلوس اركب تكسي اعمل اي بقا …. الجيش قالك اتصرف وراحت وقفت تاكسي وركبت لو سمحت يا عمو وصلني محطة القطر يسترك ورجعت راسها لورا ببتسامه :اخيرا خلصت
وبعد وقت
السواق :وصلنا يا انسه
ندي :بص ياعمو عرفه ان اللي هعمله غلط بس انا مش معايا فلوس وانت مش هتسكت وفتحت الباب وطلعت جري علي محطة القطر
السواق ببتسامه :ربنا يسترنا كلنا بينها طيبه بس وقعه في مشكله
ندي ركبت القطر اللي رايح علي القاهره بعد ما في يت دفعت ليها التذكره وراحت قعدت علي كرسي ببتسامه :ربنا ساعدني النهارده علشان عارف انهم غلط
…………………….
في الصباح
الكل صحي وبعد الفطار كل واحد اخد مراته وعياله ومشي بالعربيه وحبيبه اللي متجاهله اسر تجاهل رهيب هو نفسه استغربه وفرحه اللي بدأت تعيش الامر الواقع ولعد وقت كبير وصلو الجماليه
غسان :عاصي خد الشنط طلعها علي فوق علي ما اجيب الباقي
نيرااا كانت بتنزل شنطتها لمحت ندي وهي جايا بتجري ودموعها نازله
نيرا راحت عندها بستغراب وحضنتها :ندي حببتي جايا منين كدا ندي سابتها وراحت علي غسان
ندي بدموع :ابيه تقدر تنقذني
عاصي واقف مصدوم صدمه تامه حببته قدامه شكلها متبهدل ووشها دبلان من قلة الاكل هدومها اللي المتربه وشعرها اللي مش مترتب راح عندها :اي اللي عمل فيكي كدا
ندي مقدرتش تمسك عياطها وعيطت اوووي نور راحت عندها وحضنتها
نور بحزن :بس يا حببتي اهدي مفيش حاجه انتي بدام جيتي لينا ومحتاجه الحمايه هنجميكي بدمنا مش كدا ولا اي با ابو عاصي
غسان :احميها بدمي بس اطلعو فوق علشان الحاره والرجاله واحنا هنيجي وراكو يلاا
نور اخدت ندي وطلعت علي فوق ومعاها حبيبه نيرا وزهره
نورهان لنسمه :نسووم انا مش قادره اقاوم النوم هطلع الشقه ارتاح شويه واشوفكم بليل علشان المسلسل
يمني اللي شايله سيف وهو نايم :وانا برضو هطلع اخد شور وانام وانيم سيف وهاجي علي المسلسل برضو
نسمه :خلاص ماشي انا كمان الشقه فرق زمانها متربه هطلع ارتبها واغسل شويه الهدوم اللي معانا وانزل علي المسلسل يلا سلام
نورهان اخدت فرحه وطلعت علي شقتها
يمني :محمد انا هطلع علي الشقه
محمد بص ليها :انتي كل دا لسه وقفه في الشارع اصلا اطلعي يا يمني اخلصي
يمني ضحكت وطلعت علي شقتها
وعمر ومحمد اخدو الشنط وطلعو علي بيتهم
…………………..
في منزل ندي
عزه :مااااامااااا ندي وصلت يا ماااااماااا
ناديه كانت في المطبخ طلعت جري :فيين
عزه :هي مطلعتش هنا بس الناس اللي هي راحت معاهم وصلو تحت البيت اهو
ناديه لبست طرحه وراحت علي البلكونه :لو سمحت يا استاذ
قاسم بص ليها :متقلقش يا ام ندي ندي طلعت فوق مع البنات وهترجع ليكي دلوقتي
ناديه :طيب معلش استعجلها وخليها تيجي ليا
قاسم :حاضر وبص لغسان هنعمل اي حوار ندي دا باين في حاجه
غسان وهو طالع السلم :دخلت جدها وابن عمها بالشرطه واحنا في الجبل مش مطمنه اصلا وانا وقتها عارف ان اكيد في حاجه المهم تعالي دلوقتي نفهم
قاسم :واساسا هما اخدوها علي مكان غير بيتها وهي هربت وعلشان كدا طلبت نحميها والدليل ان امها مفكره انها كانت معانا اصلا
غسان دخل البيت وسلم علي ابوه وامه :وحشتوني والله العظيم
نفين :وانت وحشتني يا ضنايا والله
اسر قاعد وكل نظراته لحبيبه المتوتره
وعاصي اللي قاعد عينه علي ندي بحزن ووجع شديد
غسان :قوليلي يا ندي لما مشيتي من بيت الجبل جدك اخدك علي فين
ندي :الاول جدي متكلم مع واحد عليا انه يخطبني انا مكنتش اعرف كدا غير من شهر وقتها رفضت كتير واضربت كتير علشانه بعديها جدي قالي هتتجوزيه يعني هتتجوزيه وفعلا النهارده بليل كانو هيجو ويكتبو كتابي بس انا هربت قبل ما داه يحصل
قاسم بصدمه :كتاب اي اللي يتكتب انتي قاصر يعني جدك موافق انك تتجوزي عرفي ولا ازاي
ندي بدموع :بالظبط هو موافق اتجوز كدا علشان هو شايف انه كويس وكمان هو مفكر ان انا ماشيه علي حل شعري وليا علاقه برجاله
غسان :ايه الناس دي يابنتي بصي انتي بدام جيتي في حمايتي هحميكي بدمي بس المشكله ان مش عارف احميكي بصفتي اي
عاصي وقف :اهدي يا ابا محدش هيحمي ندي غيري اولا بصفتها مراتي وانا قدامكم وقدامها بطلب تجوزوها ليا تقبلي
ندي بعياط :بس دا مش حل يا عاصي انا بهرب علشان متجوزش واحد يبقي اسيبه واتجوزك
عاصي بهدوء:انتي بتهربي علشان متجوزيش واحد مش بتحبه لكن انا بتحبيني
ندي اتسكفت والكل ابتسم علي عاصي وغسان ضحك
ندي بكسوف :الله يكسفك يابعيد قدر ان ابوك وامك قعدين يا راجل
غسان ضحك عليها وبص لعاصي :كمل يا باشا سامع
عاصي :لو موافقه عليا انا مستعد اجي لولدتك واطلبك منها وخلال اسبوع تكوني علي ذمتي وانا بحبك ومش مكسوف وانا بقولها بلاش تبصي كدا
قاسم :انا شايف ان عاصي حلها لو فعلا عاصي اتجوز ندي الموضوع اتحل خلاص علشان دا جوزها واكيد جدها هيجي ويقول خطفينها ومفيش زوج يخطف مراته ولا اي
منير :وعلشان منظلمكيش يا ندي انتي قدامك الإختيار عوزه عاصي احنا جهزين لكل طلباتك مش عوزاه دا قرارك
نور بهمس ليها :وفقي وفقي انا حمايه طيبه والله
ندي بهمس :احلفي يعني مش هتسخلي جلدي زي ما بسمع لاء انا عوزه اوحي ابنك عليكي مينفعش كدا
نور بضحك :يخرب عقلك دا طايره منك انتي كمان
حبيبه :الحله لقت غطاها
ندي بخجل :انا موافقه بس ماما
عاصي بفرح :ماما اي بقا انا مالي بماما المهم عندي موفقتك يا جميل
غسان :اهدي بقا علشان نعرف نتصرف ندي تعرفي ولدتك اننا هنيجي ونتقدم واللي فيه الخير يقدمه ربنا
ندي بخجل :حاضر هقولها انا لازم امشي دلوقتي علشان زمانها قلقانه عليا
عاصي :استني عاوز اتكلم معاكي شويه تعالي نعد في الصالون شويه واخدها ودخل
ندي :في اي انا عوزه امشي مامتي لسه لما تعرف بالي حصل ليا هيجيلها تشنج واليوم طويل
عاصي بوجع عليها وهو حاطط ايده في جيبه :عملو فيكي اي
ندي بمرح :مفيش شويه شد شعر علي كام قلم بس كدا وقبل موتي هربت انا بقاا
عاصي :عرفه نفسي اعمل اي دلوقتي ؟
ندي بستغراب:اي
عاصي :احضنك بس لازم اصبر شويه لحد ما تبقي حلالي وقتها حضنك هيكون ليه طعم تاني خالص
ندي غمضت عينها شويه :انتي سافل وشكلك نسوانجي وهيبقي تريخك معايا عنب المهم سبني انزل بقااا
عاصي قرب منها وهي بترجع بخوف :في اي انت لسه بتقول طعم تاني للحلال بتتغير لي كدا انت ياااض
عاصي بص عليها من فوق لتحت :انتي دلوقتي هتكوني حرم عاصي الالفي يعني لبسك دا هيتغير 180 درجة يا قلبي
ندي بردح :نعم يا بابا نعم يا اخويااا نعم يا حيليييي لبس اي اللي يتغير
عاصي بضحك :ندوش البنات بتتكسف انتي مفيش عندك الكلام دا بي يعني في وصعنا دا المفروض انتي تقوليلي عاصي ابعد انا مش قويه لدرجة دي لكن اللي انا شايفه انك بتردحي
ندي زقته واتكلمت بمياعه :ابعد يا عاصي انا مش قويه لدرجة دي يا حبيبي ورجعت اتكلم عدل عوزني اقولك كدا يخسارة تربيتك يا ام عاصي
عاصي بهيام :بحبك
ندي بصت ليه ووشها احمر :هقولها ليك لما احس بيها بجد
عاصي :وانا مش مستعجل ويلا انزلي علشان مش عاوز ارزعك بوسه دلوقتي
ندي جريت علي تحت بخجل وفرحه جواها انها اخيرا خلصت من جدها بس دا هي ظنيته قبل ما في حد يمسك ايدها ويشدها ويكمم بوقها وهي طالعه بيتهم
……………………..
في شقة نور دخلت نور علي غسان اللي قاعد علي السرير ومتابع حاجه علي الاب
نور :حبيبي اقلع هدومك بسرعه
غسان بص ليها بحاجب مرفوع وبخبث :مش بتقولي مشغوله
نور بخجل وفهمت قصده :انا اقصد علشان اغسلهم يا حبيبي بطل قلة ادب
غسان بمكر :طيب بس يبي الغسيل والحورات دي وحدي اقولك كلمتين مهمين ومسك ايدها
نور :غسان ابعد ورايا شغل والله والغساله شغاله
غسان وقف وقرب من رقابته وعضها :طب وكدا
نور غمضت عينها بضعف :غسان ابعد بجد
غسان قرب من كتفاها باسه وبعدها عضه وقال بهمس :كدا
نور لفت ايدها حولين رقابته :اممم
غسان بهمس ليها :انا كمان بقول كدا واشتالها وبدء يزيح عنها هدومها وبيوسها في كل وشها وكتفاها ورقابتها ونور متجاوبه معاه بقوه
نور بهمس :اتكلمت مع حبيبه في اي
غسان :هششش مش وقته خاالص خليكي معايا وانسي كل العالم واللي فيه
…………………..
في قوضة حبيبه
حبيبه لنيرا :وحشتي اووي شوفتي شكله زعلان ازاي انا فرقه معاه واضح اووي
نيرا اللي بتحط كريم علي وشها :هو بيحبك واتحدي الكل علشانك بس انتي غبيه بتكفئيه بإنك بتتجاهليه
حبيبه :ما هو انا مش عرفه اعمل اي بابا قالي احتا بنحب الست اللي تتقل علينا مش اللي نكون مدلوقه
نيرا :بس اسر بيحبك كدا وعوزك كدا وانحدي الكل علشان انتي كدا
حبيبه بتفكير :انتي صح ومسكت فونها وبعت رساله لاسر (وحشتني )وفضلت شويه شوفي اتأخر في الرد ازاي
اسر :(بجد وحشتك ما هو باين اووي انا اقف في وشهم كلهم علشانك بليل والصبح ولا كأني موجود )
حبيبه   اسفه يا حبيبي والله العظيم لما اشوفك هقولك اي اللي حصل )
اسر   بليل يا حبيبه اطلعي الشقه بتاعتي عارز اتكلم معاكي في شويه حجات مهمه )
حبيبه :(حاضر ) نيرا عوزني في حجات مهمه تفتكري ممكن يقطع علاقته بيا
نيرا :لاء معتقدش هو بيحبك بس ابقي شوفي هيقولك اي وخلاص وسبيني انام علشان فصله
حبيبه رمته عليها البنطلون :دا بنطلونك بيعمل اي علي سريري
نيرا اخدت البنطلون :معصبك اووي هو ندي كانت ارحم منك فينك يا صحبتي
………………..
في بيت ندي بعد ما حكت لامها كل اللي حصل
ناديه بدموع :ازاي ياخدك مني وبعنل كل دا فيكي هو اتهبل
ندي :يا ماما انتي سبتي الموضوع الاساسي ومسكتي في اليهودي اللي من بني قريظه دا
ناديه :موضوع جوازك دا مرفوض جواز اي اللي تتجوزيه دلوقتي دا انتي لسه في تانيه ثانوي
ندي بسرعه :ماما من الاخر انا بحب عاصي وهو بيحبني ومش هتجوز غيره ولا اناي عوزاني اتجوز ابراهيم فرشه بقااا
ناديه :ولا دا ولا دا مفيش جواز ليكي وانا اقدر احميكي
ندي بحرن:عرفه انك هتقدري بس اوعي تنسي ان احنا محتاجين فلوسنا اللي عندهم يا ماما علشان علاج عزه مش عوزه نكون عداوه بينا
ناديه بحزن :وعلشان مكونش عداوه بينا اجوزك قاصر وغصب
ندي :مين قالك ان هتجوز غصب
عزه بمرح :لو متجوزتوش برضاكو
ندي بمرح وهي بتهز كتفها :هتجوزو من وراكو
ناديه حدفت فيها الشبشب :وحياة امك ما هيحصل
ندي :بتكلم جد هو هيجي مع اهله علشان يتقدم ليا
ناديه بجديه :انتي بتتكلمي جد يا ندي ؟
ندي :اكيد مش ههزر في حاجه زي كدا يا ماما
ناديه :وانتي موافقه تتجوزيه
ندي نزلت راسه الارض : موافقه
ناديه سكتت :مش عرفه افرح ولا ازعل
ندي بسرعه :افرحي يا ماما علشان انا عوزه عاصي مش هتجوز غصب زي ما كانو عوزين يعملو فيا
ناديه لما لقت بنتها في فرحه في عنيها ابتسمت :اللي فيه الخير يقدمه ربنا
ندي ابتسمت ودخلت اوضتها جواها فرحه هي مستغرباها :خير انشالله وافتكر وحطت ايده علي بوقها بخضه بس انا كدا هتجوز ومش هعرف اعاكس حد ولا اي يخربيتك يا عاصي الكلب هو عاكس بنات مصر كلها وانا ملحقتش اعاكس حد ولازم اروح جامعه واوقع الكتب وتبدء قصة حب من هنا بقتا ولا الدكتور بتاع الماده يعجب بيا ولا حاجه تؤتؤ انا كدا هيفوت عليا كتير بس احلي حاجه انه بعضلات عنزه الفورمه الشمال شغاله شغل تمام
…………………
في شقة نسمه
نسمه نزله تنفيض في قوضة النوم ومشغله المكنسه
قاسم قام بغضب :يا نسممممه انا بقولك هنام ساعه ومدخليش ميتين ام الاوضه ناقص تجيبي المكنسه تحطيها علي دماغي
نسمه :يعني ننام في التراب
قاسم حط ايده علي دماغه :ما انا لو انزفت وروحت نمت في قوضة تانيه هتيجيي تنضفي فيها برضو
نسمه :قاسم متشتغلنيش انزل نام عند امك تحت
قاسم بصدمه :مشتغلكيش انتي بتتكلمي كدا ليه يابت انتي
نسمه بخوف :بهزر يا حبيبي والله نام برحتك ولو دخلت الاوضه دي تاني كهربني وطلعت
قاسم اتعدل ونام :لما نشوف في ام دا يوم
نسمه لقت زهره في وشها مبصتش ليها
زهره :ماما اساعدك في حاجه
نسمه بزعل :شكرا
زهره برجاء:علشاني كلميني اسفه ومش هعمل كدا مره تانيه انا عرفتك غلطتي ومعترفه بيها وصدقيني عمري ما هكلم حد تاني ودا وعد مني ليكي
قاسم واقف علي باب قوضة النوم :غلطت اي اللي معترفه بيها يا زهره ؟؟؟
……………………
ياسمين كانت قعدة في قوضتها وكالعاده بتفكر في ادهم ودموعها نازله :ياتري عامل اي بيفكر فيا زي ما هو مبيطلعش من دماغي كدا بياكل ولا لاء طيب بردان ولا عامل اي وفونها رن
ياسمين :الووو
ادهم بعشق :وحشتيني يا اغلي حاجه في حياتي ؟؟؟؟
رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل الرابع عشر 14 -  بقلم ندي علي حبيب
nada eid

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent