Ads by Google X

رواية صعيدية امتلكتني الفصل الثاني عشر 12 - بقلم اسماء صالح

الصفحة الرئيسية

  رواية صعيدية امتلكتني كاملة بقلم اسماء صالح عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية صعيدية امتلكتني الفصل الثاني عشر 12

_امسگ الورق ده وتعمل زي ما قلتلگ فاهمم م.
_فاهم يا هانم بس امتي..؟؟؟
_النهاردة بليل والرجالة اللي انت طالبها للعمـ.لية جاهزين.
بيقوم من ع الكرسي وبيمش نحو البـا*ر تبعه في بيته وبيصـ.ب كا”س بيشرـ.به: قوليلي أنتي بتعملي كده ليه معاهم؟ كل ده علشان الفلوس..مش معقولة بتحبيه وعايزة تتجـوزيه يا غادة.
بتظهر غادة وبتمـ.يل بخطواتها ببطئ وبتقف جنبه وحا”طه ايدها ع كتفه بهدوء:
الفلوس اللي بتتـ.ريق عليها دي بملااين وبعدين انت هتاخد
 نصيبك وتخـ.لص العمـ.لية في اسرع وقت فاهممم.
_اممم طيب امشي دلوقتي الوقت أتأخر وبكرة نشوف..
سمية في اوضتها بتـ.لف بفستانها:مريم ايه رأيك في الفستان؟
مريم بفرحة : جميل يا حبيبتي انا فرحنالك اوي يا سمية
سمية بفرحة : حبيبتي هاتي حضـن بقي ….
صوت من خلفهم : وانا بقي مليش نصيب في الحضـن ده ولا ايه .؟؟
بصوا للباب كانت واقفة بتتمشي بصوابعها ع الباب وجنبها فتحية وبتدخل بفرحة هتقع بالأرض.. امسكتها مريم بسرعة: حاسبي يا رقية.

رقية : متخافيش يا مريم ..وكملت بمرح : هو علشان مش بشوف مشيفاش الأرض ياختي .

سمية لتغير كلامها بضحك : هههه انتي هتفضلي ع طول أكده لسا”نك ده خبـ.يه شوية.
رقية بضحك : ههههه لا مش هخبـ.يه ..ومبروك يا عروسة
اتقدمت منها وتخدها في حضـ.نها: حبيبتي يا رقية وعقبالك.
رقية بحزن مداري : عقبالك ايه بس…هو في واحد يقبل ياخد واحدة عا”مية يا سمية بطلي هزار .
سكتت سمية وبصت لمريم بحزن عليها.
قطعت الصمت سعيدة : اي يابنات ورانا ميـ.ت حاجه النهاردة ويلا يا سمية مع البنات ع المطبخ ..
سمية بصدمة : وه ياما عاد أنا العروسة عايزاني ادخل المطبخ النهاردة.

سعيدة بزعيق : خلصي يابت بلا عروسة برضو هتساعدينا يلاااا.
سمية بزعل : يوووه حاضر..
سعيدة لرقية : شايفة بنت خالتك يا رقية بتعمل ايه متساعدناش..!
رقية بابتسامة : معلش يا خالتي دي عروسة برضو سيبيها.
سمية نطت بفرحة وحضنت رقية : حبيبتي يا بنت خالتي..
ضحكوا عليها وكملوا كلامهمم…
في اوضة غادة..
دخلت غادة واتخـ.ضت لما وجدت وفاء في الاوضة مستنياها: وفاء باستغراب : كنتي فين من الصبح ده كله.؟؟
غادة بتوتر : م مفيش كنت بره في مشوار ورجعت.
وفاء : ايه غيرتي رأيك في الخطة ولا ايه ؟؟؟
قعدت ع السرير بتقـ.لع جز*متها بغـــ.رور : ومين قالك غيرت رأيي !!!؟
وفاء بخبث : طريقتك مش بتسألي ولا بتز.ني في جوازك من حازم .
غادة بحدة : لأ ابدا بس مستنية دوشة الفرح يخلص .
وفاء مستغربة : ماشي يا غادة….طيب يلا اجهزي علشان ننزل تحت ليهم
غادة بهدوء : اوك ..طلعت وفاء بشـ.ك من تصرفات غادة وهي بصت لاثارها..وفتحت موبايلها ع اتصال..
حازم مع الشباب واكرم في اوضهم..
صاحب اكرم : يلا يا أكرم كل ده في الحمام
صاحب اكرم بتـريقة : ما تسببه يا عم ده عرييس
ضحكوا كلهم ع صاحبهم ومستنين اكرم يطلع..
طلع ليهم اكرم بجلباب صعيدي وبير.بط العمة فوق رأسه.
وقف حازم وساب فونه ع الطرابيزة بجلابيته الصعيدي وبص ع اكرم وضحكوا ع منا.ظرهم لأول مرة يرتدوا الزي الصعيدي.
الشباب ليهم بمرح : طب والله شكلكم حلو .
حازم بيرفع أيده لفوق : اول مرة البسوا
اكرم : وانا كمان
الشباب : يا عم انتوا صعايدة ومفيش صعيدي مش بيلــ.بس جلابية .
حازم : طب يلا بينا ع تحت يا لذيذ منك ليه..
نزلوا كلهم ع تحت وقعدوا مع جمال وبعض الرجال المهمة والمأذون بينهم..وشغلوا الأغاني الصعيدية وصوت الأطفال بيلعبوا في كل مكان..
..
نزلت سمية بفستانها ع السلم وخلفها سعيدة وفتحية وقرايبهم ومريم اللي ما*سكة يد رقية وبتنزلها براحة ع السلالم .
وقفوا كلهم وبص اكرم ع سمية وهي نازلة ومغطـ.ية وشها بطرحة الفستان نزلت وقعدت جنب ابوها والناحية التانية اكرم وبينهم المأذون بيكتب الكتاب .. وخلصوا
وجمع بينكما في خير..مبارك يا عرسان قالها المأذون ورفع المنديل ..
وزغر.طت سعيدة وفتحية بفرحة..
رقصــ.وا ع اغاني صعيدية ومسـ.ك اكرم العصا ورقــ.ص مع حازم بالعصاية وبيتفرجوا عليهم..
رقية : هما بيعملوا ايه دلوقتي
فتحية : بيرقــ.صوا بالعصاية يا حبيبتي..
ابتسمت رقية وفضلت تصقف بفرحة مع انها مش شا”يفة لاكن قلبها فرحان ليهم(رقية؛21سنة.عنيها ازرق..جميلة ورقيقة وحيدة امها والدها متوفي..بنت خالة مريم )
قرب حازم من مريم اللي وشها بالأرض مكسوفة
ميل ع أيدها وبا*س أيدها بحب قدام الكل ..اتغا.ظت غادة منهم ..
مريم بخجل : حازم بتعمل ايه الناس كلها واقفة..
حازم : مليش صالح بالناس اهم حاجه انتي.
ضحكت بهدوء وبصوا لبعض .ورقـ.ص اكرم مع سمية وحوالينهم أصحابها ..
دخل ليهم جمال بعد ما عشا الرجالة بره في الجنينة وبصوت عالي : ربنا يفرحكم يا ولادي يارب ..
شخص من خلفه : اكيد هيفرحم وانا موجود معاكم برضو!!!!!
وقفوا كلهم وبصوا ع الباب. لقوا شخص واقف بكل هيبة ببدلته السوداء وحاطط ايده في جيبه وحواليه بودي جارداد…
بصوا لبعض باستغراب :مين ده؟
رقية بهمس لسعيدة : مين ده يا خالتي اللي بيتكلم ؟؟؟
سعيدة بصوت خافض : معرفش يا بنتي .!!!!
سمية : مين ده يا مريم
مريم : مش عارفه يا سمية
جمال بقوة : انت مين يا ولدي عرفنا عليك..
دخل وسطهم وبدأ يمشي بغر”ور وقعد ع الكرسي وحط
 رجـ.ل ع رجـ.ل قدامهم ..وهنا حازم رفع حاجبه بغضب من تصرفه..
سليم بتكـ.بر :أنا سليم الهلالي ابن شريف الهلالي صاحب اكبر شركات السياحة في البلد كلها .
واكمل بثقة : وصاحب اكبر مصنع بيتجهز دلوقتي في البلد
جمال باستغراب : مصنع ايه..المصنع ده تبعي !!!..
بصله وزي ما هو مكانه وابتسم بخبث : أنا شريكك الجديد
الكل بصدمة؟؟؟

 رواية صعيدية امتلكتني الفصل الثاني عشر 12 - بقلم اسماء صالح
حبيبة

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent