رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر كاملة بقلم مريم سمير عبر مدونة دليل الروايات
رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر الفصل السادس 6
*مش هننزل النهارده يبيبي؟
_احيه !!
=مين دي ؟
_دي ، دي ..
=بسألك يا احمد مين دي ؟
_واحده صحبتي
=ودا عادي يعني ؟ ، الي انت شايفه حلو اعمله أنا معتش قيلالك حاجه
_مريم ، يمريم
خرجت من البلكونة وهو فضل ينادي عليا مردش ، نزلت تحت وقعدت علي الركنه ، نزل ورايا وفتح الباب
_ميادة ، أنا ..
*وحشتني اوي ، كده مشوفكش كل دا !!
_انا دلوقتي متجوز ، معتش ينفع علاقتنا دي تستمر
*اتجوزت !
_ايوة ، عقبالك
*امال كل لما كنت افاتحك في الموضوع كنت تقول أنا مش بتاع جواز لي !
=اي عاوزة انتي الي تتجوزيه؟ أي افاتحك دي ! هو لو كان عاوزك كان هو الي طلب ، وبيقولك اتجوز اتجوز يعني خلاص
بصتلي بقرف وحطت النضارة علي وشها ومشيت ، هو أي بنت من تبعه هتبصلي بقرف ! اي الشغله دي
روحت قعدت مكاني وسكت
=انا بجد آسف
_ولا يهمك عادي
=هقطع علاقتي ب كل البنات ، اوعدك
_دي حاجه تخصك ، أنا مليش اني اتكلم فيها ، دي حياتك وانت حر
=حياتي مقرفه ، مفيهاش سنة مسؤوليه كلها عك ، من اول مجيتي يمريم بدأت تبقي حلوة ، احس اني عندي زوجه ولازم ابقي كويس ، يريتك كنتي جيتي من زمان
_مش هضعف ، مش هضعف، لا لا ، حاكم أنا مسمحاك
ضحك =انتي طيبه اوي يمريم ، اه اسمعي ب المناسبه اني بقيت واحد تاني هعزمك علي العشا
_قول والله
=والله ، قومي إلبسي
قومت بسرعه لبست وحطيت ميكب خفيف ولبست الطرحه ونزلت
=يلا بينا
_لا استني أنا بقول نقعد هنا احسن
=انسان قديم انسان جديد بردو قليل الادب !
_مهو اعمل اي مش قادر امسك نفسي قدام الحلاوة دي كلها
=احمد ثواني ، ممكن تاخد الدوا قبل ما نخرج ؟
_ممكن
طلعت جبته وخده ، ركبنا العربيه وروحنا مطعم جميل اوي ، زي الي كنت بشوفه في الافلام بالظبط ، ناس بترقص علي اغنيه رومانسيه وناس بتستمتع ب العشا ، وسط جو هادي وجميل بشكل ! ابتسمت ومسكت أيده
وقعدنا ، كان فيه منيو بس كله بالانجليزي
_ها تاكلي أي ؟
=هو أي الاكل دا يا اخويا !!
_لا لا بقولك أي وطي صوتك هتفضحينا
=اطلبلي انت بس حاجه حلوة يا احمد بالله عليك ، أنا واثقه فيك اهو لو طلع طعمها وحش هتشوف
ضحك ونادي علي الجرسون وطلبلنا استيك ، نزل الاكل بعد ربع ساعه وكلنا
_تعرفي انك اول واحدة أخرج معاها في مطعم
=اه اكيد الباقي في night club أو حاجه
_ايدا عرفتي منين !
=وحيات خالتك
ضحك _تسمحيلي بالرقصه دي ؟
=هاا !!
قام من مكانه ومد أيده ليا _تسمحي ؟
ابتسمت =وماله
روحنا علي نص الاستيدج وبدأنا نرقص زي الباقي ، كان قريب مني اوي ، كنت مدفونة في حضنه الدافي الي بحبه ، ولأول مرة اتكسف من نظراته ! ، لأول مرة احس اني خدت حظي في الدنيا زي ماما دايما كانت بتقول علي بابا ، ممكن احمد فعلا يبقي حظي ؟ ، اول مرة احس ب الاحساس دا ، معروف ان قلبي حجر ، يمكن نقول مات ومش بيحب يقرب من اي حد ، لكن أنا بحب أقرب منه ، ابقي معاه ، نهزر ناكل نضحك نحكي ننكش في بعض ، كل حاجه حباها وهو موجود ، بحس ب الامان كأن بابا موجود معايا ! ، مش عارفه دا اسمه اي بس الي اعرفه اني مبسوطه ، مبسوطه بيه !!
_مريم
=نعم
_بحبك
=ايي؟
_بحبك ، اول مرة اقولها وانا حاسسها ومصدقها والله ، اوعي تبعدي عني ابدا ، أنا كويس بيكي
دمعت =مش هبعد ، لبدالك متقلقش
حضني ولفني وسط تصفيق من كل الي حوالينا
=يلا نطلع نجري عشان اتكسفت يلا
مشينا ، اتمشينا عند النيل ، جبنا ايس كريم وقعدنا علي الاستراحه
=احمد ، ممكن اطلب منك طلب؟
_اي طلب
=ممكن نروح نشوف بابا وماما ؟
_حاضر ، يلا بينا
ركبنا العربيه وروحنا وقفنا قدام البيت ، بيتي الي مكنتش متخيله اني اسيبه في يوم !
طلعنا وخبطت ، بابا فتحلنا حضنته وسلمت عليه وأحمد سلم عليه ودخلنا ، ماما جت سلمت علي احمد وحضنتها
_وحشتوني اويي
°وانتي كمان والله يحبيبتي
*امك عامله بسبوسه يبت يمريم ، حلوة حلاوة زيها
°محمود !!
*قصدي حلوة حلوة
ضحكت _يبابا بتتكسف لما تعاكسها قدامنا
°هروح اجيبها واجي
ماما راحت جابتها وكلنا ، كنت حاسه ان مفيش حاجه نقصاني ، بابا وأحمد اتكلموا وفضلوا يهزروا مع بعض
_نمشي احنا بقي
*خلي بالك منها يا احمد ، هي بتغلبنا اه بس والله طيبه
=في عنيا يعمي
سلمت عليهم ومشينا
_شكرا يا احمد انك جبتني هنا
=اهلك طيبين اوي ربنا يخليهوملك
_ويخليك ليا
=ايي؟
_نروح بقي ، احنا نروح عشان صيعنا اوي بجد
روحنا وكنا هلكانين بس الخروجه كانت جامدة مع واحد اجمد الله وكيل
طلعت غيرت ونزلت ملقتوش ، راح فين دا !! ، مر ساعه ولقيت الباب بيتفتح ، كان هو ف كشرت
_كنت فين ؟
=الاه الاه انتي بصالي كده لي
_كنت فين يا احمد ؟
=كنت بجيب دول
طلع من جيبه دبلتين
=مش عيب نبقي متجوزين ومش في إيدنا دبل؟ الناس تقول علينا أي شقطك مثلا ؟
ضحكت ولبسهالي كانت جميله اوي ، دفت أيدي و.. ، وقلبي !!
حضني وباس راسي =كده تمم ، كده انتي مراتي
_انا بحبك اوي والله
=احيه استني !!
طلعت اجري من قدامه منا قليله الادب ، أي الي انا قولته دا ، والله متربيت لحظه توحد ربنا ، اروح منه فين دا !!
=تاني جو الابواب دا !!
_اه يعم متكحش بقي بدل مقفل الباب تاني
=طب قوليها تاني
_لاء ينجم ، هي مرة واتعشت
=اه ، اه
_اه انتي بتمثل عليا انك تعبان عشان افتح الباب ؟ لا لا انسي
=..
_احمد ، احمد !
فتحت الباب لقيته علي الارض جريت عليه وحطيت راسه علي رجلي _احمد ، رد عليا
فتح عيونه مكنش احمد ، كان الطفل !! ، مع اننا لسه بليل !!
=اي الي حصل ؟
_هو أي الي بيحصل فعلا !!
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر) اضغط على أسم الرواية