رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر الفصل السادس 6 - بقلم مريم سمير

الصفحة الرئيسية

   رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر كاملة بقلم مريم سمير عبر مدونة دليل الروايات


رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر الفصل السادس 6

*مش هننزل النهارده يبيبي؟
_احيه !!
=مين دي ؟ 
_دي ، دي .. 
=بسألك يا احمد مين دي ؟ 
_واحده صحبتي 
=ودا عادي يعني ؟ ، الي انت شايفه حلو اعمله أنا معتش قيلالك حاجه 
_مريم ، يمريم 
خرجت من البلكونة وهو فضل ينادي عليا مردش ، نزلت تحت وقعدت علي الركنه ، نزل ورايا وفتح الباب 
_ميادة ، أنا .. 
*وحشتني اوي ، كده مشوفكش كل دا !!
_انا دلوقتي متجوز ، معتش ينفع علاقتنا دي تستمر 
*اتجوزت !  
_ايوة ، عقبالك 
*امال كل لما كنت افاتحك في الموضوع كنت تقول أنا مش بتاع جواز لي !
=اي عاوزة انتي الي تتجوزيه؟ أي افاتحك دي ! هو لو كان عاوزك كان هو الي طلب ، وبيقولك اتجوز اتجوز يعني خلاص
بصتلي بقرف وحطت النضارة علي وشها ومشيت ، هو أي بنت من تبعه هتبصلي بقرف ! اي الشغله دي 
روحت قعدت مكاني وسكت 
=انا بجد آسف
_ولا يهمك عادي 
=هقطع علاقتي ب كل البنات ، اوعدك 
_دي حاجه تخصك ، أنا مليش اني اتكلم فيها ، دي حياتك وانت حر 
=حياتي مقرفه ، مفيهاش سنة مسؤوليه كلها عك ، من اول مجيتي يمريم بدأت تبقي حلوة ، احس اني عندي زوجه ولازم ابقي كويس ، يريتك كنتي جيتي من زمان 
_مش هضعف ، مش هضعف، لا لا ، حاكم أنا مسمحاك 
ضحك =انتي طيبه اوي يمريم ، اه اسمعي ب المناسبه اني بقيت واحد تاني هعزمك علي العشا 
_قول والله
=والله ، قومي إلبسي 
قومت بسرعه لبست وحطيت ميكب خفيف ولبست الطرحه ونزلت 
=يلا بينا 
_لا استني أنا بقول نقعد هنا احسن 
=انسان قديم انسان جديد بردو قليل الادب !
_مهو اعمل اي مش قادر امسك نفسي قدام الحلاوة دي كلها 
=احمد ثواني ، ممكن تاخد الدوا قبل ما نخرج ؟ 
_ممكن 
طلعت جبته وخده ، ركبنا العربيه وروحنا مطعم جميل اوي ، زي الي كنت بشوفه في الافلام بالظبط ، ناس بترقص علي اغنيه رومانسيه وناس بتستمتع ب العشا ، وسط جو هادي وجميل بشكل ! ابتسمت ومسكت أيده
وقعدنا ، كان فيه منيو بس كله بالانجليزي 
_ها تاكلي أي ؟
=هو أي الاكل دا يا اخويا !!
_لا لا بقولك أي وطي صوتك هتفضحينا 
=اطلبلي انت بس حاجه حلوة يا احمد بالله عليك ، أنا واثقه فيك اهو لو طلع طعمها وحش هتشوف
ضحك ونادي علي الجرسون وطلبلنا استيك ، نزل الاكل بعد ربع ساعه وكلنا 
_تعرفي انك اول واحدة أخرج معاها في مطعم 
=اه اكيد الباقي في night club  أو حاجه 
_ايدا عرفتي منين !
=وحيات خالتك 
ضحك _تسمحيلي بالرقصه دي ؟
=هاا !! 
قام من مكانه ومد أيده ليا _تسمحي ؟ 
ابتسمت =وماله 
روحنا علي نص الاستيدج وبدأنا نرقص زي الباقي ، كان قريب مني اوي ، كنت مدفونة في حضنه الدافي الي بحبه ، ولأول مرة اتكسف من نظراته ! ، لأول مرة احس اني خدت حظي في الدنيا زي ماما دايما كانت بتقول علي بابا ، ممكن احمد فعلا يبقي حظي ؟ ، اول مرة احس ب الاحساس دا ، معروف ان قلبي حجر ، يمكن نقول مات ومش بيحب يقرب من اي حد ، لكن أنا بحب أقرب منه ، ابقي معاه ، نهزر ناكل نضحك نحكي ننكش في بعض ، كل حاجه حباها وهو موجود ، بحس ب الامان كأن بابا موجود معايا ! ، مش عارفه دا اسمه اي بس الي اعرفه اني مبسوطه ، مبسوطه بيه !! 
_مريم 
=نعم 
_بحبك 
=ايي؟ 
_بحبك ، اول مرة اقولها وانا حاسسها ومصدقها والله ، اوعي تبعدي عني ابدا ، أنا كويس بيكي 
دمعت =مش هبعد ، لبدالك متقلقش 
حضني ولفني وسط تصفيق من كل الي حوالينا 
=يلا نطلع نجري عشان اتكسفت يلا 
مشينا ، اتمشينا عند النيل ، جبنا ايس كريم وقعدنا علي الاستراحه 
=احمد ، ممكن اطلب منك طلب؟
_اي طلب 
=ممكن نروح نشوف بابا وماما ؟ 
_حاضر ، يلا بينا 
ركبنا العربيه وروحنا وقفنا قدام البيت ، بيتي الي مكنتش متخيله اني اسيبه في يوم !
طلعنا وخبطت ، بابا فتحلنا حضنته وسلمت عليه وأحمد سلم عليه ودخلنا ، ماما جت سلمت علي احمد وحضنتها 
_وحشتوني اويي
°وانتي كمان والله يحبيبتي 
*امك عامله بسبوسه يبت يمريم ، حلوة حلاوة زيها 
°محمود !! 
*قصدي حلوة حلوة 
ضحكت _يبابا بتتكسف لما تعاكسها قدامنا 
°هروح اجيبها واجي 
ماما راحت جابتها وكلنا ، كنت حاسه ان مفيش حاجه نقصاني ، بابا وأحمد اتكلموا وفضلوا يهزروا مع بعض 
_نمشي احنا بقي 
*خلي بالك منها يا احمد ، هي بتغلبنا اه بس والله طيبه 
=في عنيا يعمي 
سلمت عليهم ومشينا 
_شكرا يا احمد انك جبتني هنا 
=اهلك طيبين اوي ربنا يخليهوملك
_ويخليك ليا 
=ايي؟
_نروح بقي ، احنا نروح عشان صيعنا اوي بجد 
روحنا وكنا هلكانين بس الخروجه كانت جامدة مع واحد اجمد الله وكيل 
طلعت غيرت ونزلت ملقتوش ، راح فين دا !! ، مر ساعه ولقيت الباب بيتفتح ، كان هو ف كشرت 
_كنت فين ؟
=الاه الاه انتي بصالي كده لي 
_كنت فين يا احمد ؟
=كنت بجيب دول 
طلع من جيبه دبلتين 
=مش عيب نبقي متجوزين ومش في إيدنا دبل؟ الناس تقول علينا أي شقطك مثلا ؟
ضحكت ولبسهالي كانت جميله اوي ، دفت أيدي و.. ، وقلبي !! 
حضني وباس راسي =كده تمم ، كده انتي مراتي 
_انا بحبك اوي والله
=احيه استني !! 
طلعت اجري من قدامه منا قليله الادب ، أي الي انا قولته دا ، والله متربيت لحظه توحد ربنا ، اروح منه فين دا !! 
=تاني جو الابواب دا !! 
_اه يعم متكحش بقي بدل مقفل الباب تاني 
=طب قوليها تاني
_لاء ينجم ، هي مرة واتعشت 
=اه ، اه 
_اه انتي بتمثل عليا انك تعبان عشان افتح الباب ؟ لا لا انسي 
=..
_احمد ، احمد !
فتحت الباب لقيته علي الارض جريت عليه وحطيت راسه علي رجلي _احمد ، رد عليا  
فتح عيونه مكنش احمد ، كان الطفل !! ، مع اننا لسه بليل !! 
=اي الي حصل ؟ 
_هو أي الي بيحصل فعلا !! 
رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر الفصل السادس 6 -  بقلم مريم سمير
حبيبة

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent