رواية خادمة قلبي (2) الفصل الرابع 4 - بقلم زهرة عصام

الصفحة الرئيسية

    رواية خادمة قلبي كاملة بقلم زهرة عصام عبر مدونة دليل الروايات

رواية خادمة قلبي (2) الفصل الرابع 4

 
مالك قاعد حاطط ايدة على خده و مفتقد ملك جدا قال في سره:- كلة من بنت الكـ ـلب ملوك هي اللي ماشية ترمي كلام و الكبار العاقلين بيصدقوا اتنهد بقلة حيلة و قال:- وحشتوني أوي يا عفاريت البيت ملوش لازمة من غيركم
شوية و وليد قال:- لا بقي كدا كتير انا مش قادر و قام جري على اوضتة لم هدومة بعشوائية و قال:- جايلك يا منه جايلك يا ام عيالي و خرج لـ مالك

مالك بص للشنطة باستغراب و قال:- إنت مسافر أنت كمان وإلا اية
وليد بغرور :- لا طبعاً أنا رايح لـ منه يا حبيبي خليك أنت هنا بقي
مالك :- يعني أنت و مراتك يا ابن الصر مة السبب في انهم يطفشوا و عاوز تسيبني و تطلعني انا اللي وحش أبدا لازم تنستني اجي معاك
وليد بزهق:- طب أخلص عاوز الحقها قبل ما تنام يا مالك
مالك في ثواني كان لامم شنطة هدومة و خارج و الاتنين بصوا لبعض و ابتسموا بخبث
❈-❈-❈
كانوا قاعدين مع بعض بيتكلموا و يضحكوا على اللي ملك عملته في الست و فجأة الباب خبط
منه قامت تفتح الباب و هي بتاكل ليب لقت وليد و مالك قدامها كل واحد ماسك في ايده شنطة و على وشه ابتسامة عريضة
منه شافتهم كدا و قفلت الباب في وشهم و رجعت تاني
منال:- مين اللي كان بيخبط
منه :- لا دول وليد و مالك عادي يعني
ملوك بفرحة:- بابي و جريت فتحت الباب و حضنته
مالك شالها و قال:- وحشتيني في الشوية الصغيرين دول يا قردة يا صغيرة
ملوك باسته من خده و قالت:- و أنت كمان وحشتيني كتير خالص
وليد دخل قعد جمب منه اللي بتاكل ليب و مش مدياله إهتمام خالص
وليد :- اذيك يا حبيبتي عاملة اية
منه بصتله بابتسامة خلت وليد فرح و ضحك لكن ضحكته مدامتش كتير
منه :- حبيبتك ؟ حبك برص و عشرة خرص يا عنيا قال حبيبتي قال:- يا أخي حبتك عقربة
وليد :- اية مسورة و اتفتحت افصلي شوية
منه :- جاي لية كنت خليك مع اللي ما تتسمي
وليد :- إسمها ديما
منه بز.عيق:- و كمان جاي تقولي إسمها شايفني مـ ـيتة في هواها أوي
وليد مسك ايديها و باسها و قال:- خلاص و ربنا حقك عليا دا انتي اللي يزعلك تسود الدنيا في عينه
منه بحاجب مرفوع:- المفروض إني كدا اتثبت و كملت بابتسامة وليد يا روحي
وليد بابتسامة:- نعم يا حبيبتي
منه :- أطلع بره
وليد كشر بوشة و منه قالتلة:- شوفت بتزعل إزاي و سابته و دخلت اوضيتها
وليد قعد على الكرسي و حط ايده على خده و قال:- وربنا انا استاهل ضرب الشبشب
❈-❈-❈
مالك قاعد جمب ملك اللي بتبصله من تحت لـ تحت
مالك :- عاملة ايه يا مراتي يا حبيبتي
ملك بلا مبالاة مصطنعة:- هكون عاملة ايه يعني كويسة زي ما أنت شايف
مالك بغيظ:- طب الحمد لله إنك كويسة و كمل بجدية سبتي بيتك لية يا ملك
ملك :- و اللي أنت عملتة دا اية يا أستاذ بعد اذنك أنا غضبانة دلوقتي
مالك بجدية:- هو دا اللي اتفقنا علية يا ملك إنك تسيبي البيت و تمشي مش اتفقنا من أول يوم لينا إن لو حصلت خناقة أو سوء تفاهم بينا متخرجيش بره البيت و عتابنا يكون بينا ؟
ملك هزت راسها ببراءة و قالت:- عشان انت خنتني و ملوك
ملك قاطعها و قال:- متكمليش ملوك اية اللى أنت ماشية ورا كلامها البت مكملتش خمس سنين يا هانم
ملك بتزمر:- ما انت مرضيتش تجيب التليفون يا مالك
مالك بجدية:- ما التليفون معاكي ليل نهار و عارفة الباسورد كمان جيت في يوم لقيتك مسكاه قولتلك سبه
ملك هزت راسها يمين و شمال و قالت:- صراحه تتقال لا
يتسبهولي علطول
مالك بصلها جامد و هي عرفت غلطها و جت تتكلم بصلها و قال:- لما تبقي تعقلي كدا ابقي تعالي كلميني لكن طول ما انتي ماشية ورا بنتك دي لسانك ميجيش على لساني عشان تبقي تخلفي وعدك ليا أوي و سابها و دخل اوضتها
ملك اتخنقت و قعدت تعيط و منال راحت ليها و قالت بشماتة:- أحسن عشان تبقي تتربي و قلديتها انا كمان عاوزه اغضب
ملك بصتلها يزهق و منال كملت :- زهقتي يختي زهقتي و هيطلقك قريب حقة والله ما هلوم علية كتكم الأرف
ملك عيطت اكتر و صوتها علي
❈-❈-❈
مالك جوه الاوضة قاعد مش على بعضة من صوت عياطها
مالك :- طب أخرج اخدها في حضني دي وإلا أعمل فيها اية ما هي اللي غبـ ـية و بتجيب لنفسها الكلام دايما
ملك صوت عياطها بيعلي و مالك قال لنفسه جمد قلبك كدا عشان متعدهاش تاني
ملك قاعدة تعيط لقت ايد صغيرة بتطبط عليها بصت لقيتها ملوك
ملوك :- معلش يا مامي هما الرجالة كدا منخدش منهم غير وجع القلب
ملك ضحكت من بين دموعها و حضنتها و عيطت اكتر
ملوك شافت أمها بتعيط راحت فاتحة في العياط هي كمان
مالك أول ما سمع ملوك بتعيط خرج جري بس لقاهم حتضنين بعض و بيعيطوا هما الاتنين
مالك بحاجب مرفوع:- دا اللي هو إزاي يعني ؟ و قف قدامهم و قال:- دا على أساس كدا بتشاركوا احزانكم يعني
ملك و ملوك هزوا رأسهم بنعم
مالك أخد ملوك و قال لـ ملك تعالي ورايا يلا ملك بصت ليهم و دموعها نزلت بصمت و ملوك ضربت مالك على كتفة و بصت لـ أمها ببراءة
مالك نفخ بغيظ و قال:- طب متزقيش كدا و مسك ايد ملك و دخلوا الاوضة
حط ملوك على الأرض و بصلها و قال:- كله منك انتي يا نص شبر
ملوك :- مش هرد عليك عشان عاوزة أنام و طلعت نامت على السرير
ملك بصت لية ببراءة و مالك بصلها من طرف عنيها و عمل نفسه مشغول
ملك حضنته و غمضت عنيها
مالك بصلها و كان عاوز يبتسم بس منع نفسة و بصلها بحاجب مرفوع و قال:- المفروض إني اتثبت كدا صح ؟
ملك بقت تشم في ريحته بجنون و قالت:- مش مهم المهم سيبني كدا أنت ريحتك حلوة أوي
مالك ضرب كف على التاني و قالت:- يخربيت هرمونات الحمل اللي تخليكي تعملي حاجات مش في وقتها
ملك طنشته و حضنته و غمضت عنيها
مالك بجدية:- ملك ابعدي بجد أنا زعلان منك
ملك بعدت عنه و هو قعد على كرسي في الاوضة و ملك بقت تفكر تصالحة إزاي لحد ما جت في دماغها فكرة و خرجت من الاوضة جري
مالك:- استرها يا رب انا مش متفائل
❈-❈-❈
وليد بيخبط على الباب و قال:- يا ست افتحي بقي وربنا أنا آسف اعمل اية بس عشان تسامحيني
منه :- معرفش عشان تبقي تعرف تكرشني من الشركة أوي و تتعصب عليا قدام ست بتنجانة بتاعتك دي
وليد :- حقك علي راسي يا منه و الله ما هتكرر تاني دا الله يخربيت اللي يزعلك
منه :- وليد أنا تعبانة و عاوزة أنام سيبني دلوقتي
وليد بقي يفكر يعمل ايه عشان تفتح الباب و تسامحة لحد ما شاف ملك خارجة من الاوضة مستعجلة
وليد :- انتي راحة فين كدا
ملك :- يا أخي يخربيت اللي يزعل أخوك مش راضي يسامحني و أنا بعون الله قررت أنه يسامحني
وليد :- هتعملي اية
ملك بخبث:- اسمع و حكت لية اللي ناوية تعمله
وليد بفخر:- صدقي حلوة و أنا كمان هعمل كدا و بص على الباب و قال:- صبرك عليا يا منه هخليكي تيجي في حضني علطول كدا
بعد نص ساعة كانت ملك ماشية براحة لحد ما وصلت لـ باب الاوضة و خبطت و قالت و هي بتفتح الباب:- ممكن أدخل يا سعادة البيه الحليوة
مالك وقف مره واحده و بص عليها دقيقة و الابتسامة ظهرت على وشة و هو بيهز راسة بمعني لا فائدة و راح اخدها من اديها دخلها و قفل الباب
❈-❈-❈
وليد لابس جلبية و عمة و طاقية و خبط على منه و قال:- ست هانم افتحي دقيقة بس
منه فتحت الباب و قالت:- نعم عا ملحقتش تكمل الكلمة و بص ليه جامد
وليد و هو بيلاعب حواجبه:- ينفع ادخل يا ست البنات
منه هزت رأسها و هي بتضحك جامد و قالت:- مش معقول وليد أنت اتجنتت امتي
وليد بغمزة:- من اليوم اللي حبيتك فية يا روحي
وليد دخل و منه دخلت وراه و هي بتضحك على منظرة و قالت:- عملت كدا ازي يا وليد
وليد حضنها جامد و قال:- مش مهم إزاي المهم أشوف الضحكة الحلوة دي على وشك من تاني
منه ضحكت جامد و وليد غمز ليها و قال:- فاكره ليلة دخلتنا يا منه
منه سرحت شوية و بصتله و ضحكت جامد و هو ضحك معاها
فلاش باك
منه :- نعم يا سعادة البيه كنافة بالمنجة طلبتني يخويا
وليد بصدمة و صراخ:- جميلة تاني لاااااا
منه بهلع:- اية يا سعادة البيه كنافة بالمنجة خضيتني يخويا ينفع كدا و جت تقرب منه وليد جري منها في الاوضة كلها و قال:- يعني النهارده ليلة دخلتنا تطلعيلي فيها بنسخة من أختك يا منه
منه و هي بتجري وراه :- و فيها اية بس يا سعادة البيه كنافة بالمنجة دا أنا حتي بخليك تسترجع ذكرياتك
وليد بينهج من الجري و بيقول:- مش عاوز استرجعها يختي ادخلي اغسلي اللي في وشك دا أنا عاوز مراتي اللي اخدتها من الكوافير
منه :- كدا يا وليد دا بدل ما تقولي انتي حلوة في كل لوك انتي حلوة في كل حاجة
وليد :- و دا برضوا لوك تطلي عليا بيه في ليلة الدخلة
منه :- اقعد بقا انا فرهدت دي كانت فكرة منيلة
وليد :- الحمد لله إنك اقتنعتي إنها فكرة مش لطيفة
منه قعدت و هي بتقول:- كدا برضوا يا كنافة بالمنجة ماشي هـتنام على الكنبة النهارده
وليد اتصدم من اللي هي بتقولة و لسة هيعترض لقاها حطت المخدة على الكنبة و نامت على السرير
وليد:- لله الأمر من قبل و من بعد و نام على الكنبة
بعد شوية قام و نام على السرير و خدها في حضنه و هو بيقول:- تعبتيني و نام معاها
باااك
وليد بغمزة:- بس اية رأيك في اللوك بتاعي أنفع بواب
منه بضحك:- تنفع و نص كمان عشان كدا يلا اقعد تعت قدام العمارة يلا
وليد بحاجب مرفوع:- والله طب تعالي بقي و حضنها جامد و هو بيقول:- دا انا هطلع عليكي القديم و الجديد يا مني القلب
منه بدلع:- أهون عليك يا بعلي
وليد بزهول:- بعلك أنا لية حاسس إنك كنتي عاوزة تقولي حاجة تانية و واخدة دي حجة
منه :- انا برضوا يا كنافة بالمنجة
وليد بسخرية:- كنافة بالمنجة أنا كدا اطمنت إنك بتحبيني حب السنين يا عمري
❈-❈-❈
مالك لف لـ ملك و قال بضحك:- انتي مش هتعقلي ابدا
ملك بدلع:- و أنا لما اعقل حياتك هتبقي ليها طعم يا روحي ؟
مالك :- بس انا برضوا زعلان منك يا ملك
ملك :- انت زعلان من ملك بس مش زعلان من جميلة
مالك عضها و قال:- و ملك و جميلة اية مش واحد
ملك :- لا مش واحد يا سعادة البيه الحليوة بصت لـ عيونة ببراءة و قالت:- مش هتزعل مني تاني صح يا حليوة
مالك ضحك على حركاتها و قال:- و هو في حد يقدر يزعل منك يا ملك دا انتي حبيبتي يا ملك
اتنهد و قال:- انتي عارفه إني بعمل كدا عشان متكرريش غلطك تاني لكن لو عليا أنا مهما تعملي مش بزعل قلبي الخايب دا بيحبك
ملك :- قلبك دا روحى روحي يعني لو هشحت كدا مبحبش غيره
مالك باس على رأسها و خدها في حضنه و ناموا جمب ملوك
❈-❈-❈
تاني يوم الصبح منه صحيت و اتسحبت جابت بيض و حطيته جمب وليد علي السرير و قالت:- استعنا على الشقا بالله و حطت لون على وشه و شعرة و قالت:- يلا حلال عليك عشان تبقي تزعلني تاني و سابته و خرجت
ملوك صحيت من النوم بصت على ملك و صر.خت و هي بتجري و بتقول عفرييييت عفررررريييت يا منال الحقيناي
ملوك بقت تعيط و تجري و هي يتقول:- الحقي يا منال العفريت اللي في الصورة خرج و أكل مامي و نام جمبنا طول الليل
منال اخدتها في حضنها و قالت:- اهدي يا حبيبي دي أمك مش عفريت ولا حاجة
ملوك بتعيط و يتقول:- لا يا تيتا العفريب أكل ماما و بقي هو ماما
مالك صحي على صريخها و بص على ملك و شكلها و هز رأسه و قال:- البت اتصرعت و قام من على السرير
ملك فاقت على حركته و قالت:- في اية يا مالك
مالك :- ملوك خايفة من شكلك قومي شيلي الميكب دا
ملك هزت راسها بنعم و قامت
وليد صحي على صوت الصرا.خ و اتحرك فجأة راح البيض متكسر شتم منه في سره و قال:- يخربيت كدا بقي
قام عشان يخرج لمح نفسة في المرايا وقف فجأة وقال:- سلاما وقوما من رب الرحيم انصرف انصرف
أخد لحظات على ما استوعب إن دا شكله و خرج جري و هو بيزعق:- مني انتي روحتي فين اطلعي و ربنا ما أنا سايبك
ملوك مستخبية ورا منال بصت على وليد و عنيها فتحت و بقت تصرخ بهسترية و تقول:- عفرييييت يا تيتا عفريت تاني أكل وليد العفريب هيجي ياكلني و يجيب واحدة شبهي
ملك خرجت جري على صوت صريخ ملوك و مالك كان سبقها و أخد ملوك في حضنه يطمنها
ملك و وليد بصوا لبعض و صرخوا هما الاتنين بخضة و قالوا عفرييييت يلهوي
google-playkhamsatmostaqltradent