رواية حب تخطى كل الظروف الفصل الثاني 2 - بقلم مارينا عبود

الصفحة الرئيسية

  رواية حب تخطى كل الظروف كاملة بقلم مارينا عبود عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية حب تخطى كل الظروف الفصل الثاني 2

انتَ ايه جابك هناا يا بنادم أنتَ

- مامتكِ طلبت مني ارجعكِ البيت وبعدين متحاوليش تهربي من السؤال مين اللى انتوا كنتوا بتتكلموا عليه ده 

حبيبة اتنهدت بغضب: 

- وماما كمان طلبت منك تتصنت عليا ولا ايه

- ما تتكلمي كويس يا يابت ولا  خالتي نسيت تعلمكِ الأحترام 

حبيبة كانت هتتكلم بس قاطعته رانيا اللى مسكت دراعها واردفت بتوتر: 

- خلاص يا قاسم هي مش قصدها ومعلش أنا اللى هوصلها النهاردة 

قاسم بص لحبيبة واردف بضيق:

- لا يا رانيا انا اللى هوصلها 

حبيبة اردفت بغضب:

-بس انا مش عاوزه اروح معاك أنا هروح مع رانيا وياريت تسبني في حالي 

قاسم اتعصب وكان هيتكلم بس رانيا أخدت حبيبة وطلعوا من الكافيه قبل ما يعمل مشكلة

قاسم بوعيد: 

-ماشي يا حبيبة الصبر بس لحد ما اتجوزك وبعدين هندمكِ على كل تصرفاتكِ ديه

عدل لياقة بدلته وطلع من الكافيه وهو متعصب 

                  .♧المشهد الثاني♧

- يا بنتي يعني كان لازم تتخانقي معاه ما أنتِ عارفة قاسم 

- يووه بقااا أنا زهقت قاسم قاسم ديه مبقتش عيشه 

- اهدي يا حبيبة مضايقيش نفسكِ الموضوع مش مستاهل 

- مش مستاهل أيه يا بنتي ده بقاا بيراقبني الأيام ديه وبجد فاكر أني ممكن اتجوزه 

- بس طنط شيرين هي اللى وعدته أنها هتجوزكِ ليه يعني....

حبيبة قاطعته بتعب:

- خلاص يا رانيا اقفلي الموضوع ده بجد علشان اتخنقت 

- طيب يا ستي تحبي نروح اى مكان تاني علشان تهدي 

اردفت بتعب: 

- لا وصليني البيت عاوزه أنام ومتنسيش اننا عندنا اجتماع مهم بكره فى الشركة 

- خلاص اوك 

حبيبة اتنهدت وسندت رأسها على شباك العربية وفضلت تفكر في إلياس وبعد وقت رانيا وصلتها البيت 

                                                                               .♧ المشهد الثالث ♤

- بيبوا واخيرًا جيتي كنتِ فين؟

حبيبة قعدت قدامه بتعب: 

-كنت مع رانيا يا بابا 

- مالكِ يا حبيبتي مضايقه ليه 

اردفت بغضب مكتوم: 

- هيكون مين غير الأستاذ قاسم إللي مش ناوي يسبني في حالي 

والدتها نزلت من فوق وقعدت قدامها:

- يا بنتي قاسم بيخاف عليكِ وبعدين لما اتاخرتي أنا اللي طلبت منه يرجعكِ البيت 

حبيبة بصتلها بابتسامة: 

- يا ست الكل أنا مقدره خوفكِ عليا بس أنا مش صغيره واقدر اعتمد علي نفسي وعلشان خاطري اطلبي من ابن اختكِ يبعد عني 

- يا حبيبتي أنتِ وقاسم لازم تقربوا من بعض شوية 

حبيبة اردفت بضحك:

- ماما من فضلكِ موضوع جوازي من قاسم ابن اختكِ ده انسيه خاالص لإني مستحيل اوافق على البنادم ده مهما حصل بعد إذنكم أنا طالعه انام

♤حبيبة طلعت اوضتها وشيرين والدتها اتنهدت بيأس وبصت لجوزها:

- عاجبك تصرفات بنتكَ 

- أنا قولتلكِ مِيَت مره يا شيرين أنا مش هجبر بنتي على اى حاجه وياريت فعلا تطلبي من قاسم يبعد عن بيبوا علشان الولد ده أنا مش برتحله بصراحه 

شيرين بصتله بغيظ:

-ولله محدش مضيع بنتك غير دلعك ليها ده

ضحك بحب:

- وماله حبيبة ابوها تدلع براحتها يلاه كفاية كلام ويلاه ننام علشان عندي شغل كتيررر اووى بكره 

اتنهدت بيأس:

- ماشي يلاه بينا 

ابتسم وأخدها وطلعوا اوضتهم اما حبيبة فكانت واقفة في البلكونة وكل تفكيرها فى إلياس وحياتها الأيام الجاية هتكون أزاى وبعد تفكير كتيررر دخلت وحضنت المخده بتاعتها ونامت 

                       " المشهد الرابع" 

فى صباح يوم جديد 

حبيبة كانت قاعده بتفطر مع اهلها لكن قاطعهم صوت اكتر حد بتكره 

- صباح الخير يا خالتو 

شيرين بحب:

- صباح الخير يا حبيبى اقعد أفطر 

- لا انا فطرت انا جيت علشان أخد حبيبة و اوصلها الشركة فى طريقي 

حبيبة بصتله بضيق:

- شكرا أنا بعرف اروح لوحدي

شيرين بغيظ: 

- حبيبة عيب كده وبعدين قاسم جاى مخصوص علشان ياخدكِ معاه

غانم والد حبيبة بص لقاسم بابتسامة:

- معلش يابني حبيبة رايحة معايا النهاردة يلاه يا بيبوا علشان منتاخرش 

- يلاه يا بابا علشان الجو بقاا يخنق 

غانم اخد حبيبة وطلعوا وقاسم اتنهد بغضب:

- عاجبك كده يا خالتي 

شيرين بصتله بأحراج:

- معلش يابني حقك عليا حبيبة مش قصدها تزعلك وبعدين أنا قولتلك أكتر من مره سيبها على راحتها 

قاسم بصلها بغضب وطلع من الفيلا

بعد وقت حبيبة وصلت الشركة وكانت رايحه مكتبها بس اتصدمت اول ما شافت.....

 رواية حب تخطى كل الظروف الفصل الثاني 2 -  بقلم مارينا عبود
nada eid

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent