رواية صغيرتي المجنونة البارت الواحد و العشرون 21 بقلم منة ممدوح
رواية صغيرتي المجنونة الفصل الواحد و العشرون 21
في المساء……
رعد: واقف في الجنينه…
رودي: أحم.. ممكن أقف معاك..؟
رعد: بإبتسامة هادئة…. أتفضلي..
رودي: ك….ن…ت..
رعد: بضحك كنتي ايه؟ ومالك متوتره ليه؟
رودي: بتلاقايه.. اوف بقا .. كنت عاوزه اديك دي..
وبتطلع علبة سوده وبتعطيهاله… وبتجري علي جوا….
رعد: يا مجنونه.. تب ايه ده؟ بيفتح العلبه. وبيبتسم ويطلع وراها.. بيخبط علي اوضتها.. رودي..
رودي: ادخل يا رعد…
بيدخل رعد بيلاقيها قاعده في البلكونة بتاكل شوكلاته…
رعد: مبتبطليش أكل شكولاته…
رودي: بضحك عادشي..
رعد: بإبتسامة…وهو بيقعد بجوارها.. تب اللي بيهدي حد هديه يعطهاله ويجري…
رودي: امممم… أنا كده…
رعد: وأنا كمان جبتلك هديه وبيعطيها علبه حمرا…
رودي: اوعي تقول… دي شكولاته..؟
رعد: بضحك.. كل همك الشكولاته… مش بيكفيكي اللي بجبهالك كل يوم..
رعد: بدراميه… انت بتعيرني.. تشكر يا زوق تشكر…
رعد: بتصفيق… فنانه فنانه..
رودي: بضحك.. شكرا يا باشا… وبتفتح العلبه..
..بأستغراب… ايه ده انت بتهديني نفس السلسه اللي جبتهالك؟
رعد: بإبتسامة…بيطلع العلبه اللي معاه و بيحطها جنبها.. لا بس شكل ذوقنا واحد…
رودي: بإبتسامة… صدفه غريبه بس جميله… بس قولي انتي ليه أخترت السلسلة دي بالذات..؟
رعد: بصراحه انا كنت قايل لباسل علي هديه ليكي وتكون مناسبه لشخصيتك و رشحلي دي و لما شوفتها حسيتها شبهك.. غريبه وفي نفس الوقت جميله…
وانتي ليه اخترتيها ليا؟
رودي: لما اخترت لكل واحد هديه في محل المجوهرات.. معرفتش اختارلك ايه؟ بس و انا بحاسب بصيت بالصدفه شوفتها خطفت نظري سلسله جميله و غريبه فا حبيت اهديهالك…. وتكون ذكري مني ليك بما أني هرجع القاهره بكره باليل…
رعد: بحزن لم يظهره.. ايوه ذكري جميله..وبص للسماء..
وبعد لحظات تذكر شئ…وضحك ضحكه شريره …
رودي: بشك مش متطمنه للضحكه دي…. أحم مالك يا وحش وقفت ليه..
رعد: وهو بيقرب كل خير…
رودي: تب خد بالك علشان بتقرب.. النفس بس علش……….
قاطعها رعد في قبله خطفت أنفاسهما لمده… وابتعد رعد عنها وهو يتنفس بسرعه وقلبه يخفق بسرعه…
رودي: وجهها أحمر من شدة الخجل و قلبها يخفق بسرعه هي أيضا…دفعته وتكلمت بحده انا قولتلك مية مره مبحبش أسلوبك…
رعد: بضحك.. وانا بموت فيكي و بصراحه بقا بحبك وبعشقك من أول مره شوفتك فيها وانتي خطفتي قلبي و عقلي…
رودي:بسرعه مضحكه أنت غبي ياض ده وقت تقولي فيه بحبك..
رعد: بأستغراب.. المفروض اقولك في وقت غير ده؟
رودي:بفرحه.. وهي بتجري الاوردر وصل من فرنسا هي هي هي…..
رعد: اه يا بنت المجانين.. تب استني تب…
وبينزل وراها وهو بيضحك علي تصارفتها..
رودي: وهي بتجري وصلت عند باب القصر…
نزل أتنين من العربيه وهما شايلين بوكس هدايا كبير..
رودي: بفرحه…الاوردر وصل واخيرا.. دخلوه جوه لو سمحتم…دخلوه جوه في قاعة القصر و مشيوا..
اتجمع البنات حول الصندوق..
ريحانه: اكيد ده البوكس اللي جه من فرنسا وفيه فساتين الخطوبه… صح
رودي: صح.. والحلو إن حور هتبات معانا لحد بكره..
حور:بأستغراب… بس البوكس وصل بسرعه أوي..؟
لين: بإبتسامة… لسه ماثيوا زي عادته…
رودي: بضحك.. اه والله.. لسه بيحب السرعه… بالمناسبة.. تعرفي انو باعتلك سلامه..
لين: بضحك.. الله يسلمه.. الواد ده واحشني جدآ..
رامي: بغيره.. هو مين ده اللي واحشك يا حبيبتي..
لين: بغباء.. ماثيوا اللي واحشني جدا مشفتوش من أخر مره كنا فيها في فرنسا…
رودي: هدي اعصابك يا روميه دا ماثيوا ده صديقي انا هو Fashion designer واتعرفت عليه في فرنسا وعرفت لين عليه…
رعد: بغضب في نفسه.. مش هخلص أنا من كمية الاصدقاء و المعجبين من حول العالم…
رامي: ولو بردو متقولش عليه وحشها..
رودي: بعناد… انا بقولك نلغي رحلتك في مشروع الجواز ده يا لين ولا ايه؟
لين: وأنا بقول نفس الكلام..
رامي: وأنا بقول نفتح البوكس نشوف الفساتين
رودي: ناس متجيش الا بقلت الزوق صحيح….
وفتحت البوكس وطلعت الفساتين وكانت جميله جداً جداً وفي منتهي الروعة…
رودي: النبيتي ده فستان ريحانه و الازرق فستان لين و الارجواني فستان حور و الكحلي الجميل ده فستان فريده العسل..
فريده: بضحك.. واه اني هلبس ديه يا رودي..؟
رودي: بضحك.. ومتلبسهوشي ليه يا فيري يا عسل انتي ولا عاوزه حسونه يبص لبره كده ولا كده في الخطوبة..؟
الحسن: واه واني اقدر ابص لحد واشوفه في جمال فريده..
رودي: اوبا علي الرومانسيه بقا… أنا بقول نعملكم خطوبه بالمره مع الشباب
فريده:بضحك.. جزاك الله يا بتي والله من يوم ما جيتي بيتنا وانتي نورتيه مش عارفه هتمشي أزاي وتسبينا..؟
رودي: وانا اقدر ابعد عنكم يا فيري دا انتو عيلتي اللي بحبها وبقيتوا جزء من حياتي خلاص..
الكل: بحزن كلنا هنحس بفراغ بعد ما تمشي يا رودي..
رودي:بمزاح…. مخلاص بقا يا جماعه ايه جو الاحزان ده….. لا بقولكوا أيه أنا واحده فرفوشه مبحبش النكد ده اه….. وبعدين مين قالكوا اني هسيبكوا دا انتو كل يومين هتلاقوني فاطلكم هنا.. وبعدين احنا عندنا فرح فين الزغاريط يا جماعه..؟
سعديه: بضحك.. احلى زغروطه ليكي يا بنيتي… لولولولولولوي
رودي: تسلميلي يا سعيده يا قمر..
يلا بقا سلامات يا جماعه اخد فستاني واطلع لان فيه يوم جميل مستنينا بكره … وبتروح تطلع فستان أسود من البوكس غايه في الجمال و الأناقة..
لين: ايه ده اشمعني فستانك انتي أسود؟..
رودي: بضحك.. ده هديه من ماثيو هو قال أنا هيختارلي فستان علي زوقه مكنتش أعرف أنه أسود أصلاً…
لين: اممم… يابخت اللي أشهر مصمم في العالم صاحبه..
رودي: أحنا جامدين ياما
وليد: بضحك… والله منا عارف السرسجية دي هتبقي وزيره أزاي؟
رودي: وهي بتطلع السلم جري… متغاط عارفك يلا متغاظ مننا..
تصبحوا علي خير يا جماعه..
الكل: وانتي من أهل الخير…
رعد: وانتي من أهلي يا أغلي ما ليا…
وبيرح الكل يناموا وهما فارحنين……..
ـــــــــــــــــــ في الصباح ـــــــــــــــــــــ
بتصحي رودي علي صوت دوشه تحت… بتقوم بكسل وهي بتفتح باب البلكونه… بتلاقي الكل شغال علي وجه السرعه بيزينوا الجنينه… بتقع عينها علي رعد وهو بيشرف علي العمال ولابس جلباب صعيدي… بتفضل تبصله وسرحانه في كتلته الوسامه الصعيديه تلك…
رعد: بيبص لفوق بالصدفه بيشوفها واقفه وسرحانه فيه فبيضحك لانها أخيراً حست بيه وبحبه…
…: رعد باشا أعلق الورد ده فين؟
رعد:بغضب… يا فصيل.. روح علقه عند كوشة العرسان..
رودي: بضحك.. خلي بالك مش شغلك يا عمده…… وبتدخل الاوضه تلبس وبتروح للبنات بتلاقيهم متجمعين في أوضة ريحانه…
رودي: خيانه.. كلكم هنا وكمان Beauty expert هنا وسيبيني نايمه لحد دلوقتي…
لين: احنا أول ما صحينا روحنالك بس لقيناكي نائمه فا محبيناش نزعجك قبلها نسيبك ترتاحي لسه اليوم طويل…
رودي: لا اذا كان كده اوكي غفرنا لكم
حور: بجد الفساتين تحفه يا رودي..
ريحانه: فعلاً دول خياليين بجد..
رودي:بمزاح… أشطا.. أيديكم علي الفلوس بقا..
لين: من أين لنا فلوس يا مبقع
رودي: خلاص.. يبقا تعلموني الرقص الشرقي الصعيدي… أصلي عاوزه أنحرف هي هي….
وشغلوا الاغاني و فضلوا يرقصوا و رودي مش عارفه ترقص خالص..
و حور و ريحانه و لين بيرقصوا حلو جداً.. و انضمت ليهم البنت بتاعت الميكب
رودي: بصدمه.. انتوا اتعلمتوا كده فين وانتي يا لين بتعرفي تعملي كده أزاي؟
لين: بضحك عيب عليكي ده وراثه في الجينات المصريه يا بت..
رودي: لا انا أقعد وادرس الموضوع بتأني و بعدين أجرب موضوع الجينات دي؟
رعد: بيكون بيسأل علي رامي مش بيلاقيه… بيسمع صوت أغاني عالي جاي من أوضة ريحانه فا بيروح يشوف فيه ايه؟
بيلاقي الشباب واقفين عند الشباك الخلفي بتاع الاوضه و بيبصوا علي البنات وهما بيرقصوا…
( أقفش قفشت حرامي غسيل )
بتعملوا أيه يا شباب؟؟
رامي: بعدم أنتباه بنتفرج علي البن….
وبيمسكهم رعد من قفاهم… اه يا قللات الأدب بتتفرجوا علي أيه وانا محتاس في الشغل….؟
رامي: بهزار… يا عم سيبك من الشغل وتعالي اتفرج معانا و شوف رودي ولا ايه؟
رعد: وهو بيضربه علي قفاه أشوف رودي يا سافل.. دي أصلاً متعرفش ترقص…
وليد: لو سمحت سيب قفايا يا رعد أنا دكتور محترم..
زين: أنا ووليد ملناش ذنب والله يا رعد ده رامي اللي قالنا…
رامي: قلت نفسه وجري بسرعه أيوه جاي يا عم سمير …
رعد: اهو اتخلي عنكم في ثواني…. قدامي يا دكتور وانت يا شيخ يلا أمشوا…..
بيسمع رعد صوت رودي بتقول………….؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: (رواية صغيرتي المجنونة) اضغط على أسم الرواية