رواية وتين كاملة بقلم محمد احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية وتين الفصل الثاني عشر 12
حور بدموع: يوسف أنتَ هنا بجد واللهِ..
يوسف: ايوا بجد..
حور: يعني انا مش بتخيل؟!
يوسف: لا مش بتتخيلي!
حور: اقرصني عشان انا مش مصدقة..
يوسف: يا بنتي اعقلي شوية اقرصك اي..
قالت وهي تمد له يدها: اقرصني يلا..
يوسف وهو يقرصها: اهو ياستي صدقتي....
حور: اهاا براحة شوية واتنفضت بسرعة وقامت والقت نفسها داخل احضانة وانهارت في البكاء... "
حور ببكاء: وحشتني اوي يا يوسف وحشتني جدًا جدًا كده هونت عليك تسيبني شهر بحاله متسألش عني وأنتَ عارف أني مقدرش اعيش من غيرك ولا حتىٰ يوم لي عملتتتت كده لييي بطلت تحبني صح قول قول متتكسفش....
يوسف: اهدي يا حوريتي اهدي بالراحة كده وبعدين أنتِ وحشتيني جامد اوي..
حور: عشان كده سبتني شهر بحالة من غير ما تسأل عني لولا ارن عليك وكنت بترد الكلمة بكلمة بالعافية...
يوسف: خلاص بقىٰ يا حوريتي وبعدين ما انتِ كنتِ عايزة تسبيني وتروحي عند بيت اهلك صح ولا غلط...
حور: ايوا انا مكنتش هسيبك اصلا لأني عارفة انك مش هتوافق ولو كنت وافقت مكنتش هقعد اكتر من يومين وهرجع عشان انا مش بقدر اعيش من غيرك انا بحبك اوي بحبك اوي بجد...
يوسف: خلاص يا حوريتي متعيطيش بقى وانا اسف مرة تانية يا ستي انا عارف اني غلطان خلاص بقى قلبك ابيض...
حور: استغل اني مش بقدر ازعل منك استغل كده...
يوسف بحب: ما انا استغليت كده خلاص..
حور: واللهِ؟!
يوسف: بموت فيكِ علفكرا...
حور: لا لا متحاولش تثبتني....
يوسف: حبيبييييي...
حور: انا اتثبت خلاص....
يوسف: بالله بعشقك..
عمر: بس أنا عايز اكتب الكتاب يا سما عشان نكون براحتنا
سما: يا عمر افهمني انا معرفكش وفترة الخطوبة للتعارف افرض دلوقت كتبنا الكتاب وبعد كده مرتحناش مع بعض هنشيل لقب مطلقين علىٰ الفاضي...
عمر: وانا مش هغضب ربنا يا سما علشان فترة تعارف انا عايز علاقتنا تبقىٰ بما يرضي الله علشان ربنا يبارك فيها
افهمي يا سما طالما بدأنا غلط من الأول فحياتنا كلها هتكون غلط أنتِ لي مش فاهمة أني عايز مصلحتنا....
سما: انا مش شايفة حاجة غلط في كده ما الناس كلها بتتخطب وبتعمل كده اي الغلط فيها بقىٰ...
عمر: وعشان الناس كلها بتتخطب وبتغضب ربنا نعمل زيهم احنا ملناش دعوة بالناس متخليش تفكيرك عقيم يا سما..
سما: انتَ عمال تغلط فيا من الصبح وانا ساكتة...
عمر: انا ماشي يا سما وفكري كويس وردي عليا عن اذنك...
سمية: استنىٰ يابني اتغدىٰ معانا..
عمر بلطف: لا يا أمي مش هقدر عشان سايب اخواتي في البيت واكيد منتظريني عشان نتغدىٰ مع بعض..
سمية: ماشي يا حبيبي...
السادس عشر
تسنيم: مازن انتَ لازم تعمل العملية..
مازن: مش هعمل حاجة يا تسنيم..
تسنيم: لا طبعًا حالتك متأخرة جدًا يا مازن انتَ عندك كانسر فاهم يعني اي..
مازن: عادي ما أنا كنت عارف من الأول..
تسنيم: ازاي كنت عارف طيب ومتعالجتش لي يمكن وقتها حالتك مكنتش ادهورت..
مازن: قدري وانا مش معترض اللي ربنا كاتبه اكيد هشوفه
تسنيم: انتَ مش معترض بس قدامك انك تتعالج من خلال العملية لي تستسلم هاا لي حرام عليك نفسك...
مازن: تسنيم ابعدي عني ارجوكِ أنا اللي فيا مكفيني....
تسنيم: انتَ كده بتغلط جامد في حق نفسك وانتَ هتعمل العملية يعني هتعملها...
مازن: وانتِ مالك اصلًا اخرجي وياريت متتدخليش وشكرًا ليكِ انك جبتيني هنا...
تسنيم: ماشي يا مازن صدقني هتعملها...
ليلىٰ: أنا اسفة يا بني عمري ما اتخيلت اني اكون كده بخرب حياتك انا كنت احسب انك كده هتكون سعيد ارجوك ساعدني...
يوسف: أنا مش زعلان منك يا ماما انا بس المرة اللي فاتت كنت جايب اخري لكن مقدرش ازعل منك..
ليلىٰ: وانتِ كمان يا حور ياريت متزعليش مني انتِ و وتين انا ظلمتكم كلكم انا اسفة..
وتين: حضرتك يا طنط مش ذنبك حاجة وانا مش زعلانة منك انا زعلانة من اخويا اللي جبرني من الأول لكن حضرتك مغلطتيش..
ليلىٰ: وانتِ يا حور والله انا كنت متخيلة انك هتاخدية مني انا يوسف بالنسبالي غالي اووي انتِ متعرفيش والده الله يرحمة اتوفىٰ وهو كان في عنده سنتين انا اللي ربيته وكنت بالنسبالة الأب والأم كنت بغير جامد وكنت بخاف تيجي واحدة تاخدة مني لكن كنت غلطانة انا اسفة
حور: عارفة والله متعيطيش ارجوكِ أنا مقدرة خوفك هو انا صح مجربتش احساس الأمومة لكن مقدرة وعارفة وانا مش زعلانة منك نهائي والله انتِ زي ماما وتأكدي مليون في المية اني مستحيل ابعد يوسف عنك..
ليلىٰ: أنا مش عارفة ازاي كنت غبية اوي كده سامحوني...
يوسف: مخلاص بقىٰ يا ام يوسف صافية لبن محدش زعلان منك...
وتين: عن اذنكم هرد علىٰ اخويا...
حور: روحي..
وتين: ايوا عايز أي...
تسنيم: ايوا حضرتك أنا مش مازن..
وتين: اومال مين وده رقم مازن هو فين..
تسنيم: أنا تسنيم السكرتيرة بتاعت مشتر مازن..
وتين: اتفضلي محتاجة أي..
تسنيم: موضوع مهم اوي لازم اقابل حضرتك والموضوع يخص مازن...
وتين: نتقابل بس المهم طمنيني مازن كويس..
تسنيم: لا مش بخير عشان كده لازم اقابلك..
وتين: بالله ما تقلقيني مازن ماله..
تسنيم: متخافيش بس ارجوكِ لازم نتقابل...
وتين: ماشي اقابلك فين..
تسنيم: هنتقابل في *****
وتين: ماشي....
سما: ماما أنا موافقة اننا نكتب الكتاب بلغي عمر بموافقتي..
سعاد: يا زين ما سمعت مبارك يا عيون امك....
سما: شكرًا يا ماما
سعاد: العفو هروح ابلغ عمر ده هيفرح جدًا...
سما: تمام يا ماما
يوسف: رايحة فين..
وتين: خارجة اقابل واحد صاحبتي عن اذنك..
يوسف: تمام بس مش من الواجب كنتِ تبلغيني...
وتين: معلش اصلي مستعجلة يلا السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة..
يوسف: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة....
حور: يوسف...
يوسف: عيونه
حور: احم احم
يوسف: في اي يا حوريتي..
حور: مفيش مفيش بس كنت عايزة اسألك سؤال..
يوسف: اسألي
حور: انتَ هتعمل أي مع وتين...
يوسف: هطلقهاا
هطلقها عشان تعيش حياتها ده حقهاا..
حور: زين ما اخترت يا جو يلا بقىٰ هطلع اكل أنا..
يوسف: خديني معاكِ لأحسن هموت من الجوع
يوسف: خديني معاكِ لأحسن هموت من الجوع
حور: الله انتَ مش لسة واكل دلوقت..
يوسف: علىٰ اساس انك مأكلتيش معايا اصلًا...
حور: عد عليا الأكل وقول اني باكل كتير قول قول...
يوسف بضحك: خلاص خلاص كلي براحتك بالهنا والشفا يلا يلا نطلع فوق..
حور: لا انتَ متطلعش معايا انتَ تفضل هنا مع امك يلا باي..
يوسف: استني هنا يا هبلة
تسنيم: مازن عنده كانسر...
وتين بصدمة: انتِ بتقولي أي
تسنيم: للأسف دي الحقيقة وهو محتاج عملية بس هو مش موافق وانا مقدرتش اقنعة وانا توقعت انك انتِ اكتر حد هيقدر يقنعك عشان مازن بيحبك اوي وكان دايمًا بيحكي عنك علفكرا انا كنت معاه في الجامعة وكنا اصدقاء اوي بس جة في الفترة الاخيرة واتغير..
وتين بدموع: هو هيموت؟؟
تسنيم: فال الله ولا فالك يا شيخة لي كده....
وتين انفجرت في البكاء: لا طالما عندة كانسر يبقىٰ هيموت انا عارفة...
تسنيم: اهدي اهدي ربنا وحدة اللي يعلم بالاعمار والدكتور قال ان نسبة نجاح العملية كبيرة بس هو مش موافق يعملها..
وتين: انا عايزة اروح عنده ارجوكِ خديني عنده....
تسنيم: طيب خلاص حضرتك اهدي وانا هوديكِ عنده يلا...
وتين: يلا بسرعة..
يا غبي يا غبي يا غبي انتَ اغبىٰ واحد شوفتة في حياتي...
مازن: وتين؟؟
وتين: ايوا هي يا مازن يا غبي طول عمري بقول انك غبي..
مازن: يا بت احترمي نفسك انا أكبر منك...
وتين: بس عقلك اصغر مني بكتير.....
مازن: لا بقىٰ ده انتِ
قاطعتة وتين: اغلط اغلط ما انتَ غبي برضوا..
وبعدين مش راضي تعمل العملية لي..
مازن: هي البت تسنيم قالتلك
وتين: ايوا قالتلي مش راضي تعملها لي بقىٰ..
مازن: عادي مش عايز انا..
وتين: انتَ اناني اوي علفكرا ومش بتفكر غير في نفسك..
مازن: وتين انتِ عايزة أي
وتين: عايزاك تعمل العملية يا مازن
مازن: وانا مش عايز اعمل يا وتين انا حر...
وتين: وانا هعمل اي من غيرك عايز تموت وتسيبني يا مازن....
مازن: انتِ ليكِ بيتك و وجوزك...
وتين: انا هطلق اصلًا مشحوار..
مازن: لي
وتين: عشان مش هينفع نكمب مع بعض يا مازن هو بيحب مراتة وانا مش بحبة وهو خلاص هيطلقني وانتَ كمان عايز تسبني ومش هيبقالي حد في الحياة..
مازن: خلاص يا وتين..
وتين: هتعملها؟؟
مازن: هعملها..
وتين: يعيش مازن يعيش
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية وتين) اضغط على أسم الرواية