رواية عشق و دموع الفصل الثالث 3 - بقلم رنا حسن

الصفحة الرئيسية

   رواية عشق و دموع كاملة بقلم رنا حسن حصريا عبر مدونة دليل الروايات


رواية عشق و دموع الفصل الثالث 3

فى قصر الجارحى:_

باسل: آسر وياسين بكرة ف اجتماع ف الشركة ولازم تحضروا.


آسر: ليه ف ايه


باسل: لأن بكرة ف صفقة كبيرة من ألمانيا جاية الشركة..ولازم تبقى موجود انت وأخوك


آسر وياسين بإيماء: تمام ماشى


باسل: طب ماشى أنا هقوم انام...ولكن قبل أن يقوم.


سارة: بابا انا عايزة حضرتك ف موضوع.


باسل: احكى ياحببتى


سارة: انا الصراحة كنت عايزة اتدرب ف الشركة علشان دى آخر سنة ليا وأكيد هحتاج لشغل ولازم تكون متدربة عليه.


باسل: خلاص تعالى بكرة الشركة وابدأى تدريب

..فرحت سارة كثيرا فهى تحب أن تعمل..ثم شكرت ابيها.

**************************************

الكاتبة: رنا حسن

**************************************

جاء الصباح ع ابطال الرواية:

الام: قومى يابت انتى..يازفتة الطين قومى..يخربيتك دخلنا ف غيبوبة ولا ايه..لا دى شكلها وحشنا الشبشب..


ليلى: ايه ياست الكل انا صحيت من بدرى اصلا


الام: ماهو باين اوى


ذهبت ليلى لكى تؤدى فرضها ثم ذهبت إلى المطبخ.

ليلى: ايه يا مزة عملانا ايه فطار انهاردة.


الام: هكون عامله ايه يعنى فراخ مثلا ولا بشاميل..هى حتة جبنة وبيض و بطاطس عايزة ايه اكتر من كده.


ليلى: طب ما تجربى وتعملينا مرة بشاميل ف الفطار.


الام قبل أن تتكلم هوب توبل طخ نعم إنه شبشب.


ليلى: ومجتش ومجتش.


ذهبت ليلى لكى تبدل ملابسها المكونة من دريس باللون الاسود و منقوش بالورد الاحمر وكان قصير نسبيا وأخذت جزء صغير من شعرها إلى الاعلى و ربطته وباقى شعرها مفرود...نعم انها كانت جميلة جدا.


خرجت ليلى من غرفتها ولكنها علقت مع رجل الكرسى ووقعت ع رأسها.


ليلى: عااااااااا ااااااااه يا ماما يا بابا الحقونااااااى


الام بفزع: يالهووووى افتكرت حاجه..ق قصدى يعنى اتوجعتى (ولكن ماذا تقصد الام بهذه الجملة).


ليلى: يا راسى ياااانى ااااخ ع الوجع اااخ.


الام بقلق: انتى اتوجعتى وبس


الاب وهو ينظر إليها وبصوت عالى: ايوه هتكون موجوعة بس..هيكون ف ايه تانى


الام: لا مفيش انا كنت يسأل عادى


ليلى: طب انا همسة علشان متأخرش...سلام.

ودعت امها وابيها وذهبت إلى الكلية ثم إلى الشركة.


الاب: انتى ازاى تقولى الكلمة دى قدامها.

الام: والله ما كان قصدى بس انا خوفت..انا ما صدقت أن رجعت لطبيعتها.

الاب بضيق: اياكى تعمليها تانى

الام بحزن: حاضر ياخليفة


(ولكن ماذا يقصد هذا الحديث؟)

***★**************************************

الكاتبه: رنا حسن

*********************************★*******

فى قصر الجارحى:

لقد جهزوا آسر وياسين وباسل لكى يحضروا الصفقة و نزل كل واحد منهم لكى يفطر.

يارا(الام): يا آسر مش ناوى تفرحنى قبل ما اموت.


آسر يحزن بسبب هذه السيرة لأنها تذكره بحبيبته الخائنة.

آسر: بعد الشر عليكى يا أمى...وبعدين كل حاجة قسمة ونصيب وانا حاليا مش بفكر ف جواز لأن أنا مشغول حاليا بالشغل.


الام بإناء: وانت يا ياسين مش ناوى


ياسين: ياااه اخيرا افتكرتونى يا جدعان...انا مش مصدق والله....بصى يا ماما انا ناوى من وانا وصغير والله بس مش لاقيها طيب..اعمل ايه طيب و.....لم يكمل كلامه ياسين ووجد الكل يضحك.

**********************************************

انتهت ليلى من كليتها ورحلت ثم وصلت امام الشركة.....وكان آسر يعتبر أنه وصل ولكن قبل ما يوصل امام الشركة رن هاتفه وكان مالك..آسر وهو يجيب على مالك لم ينتبه أمامه حتى اصطدم بسيارة...............

ليلى كانت تقف ع بوابة الشركة تنتظر شروق ولكنها صدمت بما رأته......نعم انها سيارتها التى اصطدمت..


ليلى: يالهوووووووى يخربييييتك..انت اعمى...مبتشوفش انت حيواااان....ازاى تخبط عربيتى..انت مجنوووون


آسر ببرود: هو انتى مسمية الزومبى دى عربية😂💃


ليلى بغضب: انت متخلف انت ازاى تشتم على العربية بتاعتى كده


آسر: لولا أن انا عندى ميعااد دلوقتى كان زمانى كسرت دماغك....ثم تركها آسر وظلت هى.كما يقولون(تبرطم بالكلام).


ليلى: عربيتى دى احسن منك يامعفن وانت تطول واحده زى دى..ثم نظرت إلى سيارته فإنها فخمه جدا(BMW)


ليلى:دى فعلا طلعت عربيتى زومبى اوى...بس والله تانى ما هسكت ع اللى حصل ده

دخلت ليلى لكى تصعد بالمصعد ودخلت وتفاجئت بأن هذا الشخص معها.....


(ياترا من هو)

google-playkhamsatmostaqltradent