رواية لمة العيلة الفصل الثالث 3 - قلم هدير عبد العليم

الصفحة الرئيسية

  رواية لمة العيلة كاملة بقلم هدير عبد العليم


رواية لمة العيلة الفصل الثالث 3

خالى : فيه آيه؟؟

ماما : مفيش..

خالى : بصوت عالى لسه بتحبيه؟! 

ماما : تنهدت و بدأت تهدأ من العياط و قالت ، مش بحبه بس البنات أاا

خالى : اايه ي ستى هيتربوا 

يمني : طلعت من الاوضة و هى بتقول ما هو لو مقولتيش ل خالى تيتة عملت فينا أيه هقولها

ماما : متكلمتش و كأنها مش عارفه ترد تقول أيه

تسنيم: أقولك أنا بقا ي خالى لا إحنا ولا ماما متربيين دا زى ما تيتة بتقولوا 

ماما : ضربت تسنتيم وقالتلها ادخلى جوا 

خالى : و مش عايزه تقولى عملوا أيه، أيه كمية الوفاء إللى عندك دى !!!

إسراء : مش كده وبس دا بابا كل شوية يضربها و..

ماما: انهارت من العياط تانى و قالت ل خالى كل إللى حصل 

خالى : فضل ساكت و هو مش عارف يرد يقول أيه و حضن ماما وقال، ليه استحملتي كله ده!!؟ 

ماما : علشانهم وأااا

خالى : عايزه تطلقي ولا ترجعي!

تيتة : يالهوي تطلق أيه ترجع ل بيت جوزها  ، بلاش تفرج الناس علينا 

خالى : بس ي أمى مش عايز صوت خالص 

ماما : مش عارفة أنا عايزة أى والله

خالى : فكري كويس و إللى أنتِ عايزه نعمله و ي ستي لو الارض مشلتكيش نشيلك فوق رأسنا أنتِ و البنات

ماما : ..

خالى : نادى علينا كلنا من جوه 

( كلنا بنحب خالى ده لأنه طيب و جدع و حنين و فعلا بيحبنا اووي ، سلمنا عليه و فضلنا نتكلم ,و هون علينا كلام تيتة و بعدين دخلنا الاوضة) 

يمني : مامااا 

ماما : أيه ي يمني 

يمني : إحنا كلنا اتفقنا أننا عايزين أاا

ماما : ب استغراب عايزين أيه؟!!

يمني : عايزين ...

فرح : عايزين يكملوا تعليم

ماما : ضحكت و بسعادة وأنا هحارب العالم كله علشان تكملوا تعليم

إسراء و يمني : بجدددد ي ماما

ماما : حضنتنا كلنا وهى بتقول أنا مليش غيركم بعد ربنا 

فرح : بحبك اووي ي ماما 

ماما : وأنا بحبك ي صغنن ي مسكر 

تسنيم: ومش بتحبيني؟!!

ماما : بحبكم كلكم 

( فضلت ماما عند أهلها وقت طويل و محدش سأل فينا و عرفنا ان بابا اتجوز و مراته حامل كمان )

^ بعد ٦ شهور وفى المحكمة^

فرح : ماما هو أيه المكان ده؟!!

ماما : بدموع دا أأاا

تسنيم : بعصبية دى المحكمة ي ست فرح ، مش عارفة ماما جاية هنا ليه؟؟

فرح: بعياط ماما هم هيحبسوكي زى الناس دى؟؛! خالى هيدافع عنك صح 

خالى : بضحك لا ي فرح مش هتدخل السجن

ماما : حضنتني و بتقول لا ي قلب ماما 

تسنيم: تفتكري ي ماما مش هنشوف بابا تانى

فرح : بابا أهو 

(خالى و ماما وشهم أتغير ١٨٠ درجة وماما وشها أحمر و بدآ يظهر الخوف و الزعل عليها) 

ماما : بلاش تشاوري على بابا ي فرح 

المحامي: النهاردة أخر جلسة بشرط..

خالى: أيه ي متر؟؟؟

المحامي :  إنك تتنازلي على كل حاجه لان كده أنتِ إللى عايزة تطلقي و..

ماما : بدموع إللي يقبل يشيل ي متر ولا إيه؟!

المحامي : بس عيالك لازم..

خالى : عيال أختي إحنا هنربيهم و..

ماما : مش هياخد حد منهم و..

المحامي : خلاص تمام 

خالى : عالفكرة دا متجوز و مراته حامل يعنى حقها إنها تربى عيالها

المحامي: امم

فرح : عمو أوعى تخلي ماما تدخل البتاع ده علشان أنا بحبها اووي

المحامي: ضحك لا متخفيش مش هتدخل القفص

فرح : عمو هو أنت إسمك أيه

المحامي : إسمي  عمر ي ..

فرح : إسمي فرح

المحامي: إسمك جميل

فرح : هي ماما هنا ليه؟!

المحامي : ...

ماما: جاية أخد ورقة و المحامي هيعملها و نمشي ي بنات

فرح : طب بابا جاي ياخد ورقة برضو ؟؟

ماما : بعصبية اه

فرح : طب لية مش بيسلم عليا؟؟ هو مش بيحبني صح

المحامي : بس أنتِ عسولة ي فرح  وكله بيحبك

فرح: بجدددااا!!

المحامي: اه 

ماما : هو أنا معايا جزء من الفلوس و..

المحامي: مش عايزهم دلوقتى ي ام يمني

ماما : بس أاا

المحامي : ي ستي شهرين و هاخدهم كلهم

ماما : مش هينفع

المحامي: لا هينفع ي ام يمني ، نفسك تكوني أيه بقا ي فرح

فرح: نفسي أكون زيك ي عمو ، علشان أنت طيب اووي و مش هتخلي ماما تدخل القفص ده 

المحامي: يارب ي ست فرح تكوني أحسن مني كمان

تسنيم: مااااما ,بابا جاي أهو

بابا : أنتِ طالق شوفي مين هيصرف على عيالك بقا

خالى : هيتخانق معه 

ماما : ... حسبي الله ونعم الوكيل فيكم و شدت خالى 

المحامي : أنا معاكم فى أى حاجه و..

بابا : اه ابدئي  شغل شحاتة بقا و..

خالى : زعق جامد مع بابا و شدوا جامد 

المحامى : ي أبو محمد إحنا فى المحكمة و هو ميستهلش 

ماما : عيطت بصوت عالى وهى بتبص ل بابا و بتقول حسبي الله ونعم الوكيل فيك أنت و أمك

المحامي: طب استنوا 

( كنا مشينا و أنا مش فاهمه فية أيه ورجعنا البيت) 

تسنيم: ماما طب أنتِ زعلانة ليه دلوقتى

ماما : بتمسح دموعها مش زعلانه ي تسنيم

تسنيم : ماما هو بابا طلاقك علشان إحنا بنات صح ، لو كان معاكِ ولد مكنش طل...

ماما : بعصبية وصوت عالى إياكِ ِ تقولي كده تاني 

فرح : يعنى كده خلاص مش هنشوف بابا

ماما : احمم

تسنيم: اه ي فرح ، هو أصلا كان بيضربنا كل شوية و..

ماما : حد بيخبط شوفوا مين؟؟

فرح : طلعت أجري أفتح الباب 

تسنيم: مين ي فرح

فرح : بسعادة ماااااما عارفة مين بره

ماما : مين

فرح : شديتها من ايديها علشان اوريها مين عندنا 

ماما : هااا مين؟!..

رواية لمة العيلة الفصل الثالث 3 - قلم هدير عبد العليم
nada eid

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent