Ads by Google X

رواية ورد الفصل الثالث 3 بقلم اسراء ابراهيم

الصفحة الرئيسية

  رواية ورد كاملة بقلم اسراء ابراهيم عبر مدونة دليل الروايات

رواية ورد

 رواية ورد الفصل الثالث 

شهد بعياط / انا شوفت فار يا عم محمد ولما صرخت جه مهاب علي صوتي 
مهاب بتوتر /اه يا بابا هو ده اللي حصل 
ام مهاب / خلاص يا بنتي حصل خير يلا تعالي معايا،،  وانت يا مهاب دور عالفار ده وموته عشان البنية تعرف تنام في القوضة 
محمد بص لابنه بشك وعليا برضه لانها عارفة اخلاق اخوها بس هما الاتنين سكتو وسابو مهاب وخرجو 
...........................................  
في اوضة ورد 
 ورد بعد ما عرفت انهم لسة مصممين يجوزوها سالم  وانهم حددو الفرح كمان مع كتب الكتاب قررت تهرب وكانت بتحط هدومها في شنطة صغيرة وهيا مقررة تسيب البيت والبلد كلها ومترجعش تاني ابداً اتفزعت اول ما سمعت الباب بيخبط فحطت الشنطة تحت السرير بسرعة وقفلت الدولاب وراحت تفتح 
حنين بابتسامة /  كيفك انهاردة يا ورد؟ 
ورد بكسرة /  خشي يا حنين  ،،  اني مكس*ورة يا حنين،،  اهلي وناسي هما اللي كس*روني
حنين بعتاب /انتي اللي غلطانة يا خيتي،، ايه اللي خلاكي تسكتي ومتدافعيش عن نفسك،، 
ورد بحزن /وهما ادوني فرصة اتحدت،،  ما كان علي يدك كل حاچة،، اتهموني في شرفي،، وصدجو اني عشجانة حد،،  ومحدش دافع عني،، كانهم شايفيني ر*خيصة واعمل اكده 
حنين بحزن / تجومي تزودي الطين بلة،، وتجولي انك حبلة،،  اتچننتي يا خيتي،،  دي كان فيها موتك 
ورد بسخرية / والله الموت يبجي ارحملي،، وبعدين انا جولت اكده لاجل مقهر سالم اللي صدج حديتهم عني ومد يده عليا وكان مفكرني  عفشة ور*خصت نفسي ،، سالم يا حنين اللي انتي خابرة اني عاشجاه اكتر من روحي 
حنين / اعذريه يا ورد،، صعب عليه انه يسمع انك عشجانة حد  ،،  ويتصرف عادي،،  احنا صعايدة،، والرچالة اهنه دمها حامي،، وغضبها واعر جوي 
ورد بغضب/ علي اساس ان چمال ويوسف اخواته مش رچالة،، ده محدش منهم اتحدت معايا بكلمة،،  اشمعني هو اللي يصدج ويعاملني اكده
حنين /عشان هو الكَبير،،  ودراع عمي اليمين،، والعيلة كلها بمشاكلها وهمها محدش شايلها غيره،، يبجي اعذريه يا خيتي،، واتحدتي معاه وجوليله الحجيجة،، وسعتها شوفي هيجف چارك ولا لا 
ورد بجمود /  معدش ينفع يا حنين،، انا ههمل البلد وههرب
حنين بخضة /يا مري،، تهربي تروحي فين،، اوعي يا ورد تعملي اكده،، متفكريش بجلبك،، فكري بعجلك،، اللي بتعمليه ده هيخلي الكل يتحدت عليكي عفش سيرتك هتبجي علي كل لسان 
ورد بحزن / وايه الفرج،،  ما اهلي وناسي بيجوله عني يا حنين وبيتحدتو  ،، ده عِندي اسوأ من حديت الناس  
حنين /وسالم يا ورد،، هتهمليه،، ده حب عمرك اللي دايما تجولي هو اللي مصبرني علي معاملة مرت عمي ليا 
ورد بسخرية /سالم هو اول واحد دب*حني،،  رغم انه كان بيعاملني بجسوة،، بس كنت عاشجاه،، واصبر نفسي واجول بكرة يعشجني كيف منا عاشجاه،، بس يا خسارة هو اول واحد چه عليا وصدج حديت امه،، بس خلاص ملوش عاذة الحديت
كانت واقفة رباب علي باب القوضة بتتصنت عليهم وسمعت كل كلامهم بس اتفاجأت بجمال بيشدها من ايديها وبيجرها وراه لاوضتهم
رباب بتوتر /استني بس يا چمال هفهمك 
جمال مخلهاش كملت كلامها وضر*بها بالقلم علي وشها  
جمال بغضب / اني ياما نصحتك وجولتلك  ملكيش صالح بحد وخليكي في حالك  يا رباب،، بس انتي متجدريش،، عشان طبعك اكده حشرية 
رباب بغضب/انت بتضر*وبني يا چمال 
جمال بغضب /واكس*ر دماغك كمان،، ويمين بالله يا رباب لو شوفتك بتتصنتي علي حد تاني،، ولا بتدخلي في اللي ملكيش فيه  ،، لاكون مغضبك وموديكي بيت ابوكي،، واجوله يعيد ربايتك من اول وچديد،،  وسابها وخرج ورزع الباب وراه 
رباب بغيظ /ماشي يا چمال،، انا هوريك انا اجدر اعمل ايه  وخرجت وراه تدور علي سالم
............................................... 
كان واقف يوسف مع العمال في المصنع  بيتابع الشغل وبيشوف لو في اي مشاكل وشوية وفونه رن فرد  واول ما سمع صوت شهد بعد بعيد عن العمال  والدوشة عشان يعرف يكلمها 
يوسف /انسة شهد،،  كيفك 
شهد حزن /الحمد لله يا استاذ يوسف انت عامل ايه،، واسفة لو ازعجتك 
يوسف بسرعة / لا طبعا ازعاچ ايه،، خير انتي زينة والناس اللي جاعدة عنديهم،، عاملين معاكي  ايه؟ 
شهد بدموع / انا اسفة بس ممكن  تاخدني معاك،، انا مش بثق في حد غيرك لانك انسان كويس واثبتلي انك محترم 
يوسف استغرب وحس ان في حاجة حصلت بس محبش يضغط عليها 
يوسف / خلاص تمام،، هفوت عليكي بليل،، اچهزي وهرن عليكي تنزلي 
شهد باندفاع/ متشكرة اوي بجد،،  اانا هستني مكالمتك،،  بص هفضل جمب التلفون،،  اوعي تنساني والنبي 
يوسف بقلق/انتي زينة،، اچيلك دلوك اخدك 
شهد بحزن / لا شوف شغلك  ،، وانا هستناك وواثقة انك هتيجي،،  مع السلامة  ،، 
قفلت شهد وهيا بتعيط وخايفة  يوسف ميجيش وتفضل قاعدة مع اللي اسمه مهاب ده في مكان واحد ودعت الوقت يعدي بسرعة وقامت تلم حاجتها وتبلغ عم محمد انها هتمشي 
.............................................. 
كان قاعد سالم علي مكتبه بيتكلم في التلفون 
ملك/ وحشتني يا سالم  ،،  اوعي تكون نسيتني
سالم بابتسامة / مجدرش انساكي يا ملك،،  المهم انتي كيفك،، زينة 
ملك بحب/مستنياك،، لسة عندي امل اننا نكون لبعض 
سالم بتنهيدة / جولتلك يا ملك شوفي حياتك،، لاني مش ليكي ولا انتي ليا،، متوجفيش حياتك وكملي  
ملك بحيرة /متوقعتش انك تقؤلي كدة،، افتكرتك هتفرح،، اني مستنياك،،
سالم بتنهيدة / فرحي بعد يومين 
ملك بصدمة /هتتجوز؟ 
سالم بيأس/اه يا ملك،، هتچوز بت عمي 
ملك بهدوء/ بتحبها يا سالم 
سالم سكت وهو بيفكر في ورد واللي قالته اخر مرة وغمض عينه بغضب 
سالم /سلام يا ملك،، اعتقد دي اخر مرة هحدتك فيها  ،،  قفل الخط وهو مخنوق ومضايق كان خلاص مقرر انه هيقف قدام ابوه ويتجوز ملك حتي لو مكنش ده القرار الصح ،، بس جه موضوع ورد واللي عملته خليته ينهي كل حاجة،،  قاطعه خبط الباب ودخول رحمة
رحمة بخبث/فاضي يا سالم،، كنت رايدة اجولك علي حاچة 
سالم باستغراب / تعالي يا مرت اخوي،، جولي في ايه 
............................................... 
في بيت عيلة الاسواني كان الكل متجمع عالسفرة
 كريمة بود/  انتي مبتاكليش ليه يا مريم،، كلي يا حبيبتي 
مريم بخبث /باكل يا خالتي،،  بس الوكل ناجصه شوية ملح  
كريمة بضيق/مسمعتيش يا بدور مريم،،  يلا جومي هاتي الملح،، الوكل عادم خالص 
بصت بدور لماهر وكأنها مستنية يتكلم لكنه اتجاهلها وكمل اكل فقامت بدور بحزن تجيب الملح 
كريمة بمكر / شوفت يا ماهر،، مش بدور چالها  عريسين ورفضتهم،،  كانها مستنية 
مريم بخجل /وه،، متكسفنيش يا خالتي اومال 
ماهر / ده نصيب ياما،، ومحدش خابر نصيبه فين 
كريمة /يابني نفسي اشوفلك حتة عيل  يشيل اسمك  جيل ما اموت 
ماهر بلهفة /بعدالشر عنك يا ما،، متجوليش اكده 
كريمة بزن / مريم اهي،، بت اصول وموافجة تتچوز علي ضرة  ،،  وهتچيبلك الواد اللي نفسك فيه،،  ومرتك خليها علي زمتك مهتظلمهاش 
كانت خارجة بدور وسمعت كلام كريمة حماتها واضايقت وجابت اخرها من تصرفاتها 
بدور بضيق/ ده بدل ما تجوليله حاجي علي مرتك وبيتك،،  رايدة تچوزيه،، وچايبتله العروسة يشوفها جدامي  
كريمة بحدة/ والله الچواز ماهوش عيب وبعدين هو هيتچوز عشان يخلف ومحدش يجدر يلومه،،  مش كفاية مخليكي علي زمته وانتي ارض بور 
بدور بغضب/ شايفاك ساكت يا ماهر،، كانه الحديت عاچبك وعلي هواك 
ماهر بغضب /بدور اتحدتي زين،، ومتعليش صوتك  جدامي،،  امي مش جصدها حاچة،، هيا نفسها تشوفلي خلف 
بدور بعتاب/ ده بدل ما تجولها اني هحب مرتي،، ومش هتچوز عليها،،  ده چزاتي بعد اللي استحملته عشانك منها،، ده اني كنت بتعامل بجسوة وكنت راضية عشانك لاجل ما اكون چارك يا ماهر 
كريمة /عيب اتعلي صوتك علي چوزك اكده،، ايه محدش علمك  تتحدتي مع  جوزك كيف  ،، تربية ايه دي 
بدور بغضب / اني متربية زين واهلي خابرين الاصول زين  ،، الاصول اللي كنت بعاملك بيها يا ام ماهر 
قل*م نزل علي وشها من ماهر قدامهم 
ماهر بغضب/ازاي تتحدتي مع امي اكده،، اتچنيتي عاد 
بدور بصتله بصدمة ودموعها نازلة دي لول مرة يمد ايده عليها وقدام اهله 
بدور بهدوء/ اني رايحة بيت ابوي،، وهو يچيبلي حجي منك يا ماهر،،  وسابتهم وطلعت
ماهر بغضب /لو خرچتي من البيت ده يا بدور مهترچعهوش  تاني 
بدور بابتسامة /  مبجاش في حاچة اهنه اجعد عشانها يا ماهر،،  اللي كنت بستحمل عشانه هاني جدام اهله،، وميستاهلش اجعد جاره ثانية واحدة،،  وسابته وجريت علي فوق 
ماهر اتأثر بكلامها وقعد وهو حاسس بالندم من تسرعه 
كريمة /عين العجل اللي عملته يا ولدي،،  اكده هتتربي،،  عشان متفكرش تعلي حسها عليك مرة تانية،، بس انت اتجل ومتعبرهاش 
............................................
في مكتب سالم
رحمة بخبث/ اني جولت اعدي علي ورد اطمن عليها يعني،،  ولما چيت اخبط،، لجيتها بتتحدت مع حنين سلفتي،، وبتجول انها هتهرب مع عشيجها 
سالم بغضب /انتي بجولي ايه 
رحمة /زي ما بجولك يا خوي،  حنين حاولت تقنعها،، تجعد وتهمل الفكرة العفشة دي،،  بس هيا كانت مصممة،، وبتجول انها مش هتهمل عشيجها وتتچوز راچل تاني 
سالم قام من مكانه وكان  هيخرج بس رحمة وقفته بصوتها وهيا بتترجاه
رحمة /احب علي يدك يا خوي،،  اخوك لو جاله خبر اني جولت حاچة هيطلجني 
سالم بهدوء جحيمي / متخافيش يا مرت اخوي،،  اخوي مهيعرفش حاچة،،  قال كدة وخرج  بغضب وراح لورد 
................................................ 
كان يوسف واقف تحت البيت عند شهد  ،، صوتها قلقه فقرر ميستناش  فظبط شغله وراحلها علطول ورن عليها 
يوسف / انا واجف تحت البيت 
شهد بفرحة / بجد،، انا نازلة حالا،، ثواني بس،،  وقفلت 
محمد بعتاب / برضه مصممة تمشي يا بنتي 
شهد بابتسامة / معلش يا عم محمد،، بابا كلمني وقالي ارجع،، بعد اذنكم 
ام مهاب / خدي بالك من نفسك يا بنتي،،  وابقي طمنينا عليكي 
شهد / حاضر،، سلام،، وسابتهم ونزلت واول ما شافت يوسف،، دموعها  نزلت وحست انها دلوقتي مطمنة  
يوسف /بتبكي ليه عاد،، حد ضايجك،، جوليلي وانا اطلع اجيبلك حجك 
شهد بحزن/ لا،، محدش ضايقني،، بس يلا نمشي من هنا لو سمحت،،  وفعلا ركبو ومشيو سوا 
يوسف /صوتك في التلفون مريحنيش،، عشان اكده چيتلك 
شهد / متشكرة اوي،، انا كنت خايفة احسن متجيش 
يوسف / طب ممكن تحكيلي ايه اللي حوصل،، وضايجك،، وخلاكي تمشي
شهد  عيطت،، وحكتله اللي مهاب عمله والكلام اللي قالهولها 
يوسف بغضب/ ابن ال...  ،، طيب ومجولتليش ليه،، وانا كنت طلعت علمته الادب
شهد بحزن /ملوش داعي،، عم محمد راجل طيب،، وانا مش عايزة اسببله مشكلة في بيته مع ابنه 
يوسف بغيظ/ ده عيل جليل الرباية 
شهد بتردد / هو احنا كدة رايحين فين 
يوسف بحيرة / هنعاود الصعيد،، بيت اهلي 
شهد /طب وهتقؤلهم ايه عني؟ 
يوسف بسرحان /متجلجيش،، انا هحلها 
.............................................. 
دخل  سالم اوضة ورد من غير ما يخبط وبص لحنين وقال بهدوء
سالم/ حنين همليني انا و ورد هبابة 
حنين بصت لورد بقلق وكانت خايفة عليها  ،، بس في الاخر سمعت كلام  سالم  وخرجت،، وسالم قفل الباب وقرب من ورد و.......

يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية ورد) اضغط على أسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent