رواية لاجلك احببت الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم الحسناء

الصفحة الرئيسية

  رواية لاجلك احببت الصعيد كاملة بقلم الحسناء عبر مدونة دليل الروايات

رواية لاجلك احببت الصعيد

 رواية لاجلك احببت الصعيد الفصل الثاني

وتلاقي ظل كبير ظهر ف ضي الكشاف وبيقرب منها منسه حرفيا ماتت من الخوف
مراد يلفلها انتي مين
منسه مغمضه عينها فتحت عينها وتقول
بسم الله الرحمن الرحيم اول مره اشوف عفريت بيتكلم
مراد: عفريت لما يلبسك بت انتي مين
منسه: الله أكبر دا كمان بيقول بت بسم الله الرحمن الرحيم
مراد: يمسح وشه بعصبيه ويفتح النور
منسه: ياختييي دا كمان بيفتح النور
مراد: بت انتي اتعدلي واتكلمي عدل اول ما شافها هوا انتي
منسه: هوا انت ياريتك كنت عفريت ع الاقل كنت شويه وهتختفي
مراد: وانتي ياريتك كنتي موتي من الخضه ي شيخه
منسه: بعد الشر عليا😏
مراد: وانتي نازله ليا
منسه: اغير جو وبعدين هقرر
مراد: هوا انا بقولك نازله فين والا بقولك هوا انا هجوزك علشان تقرري
منسه: انت اللي مش عارف تتكلم وبعدين انت ملكش قصه نازله ليا
مراد: انا غلطان وسابها وطلع
منسه اي اللي انا عملته دا انا مش عارفه مكان المطبخ فين ي اخ انت
مراد: امممم
منسه: فين المطبخ
مراد: ف البيت وسابها وطلع
منسه: عيل بارد ما اكيد في البيت امال ف الجنينه يعني عيل مستفز
مراد: سمعتك
منسه: ماشيه تدور لغايت ما لقيت وشربت وطلعت
نتعرف بقاا ع بطلنا
(مراد عزالدين الانصاري باش مهندس يتميز بالعيون البني كاتم وبشره بيضاء وذقنه محدده سودا وشعر اسود ناااعم وجسم رياضي لانه بيحب الرياضه واجمل ما فيه الغمزات )
نرجع بقاا
ياتي الصباح الكل يتجمع ع السفره ما عدا منسه ومراد
تصحى منسه وتغتسل وتصلي فرضها وتنزل منسه: صباح السعادة ي ساااده وتبوس ايد جدها وجدتها
الكل صباح الخير
بعدها ينزل مراد: صباح الخير ويسلم ع عمو اشرف
اخبارك ي عمي
اشرف: عامل اي ي مراد
مراد: تمام الحمدلله بخير
ويتكلم شويه ويقعد يفطر معاهم
الجد مش تسلم ع منسه ي مراد
منسه: لا ما هوا سلم ف اخر الليل 🤦‍♀️
فاطمه اي اللي حصل
تحكي منسه ما حصل
حمزة: اكيد ختمتي القرآن
آسر: هوا القرآن بس دا احتمال كمان الانجيل
الكل يضحك ويفطروا ف جو عائلي جميل
بعد الفطار مراد مهاب هتنزل الفرع اللي ف القاهره تشوف الجو اي
مهاب: يحط رجل ع رجل علشان طبعا الجد وعمامهم مش موجودين انا واخد اجازه
مراد: ليا ان شاء الله
مهاب: علشان فرح عماد
مراد: الفرح لسه بدري عليه دا العريس نفسه مش واخد اجازه وانت ي آسر هتنزل معاه علشان برضو ف شويه حاجات هتعملهم
آسر: انت متعرفش
مراد لا معرفش ي حلوه
آسر: اصلك انا كمان واخد اجازه😎
مهاب وعماد يكتمو الضحكه والبنات
مراد يمسك شعره بعصبيه
مراد: لما انتو فرح عماد وعايزين تاخدوا شهر اجازه امال فرحكم هتاخدو كام
آسر يترمي ع مهاب متفكرنيش ي مراد اااه ي وجع قلبك ي واد ي آسر
مهاب: معلش معلش ي بيضه
مراد: يارب صبرني انا نازل لو هتيجوا
حمزة: مراد خدني معاك
مراد: امال عربيتك فين
حمزة: بتتفسح اكيد بايظه ي مراد
مراد: تعالى وربنا يصبرني لغايت ما اوصلك
الكل يروح ع الشغل ويقعدوا البنات ويضحكوا ويتريقوا ع سمر وكسوفها قدام عماد
ياتي وقت العشا والكل يتجمع
يتكلم اشرف: ابويا انا هسافر بكرا علشان الشغل هناك هنروح انا وسالم
الجد: انت لسه مرتحتش ي ولدي من السفر
فاطمه: واه انت بتقول اي ي اشرف لا طبعا مفيش سفر
اشرف: ي امي هنخلص شغل وهنيجي ع طول علشان نجهز للفرح
فاطمه: ربنا يستر عليكم ي ضنايا
اشرف: مراد منسه هتنزل بكرا معاك الشغل
مراد: بصلها وقال فرصه حاضر ي عمي
منسه: لا انا هنزل مع آسر او مهاب
اشرف: لا ي بنتي علشان اسر ومهاب بيسافروا كتير
آسر: وبعدين احنا معاكي متخفيش مراد مش هيعضك😂😂
منسه تضحك
مراد بصلها وتحلفلها ف سره
زينب باصه عليهم وهطق
معلومه (زينب بتحب مراد بس هوا مطنش كدا طبعاً)
بعد ما الكل خلصوا العشا واتفقوا انو منسه هتزل بكرا معا مراد
البنات مع بعض ف الغرف بيتحكوا
هاله: الله يسهلوا هتروحي مع الوحش بكرا
منسه: وحش لما يلهفك دا كان بيبوص هياكولني
ليلى: ي بتي حرام عليكي دا كان الفرحه باينه ع وشه
منسه: اووي حقه
زينب: مراد مش بيحب بنات تشتغل معاه بس هوا علشان عمي اشرف هياخدك
سمر: وهوا ف واحد تمشي معاه واحده كيف العسل كدا ويقول لا
منسه: تسلملي انت ي قمر بتاع البيت انت وعروستنا المنتظره
ياتي الصباح
تصحى منسه وتغتسل وتصلي فرضها وتلبس دريس اسود وخمار طوبي
عند مراد صحي اغتسل واتوضا وصلى ولبس بنطلو اسود وتشيرت ابيض وجاكيت اسود جلد وسرح شعره وحط البرفان الخاص بيه ولبس الساعه ونازل لقي منسه نازله
منسه صباح الخير
مراد صباح الخير اي رايحه جنازه ياك
حمزة شافهم صباح الجمال اي الحلاوه
منسه: صباح الورد عليك ي زووومه كلك زوق مش زي نااس
حمزه: وبعدين ي مراد انت مش شايف نفسك ما انت برضو لابس اسود
مراد: بصلهم ومشى
منسه: بارد ومستفز
مراد: سمعتك
منسه: هو دا مركب اي ف ودنه وهيا بتقلد مردا سمعتك سمعتك 😏
حمزه: قاعد يضحك عليهم انزل انا بقاا ي سوسو علشان احلق امشي
منسه: خدني ف رجلك
ينزلوا يفطروا
الجد: مراد خلي بالك من بت عمك
مراد: بنص ضحكه ف عيوني ي جدي
الجد: تسلم ي ولدي
بعد الفطار اسر ومهاب واشرف وسالم سافروا
عند مراد مش يلا ي باش مهندسه
منسه يلا ي باش مهندس
منسه تبوس ايد جدها وتقولو ادعيلي
الجد ربنا معاكي ي قلب جدك
تبوس ايد جدتها ادعيلي
الجده ربنا معاكي ي قلب جدتك
مراد: اللي يشوفها يقول رايحه تموت مش يلا والا اي
الجد مالك ي مراد براحه ع البت
منسه: يلا باي
ليلي وهاله بغمزة عين بااي
وصل مراد ومنسه الشركه وداخلين ومردا كالعاده داخل بكل ثقه وطبعا زي كل يوم بيسمع همسات من الموظفين ومنسه داخله معاه والكل طبعا عايز يعرف دي مين
يقف مراد ف الشركه ويقول دي الباش مهندسه منسه بنت عمي اشرف
الكل اتشرفنا
منسه: متشكره الشرف ليا
ياخدها مراد ع مكتبها ويقولها ع الشغل وطبعا طحنها ف الشغل جات خبطت ع الباب
مراد: ادخل
تدخل منسه انا عايزة امشي
مراد: نعم عايزة اي
منسه: عايزة امشي فيها حاجه
مراد: هوا انا جايب بنت اختي معايا والا جايه تتفسحي والا تفتكري زي بحري عندكم 😏
منسه: يعني ايه
مراد: استني شويه ونروح
منسه: طيب ما تقول كدا من بدري بدل المسلسل اللي قولته 😏
بعد شويه مراد خلص شغل
مراد: يلا بقاا
منسه: يلا
ويمر اكتر من اسبوع وطبعا منسه اتقربت ل مراد جدا ومراد اتعود عليها ف يومه لغايت ما ف يوم منسه ومراد رجعيين من الشغل
منسه: باش مهندس مراد
مراد: اممم
منسه: ممكن ننزل نتمشى شويه ف الزرعه
مراد: بصلها وسكت
منسه: معلش
مراد يقف ع جمب ويقولها انزلي
منسه: سقفت وقالت هاااي ونزلت
مراد ف نفسه طفله والله 🤦‍♀️
نزلوا وقعدوا يتمشوا وهما ساكتين
منسه قعدت
مراد يعني قعدتي
منسه: عادي
مراد: قعد جمبها وقعدوا يتحكوا ع الشغل وهما بيتحكوا عدوا عليهم اولاد عمهم من العيله سلموا ع مراد وبعدين مين دي ي باش مهندس
مراد: دي بت عمي اشرف
واحد منهم اااه البت الباش مهندسه اخبارك ي باش مهندسه منسه تمام الحمدلله بخير واتحكت شويه صغيرين مراد دمه بيغلي
مراد طيب استاذن انا
منسه: بعد اذنكم
هما: اتفضلي
منسه اي استاذن دي مش ف واحده معاك
مراد: تعرفي تخرصي
منسه اي اخرصي دي ومالك اتقلبت مره واحده كدا
مراد: تعرفي تخرصي
طول الطريق ساكتين ومحدش بيتكلم ومنسه هطق
وصلوا ومنسه متغاظه جدا ومراد متعصب جدا قعدوا

يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية لاجلك احببت الصعيد) اضغط على أسم الرواية
رواية لاجلك احببت الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم الحسناء
حبيبة

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent