رواية عشقت صعيدية (2) الفصل التاسع 9 - بقلم رنا احمد عماد

الصفحة الرئيسية

   رواية عشقت صعيدية  بقلم رنا احمد عماد

رواية عشقت صعيدية (2) الفصل التاسع 9

من امام فيلا الجوهري  
كان يسير عاصي وهو يحتضن منه الذي كانت تشعر بتعب وارتجاف اثر ماتعرضت له أما يااامن كان يسير خلفهم بشرود عميق من يفعل بهم هكذا من يسعي لتتدميرهم من من الف سؤال يدور في أعماق مخيلته جعله يتنهد بشده لعله يريح رأسه من ذلك التفكير…
كانت تجلس نور وادهم ليصعقوا من منظر ابنتهم الذي سرعت الي احضان والدتتها بدموع وارتجاف ليخفق قلب نور برعب .
/قلب امك مالك فيكي ايه ي ضنايا .
ادهم بحده وغيظ ل عاصي /عملت ايه في بنتي ي عاصي قسما بالله اخلص عليك بايديا دول وميهمنيش أنك ابن اخويا ل هتفضل توجع بنتي كده .
ياامن بغيظ /جرا ايه ي عمي شايفه جاي من الشارع ولا ايه مش تستنا وتعرف ايه الي حصل .
عاصي بغيظ وحده /سيبه ي ياامن انا هخليه دلوقتي يحط وشه في الأرض من الكسوف والخجل الي هيبقى فيه لما يعرف أنه هو السبب في الي حصل ل بنته لما يعرف أنه فاشل وبيضحك عليه من عيل ميسواش .
اركان بغضب جحيمي وهو ينزل الدرج بعدما سمع ذلك الصراخ /اخرررس ي وقح قطع لسانك هي حصلت تتطول لسانك الي عمك ده انا اقطعالك لسانك .

عاصي بغيظ وصراخ /اهلا ي اركان باشا انا اسف بس تعال انت شوف اخوك عمل ايه البيه الي كان عايز يجوزه بنته الي فضله عليا طلع نصاب ومدسوس علينا علشان يبتزنا خطف منه وساموني عليها قصاد كل أملاك الجوهري تكون ملكه وكل الاوراق تكون معاه .
منه بدموع وارتجاف /ايوه ي بابا وعاصي جه بسرعه علشان ينقذني وكان معاه كل الاوراق والزفت ده كان معاه محامي الي اتاكد أن كل الاوراق سليمه وبرغم كل ده كان عايز يقتلني لولا ياامن هو الي كان مراقب عاصي وجه وانقذني ي عني عاصي كان مستعد يضحي بكل حاجه قصاد أن ينقذني حتي لو كانت أملاك الجوهري الي تحت أبدع وهو مسؤؤل عنها .
عاصي بعشق وحب /اي حاجه مهما كانت غاليه متسواش قصاد حياتك الي اغلا عندي من الدنيا كلها .
يااامن بسخرية وهمس/طب لم نفسك ي نحنوح ابواها واقف .
ادهم وهو يحتضن ابنته بدموع وندم /سمحيني ي بنتي سمحيني انتي كويسه طمنيني عليكي .
منه وهي تقبل يده بحنان/اطمن ي حبيبي انا كويسه الحمد بفضل عاصي بعد ربنا سبحانه وتعالى.
يااامن بغيظ وسخرية/بفضل عاصي وانا ماليش لازمه ماشي ي اختي اشبعي بيه تصبحوا علي خير .
منه بابتسامه ومرح /ده انت اخويا ي كبير .
يااامن بابتسامه /حمد لله على السلامه ي حبيبتي عن اذنكم .
عاصي بجديه وتصميم /خد بالك أن فرحي علي بنتك الاسبوع ده ومن غير اي نقاس.
ادهم بخبث ومكر/بس انا بقا مش موافق والي عندك اعمله .
منه بدموع كالاطفال /لا ي بابا انا هتجوز عاصي ومستحيل اكون لغيره ابدا ها.
نور بابتسامه /ههههه شوف البت انتي فيه ولا في ايه تعالي نتطلع ترتاحي ده قلب كان هيقف الحمد لله انك رجعتيلي بالسلامه ي قلب امك .
عاصي بابتسامه عاشقه /متقلقيش ي خالتي طول مانا موجود هي أن شاء الله هتفضل في امان .
منه بعشق وهمس /بحبك .
عاصي بهمس وغمزه/وانا بعشق امك .
ادهم بغيظ /انت بتقولها ي ياض انت .
عاصي بغيظ وهمس/ي ساتر عامل زي المخبرين بكره اتجوزها واخدها منك وارتاح بقا .
ليصعدوا جميعهم الي الاعلي ليبقا اركان وكينان كان ينظر اركان أمامه بشرود.
كينان باستغراب /مالك ي اركان فيه ايه.
اركان بجديه وقلق /كان الزمن بيعيد نفسه ي كينان موضوع أملاك الجوهري ده مبيفكركش بحاجه.
كينان بصدمه لتذكره الماضي /قصدك ايه معقول يكون هو .
اركان بحده وغيظ/مفيش غيره اكيد خرج من السجن وعايز ينتقم مننا انت عارف أنه عينه علي أملاك الجوهري من زمان اوي واكيد دلوقتي عايز ينتقم مننا اكتر بعد مدخلناه السجن بس اللعب المره دي وسخ اوي وهحرقه بيها زي زمان مبقاش اركان الجوهري لو مخليتوا يدفع التمن غالي….

في جناح يااامن وشاهنده….
كانت تجلس شاهنده بصدمه مما سمعت .
/ي حبيبتي ي منه الحمد لله انك لحقتهم في الوقت المناسب ي ياامن معقول رامي يطلع كده ولا باين عليه .
ياامن بسخرية ووجع/ماهو علي كان اوسخ من كده ومع ذلك مكنش باين عليه .
شاهنده بدموع وقهره /ياامن ارجوك كفايه صدقني انا بتوجع لمجرد اني احس انك لسه بتفكر في الحيوان ده اوعا ي يااامن اوعا تكون لسه شايف أنه كسرك انسا ي ياامن انسا علشان خاطري علشانك مش علشاني انا عارفه اني مهما عملت مش هاخد اكتر من المساحه دي في حياتك وانا راضيه بيها حتي لو خدامه تحت رجليك بس انا عيزاك اوي زي مكنت طول عمرك وحياه اغلا حاجه عندك تحاول اوعدني.
يااامن وهو ينظر في اعيناها ليشعر بصدق حديثها وندمها ليبتسم بخفه /اوعدك هحاول .
ليضع يديه علي رأسه بالم شديد لتمسك يده بحنان /ايه ياامن مالك .
ياامن بتعب /راسي هتنفجر من الصداع منمتش انبارح كويس أو بمعنا أصح مبقتش بعرف انام اصلا .
شاهنده بابتسامه/الف سلامه عليك طب ايه رايك في الي يخليك تنام في دقيقه واحده .
يااامن بسخرية/لا ي شيخه ازي ي عني ده انا بنام دقائق بالعافيه .
شاهنده بابتسامه وسعاده وهي تمسك ذلك المرهم لتجلس علي السرير لتاخذه الي احضانها سريعا بحركه مفاجاه منها كان يود أن يبعتد لكن كانت يديها النعامتان وهي تتدلك له رأسه بذلك المرهم جعله يستكين بين يديها سريعا ليغفا في ثبات عميق لتنظر إليه بابتسامه وهي ترا انظباط أنفاسه لتقبله في رأسه بعشق لتلمس علي خصلاته الناعمه فأصبحت في تلك اللحظه لاتريد شي اخر فياامن في احضانها ….
في جناح فيروز وليث ….
كان يسير عدي بغيظ شديد من كينان .
ليث بغيظ /متقعد بقا يلا خيلتني .
عدي بغيظ شديد/عرف اخوك انا مش هسكت انا عايز اعرف هو عايز مني ايه ايه الي مش عجبه فيا .
فيروز بضحك /ههههه ي واد كينان بيهزر معاك البت عشق دي مش هتكون غير ليك اهدا بقا .
عدي بغيظ شديد/وانتي فكراني ممكن اسيبها ده بعده .
لتقاطعه تلك الرساله من ذلك الرقم المجهول التي جعلت قلبه يخفقا رعبا عليها …
/لو خايف علي عشق خليها تبطل تكتب في الي ميخصهاش بدل ماتترحم عليها ..
ليسرع إليها برعب وعصبيه من عنادها الذي لا يقهر ويجعله دائما في خوفا ورعبا عليها …
في أحدا الكافيهات الفاخمه……
كانت تجلس ريم مع صقر …
ريم بابتسامه/ايه ي دكتور ممكن اعرف جايبني ليه هنا في الوقت ده .
صقر وهو يفتح تلك العلبه القطيفه التي تحتوي علي تلك الخاتم الفخم .
ريم بابتسامه وسعاده/ايه ده ي صقر ده حلو اوي .
صقر بابتسامه باهته فكان يتمنا أن تكون حنين مكانها ويقدم إليها تلك الخاتم لكن هي قد أضاعت تلك العشق من يديها .
/وفي ايدك هيكون احلا ي عروسه .
ريم بابتسامه وعشق /حبيبي ي صقر ربنا يخليك ليا.
صقر بابتسامه حنونه /ويخليكي ليا ي ريم جهزي نفسك علشان خلاص هتكوني مراتي .
ريم بقلق شديد/صقر انت بجد عايز تتجوزني بجد مبسوط .
صقر بابتسامه/اه عايز اتجوزك ومبسوط وبعدين انتي عايزه تبعدي من اول الطريق ولا ايه انتي مش قولتي انك مستعده تمشي معايا في الطريق .
ريم وهي تمسك يده بعشق/طبعا مستعده ومهما تكون نهايته هتفضل الراجل الوحيد الي دخل قلبي ي صقر.
صقر بابتسامه عذبه /وانا اوعدك أن الي جاي هيكون سعاده وبس ي ريم ….
في فيلا الجوهري…..
في جناح عشق وحنين…..
كانت تجلس حنين بشرود لتقترب منها عشق وعي تحتضنها بحنان وابتسامه .
/عامله ايه ي عروسه .
حنين بابتسامه باهته /الحمد لله ي عشق كويسه قوليلي هتعملي ايه في طلب عدي .
عشق بابتسامه /هوافق طبعا ي حنين هو مجنون شويه بس بيحبني اوي ودي اهم حاجه.
حنين بجديه ولهفه /وانتي بتحبيه خلاص نسيتي يااامن بسهوله دي .
عشق بابتسامه/لازم انسا ياامن في اللحظه الي هكون فيها علي ذمه عدي لانه ميستهلش مني كده بيني وبينك عدي فعلا نجح أنه يخليني انسا يااامن ولو شويه .
حنين بهمس ووجع/امال انا ليه حمزه مش عارف يخليني انسا .
عشق باستغراب /بتقويلي ايه.
حنين بانتباه /ابدا مفيش حاجه .
ليقاطعهم طرقات الباب لترتدي حنين نقابها سريعا ليسمحوا إليه بالدخول .
عدي بقلق بالغ/انا اسف اني جيت لحد هنا في الوقت ده عشق لو سمحتي عايزك شويه .
عشق باستغراب/فيه ايه ي عدي .
عدي بعصبية وغيظ/قولتلك عايزك شويه مش لازم تحققي معايا .
حنين بغيظ شديد /متزعقش فيها كده انت فاهم ولا لا .
كانت شاهنده تسير لتنزل الي المطبخ لتسير الي الداخل بقلق ..
/فيه ايه ي جماعه مالكم .
عدي بغيظ شديد/مافيش حاجه ي شاهي هي حنين كده لازم صوتها يعلا وتتطول لسانها من غير ماتفهم.
حنين بعصبية وغيظ/احترم نفسك ي عدي ولازم تعرف أن احنا لينا اب فاهم مش سعادتك تزعق وسي عاصي يزعق وسي صقر كمان الزموا حدودكم معانا .
صقر بسخرية وغيظ /خير سامع اسمي .
شاهنده وهي تحتضنه بابتسامه /مفيش حاجه ي قلب اختك .
حنين بغيظ شديد/اهلا بالباشا اتفضل بقا وخود ابنك عمك في ايديك ومع السلامه وانت معنديش اخوات لجواز لما تعترف تحترمها كويس ابقا اتجوزها .
صقر بخبث ومكر/وانتي مالك هما بيحبوا بعض ولا فاكره الناس كلها معقده زيك .
شاهي بابتسامه حنونه /ي جماعه صلو علي النبي ده شيطان دخل بينا اهدوا بس مفيش حاجه.
عدي بأسف وندم /انا اسف ي عشق صدقيني مقصدتش انتي عارفه انك آخره واحده استحمل زعالها بس لما تعرفي السبب هتقدري عصبيتي .
عشق بابتسامه حنونه /انا مش زعلانه ي عدي .
حنين بغيظ شديد/اه ي خيبه كده علطول .
صقر بغيظ شديد/خليكي في حالك أنتي ي بومه المهم عايز اقولكم علي خبر وبعدين اعرف الباقي بعد بكره خطوبتي انا وريم انا حجزت القاعه وكل حاجه جاهزه .
شاهنده بابتسامه وسعاده وهي تحتضن أخيها /حبيبي الف مبروك .
عدي بابتسامه /الف مبروك ي كبير هتلاقيني وراك انا علطول.
عشق بابتسامه حزينه /الف مبروك ي صقر .
اما هي فكانت تشعر بخنجر يحتاج قلبها بشده حزنا لم تعلم لما تشعر به ف صقر كان يتمناها وهي من رفضته واخترت حمزه لماذا الان تشعر بذلك الخزن الشديد لزواجه من أخري لتنزل دمعه حارقه مخفيه تحت نقابها وهي تنظر إلي ذلك الخاتم الذي يزين يديها فهكذا قد انتهاء كل شي وأصبحت النهايه محتومه …..
في جناح شاهنده وياامن ….
كان مازال يغفا داخل احضانها ليفتح عيناه تتدريجيا لتبتسم له بعشق.
/صحي النوم ي حبيبي .
ياامن بهدوء/صباح الخير انا نمت كتير ولا ايه.
شاهنده بابتسامه ومرح /ابدا 9ساعات بس .
يااامن بصدمه /كام ده انا كنت بنام ساعتين بالعافيه .
شاهنده بهمس وعشق /علشان كنت نايم في حضني .
ياامن بارتباك وخوف ليضعف /هقوم اخد دش .
شاهنده وهي تقوم سريعا بابتسامه /ثواني واحضرلك الحمام ..
لتشعر بدوخه شديده ليسندها ياامن بقلق /مالك ي شاهنده فيه ايه.
شاهنده بابتسامه و تعب /مفيش حاجه علشان منمتش انبارح بس كويس ثواني وهتكون كل حاجه جاهزه ..
لتسير الي الحمام ليتبع أثرها بخوف شديد…
في الجنينه…..
كانت تجلس منه مع عاصي …..
منه وهي تمسك ذلك الكتالوج بسعاده لاختيار فستان الزواج /ايه رايك في ده حلو صح .
عاصي بغيظ شديد/ليه أن شاء الله متجوزه عيل بشورت لا طبعا ده عريان اوي شوفي غيره .
منه بغيظ شديد/وبعدين ي عاصي ده عاشر فستان ميعجبكش في ايه .
عاصي بابتسامه عاشقه/علشان بغير عليكي ي روحي مش عايز الجمال ده حد يشوفه غيري.
منه بابتسامه عشق /حبيبي ي عاصي ياه انا حاسه اني بحلم معقول كل ده حب في قلبك ليا وحرمني منه حرام عليك.
عاصي بابتسامه عاشقه/انا اسف ي روحي خلاص من هنا ورايح مفيش غير حب وعشق وبس .
منه بابتسامه وسعاده /حبيبي ي عاصي .
عاصي بابتسامه/وعلي فكره متتعبيش قلبك وتختاري حاجه لان فستانك وبكل الي هتحتاجيه جاهز ي اميرتي فوق .
منه بصدمه /بجد .
عاصي بابتسامه/طبعا بجد لان فرحنا هيكون مع خطوبه صقر حتي البيوتي سنتر هيكونوا عندك هنا علشان الاميره .
منه بدموع وسعاده /بحبك ي عاصي بحبك .
عاصي وهو يقبل يدها بعشق/وانا بعشقك ي روح عاصي .
علي الجانب الآخر….
كانوا يجلسون عشق وعدي …
عدي بخوف ورعب /عشق حرام عليكي انا هموت لو حصالك حاجه فهمه انا مش فاهم ليه انتي بتعملي كده ليه .
عشق بجديه وتصميم /علشان ده شغلي ي عدي وطالما بتحبني يبقا تقبلني بكل حاجه في حياتي .
عدي بخوف ورعب /بس الشغل ده ممكن يضيعك مني ي عشق دول وصلت لتهدايدات .
عشق بابتسامه/ولا يقدروا يعملوا حاجه وعلشان خاطري كفايه خوفك ده أن شاء الله مش هيحصل حاجه.
عدي بابتسامه تخفي قلقا /عشق انتي اغلا حاجه في حياتي صدقيني لو اتاذيتي انا هموت .
عشق بابتسامه حب /بعد الشر عليك ي حبيبي .
عدي بصدمه /قولتي ايه.
عشق بابتسامه وهمس /حبيبي .
عدي بابتسامه وسعاده لاتوصف /ربنا يخليكي ليا يا اغلا مافي حياتي 
في مكتب كينان …..
كان يجلس حمزه وحنين وكينان وزينه …
كينان بابتسامه/نورت ي حمزه ي ابني .
حمزه بابتسامه خبيثه/ده نورك ي عمي حنون عامله ايه.
حنين بابتسامه باهته/بخير ي حمزه الحمد لله.
حمزه بخبث ومكر/انا كنت جاي علشان نحدد ميعاد الفرح بقا انا خلاص بقيت عايز حنين جنبي .
كينان بابتسامه/طبعا ي ابني ايه رايك ي حنين تحبي الفرح امتا ي حبيبتي .
حنين بعناد وتحدي /بعد بكره مع خطوبه صقر وريم .
كينان باستغراب/واشمعنا ي حبيبتي ماتشوفي يوم لوحدكم انتوا .
حنين بارتباك وقلق/عادي ي بابا اهو نبقا كلنا مع بعض الفرحه هتبقا كبيره .
كينان بابتسامه/انا عن نفسي معنديش مانع انت ايه رايك ي حمزه .
حمزه بغيظ زعل لكنه اخفاهم ببراعه بابتسامته الخبيثه /ماشي ي عمي معنديش مانع .
كينان بابتسامه/يبقا علي بركه الله.
حمزه بغيظ شديد وتوعد وهو يحدث ذاته /بقا كده ي حنين ي عني انتي وخداني بقا استبن علشان تحرقي دم صقر باشا عايزه تغظيه بالطرطور الي بتحدفوه لبعض انتي وابن عمك ماشي ي حنين تتدخلي بس بيتي وانا قسما بالله لخليكي تندمي علي اليوم الي اتولدي فيه ….
في جناح شاهنده وياامن….
كات تخرج شاهنده من الحمام بتعب شديد بعدما اتت بكل مافي جوفها وهي تمسك بطنها بالم شديد لتجلس علي السرير بدموع ورعب وهي تلطم خديها
بقهره وندم..
/ي نهار اسود ي نهار اسود ادي الي كنت خايفه منه ده انتي تستاهلي الحرق ي شاهنده ياامن مش لازم يعرف حاجه يارب اعمل ايه يارب اعمل ايه انا لازم اتخلص من الشيطان الي فبطني ده يارب ساعدني يارب …



رواية عشقت صعيدية (2) الفصل التاسع 9 -  بقلم رنا احمد عماد
nada eid

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent