Ads by Google X

رواية عشقت صعيدية (2) الفصل الثاني عشر 12 - بقلم رنا احمد عماد

الصفحة الرئيسية

    رواية عشقت صعيدية  بقلم رنا احمد عماد

رواية عشقت صعيدية (2) الفصل الثاني عشر 12

(الجزء الاول ) ….
في جنينه فيلا الجوهري ..
كان يقف حمزه بغضب شديد وغيظ ل تجاهل صقر الدائم ليه .
ريم بدموع وخوف /كفايه ي صقر من فضلك .
حمزه بغضب شديد/انت ليه حكايتك بقا انت باين عليك اتجننت هي حصلت تمد ايدك علي مرائتي وانا واقف ايه هو انت مش همك حد خالص .
صقر بغضب شديد/اخرس يالا متتدخلش .
حمزه وهو يمسكه بغيظ شديد وغضب ليرد إليها صقر اللكمات تحت صراخ ريم ليجتمعوه الجميع ليتحدث اركان بغضب جحيمي.
/بس انت وهو ايه الي بتعملوه فاكرين نفسكم عيال صغيرين هو ده الي كل واحد فيكم هيكون مسؤول عن بيت كاتكم القرف .
حمزه بغضب شديد/قول ابن اخوك ي اركان باشا الي مش همه حد خالص الي مد أيده علي مرائتي وانا واقف .
كينان وهو يقف أمام صقر بحده /الكلام ده حصل ي صقر انت مديت ايدك علي بنتي.
صقر بحده /لما تجرح مرائتي وتقل منها هعمل اكتر من كده لما تعاير مرائتي أنها يتيمه ومقطوعه من شجره كأنها بتحسسها أنها أقل من بنات الجوهري ده الي مش ممكن اقبل بيه ابدا .
كينان بحده /الكلام ده حصل ي حنين اتكلمي .
عشق بدموع ووجع/حصل ي بابا حصل انا سمعته بوداني وهي بتقولها كده حصل قدام عيني .
كينان بحده /انطقي ي حنين .

كان يحدثها كينان اما هي فكانت لاتسمع اي شي ولا تشعر بأي شي سواء أن صقر قد صفعها من أجل امراه اخري ومن تكون امراه قد عرفها من منذ يضعه أيام هل بالفعل يعشقها هل بالفعل قد أصبحت لاتمتلك اي ذره عشق داخل قلبه وكان اللحظه تعاد من جديد فإنتي فعلتي نفس الشي فضلتي عليه من تعرفتي عليه منذ يضعه أيام حقا كان قلبها ينزف بشده فهي من ضحت به فهي التي تستحق العقاب لتنظر إليهم بدموع وضيق لتسرع الي الاعلي .
صقر بندم وضيق /انا اسف ي عمي هي الي اضطرتني اعمل كده انا ليمكن اسمح ل حد يمس كرامه مراتي .
كينان بضيق /حصل خير .
حمزه بغضب وهمس /انت اتعديت كل حدودك معايا خاف بقا علي نفسك .
صقر بسخرية وغيظ/قولتلك مليون مره انت هواء مش شايفك اصلا وبعدين اتكلم علي قدك فاهم …
في الاعلي ….
في جناح عدي …..
كان يجهز الجناح لاستقبال معشوقته فهو أصر علي تجهيز الجناح بذاته لتسير فيروز بغضب شديد.
/حضرتك كنت عارف أن عشق بتحب ياامن .
عدي بتنهيده /كنت عارف ي امي وبعدين عشق خلاص نست يااامن وبقيت انا الي في قلبها .
فيروز بحده وغيظ/وحياه امك طول عمرك عبيط واهبل عايز تقنعني أنها خلاص حبتك بالسرعه دي .
عدي بابتسامه وعشق/ايوه ي امي حبتني اوي لأنهاشافت حبي وعشقي ليها لاني عرفت احتوايها عشق بتحبني ابوس ايدك ي امي متتضيعيش فرحتي باجمل يوم في حياتي لو سمحتي .
فيروز بابتسامه وتنهيده /هقول ايه ي قلب امك طالما انت مبسوط خلاص ربنا يسعدك ي حبيبي .
عدي وهو يقبل يدها بحنان/ربنا يخليكي ليا يا ست الكل .
ليث بغيظ /الله الله انت سيباني وقاعده مع الحيوان ده .
عدي بابتسامه/تسلم ي دكتور ليث اهو خلاص هتخلص مني النهارده ويخلاللك الجو عن اذنكم هنزل اشوف عشق .
ليث وهو يقبل راس فيروز بعشق /بحبك .
**************.
في جناح يااامن وشاهنده …
كانت تقف شاهنده وهي تجرب الفستان لتشعر بمن يغلق إليها سحاب الفستان وهو يقبلها في رقبتها بعشق …
/انتي فاكره اني ممكن اسيبك تنزلي بالجمال ده ده انا اتجنن .
شاهنده بابتسامه وعشق وهي تقبل يده/الجمال ده كله بتاعك وملكك ورهن اشارتك ولو مش عايزني انزل بيه مش هنزل .
يااامن وهو يقبلها بعشق وهمس/بحبك اوي .
شاهنده بعشق /وانا بعشقك ي روح شاهنده .
ليحملها سريعا الي أحضانه ليغرقها في بحور عشقهم ……
******************.
في جناح هند وأركان……
كانت تجلس هند بدموع الفرحه وهي تنظر إلي تلك الصوره التي تجمع ياامن وعاصي وهم صغار .
اركان بابتسامه/ايه ي روحي مالك .
هند بابتسامه وسعاده/مش مصدقه أن الي حاسه اني كنت لسه برضعهم من يومين الاتنين هيبقوا متجوزين العمر جري بسرعه اوي ي اركان .
اركان بغمزه ومكره المعتاد /احسن علشان ترضعي ابوهم ده محتاج تغذيه .

هند بضحك وخجل /ههههه والله انت فايق ورايق .
اركان بابتسامه/حبيبتي هي دي سنه الحياه احنا ندعي أن ربنا يسعدهم ويوفقهم ..
هند بابتسامه وسعاده/يارب ي حبيبي ويخليك لينا ي كبير العائله..
في جناح حنين وعشق ….
كانت تجلس وهي تبكي بحرقه علي مافقدته فالجميع سعيد ويرا أنها بدايه جديده الا هي تشعر وكأنها النهايه لتسير إليها عشق بحزن شديد.
/ماما بتقولك جهزي الفستان وكل حاجه خاصه بيكي علشان البنات الي وصول .
حنين بوجع ومراره/انا اسفه ي عشق .
عشق بسخرية وحزن /بالبساطه دي اسفه كتير خيرك والله انا انصدمت فيكي ي حنين بس مهما حصل انتي اختي لو احتجتيني هتلاقيني جنبك جهزي كل حاجتك.
حنين بوجع وهمس/ده انا نفسي انصدمت في نفسي اوي اسيب الغالي وابص للرخيص ..
********************.
في الجنينه …
كان يجلس صقر بشرود لتتحدث ريم بدموع .
/مكنش لازم ده كله يحصل ي صقر انا اسفه انا السبب في كل الي حصل .
صقر بحده /انتي بعد ساعه واحده هتكوني مرائتي فاهمه ي عني كرامتك من كرامتي فاهمه .
ريم وهي تمسح دموعها كالاطفال/فاهمه ي روحي فاهمه ربنا يخليك ليا ي سندي وضهري ربنا يقدرني واسعدك .
زينه بابتسامه/الله الله طب يلا ي حلوه للبنات وصلوه مش وقت دلع ي ست ريم .
ريم بخجل شديد/انا اسفه ي حماتي عن اذنكم .
زينه وهي تحتضانها بحنان الام /استني انا جايه معاكي .
صقر وهو يحدث ذاته بشرود /ايه مالك مخنوق ليه زعلان انك ضربتها ووجعتها ولا زعلان انك مش قادر تنساها ولا تخرجها من قلبك بتتضحك علي نفسك ي صقر انت لسه بتحبها بس لا حتي لو كنت لسه بحبها وروحي فيها مستحيل اجرح قلب ريم ابدا حتي لو كانت روحي في حنين ……
*******************.
في شقه حمزه ….
كان يجلس بغضب جحيمي وكانت خديجه تتضمد له جراحه وتجلس نرجس بغيظ شديد منه .
حمزه بالم شديد/براحه ي بت لقومي اديكي قلمين .
نرجس بغيظ شديد /وحياه امك كنت اتشتطرت علي الي اداك العلقه التمام .
حمزه بغيظ شديد/والنبي متفكريني ي امي الواد ده انا جبت اخري من الواد ده بس عزري الوحيد الي مبرد ناري اني عارف أن روحه في ست الحسن والجمال وعارف أني بموته بالبطي وانا كمان غايظني الست حنين الي ولا اكانها تعرفني بس ماشي ي حنين قسما بالله لدفعك التمن غالي اوي…..
*********************.
ليلا……
كانت يجتمع الجميع لحضور حفل الزفاف كانت الجنينه أشبه بالجنه كانت الاضواء تزين الفيلا بأكملها حقا كانت جذابه بشده كان يقف اركان وأخواته ليرحبون بالمعازيم .
من داخل الفيلا….
كانوا يسيرون الشباب الي الاسفل بحلتهم الكلاسيكيه الفاخمه كانوا حقا كالفرسان كانوا في قمه وسامتهم ليسيروا الي الاسفل لانتظار العرائس ليسير كينان وسيف وادهم الي اللاعلي لياتوا بالعرائس .
يااامن بابتسامه/الف مبروك ي رجاله.
عاصي بابتسامه/الله يبارك فيك ي تونز .
صقر وعدي بابتسامه /الله يبارك فيك ي كبير .
شاهنده بابتسامه/الف مبروك ي اخواتي الغالين ربنا يسعدكم يارب .
حمزه بخبث ومكر/الله يبارك فيك ي سياده المقدم .
عاصي بابتسامه/تسلمي ي شاهي .
ليحتضن ياامن شاهنده لتسلط انظراهم علي تلك الحوريات الساحره .
فكانت منه تتوسط ذراع ادهم وعشق وحنين في ذراعي كينان اما ريم فقد أصر سيف أن يوصلها الي صقر فهو أصبح في مكان والدها .
ادهم بابتسامه وهو يسلم منه ل عاصي /خالي بالك منها ده انا مديك روحي فاهم .
عاصي بابتسامه عاشقه/اطمن دي في قلبي قبل عنيا ي عني اوعدك اشيلها في عنيا .
منه بغيره وهمس /مالك محلو كده ليه كل البنات بقا هتقعد تعاكس فيك عامل كده علشان حريم سي عاصي مش كده .
عاصي بخبث ومكر/عامل كده علشانك ي عسل اقسم بالله علشان هتبقا ليله عنب .
منه بغيظ وخجل /عاصي .
عاصي بابتسامه عاشقه/بحبك والله العظيم.
كينان بابتسامه/عدي خالي بالك من عشق دي غلبانه وعامله زي الاطفال .
عدي بابتسامه وعشق/انا عارف ي عمي انت بتعرفني علي حبيبه عمري الي حفظها اطمن ي عمي دي في عنيا .
كينان بابتسامه/خالي بالك من حنين ي حمزه فاهم .
حمزه بخبث ومكر/متقلقش ي عمي في عنيا وعمري مهزعلها وان شاء الله هعمل المستحيل علشان أسعدها وهي عارفه كده صح ي حنون .
كان يحدثها اما هي فكانت في عالم اخر تنظر إلي ذلك الفارس الوسيم بضحكته الساحره التي تشعر وكأنها ترا مدا جمالها الان فقط لتغمض عيناها بوجع فبالفعل قد خسرت كل شي …..
سيف بابتسامه ومرح /خالي بالك منها ي صقر دي بنتي فاهم وقسما بالله لو ضايقتها انا الي هقف في وشك فاهم .
صقر بابتسامه ومرح /ي سلام ده انت ابويا المفروض تقف معايا .
سيف بابتسامه حنونه/وأبوها هي كمان ولو زعلتها انت حر .
صقر بابتسامه ساحره /ماشي ي حمايا العزيز عجبك كده ي ستي خدتيه في صفك.
ريم بابتسامه حنونه /ربنا يخليه ليا يارب ويطولي في عمره .
سيف بابتسامه/ويخليكي ي بنتي .
*****************.
في الخارج ….
كان يقف اركان وهو يحتضنن سليم بترحيب.
سليم بابتسامه/مبروك ي اركان باشا .
اركان بابتسامه/تسلم ي سليم عقبال جاسر أن شاء الله.
سليم بابتسامه حنونه /أن شاء الله ي اركان انا عمري مهنسا انك السبب في الي انا واختي فيه .
اركان بابتسامه/ربنا الي كان عايز كده ي سليم كان عايز يامنلكم حياه جديده .
فيروز بسعاده /سليم اخويا حبيبي عامل ايه.
سليم بابتسامه/الحمد لله ي قلب اخوكي .
اركان بصدمه /ايه ده مش ده ادم الحديدي .
فيروز بفزع /ايوه هو.
سليم بقلق بالغ/وده خرج من السجن امتا وجاي هنا ليه .
ادم بخبث ومكر/أهلا اهلا باصدقاء السؤء اهلا ب اركان باشا .
اركان بحده /انت جاي هنا ليه ي ادم وعايز ايه .
ادم بكره وضيق /هكون عايز ايه جيت اشوف الي كانوا السبب في اني اقضي عمره كله في السجن وهما اتجوزوا وخلفوا وعايشين حياتهم وانا بس الي حياتي باظت وانتهت مش كده .
سليم بحده وغيظ /انت دفعت تمن أفعالك اوعا تعيش دور الشهيد فاهم .
ادم بحده وصراخ/وانت واختك فين التمن الي دفعتوه قصاد جرايمكم وتجاره المخدرات اه صح نسيت أن اركان باشا هو الي وقف معاكم وطلعكم من كل حاجه زي الشعره من العجين مش كده برضه ي اركان باشا .
اركان بغضب جحيمي/اسمع يالا انت اصغر من انك تقف قصادي فاهم ولا لا .
ادم بحده وانتقام /لا مش صغير ولا حاجه بكره تشوف الي انا اقدر اعمله انا هدمر كل واحد فيكم وهدفعكم التمن غالي اوي .
كينان بحده /هو انت ايه الي جابك هنا أخرج بره ي رد السجون انت .
ادم بخبث ومكر/هخرج ي كينان باشا اه صحيح بنتك عشق جميله اوي خالي بالك منها .
ليرحل ادم كالرياح بعدما جعلهم يشعرون بخوف من القادم .
اركان بقلق وارتباك اخفاءه ببراعته المعتادة/ولا يهمكم منه تعالوا علشان نكتب كتاب الاولاد .
بارك الله لكم وبارك الله عليكم وجمع بينهما في خير وبالفعل تم عقد قران منه وعاصي وعشق وعدي وصقر وريم..
(الجزء الثاني)…
علي المسرح ….
كان يأخذ كل فارس معشوقته في أحضانه بعدما تم كتب الكتاب ويرقصون علي انغام الموسيقي الرومانسيه الهادئه .
منه وهي في احضان عاصي /ياااه ي عاصي انا حاسه اني بحلم معقول خلاص بقيت مرائتك .
عاصي بعشق وابتسامه ساحره /انتي هبله انتي مخلوقه علشاني انتي اصلا بتاعتي من زمان ولسه أما نتطلع فوق هوريكي العشق علي أصوله .
منه بخجل شديد/انت مفيش فايده في سفالتك .
عاصي بابتسامه/بحبك اوي.
منه بعشق وهمس/وانا بعشقك ي روحي والله .
عدي بابتسامه وعشق/ايه القمر الي في حضني ده بحبك ي عشق وهفضل احبك طول العمر .
عشق بابتسامه وسعاده /وانا كمان ي عدي والله بحبك اوي وقلبي والله مبقاش فيه غيرك .
عدي بابتسامه حنونه /عارف يروحي بحبك .
عشق بابتسامه/وانا كمان بحبك .
ريم بابتسامه وسعاده /يااااه ي صقر بس انت بقيت جوزي وكل الي حواليا دول اهلي وتقويلي يتيمه ده انا معايا الدنيا بحالها ي حبيبي ربنا يقدرني واسعدك ي حبيبي .
صقر بابتسامه باهته /وانا كمان بحبك ي ريم ربنا يقدرني اسعدك واكونلك الزوج الي انتي عايزاه ويسعدك .
ريم وهي تحتضن صقر بعشق /بحبك ي صقر بحبك .
اما صقر فكان ينظر إلي تلك التي تجلس كالمومياء ليبتسم بسخرية وهو يرا حمزه يختلس النظرات الي الراقصه بوقاحة فحقا هو ذلك الشيطان التي يتجسد في هيئه ملاك لكن هي من اختارت بكامل إرادتها فلتتحمل هي الاختيار ….
/لينتهي الفرح ليصعد كلا منهما الي جناحه مع زوجته ولتذهب حنين مع حمزه الي شقته ..
*************
في شقه حمزه .
كانت تسير نرجس أمامهم بخبث ومكر .
/لووووووووي نورتي ي عروسه .
كانت تقف حنين وهي تشعر بأن قدمها لا يستطيع الحركه كانت تشعر أنها ستسير الي السجن الذي ستلاقي فيه أشد العذاب .
حمزه بخبث ومكر/ايه مالك ي روحي واقفه كده ليه ادخلي .
حنين بوجع والم /انا عايزه اروح .
حمزه بضحك /ههههه تروحي فين ي روحي ده انتي خلاص هتعيشي في حضن حبيبك حمزه طول العمر .
خديجه بخبث/ي عديم الرومانسيه تتدخل فين المفروض تشلها لحد الاوضه .
حمزه بخبث ومكر/اه عليكي ي بت ي خديجه ماشي تعالي ي عسل .
ليحملها حمزه الي غرفتهم .
في الغرفه …
كانت تقف حنين وهي تشعر بأن أنفاسها تسحب منها ليقترب منها حمزه بنظره خبيثه .
/جرا ايه ي روحي فكي كده ده النهارده دخلتنا .
حنين بدموع وارتجاف /انا عايزه اروح مش عيزاك .
حمزه بغضب جحيمي /جرا ايه ي حلوه ايه حكايه عايز اروح عايزه اروح هو انا متجوز عيله صغيره ايه ي حنين مالك فكي كده معايا علشان عايزك .
حنين وهي ترجع للخلف بدموع وصراخ/مش هيحصل مش هتلمس مني شعره واحده فاهم ولالا رجعتي عند ابويا دلوقتي حالا .
حمزه بغضب شديد/عند ابوكي ولا عند حبيب القلب لا ي حلوه دخول الحمام مش زي خروجه مش حمزه اللي يتضرب علي قفاه مش علي اخر الزمن اخلي صقر يشمت فيا ويقول حمزه مطلعش راجل فاهمه ولا لا عديها بالزوق بدل ماتشوفي الي عمرك مشوفتيه .
حنين وهي تمسك السكين الموضوعه علي طبق الفاكهة بحده وغيظ ودموع /قسما بالله لو قربتي مني هقتلك .
حمزه بغضب جحيمي وهو يمسك حزامه /هي وصلت لكده انتي الي جبتيه لنفسك .
في فيلا الجوهري……
في جناح منه وعاصي ….
كان يقف عاصي بابتسامه وهو ينتظر خروج منه من الحمام لتقع عيناه علي تلك الرساله التي تتضي هاتفه.
روز بحده وغيظ /انا تحت ي عريس قسما بالله لو منزلت دلوقتي ي عاصي ل ادخل ا اركان باشا واقوله علي كل حاجه واهد المعبد الي دماغ الكل.
عاصي بقلق بالغ /ي نهار اسود….



google-playkhamsatmostaqltradent