رواية عشقت صعيدية (2) الفصل الحادي عشر 11 - بقلم رنا احمد عماد

الصفحة الرئيسية

    رواية عشقت صعيدية  بقلم رنا احمد عماد

رواية عشقت صعيدية (2) الفصل الحادي عشر 11

صباحاااااا…
في فيلا الجوهري ..
تحديدا جناح شاهنده وياامن…
كان يتسلط ضوء الصباح ليعاكس عيناهم ليفتح ياامن عيناه بانزعاج من ضوء الشمس ليبتسم بعشق للغافيه بين أحضانه ليتذكر تلك الليله التي سيظل يتذكرها طوال حياته ليقبلها من خدها برقه لتتحدث هي بسعاده وعشق..
/صباح الفل ي حبيبي .
ياامن بعشق /صباح الفل ي روح قلبي .
شاهنده وهي تشدد من احتضانه /ياااه ي يااامن النهارده بجد حاسيت اني اتولدت من جديد بحبك ي ياامن بحبك اوي .
يااامن وهو يحتضنها بعشق/وانا بعشقك ي روحي من وانتي صغيره وانا دايما شايفك بنتي الي بربيها علي ايدي ربنا يخليكي ليا يا روحي .
شاهنده بابتسامه وسعاده/ويخليك ليا ي نبض قلبي قوم بقا ي سيدي وصحي النوم انت ناسي النهارده عندنا فرح عاصي ومنه وصقر وريم وعدي وعشق وحنين وحمزه .
يااامن وهو يحتضنها بعشق/طبعا فاكر ي روحي ربنا يسعدهم يارب زينا كده .
شاهنده بابتسامه وسعاده/يارب ي حبيبي يارب .

في المطبخ ….
كانوا يجلسون الإخوات الاربعه وهم يعدون تجهيزات الفرح ..
هند بابتسامه /ياااه بجد النهارده يوم حلو اوي في حياتنا ياااامن اتجوز شاهنده وعاصي هيتجوز منه وعدي هيتجوز عشق كان الزمن بيعيد نفسه فاكرين لما احنا الاربعه اتجوزنا ولاد عمنا .
زينه بابتسامه باهته /اه كان نفسي صقر كمان يتجوز حنين علشان الفرحه كانت كملت بجد .
نور بابتسامه/مش لازم الي حصل معانا يحصل تاني بالظبط ي زينه وبعدين انا شايفه أن ريم وحمزه كويسين المهم ربنا يسعدهم مش عايزين اكتر من كده .
هنيه بابتسامه/عندك حق ي نور ربنا يسعدهم كلهم يارب .
فيروز بابتسامه وسعاده /صباح الخير.
هنيه بغيظ /اهلا ي اختي انتي ناسيه ان فرح ابنك النهارده ولا ايه.
فيروز بابتسامه وسعاده/انسا ازي بس ده الي ابني الي حلتي ربنا يسعدهم يارب.
هند بغيظ شديد/ايوه هنقعدوا نحكوا ونسيب الشغل الي ورانا خلصي انتي وهي عايزين نتطلعوا نشوفوا العرايس والعرسان …
علي الدرج …..
كان ينزل يااامن وهو يحتضنن شاهنده بسعاده وضحك في نفس اللحظه كان يسير عاصي وهو يمسك بدلته هو وعدي وصقر ليصعق من ذلك المشهد ليشعر بالغيظ الشديد لمسامحه أخيه لها بتلك السهولة .
شاهنده بابتسامه وسعاده /الف مبروك ي عاصي .
عاصي باقتضاب وضيق /شكرا .
شاهنده بإحراج /عن اذنكم .
عاصي بغضب شديد/ممكن اعرف ايه الي انا شايفه ده بسهوله كده سامحتها ي ياامن انت عايز تجنني .
يااامن بابتسامه وسعاده/اخوك متكسرش ي عاصي الحمد لله ربنا رحيم وكريم اوي ي عاصي .
عاصي باستغراب /انا مش فاهم حاجه قصدك ايه.
ياامن وهو يأخذه الداخل/تعال وانا هحكيلك .
*********************.
من ممر الغرف ….
كانت تسير حنين الي الاسفل بضيق شديد لتقف أمام تلك الآتي تمسك فستانها وتصعد للاعلي ف اركان قد صمم أن ريم ستكون واحده من بناتهم لتنظر إليها بحقد وغل لتنظر إليها ريم بابتسامه عذبه .
/صباح الخير .
حنين بكره وغيظ/اهلا خير حضرتك جايه هنا ليه علي الصبح لسه الفرح بليل ولا مش قادره تبعدي عن صقر .
ريم بابتسامه حزينه /لا اونكل اركان صمم اني ابقا زي زيكم واجي البس من هنا وبعتلي عربيه مخصوص جابتني .
حنين بغل وحقد/اه ي حرام نسيت انك يتيمه ومقطوعه من شجره وملكيش حد اصل عمي اركان حنين ودايما بيحب يعطف علي الناس عن اذنك.
لتسير حنين الي الاسفل لتنظر إليها ريم نظره منكسره لتقترب منها عشق بابتسامه حنونه .
/ريم نورتي ي روحي .

ريم بابتسامه حزينه /ده نورك ي عشق تسلمي .
عشق وهي تأخذها من يديها بسعاده /تعالي تعالي ده البنات كلهم جوه وخربنها رقص تعالي بس .
في الجنينه ….
كان يقف حمزه لتقترب منه حنين بغيظ .
/افندم .
حمزه بخبث ومكر/ايه ي ست الناس المقابله دي ده النهارده فرحنا ي حبيتي .
حنين بحده /ولما انت عارف كده كنت عملت عملتك الحقيره انبارح ليه .
حمزه بغيظ وتوعد بداخله ليرسم ابتسامه خبيثه/ي روحي انتي مكبره الموضوع اوي انتي مرائتي ي قلبي وبعدين ابوس ايدك متضيعيش فرحتنا باليوم الجميل خلاص العسل ده هيبقى في بيتي بحبك اوي ي حنين اوي ادعي أن ربنا يكرمنا في حياتنا الجديده .
حنين بوجع ومراره/يارب ي حمزه يارب .
في جناح صقر …
كان يجلس صقر بشرود لتسير إليه شاهنده بابتسامه ومرح ..
/حبيب قلب أخته احلا عريس ده ولا ايه.
صقر بابتسامه/حبيبه قلبي تعالي .
شاهنده بابتسامه وسعاده/المزه بتاعتك بره علي فكره دخلت مع البنات عند البت منه وخربينها رقص .
صقر بابتسامه حنونه/ربنا يسعدهم يارب بس قوليلي انتي بقا مالك وشك منور كده .
شاهنده وهي تمسك يده بحنان /مبسوطه اوي ي صقر اوي بجد ياامن ده هديه ربنا ليا من الدنيا دي.
صقر بابتسامه/ي سلام دلوقتي بس عرفتي أن يااامن مستحيل الاقي حد يسعدك زيه لانه بيحبك .
شاهنده بابتسامه/طب وانت بتحب ريم برضه وحاسس انكم هتسعدوه بعض.
صقر بارتباك شديد/ليه بتسالي السوال ده ي شاهنده .
شاهنده بجديه وثقه /علشان عارفه انك طول عمرك بتحب حنين عايز تقنعني انك نسيتها كده بالسرعه دي وحبيت ريم.
صقر بتنهيده /زيك بالظبط انتي طول عمرك شايفه انك عمرك مهتحبي ياامن وشوفي لما قربتي منه حبتيه ازي لانك عرفتيه انا كمان صدقيني بقيت بارتاح جدا مع ريم لأنها بنت جميله جدا واضحه وصريحه وانا عمري مهجرحها علشان اي حد .
شاهنده بابتسامه وسعاده/ربنا يسعدك ي حبيبي يارب هروح انا اشوف البنات .
في غرفه عاصي ….
كان يحتضنه بسعاده بعدم أخبره يااامن بكل شي وبتلك اللعبه الحقيره الي لعبها علي عليهم .
عاصي بابتسامه وسعاده /الف مبروك ي اخويا متتصورش الموضوع ده سعدني قد ايه ي ياامن .
ياامن بابتسامه /ياه ي عاصي ده انا كنت عامل زي الي عايش في كابوس مش عارف يفوق منه بس الحمد لله فوقت علي بدايه حياه جميله بيني وبين شاهنده .
عاصي بابتسامه وسعاده/ربنا يسعدك دايما ي حبيبي.
يااامن وهو يرا هاتفه يرن برقم اركان /ده بابا اكيد مستنيني تحت علشان تتأكد أن كل حاجه تمام الف مبروك ي عريس .
عاصي وهو يحتضنه بسعاده/الله يبارك فيك ي حبيبي .
***********.
في غرفه الفتيات ….
كانوا يجتمعون جميعهم برقص وضحك لتلك لليله المميزه بالنسبه لهم فكل منهما ستذهب الي معشوقها.
منه بسعاده وهيام /ياااه النهارده هيكون اسعد يوم في حياتي لما هكون علي ذمتك ي عاصي يااه حب عمري كله هتجوزه النهارده ي ناس .
شاهنده بعشق وغمزه /اه ياني علي العشق .
عشق بابتسامه حنونه/وانا كمان هو بصراحه عدي مجنون شويه لكن احن انسان في الدنيا كلها .
ريم بابتسامه وعشق/وانا كمان من اول متعينت مع صقر في المستشفي وهو خطفني وعشقته من اول مره شوفته فيها .
شاهنده بابتسامه وسعاده/ياااه بجد الحب ده اجمل حاجه في الدنيا كلها ي بنات ربنا يسعدكم ي حبايبي.
منه وهي تشغل الكاسيت وترقص بحرافيه /بقولكم ايه احنا هنفضل قاعدين نحكي يلا نرقص.
ليقومن بسعاده وضحك وهم يرقصون سويا الي انغام الموسيقي العاليه لتسير حنين وهي تتطفي الموسيقي بغيظ .
/انتوا ايه الي انتوا فيه ده عملين زي رقصات الكباريهات استغفر الله العظيم يارب.
منه بغيظ /حنين النهارده مش ناقصه خالص فاهمه ايه الي عملتيه ده ازي تتطفي الكاسيت كده .
حنين بحده وغيظ /والله انا الي غلطانه ان كنت عايزه اطلعكم من الفجور الي انتوا فيه .
فيروز بقلق بالغ/فيه ايه ي بنات مالكم بس صوتكم عالي ليه ده انا كنت جيبالكم الغداء .
عشق بحده وغيظ/حنين انتي باين عليكي اتجننتي .
حنين بخبث ومكر/سوري ي طنط فيروز بس اصل عشق اختي مخنوقه ومش طايقه نفسها أصلها كانت بتحب يااامن بس بصراحه عدي برضه بيحبها وانا متاكده أنه هيسعدها عن اذنكم .
عشق بارتباك شديد/طنط فيروز متصدقيهاش .
فيروز بحده وغيظ/قسما بالله ي عشق لوجرحتي ابني أو كسرتيه لندمك طول عمرك انتي متعرفنيش كويس اسالي ابوكي واعمامك وانتي تعرفي مين فيروز فاهمه ..
لترحل فيروز ليحتضنوا منه وشاهنظده عشق الذي انهمرت في البكاء ..
ريم بدمع وقلق /استغفر الله العظيم يارب حتي اختك ي شيخه ده انتي شيطانه .
كانت تسير حنين في الممر وهي تمتم بغيظ شديد.
/انا مش هخسر لوحدي زي ماخسرت صقر هخلي كل واحده فيكم تخسر الي بتحبه.
في الكباريه ..
كان يسير جاسر الي الخارج لتوقفه روز بدلع ودلال .
/ايه ي جاسر اخيرا جيت ده انا هتجنن علي عاصي أخباره ايه بقالي كتير مشوفتوش تعال نشرب كاسين سواء .
جاسر بحده /لا مش عاوز انا مش جاي اقعد اصلا انا كنت بصفي حساب لاني مش جاي هنا تأتي لانا ولا عاصي .
روز باستغراب /قصدك ايه مش فاهمه .
جاسر بغيظ شديد/قصدي أن انا وعاصي تقدري تقويلي كده لقينا الحب الي يستحق أننا نتغير علشانه ونخرج من الضلمه الي احنا كنا عايشين فيها ي عني يريت تنسي عاصي ي روز عاصي فرحه علي بنت عمه النهارده سلام .
روز بغضب شديد/بقا كده ي عاصي كنت دائما ترفضني وتقويلي انك مش بتاع جواز ماشي ي عاصي قسما بالله لخلي حياتك جحيم انت والهانم بتاعتك ..
*************.
في جنينه فيلا الجوهري…….
كان يقف ياامن باستغراب من تعليمات أبيه وتلك الحراسه المشدده الذي يريدها اركان.
يااامن باستغراب /مالك ي بابا ليه كل ده .
اركان بتنهيده وقلق /لازم أخاف عليكم ي ياامن فيه ناس عايزه تنتقم مني فيكم انتوا عائلتي ي ياامن مقدرش اتخيل أن حد فيكم يتاذي.
يااامن وهو يقبل يد والده بحنان /ربنا يخليك لينا ي بابا …
اركان بابتسامه ساحره/ويخليكم ليا يارب .
******************.
في جناح عاصي ….
كانت تسير منه الي الداخل بترقب بعدما راسلها عاصي لكي تاتي لترا بدلته لتبتسم بسعاده علي تلك الهديه الكبيره التي يتوسطها قلب احمر مزخرف باسمها ليقترب منها عاصي بابتسامه عاشقه .
/كل سنه وانتي طيبه ي روحي كنت عايز احتفل بعيد ميلادك بعيد عن الكل ليا لوحدي .
منه بدموع وسعاده/ربنا يخليك ليا ي عاصي وميحرمنيش منك ابدا بحبك .
عاصي بابتسامه عاشقه/وانا بعشقك ي روحي .
***************.
في جناح حنين وعشق …
كانت تجلس عشق بدموع في احضان هنيه .
/اهدي اهدي ي ضنايا أن شاء الله مفيش حاجه هتحصل.
عشق بدموع وعصبيه /ازي بس طنط فيروز مش هتسكت أقل حاجه هتجرح عدي وتقوله وانا والله العظيم نسيت يااامن وبقيت بحب عدي ومش هستحمل أنه يعرف حاجه زي دي.
هنيه بغيظ شديد/اقول عليكي ايه ي حنين ي بنت بطني .
حنين بخبث ومكر/تقويلي ايه ي امي هو انا غلطت انا اقولت اخلصها من الجوازه الي اتفرضتت عليها دي انا غلطانه ي عني .
عشق بغيظ شديد/انتي كدابه طول عمرك اصلا مبتفكريش الا في نفسك وبس انتي عملتي كده علشان تبوظي حياتي انا سمعت كلامك الي زي السم الي قولته ل ريم كل ده ليه علشان صقر خلاص رماكي وبقا عايز ريم عملت كل الي عملتيه من الاول علشان يفضل صقر بتندم عليكي والدموع ي حرام تملأ عنيه بس الفخ الي عملتيه انتي لوحدك الي وقعتي فيه ي حنين صدقيني مش هتنجحي في الخطه دي انتي بس لوحدك الي حياتك هتتتدمر .
حنين بغيظ شديد/مش هيحصل ي عشق انا نازله الجنينه ل حمزه .
في الجنينه ….
كانت تجلس ريم بدموع وهي تتذكر كلام حنين ومافعلته ب عشق كانت تبكي بلا توقف فما ذنبها أن تكون بلا أهل هذا ليس عيبا ليقترب منها صقر بابتسامه حنونه.
/القمر عامل ايه النهارده .
ريم بابتسامه حزينه /كويسه .
صقر بقلق شديد/مالك ي ريم فيكي ايه .
ريم بدموع وحرقه /انا اتوجعت اوي ي صقر مش ذنبي اني يتيمه ومعنديش أهل.
صقر بحده وغيظ/مين الي قالك كده اتكلمي .
ريم بدموع وحرقه/حنين وجعتني اوي ي صقر بس بالله عليك اوعا تكلمها .
لينظر بغضب شديد الي تلك التي تجلس مع زوجها ليقترب منها ليصفعها بحده وغضب ليتحدث بصوت سمعه الجميع …
/انتي واحده حقيره قسما بالله انا عمري ماندمت علي حاجه قد علي كل لحظه حبيتك فيها …



رواية عشقت صعيدية (2) الفصل الحادي عشر 11 - بقلم رنا احمد عماد
nada eid

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent