رواية عشقت صعيدية (2) الفصل العاشر 10 - بقلم رنا احمد عماد

الصفحة الرئيسية

    رواية عشقت صعيدية  بقلم رنا احمد عماد

رواية عشقت صعيدية (2) الفصل العاشر 10

 
في جناح شاهنده وياامن….
كانت تجلس شاهنده بدموع ووجع وندم فما كان ناقصها سؤء تلك المصيبه كانت تبكي بحرقه فهي كانت تؤد محي تلك الذكري المؤلمه لكن ذلك الحدث يعاودها من جديد.
/انا لازم اروح لدكتوره الاول واعرف وضعي ايه واي أن كان وضعي انا هنزله مستحيل اعيش بطفل من الحرام كفايه الذنب الي انا عايشه بيه لتزعم علي الذهاب الي الدكتوراه في اسرع وقت …
*********************.

في شقه حمزه ….
كان يسير الي الداخل بغضب يظهر علي وجه لتقترب منه خديجه باستغراب .
/فيه ايه ي حمزه مالك .
حمزه بغيظ وتوعد /دمي محروق الست حنين بتلعب بيا الكوره وخداني كبش فداء علشان تحرق دم سي صقر وانا عامل زي الاهبل .
خديجه بسخرية/بقولك ايه ي حمزه ي اخويا متحاوليش تثبتلي انك اتفاجات اوي انت اصلا مبتحش حنين ي عني وبصراحه بقا لما شوفت ابن عمها متزعلش مني كان واضح انها مستحيل تفضلك انت علي صقر كنت متاكده أن فيه سبب تاني والسبب واضح اهو كل واحد فيهم عايز التاني بس العند والتحدي .
حمزه بخبث ومكر/بس انا بقا الي كسبت في الاخر وفرقتهم عن بعض وبكره حنين هتبقا لعبتي الي هلعب بيها براحتي وهندمها علي الي عملته وهدفعها التمن غالي ….
**********************-.
في فيلا الجوهري ……
كان يجلس اركان وهو يتوسط الجميع ليبتسم إليهم ابتسامه حانيه..
/الف مبروك ي ولاد بكره فرح ولادي ربنا يسعدكم يارب ي حبايبي .
كينان بابتسامه/ربنا يخليك لينا ي كبير .
ادهم بابتسامه /ربنا يخليك لينا ي اركان .
عاصي بابتسامه وسعاده /ربنا يخليك لينا ي بابا .
اركان بابتسامه /طب اعملوا حسابكم علشان بكره هيكون فرح عاصي ومنه وحمزه وحنين وعدي وعشق وكمان صقر وريم .
عشق بصدمه /نعم ايه فرح عشق ي دي عمي وانا ايه ماليش راي ولا ايه.
عدي بمرح وسخرية/الرأي في المواضيع دي راي الرجاله معندناش حريم يقوله رأيهم مش كده ولا ايه ي كبير .
اركان بضحك /كده بالظبط ي عدي .
عشق بتذمر/علشان خاطرك بس ي عمي .
عدي بعشق وهمس /بموت فيكي ي مطيعه انتي بحبك .
عشق بارتباك وخجل /حتي ريم ي عمي خلتها ملهاش راي .
ريم بابتسامه وعشق /بصراحه ي عشق انا مصدقت أن أكون علي ذمه صقر ده حلم عمري كله من ساعه ما شفته .
حنين بوجع ومراره/طبعا مصدقتي وانتي هتلاقي زيه فين .
ريم بابتسامه استفزازية لها/اكيد ي حنين صقر مفيش واحده في الدنيا متتمناش تكون مرائته اتمنالك حياه سعيده .
صقر بحزن وضيق اخفاءه ببراعة خلف ابتسامته الساحره /جرا ايه انتوا هتمدحوا فيا طول القعده ولا ايه علي العموم ي عمي حضرتك دي احسن حاجه عملتها انا مبقتش قادر اعيش من غير ريم اكتر من كده .
حمزه بخبث ومكر/ربنا يخليك لينا ي اركان باشا .
اركان بابتسامه /بكره كل حاجه هتكون جاهزه كل حاجه تخص عرياسنا الحلويين هتكون في جناح كل واحده فيكم الف مبروك ي ولاد ….
كان الجميع يتحدث بسعاده وعشق تخلل قلبوهم الا تلك العاشقان الذين ينظرون لبعضهم نظرات تحمل الما وحزنا لا يوصف ف غدا سيصبح كلا منهما للشخص اخر ……..
في الاداره …..
كان يقف يااامن وهو يتابع تلك الملفات ليسير شهاب بابتسامه .
/حمد لله على السلامه ي عريس .
يااامن بابتسامه باهته /الله يسلمك ي شهاب عامل ايه.
شهاب بابتسامه/الحمد لله بخير جاي علي الشغل كده علطول .
يااامن بحده /لما عشر ستات يتخطفوا ويتاخد رحمهم والي خطفهم يعالجهم لمجرد أنه يسيبهم عايشين كده يبقا ده بنادم مريض ولازم يتحاسب.
شهاب بغيظ شديد/صدقني ي ياامن احنا مش ساكتين بس علي فكره خالي بالك من عشق بنت عمك مش ساكته اليومين دول علي النت وده خطر عليها .
يااامن بتنهيده وحزن /حزرتها مليون مره ومفيش فايده وبصراحه بقا ردها عليا مبقاش عارف اقولها ايه غير أنها بتنشر حقيقه فعلا موجوده وده شغلها ربنا يسترها علينا كلنا ونوصل للكلاب دول الي عايزين يدمرونا.
في فيلا ادم …..
كان يسير يسارا ويمينا بغضب جحيمي فقد انتصروا عليه عائله الجوهري مره اخري وقد فقد أملاك الجوهري الذي يسعي إليها منذ سنوات .
علي بضيق شديد/الي حصل حصل ي عمي ممكن تهدأ .
ادم بغضب جحيمي/اهدا ايه ي علي كل حاجه راحت كنت عايز أحرق قلب اركان الجوهري لكن مره هو الي بيكسب وانا الي يخسر .
علي بعصبية شديده /متقولش كده ي عمي صدقني احنا الي منتصرين ولسه الي جاي هيدمرهم اكتر اوعدك .
ادم بغضب/البت دي الي اسمها عشق عماله تتطول لسانها وتكتب في الموضوع إياها وهتفتح العيون علينا البت دي لازم تتربا ي علي علشان تبطل تحشر مناخيرها في الي ملهاش فيه .
علي بنظره خبيثه /اعتبره حصل ي كبير .
******************.
في جناح شاهنده وياامن….
كانت تقف شاهنده بتعب بعدما ارتدت جميع ملابسها استعداد للذهاب الي الدكتوره لتسير زينه بابتسامه.
/عامله ايه ي قلب ماما ورايحه فين كده .
شاهنده بارتباك وقلق /ابدا ي ماما طالعه مع اصحابي شويه مش هتاخر .
زينه بابتسامه/طيب ي حبيبتي بس متتاخريش علشان نظبط جناح اخوكي وعروسته .
شاهنده بابتسامه تخفي الما شديدا/ماشي ي امي عن اذنك لو ياامن سال عليا قوليله نزلت مع اصحابها .
زينه بابتسامه/طيب ي نور عيني..
***************.
في جناح عاصي ….
كان يقف وهو يجمع تلك الصور التي تملأ اركان غرفته صور لتلك الفتيات ليحرقها جميعا تحت نظراتها المبتسمه .
/حبيبي كده فعلا صدقت انك بتحبني وانك هتكون ليا لوحدي .
عاصي بابتسامه عشق /طول عمري ليكي لوحدك علي فكره انتي عمري كله ي منه .
منه بابتسامه وسعاده/وانت روحي ي عاصي سلام بقا لاني ماما عيزاني .
عاصي وهو يمسك يدها بحنان ويتحدث بهمس /طب هاتي بوسه ده انا بكره هبقا جوزك ي عني .
منه بعشق وهمس/بكره هتاخد الي انت عايزه .
لترحل من أمامه سريعا ليبتسم بسعاده الي تلك الفتاه الجميله الذي امتلكت قلبه ….
*******************.
في غرفه صقر …..
كان يجلس صقر بشرود فهل مايفعله هو الصواب فمهما تكون الحقيقه لن يظلم ريم مهما حدث ليسير سيف بابتسامه.
/عامل ايه ي عريس .
صقر بابتسامه/بابا اتفضل .
سيف وهو يجلس بجانبه بابتسامه/عامل ايه ي صقر مبسوط ي حبيبي فرحان بعروستك .
صقر بابتسامه باهته /حضرتك شايف ايه .
سيف بابتسامه/شايف انك تايه مش مستقر صقر ريم بنت كويسه لو انت ف دماغك أنها تكون بديل لاي حد فسيبها من دلوقتي احسن هي متسهتلش كده ابدا ..
صقر بابتسامه حنونه/انت بتقول ايه ي بابا انا برضه اعمل كده ريم بنت كويسه وهايله مقدرش اكدب واقول ل حضرتك اني بحبها لكن انا شايفها زوجه مناسبه ليا وفيه كتير الحب بينهم بيجي بعد الجواز وانا مستحيل اظلم ريم ي بابا اطمن .
سيف بابتسامه وهو يربت علي يده /طمنتي ي حبيبي هسيبك ترتاح .
صقر بابتسامه/ماشي ي حبيبي.
ليحدث ذاته /ريم عملت علشان كتير اوي حتي لو كنت لسه بحب حنين ده ميمنعش أن حنين تستاهل تعيش حياه سعيده …..
في عياده دكتوره امراض النساء….
كانت تجلس شاهنده بارتباك شديد لتفيق من شرودها علي الممرضه وهي تتدعوها للدخول لتجلس أمام الدكتوره بارتباك قاتل …
الدكتوره بابتسامه/خير اتفضلي .
شاهنده بارتباك وقلق/انا حضرتك متجوزه من 3اسابيع وشاكه كده اني حامل .
الدكتور بابتسامه/طب اتفضلي معايا اكشف عليكي .
وبعد الكشف ….
كانت ترتدي شاهنده ملابسها لتجلس أمام الدكتوره بارتباك شديد.
/خير ي دكتوره فيه ايه.
الدكتور بارتباك واستغراب /انا اسفه جدا ب حضرتك بس اوي متجوزه من 3اسابيع وانتي لسه عزراء ولا وكمان جايه تكشفي حمل مش غريبه شويه .
شاهنده بصدمه جعلت دموعها تهبط بشده /عزراء ازي حضرتك بتقويلي ايه بالظبط اكيد فيه غلط .
الدكتور بجدية/غلط ايه مفيش اي غلط انتي لسه بنت ومحصلش معاكي اي علاقه كامله ده واضح جدا .
شاهنده بدموع وفرحه تسيع العالم /حضرتك متاكده ي عني انا لسه زي مانا انا لسه زي مانا محصليش حاجه شكرا ي دكتوره شكرا …
لتسرع بالسعاده كالاطفال ودموع الفرحه لاتتوقف .
/اه ي علي الزفت ربنا ياخدك عامل علينا تمثيليه عيشتني انا ويااامن في كل الوهم والوجع ده ربنا ينتقم منك ي شيخ اه ي ياامن خلاص ي حبيبي الدنيا ضحكتلنا والنهارده هخليك تعيش ليله من الف ليله وليله ….
*****************.
في فيلا سليم المنشاوي….
في جناح سليم وشمس ….
كانت تجلس شمس في احضان سليم لتتحدث بابتسامه وسعاده …
/سليم البت ليله كلت دماغ جاسر الواد مبقاش مهتم في حاجه في حياته غير بيها بجد عمري مكنت أتخيل ابن بت غلبانه زي دي تعمل الي احنا مقدرناش عليه .
سليم بابتسامه /ليه أن شاء الله انتي ناسيه انتي عملتي فيا ايه وغيرتي سليم المنشاوي الي محدش قدر يغيره غيرتيه بحبك وجمالك .
شمس بابتسامه عشق /ربنا يخليك ليا ي حبيبي.
**********************.
في الجنينه …
كانوا يجلسون عشق وعدي .
عدي بابتسامه وعشق/هو حبيبي هيفضل كده علطول انا مقدرش الوش الجميل ده يكشر .
عشق بغيظ /لا ي شيخ بعد ماتفقت مع بابا وعمو وانا ماليش لازمه من اولها بتلغيني ي سي عدي .
عدي بابتسامه عاشقه /لا عشت ولا كنت لو لغيتك ي روحي بس انا مصدقت عايزك مرائتي بسرعه ي عشق بحبك .
عشق بابتسامه/وانا كمان وعلشان كده انا وفقت ربنا يخليك ليا ي عدي .
عدي وهو يقبل يدها بابتسامه /ويخليكي ليا ي نبض قلبي….
علي الجانب الآخر….
كانت تجلس منه وهي تعزم أصدقائها المقربين منها .
عاصي بغيظ شديد/انتي فين ي منه انا برن عليكي من بدري ودائما التلفون مشغول .
منه بغيظ /ايه ي عاصي بكلم اصحابي اعزمهم ايه مالك .
عاصي بغيظ وغيره/اصحابك دول مش اهم مني وقتك وحياتك يكونوا ليا انا وبس فاهمه .
منه بابتسامه وخبث /امرك ي سي السيد بحبك علي فكره .
عاصي بابتسامه عاشقه/وانا بعشقك علي فكره ..
علي جانب بعيد منهما…
كانت تقف حنين ليحتضنها حمزه من الخلف لتنفزع حنين بخضه.
حمزه بابتسامه خبيثه /ايه ي روحي ده انا حمزه جوزك حبيبك .
حنين بغيظ وحده /لما ابقا في بيتك ابقا اعمل الي انت عايزه ي حمزه فاهم .
حمزه بغيظ شديد/انتي مرائتي ي حنين الموضوع مش مستاهل ده كله ي عني ده حقي .
حنين بغضب شديد/حقك لما تعمل فرح والناس كلها تعرف اني مرائتك وأبقا في بيتك فاهم ي حمزه انا مش واحده من الشارع .
ريم بقلق وطيبه /فيه ايه ي جماعه خير.
حنين بكره وغيظ /وانتي مالك انتي ي حشريه الموضوع ميخصكيش خليكي في حالك .
صقر بغيظ وحده /اتكلمي معاها كويس هي مش واحده جايه من الشارع بطلي طوله لسانك دي.
حمزه بغيظ شديد/دكتور صقر متنساش اني واقف والي بتكلمها زي مرائتي .
صقر باستفزاز وسخريه/ي سلام واقف تصدق مش شايفك خالص انتي بالنسبه الي هواء .
حمزه بغضب /اتكلم عدل احسالك .
حنين بدموع ووجع ومراره وصراخ /كفايه انتوا الاتنين متتحمقش عليها اوي كده ي سي صقر مش هناكلها هي الي حشريه وانت ي حمزه بعدين هنتكلم في الي عملته ونكمل كلامنا وانا طالعه اوضتي لاني بصراحه مش عايزه افضل مع حد فيكم .
لتسير حنين الي الاعلي بدموع ووجع لتسير ريم الي الخارج لينظرون الاثنان إلي بعضهم نظرات توحي بأن القادم بينهم سيكون نارا لا تنتطفي ..
*****************.
في جناح يااامن وشاهنده….
كان يسير يااامن باستغراب فكانت الغرفه أشبه بالجنه كانت الاضواء الملونه الخافته تضي الغرفه بشكلا لامعا والشموع الملونه تتضي اضوائها في جميع الغرفه فحقا كان مشهدا جذابا ليتحدث باندهاش ..
/هو انا دخلت قاعه افراح ولا ايه.
ليصعق من تلك الحوريه التي ترتدي قميصا قصيرا وشعرها الطويل مفرودا علي ظهرها لتقترب منه بدلع ودلال لتتضع يديها حوالين رقبته بابتسامه ساحره كان هو أسيرا بين يديها لما يستطيع أن يتفوه باي كلمه فتلك الحوريه أسرته ليتحدث برغبه بها وهمس /ايه ي شاهنده انا مش فاهم فيه ايه.
شاهنده وهي تلمس علي شعره بدلع ودلال /ابدا ي قلب شاهنده ملك زيك يستاهل كل الحب والعشق والدلع ي سيدي وتاج راسي .
يااامن باستغراب /لا ي شيخه .
شاهنده بابتسامه وسعاده/طبعا ي مالك قلبي .
ليفيق ياامن من هيامه بها ليدفعها بخفه .
/مش هينفع ي شاهنده فيه حاجات كتير بينا اتكسرت مش هينفع نعيش زي اي اتنين متجوزين.
شاهنده وهي تنظر إليه بعشق وهيام /بس انا محضرلك مفاجاه وعايزك تكتشفها ساعتها بس هتحس انك ملكت العالم كله بين ايديك ..
بعد وقت طويل بينهم …..
كانوا يختتضون بعضهم بدموع وسعاده كان ياامن ينظر إلي إثبات عفتها بدموع فرحه تكفي العالم ليقبلها بسعاده ..
/مبروك ي روحي الف مبروك .
شاهنده بدموع فرح /مبروك عليك انت ي حبيبي مبروك اني عمري مكنت لغيرك ولا هكون لاني اصلا مينفعش اكون ل غيرك اصلا .
يااامن وهو يسند رأسه بارتياح علي طرف السرير/ياااااه ي شاهنده دلوقتي بس حاسس ان روحي رجعتلي يااااه علي طعم الكسره والمرارة الي كنت فيه وانا شايف كلب زي ده بياخد مني حب عمري كله كنت بموت كنت مدبوح بسكينه تلمه ي شاهنده .
شاهنده وهي تتحضنه بسعاده وعشق /الف بعد الشر عليك من الكسره ي حبيبي دلوقتي بس وانا في حضنك عرفت ايه انا قد ايه كنت غبيه لما اسيب الحنان والعشق ده واروح الي ميسواش بحبك ي يااامن بحبك ومش عايزه غير انك تسامحني.
يااامن وهو يحتضنها بعشق وارتياح /وانا بعشقك ي روحي خلاص ي شاهنده الي جاي هيكون كله سعاده وبس هعيشك احلا ليالي تعيشها واحده ست وكفايه انك بتاعتي انا لوحدي ….


رواية عشقت صعيدية (2) الفصل العاشر 10 -  بقلم رنا احمد عماد
nada eid

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent