Ads by Google X

رواية لاجلك احببت الصعيد الفصل الخامس عشر 15 - بقلم الحسناء

الصفحة الرئيسية

   رواية لاجلك احببت الصعيد كاملة بقلم الحسناء عبر مدونة دليل الروايات

رواية لاجلك احببت الصعيد

 رواية لاجلك احببت الصعيد الفصل الخامس عشر 15

وهما قاعدين مراد جدوا كنت عايز منك طلب
الجد قول
كنت عايز اكتب الكتاب ع منسه
الجد بصله وضحك ضحكه صغيره
مراد افهم اي
الجد ساكت
مراد طيب ي جماعه حد يرد عليا ويبص ل ابوه وعمامه
الكل قاعد يضحك عليه
مراد الصبر من عندك يارب
الجد لما نروح نشوف الموضوع دا
وقعدوا شويه معا منسه وع اخر النهار بالفعل روحت
قعدين ف البيت والكل متجمع
الجد منسه ي بنتي عامله اي دلوقتي
منسه الحمدلله ي جدوا
الجد يقوم يروح غرفته والاعمام يفضل الحريم والجده والاولاد
حمزة بس الصراحه شلفطوكي 😂
منسه هما من ناحية شلفطوني فعلاً شلفطوني
الكل قعد يضحك
زينب ويا عالم فعلاً كانت مخطوفه والا اي اللي حصل
منسه قصدك اي
زينب قصدي باين قوي
منسه لولا انك مش محترمه لولا انك فكرتي كدا
صفاء العقرب قطع لسانك انا بنتي اشرف من الشرف ومن عشره زيك
مراد صفاااء ي تتكلمي عدل ي تخرصي خااالص انتي وبنتك
صفاء يعني انت مش شايف هيا قالت اي
مراد بتك اللي بدأت ي مرات عمي
صفاء ويمكن كلام بتي صوح
مراد اقسم بربي كلمة تاني ومش عارفه ممكن اعمل اي فيكي وف بنتك
صفاء لما انت محموق قوي عليها كدا ما زينب بنتك عمك زي ما ست منسه بنتك عمك
مراد بصوت عالي لانو دي حرم مراد عز الدين الانصاري لكن بتك ي عالم اخرتها اي
صفاء قصدك اي ي مراد
مراد قصدي واضح جدا ومن النهارده اللي هيقول كلمة ع منسه او اي حاجه اقسم بربي مش هحترم حد مش مرات مراد عز الدين الانصاري اللي حد يتكلم عليها وسابها واخد منسه من ايدها وطلع
صفاء شوفي ي مرات عمي واد ولدك بيقول اي
الجدة فاطمه يعني انتي مش شايفه بتك بتقول ايه
صفاء يعني دلوقتي انا وبتي غلطانين
الجده طول عمركم بتتكلموا انتي وبتك ومحدش بيكلمكم بنقول علشان علي لكن حظك الوحش انتي وبتك انكم وقعتوا ف حاجه تخص مراد وانتوا عارفين مراد مش بيحب حد يجي على حاجه تخصه ودي مش اي حاجه دي شرفه وانتو كنتوا هتمسوها ف شرفها كفايه بقاا حرام عليكم صفوا نيتكم وشيلوا الحقد من جواكم طول ما انتو كدا هتفضلوا العمر كله مكروهين
وانتي ي زينب بصي ل اختك وشوفي بتعمل اي وحاولي تعملي نصها وشوفي بنات عمك وشيلي الحقد من جواكي بس انتي ي بتي العيب مش عليكي العيب على اللي زرعت الحقد فيكي وقعدت تمكنه فيكي
وانتي ي صفاء العمر كله قاعده اخبي ف عمايلك علشان مش عايزة اخرب على ولدي فوقي ل نفسك ي بتي قبل مل كل حاجه تروح منك شيلي الحقد والغل من جواكي وانتي هتعرفي تعيشي
والدور الجاي لو اتكلموتوا ع اي واحده من احفادي مش منسه بس انا اللي هقفلكم سمعتوا والا لا وسبتهم ومشت
والكل بصلهم ومشوا وليلي طلعت غرفتها وقعدت تبكي
عند منسه ومراد دخلها غرفتها قعدها ع السرير وقعد جمبها اقعدي دلوقتي وارتاحي ومتفكريش ف اي حاجه ومسحلها دموعها ومش عايز اشوف الدموع دي تاني ماشي
منسه براسها تقوله ماشي
منسه مراد هيا بتعمل فيا او ف غيري كدا ليا
مراد تقدري تقولي حقد ونقص ف شخصيتهم
منسه ما هيا اخت ليلي وهيا غيرهم خاالص
مراد سبحان الله المهم انتي متفكريش ف حاجه وارتاحي علشان زي ما الواد حمزة الشلفطه دي عايزة راحه
منسه يعني مسالتنيش اي اللي حصلك
مراد محبيتش اضغط عليكي اكيد لما تحبي تحكي هتجيني اول واحد معا اني مش عايز اسمع علشان ممكن اروح اجيب الزفت من الحبس واطلع عليه غضبي كله
منسه قعدت تضحك
مراد منكم لله ي صفاء انتي وزينب ورأفت
منسه وهيا بتضحك حرام عليك
مراد حرام اي بس عايزين يحرموني من الضحك الحلوه دي 😉😂
عند ليلي سمر وهاله طلعولها
سمر حضنتها بس خلاص وانتي متزعليش نفسك
ليلي كان نفسي نبقى زيكم بنحب بعض وبنحب الخير لبعض دا انا اللي اسمي اختها كانت عايزة توقع بيني وبين مهاب لولا مهاب عارفها ومرضيتش اتكلم
هاله ليا عملت اي
ليلي عملت كتير ي سمر عملت كتير ترن ع مهاب ف اخر الليل وتقعد تتكلم قدام مهاب عليا بطريقه مش كويسه انا مش عارفه هيا بتعمل كدا ليا وامي كانت متبقاش كدا تبص ل نسوان عمامي وتطلع الحقد اللي جواها وكان نفسي متكلمش عليها بالطريقه دي بس هيا اللي خلتني اوصل للمرحله دي
هاله معلش معلش واحنا اهو معاكي
سمر امال فين منسه
هاله معا مراد
ليلي اه اخدها وطلعوا
جا وقت العشا الكل متجمع وبعد العشا
الجد كتب كتاب مراد ومهاب وآسر وحمزة بعد ما تخف منسه ان شاء الله وانت ي آسر خبر الجماعه هنكتب هنا وبعدين نكتب بحري
صفاء وهوا لو كان اخد من هنا مش كان احسن بدل البهدله دي
الجد اللي يريحوا وبعدين هيا بت ما شاء الله عليها ادب واحترام وعارفه ربنا وربنا يتمم فرحتهم ع خير
الكل امين يارب
وبعد ايام تخف منسه وآسر يخبر محمود اخو منار ومنار فرحت جدا وبيجهزوا لكتب الكتاب
قبل كتب الكتاب بيوم ينزلوا البنات يجيبوا فساتين كتب الكتاب وع اخر النهار يجرعوا وسمر تتفرج ع الحاجات والبيت كله فرحان
ليلي طالعه تقابلها زينب اختها
زينب طبعاً دلوقتي انتي اللي طالعه الشريفه العفيفه قدامهم
ليلي اي المفيد ي زينب
زينب ولا حاجه بس يمكن فرحتك متكملش
ليلي دي حاجه مش بأيدك دي حاجه بأمر الله وانا راضيه باي حاجه بس انتي اطلعي منها وسابتها ومشت
زينب ان ما وريتكم مبقاش انا زينب الانصاري
ع اخر الليل مراد جا من الشغل لقي مفيش حد ف البيت قعد شويه ولسه هيقوم يلاقي ليلي نازله
ليلي اخبارك ي هندسه
مراد الحمدلله انتي اخبارك ايه معا الواد مهاب
ليلي فل الفل
وهما بيتكلموا تشوفهم زينب تبعت رساله ل مهاب
« انت نايم ع نفسك وخطيبتك مش بتحبك وهيا اتخطبت ليك علشان تفضل جمب مراد ولو مش مصدق روح البيت دلوقتي وانت هتعرف كل حاجه»
زينب وكدا ابقى ضربت عصفورين بحجر منسه تسيب مراد ومهاب يسيب ليلي ويفضالي الجو
عند مهاب شاف الرساله وهوا مروح وفكر مين ممكن يبعت الرساله دي وهوا داخل بوابة البيت شاف زينب ف البلكونه سابها ودخل لقي فعلاً مراد وليلي قاعدين معا بعض وبيضحكوا
يدخل مهاب يسلم عليهم يعني قاعدين
مراد جيت قولت اريح هنا شويه وبعدين اطلع
ليلي وانا كنت نازله لقيته قاعد قعدت معاه
وهما بيتكلموا لاحظ مهاب حد واقف ع السلم وعرف انو هيا اللي عامله كدا
مهاب تعيشوا وتقعدوا
مراد طيب اسيبكم انا علشان مش قادر
ليلي مالك
مهاب مفيش تعبان شويه من الشغل روحتوا جبتوا الحاجات
ليلي اه
مهاب ينفع اشوف
ليلي لا طبعاً
مهاب يعني كدا 🤨
ليلي اه خليها مفاجأة 😎
مهاب ي ستي مش بحب المفاجأت
ليلي بس انا بحب ويلا علشان بكرا اليوم طويل
مهاب يعني لو كان خلاه الفرح مش كان ريحنا
ليلي بصتله وسكتت ومشت
مهاب احبك وانت مكسوف 😉😂
تسمعه ليلي وتطلع غرفتها وهيا فرحانه جداً
عند مهاب طالع السلم وهيا اتخبت اول ما شافت مهاب
مهاب لما تيجي تعملي حاجه زي كدا ابقى اعمليها ع حد غيرنا اطلعي متخفيش مش هقولها
زينب تطلع
مهاب انتي بتعملي كدا ليا
زينب ساكته
مهاب قولي اي الحقد اللي جواكي دا
زينب انا معملتش حاجه
مهاب الدور دا مش هتكلم لكن لو ف حاجه حصلت وانتي كنتي السبب فيها اقسم بالله مش عارف ممكن اعمل فيكي ايه وسابها ومشى
تاني يوم ع الظهر الكل بيجهز لكتب الكتاب
والبنات بيلبسوا كل واحده جايبه فستان ابيض
وعليه خمار والتلاته نازلين من ع السلم مثل الملاك وكل واحد فيهم سرح ف جماله حبيبته والكل فرحان وجاء المأذون وكل واحد فاق ع الكلمه المشهورة (بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير )
والهيصه والزغاريط ماليه البيت والكل فرحان
مراد ل منسه دلوقتي اتكلم براحتي واعمل كل حاجه براحتي مراتي بقاا واحضن براحتي 😉
منسه اتكسفت جداً
مراد بقولك ايه الواحد ماسك نفسه بالعافيه بلاش الطماطم تطلع دلوقتي
منسه قعدت تضحك عليه
مراد الصبر يارب
عند مهاب ما كنتي ورتيني الفستان من الليل
ليلي اهو شوفته اي رايك
مهاب اكيد طبعا جميل مش انتي اللي لبساه 😉
ليلي تسلملي
مهاب نعم اي تسلملي دي هوا انا واحده صحبتك بتقولك انتي حلوه
ليلي 😂😂خلاص بقاا ي مهاب
مهاب علشان الضحكه الحلوه دي هسكت بس مش عايز اسمع كلمت تسلملي دي تاني ف كلام تاني بيتقال 😉😂
عند حمزة بقولك ايه
هاله نعم
حمزة ما تيجي نخليهم يخلوا الفرح النهارده
هاله لا طبعاً
حمزة ليا
هاله علشان ملبستش الفستان الكبير
حمزة نعم يعني انتي متجوزاني علشان تلبسي فستان كبير 🤦‍♀️
هاله فطسانه من الضحك ع منظر حمزة لا يعني وعلشان هبقى حرم حمزة عزالدين الانصاري
حمزة انتي خليتي فيها حرم والا بطيخ
هاله عماله تضحك ع منظر حمزة خلاص بقاا ي زومااا
حمزة قلب زومااا من جواا
هاله اتكسفت
حمزة ايوا كدا بس طالعه حلوه اوووي النهارده 😉
هاله ما انا عارفه
حمزة ابو الغرور اللي فيكي
وبعدين دا الفستان اللي قعدتوا اليوم كله برا
هاله بس حلو والا لا
حمزة انت اللي محليه ي بطل 😉
عند آسر قاعد يبص عليهم وحاطط ايده ع خده
الكل لاحظ والكل قاعد يضحك عليه
مهاب مالك ي حلوه
آسر مفيش ي خويا
حمزة واضح اوووي انو مفيش
آسر اطلعوا منها بس انتوا
مراد معلش معلش هانت انت التاني كلها بكرا بس وبعدين دا مش جواز دا كتب كتاب
عماد قاعد جمب سمر افرحوا افرحوا
مهاب قصدك اي 😂
عماد افرحوا قبل ما
سمر قبل ما اي ي عماد
عماد ي حبيبتي انا قولت حاجه
سمر وانا هستنى لما تقول 🤨
عماد صفي النيه ي سمورتي انا كنت هقولهم افرحوا علشان بعدين هتفرحوا اكتر واكتر
سمر انت قصدك كدا برضو ي عماد 🤨
عماد ما قولنا صفي النيه وروحي شوفي حاجه تكليها
والكل قاعد يضحك طبعاً ما عدا زينب وامها العقرب
واليوم عدا بكل فرحه ف البيت وكل واحد فرحان ب مراته
تاني يوم الصبح الكل متجمع ع الفطار ما عدا البنات
الجدة امال فين البنات
سمر كانو سهرانين امبارح معا بعض
الجدة ربنا يفرحهم دايما وعقبال الليله الكبيره
الكل امين يارب
خلصوا فطار الجد مشا واعمامهم قعد آسر وحمزة ومراد ومهاب وهما قاعدين بيتحكوا نزلوا البنات
صبحوا ع جدتهم وقعدوا جمبها
الجدة اخبار العرايس اي
كلهم بخير الحمدلله وقعدوا يضحكوا
منسه امال هنسافر امتى ل منار
آسر لما يحن عليهم ربنا
ليلي كان نفسنا تبقى معانا امبارح
آسر معلش ي اختي تتعوض ف العروسه التانيه
مهاب بصوت واطي من بوقك للسماء
ليلي قصدك اي ي آسر وانت ي حج مهاب بتتودود ف اي 🤨
مهاب انتي سمعتي مني حاجه
ليلي لا
مهاب امال هوا بلاء وخلاص
ليلي بس كنت بتتودود بتقول حاجه
حمزة يمكن كان بيقول امين خلاص عديها ي ليلي
مهاب بدل ما تهدي النفوس بتقومها
حمزة يعني اكدب واشيل ذنوب عشانك
مهاب براحه على نفسك ي شيخ حمزة والا اقول على الدكتورة علياء
هاله لفيلي هنا ي دكتور حمزة
حمزة اهدي دا بيكدب علشان يوقعنا ف بعض انا عارفه يقعدلك ف عيالك ي مهاب ي واد حنان
مهاب علشان تعرفي الكلام صح وانا مش بكدب
هاله حمزة قول مين علياء دي
حمزة متبقيش عبيطه واللي يقولك كلمة تصدقيها وبعدين عليا دي كانت دكتورة حلوه معانا قصدي دكتورة عاديه معانا يقطعك ي مهاب واللي يقولك على سِر
هاله تسيبه وتمشي
حمزة ي بت تعالي هنا دا احنا لسه بنقول ي هادي
والكل قاعد يضحك عليهم
وبعد يومين البنات والاولاد سافروا علشان كتب كتاب آسر وصلوا القاهر وتاني يوم البنات نازلين يخطاروا الفستان معا منار والاولاد كانو معترضين انهم يروحوا وحدهم وبعد موحايله رضيوا بس متعوقوش نزلوا البنات واختاروا الفستان وظبطوا نفسهم
تاني يوم العصر الكل متجمع والمأذون جا وفاقوا ع كلمة (بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير) وآسر ومنار فرحانين جدا والكل فرحان وعدى اليوم والكل فرحان واستأذنوا الاولاد من الجد انهم يخرجوا واستاذنوا من ام منار وطبعا محمود راح معاهم هوا وخطيبته او مراته علشان برضو كاتب الكتاب ومعا الوقت هنتعرف ع خطيبت محمود وبالفعل كلهم طلعوا وكلهم فرحانيين وقضوا وقت جميل كل واحد معا مراته
وبعدين اتجمعوا معا بعض منسه و هاله لقيوا واحد بيبع غزل بنات راحوا يجيبوا مهاب خليكم انتو واحنا اي حد يروح يجيب هاله قالت لا هنروح احنا عايزين نتمشي وبعد اصرار من منسه وهاله رضيوا وهما معديين الطريق ف عربيه جايه سريع وخبطط فيهم
مراد منساااااا

يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية لاجلك احببت الصعيد) اضغط على أسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent