Ads by Google X

رواية فجر الفصل السابع 7 بقلم اسراء الغنام

الصفحة الرئيسية

  رواية فجر كامله بقلم اسراء الغنام عبر مدونة دليل الروايات 

رواية فجر

 رواية فجر الفصل السابع

ف صباح يوم جديد ف شركة مالك ف لبنان 
ف قاعة الاجتماعات أجتمع جميع المسؤولين عن عرض الازياء
نظرا  مالك إلى الموجدين ثم تحدث قائلا :
مرحبا بكم   
در عليه الجميع : مرحبا 
مالك :
جاهزين بنبلش الاجتماع 
ردت فجر وهي تدلف إلى الدخل وتسير بقوه وثقه قائله :
اه احنا كدا موجدين تقدر تبدا الاجتماع 
كان  مالك يقف ينظر اليه وهي تدلفف الي الدخل وهو يتسال من تلك الفتاه 
رد عليه قائلا :
تمام خلينا نبلش الاجتماع
بعد وقت طويل مر بين تساؤلات من الفريقين 
واسفتسارت وأخيراً انتها الاجتماع وضع مالك القلم الذي ايديه ورفع راسه وهو ينظر الي فجر قائلا :
 انتي المسؤوله عن المجموعه دي  صح
 فجر :
ايوه  انا 
رد عليه مالك وهو يوشير بيديه إلى الشاب الجلس امامه قائلا :
وده مخايل يعقوب المصمم التنفيذي للعرض 
رفعت فجر يديها تصافحه وتعرفت ع جميع الفريق وع رزان قاسم المساعده الخاص. بمخايل 
خرج الجميع من المكان وهي ايضا كدت ان. تخرج اوقفه صوت مالك قائلا :
 رغم انك ماعندك الخبرة الكافي لهد الشي الا انو عمار خاطر وبعتك لهون لتنفيذ هيك عرض بتمنها انك تكون قد هي الثقه 
استدارت تنظر الي تلك المتعجرف قائله :
 انشاء الله هكون قد المسؤوليه دي  وقد ثقه استاذ  عمار عن اذنك  استاذ مالك 
غدرت وهي تسير بخطوات وثقه قويه  
وكانه تحدث نفسيه قائله : انتي اقوه اكيد 
بينم هو ظل ينظر إلي الفراغ ف تلك الفتاه قد حركت شي يدخله وهو لا يعلم لم حدث هذا ف هو بعد وفات زوجته لم يسمح باقتراب اي امراه منه ولا يجوز ان تقترب اي امراء منه ولا  جعله تندم فق من تفكيره  وجدا ان الجميع قد غدر منذو زمن اتجه خرج الغرفه وهو يلعن ذلك الشعور الذي انتبه منذو ان رائيا تلك المشعوزه 
............................................................
دقت الباب ثم دخلت الي الغرفه وزعت نظره ب الغرفه لم تجده ف الغرفه كادت ان تخرج حته لمحته يجلس ف زويات الغرفه ويضع راسه ع قدميه ويديه تحت راسه نظرت إلى بحسره ف هي المسؤواله عن تلك الحاله يا الله من شعورك عندم تعلم انك السبب الوحيد ف ان ياتالم اغز ما لك ف هذه الدنيا اقتربت هي منه وجلست بجانبه ثم مسحت ع رأسه بحنان وعينيه تفيض بدموع  قائله :
حقك عليه يا اياد انا يا بني السبب ف اللي انت فيه معلش حقك عليه لو مكنتش بعتك عنه مكنش حصلك كدا سمحني يابني مكنتش اعرف انك بتحبه كدا سمحني يا اياد سمحني يابني بكت ع ما وصل له ابنه من فعلته تلك 
نظرا اياد إلى ولدتها بعيون حمرا قائلا :
 انتي مغلطيش لوحدك يا امي انا كمان غلط لو كنت فعلا بحبه مكنتش سبته توجه كل ده لوحده مكنتش استسلمت وسبته عشانك انا كمان غلط واهو ربنا عقبني وبعدها عني ويعالم هي فين وبتعمل ايه انا بموت يا امي بموت 
ارتمي ف احضان امه يبكي كطفل الصغير 
رتبط ع ضهره بحنان قائله :
 قوم يا اياد يابني ربنا يحميه ويرجعه بسلامه قوم يابني احمد صحبك بره قوم ياحبيبي اغسل وشك وغير هدومك وشوف صحبك ربنا يريح قلبك يا بني 
خرجات من الغرفه بحزن ع حال ابنه الوحيد وما وصل اليه من افعلها تلك  
اللهم لا تجعلني اعرف قيمة ما أمتلك بعد خسارته ف انا لا احتمال الم تأنيب الضمير والندم يا الله 
.........................
بعد مده خرج اياد إلى الخارج وجد احمد صديق يجالس بالخارج حزن احمد بشدا عندم وجدا اياد ع هذا الحالاه جالس كلا منهم 
خرجت فاطمه من الغرفه من اجل ان ياخذ راحتهم ف الحديث طلعت وتركت اياد ياجالس مع رفيق عمره 
تحدث احمد بحزن ع حال صديقه قائلا :
مالك يا اياد ايه اللي انت عملو ف نفسك ده 
رد اياد بحزن :
 مافيش يا احمد انا السبب ف كل حاجه
حصلت لفجر  يا احمد انا تعبان اووي 
 احمد :
 يابني حرام عليك متياسش من رحمت ربنا
 دي رحمت ربنا وسعت كل شي 
 اياد :
 الحمد لله 
 احمد :
خليك عارف ان ربنا مش بيعمل حاجه وحشه 
ابتسمه اياد بحزن قائلا :
 ربنا مقالش نظالم حد ذنب فجر ف رقبتي يا احمد انا اللي قاعدته جنبي وف الاخر خليت بيها 
احمد :
  انا هقولك حاديث من احديث الرسول عليه الصلاه والسلام 
استمع اياد إلى حديث احمد بنتبها
بينم رد احمد عليه وهو يبتسم قائلا :
{ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
 عجبا لأمر المؤمن ان امره كله له خير ليس ذلك لأحد إلا للمؤمن إن أصابته سراء شكر فكان خيرا له وان أصابته ضراء صبر فكان خيرا له...}
فقول الحمدالله يا اياد امراك ف ايد ربنا وهو قدر ع كل شي  المهام نستني ان جيلك ليه 
 اياد :
  خير يا احمد في حاجه
 احمد بتسامه صافيه :
 في شغال كويس اووي ف شركه ف القاهر ابن خالتي قالي وانا قولت اقولك انت اوله برضو ولا ايه يا صحبي شوف حالك بقا بكفياك لحد كد
 اياد :
خالص هقول للحجه واللي ف الخير يقدمه ربنا 
اعطه احمد عنوان الشركه ثم انصرف مغدر المنزل جلس اياد يفكر ف كلام احمد ثم قال لعلها خير 
رافع وجها الي الله تعالي قائلا:
 يااارب رجعاهالي 
................................
بينم ف لبنان قد بدا العمل بينا الجميع بتعاون بينا كل من فجر ومخايل ف تقديم الافضل 
احست فجر ان واخير تخلصت من شعور الوحدة ف هي الان اصبح لها اصدقاء يحبونه وتحبهم ف هي تعرفت ع شخصية ميرنا المرحه واحبتها جدا واحبت حديثها عن خطيبه ف هي لا يوجد شي اللي وذكرة اسمه في مرا اسبوع ع تلك الوضع ولا يجد احداث جديده تذكر بالفعل 
دلفت فجر إلى الشركه بخطوات وثقه وراس مرفوع بحجابها الانيق ف هي تتمتع بالجمال والانقه مع الحجاب 
تقدمات  من غرفة المكتب وجدت ان مخايل قد وصل 
القت عليه السلام وبدت ف العمل سريع ف هي تريد ان تتعلم كل شي وتصبح ذات خبره 
اشر اليها مخايل ان تبدا ف تنفيذ ذلك الثوب ف هو قد علمه كيف تفعل هذا 
مخايل :
 يلا بدي تيبداي هلا وانا معك اذا احتجتي شيئ 
فجر بتسامه :
اوك حاضر 
بينم هم يتحدثا دلفت ميرانا ورزان الي الدخل 
ميرنا : 
هاي عليكو 
ابتسم مخايل قائلا :
هاي كيفك 
 ميرنا :
 بخير والله ثم ضحكت 
رائي مخايل اندماج فجر ف تنفيذ ذلك اتصميم أشره لهم ان يبدا عمالهم دون مقاطعتها 
......................................
كان يتحدث معها ف الهاتف بغضب ف هو يكره ان يدق عليه ولا تجيب من اول مره 
قائلا
 ميرا انا مش منبه عليكي ماتقفليش الزفت التلفون 
ضحكت ميرنا هي قائله بدلال :
 ايه يا حبيبي مالك ايه كل العصبيه دي 
رد جاسر وهو يحول كبت غضبه :
فيه انك انسانه بارده ومعندكيش دم 
هو انا مش قولتلك تخلي بالك من تلفونك 
انتي عارفه اني بقلق عليكي 
ردت ميرنا بتسامه :
حبيبي 
صمت ولم يجيب عليه 
ردت قائله مره اخري :
  حبيبي 
جاسر :
بلا حبيبي بلا زفت اسكتي خالص 
عشان انا مش طيقك اصلا وع كلمه هجي اخدك من شعرك 
صدمات من رده عليها ف يبدو اهو يشتعل غضب منه 
ابتلعت رقه بصعوبه قائله:
 واللهي يا حبيبي كان عندي شغال انا اسفه حقك عليه 
جاسر بصوت حوله الا يبدو غضب ولكنه فشل فهذا : 
ميرانا انا مش قولتلك  تخلي بالك من تلفونك عشان لم ارن عليكي وعرفه اني بتنيل اقلق عليكي 
ميرنا :
جاسر ممكن تطل تخاف وتقلق انا مش صغيره ع فكر عشان الخوف ده 
جاسر :
 لا مش صغيره بس مجنونه ومش بتروحي ف حته غير ام تعملي مشكله او مصيبه 
ميرنا بمرح :
 يا حبيبي  واللهي المشكل هي اللي بتيجي ورايا انا مالي 
رد عليه وهو يغلق الخط بعدم دلف وائل صديقه إلى المكتب 
خلاص يا ميرنا دلوقتي هكلمك تاني 
اشاره لهو ان يجلس 
ف جلس وائل ثم قص عليه امر هام وقام متوجهين إلى مكتب العميد توفيق الحديدي

يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية فجر) اضغط على أسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent