رواية حضرت فرحي بدون فستان الفصل السادس 6 والأخير - بقلم هويدا زغلول

الصفحة الرئيسية

  رواية حضرت فرحي بدون فستان بقلم هويدا زغلول


 رواية حضرت فرحي بدون فستان الفصل السادس 6

وفي الوقت ده هاديه قالت ليه 
هاديه 
اي اتجوزك ازاي يعني طيب وصاحبتي 
عشره عمري ازاي أبيعها
عادل 
ومين قالك انك هتبعيها انا عايز اتجوز 
علي سنه الله ورسوله وبصراحه عارف 
أن مش هلاقي احسن منك زوجه 
هاديه 
طيب ممكن تسبني افكر بس انا بصراحه 
عمري ما كنت اتخيل انك تيجي في يوم من 
الايام وتقولي الكلام ده 
عادل 
خدي وقتك وبعدين هستني ردك وبعدها 
روح عادل البيت وكانت أمه في شقته 
الام 
كنت فين يا عادل واي اللي اخرك كده 
عادل 
من أمتي يا امي الكلام ده هو انا عيل 
صغير ولا اي وبعدين كنت لي شغل 
الام 
شغل اي اللي بقي عالطول ما هاديه
ده وبعدين يابني حتي لو كانت مراتك 
غلط تعرفها غلطها بينك وبينها ولا قدام 
الكل ده 
عادل 
هههههههههههه والله انتي غريبه يا امي
 ومش بقيت فاهم انتي عايزه اي 
الاول كنت عايزه تنهي موضوعي مع فريال ودلوقتي واقفه معها وبتدافعي عنها
الام 
الاول كنت غلطت كنت زي اي ام غيرانه على ابنها انما دلوقتي لا دي زوجه مش عند اول مشكله تكبر دماغك كده
عادل 
هو انا لسه ما كبرتش دماغي على فكره انا ناوي اطلق فريال انا محتاج زوجه بجد يا امي وهي لا يمكن تكون زوجه لانها انسانه مستهتره
الام 
هو انت فاكر ان امك دي كانت مولوده في مطبخ اول ما اتجوز كنت بعرف اعمل كل حاجه لا طبعا بس الفرق بينك وبين ابوك ان ابوك كان صبور وكان معايا واحده واحده
عادل 
عايزه تقولي المشكله عندي انا دلوقتي لا طبعا يا امي انت شايفه شقتي عامله ازاي وصراحه ربنا انا شايف ان هاديه مناسبه ليا 
الام 
يا حبيبي اللي انا عايزه اقوله لك بس ان هاديه بتوريك صوره انت عايز تشوفها مش اكثر ان هي الانسانه النشيطه كويسه الجدعه اللي ممكن تكون زوجه صالحه انما هي في الحقيقه مش كده خالص
عادل 
انا اخذت قراري يا امي ومش هارجع فيه
وخالص انا هطلق فريال واتجوز هاديه 
وبعدها دخل اوضه 
وجت حماتي عندنا د
الام 
مين ام احمد تعالي اتفضلي بصراحه انا 
مسكوفه منك اوي ومش عارفه اقولك اي 
حماتي 
هي فين الهانم وبعدها دخلت الاوضه عندي 
فريال
حماتي تعالي اتفضلي خير فيه حاجه 
حماتي 
انتي يا بت انتي ناويه تبطلي دلع أمتي 
انتي ازاي تسيبي بيتك وتمشي دي شقتك 
يا عبيطه 
فريال 
شقتي اه بس ابنك مش عايزني فيها 
مينفعش اقعد فيها وخالص هو 
اتصل وقالي كل شي نصيب وانا مستنيه 
ورقتي 
حماتي 
بسهوله كده خالص أخدته القرار انتو 
الاتنين ونفذته اسمعي يابت انتي 
انا كنت بسكت علي دلعك زمان 
انما دلوقتي مينفعش الكلام ده
فريال 
عايزاني اعمل ايه طيب اروح لابنك واقول له والنبي لو سمحت اوعى تطلقني انا لا يمكن اعمل كده لو هو مش عايزني في حياته وانا كمان مش عايزاه
الام 
على فكره يا بنتي مش عيب انك تقولي لجوزي كده وتحسسي انك شرياه وعايزاه
حماتي 
امك عندها حق وانت عارفه مين السبب في المشكله دي طبعا انت رقم واحد وهو وصاحبتك هاديه هو عايز يخطب هاديه
الام 
والله العظيم كان قلبي حاسس من يوم البنت دي ما دخلت البيت وانا حاسه بخراب انت عمرك ما كان في مشاكل بينك وبين خطيبك خالص
فريال 
معقول هاديه تعمل في كده عملت فيها ايه دي كانت نفسها انها تشتغل وانا شغلتها معاه
حماتي 
كان لازم تعملي حدود يا فريال ومكنش 
ينفع اللي عملتي ده خليتي صحبتك 
ليها في كل حاجه تخصك لحد ما طمعت
اي جوزك 
فريال
كل حاجه انا الغلط معقول يا ربي يعني
كنت اعمل اي اعيش في الدنيا لوحدي علشان 
خاطر ابعد عن غدر الصحاب 
حماتي
لا طبعا انا مقولتش كده بس انتي 
كان لازم تعملي حدود لازم تعرفي صحبتك 
أن جوزك ده خط احمر الكلمه معاه بحساب 
مينفعش أن كل حاجه تتكلمي فيها مع صحبتك 
مشاكلك انتي وجوزك محدش يعرفها خالص 
فريال 
خالص اللي حصل حصل هعمل اي بعد اللي حصل
الام 
ترجعي بيتك وتعيشي حياتك مع جوزك تشوفي
جوزك محتاج اي وتعملي ليه 
فريال 
من أمتي يا حماتي وانتي كده اللي كنت 
حاسه انك مش عايزني في البيت 
حماتي 
والله يا حبيبتي انا عارفه انك كويسه وبجد 
انتي اللي تستاهلي تكوني مع ابني حتي 
لو فيكي حاجات غلط بس حاجات 
تتعالج سهله مش انسانه خبيثه وبعدها
فعلا رجعت شقتي
عادل 
رجعت ليه فريال تاني بعد ما مشيت مش كنت خلاص قلت مش عايزه تكملي حياتك معايا ثاني
فريال 
حقك عليا عادل وانا اسفه في كل اللي حصل مني انا بجد كنت مقصره في حقك كثير واوعدك ان انا هتغير
عادل 
واشمعنى فريال دلوقتي راجعه وتقول الكلام ده
فريال 
لما حسيت اني حب عمري ممكن يضيع من يدي انت ما تعرفش انت كنت حلم كبير  بالنسبه لي عامل ازاي وما صدقت فعلا ان احنا اتجوزنا ازاي يسيبك تضيع كده من يدي 
عادل 
ارجوك يا فريال اتغيري لاني انا بجد بحبك ومش عايزه اخسرك
فريال
اكيد حبيبي  هيحصل ربنا يخليك ليا وما يحرمني منك ابدا وبعدها نازل عادل راح الشغل ودخلت هاديه مكتبه 
هاديه 
مساء الخير يا عادل ايه دخلت على طول كده انا كنت فاكراك هتيجي عندي علشان تشوف رايي ايه
عادل 
مش فاهم قصدك في ايه اه في الطلب اللي انا طلبته منك بصراحه انا فكرته لقيت نفسي كنت غلطان وكنت هدمر حياتي في لحظه وابيع 
الانسانه اللي طول عمري كنت بحبها 
هاديه 
اقصدك اي يعني مش هنتجوز امال كنت 
بتوعدني من الاول ليه مش فاهمه 
عادل 
دي كانت غلطه هتحصل انتي شايفه انك 
كنتي ممكن تتجوزي جوز صحبتك عادي 
انا عمري ما هظلم فريال حتي لو الشيطان 
لعب بيا عمري ما اعمل كده
هاديه 
بعد كل اللي عملته ده جاي تقولي كده 
هي فيها أي زياده عني دي كانت مهمله 
ومش عارفه اي حاجه عنك وفي الوقت ده انا 
دخلت 
فريال
 وانتي ما تنصحيني يا صاحبتي رحت علشان تعرفي جوزي مزاجياكي  صح
هاديه 
لا جوزك اللي جه وقالي أنه عايز يتجوزني 
فريال 
عارفه وانا كنت السبب في أنه يقول كده 
بس خالص بقي فوقت لنفسي وناويه اخلي
بالي من جوزي. اول حاجه لازم اعملها أن 
زي ما خليتك تيجي هنا هخليكي 
تمشي من هنا اطلعي برا ومش عايزه اشوف 
وشك تاني
وبعدها مشيت فعلا وانا اتغيرت ومبقاش 
في حياتي الا عادل وبعدها كارما وسليم 
ولادي ربنا يخليهم ليا 
 لحد هنا تكون خلصت قصتنا

 رواية حضرت فرحي بدون فستان الفصل السادس 6 والأخير - بقلم هويدا زغلول
nada eid

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent