رواية حضرت فرحي بدون فستان الفصل الثالث 3 بقلم هويدا زغلول

الصفحة الرئيسية

  رواية حضرت فرحي بدون فستان بقلم هويدا زغلول


 رواية حضرت فرحي بدون فستان الفصل الثالث 3


فريال 

جرا اي يا يسرا مالك انتي كل اللي همك 

تعملي مشكله بيني وبين اخوكي ليه 

انا عامله اعدي واقول يا بت كبري انتي مخك

انما ايه اي بقي 

حماتي 

هو انتي يا بت بتتكلمي مع بنتي ليه كده

اسمع يا عادل الجوازه دي شكلها كده 

مش هينفع تكمل انهي يابني الموضوع 

هاديه 

وانتي فاكره أن صحبتي مش هتلاقي عريس 

بعد ابنك ولا اي دي بكره يجي 

ليها احسن واحد في الدنيا 

الام 

بس بس فيه اي جرا اي يا ام عادل من أمتي 

واحنا بنتكلم مع بعض كده وبعدين 

هما مخطوبين بقالهم فتره جاين 

دلوقتي ويعملوا في بعض كده 

حماتي 

قولي لبنتك يا حبيبتي لو باقيه علي ابني 

المفروض متزعلوش انما بنتك مش عايزه 

الجوازه الله اعلم بقي في اي 

يسرا 

يمكن جالها عريس احسن من ابنك يا امي 

فريال 

اي الكلام الاهبل ده انتي ......

الام 

اخرسي يا فريال وادخلي اوضتك جوا ومش 

عايزه اسمع كلمه ليكي تاني وفعلا 

انا دخلت ولقيت ايه و هاديه ورايا 

هاديه 

هي ليه مامتك بتعمل كده المفروض تعمل 

زي ما ام عادل بتعمل هي مش بتحبك ولا اي 

ايه 

اللي يشوفها وهي بتعمل كده يقول

انها عايزه تخلص منك يعني 

هاديه 

اه والله يا ايه عندك حق مامتك غريبه اوي 

يا فريال الحقيقه المفروض تحسسهم انك 

صح حتي لو كنتي غلط وانا كنت شايفه 

أن عندهم حق وبعدين وقفت علي 

الباب علشان اسمع فيه اي وماما قالت 

الام 

اسمعي يا ام عادل انا لو بمشي الجوازه دي بمشيها لان ابنك كويس وبيحب بنتي جدا مش برمي بنتي انتي فاهمه ولا لا وانا مش هاسمح من اي حد يكلم بنتي بالطريقه اللي يسرا بتكلم اللي انت فيها دي

يسرا

 والله يا طنط قولي لبنتك المفروض تعمل ايه وما تعملش ايه تصرفات بنتك كلها غلط ومش معقوله دي واحده هتعرف تفتح بيت

الام 

لا انا متاكده كويس قوي ان بنتي هتعرف تفتح بيه بس يا يسرا لو سمحت ما ينفعش انك تكلمي بنتي بالطريقه دي مهما كانت بنتي غلط عادل في لسانه ويكلم خطيبته بيني وبينها مش قدام احد ويحرجها قدام حد

عادل 

حقك علي يا طنط انا اسف جدا في اللي حصل بس انتي شايفه الفستان اللي بنتك عايزه تحضر به الفرح ينفع ده يكون فستان وتكون واقفه قدام اولاد خالتها بيه

الام 

فرحانه يا عادل خطوبتها وثاني حاجه انت شايف ولاد اخذتها اصغر منها وهي واخذه عليهم ان هي زي اختهم بس هي غلط وانا هافهمها غلطتها

عادل 

وانا اوعدك يا طنط اللي حصل ده مش هيحصل ثاني ويلا بينا بقي يا ماما علي شقتنا 

حماتي 

شقه ايه انت مش بتتكلم في الموضوع اللي احنا جايين فيه ولا ايه فين الستاير يا ام فريال ما تعلقتش ليه

الام 

فريال قالت لي عادل الستائر مش عاجباك وبعد ما انا ما عملتها قلت هاغيرها عشان انا اعمل في شقه ابني اللي هو عايزه والنهارده بالليل الستائر هاكون موجوده ومتعلقه انت ابني يا عادل مش فريال بس اللي بنتي

عادل 

والله يا بختي بك يا حماتي  انتي فعلا طيبه جدا

يسرا 

الحقي يا ماما  الوليه هتخطف منك ابنك دي قاعده تشوفي تتكلموا ازاي و محسساه ان هي لقلبها الحنين وانتي المفتريه

حماتي 

او ما له ما في عيال برده هتبقى زي بنتي ولا ايه يا ام فريال

الام 

اكيد طبعا يا حبيبتي هاكون زي بنتي وانا مش هكون قلقانه عليها وهي معك بس يا ريت يا يوسف تحبيها زي اختي لان انا اللي انا حساه  مش حابه فريال خالص

يسرا 

ليه يعني يا طنط وانا احطها في دماغي ليه انا كده كده شويه ومسافره ثاني يعني انا جايه احضر فرح اخويا وماشيه

الام 

ترجعي بلدك بالسلامه يا حبيبتي وبعدها عادل طلع هو ومامته واخته وانا خرجت لماما وبقول لها

فريال 

انا نفسي افهم انتي بتعملي معايا  كده ليه انت شايفه ان هم جايين عليا وانت عماله تعدي الموضوع ليه يعني على فكره انا ممكن اسيبه عادي جدا

الام 

اخرسي خالص انا مش عايزه اسمع صوتك تسيبي مين تسيبي عريسك اللي فرحك عليه بكره ان شاء الله ولا ايه

هاديه 

والله يا طنط عمالين نقول كده اعقل يا بنتي ما ينفعش كلامك ده بس مش عارفه ليه مصممه انها تسيبه

الام 

عادل بيحبك يا فريال ما تخسريهوش وعقلي شويه والفستان ده مش هيتلبس انا مش موافقه عليه اساسا 

فريال 

علشان الاستاذ قال لا بحضرتك بتقولي لا انا هلبس الفستان يا ماما

الام

 هنبقى نشوف الفستان هيتلبس ولا لا يا فريال وتفضلي خشي على اوضتك دلوقتي مش عايزه اسمع عليك صوت وفعلا دخلت الاوضه 

وانا تعبانه اوي من اللي ماما بتعمله معايا 

وبليل طلعت شقتي انا وهاديه وايه 

علشان نعلق الستائر 

عادل

 مش تقول يا بنتي ان انت طالعه ما انت عارفه ان انا ساعات ببقى موجود في الشقه

هاديه 

هو انت بتعمل ايه هنا يا عريس المفروض انك ما تطلعش شقه خالص بعد ما اتفرشت

عادل 

هو انت اسمك فريال انا بكلم خطيبتي على فكره

 وممكن بقى تدخلي الاوضه عشان انا عايزه اتكلم معها شويه

ايه 

تعالي بينا يا هاديه سيبيهم يتكلموا مع بعض شويه

عادل 

من امتى وانت كده يا  فريال انت طول عمرك بتحبيني وبتحبي تسمعي كلامي

فريال 

انت تغيرت قوي يا عادل من ساعه ما اختك رجعت من السفر وبصراحه ربنا انا اسلوبها معايا  مش عاجبني

عادل 

ارجوك يا فريال عدي  النهارده بس وكل حاجه هتكون تمام والله العظيم انتي متعرفيش 

انا نفسي انهارده يمشي بسرعه ازاي 

فريال 

ربنا يخليك ليا يا عادل وما يحرمنيش منك انا عارفه ان انت طيب وحنين والله بس اختك صعب قوي

عادل 

اوعدك يا حبيبتي ما فيش حاجه هتحصل ثاني النهارده كله هيبقى تمام و فعلا ونزلنا الشقه وثاني يوم كنت في الاوتيل اللي في القاعه بتاعتي وكانت الصدمه لما قالت لي هاديه

هاديه 

يا نهار ابيض ده الفستان  مقطوع قطع كبير قوي ازاي ما شفتيش المنظر ده يا فريال 

فريال 

اكيد يسرا اللي عملت كده انا مش قادره 

اصدق الغل اللي هي فيه ده 

ايه 

طيب وانتي هتعملي اي اكيد الفرح هيتاجل 

معقول هتنزلي بالفستان مقطوع كده قدام 

الناس 

فريال 

لا انا مش هلبس فستان خالص وهنزل 

التيشيرت والبنطلون الجينز وانتم كمان الفستان وهتلبسه زي

ايه 

انت اكيد بتهزري معقول هننزل كده في القاعه وهتقعدي كده في الكوشه

فريال 

انا مش هاسمح دي يسرا اتنكد علي النهارده يلا اقلعوا وهنلبس كده وفعلا قلعت الفستان ولبست التيشيرت وبنطلون جينز

هاديه 

شوفتي فكرتك ياختي خليتينا قطعنا الفستان 

أهو لبستنا زيها احنا كمان منك لله الفستان 

اللي كنت لابسه كان عجبني اوي 

وكانت الصدمه لما الباب افتح ودخل 


 رواية حضرت فرحي بدون فستان الفصل الثالث 3 بقلم هويدا زغلول
nada eid

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent