رواية حورية الحديدي الفصل الثالث والعشرون 23 - بقلم منوش

الصفحة الرئيسية

 رواية حورية الحديدي الفصل الثالث والعشرون 

رواية حورية الحديدي الفصل الثالث والعشرون 

 

زين بصدمة : انتي اااي
ليان ببكااء : بقولك حامل ي زين
زين : يعنى هبقى اااب للمرة التااانية 
ليان ببكاء : ذي ماا اتوقعت انت مش مبسوط انك هتبقى ااب للمرة الثانية 
زين باستغرااب : اازااي بس مش مبسوط ده اناا طاير من الفرحة ي حبيبتي 
احتضنهاا من بين يديه بحب
اناا نفسي اجيب منك ولاد كتير حتى اني كنت هفااتحك في موضوع الخلفة للمرة التانية بس خفت لترفضي 
ليااان : بجد مبسوط
زين بحب : ااوي متتخيليش اناا بحبك ادااي ي عمري كله وسر سعااادتي في دنياا دي 
ليان بابتساامة جميلة :  واناا كمااان 
...................
استيقظ من نومه والتفتى حوله فلم يجد لهاا ااي اثر ولا لولديه فقد قضى الليل كله على الاريكة احس بعظاهم تولمه فهذه الاريكة غير مريحة ااابداا للنوم 
اتجه نحو غرفته ليأخذ حماماا سااخناا يريحه جسمه فلم يجدهاا ايضاا فتنهد بضيق  دلف للحمام واستحم وخرج للبحث عنهاا فوجدهاا خارج المنزل مع اطفاله يلعبون ويمرحون مع بعض  مان رااته حتى عبست ذهب لهم وقبل اطفاله وحين اتى ليقبلهاا ابعدت وجههاا عنه بضيق فغضب لكن تظااهر عكس ذلك واصبح يحادث اطفاله بحب فرحلت وتركتهم فتنهد بضيق
يوسف: خليكوو هناا واناا هروح اصالح مامي ورااجع تمام
سيف وعز : تمااام
وجدهاا في المطبخ تعد عصير فواكه فذهب واطفى الخلاطة فنظرت له بغضب 
حور بغضب : انت اازااي تعمل كده 
يوسف: يمكن لاني عاايز اتكلم معااكي
حور : واناا مش عايز اكلمك فشيل ايدك خليني اكمل شغلي
يوسف بغضب: مش هتكملي حاجة غير لماا نتكلم
حور بحنق : وحضرتك عاايز تتكلم في ااي
يوسف : مثلا على قفلك الباااب في وجهي  ومن الصبح مش طايقة لي كلمة ممكن افهم ماالك
حور : انت عاارف كويس ماالي 
يوسف : واناا قايلالك مش يوسف الحديدي ال يتلوي دراعه
فكرك بالحركاات ال بتعمليهاا دي هعتذر من اخوكي 
حور بغضب : واناا قايلالك اني بلوعي درااعك ي حديدي 
لحد  ماا تعتذر لاخوياا عن وقاحتك معااه انت معندش عندي حااجة 
يوسف : انتي مرااتي مفهوووم بالذوق بالعاافية هلمسك انتي مش هتقدري تمنعني عنك ابداا
حور بحزن: عاارفة اني مرااتك وتقدر تعمل فيا مابدالك وانا مش هقاومك ي يوسف 
عن اذنك الاولاد لوحدهم 
ذهبت من اماامه ومسحت دمعة خااينة نزلت من غاابتهاا حين سمعت صوت تحطيم اتى من المطبخ كان هائجاا مثل الثور حين رااى الحزن يلمع في عينهاا فرن هااتفه
يوسف بتعب : اايواا ي زين
زين بفرحة :  عااش من سمع صوتك ي عموو
يوسف بسعادة : ال بفكر فيه صح
زين : وصح الصح كمااان هبقى اب للمرة الثانية
يوسف بحزن : مبروووك ي صااحبي 
زين : الله يبارك فيك بس مالك في اااي 
يوسف : مليش ي صاحبي مليش
زين : ازاي ملكش اناا حافظك اكيد عكيت الدنياا من تاني
يوسف بتعب : تعبت ي صااحبي والله كل ماا اقول خلاص انحلت وهنعيش بسعااادة فجااة الاقي نفسي عكيتهاا من جديد
زين : احكي لي
حكى له يوسف ماا حصل كله 
زين : طب مااا تعتذر وتريح نفسك 
يوسف :اناا  يوسف الحديدي اعتذرله ليه بقى ان شاء الله 
زين : هو انت غبى يااض مش انت الغلطاان اعتذر 
وبعدين ده اخوهاا الكبير اكيد زعلانة لانك شتمته وقللت من قيمته قدامهااا
لياان لماا عرفت اني نشرت في الجريدة خبر زواج حور من سليم خاصمتني وماهتمتش فياا لماا حضرتك وال **** رعد رسمته على وجهي خريطة العالم كلهااا وقالت لي انت وجعت اخوياا فتستااهل الوجع ال انت فيه 
بالمختضر ي صااحبي اتناازل عن غرورك واعتذر لاخوهاا وحااول تتصااحب معااه اتناازل عن غرورك ومتنسااش هي عملت ااي عشان علاقتكو هي سابت اهلهاا ورجعت مصر عشان ترجعك عندهاا من تاني 
يوسف : بس اخوهاا مش بيطق خلقت اهلي اصاحبه اذاي ده 
زين : بالكلمة الحلوة ي يوسف اتلكم معاه بالهدااوة عشاانهاا هي تستااهل تعيش مرتاحة بعد ال حصل
يوسف : بطل تفكرني بالحصل ي زين
زين : بطل انت تتعصب لانه عصبيتك هي السبب في النكد ال انتوا عاايشينوه
اسيبك في همك والحق اناا احتفل مع مرااتي سلاموز ي جو 
أغلق يوسف الهااتف بعد ان شتمه بكل شتيمة يعرفها هو
يوسف لنفسه : ااازااي اصالحهاا دلوقتي زين معااه حق اناا عشانهاا بعمل ااي حاجة حتى لو حضرتك اكلم ال **** اخوهاا انسان بجح بصحيح طب ده اتكلم معااه في اااي لا اناا هتصرف مش عاايز ارجع اناام على الكنبة الليلادي 
ايواا لقيتهاا رعودي حبيبي هيسااعدني 
حمل هااتفه ورن عليه 
يوسف : رعد عاايزك تجيلي الفيلا حاالا
رعد : بس انت طلبت احرس ال
يوسف : غيرت راائي ي سيدي  محتااجك اناا يلا ي رعد 
رعد بحيرة : اوامراك ي يوسف بيه
................
تالقت بفستاانهاا ال بنفسج وكم تبدو فااتنة وهي ترتديه هل الحمل يبرز جمال المرااءة الحامل ام عينااه التى تراهاا جميلة هكذاا اردف في خلده وهو جالس وفي يده كوب من القهوة الذي لم يمسه حتى رااته يتااملهاا بانبهاار فابتسمت له ابتساامة مشرقة كشفت عن غماازتيهااا 
ريم : صبااح الخير 
جااسر : احم احم صبااح النور  فايقة بدري
ريم بسعاادة : اهاا عشاان معاادي مع الدكتورة كمان سااعة 
جاسر   : طب يلا هوصلك
ريم : انت هتوصلني 
جاسر : ااه عندك ماانع
ريم وهي تنظر لسااعتهاا : اناا ابداا بس انت مش المفروض تكون دلوقتي في الشركة
جاسر : كلمت عمر وقلته مش جااي 
ريم : مفيش داعي تعطل شغلك عشاان توصلني اناا هاخذ تااكسي واروح بيه عاادي
جاسر بملل : يلا عشاان متفوتيش المعااد
ريم: جاسر بس
لكنه كان قد اختفى من امامهاا فنظرت لاثره بحيرة سرعاان ماا اسرعت للحاق به وهي تكاد تطير من الفرحة
................
كانت تبحث عن طفليهاا في ارجااء الفيلا كلهاا ولكن لم يكن لهم ااي اثر حتى كادت تبكى حتى وجدته امام اللابتوب
حور ببكاء : يوسف الحقني مش لاقيه سيف وعز الدين
يوسف : وانتي بتعيطي عشان مش لاقيهم
حور : بقولك اولادي مش لاقيهم رااحو فين بس اناا عايزة اولادي يرجعواا لي اناا مهملة اوي اذاي سبتهم لوحدهم انا ام شريرة ااووي 
يوسف بحب وهو يسحبهاا لاحضاانه : طب ممكن تبطلي عيااط واناا هقولك هم فين
حور  : بجد انت تعرف مكانهم هماا فين 
يوسف : هما هيقضواا اليوم كله في حديقة مائية في نص الجزيرة مع رعد
حور : انت اازاي تعمل كده من غير ما تعرفني هماا لساا اطفال ازااي تسبهم مع رعد ورعد ايش هيعرفه يتصرف اازااي مع الاطفال 
يوسف : اولا دول اولادي اناا كماان ثاانياا انا لا يمكن وابداا اني اخاطر بحياتهم لاي سبب اكاان ورعد اناا بثق فيه وبامن له على حيااتي واولادي هماا حياتي يعنى هماا كويسين 
حور : وانت ليه تعمل كده
يوسف : منه الاطفال يقضواا وقت لطيف ومنه استفرد بيكي
حور بصدمة : تستفرد بياا 
يوسف : اااه عاايز اصالحك ي قلب يوسف
حور : جااك وجع في قلبك ي بعيد 
يوسف : من قلبك
حور بتوتر : اااه لا اقصد اه لا 
يوسف بحب : لو اعتذرت لاخوكي هتفرحي وتبطلي تزعلي مني 
حور : اناا كل ال عاايزة ي يوسف انت وولادي وعيلتي عاايزة اعيش في سلام تعبت صدقني تعبت من المشااكل عايزك تحب ابيه عمر وجاسر ذي سليم وزين 
يوسف بغضب : وعايزاني احب ال زفت حاا** سر 
حور : هو اخوياا كمااان هو وقف معي في فترة كنت ضاايعة وكنت فقدت الامل اني اعيش  وكان اب لاولادي هو وابيه عمر اناا من غيرهم هموووت والله
يوسف بلهفة -: بعد الف شر عنك يا حبيبتي 
اناا مستعد اموووت عشان خاطر نظرة من عنيكي وهعمل كل ال يريحك وهتصاالح مع اخوانك المهم عندي انتي
حور وهي تضمه اليهاا بحب
كنت عاارفة انك مش هتخيب لي ظني طب يلا نتصل لابيه
يوسف : اناا كلمته دلوقتي مبدئيا وهنتكلم اكتر لماا يرجع 
حور : هو قالك كده
يوسف : اناا وهو في بيناا حاجة مشتركة وال هو سعاادتك 
حور وهي تقبله على  شفتيه برقة قبلة سرعية وصغيرة واثرهاا كبير على قلب ذالك المسكين 
حور بحب : الله يقدرني افرحك ذي ماا بتفرحني انت علطول 
يوسف وهو يقترب منهاا بخبث  : طب ماتجي اقولك على كلمة هتفرحني ااوي 
حور بتوتر وخجل : لا مش هااجي ي قليل الادب 
يوسف : ليه بس الغلط ده اناا مؤدب ااووي 
حور : في نااس شكلها وحشهاا تناام على الكنبة 
يوسف وهو يحملهاا : لا دي في نااس مش بتجي بالذووق 
هخليكي تحرمي تنيميني على الكنبة من تااني ي حووررر
..................
الدكتورة : البيبي صحته كويسة ااوي بس المدام محتاج غذااء اكتر الظاهر انهاا بتمر بفترة من الضغوطاات 
جاسر بقلق : هي كويسة
الدكتورة: الضغط والتوتر مبينفعش في حالتهاا وهي دكتورة وعارفة الكلام ده فارجوكي انتبهي لنفسك عشان ال  بيبي ال في بطنك 
 ريم : متقلقيش هشيلوه في عنياا هو دلوقتي مسوليتي 
الدكتورة : قصدك هو مستوليتناا 
مش حضرتك جوزهاا ولا
جاسر : اكيد جوزها
الدكتورة : يمكن اناا عمالة ادخل في حياتكو الشخصية بس الوااضح ااوي انه انتواا متخاصمين مع بعض 
نصيحة مني ليكو حاولو تحطوو خلافتكم على جنب وصفو قلبكو ناحية بعض واتذكروا انه في طفل جامع بينكم مسؤولين عنه لانه في الخلافات بين الزوجين الاطفاال هم الضحااياا الوحيدين 
............
عمر : اناا مش عاارف ازااي قدر يقنعني بكلامه انا لدلوقتي اكتشفت هو قدر يضحك على حور ازااي كله بسبب كلامه المقنع والحلوة
ليلة بضحك : متقولهاا بالوااضح انك غيراان منه
عمر : واغار منه ليه جاته القرف في وساامته
ليلة : عمر اناا بولد
عمر بسخرية : ااه واناا عمال اطير دلوقتي 
ليلة بالم : اناا بجد بولد ي عمر
عمر : ليلة بطلي بقى اناا مش نااقص كف
ليلة بصرااخ : يلعن ابوو اهلك ي عمر بقولك الحقني بولد ي** سااعدني الله يحرقك ي عمر اااااه كله منك  زفتت
عمر بصدمة : ازااي بس ده انتي لساا فاضلك كم اسبوع قداام 
ليلة بب


   •تابع الفصل التالي "رواية حورية الحديدي" اضغط على اسم الرواية




google-playkhamsatmostaqltradent