رواية حب حد التملك الفصل العشرون 20 - بقلم دينا عبد الحميد

الصفحة الرئيسية

   رواية حب حد التملك الفصل  العشرون 20

رواية حب حد التملك الفصل العشرون 20

خدت رنا شاى وعصير وكانت رايحه تقدمه ل راهب وضيوفه 
وفجأه جه حد من وراها شدها وقال رنا الحقيني البيـ..... 
رنا بدموع ايه.؟ انت اتجننت تلمسني تلمس مرات كبير البلد؟ 
فجأه ظهر راهب وفضل يضر*ب فيه بغضب ورنا بتبصله برجاء سابه راهب وراح ليها حضنها وبا*سها بشغف ونطق انتي كويسه؟ 
رنا هزت دمغها بأيوه كان راهب  بيشلها وطالع فوق بس وقفه صوت جبر بينطق البيت ولع واحنا دلوقت قاعدين ف الشارع.... 
رنا حضنت راهب بخوف علي اهلها ف طمنها  ونطق انا معاكي 
رنا اتكلمت بجمود  انت  عايزه ايه؟ انا قولتلكم اني مبقاش يربطني بيكم حاجه 
جبر بحزن ولا حاجه يا بنت عمى 
خرج جبر وراهب بص ل راغب ونطق روح للضيوف وانا هطلع رنا واجي  شال راهب رنا الي من خوفها علي اهلها مكنتش عارفه تقف حتي 
ودخلها اوضتها وفضل يهديها  شويه وبعدين استأذن  انه يحل المشكله الي تحت ويجلها بسرعه 
ونده ل الداده وليلي وروان يقعدو جنبها 
نزل راهب حل المشكله وراضي العيلتين علي بعض وبعديم بص ل راغب ونطق جهز العربيات عشان نروح نجيب اخوالك  وولادهم 
بص محمد لحفيده ونطق رجعني بيتي قبل ميجوا 
راهب لاء يا جدي مينفعش امال نربيهم ازاى  ويبقي لزمة الي عملنا ايه؟ 
راغب بشك انت تعرف مين الي عمل الحر*يق؟ 
راهب بضحك انا لاء خالص 
محمد بغضب ليه عملت كده
راهب رنا عشان تضغط عليهم كان لازم تعيش معاهم وانا اكيد مش هسيبها تروح هناك لوحدها ولو روحنا مش هيكون مرحب بينا ده غير ان انا مقبلش اعيش عند اهل مراتي الي اصلا مش طيقنا انا وهي... كان لازم اجيبهم منغير محد يشك عشان يتجبروا يسمعوا ل رنا لحد ميعقلو  
محمد اتنهد طب روح انت وانا هستناكم 
راهب اوعوا حد يبلغ رنا علي ماجي انا هروح اقولها اني خارج مشوار  
محمد ماشي 
طلع راهب ل رنا والكل اول مشافه خرج رنا بهدوء انا خايفه قوي..... راهب حضنها ونطق اكيد خير ثقي ب ربنا 
رنا ابتسما وقالت يا رب 
راهب انا هروح مشوار وارجع استني اوعي تنامي 
رنا بضحك هنام الظهر. انت ناسي ان ورايا غدا عايز يجهز 
راهب فكرتيني زودي اكل حيلنا ضيوف كتير 
رنا لسه المشكله ماتحلتش؟ 
راهب اديني بحاول 
رنا بابتسامه ربنا معاك يا حبيبي 
راهب متنسيش تلبسي واسع قوي وتلفي حجابك انا قولت اهو 
رنا بضحك متخفش. 
راهب واوعي ليلي تطلع بشعرها لاحسن هولاكو الي تحت ده يولع فينا
رنا ضحكت بصوت وقالت حاضر 
خرج راهب ورنا نزلت بلغتهم ان في ضيوف هيجو وجهزوا الاكل وطلعوا غيروا عشان الضيوف 
كانت رنا قاعده جنب جدها بتعمله مساج ل رجله عشان وجعاه بس سمعت صوت راهب بينادي عشان لو حد مش لابس حجاب.... 
رنا ملحقتش تقوم وكانوا دخلوا رنا اول مشافت ابوها وعمها فضلت بقعدتها وبتعمل مسأج ل جدها ونطقت دادا ام السعد وجبي مت الضيوف 
يسري بابتسامه ابوكي وعمك بقو ضيوف؟ 
رنا بصت ونطقت انتوا طردتوني من بيتكم وعملتولي عزا وجاي تقول ايه دلوقت انتوا اتبريتوا مني وانا رضيت تبقوا الي بينا انكم ضيوف تاخدوا واجبكم وتمشو 
راهب بتحذير رنا... دول هيقعدوا معانا كام يوم علي مالبيت يتجدد
رنا بهدوء جناح الضيوف داد جهزته زي مانت طلبت بصت رنا للداده ونطقت  وصلي البهوات قوضهم  
راهب قبل اي حاجه مشاكل مش عايز وجودنا كلنا مع بعض ده بشكل مؤقت وانا هنا بصفتي كبير البلد ورنا مراتي فعملت واجبي يعني مش عايز المشاكل الي بينا بعيد عن الشغل تأثر فينا واضح؟  
رنا اتنهدت وقالت متقلقش انا هعمل واجبي ومش هحتك بحد كلوا طلع اوضته وغير هدومه ونزلوا يتغدوا كانت ليلي بتبص ف طبقها بتوتر لكن فضل قطع الصمت ونطق 
اسمك ايه يا بنت ماجي؟ 
ليلي ببرود انا ماسميش بنت ماجي... انا ليا اب اتنده بيه 
فضل طيب اسمك ايه يعني 
ليلي بهدوء ليلي 
ابتسم فضل وهز بيفتكر انه قال لماجي ان تاني بنت تيجي تتسمي ليلي وبعدين نطق اسم جميل.... 
ليلي ببرود شكرا
فضل انتي شبه مامتك ورنا جدا 
رنا كانت هتنطق بص قاطعهم انهم سمعو صوت ضر*ب نا*ر وفجاه الغفير دخل وف أيده واحد واقع ف الارض ليلي برعب استخبت ورا رنا ونطقت سليم؟ 
سليم وحشتيني يا ليلي 
رنا بثقه ايه الي جابت 
سليم جيت اخد مراتي 
رنا لاء انت متعرفش مش انت هتطلقها وانها اتخطبت 
سليم بغضب مش جديده علي الي ملهاش اب 
رنا راحت بغضب وضربته بالقلم ونطقت لما تكلم بنت كبرات البلد تنطق وانت عينك ف الارض وتتكلم يأحترام انت متجوز بنت الاصل والنسب الي يشرف 
سليم ليه هي الي ملهاش اب تتحسب حد 
رنا ببرود بصت لابوها ونطقت بنت فضل محمد الراوى تبقي ست الناس كلهم ولما تكلمها تحفظ ادبك  
فضل كان لسه هينطق بس رنا قالت انا بتكلم عن ليلي مش عني يا فضل باشا 
الكل بصدمه نعم؟ 

      •تابع الفصل التالي (رواية حب حد التملك) اضغط على اسم الرواية
رواية حب حد التملك الفصل العشرون 20 -   بقلم دينا عبد الحميد
nada eid

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent