رواية احببت صعيدي الفصل الخامس عشر 15 - بقلم عازفة على اوتار الحزن

الصفحة الرئيسية

   رواية احببت صعيدي الفصل الخامس عشر 15

رواية احببت صعيدي الفصل الخامس عشر 15


خارج غرفه سالم 
عبير :عاجبك اللي احنا فيه ده ده انا كنت ناويه اجوزك لدياب الهواري وانتي رايحه تبصي الجمال
 هند:خلاص اللي حصل حصل
قاطع كلامهم وصول دياب و فيروز
 فيروز لعبير :بابا فين
عبير :اهو في الاوضه دي
دياب لفيروز :انا هستنى هنا
فيروز فهمت دياب وقالت: خلاص ماشي
دخلت فيروز عند سالم
فيروز: ازيك يا بابا
سالم بتعب: ازيك يا فيروز عامله ايه
فيروز :انا الحمد لله وانت
سالم: انا كويس بس حاسس ان خلاص سامحيني يا فيروز على كل حاجه عملتها فيكي سامحيني اني ما قدرتش اعوضك عن حنان الام اللي انتي مش عيشتيه
فيروز بدموع: مسامحك والله
سالم: وخلي دياب كمان  يسامحني انا عارف اني حرمتو من ابوه بس ربنا انتقم مني هو جي معاكي
فيروز :ايوا قاعد بره
سالم:طيب اندهيه  عايزه
 فيروز:حاضر
فيروز خرجت ندهت على دياب  وبعد ماقنعت دياب انو يدخل دخل 
سالم: انا عارف اني مليش عين اقولك سامحني بس صدقني ربنا اخذ حقك مني انا بطلب منك دلوقت انك تسامحني مش عشاني علشان خاطر فيروز
فيروز بتبص لدياب برجاء انو يسامحو
دياب بعيون حمراء وساكت فجاه جهاز القلب بتاع سالم  وقف والدكاتره  دخلت الفيروز في حاله صدمه ودياب ساكت
الدكتور:لو سمحتم اخرجوا بسرعه
فيروز بدموع:لا انا هفضل معاه
دياب وهو بيمسكها ويسحبها لبرا :يلا يا فيروز ما ينفعش تقعدي هنا اطلعي برا عشان الدكاتره يشوفوا شغلهم 
دياب طلع فيروز بالعافيه من الاوضه
عبير :في ايه ما تردي علي انا عارفه انك وش م.......
نظره دياب ليها كانت كفيله تخرسها
دياب كان حاضن فيروز وهي بتبكي
بعد فتره الدكاتره خرجوا
الدكتور باسف: احنا عملنا اللي علينا بس للاسف البقاء لله
فيروز بدموع :لا انت كداب
دياب: خلاص يا فيروز هي دي سنه الحياه
فيروز: عشان خاطري يا دياب سامحو
دياب: لا رد
فيروز: دياب ارجوك ردي علي عشان خاطري سامحو انا عارفه انه حرمك من حنان الاب بس ربنا اخد حقك
دياب  بجمود : ربنا اللي بيسامح يا فيروز وإذا كان عليا فانا مسامحه عشان خاطرك يلا. بينا
مشيت فيروز مع دياب
عبير:يلا بينا نخلص اجراءت الدفن والحمد لله انهامش اتكلمت في الفلوس
هند :هو دا كل اللي همك
عبير:ايوه الفلوس اهم حاجه عندي
خلصت عبير اجراءت الدفن وحتي مش عملت ليه عزاء 
عند دياب
وصل. البيت في الليل وفيروز راحت علي اوضتها 
هاله:في اب يا دياب فيروز طلعت بتبكي ليه
دياب بتنهيد:ابوها مات ياما
هاله:انا لله وانا اليه راجعون
دياب:وطلب مني اني اسامحه عشان خاطر فيروز
هاله:وانت عملت ايه
دياب:سامحته ياماا
هاله :كنت متاكده انك هتسامحه لاني ربيتك علي السماح وانت قلبك طيب
دياب :ان طالع اوضتي
هاله : خدني معاك انا كنت هطلع لفيروز دا مهما كان ابوها برضو
طلع دياب علي اوضته وهاله راحت عند فيروز
هاله خبطت علي الباب وفيروز فتحت وكان في عيونها دموع
هاله بطيبه:متزعليش يا فيروز ادعيله بالرحمه تعالي. في حضني
فيروز دخلت في حضن هاله وكانت بتبكي 
فيروز:رغم انو ولا مره حسسني بحنانه عليا كان كل تركيزه علي هند وامها  لاكن انا لا حتي ماما كان بيعاملها وحش بس دا مهم كان والدي  برضو
هاله :ادعيله بالرحمه يا فيروز وبعدين ما انتي هتبقي مرت دياب يعني بتي برضو  ولا  انتي  مش بتعتبريني امك 
فيروز بضحك وسط دموعها لا طبعا بعتبرك ماما
هاله:طب يلا انتي مش خلصتي امتحانات ونجحتي انا هقول لدياب يحدد معاد الفرح أنا هسيبك ترتاحي دلوقتي وبعدين نتكلم في موضوع الفرح تصبحي علي خير
فيروز:وانتي من اهل الخير
في اليوم التالي
بعد ما خلصوا فطار
دياب: انا كنت عايزه احدد معاد الفرح
هاله :كنت لسه بتكلم مع فيروز امبارح
دياب:ايه رايكم اخر الاسبوع دا
هاله:المهم راي فيروز ايه رايك يا فيروز
فيروز :معنديش مانع
دياب :خلاص يبقي علي بركه الله 
عند عبير راحو زياره لجمال
جمال:ايه سالم مات
عبير:ايوه مات امبارح
جمال:طب بصي خلينا في المهم انا عايز اطلع من هنا ضروري
عبير :وانا اعمل ايه يعني 
جمال:هقولك...................عرفتي هتعملي ايه
عبير:موافقه وامري لله وبعدين انت هتعمل ايه في حكاية هند
جمال ببرود:والله بنتك وسلمت نفسها ودا ميخصنيش شوفي حل معاها
عبير:بس انت لزم تتجاوزها
جمال بكدب:وانا ايه عرفني انو ابني بس عشان الفضيحه انا هتجوزها بس طلعيني من هنا الاول 
عبير:خلاص موافقه
عند فيروز
كان الكل مشغول في تجهيزات الفرح 
قبل الفرح بيوم
في اتيله الفساتين
فاطمه:انا اخترت دا
ورد:انت كمان اخترت 
امل :وانا كمان اخترت باقي ليلي وفيروز
ليلي:لا اهي ليلي اختارت باقي فيروز
فاطمه:ها يا فيروز اخترتي
فيروز:ايه رايكم في دا
امل :تحفه والله
فيروز:خلاص يلا بينا علي البيت
تسريع الأحداث
في يوم الفرح بليل الاغاني شغاله والكل فرحان وبيرقص
في اوضه الشباب
دياب واقف قدام المرايه بيحط البيرفيوم بتاعه وهو لابس بدله سودا وساعه وكان شكله جذاب جداا
قاسم :يابختك بقيت عريس مش زينا
دياب :اهي عينك دي اللي هتجيبني وراا
سليم:مبروك بقا اوعدني يارب
دياب:اصبر الصبر حلو
نادر:طب أنا كاتب كتابي ينفع اتجوز معاك
دياب:ياد ماتصبر انت وهو
يونس:انا الله مع الصابرين
في اوضه البنات
البنات بتوع الميك اب:ها ايه رايك يا عروسه
فيروز بتبص لشكلها:وااااو بجد تحفه تسلم ايديكم 
فاطمه وهي بتحضنها:الف مبروك ياروز
فيروز:الله يبارك فيكي يا فطومه
امل وورد وليلي :الف مبروك ياروز
فيروز:الله يبارك فيكم يا بنات عقبالكم
وبعدين الباب خبط
امل:انا هروح افتح دا اكيد دياب
امل فتحت ودخل دياب وانبهر بجمال فيروز قرب منها وباس راسها وهي شبكت ايدها في ايده
والبنات عملو كده برضو كل واحده مع خطيبها
نزلو تحت في الفرح وقعدو يرقصو والفرح كان جميل جدا
بعد ما الفرح خلص دياب اخد فيروز علي اوضته دخلو وبعدين قفلو الباب 
فيروز اول ما دخلت كانت بتفرك في ايدها وبتبص للارض بخجل 
دياب بشر:نورتي جحيمك ياروز
فيروز رفعت راسها بصدمه:..
رواية احببت صعيدي الفصل الخامس عشر 15 - بقلم عازفة على اوتار الحزن
nada eid

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent