Ads by Google X

رواية احببت صعيدي الفصل الثاني عشر 12 - بقلم عازفة على اوتار الحزن

الصفحة الرئيسية

  رواية احببت صعيدي الفصل الثاني عشر  

رواية احببت صعيدي الفصل الثاني عشر 

دياب كان رايح علي اوضته بس قال يروح يشوف فيروز
دياب دخل اوضه فيروز بالراحه قعد يبص عليها كتير
وبعدين طلع من اوضتها ورايح اوضته سمع صوت فيروز
فيروز:دياب
دياب بجمود:نعم يا فيروز
فيروز:دياب انا مليش ذنب والله انا بحبك
دياب:خلاص حكايتنا خلصت من قبل ما تبتدي ربنا يرزقك بواحد غيري دياب قلع دبلتو وحطها في ايدها 
دياب :انتي طالق يا فيروز
وسابها وراح اوضه
فيروز بدموع:لا يا دياب انا بحبك ديااااااااااااااااااااااب
صحيت فيروز من النوم وكانت بتبص حوليها وبتتنفس بسرعه(مفاجاه مش كدااا😂😂تخافوش كان مجرد حلم خفيف🥺😂)
فيروز:الحمد لله كنت بحلم
مسكت كبايه المايه اللي جنبها وشربت وبعدين راحت عند البلكونه وشافت دياب قاعد لوحدو قررت تنزل تقعد معاها
في الجنيه
نزلت فيروز لقتو واقف وبيبص للسما حطت ايدها علي كتفه
وهو بص ليها
فيروز بدموع:انا مليش ذنب والله يا دياب انا معرفش كل دا هما زي ما ازوك ازوني والله
دياب بحنان وهو بيمسح دموعها:انا عارف ياحبيبتي انك ملكيش ذنب في كل دا تعالي في حضني يالاااا
فيروز ابتسمت وحضنت دياب جامد بعد فتره بعدت عنو 
(طبعاا كلنا عاوزين من دااا🤌😂😂)
 فيروز:بس انا زعلانه منك
دياب:وزعلانه مني ليه بقي
فيروز بزعل طفولي: علشان طلقتني وقلعت دبلتك وحطيتها في أيدي
دياب باستغراب:طلقتك وقلعت دبلتي اللي هي في أيدي اصلا أمتي دا  
فيروز بطفوله:في الحلم
دياب بضحك:اطلقك ايه بس دا مستحيل اسيبك لحد غيري انتي الحب الاول والاخير في حياتي(انا عاوزه حد يقولي كدا اعااااااا🙂🥺😂)
فيروز بخجل:وانت كمان انا عمري ما حبيت حد قدم 
دياب مسك أيدها وبأسها
فيروز:هو بكره كتب كتاب ولا خطوبه لفاطمه
دياب:لا أصل الحج رافت والد نادر قالي يخليها كتب كتاب علي طول وانا خليت قاسم وسليم ويونس يعزمو اهل البلد
فيروز:تمام ممكن اسالك سؤال
دياب:اتفضلي ياروز
فيروز بابتسامه:هو انت كنت قاعد لوحدك ليه 
دياب:اصلا كنت متضايق شويه ومش جايلي نوم 
فنزلت اشم شويه هوا
فيروز:طيب يلا ندخل جوا
دياب :يلا اصلا انا كمان عاوزه انام
دخل كل واحد اوضته
في القسم
في احد غرف الحجز
سالم بغضب:انت ايه اللي عملتو دا يا مجنون انت صح اعترفت بكل حاجه
جمال:انا كنت بقول  لدياب الهواري اني معلم عليه في موت ابوه مكنتش اعرف ان الحكومه بتراقب  كلامنا
سالم: واهو طلع دياب الهواري اذكي منك وهناخد اعدام وهو انت فعلا كنت هتغ*تصب فيروز
جمال:كنت بس ابن 🐕اللي اسمو دياب دا لحقها مني
سالم:شوفت بسبب غبائك احنا وصلنا فين وبعدين ما انت اتقدمتلها وهي رفضتك ولا هو بالعافيه  (اما انك راجل حي*وان بجداا🙂🤌)
جمال:والله ما اسيبه يتهاني بيها وبعدين انت هتعمل الاب الحنين ما انت من زمان عمرك ما حسست فيروز انك ابوها
سالم بحزن:فعلا معاك حق عمري ما حسستها بكده بس سيبها في حالها ياجمال سييها تعيش حياتها مع اللي بتحبو
جمال بشر :والله ما أنا سايبها  في حالها ولا هخلي دياب 
يتهني بيها يا انا يا هو 
عند عبير 
هند:ماما لازم نشوف محامي في اسرع وقت لبابا ولجمال 
عبير :لما اشوف محامي كويس يعني عايزاني انزل الف علي احسن محامي فيهم
هند:ايه البرود اللي انتي فيه دا بقولك لازم نلحق قبل ما يتحكم عليهم في القضيه
عبير:علشان غبيه مش طالعه لامك ابوكي ودخل السجن هو وجمال يعني  الشركه والفلوس بقو بتوعنا
هند:طب يفرض فيروز جات وطلبت بحقها
عبير:لا اللي  هيبقي عندها مش قليل دي عندها المصنع باسمها وكمان هتتجوز دياب الهواري يعني فلوسنا كلها بالنسبه ليها متسواش حاجه يلا نطلع  بس انتي وشك اصفر كده ليه 
هند بتوتر:لا مفيش حاجه دا شويه برد
عبير بشك:تمام يلا نطلع ننام
في صباح اليوم التالي
عند دياب الهواري
كانت الناس في بيت عمي دياب بيجهزو الفراشه بتاعت كتب الكتاب ودياب والشباب بيشرفو عليهم والستات جوي البيت والبنات كلهم في قصر دياب الهواري بيقيسو الفساتين
دياب:انا رايح البيت وجاي تمام
كلهم:تمام
عند البنات
فاطمه: حلو الفستان عليكي اوي يا فيروز
فيروز:لا دا ضيق ودياب مش هيرضي  خلي اي حد فيكم يلبسو
امل:يبنتي البسيه عادي
ليلي: ايوه عادي كلنا معانا فساتين
فيروز:لا أنا معايه فستان في اوضتي هروح اجيبه واجيلكم
طلعت فيروز من الاوضه وكانت مش واخده بالها لانها بتبص علي الفستان فخبطت في دياب
دياب سرح في شكلها لأن شعرها نازل علي عنيها وبعدين اخد باله من الفستان سحب ايدها بسرعه ودخل اوضته وقفل الباب 
دياب بضيق:ايه اللي انتي لابساه دا
فيروز بتوتر:والله كنت هغيرو
قرب دياب منها وهي بترجع لورا  لحد وخبطت في الباب قرب من ودنها وقال:والله لو لمحتك لابسه الفستان دا في كتب الكتاب هقطعو عليكي وانا مش بعيد كلامي
فيروز بتوتر من قربه:والله مش هلبسو في كتب الكتاب سيبني اطلع
دياب برفعه حاجب:انتي هتطلعي كده
فيروز:امال اطلع ازاي
دياب استني
راح دياب عند دلابه وطلع لبسو الصعيدي ولبسو ليها 
دياب بضحك علي شكلها:كده حلو 
فيروز:ايه هو اللي حلو انا مش هعرف امشي
دياب :ومين قال انك هتمشي
فيروز بتريقه:اومال هطير اعااااااااااا نزلني
دياب وهو شايلها:لا برضو مش هتطيري انا اللي هشيلك 
فيروز:دياب نزلني لحد يشوفنا
دياب بضحك:يابت انتي مراتي هوديكي الاوضه وامشي علي طول والله
دياب وصل فيروز الاوضه ومشي وهي غيرت الفستان ولبست الفستان التاني وراحت عند البنات
تسريع الأحداث
كانو كلهم في بيت عم دياب ودياب وقاسم ويونس بيستقبلو الناس والستات قاعدين  جوي ومشغلين اغاني والبنات فوق مع بعض
فيروز:اهو انا خلصت ايه رايكم
فاطمه كانت لابسه فستان نبيتي وطرحه نفس اللون وهيلز سودا
فاطمه:واااو بتعرفي تعملي ميك اب تحفه يا فيروز
فيروز بغرور:علشان تعرفي انك مش الوحيده اللي جواكي مواهب مدفونه
ليلي:التواضع عندك في ذمه الله بصراحه
امل:حتي انا بقول كده برضو 
عند دياب 
اهل نادر وصلو
رافت:ازيك يا دياب ياولدي 
دياب باحترام:الحمد لله كويس ازيك انت يا حج رافت
رافت:الحمد لله بخير
دياب:ازيك يا نادر
نادر:الحمد لله يا دياب ازيك انت 
دياب:الحمد لله اتفضلو جوافي المندره يايونس خد الحريم دخلهم جوا
يونس:حاضر ياخويا
عند الحريم
احلام:منوره البيت والله يانفين
نفين:البيت منور بأصحابه يا احلام امال فين عروستنا الحلوه
هاله:قاعده فوق اطلعي اندهيها يا ساميه 
ساميه: حاضر يا هاله
بعد فتره نزلت فاطمه
نفين بحب :ما شاء الله قمر يا حبيبتي والله الواد نادر دا عرف يختار
فاطمه بخجل:شكرا لحضرتك
نفين بهزار:لا حضرتك ايه بقا انا من هنا واريح  تقوليلي ماما مش هتبقي مرت ولدي الوحيد يبقي بتي
عند الرجاله
المأذون جاي ودياب قال لقاسم ينده فاطمه عشان كتب الكتاب
بعد فتره 
بارك الله لكما وبارك عليكم وجمع بينكما في خير
الناس كانت بتبارك وتمشي
نادر قرب من فاطمه وباس راسها ونزل علي ركبتو ولبسها الخاتم
نادر:مبروك عليا انتي
فاطمه كانت بتبص بخجل
نادر: مفيش حاجه تقوليها كده يعني
فاطمه:اقول ايه يعني
نادر بابتسامه:خلاص هسهلهالك بحبك
فاطمه بابتسامه خجل:وانا كمان
بعد وقت طويل مشي نادر واهلو
في اوضه فاطمه تليفونها رن برقم غريب 
فاطمه:الو
نادر :الو ياقلب نادر
فاطمه:ايه دا نادر هو انت جبت رقمي منين
نادر:اخدتو من تلفون امي بس سيبك من دا وحشتني
فاطمه بضحك:احنا كنا مع بعض علي فكره
نادر بضحك:ما انتي بتوحشيني علي طول 
وقعدو يتكلمو مع بعض
عند دياب
قاسم:بس ايه القمر دا اللي كان انهارده
ليلي بكسوف:شكرا ياقاسم
قاسم:بحبك
ليلي:وانا كمان
يونس:أمتي السنين تعدي بقا  خلينا نتجوز
امل:أن شاء الله يا يونس
يونس:انتي الحب الأول والاخير في حياتي
امل بخجل:وانت كمان
سليم:ايه الجمال دا ياوردتي
ورد بخجل:بجد كنت حلوه يا سليم
سليم:كنت حلوه انتي كنتي قمر
ورد:شكرا يا سليم
سليم مسك ايدها وباسها
دياب:احلي حاجه انك سمعتي الكلام وغيرتي الفستان
فيروز:انا مش كنت هلبسو والله 
دياب:بس كنتي قمر النهارده
فيروز:وانت كمان كنت حلو اوي
هاله:يلاا بينا يا دياب ياولدي
دياب :اه يلا ياما يلا ياعم روميو منك ليه
قاسم:ما خلينا شويه
يونس:اه والله ياريت
دياب:يلا بينا نروح نرتاح شويه
سليم :اه يلا النهارده كان يوم متعب 
وكل واحد راح بيته
في اليوم التالي....

google-playkhamsatmostaqltradent