رواية خادمة قلبي الفصل الثاني عشر
رواية خادمة قلبي الفصل الثاني عشر 12
وليد : قوم يا حازم شغل التلفزيون كدا عاوز اشوف نتيجة ماتش امبارح
حازم كان لسه هيقوم لقي ملك بتبرق ليه و بتقول : أنا مش مالية عينك وإلا ايه يا سعادة البيه كريم شانتيه و بصت لوليد و قالت: الكره حرام يا سعادة البيه كنافة بالمنجة عاوز تتفرج اتفرج على قنات الرقص قصدي الغناء يووووه اتفرج على المشايخ اللي زي حلاتي كدا
وليد لمالك بغيظ: لازم يعني تتنيل على عينك دي متخلفة يا ابني راجع نفسك
ملك : قضي الأمر قوم يا سعادة البيه كريم شانتيه شغل قناه المجد للقرآن الكريم
حازم بص على السفرة بحسرة و قال: بقولك ايه يا جميلة هو أية الفطار دا السفرة قبل كدا كانت بتبقي مليانة عن كدا
ملك شهقت و حطت اديها على صدرها بحركة شعبية و قالت: أنت عاوزني أخد وزر يا سعادة البيه كريم شانتيه طب يرضيك أنت يا سعادة البيه الحليوة أخد وزر المبذرين الأكل دا هنتحاسب عليه لازم اعيشكم حياه الفقراء عشان تحسوا بيهم و لو حتى يوم في الأسبوع
وليد بشماتة: قابل يا معلم واحد بتفطرنا عيش و حلاوة فكرانا في زنزانة هنا يا بنتي إنتي صنف ملتك ايه أفهم حاسس ان إحنا اللي شغلين عندك مش انتي
ملك : خسئت يا سعادة البيه كنافة بالمنجة ايه شغالة عندكم دي لا يا مكنتش أتوقع منك كدا بعد كل الخناق بتاعنا دا و تقولي شغالة عندكم انا هنا الكل في الكل انا هنا مدبرة المنزل و كملت في نفسها و زوجت سعادة البيه الحليوة اللي خطف قلبي مسقبلياً
وليد بعند: برضوا خدامة و شغالة عندنا اها
مالك بصرامة: وليد
ملك : سيبة يا سعادة البيه الحليوة و بصت لـ وليد و قالت بتكتبر تسمع المثل اللي بيقول خادم القوم سيدهم
وليد : أيوه يعني ايه برضوا
ملك بصرامة: يعني أنا هنا يتقالي يا هانم
وليد بصلها بغيظ و حازم قال: ماشي يا جميلة هانم أبوس إيدك متشغليش دماغك تاني و تعملي أكل من اللي إحنا كلنا عارفين الماضي بتاعة بس بنتناسي
ملك بفخر: متقلقش يا سعادة البيه كريم شانتيه دا انا ناوية النهارده اطبخاكم طبخة مصرية أصيلة معتش مستود خلاص
مالك بصلها بحب و قال : عشان خاطري انا يا جميلة اعملي أكل حلو النهارده معدتنا تعبت من الاكل التاني دا
ملك بهيام هزت راسها و قالت: انت تؤمر أمر كدا يا سعادة البيه الحليوة
حازم تنع لما لقاهم بيبصوا لبعض و الوقت سارقهم و وليد لاحظ كدا ضرب مالك من رجله و قال: هنتاخر يا سعادة البيه الحليوة و هتبقي اول مره تحصل في تاريخ الشركة
ملك : استعفر الله سامحني يارب كانت نظره بريئه و بصت لـ وليد و قالت: فضلاً محدش يقوله سعادة البيه الحليوة غيري معلش أنا احتكرت الإسم ليا
وليد : احتكرتي الإسم طيب و لسه ياما هنشوف قام وقف و قال: يلا بينا يا حازم لحسن الموضوع افور الصراحة و كمل بخبث: أصل إحنا عارفين كل حاجه واخدة بالك انتي يا جميلة
ملك : ما اللي يعرف يعرف هو انا كنت ضربتكم على اديكم إلا أخدت منكم فلوس بلا واكسة دا طالع عيني معاكم بعلمكم تركي و برضوا مش نافع
وليد بغيظ: إنتي إيه كل كلمة و ليها رد مينفعش تسكتي ابدا
ملك حطت السبحة و قالت مبدهاش بقي : قامت وقفت قدام وليد و حطت ايد في وسطها و الايد التانية على دماغها و قالت: هنا قاموس يا سعادة البيه كنافة بالمنجة قاموس ردح تلاقي ترجمة تلاقي خطط تلاقي و مش بس كدا بعد الظهر ببقي جميلة المغربية لحلب الحبيب و تطفيـ.ـش الرجالة من مراتتها تحب تجرب أنا لحد دلوقتي طيبة معاك انا بقولك اهو
حازم بفرح : بجد يا جميلة بتعرفي تجلبي الحبيب طب بصي يا ستي أنا عاوزك تخلي البنت أحلام تحبني أصلها تقيلة أوي يا جميلة
ملك بسخرية: تقيلة أوي يا جميلة قولها تعمل رجيم يخويا و لو مش عارفه طريقه عندها اليوتيوب أنت اتهبلت يا سعادة البيه كريم شانتيه وإلا ايه قال خلي أحلام تحبني قال يا أخي تباً لك و لأحلام فين سبحتي
مالك مد ايده بالسبحة و هو هيموت و يضحك على منظهرها
ملك مشيت و سابتهم و هي بتبرطم: هو في حد هجيب اجلي غيرهم و خصوصاً اللي إسمه حازم دا تبا للجميع و تبا لأحلام تبا ليا أنا شخصياً استغر الله يا رب سامحني دا هما اللي خرجوني عن شعوري
-------
مالك و وليد و حازم راحوا الشركة و كل واحد دخل على مكتبة
وليد قعد و سرح إزاي عرف إن جميلة هي ملك و المشكلة اللي كان هيعملها ليها بس لما شاف لمعت الحب في عيون أخوه سكت
فلاش باك
مالك : دا كدا احلوت أوي تزوير في أوراق رسمية يا ملك بس إنتي فعلاً ملاك
وليد دخل على أخوه مره واحده و قال بتعمل ايه
مالك: بكتشف مصايب جميلة تعال شوف
وليد بصدمة: يخربيت دماغها ايه دا بس تزوير بطاقة دا انا هوديها في داهية عشان تبقي تتحداني تاني
مالك : لا يا وليد مش هتعمل كدا
وليد: هو إيه اللي مش هعمل كدا انت وقعت وإلا ايه يا بوب
مالك : مش عارف بس انا مش هستحمل حد ياذيها
وليد بسخرية: اطمن يخويا وقعت ولا حدش سم عليك
------
ملك : هتعملي إيه يا ملك في المصيبة اللي حلت على دماغك دي وليد شكله مش سهل و كمان عرفني و مالك كمان شاكة أنه عارفني مهو أصل النحنحة اللي هو فيها دي من فراغ لكن صبراً كل شئ باوانة أحسن و قريب أوي هظهر ليهم بملك مش جميلة هستني بس اللحظة المناسبة
-----
وليد راح لمالك المكتب و قاله و اخرتها يا مالك
مالك : هنعمل ايه يعني سيبقي الوضع كما هو عليه
وليد : تفتكر فهمت أننا عارفين
مالك : عرفت و مش هاممها عشان عارفه إننا مش هنعمل ليها حاجة هي مش غبية يا وليد بالعكس دي ذكية جدا
وليد : ربنا يستر من اللي جاي
---+
ملك قاعدة تسرح شعرها و شايلة الميكب لقت مالك داخل عليها و بيقول: انتي مين
ملك : أنا جميلة يا سعادة البيه الحليوة
مالك انتي فعلاً جميلة أوي
ملك بخجل بصت في الأرض و مرديتش
مالك قرب منها و رفع رأسها و باسها
ملك بصت في عيون و قالت: عيونك دول بغرق فيهم كدا
مالك لسه هيرد عليها ملك وقعت من على الكرسي و قال: احية بجد بقي كل شويه تخيولان امتي هتبقي حقيقة و البوسة اتباسها الله يخربيت الظولم بقي. و قامت تعمل الغدا
-----
الشباب داخلة الفيلا شاموا ريحة مشموهاش من زمان
وليد : تفتكر وإلا حد من الجيران
مالك : افتكر و نص دي دماغها مهلبية
حازم دخل جوه و هو بيقول جميلااااااه
•تابع الفصل التالي عبر الرابط: (رواية خادمة قلبي) اضغط على أسم الرواية