رواية فجر الفصل الحادي عشر 11 بقلم اسراء الغنام

الصفحة الرئيسية

  رواية فجر كامله بقلم اسراء الغنام عبر مدونة دليل الروايات 

رواية فجر

 رواية فجر الفصل الحادي عشر 

........................................... مساءاً ف منزل ال زيدان كاد ان يصعد غرفته اوقفه صوت والدته قائله...  عمار استنه 
التفت اليها قائلا........ نعم ياست الكل 
ردت عليه قائله....   اطلع غير وانزل ع طول  عشان ف ضيوف معنا ع العشاء 
ابتسم هو يضيق عينه قليلاً قائلا... مين اللي جايين ع العشاء ياما  عحد علمي انك معزمتيش حد من يوم مخطبت اصلك كنتي بتعزميهم عشان اتفرج ع العروسه 
ردت عليه قائله......... لا انا كنت بعزم اصحابي بس وبالمره تشوف بناتهم لو عجبوك  يعني 
هتف عمار قائلا ......طب تمام هتجوزيني التانيه مش تستني اما اتجوز الاول اللي شكلي هفضل خاطبها مع وقف التنفيذ دي 
ضحكت هي عليه قائله.... طيب اطلع غير وانزل زمانهم جين 
رد عليه قائلا .....شكلك جيبالي عروسه ياسوسو 
عروسه في عينك ياعمار التفت كل من عمار ووالدته الي  الصوت راها تقف وتنظر له بنظرات مشتعله 
هتف قائلا ...جاسمين بتعملي ايه هنا 
ردت قائلا ..هي فين انطق 
هما....هي مين 
ردت عليه وهي غاضبه .... العروسه هي فين اتكلم 
عمار وهو يحاول كتم ضحكته .... عروسة مين انا بهزر مع ماما اهدي ياجيسي يا حبيبتي
ردت هي ........انت بتخني ياعمار ايوه قول انك بتخوني 
رد عليها قائلا........ لا بقا بلاش جنان انا راجع من الشغال تعبان شفيلك حل يا ماما 
ردت سعاد قائله ...واحد ومراتو انا مالي 
هتف قائلا ...بخبث طيب تعالي يامراتي اما اصلحك بعد ازنك ياماما 
صعد وهو يسحبها من يديها وهي تحاول افلات نفسها منه  ف هي غاضبه منه وبشدة 
ام ان دلف إلى الغرفه حته رد قائلا ..
مالك بقا 
ردت جاسمين قائله .... ابعد عني ياعمار هصوت والم البيت عليك 
ابتسم قائلا..... ولو مبعدتش هتعملي ايه 
كادت ان تبكي وهي تحاول ابعاد عمار عنها ..... عشان خاطري ابعد 
رد عمار قائلا .....بس انا مش عاوز ابعد 
كادا ان يقبلها الي ان تذكرت هي  امر العروسه الذي كان يتكلم عنه منذ قليل اشتغلت بداخلها الغيره وماكان منها اللي ان وضعت يديه ع صدره ودفعته بعيدا عنه بكل قوتها
صدم عمار من فعلت ف هي اول مره يقترب منها وهي تبعد بهذا الشكل 
رفع نظره اليه وهو مصدوم راع وجهها احمر من شدة الغضب وعينيها تكاد تنفجر من الغيره ابتسم بسعاده من داخله بعدما كان غاضب منها 
اقترب ببط شديد قائلا..... مالك يا حياتي اهدي 
ردت عليه وهي تشتعل غضب عروسة مين ياعمار  اللي عاوز تجوزها عليه 
ابتسم قائلا..... ياحبيبتي هو انا عارف اجوز الاولى لما هجوز التانيه 
رئى تغير لون عينيها من الاسود الي لون القهوه 
ثم تحدث بهمس قائلا بوقاحه..... ايه بقا مش هصالح مراتي ثم غمزلها بطرف عينه
ردت هيى وهي لم تفهم معنا الحديث  
اقترب منها وكاد يقبلها نظرت له هي  قائله..... انا عاوزه شكولاته من اللي انا بحبها 
رد عليها قائلا ....بس كدا من عيوني 
تعلقت ف رقبته بشكل مفاجيء اقترب منها وهو يقبل 
وجهها ورقبتها ويديه تتحرك ع جسدها الي ان احس انها فقدا السيطره ع نفسه 
تحدثت بشفه مرتعشه من شدة التوتر قائله... عمار مينفعش كدا 
رد عليه قائلا.... مش قادر أبعد  
ضمها اليه اكثر وهو يقبلها برغبه قويه ويديه تفتح سحاب الفستان من الخلف 
بينما هي كانت ف عالم اخر من اقترابه منها بهذا الشكل حاول السيطره ع رغبته ع قدر الامكان ولكن فشل واخيرا استطاع الابتعاد قائلا... جيسي اطلعي عند ماما قبل منطلع من هنا بعيال 
ضحكت بصوت عالي قائله...... هههههه عمار عيب كدا 
ابتسم قائلا...... لا ياراجل عيب عشان بقولك عيال ومكنش عيب وانا ثم غمزلها بعينيه 
اخذت هي وساده من ع الفراش ثم قزفتها ف وجه قائله غور يا ابو الرخامه واللهي لانزل لوحدي 
وركدت الي الخارج وهي تضحك بسعاده 
ابتسم عمار بسعادة ان الله عوضه بتلك المجنونه التي تجعله يفقد عقله معها هي فقط
.......................................................
دخلت ميرنا الي فجر وجدتها مزالت تبكي وبشدة وحولها قاومه من الورق الممزق وحالتها سيئة وهي لم تقوم بتصميم شيي بعد وقد حان موعد الانصراف 
ف قد غادر الجميع ماعدا هما الاثنان 
ميرنا....... ايه يافجر لسه بردو 
بكت فجر قائلة .....مش عارفه اعمل حاجه 
ردت عليها قائله ...... لا هتعرفي فجر انا واثقه انك تقدري ....اناعاوزاكي تفتكري الحاجات الاجابيه ف حياتك يعني تفتكري الناس الصح اللي دخلت حياتك وانسي اي حاجه تانيه خليكي قد ثقتنا فيكى 
اناا هسيبك وانتى رتبى افكارك وحصلينى ع الفندق 
ذهبت ميرنا بينماا وقفت فجر تطلع حولهاا الى ان تذكرت تشجيع سمر وطارق وجاسمين وثقة عمار رغم انها مبتدئة الى انه وثق بهاا وارسلها الى هنا ابتسمت واخذت ورقة وبدأت فى الرسم 
الى ان اتها اتصال رفعت الهاتف بتعجب هذا الرقم اجابت ع الخط قائله ......الو 
ليهتف الطرف الاخر   قائلا ..... الناس الواطيه اللي سافرت لبنان ومزز لبنان ومسالتش 
ضحكت فجر قائله...... ايه يخرب عقلك جبتي رقمي منين 
ردت ايه قائله ......من طارق 
ابتسمت فجر قائله .... يبقا السناره غمزت ولا ايه 
ضحكت ايه ثم قصت عليه ماحدث ومقابلته الي سمر وشكراته ع ما قالته له قبل سفرها 
ابتسمت فجر قائله..... تعرفي يا ايه ان مكلمتك دي جت ف ميعادها وربنا 
ضحكت ايه قائله ....ليه بس احكيلي 
ردت عليه فجر لا لم اروح هبعتلك اددع الفيس ونكلم عشان رصيدك ميخلصش انتي بتتكلمي دولي ياماما 
ردت ايه قائله ..... تمام هكلمك تاني خالي بالك من نفسك 
ردت فجر  قائله .....وانتي كمان خالي بالك من نفسك ومن طارق سلام 
اغلقت الخط ثم ابتسامة قائله..... خليكي قد الثقه يافجر 
وشرعت ف الرسم وهي مندمجه غير عابئة بمن يجلس يراقبها من خلف الكاميرات
وهو يكاد يجن كلما رأى دموعها تسقط 
وابتسم من داخله عندما وجدها بدأت ف الرسم
قائلاً...... يا الله شكلي رح حبك ولا انا حبيتك واللهي انا شكلي رح جن من هي البنت ......
................................................
افاقت ميرنا من النوم ع صوت رنين الهاتف 
وجدت مكالمه من جاسر ابتسمت بسعاده 
واخذت الهاتف قائله .......هلوووووو حبيبي 
رد عليه قائلا ..... قلبي انتي عامله ايه 
ردت قائله .....صباحك عثل ي احلى حاجه ف حياتي انا تمام عشان سمعت صوتك 
جاسر بضحك .... صباح فل وحشتيني اوووي 
ردت عليه قائلا ......كدب 
رد ضحكت........ الله يسمحك عمتا عندي ليكي حتة مفاجاة انما ايه جامده
ردت عليه  وهي تقوم من الفراش قائله .... ايه ها ها ها ايه قول بقا 
ضحك ع طريقتها الطفوليه قائلا ....ما انا لو قولتلك متبقاش مفاجأة عمتا قومي وانزلي شغلك وانا هكلمك بليل اقولك ايه هي المفاجاة
ابتسمت قائله...... تمام يعني هتقفل ياحبيبي 
رد عليه  وهو يبتسم قائلا .....معلش يا قلبي عندي شغل 
ردت عليه قائله .....الله يخربيت الشغل اللي بيخدك مني ده 
ابتسم قائلا...... امال عاوزاني اقعد جنبك ولا ايه ياحبيبتي  
  ردت هي قائله ....خلاص اقفل ياجاسر عشان مش نتخانق وانا اصلا مزاجي مش رايق 
رد جاسر عليه قائلا .... ليه بس يا حبيبتي مالك 
ردت عليه قائله .....ابدا مافيش المجموعه اللي شغالين علها اتسرقت
رد عليه جاسر قائلا ..... ازاي الكلام ده ومين عمل كدا 
 قصت عليه ماحدث ف الشركه 
رد جاسر قائلا .....كل ده وفجر عامله ايه دلوقتي 
ميرنا .... مش عارفه  واللهي عمتا لازم اقوم اصحي فجر عشان ننزل يلا ياقلبي سلام 
رد عليه جاسر ..... سلام ياحبيتي 
وقبل ان تغلق الخط ووجدته يقول بحبك 
ابتسمت ثم اغلقت الخط 
نزلت من ع الفراش قائله .....ندددي فججججر اصحو يابشر 
نظرت حولها بحاجب مرفوع ف فراش فجر مرتب كما ف الامس يبدو انها لم ترجع وجدت ندي تخرج من المرحاض قائله....... شكلها مابتتش هنا يلا عشان ننزل زمنها ف الشركه وتلفونها مقفول بسرعه ياميرنا انا قلقانه عليها 
اسرعت ميرنا وغادرت الفتيات الي الشركه من اجل رؤية فجر واين هي حتى الان  
.......
............................................
اغلق عمار الهاتف وهو منزعج  فقد علم ان المجموعه  قد تم سرقته ولكن من المسؤول عن هذه الكرسه رفع سمعات هاتفه قائلا ...جاسمين تعالي ع مكتبي حالا 
بعد ثواني كانت تقف امامه وهي تنظر له قائله.... عمار في حاجه مالك 
نظرا لها قائلا .....المجموعه بتاعتنا نزلت السوق باسم شركة H جروب 
ردت قائله بصدمه... ازي يعني الكلام ده انا متاكد ان محدش شاف المجموعه  دي نهائي 
رد عمار قائلا....انا لزم اكلم مالك افهم منو اللي حصل  بس لحد ده ميحصل فجر هي اللي سرق المجموعه 
جاسمين.....قصدك ايه ياعمار انت عارف انها مش سرقة حاجه ليه نتهام الناس كدا مش حرام
 رد عمار  قائلا ....مكنش لزم  اثقك ف واحده هربت من اهاله اهي سرقة المجموعه وهتتسبب لخساره كتير لشركة 
انصدمات جاسمين من حديث عمار قائله ...في ايه ياعمار انت عمرك مظلمت حد هتظلم وحده ضعيفه زي فجر لا حرام 
رد عمار قائلا ...جاسمين لو سمحتي اطلعي عندي شغال
ردت جاسمين قائله ...رجع نفسك كويس يا عمار فجر دي انسانه طيبه وانت بنفسك اللي قولت كدا بلاش نظلمه مش هنبقا احنا واهاله عليه الظلم حرام ياعمار عشان مترجعش تندم عن اذنك  
جرجات جاسمين وهي غضبه من اتهام عمار الي فجر ف هي مظلومه لم يحصل معه هكذا لحظات وقد علما الجميع ان فجر قد سرقة المجموعه الخاصه بشركه
 ابتسم عمار حينا علم ان الجميع قد علم ان فجر سرقت المجموعه ف هو وصل الي هدفه
.....................................................
_وقفت تلتفت حوله قائله .....جبت الفلوس 
- رد عليه قائلا ... نصيب محفوظ اتفضلي 
_ابتسامة بخبث...... قائله تمام اوي كدا 
-رد عليه قايلا...... انا عرفة ان الشركه هتلغي العرض 
ردت قائله..... هو ده المطلوب ياباشا.... لزم امشي مش عاوزه حد يشفنا سوا 
رد عليه قائلا ..... يكون احسن بس لم البت دي ترجع مصر اقنعيه انه تشتغال عندي ونصيبك محفوظ ياموزه
 ردت عليه قائله.... من عيوني متقلقش ياباشا يلا مع السلامه 
رحلت وهي تبتسم بسعاده ع حصلها ع 
 المال
..........................................
دلفت الي الداخل كل من ميرنا وندي فور  وصلم الي مكتب فجر ومخايل 
وجدت مخايل ورزان يقفون ف منتصف الغرفه ومعهم اورق كثيره 
نظرت لهم ميرنا قائله..... في ايه وقفين كدا ليه وفين فجر 
ردت رزان قائله..... الانسه فجر مو موجوده 
رفع مخايل يديه باحد الاورق قائلا.... شكله فجر ضلت سهرانه هون كل الليل لحته خلصت هدول 
اخذت ميرنا الورق وبدات بتفحصهم هي وندي ورائت اسلوبه قد اصبح متقدم  وافكر جديده ردت ندي قائله ....طب  فجر فين دلوقتي 
ردمخايل مابنعرف نحن لقينا هدول هون وقت فتنا لهون وفجر ماكنت موجوده بمر 
ردت ميرنا قائله ....يعني ايه الكلام 
ندي وهي تهم بمغدرت الغرفه قائله.....انا هروح اشفها ف الحمام او راحت عند مستر مالك 
ذهبت ندي وهي تبحث عن فجر لفت انتبها احد الفتيات تحدث عن شيئ هام 
رجعت بظهرها الي الخلف 
وهي تستمع جيدا  انتو بتقولو ايه 
ردت احد الفتيات قائله...... مابنقول شي
ردت ندي قائله.... لا انا سمعت اسم فجر هي فين
ابتسم الفتاه الاخره بسخريه قائله ....هديك البنت  يلي سرقة المجموعه استاذ مالك العه  من الشرركه ع بكير 
صدمة ندي من هذي الخبر بشدا وذهبت مسرعه الي ميرنا من اجل ان تخبرها بم حدث 
دخلت ندي وهي تركد قائله بنفس مقطوع ...ميرنا ياميرنا 
ردت الاخره قائله ... خير في ايه ياندي مالك فجر كويسه 
ردت ندي قائله ....مش بينلو خير ابدا  الاستاذ مالك طرد فجر من الشركه النهارده الصبح 
صدم كل الموجدين بهذا الخبر حته مخايل لم يتوقع هذا ف هي يبدو انه انسانه طيبه لم حدث هذا 
صرخة ميرنا قائله ....هو مالو الجداع ده مش طيق فجر ليه هي عملت ايه عشان يترده ده وضح انه فضلت طول الليل تشتغال حرام كدا بجد حرام 
رد مخايل قائلا .....هدو شوي انا رح حاكي مالك لحته افهم شو صار 
ردت ميرنا قائله ....انا مش هستنه اكتر من كدا انا  قلقانه  ع  فجر همشي يلا ياندي 
غدرت ميرنا وندا ف رحلت بحث عن فجر 
 بينم اخرج مخايل هاتفه تحدث مع مالك قائلا ...الو مالك وينك 
مالك ببرود .... ببيت 
مخايل..... انا بدي اعرف هلا ليش العته لفجر  
مالك بغمض ....مالك دخل بهد الموضوع مخايل   
.مخايل ....لا الي دخل كيف هيك انت ناسي انو هي المسؤوله عن العرض غير هيك هي ساوت مجموعه جديده كتير حلوه عنجد ما فهم شي  الصحفه صورتك وانت عم تخرج من الشركه 
مالك.....مخايل لا تتعدا حدودك معي ولا مابتعرف شو رح يصير فهمت ويلا سكر ما فضيلك 
اغلق الهاتف ثم قامه بقزفه ع الارض 
...............................................
كان يجلس خلف ذلك المكتب وهو ينظر الي السقف حينا دخل عليه ذالك الشخص
قائلا...تمام ياباشا عرفنا اسم الراجل 
رد قائلا....تمام اسمو ايه 
رد عليه ذلك الشخص الوقف امامه قائلا .........اسمو احمد الحسيني ياباشا
رد قائلا ....عرفت عنوانه
رد قائلا....ايوه ياباشا ف الشرقيه
رد عليه وهو ينظر له بشر....تمام اوووي اعرفلي بقا هي فين واول متخرج تبلغني ع طول
رد عليه وهو خاف .....مهو ياباشا احنا عرفنا ان الانسه فجر هربت من حوالي 4 شهور كدا
وقف مرا وحدا قائلا........وانا اخر من يعلم هو انا مش قولت تبلغني بكل حاجه اول باول ياشويات حيونات
غور من وشوشي السعادي 
فر ذلك الشخص هربنا من امامه 
بينم جلس هو ع مكتبه بعصبيه وهو يلعن ذالك الحظ قائلا .......تعبتيني معاكي يا فجر
...........................
ملحوظه الشخص اللي نزل ف المطار هو نفس الشخص اللي بيدور ع. فجر 
ام الشخص اللي كلم البنت ده شخص تاني

يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية فجر) اضغط على أسم الرواية
رواية فجر الفصل الحادي عشر 11 بقلم اسراء الغنام
حبيبة

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent