رواية عروس منبوذة كاملة بقلم سولييه نصار

 رواية عروس منبوذة كاملة بقلم سولييه نصار حصريا للقراءة والتحميل

رواية عروس منبوذة الفصل الاول 1

 قومي يا بت نضفي البيت اللي زي الز*ريبة ده واعملي الاكل عشان اخواتك لما يجوا من الشغل ...
قومت وانا تعبانة وبيص لأمي وبقول:
-انا تعبانة يا ماما عندك ملك خليها تعمل شوية...
اتعصبت امي وشدتني من أيدي وقالت:
-وتسيب مذاكرتها يعني ...انتي كده كده مش وراكي حاجة ...قومي فزي انتي هتعملي نفسك بتم*وتي ولا ايه ...ايه القر*ف ده ...
عينيا دمعت وكنت هبكي معرفش هي ليه بتكر*هني كده ...قومت بصعوبة وانا بتأ*لم بصتلي امي بسخرية وقالت:
-مش كفاية انك لحد دلوقتي باي*رة ومتجوزتيش كمان عايزة تأكلي وتشربي ببلاش ...معرفش ايه الغلطة اللي عملتها عشان ربنا يبل*يني بيكي يا شيخة ...يارب يأخدك عشان ارتاح واخلص من قر*فك ده ...
كتمت دموعي كالعادة ...اصلي اتعودت أن أتعامل كده ...من انا وصغيرة وفيه تفريق واضح بيني وبين اخواتي ده مش مش موضوع جواز أنا لسه عندي اتنين وعشرين سنة ...ك*ره غريب من امي وابويا ليا ....حتي اخواتي الاصغر مني مش بيحترموني وبيت*ريقوا عليا ...لدرجة اني شكيت اني مش بنتهم وسألتهم كذا مرة ...اتنهدت بأل*م وانا واثقة أن في يوم هقدر اتخلص من العذ*اب ده ...رغم كل حاجة ثقتي في ربنا كانت أكبر من يمكن ...
....
بدأت في شغل البيت وخلصته في وقت قياسي ...روحت بسرعة اعمل الاكل ...أنا وبعمل الاكل فجأة حلة الشوربة وقعت عليا..سببتلي حر*ق جامد لحد ما في رجلي ...
كنت بتأ*لم لما امي جات وصرخت فيا ...
-حسبي الله ونعم الوكيل ...هتفضلي طول عمرك غب*ية
قالتها امي وهي بتصرخ وشايفاني ببكي بسبب رجلي المحر*وقة ...راحت امي تلم الحلة وهي بتز*عق:
-انتي غل*طة عمري يا ريتني ما خلفتك لو عرفت انك هتكوني بالغ*باء ده ...يا متخل*فة....اخواتك هياكلوا ايه ...
-يا ماما رجلي اتحر*قت
قولتها وانا بتألم وبعيط...
-ما تتح*رق ولا تم*وتي انا مالي ...أنا دلوقتي في الاكل اللي بو*ظتيه ...اطلعي من المطبخ يا فا*شلة  ..هتفضلي طول عمرك ف*اشلة وغب*ية وانا اللي اتبليت بيكي حسبي الله ونعم الوكيل ...يا شيخة يارب اي حد يجي يأخدك من هنا ويخلصنا منك ان شالله شحات هجوزهولك عشان مشوفش وشك تاني ...
قومت بصعوبة وروحت اوضتي وانا بعيط ...مكنتش مصدقة اللي امي بتعمله معايا ...
.......
مرت الساعات وكنت في اوضتي بعيط من الا*لم وسامعاهم برة بيضحكوا ويهزروا ...حتي مفيش حد فيهم كلف نفسه وجه يسأل عليا !!!!
...
مرت الايام وهي هي نفس المعاملة الباردة من اهلي كلهم ....امي مبتحبنيش وابويا بيحت*قرني...واخواتي كلهم بيتر*يقوا عليا ويتكسفوا مني ...وصلت القصة أن اخويا خطب ومحدش سمحلي احضر خطوبته ولا هو ولما سالت عن السبب قالوا إنهم بيتكسفوا مني واني مشرفهومش ....كلامهم كسر خاطري جامد وقررت اني استقل عنهم يمكن لما اشتغل الوضع يتحسن ....
........
خرجت من اوضتي اخيرا ... كانت رجلي بقت تمام بعد شهر  من الا*لم ...
كانوا كلهم قاعدين بيهزروا طبعا لما شافوني كشروا كانهم شافوا عفر*يت ...وقفت وانا بستجمع شجاعتي وبقول:
-انا قررت اشتغل ...
ثواني وكلهم بدؤا يضحكوا ...مكنتش فاهمة مالهم ...لحد ما اتكلم ابويا وقال:
-كان علي عيني يا سلمي...بس يا حبيبتي مينفعش تشتغلي حاليا ...لانك اتكتب كتابك خلاص ...
-افندم ...اتكتب كتابي ...اتكتب كتابي ازاي مش فاهمة ...
قام ابويا وقال :
زي الناس ...مروان  باشا طلبك وكتبنا كتابك امبارح وبكرة هتاخدي شنطتك وتسافري معاه بلده !!!!!

 

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

  • الرواية كاملة ولكن يجب عمل ثلاث كومنتات لكي يفتح معك جميع الفصول
رواية عروس منبوذة كاملة بقلم سولييه نصار
princess

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent