رواية لست ضعيفة الفصل السابع 7 بقلم رانيا عبدالعليم

الصفحة الرئيسية
 رواية لست ضعيفة  الفصل السابع بقلم رانيا عبدالعليم

رواية لست ضعيفة  الفصل السابع

ياسمين ببكاء/ انا اسفه يمنار انا اسفه علي كل حاجه قولتها وعملتها.... بس انتي عرفتي مكاني ازاي؟!
 منار وهي تبتسم بحنان وتجفف لها دموعها / اهم حاجه انك بخير....ف اليوم اللي شفتكم في الكافيه بعد ما ضربتوا وسيبتوا واقع علي الارض بعت واحد هكر اعرفوا يمثل انو هيساعدو و يمسك التليفون بتاعو وهو بيقوموا من الارض يدوس علي اللينك اللي اتبعتلوا ويهكره عشان اعرف كل حاجه عنو وأول ما حصل اللي حصل ده افتكرت اني هكرت تليفونوا وعرفت العنوان وبس ياستي...
_______________________________
مر اسبوع وكان مؤمن تتحسن حالته....وهبه تحسنت حالتها.... اما منار كانت تتقرب اكثر ف اكثر من اختها..
_______________________________
في المدريه
وصلت منار وعند فور قدومها اخبرها العسكرى بأن اللواء يريدها فأصبح هذا الشيئ اعتيادًا بالنسبه للعسكري .
دخلت  منار وهي تبتسم له بغباء/طبعا لو حلفتلك اني صحيت بدرى واتأخرت ف المواصلات مش هتصدقني.
اللواء محسن وهو يقوم بفك ربطه عنقه بأختناق ..
منار وهي تتحدث بقلق/ حضرتك كويس!
 اللواء محسن بأختناق/برا ...
منار /طب حضرتك كويس شكلك تعبان.
اللواء بحسره علي حاله/ ياختي يا ريت اموت ولا اني ابقي عايش وبتعذب....الله يرحمك ياسيد علي البلوه اللي كانت في حياتك دى.
 ضحكت منار بغباء/الله يرحمه ويبشبش الطوبه اللي تحت راسه كان طيب وعمره ما اشتكي.....صح يا فندم كنت محتاجه حاجه
اللواء بتعجب / فندم! امممم قولي عايزه اي يا منار؟!
منار بأبتسامه/كنت عايزه اجازه شهر.
اللواء وهو يقوم بفعل حركات بيده في الهواء تشبه الردح/ نعممممم ياختيييييي شهر! ليه انا بقول تقعدى خالص في البيت!
منار باستعطاف وهي تنظر له ببراءه/هاا
اللواء /  ان شاء الله عنيكي تبقي قلوب مفيش اجازات وبعدين انتي عايزه اجازه ليه.
_____________________
كانت عائده من عملها إلي المنزل الذي يوجد في حاره متواضعه رأتها ام فتحي /بسبسسس يا داكتوره هبه .
هبه وهي تلتفت فهي تعرف هذا الصوت جيدا ثم تحدثت بأبتسامه/ نعم يا ام فتحي.
ام فتحي/كويس انك جيتي ياختي اصل كان عندى اشتشاره كده
هبه بحاجب مرفوع/اشتشاره! قولي اشتشارتك يا ام فتحي.
ام فتحي/ اصلي ياختي لمؤاخذه كده كل اما اجي اشهق علي الملوخيه مش بعرف.
هبه/اجي اشهقلك انا ولا اي طيب؟!
ام فتحي/ تعيشي ياختي بس قصدى اكل اما اجي اشهق كده مش بتخرج وبتعب في النفس.
هبه بتفكير/ طب سمعيني الشهقه كده و... لم تكمل حديثها بسبب رنه هاتفها.
هبه /طب بصي يا ام فتحي سجليها في ريكورد وابعتيها علي الواتس... كادت تغادر حتي توقفت علي صوت ام فتحي
ام فتحي من علي النافذه/ يا داكتوره هبه مقولتليش كام رقم الواطس بتاعك.
نظرت لها هبه بغباء....ثم تحدثت ام فتحي خلاص يا ختي بعتلك طلب صداقه علي الفيس ابقي اقبليه هتلاقيه باسم(عسل من غير دسم).
هبه وهي تمصمص شفتاها وتغادر/ النت بوظ اخلاقك يا ام فتحي
___________________
ياسمين بفرحه/ ماما انا عايزه اجيب فستان .
هدي بتعجب/ ليه يا بنتي؟!
ياسمين/ انا افتكرت احمد قلك عشان قلي هيقلك وياخد رأيك!
شكت هدي ان يكون ما يدور في عقلها صحيح/ يقلي اي؟..
ياسمين / احمد عايز يتجوز ملك يا ماما (بنت عمو).
هدي بزعل/ بقا عايز يتجوز من غير ما يقلي.
ياسمين وهي لا تريد انت تحزن والدتها من اخاها / والله قلي انو هيقلك اكيد حصل معاه حاجه خلتوا نسي.
_____________________
كانت منا تقود سيارتها وهي عائده الي المنزل ولكن وجدت شيئ لفت انتباهها توقف منار بالسياره وذهبت للفتاه التي تبكي علي الرصيف/ مالك يقمر بتعيطي ليه؟!
الفتاه وهي مازالت تبكي تضم قدميها وتنظر في الارض / المعلم بهجت طردني من القهوه.
منار ضيقت عينها ونظرت للفتاه / بصيلي كده.
رفعت الفتاه وجهها.
تحدث منار بصدمه /انتي البنت اللي..
google-playkhamsatmostaqltradent