Ads by Google X

رواية لعبة القدر الفصل الرابع 4 بقلم منة محمد

الصفحة الرئيسية

 رواية لعبة القدر الفصل الرابع بقلم منة محمد

رواية لعبة القدر الفصل الرابع

 مامت سلمي: مين ي سلمي
سلمي بتوهان: معرفش واحد قالي هتشوفيني قريب جهزي نفسك و سابني و قفل
هدير: طيب و انتي من امتي بتهتمي بالناس دي م انتي عارفه تلاقي حد بيهزر
سلمي: لا انا حاسه ان في حاجه هتحصل
هدير: متكبريش الموضوع اووي كدة
سلمي:خير إن شاء الله
<عند مروان>
ابو مروان لسه راجع من السفر
مروان: حمد الله علي سلامتك يا بابا وحشتيني جداا
ابو مروان: وانت كمان واحشني جداا
مروان:كفايه بقا ي بابا سفر و خليك قاعد معايا
ابو مروان: م انت عارف مش هينفع
مروان: ي بابا انا محتاجك جنبي خليك هنا
ابو مروان: هحاول ي حبيبي حاضر بس عايزك من بكرا تنزل الشغل معايا
مروان:وانا هشتغل ايه بقااا
ابو مروان: هتمسك الاداره معايا
مروان: بس انا عمري م اشتغلت
ابو مروان: م هو دا السبب اللي انا نازل علشانه هفضل معاك فتره لغايه ما تفهم الدنيا و هتمسك انت اداره الشركه هنا بدل م انت بتضيع وقت علي الفاضي
مروان: ماشي ي بابا ادخل انت ارتاح
ابو مروان: خلي داده ساميه تحضر الاكل
مروان: حاضر
الكاتبه منه سمير
تليفون مروان بيرن: الو
رنا: اي يبني مجبتش النتيجه بتاعتك؟
مروان: مش مهمه
رنا: انا جبت ٧٠% حقيقي انا مش فاهمه جبتهم ازاي
مروان: و سلمي؟!
رنا بحزن: انت حتي مقلتش ليا الف مبروك  علي العموم جابت ٩٦%
مروان: مبروك ي رنا
رنا: الله يبارك فيك
مروان: تعالي نتقابل
رنا بفرحه: بجد يلااا
مروان: ساعه و تكوني ف الكافيه
رنا:حاضر من عنيا
مروان: سلام
مروان بيرن علي شخص مجهول: نفذ اللي قلت لك عليه
شخص المجهول: اوامرك ي باشا
الكاتبه منه سمير
سلمي داخله تشوف مامتها لقيتها علي الارض
سلمي بخضه: ماما ي ماما مالك فوقي
مامت سلمي: انا مش قادره اخد نفسي
طلبت سلمي الإسعاف و راحت علي المستشفي
دخلوا المستشفي سلمي بعياط دكتور بسرعه ماما بتموت مني
دخل الدكتور يكشف عليها: قلبها مجهد اووي و محتاجه عمليه ف اسرع وقت
سلمي: عمليه!!
الدكتور: اه بس هيا غاليه حبتين
سلمي بتوتر: ك.كام يعني
الدكتور:١٥٠ الف جنيه
سلمي: طيب هو ممكن نستني شويه لغايه م اجمع المبلغ
الدكتور: براحتك بس العمليه لازم ف اسرع وقت علشان ميحصلش اي مضاعفات و لازم تفضل تحت الملاحظه
سلمي: تمام شكرا ي دكتور
دكتور: العفو علي ايه
سلمي دخلت لمامتها:اي ي ست الكل كدا تخضيني عليكي بتشوفي غلاوتك عندي يعني
مامت سلمي: حقك عليا ي بنتي
سلمي: الف سلامه عليكي ي ماما نامي ي حبيبتي و ارتاحي وانا هفضل جنبك
مامت سلمي ماشي
الكاتبه منه سمير
هدير بتتصل ب سلمي
سلمي: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
هدير: عليكم السلام  بقولك ي سلمي انا لقيت لك شغل هو شغل بسيط في شركه بس اهو اي حاجه و السلام
سلمي: بجد طيب ابعتي العنوان و هروح بكرا
هدير: اي ي بنتي ف ايه
سلمي: ماما تعبانه اووي ولازم تعمل عمليه ب ١٥٠ الف و انا محتاجه اي شغل ف اسرع وقت ممكن
هدير: اي دا انتي ازاي متقوليش علي حاجه زي كدا هاا علي فكره دي امي زي ما هيا امك
سلمي: والله انا بجد مبقتش عارفه اعمل ايه و نسيت خالص
هدير: طيب انا هجيلك...
_________________________________
عند مروان تليفونه بيرن
المتصل: امها ف المستشفي و محتاجه عمليه ب ١٥٠ الف جنيه...
مروان بضحك: تمام خليك وراها
المتصل: تمام
_________________________________
[اليوم التالي]
ابو مروان: يلا ي مروان النهارده في تعيين سكرتاريه جديده و انت هتبقي حاضر دا
مروان بنظره شر: اوامرك ي بابا
عند سلمي
هدير وصلت المستشفي: ازيك ي طنط عامله ايه الف سلامه عليكي ي حبيبتي
مامت سلمي: الله يسلمك يا حبيبتي ليه تعبتي نفسك وجيتي
هدير: متقوليش كدا ي طنط هو انا مش زي سلمي
مامت سلمي: اكيد ي بنتي
سلمي: خليكي مع ماما ي هدير هوصل مشوار و ارجع
مامت سلمي: مشوار اي
سلمي: هعرف كل حاجه لما ارجع
في الشركه دخل ابو مروان و قاله القواعد اللي يمشي عليها ف التعيين
ابو مروان: لو حسيت ان اللي قدامك محتاج الشغل اووي تعينه و مترخمش ف الأسأله الناس فيها اللي مكفيها
مروان: حاضر ي بابا
((وصلت الشركه))
 سلمي: يارب اتقبل يارب
ابتديت المقابلات و جه دور سلمي
دخلت سلمي و هيا متوتره جداا لأنها معندهاش خبره ف اي حاجه
مروان اتكلم وصوت كله انتصار: انسه سلمي
سلمي سمعت الصوت دا قبل كدا سلمي رفعت عنيها و اتصدمت لما لقيت مروان قدامها
سلمي: انت بتعمل ايه هنا
مروان:دي شركتي وانتي اللي جايه
سلمي بقرف: انا لو كنت اعرف مكنتش جيت عن اذنك
مروان: استني انتي اتقبلتي ف الشركه
سلمي: خليهالك مش عايزه شغل
مروان:ووالدتك اللي محتاجه عمليه ب ١٥٠ الف جنيه
سلمي افتكرت والدتها و بقيت مش عارفه تعمل ايه
مروان: انا عارف انك محتاجه فلوس و انا عينتك هنا و تقدري تستلمي شغل من النهارده
سلمي بتردد: لا قصدي مش هقدر من النهارده لازم اروح لماما
مروان: تمام زي ما تحبي
سلمي: عن اذن
مروان:اتفضلي
رجعت سلمي لمامتها علشان تقول لها علي الشغل و لكن لقيت مامتها ف العنايه
سلمي: ف ايه اللي حصل
هدير: هيا تعبت بس شويه
الدكتور خرج و قال: هيا محتاجه العمليه ف اسرع وقت ممكن
سلمي و بدون تفكير راحت الشركه لمروان و طلبت انها تقابله
السكرتيرة: ف واحده برا عايزه تقابل حضرتك اسمها سلمي
مروان: دخليها
سلمي دخلت له: انا محتاجه اخد سلفه ١٥٠ الف من الشركه ماما بتموت و لازم تعمل العمليه
مروان باستهزاء: يعني انتي متعينه من ساعه و عايزه سلفه ١٥٠ الف طيب ازاي
سلمي ابتديت تعيط: انا مش عارفه اعمل ايه طيب و اتصرف ازاي يعني هسيب امي تموت
مروان و افتكر مامته المتوفيه: قومي انا هساعدك
سلمي:بجد
مروان: بس بشرط
سلمي: ايه
مروان: نتجوز
سلمي بقرف: انت انسان استغلالي و حقير وانا لا يمكن اوافق علي حاجه زي كدا
مروان: خلاص خلي مامتك تموت و اطلعي برا
سلمي مشيت و بقيت زي المجنونه مش عارفه تعمل ايه و لقيت نفسها راجعه تاني لمروان
سلمي: انا موافقه بس بشرط
مروان: هااا
سلمي:.....

 

google-playkhamsatmostaqltradent