رواية نور الليل الفصل الرابع 4 بقلم نورا البغدادي

الصفحة الرئيسية

 رواية نور الليل الفصل الرابع بقلم نورا البغدادي

رواية نور الليل الفصل الرابع

 عجبًا لمن عرف ان لا حول ولاقوة الا بالله كنز من كنوز الجنة ولم يُكثر منها⁦❤️⁩⁦❤️⁩

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

(في حديقه القصر)

وما أن رحل زين ومالك حتي بدأت تتجمع الدموع في عين مليكه

نور بصدمه: ايه ده يا مليكه انتي بتعيطي


.. نهضت مليكه وذهبت سريعاً الي غرفتها دون أن تنطق بحرف


نور : هو في اي يا ياسمين مليكه مالها وبتعيط ليه؟


ياسمين بحزن علي مليكه: روحي شوفيها يا نور وهديها وهي اكيد هتحكيلك


ذهبت نور الي غرفه مليكه ودقت الباب

مليكه بصوت منبوح: ادخل


نور : ده انا يا مليكه .. ثم جلست بجانبها واردفت : ممكن اعرف في اي؟ ..وايه اللي حصل يخليكي تعيطي كده بعد ما كنتي طايره من الفرحه؟


مليكه وقد تجمعت الدموع في عيونها مره اخرى ثم ارتمت في حضن نور مردفه: بحبه يا نور بحبه


نور بأستغراب: بتحبي مين زين؟


مليكه بعد أن اعتدلت: ايوه بحبه من وانا صغيره بس هو عمره ما شافني غير مليكه العيله الصغيره اللي زي أخته ياسمين


نور بابتسامه: يا هبله كل ده عشان بتحبيه؟ وبعدين ما هو عنده حق بصراحه ببوجي وطمطم اللي لبساهم دول


مليكه بحزن: حتي انتي يا نور


نور بضحك: لا يا قلب نور ده انتي ست البنات كلهم


مليكه بسعاده: بجد يا نور طيب امال هو ليه مش شايفني وماشي يحب في اللي اسمها ندي دي


نور: اولاً مين اللي قال إنه بيحبها هو قال صديقه ثانياً اوقات بيكون قدمنا حاجات حلوه كتير بس مش بنشوفها مش لانها وحشه أو فيها عيب ولكن ممكن تكون مش واضحه زيك بالظبط انتي فاضلك كام تكه بس عشان توضحي قدام زين


مليكه بحزن: طيب وندي؟


نظرت لها نور بتفكير ثم أردفت بمزاح: هنطفشها استني انتي بس عليا وقومي اغسلي وشك كده وارجعي مليكه الفرفوشه واوعدك أني هخلي زين ده يعشقك مش بس يحبك بس اهم حاجه الصبر يا مليكه


مليكه بسعاده: أنا بحبك اوي يا نور


نور: وانا كمان بحبك اوي واعتبرتكوا خلاص اخواتي اللي مليش غيرهم


~~~~~(في حديقه القصر)~~~~~


اثناء توجه مالك للخروج من القصر أوقفه صوت مرتفع يهتف بأسمه..

عاطف رجل الأمن: يا مالك بيه ..يا مالك بيه


مالك بأستغراب : ايه يا عاطف في اي؟


عاطف بأبتسامه: لا يا استاذ مالك مفيش بس كان ليا عند حضرتك طلب كنت وعدتني بيه


مالك بابتسامه واستغراب: وعد اي ده اللي وعدتهولك ثم أكمل وهو يمثل الصدمه: نهار اسوح لأكون وعدتك بالجواز أنا أصلي حالتي بقت صعبه خالص😂


عاطف بضحك : لا يا استاذ مالك بس بصراحه انا ناويت اكمل نص ديني وادخل دنيا وانا بصراحه عايز حضرتك معايا عشان اتشرف بيك قدامهم وحضرتك وعدتني أن لما انوي هتيجي معايا


مالك بسخريه: حتي انت يا عاطف هتدخل دنيا وانا بقالي خمس سنين بحاول اكتب الكتاب بس علي العموم مدام وعدتك يبقي هاجي معاك شوف امتي المعاد وقولي قبلها


عاطف : شكرا يا استاذ مالك و المعاد بكره الساعه 7 بأذن الله


مالك بضحك: كمان ده انت مستعجل يا عاطف العروسه حلوه علي كده


عاطف بشرود: يااااه حلوه بس يا استاذ مالك دي حاجه كده ملهاش وصف ملاك كده ادب ايه وجمال ايه انت هتشوف بنفسك يا استاذ مالك


مالك بضحك: كل ده. ده انت شوقتني للعروسه يا شيخ علي العموم الف مبروك وان شاء الله علي معادنا بكره


عاطف: الله يبارك في حضرتك يا استاذ مالك


زين: في اي يا مالك واقف عندك ليه في حاجه


مالك بضحك: لا يا عم عاطف هيكمل نص دينه وعايزني معاه عقبال ما اختك تحن عليا وتدخلني دنيا أنا كمان


زين بضحك: والله انت عيل فقري امشي امشي قدامي

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

(في المساء)

حل المساء و الجميع في غرفهم نائمين بينما توجد تلك الجميله في غرفتها التي تقف في النافذة تنظر إلي السماء شارده في نور القمر الساطع تستمتع بنسمات الهواء الشتويه ولكن لفت انتباهها صوت يأتي من مكان ما خلف حديقه القصر ....


نور بفضول: ايه الصوت ده مش المفروض الكل نايم أنا هنزل اشوف في ايه وبالمره اتمشي شويه مدام مش جايلي نوم ....


وبالفعل هبطت نور الي الأسفل ثم توجة صوب تلك الغرفه التي يأتي منها الصوت وبعض الضوء البسيط حيث كانت تقترب بحظر مردفه : ايه المكان الغريب ده .... في حد هنااا وما أن أكملت حتي رأت شئ جعلها تصرخ من الفزع ولكن لم تكمل حتي قام ذلك الشخص بوضع يديه علي فمها و قام بكتم صوتها


حاولت نور التخلص من تلك اليد التي تكتم صوتها والآخري تلتف حول خصرها وذالك الجسم الذي يحيط بها سمعت صوت جعلها تتوقف عن محاولتها


ليل بصوت هادئ بعض الشئ وثبات يهمس بجانب أذنيها : اهدي أنا ليل


نور وهي ترفع رأسها وتبتعد قليلاً عن احضانه لتري وجهه وبالفعل تراه ليطمئن قلبها قليلاً وتستعيد أنفاسها وهي علي نفس الوضع مردفه: ليل؟ الحمدلله أنا قلبي كان هيقف من الخضه


ليل بحده: انتي بتعملي إيه هنا وازاي تنزلي في الوقت ده؟


نور بتوضيح: أنا بس مكنش جايلي نوم ونزلت اتمشي شويه وسمعت صوت جاي من هنا فقلت اروح اشوف في ايه


ليل : وهو المفروض أن لما يكون في حاجه تقلق تروحيلها بنفسك ياريت الموضوع ده ميتكررش تاني ومتنزليش في الوقت ده تاني


نور بأندفاع: انا نزلت لان عارفه أن اكيد القصر متأمن بس فضولي خدني اني اشوف ايه الصوت ده ثم نظرت له واكملت: وبعدين هو انت بتعمل ايه هنا؟


ليل وهو ينظر لها بسخريه علي سؤالها : اظن انتي سمعتي كلامي كويس يا نور اتفضلي علي اوضتك


كادت نور ان ترد على حديثه ولكن لحظه فقد استوعبت أخيراً أنها بين أحضانه... لتسرع في الابتعاد عنه علي الفور مردفه بخجل : أنا .... أنا ماشيه والتفتت لتذهب علي الفور ولكن أوقفها


صوت ليل بثبات: استني القصر مليان حراس ومينفش تخرجي بهدوم البيت كده.. ثم اللتفت ليبدأ في اغلاق اجهزة التدريب الخاصه به كل ذلك تحت انظار نور التي لفت انتباهها شكل ليل الجذاب للغايه فكان ليل يرتدي تيشرت رياضي يجسم جسد ليل ذات القوام العريض وشعره المبعثر بشكل عشوائي وتتساقط قطرات الماء اثر ممارسة الرياضة والذي اعطت ليل شكل رجولي جذاب للغايه


ليل: يلا اتفضلي قدامي


نور: مش هينفع تخرج كده الجو برد بره وكده ممكن تاخد دور برد الافضل انك تنشف شعرك ووشك قبل ما تخرج


ليل وهو ينظر لها: لا متقلقيش


نور بسرعه: لا اقلق ثم أكملت اقصد يعني أن انت لو تعبت لقدر الله يبقي مفيش سفريه الساحل عشان كده لو سمحت نشف شعرك وجسمك قبل ما تخرج


ليل ابتسم بسخرية علي كلامها ثم امسك بالفوطه وقام بتنشيف شعره وجسمه ثم تحركو وذهب كل منهم الي غرفته

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

وفي صباح يوم جديد في غرفه نور


مليكه: يا صباح النور علي احلي نور


نور بضحك : يا صباح الفل متأخره يعني النهارده في الصحيان


مليكه: متأخره اي ده انا صاحيه من الساعه 9 الصبح


نور بأستغراب: امال مجتيش صحتيني ليه زي كل مره


مليكه : الف سلامه عليكي يا نور يا بنتي ما أنا جيت اصحيكي لقيتك شبه القتيل فصعبتي عليا بصراحه وقولت اسيبك شويه لحد ما الساعه بقت 12


نور بتذكر: يالهوي والله نسيت خالص اصل نمت متأخر اوي امبارح


مليكه بغمزه: وايه اللي كان مضيع النوم من عينك يا موزه


نور: يا اختي اتوكسي وقومي يلا انزلي جهزي شنط السفر لاحسن اليوم بيجري


مليكه : اوك أنا هنزل وانتي فوقي وحصليني

نور : تمام


وما أن رحلت مليكه حتي ابتسمت نور عندما تذكرت ما حدث مع ليل أمس

نور لنفسها بصوت مسموع: ايه ده عيب كده يا نور قومي بقي خلصي اللي وراكي يا هانم ومتفكريش في حد

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ومر اليوم حتي جاءت الساعه السادسه ونصف

(في شركه العامري)

مالك : طيب حلو عليا كده انا يادوب اللحق اروح اغير عشان أروح ادخل عاطف دنيا


ليل : أنا مش فاهم انت بتفكر ازاي بس تمام قبل ما تمشي سلم زين ورق صفقه الغردقه عشان يشتغل عليها وتلحق تتسلم في معادها


مالك : تمام يلا سلام

وبالفعل ذهب مالك الي القصر وقام بأستبدال ملابسه بملابس اخري بسيطه ثم هبط الي حديقه القصر مره اخرى وبعد ثواني صُدم مالك وهو ينظر صوب عاطف وما يرتديه من ملابس


عاطف: مساء الخير يا استاذ مالك جاهز حضرتك عشان نتحرك


مالك بضحك: استاذ اي بقا انت خليت فيها استاذ.. ايه اللي انت لابسه ده يا عاطف اي بدلة اتوبيس مصر دي


عاطف بأنبهار: عجبتك يا أستاذ مالك


مالك: مش لما افهمها الاول


عاطف: معقول يا استاذ مالك دي بدله مشهوره اوي ده انا لقتها علي موقع ازياء عالمي قمت عملت اي بقي واخد صوره البدله واديتها لعم عباس الترزي قام عملي واحده زيها بالظبط


مالك بضحك وتريقه: لا عم عباس واضح أنه بيحبك اتوصي بالبويه وهو بيدهنلك البدله يلا يلا يا عاطف


عاطف: كله يهون عشان خاطر عيون شيماء


مالك: شيماء مين


عاطف: العروسه يا استاذ مالك


مالك بضحك: طيب يلا عشان منتأخرش

( وبالفعل بعد ساعه وصل مالك الي حي بسيط للغايه في أحد المناطق العشوائية)

مالك بملل: اي يا عاطف لسه كتير؟


عاطف : لا يا استاذ مالك اتفضل اركن علي يمينك اللي جاي ايوه هنا اتفضل انزل ثم ذهب ودق على الباب ليفتح شخص


فتحي: أهلا اهلا يا عاطف اتفضل ثم نظر إلي مالك : اتفضل يا استاذ اتفضل


عاطف : اقعد يا استاذ مالك ثم نظر إلي فتحي: اعرفك يا فتحي ده استاذ مالك الي بشتغل عنده ونظر إلى مالك ده فتحي اخو العروسه وولي أمرها


مالك: اهلا يا استاذ فتحي


فتحي: استاذ اي قولي يا فتحي بس يا بيه اتفضلوا نورتونا


فتحي: الحاجه الساقعه يا سميحه


مالك : متشكر جدا بس ممكن نتكلم في المهم


فتحي : والله ما نتكلم قبل ما تاخد واجبك يا بيه ثم أكمل روحي نادي العروسه يا سميحه

وبعد ثواني خرجت العروسه ( وياريتها ما خرجت😂)

مالك وهو يرفع نظره وما أن رأي العروسه حتي قام ببذق الحاجه الساقعه في وجه عاطف


مالك بخضه: بسم الله الرحمن الرحيم قل اعوذ برب الفلق


عاطف: مالك يا استاذ في اي


مالك وهو يسعل: مالي اي انت مش شايف الي أنا شايفه ولا اي ثم نظر لها انصرفي انصرفي لا تأذينا ولا نأذيكي


عاطف: دي شيماء يا بيه العروسه


مالك بصدمه: ال ايه عروسه دي العروسه اللي جمالها ميتوصفش يا عاطف أنا دلوقتي عرفت ليه ميتوصفش دي اللي زيها عايز أعاده ضبط مصنع وكتالوج عشان الناس تعرف تتعامل معاها


عاطف بضحك: حضرتك بس عشان متعرفهاش انما لما تتعامل معاها هتشوف هي قد ايه جميله


مالك: اتعامل مع مين أنت مدرك انت بتقول اي يا عاطف اسمع مني وقوم نمشي احنا ممكن نتلبس بجد


فتحي: في حاجه يا بيه


مالك بحرج : لا يا فتحي بس ممكن نتكلم في اللي احنا جاين عشانه


فتحي: طبعاً يا بيه .... تعالي يا عروسة سلمي علي عريسك والاستاذ مالك


شيماء بدلع: ازيك يا عاطف ازاي حضرتك يا استاذ مالك


مالك: كنت كويس من دقيقه ااقصد الحمدلله ثم نظر إلي فتحي وأكمل: احنا جاين نطلب ايد الانسه شيماء لعاطف


فتحي : ده شرف لينا يا استاذ وانا عن نفسي موافق انتي اي رأيك يا عروسه


شيماء: لولولولولولوي


مالك: بسم الله ماشاء الله دي واقعه.... نظر صوب عاطف واكمل: طيب مش يلا بقا يا عاطف


فتحي: والله لتكمل كوبايه الحاجه الساقعه يا بيه كده انت بتشتمني


مالك: لا وعلي اي هشربها .. ثم نظر إلي شيماء بأستغراب : الا ايه فستان وكاله الحج متولي ده يا انسه شيماء


شيماء: ده نيولوك يا استاذ موضه يعني عجب حضرتك


مالك: بسم الله ماشاء الله انت ماشيه علي موضه الأخذ من كل رجل قبيله


شيماء بفخر: امااال مش عروسه يا بيه


مالك وهو يقلد محمد إمام: امممم لا إذا كان كده ماشي

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ومر اليوم حتي جاء موعد السفر

ياسمين: خلاص كده انا حضرت شنطي


نور ومليكه : واحنا كمان


مليكه : أنا هاروح انادي حد علشان ينزل الشنط وتعالو احنا بقا نستني في الجنينه

~~~~~~~~~~~~~~~

وفي الحديقه يجتمع كلن من الفتيات والشباب..

زين : ايه كل الشنط دي هو انتو مهاجرين


مليكه: ده اقل ما عندنا


ليل: كده احنا هنروح كل واحد بعربيته وهنقسم الشنط والبنات علي عربيتي أنا وزين ومالك


زين: تمام وما أن أكمل كلامه حتي سمعو صوت مليكه بصدمه وصوت عالي : ايه ده ... حتي نظر الكل علي ما تنظر إليه مليكه

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

 الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية نور الليل" اضغط على أسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent