رواية وعد المستقبل الفصل الثالث 3 بقلم شهد علاء

الصفحة الرئيسية

رواية وعد المستقبل الفصل الفصل الثالث بقلم شهد علاء

رواية وعد المستقبل الفصل الفصل الثالث

 _ـاول يوم ف البعد يوم بيعدي سنين عمر ما بين عمرين،ماشي لوحدك تسال نفسك هو انا رايح فيين...'🖤🥺_*
..بنت جميله صحت من النوم الصبح بدري بنشاط رهيب و سعاده عاليه جدا..
*(صباح الخير انا شهد كبرت صح 😂طبعا مستغربين صحيه بدري ليه لا و كمان سعيده جدا ،اقولكم انا انهارده اول يوم ليا ف الشغل تاتاتااااااا، ايوه انا الي قدره ع التحدي و ع الموجها حققت حلمي و بقيت ظابطه و مش اي ظابطه بقاا دا انا ف المخابرات ي ولاااا و العمليات الخاصه ،اه هقعد سنه تحت التدريب بس فرحانه جدا بردو)*
دخلت ع بنت صغيره عندها 9سنين... چودي چودي حبيبتي يلا قومي
*(دي چودي اختي من الاب و عندي اختي تانيه بردو اصغر مني ب 4سنين و ف كليه طِب و اول يوم ليها انهارده بردو اسمها سما  من الاب بس لكن الام بقا الله يسمحه ما انت عرفين، طبعا عيزين تعرفه هي فين العقربه و فين ابويا و انا فين اصلا 😂لا وحده وحده كدا هنعرف كل حاجه مع الوقت يلا نكمل الحكايه)*
چودي .ي شيري بقا انا عيزا انام
*(ايوه انا شهد و بدلع شري ف اعتراض🤷😹)*
...بت يلا بلاش دلع ف مدرسه و انا عندي شغل
جت سما من وراها "ايوه ي عم الظبوطه انت عيش بقا علينا الدور
...اي دا ست سما هانم تكرمت و صحت بدري من غير زعيق لا لا انا كدا اقلق علكي
سما بغرور مصتنع "عدي الجمايل بقا
بصيت لقيت چودي بتشد الغطا عليها
...قومي ي بت بلاش دلع الله السندوتشات ف المطبخ و انا هلبس تكوني انتي و الهانم لبسته
سما و چودي ف نفس واحد ."حاااااضر
و بعد كدا بصه لبعض و ضحكه
تك تك زهوه، انتم ي الي هنا افتحوووو افتح ي حضرت الظااابط الحقني ختاااااااااي
...ي زهوه ي متخلفه استني
فتحت شهد الباب
زهوه بتمثيل، اه ياني يابا ياني عشت و شفتك ظابط يخويه نقص الشنب و تخوف الاعداء ي سبعي
...بس ي بت انتي بطلي رخامه عليا الله ،انا خايفه جدا بقا انا هقف قدام مجرمين و احقق معاهم و امسك قضايه
سما من وراهم بتمثل "احم احم انا النقيب شهد علاء اعترف ياض والي وا الي وربنا هعيط
ضحكت
چودي .ما كفايا تريقه ي بت منك ليها اختشي ظبوطه قد الدنيا و هتموت كل الاشرار ع فكره
...ايوه كدا ي چودي انا مليش غيرك
زهوه، يختي بلا وكسه اختك الي بدفعي عنها دي هتسبك طول النهار معايا هااا ف اتلمي
چودي .احم بس زهوه تعمل الي هي عيزا معلشي ي شهد
...اه ي وطيه
الكل ضحكه
شهد كملت لبس البدله و شكلها كان قمر جدا و هي بتعدل شعرها مسكت السلسه دخلتها جوه الهدوم و بصت ف المرايا  
....اييييح هو ف ظابط قمر كدا يخواتشيييي عليا امووووه
و چودي لبست نيوفرم المدرسه و سما لبست بوي اسود و تيشرت اسود عليه ميكي و عملت شعرها ديل حصان و زهوه كانت بتاكل سندوتشات چودي🤦‍♀️
چودي. اااعاااا سندوتشاتي
زهوه، بس ابت انتي دا انا كلت 3بس
چودي. اااعااا ي مفجوعه
زهوه، بت عييييب
سما" عيب اي ي برده، اكل البت الله سبيييي
زهوه، بقا كدا ي سما الكلب طب و
...ي ربي بقا انتم هتقعده مع بعض طول اليوم ربنا يستر بجد يلا بينا بقا عشان متاخرش و انتي ي سما عندك كليه يلااا  
چودي. و انا شفاافه ولاااا اي عندي مدرسه انا اهم منكم ع فكره
...طبعا يختي يلا طيب
سما" اني جاهزه
زهوه، فلاحه
سما" شبهك ي بـ
...اه ي وداني و يا نفوخي منكم
چودي. انا جاااااهزههههه
... ي رب نص الحماس دا
زهوه، احسدي البت بقا ،يلا ي اخواتشي
و مسكت ايد چودي و نزله قدام سما و شهد  
نزله الاربع و هم بيضحكه و شكلهم قمر مع بعض وصله چودي المدرسة
...خالي بالك ع نفسك و بلاش شقاوه ماشي
چودي. انا هديه اصلا باي باي
و جرت ع المدرسه
و وصلهُ سما الكليه
...يلا ي سو ادخلي
سما" انا خايفه ،انا هبقا لوحدي مليش صحاب هنا يرتني دخلت تجاره مع صحابي
زهوه، صحاب اي و هباب اي انتي مش حلمك تبقي ف طِب احمدي ربنا بقا
..فكك من الصحاب ي سما و فيها اي لم تبقي لوحدك، اهم حاجه ف مجال بتحبي و انا متاكده انك هتعملي صحاب ،بس لازم يبقا كويسين
سما" حاضر ربنا يستر ،يلا ي اخواتشي سلاموز
زهوه، هبله
...خالي بالك من نفسك هااا و تبعني ب التلفون كل شويه
سما" اوووكي
و مشه هم الاتنين لحد اول الشارع  بتاع بتهم
...انا قلقانه ي زهوه  
زهوه، بت انا صحبي راجل قال قلقانه قال
... طيب يلا روحي ع البيت مفتاح شقتي معاكي اكله حلوه ونبي
زهوه، اه ما انا الخدامه الي جبتهلكم ما انا عرفه غوري ي بت بدل ما ازعلك
...سلام ي صحبي
و مشت شهد
*(بجد زهوه دي هي رحمه ربنا عليا مش عرفه من غرها كنت عملت ايه ولا هي بردو كانت عملت اي ،امها ماتت و ابوها تعبان جدا و سابت التعليم اخدت دبلوم بس عشان تصرف ع ابوها، بس هي الطاقة الإيجابية الي خلتني اكمل)*
اخدت موصلات لحد ما وصلت ليمبنا المخابرات
دخلت بكل ثقه و غرور عكس الي جواِه خالص و سألت العسكري....لو سمحت دا مكتب القائد ولاء عبد الحي
العسكري' اه ي فندم
...طب ممكن تقولها الظابطه شهد علاء عيزا حضرِتِك
العسكري بتمتمه' اقولها!و حضرِتِك! انا مالي ،حاضر ي فندم
و دخل و طلع بعد شويه
العسكري' القائد كان ف انتظار حضرتك اتفضلي
دخلت و قلبي اتقبض لم لقتهُ راجل... احم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
القائد. و علكم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته،اتفضلي ي حضرت الظابط،تشربي اي
...احم لا شكرا مش عيزا هو هو حضرتك القائد ولاء
القائد بحد. اه انا القائد ولاء عبد الحي
بتمتمه... ي ليله طين الحمد لله ربنا ستر ،احم اهلا بحضرتك
كل دا و العسكري كان واقف
القائد. القهوي بتعتي ي عسكري
العسكري' تمام ي فندم
بعد شويه كلام كدا دخل العسكري ب القهوي' تمام ي فندم الظابط ياسين بره
القائد. خاليه يدخل
بهمس... ي رب يكون ياسين الي انا عرفاها هو اه دمه سم بس اهو حد اعرفه ي رب
دخل ياسين ذو جذبيه عاليه جدا و شكله الجميل الي يسحر بعضلاته القمر
بعدم وعي...اااعاااا الحمد لله ي رب
القائد بحد. نعم مالك ي حضرت الظابط
ياسين ضحك لانه عرفها
...ها لا ولله انا اسفه مكنش قصدي خالص ولله
الفائد. تمام يلا ع مكتبك خدها ي عسكري عرفها مكتبها
العسري' تمام ي فندم
و اخدها العسكري
*(دا بقا ياسين كان معايا ف الكليه و لحسن حظي انه معايا ف التدريب طول فتره الكليه و هو بياخد باله مني و بيحافظ عليا انا اه بستتقل دمه بس اوقات كتير اوي وقف جنبي، كلمه مرعوبه دي شويه دخلت اوضه جميله جدا بس بمكتبين ف قريت الاسم لقيت ياسين معايا بجد كنت طايره من الفرحه اني مش لوحدي)*
دخلت شهد و قعدت و العسكري جي يمشي...استني ي كابتن
القائد' كابتن؟ احم بصي بقا انتي شكلك متوتره و شكلك كمان اول يوم هنا مفيش حد كابتن انا عسكري و القائد ولاء تقربا كدا معقد بسبب اسمه ف تخالي بالك جدا ف التعامل معاه و التعامل مع اي حد اصلا حتي انا الكلام هنا بنظام مفيش داعي للهزار ولا المنقشات الجانبيه
...انشالله يسترك يرات تبقا معايا كدا لان انا ميته ف جلدي ،اسم الجميل اي بقا اي
ضحك العسكري' رجب
بمرح... حوش صحبك عني هههه
العسكري بجمود' نعم؟ انتي حضرت الظابط شهد علاء صح
...بس و احنا لوحدينا ممكن شهد عادي اتفقنا احنا اخوات
ابتسم العسكري'انتي طيبه اوي ربنا يستر علكي لحسن دي شغلانه مش عيزا الطيبه هاا ،و لوحدنا او مع الناس انتي حضرت الظابط شهد
و مشي
...ايوه ي خويا ربنا يسترها عليا
دخل ياسين
...حبيب اخوك ي فواز خش ف لحمك يخويا،انا مش عرفه اشكر القدر قد اي انك معايا
ضحك ياسين. لسه مجنونه زي ما انتي،طب حبني و انا ابقا جنبك ع طول ولله
...حبك برص يلااااا
ياسين قرب شويه منها. لي بس دا انا قمر و اتحب ولله
...ولاااا اتلم لحسن وربنا اعـ
دخل واحد اسمراني و شكله غريب و يخض
... ياما
الاسود بحد، نعم؟
ياسين. كح كح لا ولا حاجه ي سيدي الظابط
الظابط، انا القائد اسد الدين متوكل هبقا المسؤول عنكم طول فتره التدريب
بهمس... شكلنا هنشوف ايام سوده يخويا
الظابط اسد، هسبكم تتعرفه ع بعض و ع الزملاء و كمان نص ساعه بظبط القيكم ف صاله التدريب مفهووووم
بلعت ريقها... مفهوم
ياسين بجمود. مفهوم ي فندم
و مشي اسد
ياسين قرب عليها. اتعرفي عليا بقا
...ولا انا ميت ف جلدي و حسي اني دخله ع ايام طين
ياسين. لا ي ستي انتي مش حبه المجال الي انتي فيه يبقا اطمني
...ربنا يستر تفتكر ف بنات بتدرب معانا ولا كلهم رجاله
ياسين.و لو حتي مفيش ما احنا كلنا شبهم بعض
...ع فكره دي قصف جبها ف مرمانا، كلكم حريم شبهي يعني
و سبته و طلعت و هي بتضحك
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
خالت احمد.. ي احمد اصحا ي حبيبي اساعه 12
بخضه=ايييه 12 دا انا معادي 12 بظبط
و قام يتنطط
*(جماعه احمد شكله اتغير تماما بقا طول بعرض بحلاوه بقا حتت قشطه كدا ،لكن شهد متغيرتش اوي )*
خالته.. براحه يبني اطمن الساعه 9لسه
=ي شيخه حرام علكي كل شويه تخضني خضه شكل
خالته.. يوه الحق عليا اني بصحيك كتك نيله عيال تشل
و مشت و هو قام دخل الحمام و لبس
خالته.. انت يلا اعملك فتار معايا
=يلااا؟ ي خالتي انا دكتور
بنت خالته رزان. صباح الفل ادكتره
=ادكتره! بقا دي طريقه كلام بنت دي صباح الفل يختي
رزان. اعملك شاي معايا ولا هتفتار مع ماما
=خلصانا اصحبي شاي ب النعناع بقا، اخوكي فين
رزان. مجاش تلقي مراته منعته من النزول النهارده
بضحك=يلا خليه يتربي
خالته.. بس ي بت انتي و هو متتريقوش ع الواد تلقي عنده شغل ،و انت ياض يلا عشان تفتر وراك شغل ،و انتي ي خليل كوميدي ع الصبح مش عندك كليه
رزان. تؤ مش قدره اروح انهارده
خالته.. بقولك اي مش عيزا دلع
=ايوه شبشبيها زي ما كنتي بتعملي فينا
خالته.. تصدق ب العند فيك ها خليها تقعد برحتها
=ربنا ع الظالم
و قعده ي فطارو و بعد شويه
=انا نازل حد عايز حاجه
خالته.. خد الزباله معاك
=يعني محدش عايز حاجه طب سلام
و نزل
خالته.. اه ي ابن الكلب
نزل اخد عربيته و طلع ع المستشفي و.....
*هو كدا حكيتهم مع بعض انتهت؟*
*هو بعد ما كانه اغراب و بقه احباب هيرجعه اغراب تاني كدا؟*
*الي جي احلي باذن الله*

 

رواية وعد المستقبل الفصل الثالث 3 بقلم شهد علاء
princess

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent