رواية صغيرتي المجنونة الفصل الرابع عشر 14 - بقلم منة ممدوح

الصفحة الرئيسية

 رواية صغيرتي المجنونة البارت الرابع عشر 14 بقلم منة ممدوح

رواية صغيرتي المجنونة كاملة

رواية صغيرتي المجنونة الفصل الرابع عشر 14

حور : أنا هحكيلكوا كل حاجه.. بصراحه فى شاب من هنا بيحبني وهو أتقدم ليا أكتر من مره و أبويا كان بيرفضه من غير حتي ميأخد رأيي وبيقول انه مش كويس فا زين أستناني في يوم وانا راجعه من الكليه و حاول يفهم مني أيه سبب رفضي ليه أكتر من مره زي ما بابا مفهمه أني أنا اللي رافضه بس واحد من البلد شافه وفهم الوضع غلط و افتكره بيتعرضلي راح قال ل بابا و بسبب كده بابا أيجا أشتكاه للعمده...  بس أنا عارفه زين كويس وعارفه أخلاقه و البلد كلها تشهد بكدا و الحقيقه أن بابا رافضه بسبب أني في كليه الألسن وهو دبلوم.... 
رودي: أسمحيلي أقولك أن والدك دا راجل متخلف و تفكيره راجعي لان الراجل مش بتعليمه ولا مدياته لا الراجل بأخلاقه و طريقة تعامله و التزامه ويكون عارف كويس يعني أيه  النساء وصية الرسول 
(صلى الله عليه وسلم) 
ويعني أيه قوله أستوصوا بالنساء خيراً و رفقآ بالقوارير..... 
فريده: ربنا يكملك بعقلك يا حبيبتي.. 
حور: بزعل.. كلامك صح يا رودينا.. 
رودي: بمرح لانها أحست بزعل حور...لا رودينا أيه قوليلي رودي عادي... 
حور: بأبتسامة.. ماشي يا رودي.. 
رودي:بمرح.. المهم انتي موافقه على زين ولا أوافق أنا ؟
حور: بسرعه. لا أنا موافقه عليه.. 
رودي: بضحك 😂 ازا كان كده يبقا أستعنا علي الله وبتقوم تروح ناحية المندره.. 
لين: رودي انتي رايحه فين؟ 
رودي:ببراءه هدخل الجلسه أفهمهم وجهة نظري... 
ريحانه: لا يا رودي بالله عليكي رعد هيتعصب جدا لو دخلتي الجلسه... 
رودي: ميهمنيش انا مقدرش أشوف الظلم بعيني و أسكت عليه... 
لين: بس يا رودي دي عاداتهم هنا.. 
رودي: الظلم ظلم مبيتغيرش معناه يا لين و هما لو حكموا بطريقتهم هيظلموا زين و حور وأنا ما بحبش الظلم.... 
فريده: معاكي حق يا بنيتي.... و اني هاجي معاكي.... 
وبتدخل رودي و فريده الجلسه و بتقعد رودي بجانب الحسن من جهة اليمين و فريده من جهة اليسار.... 
رعد: بحده.. انتوا جايتوا هنا ليه؟ 
رودي: احنا جينا نعرف ايه حكمك في الجلسه.. 
رعد: خلاص الجلسه خلصت و حكمنا بعدم تعرض زين أبن الحج خلف الله ل حور بنت الحج وهدان.... 
حور: باعتراض.. بس دا ظلم ل زين و حور لأن حور موافقه علي زين والحج وهدان هو اللي رافض بسبب متخلف و راجعي و علي ما فهمت ان زين مكنش بيطارد حور ولا بيتعرض ليها دا كان عاوز يفهم منها سبب رفضها ليه زي ما الحج وهدان قالوا ولا ايه يا حج؟ 
وهدان: واه واه هي بتي ليها راي بعد رائي اللي قولته.... 
رودي: بعصبيه.. ايوه ليها رأي وليها الحق انها تختار الانسان اللي هتكمل معاه حياتها ولو حضرتك أصريت علي رفضك ل زين بسبب فارق التعليم انا هرفع عليك قضيه وهكسبها بأذن الله لان بنتك كبيره بما فيه الكفايه انها تختار شريك حياتها.... 
وهدان: بأعتراض.. بقا انتي هتخلي بنتي ترفع عليا قضيه... 
رودي: ومين قال كده... انا اللي هرفع عليك قضية لانك بتهين أستاذ زين وبتقلل منه و انت ملكش حق تعمل كده و صدقني أنت متعرفنيش فا متجربش تقف قصاد رودينا النجار.. 
وهدان: بخوف.. بس اني مبقللش منه اني خايف علي بتي... 
رودي: وبنتك موافقه...
وهدان: ومين قالك الحديت الماسخ ده... 
رودي: والله بنتك موجوده نسالها....
وبتنادي رودي علي سعديه.. 
رودي: يا داده سعديه... 
سعديه: ايوه يا بتي.. 
رودي: نادي علي حور تيجي هنا.. 
سعديه:بأبتسامة.. من عيوني يا بتي... وبتروح تنادي حور... وبتحضر حور و معاها ريحانه و لين... 
رودي: يا حور انتي موافقه على زين؟ 
حور: وبتبص لوالدها.. انا انا.. 
رودي: متخافيش من حد انا موجوده
حور: بشجاعه.. ايوه موافقه... 
رودي: و عندك مشكله مع الفارق التعليمي اللي بينكم.. 
حور: بأبتسامة.. لا أبداً مش أنتي لسه قايله ان الراجل ميعبوش ولا تعليمه ولا مدياته المهم يكون علي خلق ودين.... 
رودي: بأبتسامة.. علي خيرت الله نقرأ الفاتحه بقا.... 
زين: بفرحه بجد يا دكتوره أنا مش عارف أشكرك أزاي... 
رودي:بمرح.. يا عم عيب عليك دا أحنا بقينا أهل وانت واخد اختي يعني جوهره حور مش بس حور لا حور دي حوريه فا حافظ عليها... 
ولو احتجتوا اي مساعدة في اي وقت أنا موجوده و بتوجه كلامها لا وهدان ولو اي حد فكر يتعرض للجوازه دي انا هتصرف معاه.... 
زين: بأبتسامة..ماشي يا دكتوره..ومتخافيش علي حور دي في قلبي ❤
رودي:بمرح.. لا بقولك ايه أحنا سناجل هنا حافظ على شعورنا.. 
زين: بأستغراب.. سنجل أزاي تب و.. 
رعد: بمقاطعه.. زين.. وبيبصله بنظره قاتله كفيله بأسكاته.... 
رودي: إيه يا جماعه مش هنقرأ الفتحه ولا أيه؟ 
الحسن: بأبتسامة.. لا هنقراها يا بنيتي يلا يا جماعه.. ﷽.... وبيتم قرايت فتحت زين و حور وبيشكر زين و حور رودي وبيمشوا...
ــــــــــــــــــــ
رودي: بمرح.. ياه شعور توفيق اتنين في الحلال دا شعور حلو بشكل.. 
الحسن: بضحك 😂ربنا يكملك بعقلك يا رودي.. والله شكلنا محتاجين عمده جديد ولا ايه... وبيوجه كلامه ل رعد
رعد:واه يا بوي انت عاوز تغيرني وتجيب عمده غيري ولا ايه.. 
الحسن: ايوه هغيرك انت كنت عاوز تحكم علي زين ظلم دا الا الظلم يا ولدي...
رعد:اني خابر يا بوي وحقك عليا المره دي لاني كنت فاهم الوضع غلط... 
 الحسن:ولا يهمك يا ولدي المهم تتعلم من أغلاطك..وبيكمل بهزار...والا هجيب رودي عمده بدالك.. ايه رأيك يا رودي؟
رودي:بغرور مصتنع..والله يا جماعه دا اقل حاجه عندي..اني مصلحه أجتماعيه...  
وليد: وبيديها قلم ثلاثي الابعاد علي قفاها... لما أنتي مصلحه أجتماعيه متوافقيني انا والبت الغلبانه دي في الحلال.. وبيشاور علي ريحانه.. 
رودي: وبتردله القلم.. ياعم بلا نيله هما كلمين هيحلوا الموضوع.. 
رودي: يا ريري يا حبيبتي انتي موافقه علي الواد وليد يبقي شريك حياتك... 
ريحانه: بكسوف.. بتهز رأسها بمعني ايوه... 
رودي: بأبتسامة.. علي خيرت الله و حسونه موافق و رعد موافق و رامي موافق و ماما فيري موافقة يبقا نقرأ الفتحه.... ﷽.. وبيتم قرايت فتحت وليد علي ريحانه وسط فرحة الجميع بهم...
بيقرب رعد علي رودي في وسط أنشغال الجميع بالتهنيئه للعروسين وبيقولها... 
رعد: عقبالك وانا أبقا حلالك... 
رودي: بصدمه.. انت بتقولي أنا كده لا بقولك أيه رجعلي رعد القديم ميعجبنيش الانحراف دا... 
رعد: بضحكه رجوليه جذابه... سلام يا مجنونة قلبي... وبيسيبها ويمشي.. 
رودي: الواد ده لا اما مجنون لا اما مدمن.. 
وليد: بضحك 😂 من خلفها مفيش حاجه اسمها مدمن يا مجنونه.. وربنا ما عارف انتي هتبقي وزيره أزاي... 
😂😂😂
رودي: بغيظ.. انت مالك يا فاشل ولا انت غيران.. 
وليد: أغار من ايه يا بت دا انا أكبر جراح في الشرق الاوسط.. 
رودي: بأبتسامة جميله وبتمسكه من خدوده.. ماشي يا باشا من حقك تدلع ما انت عريس بقا مين قدك.. 
وليد: بأبتسامة مماثله بيحضنها بحب أخوي وبيشكرها.. 
رودي: يا اهطل متشكرنيش... 
وليد: بقرف.. مدمن و أهطل يا بيئه أنتي اتعلمتي الكلام ده فين؟ 
رودي: بغرور مصتنع.. قدراتي يا باشا
وليد: تب بقولك تعالي معايا نتفق مع اهل ريحانه علي كل حاجه... 
بتروح معاه رودي و بيقعدوا مع العيله كلها عشان يتفقوا علي حجات الجواز.... 
وليد: يا عمي انا يشرفني الجواز من بنت حضرتك و مبسوط من علاقتي بناس محترمين ذيكوا انا جيت اتكلم مع حضرتكوا علي كل طلبات الجواز و رودي اختي وغاليه عندي وهي ولين كل عيلتي فا علشان كده انا وكلتها في الاتفاق... 
رودي: بمرح.. من اولها كده يا جماعه احنا ابننا مفيهوش عيب انتوا عليكوا الشقه والعفش و الشبكه و احنا علينا العريس... 
وليد: بصدمه.. الله يحرقك انتي بتقولي ايه؟ 
الحسن: بضحك 😂 واحنا موافقين أحنا بنشتري راجل... 
رودي: بأبتسامة وبتتكلم بحكمه.... احنا اللي يزيدنا الشرف بنسبكم يا عمي انت عارف ان وليد اخويا دكتور و الحمدلله متيسر الحال و والده و والدته متوفيين و عايش هو و لين في فيلا في القاهره لوحدهم وإن شاءلله هناخد أنسه ريحانه بشنطة هدومها و هنتكفل بكل حاجه و مهر العروسه 5 مليون و الشبكه اللي هي تختارها باذن الله... 
الحسن: اني سبق و قولتلك أحنا بنشتري راجل يا بنيتي يعني متفرقش معانا مادياته.... 
رودي: يبقا نحدد ميعاد الشبكه الاسبوع الجاي انشاء الله والعروسة تروح بعد يومين تختار شبكتها بنفسها و الحاجات لزوم الشبكه و إن شاءلله الفرح بعد شهر ايه رأيك يا عمي.؟ 
الحسن: هنشوف... يابنيتي.. 
رعد: علي خيرت الله كتب الكتاب و الفرح بعد شهر... 
فريده: بفرحه الف مبروك ليكوا يا ولاد و(بتزغرط) لولولولولولوي... 
وبعد يوم مليئ بالاحداث و الفرحه للجميع بيروح كل واحد أوضته ينام... 
في اليوم التالي.. 
؟؟؟؟؟ 

رواية صغيرتي المجنونة الفصل الرابع عشر 14 - بقلم منة ممدوح
أيمن محمد

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent