رواية مجنونة الاسد الفصل الثامن والاخير 8 بقلم ريم احمد

الصفحة الرئيسية

   رواية مجنونة الاسد الفصل الثامن والاخير  بقلم ريم احمد عبد المجيد

 رواية مجنونة الاسد الفصل الثامن والاخير 

اميره : الله انا مبسوطه جداااااااااا 
اسد: ديما ي أميرتي 
اميره: بجد انا اسعد انسانه في الدنيا علشان انت جوزي 
اسد : وانا اسعد انسان في الدنيا علشان أنتِ مراتي ي أميرتي 
///////////////////////////////
مرت الأيام واتي يوم زفاف نورا واياد 
نورا: ماما انا مبسوطه جدا 
والدتها بدموع: ولله وشوفتك بلأبيض ي بنتي 
نورا : حضنت والدتها وقالت: شكرا لأنك كنتي اب وام واخ واخت ليا شكرا علي تربيتك ليا وكفايه انك علمتيني ديني شكرا لأنك كنتي كل حاجه حلوه في حياتي أنتِ أعظم ام في الدنيا 
" وتظل الأم أعظم  شئ  في حياتنا 🥺♥️" 
نورا: ماما انا هلبس النقاب 
والدتها بفرحه : مشاء الله 
نورا : انا كنت واعده نفسي في فرحي هلبسه بس متقوليش لأياد وبعدين فين اميره وفين الفستان 
اميره : انا جيتتتتتت افرحي ي عروسه انا العريس " هبل الصحاب ده رزق ولله😂❤️" 
نورا : مشاء الله لبستي الخمار وادناء اللهم بارك 
اميره : اسد هو السبب بعد ربنا في التغير ده 
نورا : ربنا يحميكم يارب ويلا علشان نلحق نجهز أنا العروسه لولولولي 😂😂💃🏻
اميره: فين فستانك 
نورا بضحكه: نفس اللي حصل معاكي اياد قال أنا هجيبه
اميره : مش صحاب لازم يعملوا زي بعض 
نورا: وانت بقي هتلبسي ايه 
اميره : أخرجت فستان تل بالون البنفسجي وخمار بنفس اللون 
نورا : واو جميل جدا 
تعالي علشان أجهزك 
" ملحوظه: نورا مش ميكب أرتست يعني هي مش بتشتغل كده هي خريجة كليه هندسه وبعدين هي كانت بتهزر مع اميره علشان تخرجها من اللي هي فيه لكن هي يتعرف تحط لكن مش بتسخدمه لنفسها لأنها بتحب تكون بطبيعتها" البنت نورا دي في قلبي لأنها طالعه ليا بكره حاجه اسمها مكياج🌚😂 " 
يلا نكمل 🚶🚶
والدة نورا : الفستان اهو 
نورا فتحت الكيس وانصدمت من جماله فكان في قمة الجمال والحشمه والاناقه" الصوره تحت 👇👇👇👇" 
وهي كانت عامله حسابها جايبه النقاب 
المهم بدأت تجهز واميره جهزت ثم نزلوا إلي الأسفل
اياد رفع نظره : وانصدم من كتلة الجمال التي تقف أمامه مع صدمته فكان يود أن يحدثها بموضوع النقاب ولكن كان لن يجبرها ولكن صدم عندها رآها ترتديه 
المأذون: يلا علشان نبدأ 
اسد : طالعه قمر مشاء الله عليكي ي أميرتي
اميره : حاسه نفسي مبسوطه جدا بلخمار واللبس الفضفاض " طبعن لازم تكوني مبسوطه كفايه راضيه ربنا❤️❤️❤️ " 
المأذون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
وتعالت الزغاريط مع الأناشيد ب الدف فكانت شغالة انشوده  نيالي زي نيالي وصرتي مرتي وحلاللي " هنزل ليكم فديوا بيها ❤️❤️" لأني انا بحبها جدا وعيزاكم تحبوها معايا😂❤️" 
اياد : ذهب إلي نورا واحتضنها وقال: ي فرحة قلبي بكي و يا سعادتي فلقت فزت بكي أتدري كم مره دعيت الله بكي ه قد حقق لي مطلبي احبك بل اعشقك ي نور حياتي ودنيتي 
نورا ببكاء : دعوت الله أن يرزقني بالزوج الصالح وها قد تحققت امنيتي وانا بين يدك اعدك سأكون لك الزوجه وآلام والأخت والسند وسأكون لك كل شئ اعدك ي قرة عيني سأكون كل شئ❤️❤️❤️
فكانت السعاده تملأ أرجاء المكان " وانا عايزه اروح 🥺🚶😂" 
////////////////////////////////
بعد مرور عام 
اميره بدموع : صدق الله العظيم ثم سجدت سجده شكر لله لحفظها لكتاب الله 
اسد بدموع وفرحه : الف مبروك ي حافظة كتاب الله ثم احتضنها بشده 
" لا شئ يعبر عن تلك السعاده سجدة شكر لختام كتاب الله🥺🥺♥️" 
أميره: عايزه اروح لماما 
اسد : طيب يلا روحي احهزي 
صعدت اميره الي الاعلي وارتدت ادناء وخمار ثم ارتدت النقاب:" نعم فيها اخذت الخطوه " 
ووقفت امام المرآه وهي تبكي بشده فلقد تغيرت تماماً لم تكن هذه اميره التي كانت ترتدي بناطيل وكانت لا تعرف شيء عن الدين ولكن ها هي الآن حافظه كتاب الله واصبحت ذات النقاب غير دروس الدين الذي كان يحدثها عنها زوجها " ولهذا السبب اقول دائما لا بد الإختيار يكون زوج صالح 🥺♥️" 
دلفت إلي الأسفل كان اسد يقف وعندما رفع نظره الي الأسفل وجد حوريه تقف علي السلم 
اسد بصدمه : اميره 
اميره بدموع : ايه رأيك 
اسد تقدم نحوها وقال بدموع : بتهزري ولا جد
اميره : مسكت يده وقالت : بجد شكرا علي كل حاجه بجد انت غيرت اميره ١٨٠ درجه 
اسد احتضنها بشده : ربنا يثبتك ي أميرتي
اميره : وعايزه اقولك حاجه تانيه : انا حامل 
اسد : الحمدلله يارب الحمدلله 
ثم أمسك بيداها وذهب الي والدتها 
///////////////////////////////
عند نورا واياد 
اياد : يلا علشان نصلي ي نورا 
نورا : يلا وبدأو في الصلاه وكان زوجها أمامها 
وعندما انتهوا 
اياد : عارفه انهارده مبسوط جدا علشان راجعنا القرآن سوا 
نورا : وانا اكتر ومبسوطه اكتر علشان اميره لبست النقاب
اياد : مشاء الله ربنا يثبتها 
نورا : اياد احنا بقالنا سنه متحوزين وانا لحد الان مخلفنش انت زعلان 
اياد: ي نوري في ناس بتفضل بسنتين وانا عارف ربنا في يوم هيكرمني بالذريه الصالحه 
نورا بدموع : وربنا أكرمك وانا حامل
اياد بدموع : سجد سجدة شكر لله 
نورا بدموع : بعد سنه ربنا اكرمني 
اياد : ده فضل ربنا علينا 
/////////////////////////////
مرت الأيام وكانت نورا واميره دائما يتقابلنا وعلي تواصل وكانت حياتهم مع ازواجهم في قمة السعاده واليوم يوم والدة اميره ونورا 
بعد م خرجوا من عرفة العمليات 
اسد : عامله ايه اميره 
الدكتوره : بخير وجابت ليك تؤام والد وبنت زي القمر ربنا يخليهم ليك 
دلف اسد الي الغرفه ووجد أولاده في السرير واميره علي السرير وتنظر إليهم بفرحه 
اميره : عايزه اسميهم 
حور وموسي لو مش موافق اختار انت
اسد : اجمل اسمين ومش هغيرهم ي أميرتي ❤️❤️❤️اميره : نورا كويسه
اسد : اه ودخل ليها اياد جابت ولد  
عند اياد 
الدكتوره : المدام بخير وجابت ولد زي القمر 
دلف اياد الي الغرفه 
اياد : عايزه تسميه ايه
نورا بدموع : ممكن اسميه حسن علي اسم بابا الله يرحمه 
اياد : اجمل حسن في الدنيا كلها 
نورا : ربنا يخليك ليا 
اياد: ربنا يخليكم ليا ي ام حسن❤️
نورا : اميره كويسه
اياد: ايوا وجابت توأم ولد وبنت 
نورا : مشاء الله  
أتت والدة اميره ووالدة نورا ودلفوا الي بناتهم 
واطمنوا عليهم وبعد فتره غادر الجميع المستشفي 
وبعدها بمده عملوا سبوع في بيت اسد كلهم وكانت العيله مبسوطه وفرحانين 
اسد : اشكر الله أن رزقني زوجه مثلك 
اميره : أتدري انك اعظم انتصارتي واعظم اب لأولادي 
اياد : كنت ادعوا الله بكي وقد حقق لي مطلبي واصبحتي زوجتي وام لأودي 
نورا : اشكر الله عليك في كل سجده من صلاتي دمت لي طوال العمر 🥺♥️
بقلم: ريم أحمد عبد المجيد 🦋
////////////////////////////////
ها قد انتهت رحلة الإبحار في روايه مجنونه الأسد ♥️♥️ بقلم : ريم أحمد عبد المجيد 🦋
اللي عايزه أوصله من كتابه رواية مجنونة الأسد ♥️
١:ممكن نفكر أن الشخص ده مدام ملتزم هيكون معقد لكن الحقيقه عكس كده خالص 
٢:ديما ندعي ربنا بزوج الصالح كما كانت تفعل نورا 
٣: فكرة لبس الخمار أو النقاب دي بتكون اجمل وربنا يرزق بنات المسلمين جميعاً بيها ♥️♥️🥺
٤: حفظ القرآن اوعي تكسلي عنه ده شفيع ليكي يوم القيامه ونور في قبرك وسعاده ليكي في دنيتك ♥️♥️♥️🥺
٥: الأفراح الاسلاميه ودي اجمل حاجه زي م تم فرح اميره ونورا ♥️
٦: الصبر علي الدعاء وديما تكونوا واثقين ربنا في يوم هيستجاب هو بس بيدي اختبار ولازم تكون كده 🥺🥺♥️


تمت ..النهاية
رواية مجنونة الاسد  الفصل الثامن والاخير 8 بقلم ريم احمد
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent