رواية ساحرة القلوب الفصل الخامس 5 بقلم اياد حلمي

الصفحة الرئيسية

   رواية ساحرة القلوب الفصل الخامس بقلم اياد حلمي

 رواية ساحرة القلوب الفصل الخامس 

وقبل ان يقول المأذون بارك الله عليكما يحصل الا ازهل الجميع يدخل عارف جد رؤوف والغض'ب مسيطر عليه في صوته وكلامه ونظرات عيونه..... 
عارف:الجوازه مستحيل تيتم.... وقف كل حاجه يا شيخنا....
بدأت الجميع يتهامسوا هو فيه ايه عشان الجوازه تقف...
وناس تانيا تقول يكنش شافوا او عارفوا حاجه عن العروسه....
ينظر عارف لي فاتن ويفتكر انها العروسه فينظر لها باحتقار ويروح نحيتها.... ويمسكها من ايدها ويهز فيها .....
عارف بغض'ب ناري:اياك فاكره نفسك يا زبا'له انك هتتجوزي رؤوف النصوري... ده بعيد عنك....
يجري رؤوف ويمسك يد جده هو بيقول....
رؤوف:جدي دي مش هي.....
يا جدييييي
بس عارف مش سمعه وكل تفكيره انه يهزق في فاتن علي اساس انها رحيل....
والزهول والصدمه مرسومين علي وش رحيل وسمر وفتحين فمهم علي مصرعيه ومبرقين😮
وفايزه هتلو'ع في نفسها من كتر الغ'ل وحرق د'م بيتها.....فاتن
عارف:انتي فاكره ان دموع التماسيح دي هتعدي عليه ولا خبثك يا وا'طيه ده هيخيل عليه لا فوقي يا حش'ره.....
رؤوف:يا جدي بصلي شويه....
يلتفت عارف لي رؤوف وهو عصبي وفاضل شويه وينف'جر زي البركان... من الغ'ضب وشه كان احمر.... وعيونه بطق شرار....
ويمسك رؤوف من ايده ويشده ليه ويزعق له.....
عارف:بقي يا شملول عاوز تتجوز  الرخ'يصه دي شكلها كانت رقصه وعرفه قبلك ميه.....
هو يقول كده وفاتن تبكي ومش عارفه ترد من الصدمه.... ولا عارفه تتمالك نفسها... .... وارتمت في حضن امها الا بتنه'ش رحيل بعينها الحاقد'ه الغلو'يه.... وتقول في نفسها  والله لا ادفعك التمن غالي يا تربيه الشوارع.....
يضحك رؤوف ومش عارف يتكلم...
رؤوف:يا جدي اسمعني بس عشان افهمك يا جدييي.....
عارف منفعل علي الاخر.... ومش سامع حد وفجأه الضغط يعالي عنده ويحس بدوخه.... ويقع علي الكرسي .....
تجري عليه   رحيل بقلق وتفك الكرافته واول زرار من القميص 
رحيل:حد يجيب كوبايه من العصير الا هناك ده تجري سمر و روؤف وينولوا ها الكوبايه..... تشربه رحيل شويه عشان هو كان واعي هو بس كان دايخ شويه.....
وفضلت تمروح ليه... وتكلمه لحد ما عارف استعاد صحيته.... واول ما بصلها ابتسم ببشاشه.....
عارف:انتي مين مشاء الله هو انتي
انسانه زينا....
تبتسم رحيل بخجل :شكرا لي حضرتك والحمد لله انك بخير....
هو حضرتك بتاخد برشام لي الضغط ونسيت تاخدها ممكن تاخدها ....
عارف ببسمه: ايه والله يا بنتي نسيتها هي في جيب الجاكت مدي ايدك وطلعيه اصلي مش قادر...
تمد رحيل يدها وتأخد البرشام وطلع وحده وتعطيها لي عارف وتنوله مياه.....
بعد شويه يتحسن حال عارف ويقف امام رحيل وهو ينظر لها بكل حب وحنان..... ويلتفت لي رؤوف  ويانيب فيه...... ورؤوف يضحك.....
عارف:شوف الملاك ده هي دي العروسه الا زام تتجوزها مش دي... ويشير لي فاتن باحتق'ار 
يضحك رؤوف:ما هي دي رحيل يا جدي عروستي..... وراح عندها وجذبها من خصرها.... رايك ايه يا جدي......
يصعق الجد: ايواه كده صح وانا موافق....مبروك يا بنتي ....
وتدخل هاجر ومعها شادي....
واول ما تدخل تنظر لي رؤوف بتحدي ولي رحيل باحت'قار وتوعد......  وبدلع تجري علي جدها.... وتمسك في ايده....
هاجر:جدي هي دي البت الا شتمني وضربتني بلقم وهي دي الوا'طيه الا عوزه تخطف رؤوف....
يتنرفز رؤوف ولسه هيرد....
يلحق عارف:عيب كده يا هاجر تغلطي في مراتي رؤوف وحفيدتي الجديده......
عيب كده هو انا ربيتك علي كده يا عين جده يلا بقي رحبي بيها... تبتسم رحيل وتنظر لها بنصره..... 
وتمسك  في ايد رؤوف ....
رحيل:اخيرا يا قلبي هنجوز ونبقي في بيت واحد..... بعشقك..
الكلام ده ول'ع نار الغيره والحق'د في عيون هاجر...
يلاحظ رؤوف الغيره الغيظ في عيونها ووشها احمر من كتر الغيظ
فيبتسم بمك'ر ويقرب من رحيل ويبو'سها في خدها فتحمر رحيل خجلا وتجري في خضن سمر....
هاجر بتجز علي اسنانها بغل وتتوعد لي رحيل... وتقول في نفسها.... والله لا ادفعك التمن غالي وهتطلق منه بي فضيحه.....
عارف بفرحه:يلا يا شيخنا اكتب الكتاب وانا وكيل العريس وعلي فكره يا رؤوف فرحك انت ورحيل مع هاجر وشادي....
يدخل سامر ومعه كارمن....
ويباركوا لي رحيل ويتم كتب الكتاب..... وتتعالي الموسيقي...
والزرغيط... رحيل فرحانه بجد...
مش تمثيل وشادي هياكلها بعيونه 
شادي لي نفسه:واو ايه الجمال ده انا مستحيل اسيبها تكون من نصيبك يا رؤوف دي جميله وبريئه اوي بس حلو اوي انها هتعيش معنا في بيت واحد .... وابتسم بمك'ر...
تضايق رحيل من نظرات شادي....
لها بس متقولش  لي رؤوف عشان عارفها متهور وعصبي....
سمر مرتبكه ومتوتره علي الاخر....
من نظرات سامر لها خصوصا بعد ما وقعت العصير علي الكاجت وهو قلعه وهي اخدته عشان تنظفه....
يجلس سامر في غرفه نوم رحيل وسمر يننظر وصول الكاجت...
تنظفه سمر ووجها زي الورد من الخجل.... وتنتهي من تنظيفه وتدخل لي الغرفه وهي موطيه وشي لي الارض ويدها ترتعش 
سمر بتوتر:اتفضل وبجد انا اسفه
يبتسم سامر: متتاسفيش واخد منها الكاجت وعيونه بتلمع باعجاب
فتملس يده ايد سمر وهو بياخد الكاجت فترتعش سمر وتسحب نفسها وتجري بس تقابل فاتن في وشها.....
فاتن:كنتي فين بابا بيدور عليكي...
قبل ان ترد سمر يخرج سامر وهو يرتدي الجاكت...
فاتن:بقي انتي يا هبله تعملي كده صبرك اما قولت لي ماما....
سمر ببكاء:والله انتي فاهمه غلط ده...
فاتن:اخرسي يا قليله الادب
تبكي سمر وتجري...
سامر بغض'ب: علي فكره انتي فاهمه غلط وعيب كده وشرح لها الا حصل....
فاتن بدلع:طيب خلص انا هصدقك عشان انت طيب وملكش في الكدب وغمزت ليه ومشت....
سامر في نفسه:يا لاهوااااي فاتن دي حكايه وجريئه وجميله....
يمر اليوم ويأتي يوم جديد....
رحيل:يعني ايه يا رؤوف هتسافر والفرح وتجيهزاته.....
رؤوف:ده شغل مهم وبعدين هو انتي ما مصدقتي دي صفقه جوزاه مش حقيقي سلام بقي عشان انا 
داخل علي المطار....
وانهي المكالمه تبكي رحيل بحزن...
في غرفتها.....وبتكلم نفسها
رحيل :بقي كده يا رؤوف تسافر وتسبني لوحدي..... انت وحشتني اوي اوي اوي.... بس انا زعلانه منك ومش هكلمك تاني ... مخصماك... كانت مسكه صورته وتنظر لها وفضلت تكلم معها...
وكان في حد بيتحسب ورها وهي مش وخد بالها ..... وفضل يقرب ويقرب منها لحد ما بقي وريها فتشعر رحيل بانفاسه تلمس شعرها فتلتفت وفجأه ترتعب رحيل اول ما تلقي شاهر هو الا ورها فترجع لي الخلف وبتوتر وخوف انت عوز مني ايه...
يبتسم شاهر بش'ر:عوزك  انتي هو عشان اتجوزتي يبقي خلصتي مني بتحلمي انا هخليكي تبوسي جزمتي عشان ارضي اتجوزك تعالي هنا وشها من ايدها ورمها علي السرير وبقي ف'وقها  وو
يضحك ده انا همتعك رحيل بتقاومه وبتصرخ وشاهر بدأ ينزع عنها الملابس وفجأه


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
رواية ساحرة القلوب الفصل الخامس 5 بقلم اياد حلمي
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent