رواية نور الاسر الفصل الثالث 3 - بقلم نوران جمال

الصفحة الرئيسية

رواية نور الاسر البارت الثالث 3 بقلم نوران جمال

رواية نور الاسر كاملة

رواية نور الاسر الفصل الثالث 3

بعد وصول مليكه والاء وحنين للمول كانوا يبحثوا عن فساتين واخذوا يتجولون كثيرا ثم عجبهم ثلاثه فساتين فدخلوا ليشتروهم ثم رن تليفون حنين فقالت لهم انها ستخرج عشان ترد عليه
خرجت حنين ولقت هبه مامتها بتتصل تطمن عليهم
هبه بقلق: انتوا فين يا بنات اتأخرتوا ...
حنين بهدوء: احنا خلاص اهو بنشتري الفساتين وجايين متقلقيش...
وقفلت مع مامتها ثم بتستدير لكي تعود لألاء ومليكه في نفس وقت خروج عمر من المحل اللي كان بيشتري منه البدله فخبط فيها
حنين بهدوء: انا اسفه مكنتش اقصد...
عمر : خلاص ولا يهمك انا برضه مخدتش بالي انتي كويسه. ...
فترفع حنين رأسها لكي تراه فينصدم عمر بجمال عيونها العسلي وتسرح هي في بحر عيونه البنيه ثم يعودا الي وعيهم حين تنادي الاء حنين فتذهب حنين مسرعه دون ان ترد علي عمر.
الاء : مين اللي كنتي بتتكلمي معاه لما كنت بناديكي...
حنين بهدوء : واحد خبط فيا بالغلط ..
الاء بمكر : وهو لما حد بيخبط فينا بالغلط بنسرح في عيونه.
فإتكسفت حنين وكانت بتبحث علي رد فأنقذها نداء مليكه لهم.
حنين بتوتر : انا عجبني الخاتم ده هروح اشتريه وسابتهم ومشيت....
مليكه بإستغراب: هو فيه ايه مالها متوتره كده...
فحكت الاء لها ما حدث فضحكت مليكه
مليكه بضحك : انتي احرجتيها جدا هههههه....
الاء بمكر: انا مش قصدي...
فنظرت مليكه لها ثم ضحكوا هما الاثنين
في نفس الوقت عمر كان معجب بعنيون حنين جدا وحس ان في حاجه بتشده ليها واتفاجئ لما دقات قلبه زادت واتمني ان يراها مره اخري.
اما حنين حست نفس الإحساس وكانت حبه انها تفضل تبص لعيونه "فماذا سيحدث بينهم"

عند نوران وملك في المول التاني
ملك بتعب: نوران انا تعبت احنا بقالنا ساعتين بنلف ..
نوران بهدوء : عشان ملقناش حاجه حلوه...ثم اكملت: بصي يا ملك الفساتين دول هيبقوا حلوين علينا ..
ملك بإبتسامه: عندك حق يلا نروح نشتريهم...
، بعد ما اشتروهم
ملك بهدوء: انا عاجبني الاكسيسوار اللي هناك ده امشي انتي عقبال ما اشتريه...
فأومأت نوران بموافقه وذهبت
كانت نوران تسير في المول وفجأه الشنط وقعت منها فزفرت بضيق وانخفضت عشان تحملهم فخبطت في اسر بدون قصد
نوران بألم : اه ايه ده انا اتخبط في دولاب ولا ايه ...
اسر بغضب : احترمي نفسك ايه دولاب ديه انتي اللي مش مركزه ..
نوران بغضب: هو في واحد محترم يكلم بنت بالطريقه ديه.
فنظر لها اسر من رأسها حتي قدمها وقال : هي فين البنت ديه ، انا مش شايف غير طفله بتتكلم انتي لولا صوتك مكنتش شوفتك اصلا ...
نورانبحده : انتي بني ادم قليل الذوق ...
اسر بغضب :انا قليل الزوق...
نوران بعند: وقليل الادب كلام...
فغضب اسر اكثر ،في وقت خروج ملك
حاولت ملك ان تهدئ الجو ولكنه كان مشحون بينهم
فخرج يوسف لان اسر تأخر عليه اتفاجئ من تلك الملاك ذات العيون العسليه وذهب لهم
وقال لأسر :يلا عشان الشباب عايزينك، فذهب اسر بغضب دون ان يرد عليه فإعتذر لهم يوسف وذهب خلف اسر ثم مشيت نوران مع ملك فلاحظت نوران شرود ملك فقالت لها : ملك انتي كويسه ...
ملك بتوتر : انا اه كويسه كويسه...
نوران بمكر: شوفتي اللي اعتذر مننا كانت عيونه جميله صح ...
ملك بهيام: جمليه جدا ...، فادركت ما قالته ونظرت الي نوران فضحكوا هما الاتنين ورجعوا البيت .
عاد اسر مع يوسف وهو غاضب
سيف بهدوء : مالك يا اسر مين قدر وضايقك....
فنظر له اسر نظره اخافته
سيف بخوف: اعتبرني ما قولتش حاجه ...
فضحك فهد و يوسف ثم قال فهد ليوسف بتساؤل :هو في ايه....
فحكي لهم يوسف ما حدث فضحكوا جميعا
سيف بضحك: اول بنتتقول لأسر الجارحي كده دي اكيد هيرو بقي ههههه...
يوسف بضحك: انت ما شوفتش لما قالتله انت قليل الذوق كانوا عاملين ازاي ...
اسر بمكر : سيبكم مني دلوقتي انت ايه رأيك يا يوسف في البنت اللي كانت معاها...
،فسرح يوسف لما افتكرها فضحك عليه الجميع ثم عادوا الي القصر لكي يستعدوا للحفله .

واخيرا جاء الليل وموعد حفلتنا
في شقه جمال
جمال بنداء : يا نجلاء يلا فين الولاد ..
فخرجوا كلهم من الغرفه
نجلاء بإعجاب : ربنا يحفظكم يا رب ..
جمال ببعض من الغضب : يلا عشان منتأخرش... ونزل قبليهم ، فضحكوا كلهم ونزلوا هما عارفين انه بيغير عليهم وغضب لما لقي نوران ورودينا شبه الاميرات

في شقه محمد
محمد بنداء :يلا يا فاطمه يلا يا ملك جمال كلمني وقال ان هو نازل ...
فخرجت فاطمه وملك وكانت ملك جميله جدا ثم نزلوا وسلموا علي بعض طبعا مع دعاء الامهات بأن يحمي لهم جميلاتهم.

في القصر
كان محمود وفريد ومراد وهند وهبه وصفاء جاهزين ومنتظرين ابنائهم فينزل كل من فهد وياسين وسيف ويوسف واسر مع وسامتهم الساحره ثم تنزل كل من مليكه والاء وحنين فينبهر فهد وسيف بجمالهن
ثم ينتظروا محمد وجمال
بعد حوالي نصف ساعه يدخل جمال ومحمد وابنائهم فيصدم يوسف وملك برؤيه بعضهم وينبهر يوسف بجمالها و يصدم عمر وحنين ايضا برؤيه بعضهم ويفرح عمر بتحقيق امنيته ونوران ايضا انصدمت بأسر فهي لم تتوقع ان تراه مره اخري اما اسر كان يعرف انها ستأتي
فلاش باك
في المول بعد ان ذهب اسر وترك يوسف مع نوران وملك اتصل برجل من رجاله وقال له بأن يحضر له كل المعلومات عن نوران فهي الوحيده التي استطاعت ان تقف في وجهه وفعلا بعد نصف ساعه جائته كل المعلومات عنها وعرف انها ابنه جمال الذي سيأتي للحفله
باك
ولكنه انصدم من شكلها فهي كانت جميله بذاك الفستان. "كفايه صدمات😂 "
سلموا كلهم علي بعض وكل واحد عرف عن نفسه وكانت فعلا الحفله مثل حفله الاميرات والامراء حيث كانوا جميعا غايه في الجمال

محمود وفريد وجمال ومحمد ومراد بقوا اصحاب و واتفقوا جدا مع بعض وكانوا بيتكلموا مع بعض جوا القصر.
هبه وصفاء وهند ونجلاء وفاطمه بقوا اصحاب وحسوا انهم يعرفوا بعض من بدري وكانوا بيتكلموا في اول الجنينه .
عمر حب فهد وسيف ويوسف وياسين واسر واعجب جدا بذكائهم وخاصه اسر وبدمهم الخفيف وهما حبوه ووجدوه يشبهم كثيرا. في الصفات بس هو اكتر مرحا بقليل واصبحزا اصدقاء وكانوا بيتكلموا جنب البسين.
نوران وملك وحنين ومليكه والاء ورودينا حبوا بعض جدا وحسوا انهم يعرفوا بعض من سنين وكانوا قريبين من بعض في التفكير وكانوا بيتصوروا في الجنينه.

فأرادت نوران ان تكلم عمر وكانت ذاهبه له ولكن انزلقت قدمها فشدت اول واحد كان قدامها عشان متقعش ولحظها كان هو اسر ولكنه مكنش واخد باله فوقعوا هما الاتنين في البسين فبرغم من انها بتعرف تعوم الا انها معرفتش بسبب الفستان وكانت هتغرق فشدها اسر ورفعها خارج الماء فحضنته لانه الان طوق نجاتها
وكانت تحاول التنفس وتتنفس بصعوبه عند رقبته فتجمد جسده بسبب انفاسها علي عنقه وحين هدأت ابتعدت قليلا عنه ونظرت اليه فتاهت في بحر عيونه وتاه هو داخل قهوتيها وهو كان مازال ممسك بها وهي تلف يديها حول عنقه فزادت دقات قلوبهم وهما متناسيين ما يحدث حولهم وكانت هناك عيون تنظر لهم بصدمه واخري تنظر لهم بفرح وفجأه اتاها صوت والدها
جمالبحده وقلق : ايه ده ايه اللي بيحصل اطلعي يا نور من البسين ....، وهنا تداركت نوران ما يحدث فابتعدت عنه بسرعه بعد ان احمرت خدودها وكانت ستخرج ولكنها لا تستطيع فالفستان مبتل فخرج اسر من الماء واعطي لجمال الجاكت وذهب سريعا حتي لا يظهر لهم توتره وتأثره بما حدث ولكنه قبل ان يدخل الي القصر التفت فوجدها مرتديه جاكيته وكان يصل الي ما قبل ركبتيها بقليل فضحك و ذهب الي غرفته ليغير بدلته ولم يأخذ باله من العيون التي كانت تراقبه بفرح.
اراد جمال ان يذهب ولكن
هبه بهدوء: ازاي تمشوا والبنت بالمنظر ده هي دلوقتي هتطلع مع البنات تغير الفستان..
محمود : هبه عندها حق ده غير ان لسه فاضل بدري وعايزين نكمل سهرتنا
فكانت نجلاء ستعترض فقالت هند : خلاص بقا يلا كفايه نقاش... ،فوافق جمال ونجلاء علي البقاء قليلا
صعدت نوران مع البنات الي غرفه الاء واختارت لها الاء ومليكه احلي فستان موجود دخلت نوران
لتغير الفستان وشردت عندما تذكرت ما حدث ودقات قلبها التي زادت سرعتها ولكن افاقها من شرودها نداء ملك لها بقلق : نور انتي كويسه ..
نوران بهدوء : اه انا كويسه خارجه اهو ...وحين خرجت انبهر البنات بجمالها وضحكوا بفرح ثم نزلوا وانتظروها حتي تظبط حجابها وتنزل خلفهم

اما عند اسر كان يتذكر ما يحدث ويقول في داخله : انا ليه قلبي دقاته زادت كده مش معقول يمكن اكون لا لا مفيش حد بيحب حد بسرعه كده اه انا يمكن اكون اعجبت بعيونها ومرحها وضحكتها وخجلها ،ايه ده ايه اللي انا بقوله ده انا لازم اشيل الافكار ديه من دماغي... ثم ارتدي بدلته وخرج في نفس وقت خروج نوران فانبهر مره اخري من جمالها بهذا الفستان التي كانت فيه كالاميرات وهي انبهرت بوسامته فهي حتي الان لا تعرف تحديد لون عينيه وعندما ادركت انه ينظر لها خجلت واحمرت خدودها ونزلت اما هو تعجب من نفسه وما يفعله ثم نزل هو الاخر اليهم
وطبعا كانوا كلهم معجبين بجمالهم

بدله اسر التانيه

ثم انتهت الحفله وودع الجميع بعضهم بعد ان اتفقوا ان يجتمعوا مره اخري غدا وذهب كل منهم الي بيته

"فيا ترا ماذا سيحدث غدا وهل سيعرف ابطالنا النوم اليوم ام لا "

توضيح بسيط "نوران وملك جيران " اما محمود ومراد وفريد " يعيشون في شارع ممتلئ بالقصور والفلات وهم يملكونها كلها " 
رواية نور الاسر الفصل الثالث 3 - بقلم نوران جمال
أيمن محمد

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent