Ads by Google X

رواية ماسة الادهم الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم هند علي

الصفحة الرئيسية

      رواية ماسة الادهم الفصل السابع والثلاثون 37  بقلم هند علي

رواية ماسة الادهم الفصل السابع والثلاثون 37

اللهم لاتدع لي أمراً إلا ويسرته ولاحلا إلا وحققته ولا أمنية إلا أسعدتني بالعيش في جمال واقعها ولادعاء إلا وأثلجت قلبي بقبوله ولاعدواً لي إلا وكفيتني شره .
خبط منه على الباب 
هنا لو سمحت سبوني انام شويه 
منه ... ده أنا يا هنا افتحي 
قامت هنا وفتحت الباب و هنا اترمت في حضن منه وتنفجر في البكاء وهي في حضنها 
منه قفلت الباب 
وقالت اهدي اهدي مالك في ايه 
كنت هنا بتبكي وبتشور علي قلبها وبتقول 
اااااه يا منه قلبي بيوجعني  حسه هيقف هموت ااااااه 
لتقع هنا وهي في حضن منه ويقعون علي الارض ومنه وحضنها بقوه وتبكي بسبب خوفها علي صديقتها 
وقعدت هنا تبكي لغايه لما هديه قليلا 
منه بعدوا .. قالت ينفع بقا تحكيلي كل حاجه انا سبتك تطلعي وجعك احكي بقا 
هنا سبني سبني يا منه بعد ما ده اتعلق بيه وهي بتشور علي قلبها
منه مين ده ها 
هنا هحكيلك بس اوعديني متقوليش حاجه قدام زين ولا بابا 
منه .. انطقي يا هنا خوفتيني وعد مش هقول 
هنا حكت كل حاجه لمنه من ساعه ما اتخطفت لغايه لما رجعت 
انا تعبت يا منه انا كنت ا بكره من بعد اللي عمله فيه بس  مش عارفه امتي وازاي حبيته مش باديه انا عارفه بس قلبي ده حبه مش قادره يا منه 
وبعده منه حزينه علي صحبتها وقعدت تمسد علي شعره وخده في حضنه وبطبطب عليه وبتهديه 
اهدي كل حاجه هتتحل اششششش 
نامت هنا وهي في حض منه صديقتها صديقه الدرب 
اللي هتقف جانبك وقت شدتك انكسار هي صديقتي والمحظوظ اللي عندو صحبه 
البيست  أجمل وأعظم شئ ف الدنيا انك تحصل على صديق وفي معاك ف كل خطوة ف حياتك انتوا أساسا حياتكم مكتوبة ف ورقة واحدة .
مبتقدروش ترحوا أماكن من غير بعض . صديق يمسح لك دموعك ويهون عليك البلاء يفرح لفرحك يسند ضعفك . يشدك لطريق ربنا دايما . هو الصديق اللى بتمشى معاه طريق وانت عارف ومتأكد انه هو اللى محلى الطريق ده ويبقى ربنا بيحبك أوى لو أنعم عليك ويكون معاك البيست .
وانا ربنا بيحبنى علشان بعتك ليه" يلا احلا كلمتين علشانك يا سندي ❤️❤️ ايوه ليكي يا روح قلبي انتي معلش بس انا حبيت اشكر صحبتي لأنها فعلا أعظم حاجه ربنا بعتهالي  ليه  ربنا يديم اصدقائنا علينا نعمه يا رب .
**********
جاء يوم اخر 
وكانت ماسه يتجهز نفسها لأنها معزومه ولاول مره من بعد جوزه عند اهلا ادهم وكمان اول مره تروح عنديهم لزم تكون حسن المظهر 
لبست ماسه هذا الطقم  وقرره أنها اخيرا هتغير من نفسها وقد حسمت الأمر أنها ترتدي هذا الطقم 
ونزلت اللي الاسفل لتلقي ادهم وقف ومدلها ضهرو وبيتكلم في التلفون 
حس ادهم أنها وري ولف ليه واتصدم من هذه الجميله نعم يا عزيزي القارئ أنها في غايه الجمال بهذه الطقم المحتشم وباكتر عندكم اخده قرار ماسه أنها ترتدي الحجاب مما ازددها جمالا وأبرز ملامحه الجميله ولا تضع المساحيق تجمليه  جميله جدا 
كانت ترتدي هذا الطقم 👇👇
وقف ادهم لبعض ثواني يتأملها ويتامل شكله من بعد الحجاب هو من زمن وكان نفسه أنها تتحجب ولكن لا يريد أن يفرض عليها وقرر أنها تلبس عندما تكون مستعده  
يا من خطفت قلبه احبتكي يا اجمل خلق الله 
نزلت ماسه وهي تلحظ هذه العيون  التي  سوف تفترسه لا أنها افترستها بفعل نزلت ماسه وهي مكسوف جدا من نظرته 
وقفت ماسه قصد ادهم وقالت يلا 
فاق ادهم من شرودو ... وقال علي فكره كده شكلك احلا من الاول 
اتكسفت ماسه لأنها اول مره يغزلها .. وقالت شكرا 
ادهم ... طيب يلا 
وماشي سوي وبعد وقت وصلت لبيت  عائله الرفاعي 
وكانت ماسه مبهوره من شكل هذه الفيلا اه شافت فيلا كتير بس ده غير الكل تشبه القصر 
دخلت ماسه وهي مبهوره من شكل هذه الفيلا  نعم يا عزيزتي أنها كانت متصمم بعلا مستوي 
ادهم قال بضحك اقفلي بقاق يحسن حاجه تدخل جوي 
ماسه ... ياااععععا بارد 
ضحك ادهم وسحبها ودخلو 
كان الكل في استقبلهم 
سلمت ماسه علي الجميع 
 اسر اتي اهلا اهلا وانا اقول البيت نور طلع مرات 
 اخويه العزيزه عندينا
  ادهم بغيره ... احترام نفسك يا اسر 
  اسر .. واباااااا لا احنا وقعنا وبقينا نغير 
ادهم ... اسسسسر وقام جري وره  ضحك الجميع علي اسر 
اسر ... يا لهوي ياما  تعالي الحقني  يابابا خالص 
  ده أنا اسوره حبيبك يا مرات اخويا تعالي شيلي
 الوحش ده 
ماسه  وهي بتضحك شورت باديها وهزت كتفها 
  بمعني وانا مالي 
  اسر... ايه ده مراتك واطي اوي يا عم 
 مسك ادهم اسر وقال  انت بتشتم مراتي يلا 
اسر بخوف ... لا لا بشتم نفسي انا واطي ولله مش هي يقطع لساني 
 ادهم ايوه كده 
سعاد.... يلا يا ولد الاكل هيبرد 
   اتجمعوا  الكل علي السفره وابتدو ياكلو مع ولا  
 يخلو الجو من احديث المرحه 
اسر بخيث ... وقال ويا تري بقا مرات اخويه
 العزيزه الكل انتبه لكلمه اسر وكمل 
جاب ايه هديه لاخويا العزيز علشان عيد ميلاد 
  ادهم ترك المعلقه جامد الكل انتبه الادهم 
 محمود ... اسر  
 اسر.... احم انا  اسف 
ماسه بستغرب ... بجد انهارده عيد ميلادك مكنتش اعرف  هابي بيريز داي ومده أيدها وهي مبتسمه 
  قام ادهم بغضب  وقام مشي 
  استغربت ماسه فعلاته 
اسر ولله اسف افتكرت أنه نسي الموضوع 
وقام يلحق ادهم 
محمود اقعد يا اسر 
ماسه ... طيب يا جماعه في ايه حد يفهمني 
سعاد تعالي يابنتي واخدتها وطلعت لغرفه كانت مقفوله ودخلت 
  كانت الغرفه عباره عن صور كتير متعلقه 
  استغربت ماسه ما كل هذه الصور لطفلين صغيرين وهذه المراه الجميله التي تشبه كثير ادهم
  شعره الاشقر بيضاء لون عيونها ازرق كما كانت  
 فوله وانقسمه نصفين بين هذه المره وادهم
 استغربت ماسه 
 صور كتير جدا ياااه كانت عائله سعيده 
  الجده مسكت صوره وقالت 
ده بقا يا ستي ام  ادهم واسر 
  كانت انسه طيبه جدا وكانت بتحب ولدها جدا  وكان اليوم عيد ميلاد ادهم قررت  امه تعملو مفاجاه جابت الحاجه وهي ريحه تشتري لاسف عملت حادث كبير 
دخلت في عربيه هي والأسواق اتوفوه والعربيه 
  اللي خبطهم كان فيه وحده واتنين رجاله واخد
 عاش ومراته وصحبه اتوفو 
وكان ادهم في العمر عشر سنين كان شخص مرح زي اسر كده لانه كان متعلق بولدت جدا ومن بعد وفاتها وهو ببكره اليوم ده يوم ميلاده  ومن كل سنه 
وبيذهب عند قبر امه ويقعد هناك طول اليوم هناك
  انا عوز طلب.
 منك يا بنتي روحي طلعي من اللي هو فيه صدقيني ادهم طيب جدا بس من بعد الحداثة ده وهو مش بيحب يتعلق بحد علشان
 ميتسبش ولا يبعد عنه خليكي جنب يا بنتي  روحي يا بنتي رجعلي ادهم بتع زمان  عوزه حفيدي يرجع زي زمان ده طلب من ست خالص اخر أمنيتها 
   انها تشوف حفيده عيش حياتو كويس ومبسوط وقعدت تبكي 
وماسه كل ده ودمعها نزله يااااه كل ده وانتي مستحمل اصعب حاجه الفراق  علشان كده علطول يبعدني عنو وعوز اكرههو فيه ويقول هنتقم منك يعني النظرات اللي بتشفها في عيونه ده اللي               
  مليانه حب مش وهم منها لا فعلا بيحبها بس خايف يخصرني ههه 
وقالت بفرح طيب هو مكان المقابر فين  اوعدك 
  اني ارجع لك حفيدك احسن من الاول كمان 
  الجده بفرح وشكرتها بمتنان واعطتها العنوان 
ماسه اخدت العنوان ونزلت جري علشان تلحق ادهم 
ذهبت ماسه اللي المقابر ملقتش ادهم استغربت ماسه أنه لسه موصلش مع أنه مشي قبلها 
  فا ذهبت ماسه وأخرجت هذه الحاجه من السياره باعتها 
وبعد وقت 
دخل ادهم المقبره وبيده بوكيه من الورد ويتفاجا   
  ادهم ببرتريه من نوع الديجيتال اللي مش عارف ايه هي ابحثوا في جــ.وجل وانتو هتعرف  
  يوجد فيها سيده جميله تشبهه كثيرا ويديها  موضوعه فوق كتفه وهو مبتسم وكانت هو ووالدتها امتلأت عينه بدموع ثم يجد تورته كبيره وعليها نفس الصوره وعليه شمعه بسنه الثلاثون 
ادهم بدموع ... عم عبده عم عبده انتي فين 
  متنديش علي حد لاني انا اللي عملت كده وكان هذه الصوت اتي من الخلف وكان صوت ماسه 
ادهم شده لحضنه بدون وعي  وكانت ماسه مصدومه  من رده فعلا لأنها كانت متوقعه أنها يزعق فيها إنما العكس فاقت من شردها  عندما  شعره بماء يبلل شعرها لترفع رأسها بصدمه وتره يبكي حقا انها يبكي لا ل مره يظهره ضعفه لأحد اول مره اشوف بضعف ده 
ادهم بدموع وهو في حضنها 
وقال بصوت مبحوح .. عدا عشرين سنه علي فرقها 
وحشتني وحشني اوي تعرفي الصوره اللي انتي عملها ده أنا حبتها اوي شكرا بجد  عارف في العشرين سنه اللي عدو دول كنت بكره اليوم ده وبكره حد يعيدني ولا احب اسمع كلمه كل سنه وانت طيب عارف ليه لأنها مات مات في نفس اليوم ده اليوم المنحوس  عوز بس اشوفه احتضنها اقولها حاجه كتير اللي جويه نفسي طبطب عليه زي باقي العيال يا ماسه  اقولها اني ابنك اشطر وانجح ظابط واكبر  رجال أعمال مشهور  كنت اجي هنا كل سنه واحكلها ابنك عمل كذ وكذا بس نفسي أنها تخصني في حضنها اه جدتي تحول تسعدني وتعوضني انا واسر وبابا اللي واقف معانه ورفض يتجوز بعد ماما 
وكنت اجي هنا كل سنه علشان بحس بيها بطبطب عليه بسمع جملتها الاخيره كل سنه وانت وانتي طيب علشان مسمعش الجمله ده من حد تاني غيره جمله كنت باجي احكى معاها بالساعات واروح اکمل عياط وحزن انا فقدت حنان الام والطيبة والضحكة وشلت الحزن من صغرى انا اتعس انسان ف الدنيا  يا ماسه 
ماسه ...ااشششش اهدا خد نفسك وأهدا 
ادهم  يبتعد عنها ويشفها  ليرى وجهها الاحمر من الخجل وبتبكي علي عيط ادهم 
ادهم ... انا اسف يا ماسه 
ماسه ..قربت منه ومسحت دموعه وقالت عارف
   اني دموضوع وفاه ولدتك مآثر فيك وموضوع حساس 
جدا بس المرادي عيد ميلادك انا حبه اشركك فيه 
ادهم بابتسامة ... موافق
ماسه .... يبقي  هتسمع كلامي عشان في مفاجأت
  كثيرة اوى محضراها اتفقنا 
ادهم  ينظر اليها بنظرة وكأنة طفل صغير الذي لقي حنان ولدته من بعد طول غياب .... اتفقنا 
ماسه مسكت ايدو وقالت يلا 
واخدت واخدتو واتمشو ولعبة ومع اسرار ماسه أنها عوزه تروح الملاهي ادهم اخير وافق ورحو ولعبو ولا يخلو الجو من الضحك ومشاكسات ماسه الادهم وادهم طلع جانب الطيب اللي فيه والطفل وكان هذه بسبب ماسه 
وانتهي اليوم وكانت ماسه تعبت جدا من شدت
 الرهاق واخدها ادهم وصلو فيلا وخده لداخل 
وقال شكرا يا ماسه بجد شكرا انا ممتنا ليكي جدا 
 ماتشكرنيش يا ادهم انا عملت اللي يسعدني انا
   مش ليك ها ههههه يلا انا هنام مش قاده 
سحبه ادهم اللي حضنه ماسه اتكسفت جدا 
ادهم ادهم بنعمل ايه 
وقال عارفه انهارده اسعد يوم في حياتي اولا لانك 
  اتحجبتي وشكلك ما شاء الله قمر فيه واتمنا انك تفضلي كده ديما وثانيا انك خرجتيني من اللي انا فيه شكرا وبعد عنها هههه ايه ده وشك احمر كده ليه 
ضربته ماسه في صدره غلس وجي تمشي شده ليه تاني وتخبط في صدره العريض 
وبصت في عيونه وتاهت في زرقان عنيه  وقالت بدون وعي عينك حلوه اوي 
ادهم بخبث وقرب اكتر منها عيوني بس ماسه تق تق كل حاجه حلوه فيك وضعت يده علي فمها وصوت ايه اللي انا بقوله ده ضحك ادهم بشده وكانت في خصله متمرده علي جبينها  ماسه رجعه اللي الخلف وقال بهيام انا بحبك يا ماسه 
ماسه مصدومه ..ايه ده ادهم ادهم يعترف بحبه وات 
ادهم بضحك ... بيزغط بط ههههه 
ماسه  ومذالت الصدمه ماثره فيها .. لا لا ادهم انتي كويس  انتي سخن ها وضعت يدها علي جبينه  ملقتش في حراره 
ادهم نزل أيد ماسه ..وقال بقولك بحبك بحبك 
ماسه من صدمه اغم عليها .. ادهم بخوف بيخبط علي خديها ماسه ماسه ماسه فاقت هو انا بحلم صح 
ادهم .. لا مش حلم وحضنها 
ماسه حضنتها وقالت وانا كمان بحبك 
ابتسم ادهم يسعده وكانو امتلك ادنيا وما فيها 
حملها ادهم وقال موفق تبقي مراتي قدم ربنا ومش علي ورق وبس ماسه هز رأسها بكسوف واستخبت في حضنه ضحك ادهم وقال 
ادهم وقال ..طيب الاول تعالي نصلي ركعتين  وبعد وقت
  ادهم شال ماسه  في حضنه ( و سكت شهرزاد عن الكلم غير مباح ) . احم احم ملناش في الكلم ده ايوه 
وادهم حضنه وباس راسها بحنيه ...وقال انتي دلوقتي بقيتي حرم ادهم الرفاعي  شــ.رعا وقانونا
ماسه منطقتش من  شده الكسوف وحطت راسها علي صدره ونامت.
بعد خصلات شعرها اللي كانت مغطيه وشها وباسها من عيونها وضمها لحضنه اکثر وناموا ..
الشمس اشرقت تعلن عن بدايه  يوم جديد علي ابطالنا 
في غرفه عصافير الحب هههه بهزر 
في غرفه ادهم 
لتبتدي ماسه بفتح عيونها وهي في حضن ادهم  افتكرت الذي حدث ليله  أمس  اتكسف وخبط وجهه 
في ص*در ادهم 
وابتسمت بحب وقبله علي جبينه وحضنته بحب 
ماسه .. ادهم ادهم 
.....
وقالت ... ادهم اصحي بقا حبيبي اللي يشوفك وانتي صاحي مشفكش دلوقتي وانتي شبه البيبي صغير يا لهوي يختي كميله هههه 
ماسه دومي دومي 
ماسه ... يوه هو نومه تقيل ليه كده 
حولت تفوقه وقالت هو واخد منوم ولا ايه وقالت بخبث ماشي يا ادهم وقامت دخلت الحمام وملاه جردل مياه وخرجت وقالت أنا مخلتكش يا ادهم تكره النوم مبقتش انا ومسكه الجردل وخرجه انصدمت بهذا الصدر العريض 
ماسه خبت الجردل ورها وقالت اااه حيطه  ايه يا عم مش تخالي بالك في ناس قصير بتعدي الطريق وسع وسع ده انتي حيطه 
ادهم بخبث ... انا حيطه ها وايه اللي حطه وري ظهرك ده 
ماسه بتنظر ليه وبترمش عيونه زي الاطفال البريئه ...انا ولا حاجه وخرجت ايد وبتشوره اهي ولا حاجه 
ادهم ولله طيب الحاجه ده بتعمل ايه وركي ها 
ماسه ... ها لا لا  انا  ده أنا اه كنت هطلع هزقي الزرع بره اه هزقي 
ادهم ... يا شيخه 
ماسه بضحك مشاغبه ... اه شفت انتي ظلمني 
ادهم وانا ما يردنيش تعالي اصلحكك وغمز ليها 
ماسه ... اععععاااا قليل الأدب مش كفايه امبارح  انتي مش بتـش*بع 
ادهم بيتسفزها .. هو حد بتــ.شبع منك بس  وبيقرب منها وهي مغمضه ومسك الجردل من غير ما تحس 
ودلقو عليها 
مسه فتحت عيونها بصدمه وبتشهق  هااااااا 
ااااادهاااااااام ولله ما انا سيبك وخرجت تجري وره 
ادهم جري الخارج وهو بيضحك بصوت عالي 
ومسكت ماسه خرطوم  وفتحته الميه وغرقت
وهو بيجري رح ادهم وقع علي ضهرو 
ادهم .... اه ظهرررري  كسرتي ضهري يا شيخ منك لله اه ما التهاني علي راجل ياختي قالها بصوت بنات 
ضحكت ماسه علي منظره وحولت تبعد لكن ايد ادهم كانت اسرع ومسكها وقعها عليه فوق وقال كده كسرتي ضهري اعمل فيكي ايه 
ماسه ... فراخ بانيه هههههه
ادهم زقها بت بت امشي يا بت من هنا 
وسند نفسه وقام وهو ماسك ضهره زي الوحده الحامل هههههه
قعدت ماسه تضحك عليه وعلي منظره 
احسن احسن علشان تبوظبي شعري بعد كده 
ادهم بغيظ قرب منها وشالها علي كتفه ودخل بيها الغرفه وووو 
البارت كبير ورمانسي اهو ونفذت الوعد اني انزل كل يوم تفاعل بقا كتير لاني خالص الروايه قربت تخلص عوزه تفاعل وتعليقات علشان استمر وتحمسوني اني أطور نفسي واتمنا انكم اتفاعلو علي الفصل لاني ولله تعبت جامد فيه 
 اشوفكم يوم الأحد أن شاء الله دمتم في امان الله وحفظه ❤️❤️


يتبع الفصل الثامن والثلاثون  اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent