رواية ماسة الأدهم الجزء الثاني 2 الفصل الرابع 4 - بقلم هند علي

الصفحة الرئيسية

رواية ماسة الأدهم الجزء الثاني 2 البارت الرابع 4 بقلم هند علي

رواية ماسة الادهم الجزء الثاني 2 الفصل الرابع 4

ادهم ابتسم وقال  ..  معتز من ساعه مــ.وت ماسه  وهو مختفي ومحدش لقي من البوليــ.س بس انا رجعت تاني وقال بعيون كلها تحدي
 وصقر رجع من تاني وهلقي مراتي وابني وهرجعهم لحضني من تاني 
قالت سعاد ....ادهم 
ادهم .... نعم 
سعاد ...حبيبي مش مفرود تسال علي أهل ماسه وطمن عليه لانك من فتره وانتي مش بتشفهم 
اتنهد ادهم وقال حاضر يا سوسو 
تعالي معايا يا ياسين 
وماشي سوي رحو يطمنه علي أهل ماسه 
في منزل ولد ماسه 
اهلا اهلا اتفضل يا ابني ده زينب هتفرح اوي 
زينب زينب تعالي شوفي مين جي 
جات زينب بقلق مين يا وسكت وقالت ادهم ابني 
ذهب ادهم وحضنها وقال عامله ايه وقبل أيده 
انا زعلانه منك بس اول ما شفتك خالص مبقتش زعلانه 
معلش انتي عارف اني كنت تعبان بس دلوقتي روحي رجعتلي تاني 
زينب بصت بانتباه  رجعت تاني ازاي مش فهم 
قال انا دلوقتي اسعد انسان في العالم ده كله 
زينب ...ربنا يسعدك ديما يا ابني بس فرحنا معاك 
ادهم .... ماسه رجعت بنتكم عايشه 
وقف مصدمين 
زينب في لحظه حست انها مش قادره تتحكم في أعصابها ولسه هتقع احمد مسكها وسندها وكانت بترعش ويتنفس بصعوبه واخده وبعده علي الكنبه 
ادهم .. انتي كويسه يا زوزو في حاجه بتوجعك 
زينب ما ذالت في صدمتها وقالت .. بنتي عايشه بجد مش بحلم 
ابتسم ادهم وهز رأسه باه
كلم بيطلع بصعوبه منها . ..ط.طيب خدني عنديها بسرعه 
ادهم .. بس 
زالت الابتسام من علي وجهم .. احمد .. بس ايه يا ابني 
ادهم بص ل ياسين  قال بصرحه مش عارفه مكانه 
طيب هتعمل ايه انا عاوز بنتي 
وعد انا هلقيها انا عندي حل قال ادهم بتذكر 
جاسي هي اللي هتعرف منها كل حاجه 
مين ده قالت احمد والد ماسه 
زي ما سمعت من فهد أنها اللي المربيه بتعتو 
فهد مين انا مش فهم يا ادهم 
قعد ادهم جانب زينب وقال حفيدك ماسه خالفت وجابت ولد زي القمر 
بجد 
اه ولله 
انا هلقيها 
ادهم قام وكلم في تلفون 
الو يوسف ازيك انا هبعتلك صوره وحده عوز كل معلومات عنها 
ماشي 
متقلقيش وعد  من ابنك اني هلقي بنتك وحفيدك انهارده قبل بكره 
*********
فجاه بابا خبط 
استغربت جاسي مين اللي هيجي في الوقت ده 
وقامت فتحت واتصدمت 
من كل اللي وقفين قصدها 
جاسي .. انتو مين 
ياسين ... مساء الخير 
رهف بغيره وقالت .. ده بيت مدام الينا 
جاسي بستغراب ... لا 
رحمه بقلق ... طيب عنوان فين 
جاسي .. انتو مين وعوزين ايه 
اسر .. بابتسامه ... عوزين مدام الينا وفهد 
رحمه بغيظ من اسر الذي يبتسم ل جاسي 
وكذلك  رهف متغظ من  ياسين 
رحمه بحنق ... هما مبسوطين ليه كده 
رهف وهي بتبص علي جاسي ... مش شايفه شكلها عمل ازاي بيضه وعنيها ملونه وشعر أصفر الناعم وعمله زي الممثلين 
رحمه عادي يعني مفهاش حاجه يعني 
ضحكت رهف وقالت اه بأمره جوزك اللي عنيه مش متشاله من عليها ومنشكح ازاي
رهف .. بصي كده اسر نفس تخلف العقلي بتع ياسين بس اللي عند اسر زايد حبتين تلاته شويه 
بص لبعض بغيره وجري علي جوزها ومسكت ايدو 
جاسي ... طيب حضرتكم عوزين حاجه تاني انتو سالتو وانا جوبت بعد اذنكم 
لسه هتقف  ياسين حط رجله ومنعها وفتح الباب تاني 
ياسين .. استني بس الكلم اخد وعطاء وتعالي نقعد وسحبها وقعدو 
شهقت رهف وبصت ل ياسين  
قرب اسر وقعد وقال والقمر اسمها ايه 
ابتسمت وقال .. جاسي 
اتصدمت رحمه من اسر ومتنحه 
ياسين .. يا سبحان الله  حتي اسمك قمر 
رهف .. قمرنا بستر يا ياسين ها من دي قمر 
ياسين بابتسامه مشاكسه ... اهي وشاور علي جاسي 
كده ماشي ماشي يا ياسين  الكل* تعالي يا رحمه 
وقالت رهف ... انتي متجوزه بقا يا جاسي 
جاسي .. لا 
رحمه .. ولا مخطوبه 
جاسي .. برضه لا 
رهف .. ده هايله 
رحمه ...اوووي 
رهف .. ده جباره جباااااره 
اسر... هما ليه بيعملو كده 
ياسين .. الواضح اني اتقفشنا 
اسر .. الله يطمنك
ياسين .. الله يسلمك يا حبيبي 
هنام علي السلم انهارده 
شكلو كده 
احيه 
بصو عليهم ليهم وخدين جاسي وبيتكلمو بيضحكو 
لحقوق اتصحبو دول 
قطع كلمهم دخول ادهم وجاسي بعد ما شفت ادهم كشرت وبصت ليه بستغراب 
وقالت انتي جاي هنا ليه 
ادهم .. جاي عوز ماسه 
مين ماسه ده 
رهف ...قصدي الينا 
انتو تبعو بقا صح 
كل هز رأسه 
بس هي مش هنا اتفضل يلا باره 
بس الملف مكتوب فيه اني فهد كان عايش هنا يعني الينا هنا 
انا قولت لا مفيش حد بره 
انا مش خارج غير لما اعرف مراتي فين 
جاسي بخوف .. انا قولت هي مش هنا ولله وكمان هي رافضاك نهائي 
ياسين ...يعني ايه رافضي 
جاسي ... كلمتها وقولت ليها اني اجي لحضرتك افهم عملت  معها كده في المستشفى بس هي رافضاك خالصت 
ومش عوزه حضرتك توصله خالص 
نعم
قال ياسين .. معني كده أنها عارف ادهم كويس علشان كده رافضه 
رحمه .. أو تكون فاقده الذاكره 
ادهم رجع لوره بحزن وقلبه وجعه معقول تكون في وعيها بس ليه تعمل كده وتسبني طول السنين ده في العذاب وهو ثاني حبها وكان عايش عليه وهي غدرتو لا مش معقول ماسه عمره ما تعمل. كده 
ادهم .. قصدك أنها في حاله طبيعيه 
اه اكيد 
ياسين ..  طيب هي كانت عايش فين هي وابنها 
جاسي  ... كانت مع بنتها وجوزها عايشين في المانيا. 
اتعصب ادهم جمد عند سمع كلمت جوزها هل هي  نسيت معقول اتجوزت لوحد تاني وفجاه اتخيل وهي حضـ.نه وحد تاني ضم ايدو بغضب وعروق يده ضهرت 
اسر خاف جدا علي ادهم ... ادهم انتي كويس 
ادهم زق اسر ورح نحيت جاسي وقال هي فين انتطقي 
مش هقدر اقولك 
ادهم وهو مش في وعيه قرب من جاسي وييخــ.نق فيها 
ياسين واسر اتصدمو وبيحولو يبعدو ادهم عنها 
ورهف ورحمه بيصرخ وجري علي زين 
مراتتتتي فين انطقيييي 
كل بيحول يبعد ادهم عن حاسب اللي بتخــ.نق هتموت 
ياسين .. ادهم فوق افكر في ابنك محتاجك فهد محتاجك 
بعد ادهم عن جاسي وهي مش قادره تاخد نفسها  وبتكح جامد 
ادهم رجع لوعيه وشاف  المنظر  وجري عليه انا اسف آسف معرفش انا عملت كده ازاي 
اسر ... اهدي خدي نفس بهدوء مفيش حاجه اهدي 
جاسي بتبكي وخائف جدا من ادهم بس مستغربه الحنيه بتعتو ده ازاي بيعمل حلو دلوقتي ومن شويه كان بينموتها 
جاسي بخوف .. عوز ايه مني
ادهم .. ولله العظيم مش عوز حاجه غير مراتي وابني 
انت عوز تفهمني ازاي بتقول علي مراتك وهي موجوده ومخلفه 
ادهم اتعصب بس ياسين منعه 
اهدي وهنفهم كل حاجه 
ادهم .. انتي تعرف عنها ايه 
جاسي .. اعرف انها مدام الينا اللي يشتغل معها من ست سنين وهي دكتوره مشهوره وانا متكفله برعايه ابنها فهد وتربيتو 
تعرفي حاجه عنها تاني قبل الست سنين دول يعني من سبع سنوات كده كانت فين بتعمل ايه حياتها عمله ازاي وليه رجعت. مصر 
جاسي .. لا 
طيب مسمعتش أنها كانت متجوزه قبل كده مثلا 
برضه
لا انا دائما لما كانت في المانيا ومجبتش سيره قبل كده وهي عايش عادي دائما شغلها رقم واحد في حياتها هي وابنها  وجوزها شخص كويس بس انا وفهد رجعنا مصر بس المدام كانت ممنوع تنزل مصر 
بصو ليه بانتباه  
ليه ممنوع تنزل مصر سألها ادهم 
علشان جوزه  رافض نزلها  وكمان علشان في ناس حول يقتــ.لوها هنا قبل كده 
تفقيل اكتر 
جاسي ... بصرحه اللي سمعت. قبل كده اني حد حول يقتل المدام وكان في  شخص اللي بيحبه  وكان مجنون بيها بس بسبب جوزها 
 اتخطــ.فها  وبعديها عملت حدث وجوزها اخده وسفرها ومن ساعتها منعها من نزول مصر 
والحادث ده متعرفيش من امتي 
.. تقريب من سبع سنين 
ادهم ... شفت مش قولت انها ماسه
جاسي .. انا جوبت علي كل الاساله بتعتكم بس انا من حقي افهم في ايه 
ادهم .. اوعدك احكيلك بس الاول تقولي علي مكانها 
ماشي وقالت علي العنوان وادهم حكاها كل حاجه 
بصت ليه جاسي بستغراب وقالت 
انا عرفت دلوقتي حلم اللي بتحلم بيه سببو ايه 
حلم ايه ده 
كانت تحلم بشاب كان حضنها وهو حضنها ومضروبه بنار وبيبكي وناس حوليه 
اكيد ده أنا انا يوم الحــ.ادث حضنها واهلها جم هناك 
ممكن تكون 
ياسين .. يعني ممكن تكون ماسه 
ادهم ... طبعا 
جاسي .... طيب انا هوديكم عنديها 
كل بفرح بجد 
ابتسمت جاسي ... وقالت هي ساعدتني كتير وجب دوري علشان اساعدها 
قامو ومشيو اللي قصر الينا 
دخلت جاسي اوضتها وشفتها بتجهز ولبسه 
الينا بصت ليها بستغراب 
الينا .. حمد الله على سلامتك بتبصلي كده ليه 
جاسي .. مفيش انتي خارجه 
الينا بنفس الابتسامه ... اه عوزه أخرج انا وفهد شويه 
جاسي .. طيب انا كنت 
قطعها كلمها الينا وهي مصدومه .. ايه ده اللي اللي حصل رقبتك 
جاسي بتوتر لا مفيش ده خدش بسيط 
حدش ايه ده ده ده ايد حد متعلمه علي رقبتك 
انا كويسه والله 
تعالي اوديكي مستشفى 
جاسي.... اهدي بقا واسمعيني كويس 
الينا ....في ايه 
جاسي ....في ناس تحت عايزين  يقابلوك ضروري 
الينا .. لا اعتذري ليهم انا خرجه انا وابني مش قاده اقبل حد كفايه شغل مش قادره 
جاسي ... مش شغل دول ناس تهمك 
الينا .. ناس تهمني ازاي 
هتعرفي كل حاجه وشدت ايديها ونزل
يا تري الينا هتعمل ايه لما تشوف ادهم تاني وهل هي مش فاقده الذكره ويتمثل طيب لماذا ؟!
هتعرف كل حاجه في الاحداث القادمه 
رواية ماسة الأدهم الجزء الثاني 2 الفصل الرابع 4 - بقلم هند علي
أيمن محمد

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent