رواية ماسة الأدهم الجزء الثاني 2 الفصل الثالث 3 - بقلم هند علي

الصفحة الرئيسية

رواية ماسة الأدهم الجزء الثاني 2 البارت الثالث 3 بقلم هند علي

رواية ماسة الادهم الجزء الثاني 2 الفصل الثالث 3

في أحدي المستشفيات الخاصة اندفعه اللي أحدي المكتب الأطباء بوجه لا يبشر بخير
بتخوني يا مازن ولا وكمان في عز النهار ها وكانت هذه صوت ضحي الغاضب 
مازن بصدمه من منظر ضحي  
"تعريف مازن اخو رحمه وضحي البنت اللي عايش معهم كانو بيحبو بعض من وهم صغار  ودلوقتي كتب كتبهم بعد ما خالصو كليه طب واشتغلو سوي في نفس المستشفى ."
مازن وقف من منظرها  وهو لا يفهم شي  مما تقوله وقال بهدواء ...ينفع تقولي مالك  في ايه ايه اللي حصل لكل ده وليه بتقولي عليه خايــ.ن ايه اللي بتقولي عليه 
ضحي بكاء  ... ادخل عليك المكتب الاقيك ماسك أيدها ولا وكمان سرحان في عينيها  طيب استني نعمل فرح بعد كده و خانــ.ي برحتك وفتحت في  البكاء 
واقف مازن مش مستوعب الكلم اللي ضحي بتقولو 
مره وحده صفر ويصفق ... لا برافو يا ست ايه الدور الجاي بقا علشان اعرف .
ضحي .. انتي بتريق عليه يا مازن 
مازن وقف يستوعب... انتي هبله ولا هبله بت بت روحي انا ورايه شغل مش ناقص شغل هرمونات ده من علي الصبح 
ضحي ... انتي خالص مبقتش تحبني 
مازن وهو يذهب ليقعد مكانو  ... اه مبقتش احبك وهخدك تخليص حق 
ضحي ... كده يا مازن ماشي واخدت بعديها وجي تمشي 
قام بسرعه وقفل الباب اللي فتحت ولفها ليه وبص في عيونه اششششش متبكيش صدقيني انا عمري ما هخونك ولا هبص لوحد بره انتي بيهم كلهم 
احم احم يا جماعه انا هنا 
ضحي.... اعععععا انتي لسه قعده واستخبت في حضن مازن بكسوف 
ضحك مازن وقال أحم معلش يا مدام اصل الهانم بتغير حبتين تلاته 
خبط ضحي في صدره وقال ...اتلم يا مازن الزفت 
ههههههه يا مدام انا وحده مريضه وجايه اكشف جوزك مش بيخونك يا مدام 
اقوم أنا يا دكتور اماشي 
ضحكه ضحي وقالت بمشاكسه ... انا عارفه أنه مستحيل يبص باره  اصل اصل كنت بحب ارخم عليه 
مازن بجديه .. انا اسف يا استاذه نهي 
ضحي بتحب تهزر 
نهي .. لا عادي ولا يهمك يا دكتور بعد اذنك 
وخرجت .
مازن لف ليها وقال ... عجبك الهزار ده 
ضحي بضحك بمشاكسه .. انتي عرفني بهز صحي ها أنا اسف 
خالص يا ضحي يلا علي مكتبك 
ضحي .. خالص بقا يا مازن .
مازن مسك وجهه بحنان وقال لو عوزه تهزري يبقا لوحدين مش قدام حد ماشي 
ضحي .. من عيوني يا جمر انتي 
مازن بضحك .. جمر مش كانت قمر 
لا جمر عندك منع في كده 
مازن رفع ايدو بستسلام ... ابداً
وضحك وحضنها 
********
جري ورا عربيتها وبيصرخ باسمها  وبينادي عليها 
في الحظ ده كانت الموظف رن علي ياسين وخبر كل حاجه وياسين جيه وقف العربيه وجري وري ادهم 
يلاحقه ومسك  دراعه 
ياسين .. ادهم مالك
ادهم زق ياسين وفضل يجري باقصي سرعه علشان يلحق ماسه وقع في الارض بص  لسماء وصرخ بكل قوه 
ادهم .... يااااارب يا رب 
ياسين جري علي ادهم وقفه وحضنه ... مالك في ايه ادهم انتي عمرك ما ضعفت كده 
ادهم شفته شفت ماسه هي وابني فهد صدقني رجعت رجعت وحضنتها بس ليه رجعت مشيت تاني حرام عليه ليه بتعذبني كده ليه بعدت عني ليبيه 
ياسين اتصدم وبعد عنها .. ماسه ماسه اذاي يا ادهم ماسه ماتت فوق بقا الذي كان انتي اللي دفنتها بايدك يبقا ازاي ترجع  ده ماتت بقلها سبع سنين فهمني ازاي ترجع ها انت مجنون يا ادهم فوق من الأوهام ده 
ادهم .. ولله رجعت وحياه بنتك ماسه مراتي وابني عايشين 
سكت ياسين عندما ادهم مستحيل يحلف بشكل ده  وعيونه اللي كلها ثقه ومستحيل يبقا اوهام 
طيب ازاي 
ادهم .. انا هلقيها واعرف ليه بتعمل كده 
ياسين .. ممكن يكون شبيه ليه 
ادهم .. انا مش اهبل علشان معرفهاش انا اقدر اميزها لو كانت ما بين ملون وحده شبه لاني ده بيحس بيها بيدق اول ما بيشفها وبيشور علي قلبه 
طيب والعمل ايه انتي نوي تعمل ايه 
مش عارفه اول مره دماغي تقف كده  بس وعد اني هلقيها وهرجعها هي وابني .
************
كانت   ماشيه في الشارع فاضي وبتبكي قاده تستوعب ان جوزه وحب حياتها يعمل كده وماشي تايهه ومكنتش عارفه تروح فين أو تعمل ايه 
ماشيه مش وخده بالها حاسببب
كانت في تاكس جاي أمامه خافت واغم عليها 
الراجل نزل وحملها 
ومشي بيها الي المنزل 
وبعد وقت فاقت
منه ..وهي ماسكه دماغها اه دماغي 
حد دخل .. انتي فوقتي يا بنتي الف سلامه عليكي قومي يا بنتي ده الحج اتخض عليكي استني اندي عليه يا حج يا حج اسماعيل تعالي البنت فاقت 
دخل راجل يبن عليه الطيبه وكبر السن 
الف سلامه عليكي يا بنت انتي كويسه 
هزت منه رأسها باه 
قال الحج اسماعيل اكيد أهل قلقني عليكي خدي تلفون يا بنتي رني علي اهلك طمنيهم 
منه .. بنفي لا مليش حد 
قالت مرات الحج اسماعيل ياعيني عليكي يا بنتي يعني مقطوعه من شجره أضافت بطيبه وحنان  اقعدي هنا معايه هشيل فوق راسي مش كده يا حج 
منه بنفي لالا انا مش هينفع 
زوجت الحج بطيبه ... يا بنتي انا معنديش حد وقعده لوحدي والحج  بيشتغل ليل نهار وانا معنديش عيل  انا حبيتك ولله واعتبرتك بنتي اللي ربنا مرزقنيش بيها 
بكت منه وحضنت هذه المره الطيبه 
احم انا هخرج اجبلكم عشاء لو حسه بحاجه يا بنتي قولي وجيب الدكتور 
هزه منه رأسه ب لا 
وماشي الحج اسماعيل 
انا هخرج يا بنتي هروح احضر الحاجه قبل ما الحج يجي وانتي استريحي ونامي 
منه ....شكر بجد ليكي تعبتكم معايه بكره أن شاء الله همشي مش هتقل عليكم 
.. لو قولتي كده تاني هزعل منك يا بنتي وانتي تقعد هنا معانه  اللي هو اسمك ايه 
اسمي منه منه يا 
انا حنان يا بنتي لو عوزه تقولي يا ماما قولي 
حاضر يا ماما حنان 
يلا استريحي شويه وسبتها وخرجت 
قعدت منه تبكي 
يارب هو انا ليه مكتوب العذاب دائما اااه يا رب ونامت 
**************
دخل ادهم الفيلا وهو مبسوط وكانت رحمه في المطبخ ورهف قعده بتلعب ماسه الصغيره 
سعاد قعده وبتقراء في المصحف اتصدقت لما شفت ادهم داخل هو وياسين 
ادهم دخل وقعد جانب سعاد وهو مبسوط 
سعاد ... مالك يا حبيبي 
ادهم .. لقتها لقتها شفتها يا سوسو 
سعاد بستغراب ... شفت مين 
ادهم ... شفت ماسه مراتي وابني فهد
سعاد ...بجد فين
في مستشفي كانت هناك وشفتها وشفت ابني كان زي القمر وشبه ماسه 
بجد
ياسين وقف مصدوم من سعاد وازي تصدق اني رجوع حد وهو متوفي 
كانت رحمه في المطبخ بس طلعت وسمعت الكلم ادهم ورهف سابت بنتها تلعب في الالعاب ووهي فرحانه 
واسر اللي جي من فوق وهو ماسك ابنو ومستغرب وقف يشوف في ايه 
وقف جانب رحمه وقال .. بت رحمه هو في ايه 
اششششش 
بت هم بيوزعو فلوس ولا ايه ومستنيه دورك 
بصت عليه بقرف اششششش 
يا بت المجــ.ونه حد يقول لجوزو اششششش 
اششششش 
و لله  طيب خدي ابنك بقا اقف زيكم في طبور العيش ده 
وقف يسمع اللي ادهم بيقولك 
سليم قعد جانب سعاد 
وقال انتي مصدق الكلام اللي بيقولوا ده 
سعاد .. طيب ليه لا 
انتو هتجنوني ازي حد مات يرجع تاني ولا وكمان معها عيل ده كلم مش مفهوم ولا حد عاقل يصدق 
رهف .. ياسين خاليني نفهم الاول ما ممكن يكون كلمه صح وطلع ماسه عايش فعلا 
تتنهد ياسين بضيق من كلام رهف وقال ... طيب ليه ادم عايشه مجتش معاك وكمان معرفتش أنها جوزها  زي ما بتقول انها ماسه  
ادهم ... معرفش ممكن تكون فقده الذكره أو حد مهددها  واضاف بتحدي وقال وانا هلقيها وهثبت أنها عايشه 
اسر قصدك ايه أنها مهدد 
ياسين بتفكير وقال .. ممكن يكون معتز قصدك 
ادهم ابتسم .. وقال برافو وقف وقال معتز من ساعه 
موت ماسه مختفي ومحدش لقي من البوليس بس انا رجعت تاني وقال بعيون كلها تحدي وصقر رجع من تاني وهلقي مراتي وابني وهرجعهم لحضني من تاني .
**************
في منزل آخر 
كانت المرأة الجميلة تلعب بنتها وبتجري خلفها ابنتها
وبيضحكو 
حور .. ليان تعالي هنا وكفايه بقا فرهدتيني 
ليان ... لا يا مامي  مث "مش" جاي 
حور وقفت وحطت يدها في وسطها بتعب ... بت
تعالي هنا لو جيت ومسكتك هنفخك 
ليان بتضحك وبتجري .. لااااا
زين وصل من شغل وشاف  حور بتجري خلف ليان وضع الشنطه في الارض ومشي برحه من غير ما حد يحس بيه وصل ل عند حور وحضنها من وسطها وهو ورها وابتدي يلف بيها 
حور اتخضت جدا بس عرفت انو زين وفضلت تضحك وهو بيلف  بيها 
وقفت ليان ويدها في وسطها براءه وهي بطمت شفايفــ.ا بغيره من ولدتها 
حور .. زين نزلني 
نزلها زين ولفها ليه وحضنها بحب ... وحشتيني اوي 
حور... انا اكتر 
قرب زين منها ولسه هيقــ.بله بس ليان من  الخلف شهقت 
ليان ... بااااابي
زين انتبه علي صوت بنتو وعيونه علي حور وشافها بتضحك عليه 
زين... اتقفشت صح 
حور .. ياس والغيره ابتدأ قبل بقا 
زين ... وشه احمر 
اه اووووووي ودخان بيطلع من اذنها 
زين بضحك..... احيه وقال حطه أيدها في وسطها وتانيه علي خده زي بيعت الخضار اللي علي اول الشارع 
حور حصل وناقص البانه  وتبقا كملت 
زين .. طيب ابعدي بقا وادعيلي 
حور بطبطب عليه .. متقلقش يا وحش ربنا معاك 
اصيله يا ام رحاب 
لف زين وهو مبتسم ولقها خالص هتفرقع وشها احمر 
زين ...حبيب بابي اللي وحشته خالص مالص 
ليان بغيظ ... اشششششش 
يمثل زين الخوف ابتسم ليه وقرب منها ونزل لمستوها ومسك أيدها وقبلــ.ها 
بصتله بعصبيه 
ليان وهي رفع صبعها في وجهه زين وقالت بغضب طفولي ...متقربش مني 
زين متصنع الحزن ... ليه مقربش بس 
علشان انتي بتحب ماما اكتر مني 
زين يا حبني انا معنديش اغلي منكم انتو الاتنين  واخدها في حضنه 
حور بخبث .. بس فيها أيه لما يحبني انا 
ليان ..ماث يحبك بث انا اكتي" ماشي يحبك بس انا اكتر "
حور .. لا بيحبني انا اكتر 
ليان بغضب وغيره  .. لا انا 
حور ..ليه يحبك انتي يعني 
ليان .. علثان "علشان" انا بنت وحضنتو 
حور بغيظ .. وانا مراتو وضمته 
ضحك زين علي غيرت بنتو عليه وخناقهم كل يوم بسببه 
وقعو هما الاتنين في حضنه وليان بتبعد حور من علي زين ابعدي يا ماااامي 
حور بعناد ... مش هبعد ها وخرجت لسانها كالاطفال 
قال زين .. بس حرام عليكم هفطس
ليان  بغضب .. اخرث "اخرس"
زين بضحك ... حاضر 
ضحكت حور علي بنتها وحضنتها بحنان وضمتها وزين ضمهم ليه وبفو هما التلاته في حضن بعض 
"يااه يا جماعه خدوني عندكم ايه العيله الحلوه ده😂😂😂 "
***********
في مكان آخر 
كانت نايمه وبتحلم بكابوس واشكال ناس مش عرفها ومش وضحه بس في واحد حضنها وبيصرخ وهي مضروبه بنار وحده مش قادره تتحرك وحد بيده حقــ.ن في محــ.اليل هي بتبكي لاني مش قادره تتحرك وحده حامل وبعدها وحده عربيه بتقلب بيها بتعرق وبتصرخ
.....لااااااااا  
وابتدت تتنفس بصعوبه وبتهج وجسمها بيترعش وعرقان 
وفجاه حد ضمها بخوف
بصت بصدمه لشخص ده جاب ميه وشربها وايدو بتبعد خصلت شعرها لخلف 
ويهدي فيها بخوف وهي بتبكي 
... اششش اهدي حلمتي نفس الحلم 
الينا ...اه 
قام فهد بخوف علي وامه وجري عليه وحضنها 
مالك يا مامي 
حضنتو الينا مليش يا حبيبي 
بص فهد لشخص اللي حضن ولدتو بفرح  
بااااابي وحضنه
... حبيبي قلبي 
الينا .. انتي جيت هنا اوي وعرفت مكان ازاي 
رنين علي جاسي وقالت اني نزلت مصر يا ريت متقررش تاني انا منبه انك تروحي في أي حتي اللي هنا صح 
الينا .. اسف اني مقلتش ليك بس 
... خالص محصلش حاجه انا هحجز طياره بكره ونسافر ووووو.
كيف ادهم هيثبت اني الينا هي ماسه ؟!

google-playkhamsatmostaqltradent