رواية نور الاسر الفصل الأول 1 - بقلم نوران جمال

الصفحة الرئيسية

رواية نور الاسر البارت الأول 1 بقلم نوران جمال

رواية نور الاسر كاملة

رواية نور الاسر الفصل الأول 1

في احد الشقق في حي من احياء القاهره
تستيقظ نوران فزعه بسبب الدخول المفاجئ لوالدتها .
نجلاء بصوت مرتفع:نور يلا قومي بقي كفايه نوم الساعه بقت 12 الظهر....
نوران بنعاس :خمس دقايق بس يا ماما ...
نجلاء بحده :بقالك ساعتين بتقولي خمس دقايق انتي لإلا تصحي دلوقتي لإلاا...
فقفزت نوران من علي السرير قائله بمرح: ليه التهديد انا صحيت اهو...
فتخرج نجلاء وهي تضحك على إبنتها الكبيره.
فتصحي نوران وتعمل روتينها اليومي وتصلي الصبح وتخرج وتنظر في الساعه وتجدها العاشره صباحا .
نوران بضحك:ماما عمرها ما هتتغير تقولي اصحي بقينا الضهر وفي الاخر يطلع الوقت قبل كده...
ثم فجأه تلاقي عمر بيجري ورا رودينا عشان ياخد منها التليفون بتاعه .
نوران بسخريه وصوت مرتفع قليلا:ايه شغل العيال ده يلا عشان ماما بتنادينا عشان الفطار...
عمر بسخريه :عيال علي اساس انك مكنتيش بتجري ورا رودينا امبارح عشان تاخدي منها الشوكولاته ....
رودينا بضحك:عيب عليك يا عمر كانت بتجري ورايا عشان المصاصه اللي بالفراوله.... وتضحك هي وعمر بشده .
نوران بغيظ :يعني قصدكوا ان انا اللي عيله .....
وتقوم تجري وراهم بمرح وغيظ في نفس الوقت"نسيبها بقا تجري وراهم "
ونروح شركه الجارحي هنلاقي الموظفين بيعملوا علي قدم وساق وفجأه يقفوا منبهرين بسبب ذلك الذي دخل من باب الشركه نعم فهو اسر الجارحي الملقب "بالقناص" يدخل بحضوره الطاغي وثقته في نفسه وهو يسمع تهامس الموظفات علي وسامته وحين يدخل مكتبه يجد فهد يرحب به ثم يجلس اسر علي كرسي مكتبه ويتحدثون عن اخبار الشغل وفجأه يفتح الباب ويدخل سيف السيوفي
سيف:عندي خبر بمليون جنيه....
فيرد فهد بمرح :بكره يبقي ببلاش ،ويضحك هو وسيف ثم ينظرون الي اسر يجدوه ينظر لهم نظره اخرستهم.
اسر بهدوء :ايه اللي حصل يا سيف...
سيف بجديه : الصفقه نجحت مع الشركه الايطاليه ومضوا العقد...
اسر بثقه :كنت متأكد انهم هيوافقوا عشان لو موافقوش هيبقوا هما الخسرانين احنا من اكبر الشركات عالميا.....
فهد ببعض من القلق: يا اسر الصفقه ديه كانت مهمه بالنسبه لشركه الهلالي وانا مستغرب ان هيثم الهلالي ملعبش بديله المرادي...
اسر بهدوء: انا برضه استغربت من هدوئه بس هو مش هيعرف يعمل حاجه هو عارف كويس جدا اني اقدر امحيه من علي وش الارض ....
سيف بمرح : ايه جو ذئاب الجبل ده لا انا جعان وعصافير بطني بتهوهو احنا نروح ناكل احسن....
فهد بضحك : طب يلا عشان متروحش مننا ويحصلك حاجه ويقولوا اسر السبب ههههه.....
اسر وهو يقف :طب يلا عشان لو متحركتوش دلوقتي هتموتوا علي ايدي بجد هههههه....
فضحكوا وخرجوا جميعا من الشركه.
اما في احدي المستشفيات .
نجدهم ينادون علي دكتور يوسف السيوفي ليقوم بالعمليه فهو من افضل دكاتره الجراحه في مصر وعند انتهائه يأتيه اتصال من سيف بأنهم ينتظرونه فيذهب لهم.

في قصر الجارحي
الاء بنداء :يا ماما يا مامااا....
هبه "والدتها"بخوف :ايه يا الاء انتي كويسه مين مات...
الاء بضحك :كنت بجرب الاسم بس يا ماما....
هبه بصراخ : انتي اللي هتخلصي عليا يا الاء مش معقول اللي بتعمليه ده في حد يعمل كده...
الاء بضحك :بعد الشر عليكي يا ماما هما فين اسر وحنين...
هبه بهدوء :اسر في الشغل وحنين في الجنين ولم تكمل كلمتها بسبب صراخ الاء
الاء بصراخ: اعععع عفريت انصرف انصرف..
حنين بضحك: عفريت مين يا بنتي انا كنت برسم بس تقريبا كده رسمت علي هدومي مش علي اللوحه هههه..
فضحكوا هما الإثنان..
فتركتهم هبه وهي تضحك عليهم وعلي جنونهم وذهبت لتفتح الباب لهند ومليكه وياسين وسلموا علي بعض وكان الجو ممتلئ بالمرح حيث ان مليكه لا تقل مرحا عن حنين والاء.

في شركه الجارحي الرئيسيه "الرئيسيه قام محمود ومراد وفريد بتأسيسها ويوجد فرع تاني لها امامهم قام اسر وفهد وسيف وبعض من مساعدات يوسف فيوسف رغم انه درس الطب الا انه درس اداره اعمال ايضا وقاموا بتوسيع نطاق الشركه "
يجتمع محمود ومراد الجارحي و فريد السيوفي مع جمال عبد القادر ومحمد عبد العزيز .
محمود بهدوء: يا جمال انت ومحمد من افضل الموظفين في الشركه وليكم خبره كبيره ده غير انكم ساعدتوا في تقدم الشركه وعشان كدا احنا هنديكوا اعلي منصبين بعدنا...
مراد بإبتسامه : وده يدل علي ان احنا هنبقي اصحاب ...
فريد بإبتسامه :وبالتالي هنشيل التكلفه ما بينا خارج الشغل...
جمال بإبتسامه فرحه :شكرا علي ثقتك فينا واحنا هنبقي عند حسن ظنكوا....
محمدبإبتسامه : وطبعا يشرفنا ان احنا نكون اصحاب...
فريد بهدوء:اولا يا جمال مفيش شكر بين الأصحاب ثانيا يشرفنا احنا كمان انكوا تكونوا اصحابنا...
محمود بإبتسامه : وبمناسبه صداقتنا احنا هنعمل حفله صغيره عندي في القصر عشان نعرف العائلات علي بعض وهتبقي بكره بالليل...
فوافقوا جميعا ثم ذهب جمال ومحمد لتكمله عملهم وهم فرحانين بسبب الصداقه الجديده"جمال ومحمد طيبين واذكيه ومش طماعين وكانوا فرحانين فعلا بالصداقه لانهم كانوا بيحبوا مراد ومحمود وفريد"
فريد بهدوء : انا عمري ما كنت هوافق ان احنا ندخل حد جوا دائرة صداقتنا بس فعلا جمال ومحمد كويسين....
مراد بهدوء : انا كنت براقب شغلهم هما امناء جدا وطيبين واذكياء...
محمود بهدوء: انا مش هدخل حد جوا صداقتنا غير لما اعرف كل حاجه عنه الاول وهما فعلا كويسين وسيرتهم كويسه وصعب نلاقي زيهم دلوقتي...
مراد بإبتسامه : احسنت الاختيار فعلا وانا هبقي مبسوط من الصداقه ديه...
فأومأ له فريد ومحمود بموافقه
مراد بضحك : حلو موضوع الحفله الكل هيفرح ماعدا اسر هههههه...
فريد بضحك :ده فولا وانقسمت نصين من محمود ...
محمود بهدوء: اسر انسان جد بس معانا غير وانتوا عرفين كده كويس عموما يلا كل واحد يروح مكتبه عشان نخلص الشغل....

و عند مجنونتنا.
نوران بغيظ :يا ماما ابنك بيضربني وبيستقوي عليا...
نجلاء بضحك:انتي اللي جريتي وراه الاول...
نوران بغيظ: هو اللي اتريق عليا وقال عليا عيله ..
نجلاء بضحك:مهو في واحده عندها اتنين وعشرين سنه عايزه تاكل مصاصه..
عمر بضحك : اتنين وعشرين سنه ايه بس دي تبان اصغر من رودينا اللي عندها اربعه عشر سنه ...
وضحك هو ورودينا ثم سمعوا صوت الباب
فذهبت نجلاء لتفتح الباب لملك وفاطمه، وسلموا جميعا علي بعض ثم ذهبت نوران مع ملك الي غرفتها
ملك بضحك : مالك انا سامعاكي من قبل ما ادخل الشقه...
نوران بغيظ :بيضايقوني يا ملك يرضيكي كده..
ملك بضحك : طبعا يرضيني...
نوران بمرح: شكلك كده عايزه تضربي انهارده ...
ملك متصنعه الخوف : لا لا ميرضنيش ...
ثم نظروا لبعضم وضحكوا ثم تكلموا سويا في امور عديده..
"ملك صديقه نوران من الثانوي و ملك مش عندها اخوات فبتشوف نوران اختها دايما "

رواية نور الاسر الفصل الأول 1 - بقلم نوران جمال
أيمن محمد

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent