رواية بنت الرعد الفصل الثاني عشر 12 - بقلم رحمة سامي

الصفحة الرئيسية

 رواية بنت الرعد البارت الثاني عشر 12 بقلم رحمة سامي

رواية بنت الرعد كاملة

رواية بنت الرعد الفصل الثاني عشر 12

الدكتور بحزن قال: 
انا اسف يا استاذ برق.... زي ما قولتلك كان لازم نضحي بحد من الاتنين... وانت اختارت اننا ننقذ حياة مدام نور... هي دلوقتي هتنقل اوضة عادي. 
برق اتنهد بحزن وقال: 
شكرا يا دكتور الحمدالله علي كل حال... المهم دلوقتي هنبداء علاج علي المرض بتاعها امتا... انا مش هستحمل تروح من ايدي. 
رد الدكتور وقال: 
تقوم بالسلامه بس وبعد كام يوم ممكن نحدد هنبداء امتا... بس انت لازم تخالي بالك منها كويس ومن صحتها.... وبلاش اي حاجه تزعلها.
شكر برق الدكتور ودخل الاوضة عند نور ومسك ايدها بحب وقال: 
الحمدالله انك بخير يا حبيبتي دا اهم حاجه عندي.... بكره يا نور لما جدي يقبل بيا ونتجوز هنملي البيت كله اطفال... كفايه انهم هيكونوا منك.... يلا يا حبيبتي شدي حيلك معايا بقي. 
في البيت نزل رعد نزل كانت امي قاعده قرب رعد منها وقال: 
عامله اي يا حماتي.... معلش اتاخرت عليكي بس عقبال ما نور تلبس... انا قولت اسبقها عشان متقعديش لوحدك.
ضحكت امي وقالت: 
بلاش تستهبل عليا يا رعد.... انت عرفت حقيقة نور مش كدا.... باين عليك علي فكرة جدا... وانا معاك وممكن اساعدك دا لو كلامك عجبني. 
ابتسم رعد وقال: 
هي الامهات كدا محدش يعرف يهرب منهم او يكدب عليهم.... هي حقيقه انا عرفت انها ملاك مش نور.... بس مش حابب انها تعرف اني عرفت. 
استغربت امي وقالت: 
اشمعنا يعني.... اوع تكون عايز تاذي ملاك... هي ملهاش ذنب يا رعد.... هي بس كانت بتنقذ سمعت اختها. 
ابتسم رعد ومسك ايد امي وهو بيقول: 
انا عمري ما اقدر اذي ملاك.... انا بس حابب العب معاها شوية.... ولازم اتاكد من مشاعرها ناحيتي... وساعتها هعرفها وهنشوف حل لوضعنا دا. 
ابتسمت امي وقالت: 
ماشي يا رعد وانا ارتحتلك وعندي ثقه فيك... بس خلي بالك.... مش هينفع يحصل حاجه بينك انت وهي... خليك فاكر انك متجوز اختها. 
اتنهد رعد وقال: 
متقلقيش يا امي.... ملاك هتبقي في عيني... وهحافظ عليها حته من نفسي.... لحد ما تكون حلالي وليا وساعتها هغرقلك البيت دا عيال. 
ضحكت امي علي نزولي وانا استغربت وقولت: 
انتوا بتضحكوا علي اي.... ومن امتا وانتوا صحاب يعني... اي الحكاية يا رعد... انت ناوي تاخد امي مني ولا اي... مش هسمحلك انا مليش غيرها. 
قرب رعد مني وقال بحنيه: 
طب وانا روحت فين يا حبيبتي... دلوقتي بقي عندك انا وماما... وعمرك ما هتكوني لوحدك.... لاني مش ناوي اسيبك ابدا. 
اتصدمت من رده وحطيت ايدي علي راسه باستغراب وانا بقوله: 
انت كويس يا رعد.... من امتا الحنيه دي... انت اي اللي حصلك النهارده بجد... اكيد حد شربك حاجه والله مش معقول. 
ضحكت امي وقالت: 
في اي يا نور انتي نسيتي انكم عرسان جداد... وجوزك بيدلعك افرحي.... دا ابوكي عمره ما عملها... يلا بقي خلينا ناكل. 
وقبل ما اتكلم لاقيت رعد شدني من ايدي وقعد علي السفرة وراح مقعدني علي رجله اتصدمت وقولتله: 
انت بتعمل اي يا رعد.... عيب كدا احترم ان ماما قاعده.... اوعي خليني اقعد علي الكرسي... انا مش عيله صغيرة. 
ضحك وقال: 
بطلي حركة خليني اعرف اقعد يا بت انتي... وبعدين ماما معندهاش مشكلة اني ادلع مراتي.... يلا يا حبيبتي عشان اكلك بي ايدي. 
كنت مكسوفة اوي وهو اكلني روحت عضيته من صوابعه صرخ وقال: 
اي يا عضاضة انتي.... اي اللي عملتيه دا يا نور.... انتي اتجننتي ولا اي... هو انتي فاكره نفسك عيله صغيرة كنتي هتقطعي صوابعي. 
ضحكت وانا بقوم من علي رجله وبقوله: 
ما انا لسه كنت بقولك اني مش عيله صغيرة مسمعتش كلامي... معلش بقي يا ابيه تعيش وتاخد غيرها.... انا شبعت هطلع انام تصبحي علي خير يا ماما. 
سيبتهم وجريت علي اوضتي وماما ضحكت وقالت: 
ربنا يسترها دا انتوا اتنين مجانين اتلميتوا علي بعض.... انا مش عارفه والله اي اللي جابني... جيت للصداع برجلي... خلي بالك ملاك مش سهله. 
ابتسم رعد بخبث وقال: 
متقلقيش عليا يا حماتي.... هي عجباني زي ما هي... اهو خلينا نتسلي سوي شوية.... هطلع اشوفها بقي تصبحي علي خير. 
طلع رعد ورايا وامي قالت: 
ربنا يجعله من نصيبك يا ملاك وتفوقي من الوهم اللي انتي فيه.... كان مكتوبلك تكوني مكان اختك عشان تقابلي الحب الحقيقي. 
كنت بعدل السرير وهو دخل حدفت عليه المخدة والبطانية وقولتله: 
بدام هتجبرني انام معاك هنا.... يبقي انت هتنام علي الكنبه وانا علي السرير... ولو قولت حرف هسيبلك الاوضة وهروح انام في حضن امي. 
قرب عليا وراح شدني في حضنه وقال: 
انتي مكانك هنا وبس.... اوعي تفكري اني ممكن اسيبك في يوم تنامي بعيد عني... انا مبقتش اقدر استغني عنك يا....(وكمل بخبث).. يا نور. 
بعد ما كنت مبسوطة بكلامه فوقت وانا بقول بحزن: 
نور.... طب ابعد عني يا رعد.... انا تعبانه وعايزة انام لو سمحت.... وبلاش تعاند معايا في شغل كتير بكره ولازم نكون فايقين. 
ابتسم رعد وقال: 
ماشي هعديها المرادي بمزاجي.... بس مش تتعودي علي كدا... لان شوية وهتلاقي نفسم في حضني علي طول... وبعدين مالك استغربتي من اسمك ليه. 
رديت وقولتله: 
هو ينفع اطلب منك طلب يعني يا رعد.... هو متستغربش بس حابه اجرب.... هو ينفع تقولي ملاك كدا بدل نور. 
رعد عمل نفسه مستغرب وقال: 
اشمعنا الاسم دا يعني.... لا مش هقول لان اسم نور احلي بكتير.... يلا نامي بقي وكفايه رغي او هاجي انام جانبك. 
اضايقت وسيبته ونمت من غير ما ارد عليه وهو ضحك عليا ونام علي الكنبة. 
تاني يوم زين كان قاعد في المطعم وبيكلم نور في التلفون وبيقولها: 
انا روحت الشركة بس ملاك رفضت نتكلم وخلتنا خرجنا بره.... اعمل اي يعني.... مفيش اي سبب يخليني ادخل الشركة. 
رديت نور وقالت: 
انا سمعت ان رعد هيعمل غداء للشركة كلها النهارده... بطرقتي هخلي موظفة الاستقبال تكلمك... وانت قدم عرض كويس وساعتها قدام رعد تقول انك عملت كدا عشان حبيبتك. 
اتنهد زين وقال: 
ماشي يا نور اللي انتي عايزاه هعمله.... بس انا محتاج اقابلك.... عندي كلام مهم لازم اقوله ليكي ولازم يبقي وش لوش. 
نفحت نور بضيق وقالت: 
هظبطها وهكلمك يا زين.... انت بس نفذ اللي طلبته منك تمام... يلا انا هقفل علي برق صحي ومينفعش يشوفني بكلمك. 
قفلت نور بسرعه ورجعت مكانها علي السرير وبداءت تتحرك بصوت ملي برق يفوق وقال بسرعه: 
طمنيني عليكي يا حبيبتي عامله اي دلوقتي.... حقك عليا يا نور انتي كل اللي بيحصلك دا بسببي.... بس كله هيتصلح قريب. 
ابتسمت نور بحزن وقالت:
انا واثقه فيك يا حبيبي... ومش مهم اللي حصل المهم اللي جاي... وكفايه انك معايا فيه... بس انا زهقت خلينا نمشي من هنا. 
وافق برق ونزل يدفع حساب المستشفي وفي وقتها نور مسكت التلفون وبعتت رسالة للمجهولة وقالتله: 
الخطة ماشية علي حلو اوي.... خلي بالك بقي لان اللي جاي مش سهل... لازم نعمل كل حاجه بحذر تام... وانا هكلمك عشان نتقابل قريب. 
قفلت التلفون واستنيت برق وعلي الناحية التانية ظهر المجهول وهو قاعد علي كرسي وجسمه ووشه مش باينين ومش واضح هو راجل ولا ست. 
وقال وهو بيضحك بشر: 
اكيد لازم نتقابل.... خلينا ننهي اللعبة دي بقي... وكل واحد ياخد حقه.... اذ كان فلوس او حب... كله هيبان قريب اوي بس الصبر. 
في البيت كنت نايمه صحي رعد وقرب مني بحب وقال وهو بيصحيني: 
يلا يا حبيبتي قومي هنتاخر علي الشغل.. وبعدين معاكي بقي.... اتحركي من علي السرير بلاش كسل مفيش وقت... قومي يا بنتي. 
قومت وقولتله: 
انت اي مش بتتعب.... دا احنا مش بنلحق ننام... خلاص قومت اهو... ربنا يسامحك يا مفتري انت... والله ربنا علي الظالم. 
ضحك وقالي: 
طب قومي يا ست الشيخه.... بلاش رغي علي الفاضي.... واه نسيت اقولك حاجه مهمه.... صباح الخير يا ملاكي. 
فتحت عيني وبؤقي بصدمة وهو قرب مني وهو بيضحك وبيقفل بؤقي وبيقول: 
عيب كدا يا حبيبتي... افرضي الدبانة دخلت في بؤقك... هتعملي اي ساعتها... يلا مش وقت تسبيل قومي البسي. 
مسكت ايده قبل ما يبعد وقولتله: 
استنا يا رعد لو سمحت.... انت قولت صباح الخير يا اي... قول اللي انت قولته تاني كدا... انا مسمعتش كويس معلش. 
رعد ابتسم وقال: 
يا حبيبتي انا تعبت اقولك اني مش بحب اعيد كلامي.... قومي بقي وكفايه لماضة... غلبتي العيال الصغيرة والله. 
زقيته بعصبيه وقومت طلعت هدوم وقبل ما ادخل الحمام حضني من ضهري وقال: 
هو عشانك انتي بس وعشان انتي حبيبتي هعيد كلامي وبدل المره مليون مره.... صباح الخير يا ملاكي.... يلا عشر دقايق وتكوني جاهزة. 
قال كدا وسابني وخرج من الاوضة وانا ضحكت زي الهبلة ومسكت صورته وقولت: 
يخربيت حلاوة اسمي من علي لسانك... لا وياء المليكة... يالهههوي بقي... اكد من فرط الجمال اذوب... هتعمل فيا اي تاني يا رعد... قربت ارفع راية الاستسلام لحبك. 
في الشركة وصل مراد كانت منه قاعده بتشوف شغلها... قرب منها وابتسم وهو بيقول: 
صباح الخير يا انسة منه.... يعني جاية بدري انا عمري ما شوفت سكرتيرة بتيجي قبل مديرها.. دا احنا تعبنا من عدم الالتزام. 
ابتسمت منه وقالت: 
انت اول مره تشوفني جاية بدري ولا اي يا استاذ مراد.... دا حالي كل يوم.... انا بحب شغلي ومش بحب حد يعدل عليا.... وعشان كدا ملتزمه دايما. 
رد مراد وقال: 
طب تعالي ورايا المكتب عايزاك في حاجه.... واه هاتي ملف الصفقة الجديده معاكي وحصليني بسرعه يا منه. 
استغربت منه بس دخلت وراه وقالت: 
خير يا مستر مراد... اول مره تطلب مني اجيلك بدري كدا... اتفضل حضرتك محتاج اي اعمله... بس ثواني نسيت النوت بتاعتي بره. 
مراد قرب مسك ايدها وقال: 
استني يا منه انا مش عايزاك تعملي حاجه.... بس عايزاك تقعدي زي الشاطرة كدا.... وتاكلي المكرونه بشاميل دي. 
استغربت منه وقالت: 
نعم.... حضرتك بتقول اي.... مكرونة بشاميل اي اللي حضرتك عايزني اكولها.... ومين جاب هنا حاجه زي دي مستر رعد لو عرف مش هيسكت. 
ضحك مراد وقال: 
اهدي بس في اي.... دي ماما عاملتها مخصوص وانا مش بحبها... وعارف انك بتعشقيها... فبدل ما ارميها قولت اسيبهالك تاكليها... يلا بقي قبل ما رعد يقفشنا. 
ضحكت منه وقعدت تاكل لانها مش بتقدر تقاومها ومراد قعد يتفرج عليها وبقي يصورها من غير ما تاخد بالها وهو مبسوط. 
وصل رعد المكتب وانا روحت اجبله القهوة وانا راجعه خبطت فيا مايا ودلقتها علي فساتني زعقت وقولتلها: 
انتي اتعميتي ولا اي.... بت انتي انا سكتلك كتير اوي.... وخلاص جبت اخري معاكي.... انتي لو مبعدتيش عني والله هتزعلي علي نفسك. 
ضحكت مايا بغرور وقالت: 
مبقاش غير الزبالة تتكلم... يلا يا بت شوفي تمني راحه فين... واظن مينفعش تقعدي في المكتب بمنظرك دا... العملاء هتطفش منك. 
سابتني ومشيت وانا متغاظه منها اوي ومش عارفه اعمل اي.... دخلت الحمام وقعدت اعيط دخلت عليا منه. 
وقالت: 
اي دا مالك يا نور في اي.... انتي كويسه يا حبيبتي... مين زعلك وبهدل هدومك بالشكل دا.. 
رديت وقولتلها: 
مش مهم يا منه بس انا محتاجه هدوم ضروري... رعد عنده اجتماع مهم وطالب اني احضره... ومش هينفع احضر بمنظري دا. 
ابتسمت منه وقالتلي: 
اهدي يا حبيبتي.... انا حصلي قبل كدا نفس الموضوع... وبقيت عامله حسابي وجايبه هدوم احتياطي في مكتبي.... هجبهالك تلبسيها. 
فرحت اوي وشكرت منه وغيرت هدومي وجهزت نفسي عشان الاجتماع.... في المكتب مايا كانت بتقول لرعد: 
رعد العميل دا مهم اوي.... انت لازم تبقي هادي معه.... وكويس ان وش المشاكل مش موجوده عشان كان هتبوظ كل حاجه. 
دخلت بكل ثقه وانا بقول: 
دا شغل جوزي مستحيل ابوظه.... يلا يا رعد اوضة الاجتماعات جاهزه... سوري اتاخرت بس حصل ظرف كدا هحكيلك بعدين. 
ابتسم رعد وبداء الاجتماع وفي نصه قال العميل: 
بس يا استاذ رعد المشروع دا هيكلف ملايين... اي يخليني اجازف باسم شركتي معاك... وانت مبقتش زي زمان في الشغل. 
قبل ما رعد يرد ابتسمت وقولت: 
اسمحلي اجاول علي حضرتك.... شركة العاصي معروفة جدا في السوق من زمن الزمن... والكل بيكون عايز يتعاون معاها... وبعدين حابه اعرف حضرتك ان الخسارة بالنص... والمكسب بالنص... وشركة العاصي عمرها ما خسرت... فاكيد حضرتك كسبان معانا... والتسليم هيكون قبل المدة اللي قولنا عليها... لاننا بنقول مدة عشان يكون عندنا مساحة بس في النهاية بننجح اننا نسلم باحسن جودة. 
بعد ما خلصت ابتسم العميل وقال: 
الموظفة دي كويسه.... رغم قلة الكفاءة في شركة العاصي الفترة دي... بس يكفي أن لسه في موظفيين بيعرفوا يتعاملوا كويس... بتمني تتعلمي منها يا انسة مايا... تمام يا رعد قبلت المشروع. 
ابتسم رعد ومايا كانت متغاظة اوي وبعد ما الاجتماع خلص ومشي العميل قرب رعد وقالي: 
مش قولتلك ملاكي.... كنت خايف اوي من الصفقة دي... بس بفضلك بعد ربنا كسبنها... شكرا يا حبيبتي. 
مايا مستحملتش اكتر وعملت ان التلفون بتاعها رن وبعدين رديت وفجاه صرخت وقالت: 
رعد الحقني ماما اغمي عليها في الشقة... ارجوك تعالي معايا انا مش هعرف اسوق ولازم نلحقها.... بسرعه يا رعد. 
رعد جري معاها من غير حته ما يبصلي بس انا مكنتش مطمنه وعشان كدا قررت امشي وراهم... معرفش ليه حسيت ان مايا مش ناوية علي خير. 
وصل برق البيت هو ونور وقعدها علي السرير وقال: 
بصي يا حبيبتي... انتي لازم ترتاحي شوية.... مفيش حركة اليومين دوال.... انا مش عايز اخسرك فهماني. 
وقبل ما نور ترد الباب خبط وقام برق وهو مستغرب وقال: 
خليكي هنا يا نور.... اوعي تخرجي من الاوضة مهما حصل انتي فاهمه.... هروح اشوف مين يا حبيبتي وهاجي ماشي. 
خرج برق ونور وقفت تشوف مين... اول ما برق فتح اتصدم بالعاصي قدامه وقال باستغراب: 
جدي انت بتعمل اي هنا.... اقصد اهلا وسهلا نورت بيتي اتفضل يا جدي. 
دخل العاصي وبص بقرف علي البيت وقال: 
هو دا بتسميه بيت.... يلا مش مشكلة.... انا عايز اعرف ابوك الفاشل فين.... اكيد انت الوحيد اللي تعرف مكانه. 
رد برق وقال: 
خير العاصي بيه عايز اي من بابا.... مش انت طردته من زمان عشان اتجوز امي.... عايز منه اي دلوقتي ان شاء الله. 
زعق وقال: 
وانت مالك يا ولد... انا اسال وانت ترد فاهم ولا لا.... انا عايزاه خليه يظهر او يكلمني ضروري... او مش هيحصل طيب انت فاهم ولا لا. 
رد برق وقال: 
لا مش فاهم ابويا مش هخليه يتعامل معاك تاني..... انت اتخليت عنه في اصعب اوقاته.... اكيد عايزاه عشان مصلحة ليك... وانا مستحيل اساعدك.
اتعصب عاصي وقال: 
انا غلطان لما جيت لعيلك زايك.... فعلا مستحيل تبقي من عيلة العاصي.... ابوك هوصله ولو قررت اسامحه مستحيل اقبل بيك يا برق. 
ضحك برق وقال: 
وانا مبقتش عايز منك تعترف بيا.... انا هخليك تعترف غصب عنك... لما ادمرلك شركتك واسمك وحفيدك رعد اللي مفضله عني. 
وقف العاصي بغضب وقال: 
انت اتجننت.. عايز تدمر اخوك.... دا انت قليل الاصل صحيح.... ابقي فكر تقرب من رعد.... ساعتها هتلاقيني انا واقف في وشك. 
مشي العاصي وبرق كسر الفازة بعصبيه خرجت نور بسرعه وقالت: 
اهدي يا برق مينفعش اللي بتعمله دا.... جدك عنده حق... رعد يبقي اخوك.... يكفي تخسره في الشغل.... لكن بلاش تاذيه. 
ابتسم برق وقال: 
متقلقيش يا حبيبتي.... انا معنديش مشكلة مع رعد.... انا بس كنت بضايق جدي.... يلا يا حبيبتي ادخلي ارتاحي.... هعمل مكالمه وهاجي. 
استغربت نور ودخلت الاوضة وبرق كلم ابوه وقاله علي اللي حصل وبعدين قال: 
بتمني متخونش وعدك ليا يا بابا.... انا لازم اثبت نفسي لجدي وميلاقيش غيري قدامه.... بلاش تتخلي عني انت كمان. 
رد ابوه وقال: 
متقلقش يا برق.... انا في ضهرك دايما.... بس بلاش تغلط وتنسي ان دا جدك وان رعد اخوك. 
قفل برق وهو بيتنهد وبيقول: 
ياريت جدي كان افتكر كدا.... بس متقلقش يا بابا انا عمري ما هكون نسخه منهم.... انا برق مستحيل اكون العاصي. 
وصل رعد مع مايا الشقة بتاعتها وقال: 
اطلعي يا مايا اطمني علي امك وانا هستناكي هنا.... ولو احتاجتي اي حاجه اتصلي بيا هطلع ليكي او هطلب الاسعاف. 
مايا برجاء قالت: 
رعد لو سمحت تعال معايا.... انا جد خايفه اوي ومليش غيرك بعد ماما.... وهي بتحبك وانت عارف.... يلا اطلع معايا بقي احنا اتاخرنا. 
اتنهد رعد بقلق وقال: 
كنت جبت نور معايا يا مايا.... بس مش مشكلة يلا بسرعه نطلع نشوفها.... ومتقلقيش ان شاء الله هتبقي كويسه. 
نزل رعد وطلع مع مايا.... ساعتها وصلت انا كمان ولاقيته طالع معاها اتعصبت اوي وقولت: 
اكيد البت دي ناوية علي مصيبه.... انا اصلا مش برتاح ليها.... دي واحده معندهاش اخلاق... ومستحيل اسيب رعد يقع في فخها. 
نزلت بسرعه وطلعت وراهم.... رعد كان وصل فوق واول ما دخل فضل ينادي علي ام مايا ومكنش في رد. 
استغرب وقال: 
هي فين امك يا مايا.... انا شايف البيت فاضي.... انتي كنتي بتضحكي عليا مش كدا.... انا غلطان اني قلقت عليكي وجيت معاكي. 
مايا قربت وحضنته وقالت: 
انا كنت واثقه انك بتحبني انا يا رعد.... ربنا يخليك ليا يا حبيبي.... ومعلش اصبر هو شهر وابقي طلق البت دي وبكدا تكون رضيت جدك.
وقفت مصدومه من المنظر وقولت: 
يعني كل دا كان كدب.... كنت بتلعب بيا يا رعد.... انا اللي غلطانه اني حاولت اصدقك. 
ونزلت اجري ورعد ورايا وفجاه........ 
ياتري اي اللي حصل..... واي سر العاصي عشان يعوز ابنه.... ونور ناوي علي اي ومين المجهول دا.... وزين هيعمل اي مع رعد.... ومايا قدرت تعمل مشكلة بين ملاك ورعد ولا هتفشل..🤔🤔🤔
رواية بنت الرعد الفصل الثاني عشر 12 - بقلم رحمة سامي
روايات حصرية

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent