Ads by Google X

رواية كان حبا الفصل الرابع والستين 64

الصفحة الرئيسية

  رواية كان حبا الفصل  الرابع والستين 64

رواية كان حبا الفصل   الرابع والستين 64

نظر في الشيك باستغراب أخذه تطلع فيه قرأبياناته  لم يستوعب ماكتب فيه أعاد قرائتها لتتطاير الشياطيين غضبه دارت الافكار في راسه في ثواني كان قد الف الف الف قصة ترأت  له صورة أحلام وهي ترفرف بشيك قبلها  قارن الصورة نظر اليها بعيون تتطاير منها شرارة الشر تحولت الى لون الدم ترك الثياب تسقط وتجها نحوها يحاول أن يكبح جماح غضبه أخذ نفسا عميقا ووكزها بعنف  قومي لم ترد 
وكزها مجدد زمجر فيه شاهيناز 
اصحي  ياهانم 
تكاسلت تقلبت للجهة الثانية هزها بعنف لتستفيق  بخضة حرام عليك يا شريف ليه كدا تعبانة 
أخذ نفسا واخرجه بعنف 
رفع الشيك في وجهها 
متسائلا 
ايه دا 
نظرت فيه وهي بين الصحوة والنوم شيك يعني مصحني عشان تسئلني سؤال بيخ زي دا
فوقي ياهانم
وجاءت لتنام 
جحضت عينها وهي تعود لتعتدل إبتلعت لعابها بصعوبة 
ايه يا شريف مالك 
رفع الشيك امام  وجهها  وشر يتطاير من عيناه 
نظرت في ملامحه التي لاتبشربالخير 
ميش فاهمة 
ضغط على قبضته يمنع نفسه من الفتك بها  
ماجدة والدة الحاج ياسين  
هزت راسها بأجل وهي تتراجع للخلف 
وشيك هي صاحبته 
هزت راسهاباجل 
رمى الشيك على وجهها 
هولايصدق مايدور في راسه 
كاد يغمى عليها من الرعب اخذ ذراعها بعنف حتى غرست اظافره في لحمها شدها لتقف أمامه 
هويحاول ان يسيطر على غضبه وانفاسه التي كانت كلهيب النيران تحرق وجهها الذي شحب زاد شكه  وبات ياقين 
انت ياشاهي انت 
هزتراسها برعب كمجنونة 
اغمض عينه 
ثم فتحهما على مصرعيه 
بعتي  سمر صفعة كانت قد أسقطتها فاقدة  الوعي كاد يدهسها بقدمه لكن قلبه الاحمق لم يطاوعه نزل لها هويأخذ شعرها بين يديه ليرفعها   كاد يعود لهجومه الضاري عليها لكن قلبه انخلع من مكانه عندما وجدها فاقدة الوعي 
وزه شيطانه ان يتركها هكذا تركها لمدة 
لكنه لم يستطع 
استغفر ربه حملها وخرج ينادي على فارس 
فارس فارس  
خرج بصدمة مالها ماما
نظرفيه بنفاذ صبرهات اختك وتعالى معايا 
يلا بسرعة خرجت ماجي بصدمة مامامالها 
يلا ميش وقته 
خرج ليركب سيارتهم وتجه لمستشفى كان عقل شريف مشلول فقط صورة الشيك امامه 
اغمض عينه هو يكز عل اسنانه صرخ بداخله ليه ليه 
نفس الجرح 
هوانا ناقص جرح ثاني 
ليه ياشاهي انا وثقت فيكي وفتحتلك قلبي قبل تي كل الي لبته شويت رافةشويت حنية 
انا جايلك طامع في الشفى على اييكيج
هوانا مكتوب عليا أعيش مع الخاينين وبس 
وصل الى المستشفى نزل اخذها من بين يدي والديه هونظر اليهما بشفقة دخل يحملها وهما من خلفه سارفي خطواته هويطلب المساعدة 
بعد مدة كان يقف يظم طفليه   اليه ينتظر خروج الطبيبة التي عاينتها 
ماجي ؛ هي هتبقه كويسة ماما ميش حتسبنا يابابي 
ضمها في صمت 
تحدث فارس ؛ ماتخفيش ياماجي ماما شاهي هتكون بخير نظر فيه والده وهويتحصر اغمض عينه هويتمتم ليه ياشاهي  ليه بعد ماعلقتني  الكل فيكي  انا وعالي 
تحدثت ماغي هي ماما بقالها كم يوم تعبانة وبتحس بدوخة وانا قوتلهاروحي لدكتورة هي رفضت تنهد شريف هويتذكر حديث ابنته انها شعرت ببعض التوعك لكنها رفضت الامتثال طلبه هويضا
بعد مدة بدت
لهم  طيلة جدا
خرجت الطبيبة ركد نحوها الطفلين بينما وتباطئ عمدا نزع  قلقه وخوف هعليها إبتسمت الطبيبة وهي ترهماقلقاني خائفين مذعوراني 
بكت الطفلة وهي تتثبت بقدمي الطبيبة ماما مالها  ارجوكي ساعديها ميش انت دكتورة اوعي سيبها 
ماما طيبة 
نزلت لمستوها وضمتها بين يديهاوقلبها يرق  لها ماما كويس ماتخافيش نظر فيهما شريف هويهز
راسه 
 راسه الذي  يعج بالافكار تلك الاافكار التي باتت كأموج البحر في لليلة عاصفة سوداء تتلاطم بقوة لتحطم كل شيئ حتى ذاتها تقدم فارس الذ ي  افلت يده وتجه لطبيبة يسأل بلهفة عنها بينما هوزادت النيران في داخله اشتعالا هويري طفليه يتعلاقان بها الى هذ الحد 
تقدمة الطبيبة التي اشفقت عليه معتقدة ان خوفه عليها منعه من الوقوف 
تحدثت بنبرة حانية المدام كويسة يا استاذ اطمن ربنا لطف وقدرنا نوقف النزيف 
نظر هوفي ذالك السرير المتحرك بطرف عينه هم يجرونه بها متجهين بها الى تلك الغرفة 
ابتسم ساخر حتى الاوضة نفسها 
اغمض عينه ينهر قلبه الذي يعتصر عليها اوعلى نفسه نظر لطفليه بل عليهما 
هم حظهم كد ليه ولا انا اللي إختيارتي غلط 
تنهد بصوت
واضح مهزوز يملؤه   القهر هويقف لم يكن يسمع لتلك الواقفة تشرح له حالتها الصحية 
وهي تضيف لازم تبعد الفترة دي  على اي ضغط خصوص ان حملها في الشهور الاولى 
هتفت ماجي يعني مامي هتجب لنا بيبي احبه والعب بيه 
كان كالمخذر فقط يتذكر ماحدث مع احلام 
لم يستفق الا على صوت تلك الطبيبة وهي تهنئه مبروك يا استاذ 
نظر فيها بحبور وتيه واضح متسائلا 
على إيه 
ابتسمت وهي تضع تلك السماعة على عنقها 
لتهتف ابنتيه ماما هتجيب بيبي 
نظر لطبيبة بصدمة 
نظرت له ببتسامة لطيفةوهي تاكد الامر منصرفة 
الف مبروك تقدر تدخلو تشفوها دلوقتي عبثت بشعر فارس بلاش تزعلوها تاني عشان البيبي مايزعلش 
سبقه طفلاه الى الغرفة بينماهوزاد تهيه وتشتته سار بخطي متثاقلة نظر من امام الباب لطفليه وسعادتهما بينما هي كانت تضمهما بحب تسأل ان كان حب ام نفاق تلك الصدمة التي تلقها منذ ساعتين تكاد تسحقه بات يؤمن ايمان قطعيا أن الوثوق في جنس حواء هو التسليم لشيطان نفسه 
هوسلم له مرتين قوس فمه ببتسامة ساخرة دإنت طلعت غبي بشكل 
تحدث طفلته ببراءة وهي تركد نحوه لتسحبه بابا ماتخفش  ماما هتبقه بخير نظر فيها بلوم وعتاب قلب قهر 
تقبلت نظراته بترحيب وبتسامة تزين ثغرها مقتها وتمني لو يمسحها من على وجهها بدت المسافة اليها كبيرة جد وتمنى بداخله الاتنتهي تلك الخطوات فهويمسك نفسه على خنقها فقط اكرام لطفليه 
وقف امامها كتمثال شمعي عيونه تحمل الكثير من العتاب والحسرة بينماهي تبادله ابتسامة فرح وسرور وكأنها ظفرت بنتصارعظيم 
رغم شحوب جهها كان يشع سعادة 
بدت له كمن يتشفى في جراحه 
دخلت تلك الممرضة تتاكد من قرورة المحلول    المعلقة بجوارها 
هي تلقي بسلام قامت بعملها الموكل اليها مع ابتسامة لطيفة 
لس فاضل ربع ساعةويخلص وماما حتروح معاكم بس بلاش تتعبوها تاني 
انت يامدام بلاش القلق وهتمي بصحتك شوية لوميش عشانك عشان اللي في بطنك عشانهم دول كانه حيموته نفسهم من العياط عشانك 
ابتسمت شاكرة لها بينماهوعيونه تناظرها بشر محدق 
تحدثت اخير بصوت متعب وهي تمد يدها له 
شريف 
له نظر في يدها    وومد يده غصبا اكرام لطفليه الذينلا يريد ان يتسبب في حزنهما
بعد تردده لثواني استندت عليها وعتدلت جالسة 
مبروك ياشريف لم يبدي اي تعبير فقط ينظر اليها 
ممكن لوسمحت بعد مانطلع من هنا نروح عند سمر ضغط على يدها يسحقها هوينظر لطفليه 
تحملت الالم وهي تحاول رسم ابتسامة 
مافيش حد هيعرف يهتم بياي زيها انت عارفة البنات عندهم امتحانات نهاية السنة 
ابتسم بتصنع هويترك يدها التي كاد يسحقها اخذت يدها ودستها تحت الفراش تمسدها باخري وهي تغمض عينها مدعية النعاس 
هتف بداخل بقهريابجاحتك ماهي سمر الوصيفة اللي مشتريه لك ابوكي 
نظرفيها بتوعد فاكر نفسك كدا هتمنعيني  
حامل 
يعني فلت 
لس ماتعرفنيش ناظر في طفليه 
هويتنهد بقهر
انت اللي جبتيه لنفسك 
بعد فترة كان في بيت سمركما طلبت استقبلتها تلك الساذجة بمحبة والاحضان الحرة مهللة مرحبة بنماهوينظر لهما بمشاعر منتاقضة يري شقيقةمسكينة طيبة ولاخري حية مخادعة خائنة 
اخذت بيدها تدخلها غرفته تطلب منها ان تستريح وهي ستعد لها شيئ لتاكله 
هتف من تحت اسنانه انت اكيد هبلة دخل مع ابنه لغرفته وشاطن الجن تتراقص امامه 
بينما شاهيناز كانت ممدة على السرير تمسد على بطنها بحنان 
هتفت ماجي التي تنام بجوارها تتوسد   ذرعها الاخر  هولد ولا بنت ابتسمت لسؤلها هي تتنهد انت عايزة ايه ياحبيبتي 
ماجي؛اللي تنين 
ضحكت بقوة رغم الالمها  
على كدانت طماعة 
في دبي 
في صباح يوم التالي  كان يدخل الجناح عائد من صلاة 
ليجدها تجلس في انتظاره 
احاد نظره عنها 
ابتلعت لعابها 
صباح الخير كل داتاخير 
هوالجامع  بعيد اوي عن هنا 
وقفت تتجه نحوه نظر فيها بتحذير لتتسمر مكانها 
ابتسمت بسخرية 
لدرجة دي ياياسين 
ياه
ياسين؛ انا أجلت روجعي اكرام لوضع خالي وباقي على الوضع دا عشان وضعه الصحة بس تأكدي ان اول 
قاطعته بحزن ودموع 
عارفة 
انا طول الاياماللي فاتت وانا بحاول القي طريقة اعتذر بهامنك انا ميش هبرر اللي عملته
نظر فيها بسخط 
مكتفيا بزدرائها 
انت لومكاني هتعمل اكثرمن دا 
اتجه لنافذة مبتعدعنها منهي هذا الحور  العقيم  الذي يشعربانفور
منهة
هتفت بعصبية ايوه هتعمل اكثرمن كد
اخذ نفسا عميقا هوينظر للخارج انا ميش مستعد اعصي ربنا عشان خطر حد
ضحكة بطريقة مجنونة ماجنة 
لا والله 
صدقتك لما مابتغظش بصرك وتبقى زي المجنون كلمابتوشفها 
ميش معصية 
لما بتكلمها بساعات وانت مافيش رابط يربطك بيها ميش معصية 
لما تاخذ  بإيدها بين ايديك وانت ولا مستحي ولا عامل حساب لغضب ربنا دي مش معصية 
لما بتفكر فيها وانت راجل متجوز رحارم  مراتك الحلال كل حقوقها الشرعية 
بتبقه دي ميش معصية 
لم يستدرلها 
وكتف بوضع يديه في جيوبه
اضافت بقهر ودموع  حاول ان لايتاثر بها 
انت اخرواحد يتكلم عن الحلال واحرام والمعاصي 
انت اللي دفعتني للحرام 
اللي بتقول عليه مافيش حد احسن من حد كان نفسي تاخذ بايدي وتساعدني اطلع من اللي انا فيه 
تنهد بتعب انا كنت اتمنى مانوصلش لحالة دي تفضل علاقتنا علاقة نضيف   ماتتلوثش بشكل د بس انت لوصلتها هنا
الجواز دي  اساسا غلط انا عمري ماعتبرت لا عتبرك مراتي ميش انتي اللي تجي  تحاسبني لاني من البداية كنت واضح معاكي انت اللي سعيتي لعلاقة دي 
رغم تحذير 
بس انت كنت وجواك مكر ونواية كلها خبث 
تالين؛ بنفاذ صبر دي ميش علاقة  دجوازشرعي مستوفي كل اركانه  ميش لعب عيال ياحاج الظاهر
انك فعلا بقيت ميش عارف حاجة عن دينك 
ابتسم بسخرية لا فيه ركن مهم جدا ناقص يا دكتورة 
الرضى 
اغمضت عينها تنهمر دموعها بلا توقف 
اضاف بجمود 
انا مغصوب على العلاقة دي 
تالين 
انت قاسي اوي معايا ياياسين كفاية جبروت 
ياسين ؛ انت اللي ميش عايزة  تفوقي من الوهم اللي معشش جواكي وسايب مساحة لشيطان  يتملكك 
ابتسمت بقهر لو سبت نفسي ليه كان زمان الهانم ميش موجودة 
استدار لها والغضب يقدح من عيناه التي تبعث لها انذار
واضحا 
انا لحد دلوقت  ليس ماتكلمتش عن عن حاجات كثير 
زي التقرير الطبي اللي انت زورتيه 
نظراته بثت الرعب في داخلها 
ابتسم بطريقة 
ارعبتها وجعلها تتراجع وهي تتحلى بمكرحواء
دجزائي اني بحبك يا ياسين تقعد تذل فيا وتهني  حرام عليك 
لوكان بايدي كنت طلعت القلب اللي حبك ورميته في النار  ونصرفت هاربة من عيونه التي تقدح شر 
اغلقت الباب وهي تضع يدها عل فمها حرام عليك ياياسين ليه مصر طلع اوحش مافيا ليييه بتجرحني كدا ليه 
زاد حقدها عن سمر وكرهها لها اكثر 
راحت تتوعدها بجحيم لا قبل لها عليه 
والله لندمك على كل دمعة نزلت بسببك 
تنفس بعنف هويلوم نفسه على كل ماوصل اليه 
كل دالازم ينتهي تذكر اتهماتها له 
اللهم ماردني اليك رد جميلا  انك عفو تحب العفو 
في القاهرة 
كانت سمر قد طلبت اذن من الشركة لبقاء مع شاهيناز لاعتناء بها وهي خارجة من لمطبخ التقت شريف العائد
استغربة عودة شريف 
اهلا ياشريف راجع بدري ليه خايف على شاهي والله حطها في عنيا 
 نظر فيها بشفقة اضافت عملها شربة بفراخ ورق العنب اللي بتموت فيه 
وشوية كنافة اللي طلبها 
كاد يهجم عليها ليدق عنقها 
انت ازي كدا 
نظرت فيه وفي عيونه التي تحمل الكثير من الاحاسيس المتناقضة 
تنهد بتعب هويكابد لاخفاء مابداخله من مراجل متصاعدة تكاد تفتك به حتي حين ذهب لعمل لم يتوقف عن التفكير عن ايجاد تفسير لفعلتها مبرر لخياتنها 
طول الليل لم يغفو لثانية عقله يكاد يتوقف تحدث بجمود 
انا داخل اقول لها تجهز نفسها عشان نرجع على البيت 
سمر؛ باستغرب ايه لبتقول ياشريف شاهي لس تعبانة محتاجة لراحة لم يرد عليها ودخل هويتمتم  بكلام لم تفهمه
دخل وجدها تستفيق 
ابتسمت بود متناسية كل ماحدث بامس     صباح الخير ياحبيبي 
قوس فمه ببتسامة ساخرة 
يلا خلينا نروح لبيت في موضوع لازم نحط له النقاط المناسبة 
نظرت فيه وهي ترى ملامحه التي لاتبشر بالخير 
ممكن تنده لسمر محتاجها 
رفع حاجبه ساخر 
سمر 
نظرت فيه باسف وعيون تترقرق الدموع فيها لوسمحت 
زمجر بعنف شاهيناز كهون النسوان  دا انا ماليش فيه 
يلا ميش فاضيلك 
قومي ياهانم 
ماتكونش سمر الخدامة ابوكي 
شاهيناز؛ بلاش الغلط يا شريف 
عايزة سمر 
شريف بصراخ هويجذبها من ذراعها حتى تاوهت يلا انا ماسك نفسي عليكي بععافية لوسبت شيطاني يطلع هتندمي 
سحبت ذرعها بعنف وتجهت لباب رغم غصةالالم  التي تسكن بقلبها 
فتحت الباب بعنف وصرخت سسسسمر 
اتسعت عيناه هويتجه نحوها وقبل ان يصل كانت سمر امام الباب خير ياشاهي خير خضتني 
ادخولي ياسمر 
نظر فيها بتوعد لم تهتم 
كزعلى اسنانه حتى سمعت صريرها 
خلينا نمشي بلاش تدخلي سمر في موضوع 
نظرت بتحدي 
 سمر اساس الموضوع نظر فيها بخشونة 
سمر التي كانت كالبلها ء 
فيه ايه ياجماعة 
ابتسمت بتصنع هوالبيبي   
قاطعتها شاهيناز بتنهيدة يمكن ميش وشه سعد علينا 
نظر فيها بكراهة 
واضاف ليس موضوع
مأنش  اوان 
نظرت فيه بعيون تقدح غيظ وهي تنفث انفاسها الحارقة لا خليه يؤن ونحط النقاط على الحروف وقدام أختك 
إتأدبي  ياشاهيناز بلاش تستفزني وخلينا نروح البيت 
جلست على حافة السرير 
انا متربية غصباعن الكل 
لمي لسانك ويلا نروح بيتنا 
بعناد 
ميش هتحرك من هنا يا شريف وكلام اللي عايزتقوله قوله قدام سمر 
ولا انا اقولك 
اغمضت عينها تمنع سقوط دموعها 
نظر فيها بسخرية هويتمتم مثلي دور الصدقة البريئة 
تعالي ياسمر انت ميش غريبة 
نظرت فيه ونظرت فيها والحيرة  تتاكل جنبات روحها 
نظر فيها شريف وهو يتوعد شاهيناز 
دخلت سمر متسائلة فيه ايه ياجماعة 
استهدو بالله ياجماعة 
ابتسمت ابتسامة لا محل لها من الاعراب 
جلست تربت على كتف شاهي وهي تضمها بحب 
زاد جنون ريف من تصرفاتها التي  كادت تفقد صوابه
تحدثت محبة حنان  
مالك ياشاهي ايه الدموع دي حد يزعل من روحه ميش من شوية قولت إن شريف روحك 
نظر فيها بسخرية هويتمتم 
البنت دي   غبية غباوة نادرة هتعيش إزي وسط الوحوش دي 
لم يعر شاهيناز اهتمام فبعد صدمته في احلام اصبح يطبق  المثل القائل للي يتلسع  من الشربة ينفخ في الزبادي 
تحدثت 
شاهيناز؛ بصوت متجحرج عارفة ياشريف إ ني غلطت بس انت كمان غلطان 
نظر فيها بعنف 
من يوم ماتجوزنا وانت باني  بينا حواز كل ماعدي حاجز يطلع لي غيره نفسي تقطع وانا بجري وراك 
بقالك مدة مصدر لي وش الخشب 
بتتعامل معايا على اساس وحدة هبلة وتافهة 
نظرفيها بسخرية 
أهي النظرة دي هي اللي بدمر كل حاجة حلوى بينا 
مسحت دموعها التي لم تأثر  فيه 
نظرت في سمرميش قولتلك انه عمره ماحيقدر يثق فيا لانه لجواه ميش راضي  يسيبه 
نظر فيها بشر وتوعد 
ابتسمت بسخرية ميش عايز
تحط النقط على الحروف 
نحطها كلها 
ابتلعت لعابها وبتلعة معه غصة مريرة تحجرجت في حلقها الجاف 
كان هويغلي ويفكر في جرها من شعرها يمسح بها بلاط الشقة اويسحبها ويرميها عند والدها ليعيد  تربيتهاتلك الخائنة العشرة والمعروف 
سمر ؛الزعل ميش كويس عشانك ولا
عشان البيبي اهدي ميش الدكتورة 
صرخ فيها بلا وعي إنت ايه كفاية كفاية 
نظرت فيه سمر برعشة فلطالما
خافتت نوبات غضبه وتقلب مزاجه 
عارفة الهانم اللي  بطبطبي  عليها 
عمل إيه 
جاي ترسم دمعتين وكلمتين هايفين فاكرني غبي وحيخل عليا 
اخذت نفسا عميقا ووقفت تجابه بعنفون وهي تتخصر حكون عمل ايه يعني ماكونش عامل زلة وانا ميش عارفة ولا قتلالي قتيل 
صدمة اخرى يتلقها منها 
نظرت فيها
بسخط 
اصلي بروح ثم صمت لتكمل بغل 
بروح كل يوم  عند ام مراتي  اقصد اللي كانت  بتقص اخبارها 
 وبطمن عليها ولا بروح الشغل عند لطلقتي  وبترج فيها تطلق عشان اردها بحجة الولاد محتاجنها 
ولا بتصل بجوز
مراتي السابقة وهدد يسبها ولا حاطط خط مراتي تحت المراقبة  ولا ولا ربعت يديها عند صدرها اوعى تكون فكرني ميش عارفة انا بفوت بمزاجي ميش نايم  على وذاني زي ما انت فاكر  
نظر فيها بصدمة اكثر وهويستمع لاتهماتها البطلة 
زمجر بعد ان استعاد وعيه انت بتالف كمان 
فاكر ني بكلمتين دول  اخاف فوقي نفسك   انت وحدة خاينة 
نظرت سمر له بصدمة 
بكت شاهيناز 
انا مسمح لكش تغلط 
قاطعه ماتسمح ليش ايه 
قولي ياهانم ولا اقول انا 
سمر ؛ ايه الكلام اللي انت بتقول ياشريف شاهي ميش ممكن  تخون حد انت بس اكيد متلخبط 
شريف ؛ بشفقة عل سمر
ردي ياهانم ردي عليها 
مسحت دموعها بقهر
انت عندك ازمة ثقة  في اللي واليك ميش بعيد تتحول لمرض يدمرك
كركربقوة لا شاطرة
نظرت فيه بتحدي
نظر فيها بإستخفاف 
لومنك مرفعش راسي 
اخذت نفسا عميقا ليه كنت عملت ايه يا شريف بيه ولا فاكرني زي الزبالة اللي بتجري ورها 
كزعلى اسنانه 
ابتسمت اكيد حنيت مافيه ناس بتحب تلهث
جاء ليصفعها ابتعدت متحاشية ضربته 
وقفت سمر بينهما خلاص يا شاهي ميش كد ياشريف 
شهيناز؛ لاخليه عادي ميش جديد عليه 
تنهدت 
سمر انت ممكن تصدقي اني انا أخونك وغدر بيكي 
سمر؛بدون تفكير لا طبعا 
ابتسمت شاهي بنصر وهي تنظر فيه نظر فيها باشمئزاز 
شاهيناز؛ انت ممكن تصدقي اني انا هقوف في طريق سعادتك  
هزت راسها بنفي مستحيل 
شاهيناز؛ ميش انا مكلمك امبارح وقيل لك ان ماجدة هانم جاتني عشان الاتفاق اللي بينا 
نظرت فيها سمر ايوه 
نظرفيها بصدمة 
اضافت شاهيناز
بكل قهر قبل كد كلمتك على عرضها وازي طلبت مني اني اساعدها في انها تبعدك عن ابنها وقولت لك اني وخذ منها شيك عشان تطمن لي واعرف هي ناويلكم على ايه كانت تتحدث وعيونها عليه 
سمر ايوه 
شاهيناز؛ وانت قولت لي ايه 
سمر؛سيبك منها ليها رب يتولها 
بس انت اصريتي تلعب معاها شوية ليه هي عرفت ازاي حكت سمر القصة لشريف  منذ جاءتها شاهى تخبرها بطلب ماجدة الى خطة شاهيناز التي تزريد كسب بعض الوقت لتامن شرها 
تنهدت نظرت فيه مطولا 
انا كنت خايفة من شريف يعرف ليفهمني غلط لانه مايعرفنيش من اساسه 
نظر شريف غير مصدق لمايسمع 
سمر اقعد ياشريف اتكلم مع مراتك دالشطان
حضر بينكم وكبر سوءالتفاهم دا  
مالكمش غيربعض شاهيناز بنت حلال عمرك ماحتلاقي زيها في حنيتها وطيبتها وحبها لك ولولادك  كمان
مانسوش اضيف اللي جاي فكر فيه شوي 
عن اذنكم خرجت واغلقت الباب ظل ينظر اليها وكانه في حلم 
اخذت  نفسا عميقا 
وهي تخرجه من صدرها بكل عنف 
ماهو الخاين يشوف الناس كلها خاينة 
اغمض عينه يمنع نفسه من ردة فعلا سيندم عليها لامحال 
عارف اكثرحاجة وجعاني ايه اني حبيتك 
ووثقت فيك 
وانا عارفة انك عمرك ماهتوثق فيا  وان الشك لللي جواك حيخليك ميش وثق في حد حتى في نفسك 
انا ميش مستعد افضل ادفع ثمن غلطتها 
نظر فيها بجنون 
انا حفضل هنا لحد ماولد اخذت نفساعميقاميش مستعد استمرمع راجل   شايفني بماضيه اللي ميش عايز يسبه 
ابتسم جاي تقوليها دلوقتي بعد ماربطتني انا وولادي بيكي بقينا عملين زي الثور
المربوط بساقيه بنلف حوليكي 
بكت بقهر انت ميش حاسس بي ولا بالنار
اللي جوي 
صرخت فيه ارجع لها ياشريف ارجع لها ماانت ميش قادر
تنساه 
وانا
تعبت مسحت دموعها تعبت من نظرات الشك اللي ملياك ن مقانتي بها 
من نظرات الشماتة اللي بشوفها فعنها كل مابقبلها وهي تاكدلي اني ميش اكثر
من وحدة واخذها جوز تصبيرة لحد ماتحن عليه وترجع له 
انا عايش في رعب لفوق القيها في البيت 
شريف ؛جلس فوق السرير قربها انت بتكذبي تصدقي الكذبة نظرت فيه بعنف 
انا مكذبتش عليكي ياشاهي انا فعلا لس بروح عند والدتها بستمرار  ميش عشان اتقص اخبارها وسبق وتكلمنا في الموضوع دا شرحت لك السبب صدقتي ماصدقتيش دي مشكتك 
بت اكثر 
بالنسبة لتهامك لي اني روحت لها الشغل عشان اترجها معرفش انت جابيب المعلومة منين انا فعلا روحت   هناك بس ميش عشان
اشوفها المديركان
طلبني وطبيعي ااقبلها كون زملاء حتى لوكان الفرع اللي بشتغل فيه منفصل 
اما اني كلمت جوزها وهددته في دمالوش اساس  من الصحة    انا لما قررت ابداء معاكي صفحة جديد ماخبتش عليكي وقولت لك اني
محتاجلك محتاجلك انا وولادي تخذي بإيدي لطريق جديد 
انفجرت بقهربس وعدتني تنسي اوعلى الاقل حتحاول 
بس انت ميش عايز
تنس دانت في حضن بتهمس  باسمها 
اخذ نفسا عميقا يحاول لملمت الموضوع كانت مرة وعتذرت اكثر منها منغير مشرح الموضوع  إنت فاهمة وعدت 
بكت القلب نطق باللي جواه 
مسحت دموعها بعنف 
انا اللي استاهل 
كان مالي مال الهم
جذبها ليستقرراسها على صدره دفعته بعنف مبتعدة عنه  
اشارللقلبه 
اسئليه وهويحلف ميش عايز غيرك 
وقفت مبتعدة عنه العبيطة فاقت وقف يجذبها غصبا حضنه تحركت بعشوائيه لتفلت منه ثبتها 
انا ميش هعتذر وحخلي قلبك هواللي يحكم وانا راضي بحكمه 
اخذت نفسا عميقاوهي ترمي براسها على صدره 
هفضل هنا لحد ماعصابي تهدى 
شاهيناز
داقراري ولازم
تحترم ميش عايزة اكبرالموضوع بس محتاجة افكر وستوعب وضعنا قبل راسها 
لوعلى الوقت اديلك الوقت الي انت عايزه بس في بتنا 
تثبتت بقميصه بيتك اللي مليان ذكرتها 
تنهد انا ميش ساح عشان امحي الماضي 
هفضل هنا 
اغمض  عينه حاضر 
نفضل كلنا 
اخذت
نفسا عميقا اناوولادي انت هترجع شقتك 
ضمها حرام عليكي كثير اوي 
محتاجة افكر بهدوا من غير ضغط 
ميش الدكتورة قالت بلاش تزعلني 
يعني هفضل لوحدي 
زمجرت مع ذكرياتك ياحبيبي ضمها بقوة ليسكتها 
في فيلا الصاوي 
كانت تجلس مع حماها تتبادلا اطراف الحديث والمرح حين دخل هو والده  ملقيا التحية ابتسمت والدته حين اقتب منها مقبلا 
همس يعني رضيتي عني ياست الكل زمت شفتيها لس شوية 
شاهين بتتوشوش على ايه ازيك يالوكة بقالي كم يوم   ما شفتكش بطلتي الجامعة كمان 
ابتسمت وهي تنظر لذالك الذ اسر قلبها واطاح بكل حصونها ارضا 
اكمل شاهين بمر ح هو انت فعلا لبستي النقاب ولا حد فرض عليكي 
هزت راسها بلا 
اصل خالد كان قلقان لغيابك 
قاطعه عاصم الذ ي كان يلتهب  هو ماله يسأل على مراتي ليه نظرت مرفيت في زوجها وهي تبتسم ليضيقف بمكر
ميش داابن عمها عادي مافيهاش حاجة 
عاصم؛ لا فيها كمان داموضوع مايخصوش يتكلم عل مراتي بصفته ايه 
ميرفيت خلاص سبونا من تلموضوع وخلينا تنغدا 
نظر فيها بتوعد ابتسمت بباهة 
رن هاتفه لمرات متعددة نظر فيها ثم اخذه وغادر لشرفة ايوه يامحمد خير 
نظرت مير فت  في  مليكة  اشارت ان تنحني  فعلت همست لها زودي الجرعة  حبتين  
ابتسمت مليكة 
نظر فيهما هو ينهي اتصاله ويعود عن اذنكم مضطر امشي دلوقت 
شاهين خير ياعاصم 
عاصم؛ شوية مشاكل في الشغل اخلصها ورجع 
ميرفت؛ليه كد كنت قعدت تغديت معانا بقالنا مدة مأكلناش مع بعض 
قبل يدها معليش ماما محمد محتاجني 
عن اذنكم 
ربتت على يده بحنان خلي بالك من نفسك 
شاهين لو محتاج مساعدة اطلبها ياعاصم عارف ان الظروف اليومين ذيقة شوية 
ابتسم بمودة لوحتجت اكيد هلجئ اليك يابشمهندس 
ميرفيت ؛ مليكة وصلي جوزك لباب 
ضحك بسخرية جديد دي له هوانا هتوه 
ابتسمت روحي يالوكة اسمعي الكلام 
تعالى ياشاهين خلينا نتغدا 
ذهبت معه والخجل يكسو ملامح وجهها بينما هويضحك بمكر اوعي توهني في السكة يالوكة 
مليكة ؛بطل بقا 
كركر بقوة اللي هوايه يالوكة همس لها بخبث ميش هتودعني 
نظرت فيه باستفسار 
اقترب منها يهمس لها بينما شاهين وميرفت يراقبانهما 
شاهين ؛طلعتي مدبرة على كد اخاف منك ياروحي 
ابتسمت نفسي اشوف ولاده ياشاهين قبل ماربنا ياخذ أمانته 
قبلا راسها  بعد الشر عليكي ياحبيبتي انا نفسي نعيش لحد ما نجوز ولادهم 
تنهدت ميرفت  انا عارفة انك تعبت اوي معايا ياشاهين جلس جاث امام قدميها كيدا يا ميرفت قبلا يدها انا نفسي اشيلك جوي عني وغطيك بجفوني  انت ميش عارفة انت بالنسبةلي ايه
ابتسمت بزهو لس بتحبني يا شاهين 
تؤ
 انا تعديت المرحلة دي من زمان سبتها للعيال انا عايش عشانك وبس    انا جاي  لدنيا دي عشا احبك قبلا جبينها انا بحمد ربنا في كل ثانية إنه وهبني حبك 
تنحنحت مليكة 
ابتسم شاهين هويهمس  لميرفيت فصيلة ابنت دي
كنت تأخرتي  شوية مع الصنم اللي متجوزها 
توجه بها الى مكانها حيث الاكل ابتسمت مليكة وهي تتبعهما وعينها تشع وكانها ترسم قلوبا جلست كمغيبة على العالم تحرك الطعام
أمامها 
 ميرفيت ؛مليكة كولي ياحبيبتي عاصم اكيد هيتغد مع محمد 
مليكة؛ ايوه هوقالي انه هيرجع  قبل المغرب 
ابتسمت ميرفت بزهو وهي تنظر
فيها متمنية ان تتوطد علاقتهما 
وصل لشركة ليجد 
محمد في مكتبه  في حالة استنفار 
عاصم؛ مالك جايبني  على ملى وشي وضع نظارته الشمسية  على  
 المكتب نظر فيه محمد 
محمد؛ الذي وضع امامه هاتفه  
نظر فيه هويهز راسه  يعني جابني على شان الصور
التافهة  دي  اكيد فتو شوب  ميش محتاجة ذكاء 
ابتسم بخبث ولا انت ليك راي تاني 
محمد ؛ بغيظ عاصم ميش وقته انا تعبت فعلا وعايز ارتاح من المصيبة دي انا خايف اخرج من هنا اروح اقتلها واخذ فيها اعدام 
حك ذقنه ماتسبني العبها انا شوية 
رن هاتفه دفعه نحوه رقم ميش مسجل اكيد هي 
مسح محمد وجهه بعنف ونظر في عاصم 
عاصم؛ رد 
زفر انفاسه بعنف نعم خير 
اميرة؛مالك يابيبي زعلان  ايه رايك في الصور حلوى جميلة رومنسية اوي اكيد حتعجب
ناس كثير 
ناس ممكن    جلها جلطة من جمالها 
كزعلى اسنانه واطية 
تقلبت في فراشها طلع زي العسل من بين شافيفك طب اعمل ايه حبك نار ميش عارفةاطفيها نار ياحبيببي نار 
محمد؛ ان شاءالله تحرقك اهو الارض تنضف شوي 
اميرة؛اخص عليك ياميدو كداليه كدا طب بزمتك ميش نفسك تبقى حقيقية شأفتها في عنيك كل ماببص فيها 
محمد؛ بنفاذ صبر هاتي من الاخر 
اميرة؛ حامل  
ابقا عايزه ايه غير اب لابني 
محمد؛ الكذبة هتبان وانت هتتفضحي 
انا متاكد انك بتكذبي 
ابتسمت رغم اني الكل صدق انت الوحيد اللي واثق فيا عشان كد انا ستعد اعمل اي حاجة عشانك يامحمد 
محمد؛ بكراهية نفسي تبعد عني وتنسي اي موجود 
اميرة  ؛ اهود اللي ميش ممكن
ابدا ابدا 
على فكرة انا مسافرة سكندرية عشان
اتعرف على حمايا العزيز تنهدت يمكن يكون حليف قوي 
نظر فيه عاصم  يحثه على مواصلة الحديث معها مسح راسه يكا د يقلع شعره من جذوره 
ميش هينفعك في حاجة خلينا نتفق 
ابتسمت بظفروكأن هدفها بات قريبا 
انت عارفة انا عايزة ايه 
محمد؛ الذي يقسم لوكانت امامه لسحقها 
سهام قالت انك عايزة الشقة  
ابتسمت بيأس مافيش حاجة تغنيني عنك 
نفذ صبره انت ايه شيطانة مابتزقيش بكرهك كل ثانية بتمر عليا اكرهك اكثر اوعي تفتكري انك كدا تالو ذراع انا مابتهددش  
واغلق الهاتف رمه بعنف على سطح اامكتب 
خلصني منها ياعاصم ابتسم بشر عني انت بس تؤمر  رقبتي سداد 
نظر فيه بنرق انت ليه محسسني اني قاعد مع رد سجون 
عاصم ؛تجي نطلع نتغداعلى النيل 
في غرفة اميرة لتي كانت شطاط غيظ 
هبت اقفة لتفتح  باب خزانتها وتخرج لباس مناسبا وترتديه وتخرج 
والدتها ِعلى فين العزم ان  شاءالله 
نظرت في والدتها تتفحصهابمكر تجي  معايا 
على فين ان شاء الله 
ابتسمت بكراهه 
على اسنكندرية 
اضافت باصرار اهل محمد لازم يعرفه   باللي حصل



google-playkhamsatmostaqltradent