Ads by Google X

رواية كان حبا الفصل الثالث والستين 63

الصفحة الرئيسية

  رواية كان حبا الفصل الثالث والستين 63 

رواية كان حبا الفصل الثالث والستين 63 

 في فيلا الصاوي
تقلب بضجر هوينفخ بغيض نظر لباب ثم عاد لمحاولة النوم على تلك الكنبة التي لم تكفي حجمه ولا طوله الفارع ميش عارفة بتنام فيهاازي اهي اوزوعة
 عادي تكفيها وبزيادة كمان 
زمجر هوينظر لباب بتوعد 
ماهومصيرك تفتحي 
انا بس ميش عايز
اعمل  فضيحة 
بينما في الداخل كانت تنام تمط يديها باستمتاع اخيرحنام نوم كويسة 
كل النعيم دا ونا ظهرتقسم منوم الكنبة 
ان مربيتك يا ابن الصاو ي
ابتسمت بزهو وهي تتذكر
نصائح ميرفت 
غفت وهي مبتسمة 
تتوعده بمليكة جديدة 
بينماهو ظل يتقلب حتى جاء الصباح حرك رقبته المتشنجة 
هويلعن في مليكة
انا يحصل لي كدا زفر انفاسه والله لوريكي يامليكة 
قام متجه لباب يطرقه بعنف مليكة افتحي بلاش لعب العيال انا وري اجتماع مهم نظر ف الساعة 
متأخر 
نظرت في الباب بمكر وهي تمط ذراعيها ميش فيه حمام تاني 
عاصم؛ بغيظ كز
على اسنانه فيه بس هدومي جوى نظر لنفسه بقرف يعني حروح فيها 
مليكة؛بإستفسار أكيد ميش هتعملي حاجة 
عاصم؛ هويقلب عينه يعني أعملك ايه افتحي انا متاخر 
مليكة؛ بتاكيد ميش وثق فيك كمان كمان سمعك بليل بتهدد تتوعد
مسح وجهه بعنف كان انبارح خلاص انا ميش فاضي لك بلاش تستفزني اكثر من 
 كد 
لانه والله لو كسرت الباب مالومي غير نفسك 
ارتعبت قليل لكنها نفضت الفكرة من راسها وهي تقول يعني هيعمل ايه 
عاصم؛ هعمل كثير ياهانم 
افتحي 
مليكة؛ التي ابتلعت لعابها توعدني ميش هتعمل حاجة 
زفر بغيظ فصبره
نفذ يعني هعملك ايه 
تحدثت بخوف ما انا سمعاك بتقول هعقبك 
ابتسم بمكر خلاص افتحي انا ميش هعاقبك ولا حاجة كمان انا مستعجل دلوقتي يامليكة خلي عندك شوية ذوق يرضيكي  اروح للاجتماع مع عملاء مهمين جدا 
بشكلي المقرف دا 
صمتت ثم هتفت    توعدني 
رد بتظمر مليكة ماتزودهاش 
خلاص اوعدك انا ميش فاضي دلوقتي 
فكرة قليل 
ركل الباب هتف 
من تحت اسنانه
 مليكة  
نظر ت في لباب ثم فتحته بحذر 
ابتسم بمكر هويدخل بهدوء وتريث مدعيا البراءة 
كدا يالوكة امسك ظهره ثم عنقه يتالم بتمثيل بارع   
كمان مأخرني على الاجتماع 
نظرت اليه بأسف وحزن على حالته وهويمسك عنقه 
ميش عارفة انت مستحمل النوم عليها إزي 
على فكرة ان حفرش غرفة تانية اهوالواحد يبقه ضمير مستريح من ناحيتك 
نظرت فيه وعيونها تترقرق بدمع 
مافيش داعي أنا هرجع بيتنا 
نظرفيها بصدمة هويقترب منها بوثبة ليكون امامها 
قولتي ايه 
اللي مافروض يحصل 
جذبها دون سابق انذار ليلتهم شفتيها بعنفون عاصف موجة من العواطف المتناقضة بثها داخل روحها المشتتة بين عنفه وخوفه بين رغبات متضاربة واحاسيس مختلط  بعد مدة تركها هويلهث 
همس بصوت مبحوح داعقاب ليكي عشان تبطلي تتفوه بتفهات لما أرجع حيكون حساب تاني 
ظلت مسلوبة امامه لاتعلم اهي موجودة ام لا 
نظر اليها بنتشاء هوبداخليه يكاد ينقض عليه من جديد 
منظرها البريئ المبعثر امامه زاد من رغبته فيها 
هتف بصعوبة مليكة روحي من قدامي 
فتحت عينها بصدمة وانفاسها الهاربة منها بكاد تلتقطها 
هتف 
اختفي يالوكة 
ابتسم بمكر  هوينحني مقبلا خدها  همس في اذنها 
ميش ضامن نفسي 
فرت هاربة 
بتهديد إوعي  تطلعي من الجناح 
تسمرت 
عقابك حيكون اشد دخل  الحمام هويبتسم لايعلم بخبث ام بسعادة مايعرفه انه لم يخطط لماحدث لكنه لم يندم 
في بيت اهل سهام 
تجلس سهام وسمر وشاهيناز قبال امير ةووالدتها 
تتطاير شرارت الغضب والكراهية حالة استنفار واضحة 
تحدثت سمر 
بهدوء ورزانة عيب اللي بتعمليه يا اميرة مهما كان انتم إخوات والظفر عمره مايطلع من اللحم والدم عمره مايبقه    مايه
نظرت اليها والدتها بتهكم 
أضافت إحنا عايزينك تعقلي كدا وتستغفري ربك دربنا غفور رحيم وخير الخطائين التوبين
انفجرت  فيها والدتها هم الخاطين  ين دول غلط لوحدهم ولحد اشترك و جرجرهم للغلط قاعد يغويهم ويوسوس لهم زي الشطان 
لوت شاهيناز
شدقها بتهكم تتمتم ببعض الكلمات
الغيرمسموعه  
اضافت والدتها 
ماتحسبي على كلامك يبنت عبد الرحمان 
أكملت سمر  الغلط مابتصححش بغلط أكبر منه يطنط 
قاطعتها شاهيناز بتبريم ميش لما يكون   فيه غلط من اساسه 
نظرت فيها أميرة بإستفزاز بينما لمع الامل في عين والدتها قصدك إيه ياشهاهيناز بنتي بتتبلا على روحها وبتتهم نفسها تهمة بشعة 
قاطعتها سهام بفروغ صبر لا وانت الصادقة بتتبلى على جوزي وبتتههم في شرف وعرضه 
ابتسمت أميرة ساخرة 
ردت والدتهاوتتبلاه ليه ماتفوقي يابنت جوزي وتشيي لي الغمامةالسود من عنيكي وقلبك 
هوراجل سحرلك ولاايه ولا العزونغنغي اللي ميعشك فيها نساكي أصلك ميش دي أختي 
صرخت سهام التي فلتت أعصابها ميش لماتراعي هي الاصول وتراعي اني اختها الكبيرة 
تنهدت ماهي كرهاني 
ابتسمت اميرة تأكد شكوكها 
ازدادت سهام غيظ 
نظرت فيها شهيناز؛ بتهكم 
ميش بيقول  الجمل طلع النخلة أدي  الجمل وادي النخلة 
نظرت فيها أميرة بنفور ابتسمت شاهيناز بمكر 
نقوم كد مع بعض وحن عملين
ربطة المعلم وهي تشير ونروح لدكتور ة صفية وتكشف على المحروسة 
قاطعتها والدتها بأمل أن تكون ابنتها كذبة نروح منروحش ليه 
صدح صوت اميرة اشمعنا الدكتورة صفية ولا عشان صاحبتكم متفقين معاها تزور التقرير 
سمر؛ بلاش الدكتورة صفية نروح لاي دكتورة عايزها 
شاهيناز؛ لا دكتور ة لا نعرفها ولا تعرفها 
اميرة ماله يا شاهي مكنتش اعرف انك قلبتي محقق كونان نروح 
سهام؛ وهي تشطاط غيظ ماهوحتى لودطلع صحيح أكيد ميش محمد اللي عملها والتحليل   DAN هيثبت دا 
أمير ة؛
ابتسمت بخبث علمايطلع يكون حلها ربنا 
سمر؛ ياأميرة إستهدي بالله ورجعي نفسك دي النفس أمرة بسؤ احنا عارفين أن محمد مستحيل يعملها 
نظرت فيها والدتها بترجي متنية ان تكون سمر محقة 
انت أكيد الشيطان لعب في دماغك بس اللي بتعمليه لا حيودي ولا حاجيب ميش هينوبك منه غير الفضيحة وجع القلب انت فيغني عنهم
انت كد ميش بضري سهام انت بضري نفسك وانت شفتي محمد ازي متمسك بيها وشاريها ومحافظ على عيلته وبيته وابنه 
استهدي بالله وشيلي الحقد من قلبك وبكره ربنا يرزقك بلي يستهلك 
سهام ماتستهلش منك الي بتعمليه فيها 
بلاش سهام 
نفسك سمعتك سمعة اختك دينا واخوكي ولدتك كل دول مافكرتيش فيهم وانت بتكذبي كذب حقيرة زي دي بترمي نفسك في
النار
هينة عليي نفسك لدرجة دي 
اميرة؛ببجاحة وهدوء مستفز مين قالك اني بكذب وتبلى عليه 
شاهيناز؛ بعصبيةبت انت هتعمليهم علينا ماحنا عرفين اللي فيها 
هاتي من الاخر وقولي عايزة ايه 
ابتسمت اميرة بمكر وهي تشير لهن ميش انتم عايزني اسحب الشكوي خلاص 
نظرت في سهام 
يطلاقها ويتجوزني 
ثارت شاهناز نعم يختي مايتجوزك عليها احسن 
اميرة؛بتهكم لا يجوز ياحبيتي  الجمع بين الاختين الا ماقد سلف  
شاهيناز؛ لا بتفهمي بالدين كمان  
غيره يا بجحة  فوقي كداانا لالي في كلا الملايكة ولا حكم العاقلين وتريثهن 
ليه الغلط يا شاهي هانم منفرقش عننك ولا تكنيش احسن مني 
شاهيناز؛ دي ميش محتاجة برهان يابنت  سناء انا 
قاطعتها بغيظ 
لفتي على شريف وسرقتيه من ام عياله وخربتي بيتها واخذت الرجلمعهاعيلة فوق البيعةكل بيقول يلا نفسي 
مافيش حد احسن من حد كل بيسرق بطريقته 
نظرت في سهام بشر  جوزك اعتدي عليا في بيتك وخانك وعلى سريرك   صدقتي  ماصدقتيش إنت حرة والمحكمة هترغم يتجوزني ثارة سهام ووقفت لتصفعها امسكت اميرة يدها المرة اللي فاتت خذتي على خوانة وأنا كنت راضية قولت مصدومة وتفش غلها حقها دفعت يدها بعنف 
وبتعدت قليل عن مجلسهم الكرة في ملعبي وانت وجوزك تحت رجلي تقدم طقوس الولاء وطاعة انتم صاغرين 
والقضية قبل متدخل المحكمة هتقبل قضية راي عام والفضيحة ميش هاطولني لوحدي 
وانا ماعدش عندي حاجة اخصرها 
نظرت في سمر فاكرة حكاية مديرك ياسمر 
قاطعتها شاهيناز عاوز كم وتلمي الموضوع 
ابتسمت اميرة يتجوزني ويكتب لي الشقة بإسمي وعربية و١٠% من نصيبه في الشركة وبعدها يطلقني لوعايز ويردها 
سهام؛ انت دخل على طمع بقه مين اللي لعب في دماغك يابنت ابوي 
نظرت فيها بشرداكرم مني وحسيبك الولد تربيه مع اخوه  اهوتكفرعلى ذنب حبيبك 
شاهيناز؛ وغيره يا أميرة 
محمد مستحيل يوافق 
نظرت فيها بسخرية نظرت في والدتها وهي تتحدث بثقة خلاص المحكمة موجود والعياراللي مايصبش يتوش ما قولت ميش حخسر أكثر من اللي خسرته 
سمر؛ لا حتخسري يا أميرة لمحكمة اكيد حتثبت انك كذابة ومستقبلك هيضيع 
ابتسمت بسخرية انت ساذجة ياسمر فاكرني عبيطة زيك 
ماهي سمعة البشمهندس هتضيع كمان ميش اكيد  هيزور التحاليل او يرشي القاضي 
يعني انا هطلع
تريند ننبروان 
شاهيناز؛ لا فالحة طلباتك ماتقوليش يتجوزني لان داميش وارد 
الرجل مسبل نفسه ميش  هامه ويكون في علمك سهام جاي من غير وافقته  
احنا عايزين نلم الموضوع والغسيل الوسخ يتنشر جوى 
انت كد كد ميش هتخذي حاجة من وري الفضيحة دي 
زي مابيقوله عمل زوبعة في فنجان 
لا محمد حيتجوزك ولا حيسيب سهام يعني بمفتشي كد نقبك طلع على فشوش بعكس انت قتي علاقتهم ببعض وخلتيهم يتمسك بعض اكثر ويثق في بعض كثر يعني بذرة الشك اللي كنت عيزة تزرعيها ماجبتش نتيجة 
فانا بقول كد اقصر الشر ورجعي عقلك 
سهام مقاطعة لوعايزة قرشين أنا مستعد ادهملك مقابل تسحبي الشكوى وتبعدي عنهم 
سهام ؛ لااطمني احنا اللي هنبعد ونسيبلك القاهرة 
نظرت فيها اميرة بشر واضح 
يعني لما تروح على سكندرية كد ميش هطولكم انت ساذجة اوي ياسهام حتي لماجي تفاوضي ميش عارفة حتي ابجديات التفاوض وجاايب معاكي وهي تشيرلهما بتقزز كنت خليتي عندك شوية دم بدل ماجي تساومي اختك على شرفها قدام الغرب 
كنت خالتي جوزك الخاين يجي ويصلح غلطه 
شاهيناز؛ وتخرب بيتها انت هابلة ماهوحتي لوفرضن سهام اطلقت محمد مستحيل يبصلك 
يابت فوقي من الجنان اللي انت فيه 
محمد لوكان زمان كرهك قراط دلوقت كرهك ٢٤ قرط اللي تعمل في اختها واهلها كد مماتبقاش بني أدمة دي تبقه شيطانة 
خذها نصيحة مني وروحي اسحبي الشكوى اهي ممكن تشفعلك النار اللي فتحتيها على نفسك ميش هتحرق حد غيرك 
لامحمد هيسيب سهام ولا سهام حتسيب محمد بكره الموضوع يخلص ينسو ه ويعيش حياتهم مع والادهم انت كسبتي ايه فضيحة كره اللي حواليك 
محدش هيبص في وشك حتى اقرب الناس ليكي هتستعر منك وهي تنظر لوالدتها لمي الموضوع يا أمير ة قبل مايفلت من ايدك 
وساعتها هتقولي ياريت اللي حصل مكان 
انت خسرتي اختك بلاش تخسري نفسك اكثر
من كدا 
ابتسمت بسماجة  
سمر ؛ عاوزكام وتسحبي الشكوى 
اوعي تفتكر ان محمد خايف لا دكرم من سهام لانها لس باقيه على الرابط اللي ماعملتلوش حساب 
نظرت فيها اميرة بإستهتار الظاهر انه فلوس الحاج ياسين قوت شوكتك ياسمر وطلعت لك لسان بقتي تعرفي تقولي عايززة كام الله يرحم ايم ماكنتي تنامي على لحم بطنك مستنية اول الشهر على ماتقبض  سهام 
سمر؛ مانستش ولا حنسى والدور والباقي على بيكله ينكر زي قطط
زي مابيقوله اول ماشطح نطح وعض الايداللي تمدتله في عز حاجته ميش سهام دي اللي لحم كتافك من خيرها تحبي نفكرك عملت عشانكم ايه لا عشانك إنت بذات 
بس عمرك ماحستي بها اخذت نفسا عميقا طول عمرك انانية 
ميش كفاية اللي عملته فيهازمان   يايخة اتقي الله دإنتي سقتيها المر 
لوت شدقها بتهكم فاكرني الاخت المضحية ضحت بإيه 
نظرت لها بشر وحقد هوفيه حد زيها ماهي غرقان في خير ابن المنصوري لا وايه وقاع في غرمها 
ميش عارفة على ايه 
شاهيناز؛ ربناعوضها على شافته معاكم اعترض كمان على ارادته ضرب يدها بالاخرى كل واحد بيأخذ نصيبه 
والدتها بغيظ واخرة مجيكم ايه انا ميش فاهمة 
شاهناز؛اللي ماقولت كلمة عدلة طول القعدة ماتكونيش انت اللي مخطط الخطة الهبلة دي وفاكرة انك كد تخربي على سهام  
نظرت في بنتها بشفقة انا نفسي يكون كل د كبوس  حلم مزعج ونصحى منه 
سهام؛ تروح تكشف ونشوف 
الام؛ لوطلعت حمل بجد 
شاهناز؛نشوف مين اللي لعب في دماغها ويصلح غلطه 
نظرت فيها اميرة بغيظ 
هتفت سهام نجيب الدكتورة لحدهنا 
ضحكت اميرة بقوة حلوى جو القصص دا 
ايه ياماما هتنظم لصف العدو 
نظرت لها والدتها بقهر كفاية يااميرة بلاش تضيعي نفسك 
يابنتي 
ابتسمت بسخرية ميش قولت لك جاي متاخرة اوي 
في دبي 
كانت الساعة تشير الثانية عشر 
حين وصل ياسين لعيادة جوزاف الذي وجده يغادر مع زوجته 
ابتسم جوزاف اهلا ياياسين ازيك 
ياسين؛ الحمدلله 
جوزف ؛لما متصلتش فكرتك غيرت رأيك اسبقني انت   يامايا هزت رسها بموافقة ونانصرفت 
اشارله بان يدخل اتفضل ياياسين 
دخل هوينظر للمكان هوانت  خارج 
جوزاف ؛ تفضل يا ياسين اي حاجة ممكن تتاجل    عشانك 
مالك ياياسين واضح انك تعبان ملامحك مجهد تجي اكشف على قلبك وطمن عليه 
ياسين ؛من غير ماتكشف تعبان وجواه جراح كل يوم بتزيد عمق ميش عيد تتعفن 
جوزاف؛ بقلق كل دا انا كان قصدي القيه مالين عشق غرام 
نظر فيه بحرج هوانت تعبان يا ياسين كل علة ولها دواء 
تنحنح هوينظر فيه بإراج 
هي المدام كانت طلبت من المدام حاجة كدا ونصحتها بانها تبعد عن الحاجات دي 
لم يفهم ياسين شيء من كلامه 
استرسل جوزاف في حديثه 
على فكرة     ياسين المنشطات دي سم وديع 
جحضت عيناه هوينظر في جوزاف بذهول وراسه يحلل مايقوله فقط كل مافهمه ان تالين طلبتها من زوجته هذه المنشطات زفر انفاسه هويكتم النيران التي  بداخله 
استغفر ربه هوفعلا يلايدري  ماذي يحدث معه 
أضاف جوزاف التقرير الطبي للمدام جاهز 
هنا استفاق ياسين وخرج من عمق افكاره 
نظر في جوزاف يطلب منه أن يستمر 
إعتدل  جوزاف  في جلسته وأردف وضع الملفين امامه انا كنت تلميذ الدكتور كارلوس واكيد هودكتور ممتاز متمكن  أنا إتصلت بيه
من يومين وسألته عن حالة المدام 
صمت قليلا 
هي المدام فعلا كانت متابعة  عنده ن فترة 
نتيجة تعرض لالم في القلب وكان شاكك ان فيه مشاكل  في القلب 
بس الحمدالله 
 ولا له علم بتقرير اللي قدامي 
نظر ياسين الى جوزف كانه يراه متحول أمامه 
فتح الملف امامه وقلبه التقرير دلحالة فعلا عند البروفسور 
المعلومات اللي فيه كلها صحيحة البروفسور  كارلوس مأكدلي المعلومات اللي في الملف بس باسم مختلف ميش عارف اقولك للاسف اواقولها بفرح 
    ياسين العلومات  ميش بتاع مراتك لانه مراتك اساسا ميش مريضة بقلب ولا عندها اي مشاكل في القلب 
صدمة تلوى الاخري اغمض عينه 
اضاف جوزاف التقريرين اللي قدامي لحالتين مختلفتين 
وأرجح انه    فيه غلط حصل ممكن غير مقصود 
اغمض عينه بس هي كانت بتشرب دوي وأخوها دكتور يعني سهل يعرف ابتسم لسذاجته هويردد بداخله ميمكن الدوء متغير العلبة نفسها بس لجوها حاجة ثانية  
جوزاف ؛ ياسين انا بقول انه فيه غلط في التشخيص 
ابتسم ببرود لم يفهمه جوزاف وراح يشرح له الحالة المشخصة في تقريرالدكتور
كارلوس لم يكن  ياسين موجود فقط  يشعربالخذلان 
قاطع جواف دون وعي 
يعني تالين سليمة قلبها سليم 
جوزاف؛ داللي كشفته الفحوصات عندنا بس عندها مشكلة قصور في الغدة الدرقية 
مسح ياسين على راسه بتريث عكس النيران التي كانت تتارجح بداخله 
وقف ممكن تدني التقرير يا جوزاف 
جوزاف؛ هويمد التقريربس داميش معناه إنها كانت على علم حاول تعرف مين اللي تسبب في الخطأ 
انا ماحبتش  ادخل مع البرفسور كارلوس في التفاصيل انت عارف اننا عادت بنتعامل بأرقام مع الملفات ويمكن حصل غلط ميش اكثر هزراسراسه بإمائة بسيطة لم ينبس ببن شفة حمل الملف 
ووقف مستعد لمغادر ة
جوزاف؛ ياسين لواقدر اساعدك أنا ميش هتأخر أنا مهما عملت ميش هقدر ارد جمايلك 
ياسين؛ شكرا عن إذنك 
وقف جوزاف ياسين بص للموضوع من زاوية ثانية المدام بخير ودي اكيد حاجة حلوى واجابية ربت على كتفه باخوة لوفيه مشكلة ممكن اساعدك او على الاقل مكن اوجهك لحد يساعدك 
اغمض عينه يحاول ان السيطرة  المراجل التي التهبت بداخله 
امااحتاج المساعدة اكيد انت اول واحد هلجئ اليه 
تنهد بتعب عن اذنك يا دكتور وخرج 
نظر في اثره ثم لحق زوجته التي كانت تنتظره في السيارة 
خير ياجوزاف قولت له 
هزراسه باجل حاولت أقنعه انه مجرد خطأ ميش مقصود بنا يهدي سرهم انا ميش فاهم هي عملت كد ليه 
هزت كتفايها بعدم الفهم 
اخذ ياسين هاتفه وطلب السائق الذي لب النداء ركب دون ان يهتم لثرثرة السائق الذي فضل الصمت بعد مدة وصل فتح له الباب ترجل بخطوات متثاقلة كمن يدور في حلقة مفرغة وصل الى الجناح الذي بمجرد فتحه لباب شعربتلك العاصفة الهوجاء تضربه للحظة فكر في مواجهتها ورمى يمين الطلاق وطردهامن الجناح لا بل من حياته لهاهل كان مخدوع فيها لهذه الدرجة 
دخل يبحث عنها بعيونه التي كانت بلون الدم 
نظر باب الغرفة وتجه بخطي متسارعة نحوه لم يجدها هناك خمن انها عند والدها رمى الملف على السرير وخرج 
اتصل بسلوى ليخبرها وقبل ان ترد اغلق ميمكن كلهم عارفين مستغفلني 
في القاهرة 
في صالون شاهيناز 
وصلت ماجدة وهي تزوم في وجه شاهيناز  التي تلبكت وطلبت
منها الدخول الى حيث مكتبها 
بعدثواني كانت تجلس
معها وهي متوترة 
ماجدة؛ بغضب يعني ماعملتيش حاجة لحد دلوقتي    
والحاج ناوي يقطع شهر العسل يرجع 
قلبت عينها تستدعي مكرها انت خايفة اللي الهف الفلوس 
دل ميجوش تمن الشنطة اللي انت شايلها  ميش شنطة هيرميس برضه طول عمري نفسي اشيل وحدة زيها
ياماجدة هانم اطمني انا مابخونش
نظرت فيها بإستهتار
اضافت الموضوع مختلف مالوش دعوى بخيانة  انا عندي وجهة  نظر في الوضوع 
زي مابتقولي بعد نظر  وفهمتك قبل كد انه جوزي مراقب خطي ماهو اللي يتلسع من الشربة ينفخ في الزبادي مافيش حد اثق فيه أختي ميش عايزها تعرف بالموضوع 
كمان إطمني انا بعب في ماغ اخوها ومحسسها إنه الموضوع منسبهاش  واحد متجوز وعيلته بتارب فيها حيتها حتبقى جحيم 
لوت شدقها بتهكم  
المهم خلصني منها ميش مهم الطريقة 
شاهيناز ؛بخبث هانت هويرجع بس اوعدك الموضوع  هينتهي  
رن هاتفها 
نظرت في الرقم داشريف 
ألو  اهلا ياحبيبي 
لا جاي استناني انا نازلا 
حالا 
ممكن تفضلي هنا لحد ما  نمشي ميش عايزة شريف يشوفك 
نظر ت فيها بسخط إحنا متكلمناش انت هتعملي ايه 
فهمني حاس اني جوى دوامة 
تالين مأكدلي انهم لس على اتصال بيتكلم معها يوما 
ابتسمت شاهيناز بفرح لم تنتبه له ماجدة التي امتلأت حقداواعمتها الكراهية نمت في قلبها حتى  اصبحت  غابات متشابكة حجبت عنها نور الحقيقة
ممكن يرجع ينهي جواز
من تالين ماهي غبية ميش عارفة تستحوذ عليه 
ولا تلقيلها مكان في قلبه ولاحتى جنبه 
نظرت لها شاهيناز ونظرات التشفي تشرق منعينها 
ابتسمت هي شنطتك ثمنها كام 
تهكمت ماجدة ماتكونيش ناوي تشتري وحدة زيها 
مطت شفتيها وهي تحمل حقيبتها ماله المحلي 
انا عندي وطنية وبشجع الانتاج المحالي كمان انا عايزة شنط اشلها ميش تشلني 
ايه رايك اخلصك من سمر بمجرد مايرجع حخليه هواللي ليبقه هارب كل ماتجي سرتها يلعنها 
بس تدني الشنطة دي رغم اني مابحبش الحاجات المستعملة   
بس انت زي ولدتي عادي يعني كمان واضح انها تقليد 
نظرت فيها بقنوط وكانها تحولت الى تنين ينفث االنار
من انفه 
وحدة جاهلة دي فعلا  هيرميس إشفهمك انت 
قبلة من خدها لتستفزها أكثر وغادرت 
شريف
تحت  زي ماقولت لك استني لحد مانمشي 
اكيد طلبت من السواق يركن بعيد عن هنا زي كل مرة
تاففت وهي تلوح بيدها 
نازك السلحدار لوبس تحنن قلبك شوية 
نظرت فيها وتديني الشنطة 
غادرت وهي تبتسم بسعادة 
خرجت لتجد شريف ينتظرها 
ايه ياشاهي كل داتاخير ميش فيه الولاد حنروح نجبهم من المدرسة 
ابتسمت غنج وهي تقبل وجنته وحشتني 
يابت تحشمي احنا في الشارع وانارجل مهور
فلت ضحكة منها زمجر فيا بغيرة 
اطلعي في يومك الي ميش فايت 
نظر وجد عيون احلام تراقبهما بحقدركب غير مبالي بها وكأنه لايعرفها
اخذ يدشاهينازمقبلا وحشتني يامجنونتي 
عملتي ايه في موضوع سهام 
شغل المحرك 
تنهدت بقلت حيلة ولا حاجة ربنا يهديها 
شم ريحة سندوتش طعمية 
ابتسم وهويمسك انفها هي دي مناخير ولا ايه بضبط افتحي الشنطة وحتلقي وحدة ليكي وحدة لابنك 
فتحتها بسرعة لتلتهمها بنهم حلوى ياشريف انت بتشتريها منين 
المرة الجاية قوله يزود الشطة شوية 
دي نارياحبيبتي ميش عارفة اكلتيها ازي 
شاهيناز؛ ماانا من الصبح ماأكلتش حاجة وطولاليوم وقفا على رجليا 
ضحك بقوة امال عايزةتقفي على ايديكي 
في ذالك الشارع انتظرت حتى خرجت ماجدة التي تتلفت يمين يسار تنظر الى السا ئق الذي تاخر 
بهتت احلام لرؤيتها ثم ابتسمت بشرهي الحزبون دي بتعمل
ايه وقبل ان تقطعالشارع للحديث معها كان السائق قد وصل ركبت ماجدة غابت عن
ناظرها 
في الاسكندرية 
بعد جلسة تدليك متعبة ساندته بكل قوتها رغم وجود المدلك ومساعده  والممرضة   الاانها تفضل ان تكون هي موجودة تمد له يدها قبلهم جميعا 
 تمددعلى السرير بتعب وهونظر بحبور 
دخلت مبتسمةوهي تحمل طبق من الفواكه 
يجبالك علىشان ترم عظمك 
نظر فيها بشيئ من الامتنان فبعد الصبر الذي أظهرته  وهي واقفة بجواره طول هذه الفترة لم تفارقه لم تتضمر وغم معاملته الجافة والقاسية وكلماته الفجة ايانا الانها لم  يظهر منها غير
الصبرثم الصبر
لاشيئ غير الصبر
مازال ينتظرانتقامها منه بل ماتزال تقدم له 
والحب الحب هل  يعقل ان تظل مشاعرها نحوه مشاعر عاشقة هل يغفر الحب كل زلاته 
ابتسم بسمة جانبية ساخرة من أمواجه  المتلطمة حتى لوكان حبها بحرا فياض ملوحة عواطفه وقهره لها بدل  المرة مرات ستجعل ينابيعها تجف داخل عروقها  
ماتفعله تادية هبلواجب لااكثر
بنت اصول  
خرجت الكلمة واضحة 
تسألت قولت حاجة ياماجد
نظر اليها بتلعثم يعني بنت الزوات بتقوحل ترم عظمك 
وضعت قطعة من الفاكهة في فمه كل ياماجد انت محتاج تتغذاكويس 
ماجد ؛هم الولاد ميش ناوين يجو ماش خلص الامتحانات 
زمان طنط ماجدة زهقت منهم 
ابتسمت ماما سلوى اللي ماسك فيهم ومخلي بالها منهم اطعمته قطعة اخرى وحشوك 
ابتسم أول مرة يبعد عنا دول قرب على شهر ٢٧يوم 
ابتسمت 
حاسبهم كمان 
ماجد ماانا بقيت
فاضي 
سحر 
نظر فيها
 هتستحمل العيش مع واحد وضعت يدها على فهم تمنعه ان يكمل 
انا معاك في الصراء والضراء في الصحة ومرض اللي بينا ميثاق غليظ وعشرة عمر ياماجد كمان بكر ان شاء الله تخف وتقف على زجليك  
في شقة شريف 
كانت تتمدد في السرير غافية نظر فيها بقلق فمنذ عاد وهي نائمة تسئل بحيرة كل داه نوم 
توجه نحوها ليقضها لكنه غير رأيه 
فتح باب الخزانة ليبدل ثيابه بينماهويبحث عن ثيابه سحب
  ترنج بلون رمادي ليلبسه سحبه من بين ثنات تلك الثياب لتسقط الثياب معها بلبكة وهوينظر لتلك النائمة 
لملمها وجاء  ليعيدها لمكانها لفت انتباه ذالك الشييك المدفون بينهما سحبه نظر فيه

google-playkhamsatmostaqltradent