رواية انجاني حبها الفصل الثالث 3 بقلم مي سيد

الصفحة الرئيسية

   رواية انجاني حبها الفصل الثالث  بقلم مي سيد

 رواية انجاني حبها الفصل الثالث 

خرجت من عنده وانا مصدومه  ،  مش مصدقه هو قال اي  ،  ولا طلب مني اي  ،  يتجوزني؟  ازاي يعني  ،  هو ميعرفش انه حرام  ،  ولا كان بيختبرني ولا اي مش فاهمه  ،  بغض النظر عن دقات قلبي ال هربت منه بطلبه بس لا  ،  مينفعش  ،  
هغضب ربناا عشان مين؟  بشر  ؟  ،  هخسر دنيتي واخرتي عشان مين؟ مش مستاهله  ، 
قبل م افكر اشتمه عشان وقعني وسط الافكار دي كلها لقيت مروه جايه جري عليا 
اتكلمت بخوف 
_ اي ي مريم كان عايزك لي 
= خدي نفسك الاول واهدي  ،  ابدا  ،  كان بيسألني غايبه لي 
_ انتي بتتكلمي بجد 
= اه والله العظيم 
_ واشمعنا انتي ال يسألها بتغيب لي 
= معرفش والله ي مروه 
_ طب ولما هيسالك ع كده  ،  خرجني بره المكتب لي 
= مروه انتي عارفه مكتبه صح 
_ ايوه 
= روحي بقا اسأليه كل الاسئله دي  ،  وال انا شخصيا معرفش اجابتها 
_ خلاص ي مريم اهدي  
= تمام  ،  يلا عشان نروح 
_ يلا 
______________________
_ الو  ،  أيوه ي أحمد 
= اي ي جو  ،  ف حاجه ولا اي 
_ ايوه،  تعالي المكتب عايزك 
اتكلم بقلق = طب انت كويس طيب 
_ انا كويس  ي أحمد بس تعالي 
= يعني الحوار مهم الغي محاضرتي واجيلك 
_ اه ي أحمد ياريت 
= دقيقتين وتلاقيني عندك 
_ تمام 
وفعلا دقيقتين ولقيته بيخبط عليا 
_ ادخل 
= اي ي بني ف اي مهم كده 
_ احمد انا... 
= أيوه 
_ أحمد انا... 
= م تنجز ي يوسف  ،  انت هتعترفلي بحبك ليا ولا اي  ،  م تخلص ي بني 
_ أحمد أنا  
= هنفضل بقا طول اليوم ف أحمد انا.... احمد انا... 
قاطعته _ أحمد انا بفكر ااسلم
رد بفرحه كبيره اول مره اشوفه فرحانها  
= انت بتتكلم بجد 
_ ايوه 
 حاول يهدي وهو بيسال 
= لي؟ 
رديت بعدم فهم _ لي اي؟ 
= لي عايز تأسلم؟ 
_ عشان مريم 
رد بعد صمت دام اكتر من دقيقه 
= طيب انا هوديك لشيخ  ،  تسمع منه عن الاسلام وتستفسر منه عن كل ال انت عايزه  ،  بس بشرط 
_ اي 
= بعد م تخرج من عنده تقولي هتاسلم عشان اقتنعت ولا عشان خاطر مريم 
_ تمام 
= يلا بينا 
_ يلا 
قمنا  ،  كل واحد ركب عربيته ومشي الاول وانا مشيت وراه عشان نروح عند الشيخ ال هيوديني عنده ده  ،  وصلنا بعد حوالي نص ساعه  ، وقفنا عند مسجد  ،  مش عريق وفخم زي المساجد ال ف الأماكن الكبيره  ،  ولا كان مجرد ركنه ناس بتصلي فيها  ،  لا كان متوسط  ،  بس فخم  ،  بسيط وجميل  ،  مجرد رؤيته تريح العين والقلب  
أحمد نزل وانا نزلت وراه  ،  ودخل المسجد وانا بعده بعد م قلعنا الجزم قدام الباب 
عمري م هقدر انكر كم الراحه والهدوء والسلام النفسي ال حسيته اول م دخلت من الباب  ،  كأن ف حمول ع كتفي كنت شايلها بقالي فتره وجه وقت انها تنزل خلاص  ،  منظر مريح  ،  الناس مكانتش كتير  ،  بس الموجود مش قاعد بس  ،  ف ال بيصلي  ،  ف ال بيقرأ قرآن 
منظر.. منظر مريح... مريح اوي   
دخل سلم ع الشيخ ال باين انهم معرفه قديمه 
_ سلام عليكم ي شيخ محمد 
رد الراجل ببشاشه = وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته  ،  ازيك ي أحمد  ي ابني 
_ الحمدلله ي شيخنا  ،  انت عامل اي 
= الحمدلله ف زحام من النعم ي ابني  
_ الحمدلله ي شيخنا   ،  يوسف اخويا و صاحبي ي شيخ  
انظار الراجل توجهتلي بابتسامه هاديه زادته لحيته ال مزينه وجهه 
مد ايده عشان يسلم عليا  ،  بنفس الابتسامه ال متغيرتش حتي بعد م شاف الصليب ع ايدي 
_ اهلا ي ابني  ،  منور 
= بنور حضرتك 
_ تعالي اتفضلوا اقعدوا 
رد أحمد  = لا انا هصلي الظهر لسه  ،  بس عايز اقولك حاجه 
_ اتفضل ي ابني 
= يوسف كان عايز يعرف عن الاسلام  ،  عشان ياسلم ان شاء الله  
_ ده احنا عنينا ليوسف ي ابني 
= تسلم ي شيخ 
رد بعد م أحمد سابنا ومشي _ ها ي يوسف  ،  عايز نبدأ منين  ؟ 
= من الاول خالص 
_ تمام  ،  هسألك سؤال 
= اتفضل 
_ انت مؤمن ان هناك إله واحد 
= ايوه
_ حلو  ،  طب مؤمن ان المسيح هو الله؟ 
= اايوه 
_ ي ابني  ،  لو قرأت الإنجيل الصحيح  ،  فليس هناك اي عباره او ايه يقول فيه المسيح أنني الله فاعبدوني   ،  لو استطعت انت او اي مسيحي انك تجبلي عباره واحده ف الانجيل بيقول فيها المسيح  " انني الله ف اعبدوني " انا ك الشيخ محمد  ، هعتنق المسيحيه حالا  ،  انا مش هحط اي حد من المسلمين ع المحك واقولك ده هيبقى مسيحي لو جبت الجمله 
لا  ،  انا ال هعتنق المسيحيه لو جبت الجمله دي 
= كمل ي شيخ 
_ وف إنجيل يوحنا الاصحاح رقم 5 الايه رقم 30
" انا لا اقدر ع ان افعل من نفسي شيئا كما اسمع ادين ودينونتى عادله لاني لا اطلب مشيئتي بل مشيئه الرب الذي ارسلنى " 
الذي ارسلى   ،  يعني رسول  ،  مرسل من ربنا   ،  مش هو ربناا سبحانه وتعالي 
اى حد ي ابنى يقول اتبعوا الله هو مسلم  ، عيسي عليه السلام مسلم  ،  مدعاش الالهويه ابداا 
عندنا ف القرآن ف سوره المائده الايه 116 و117 
" وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَٰهَيْنِ مِن دُونِ اللَّهِ ۖ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ ۚ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ ۚ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ ۚ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ " 
وده اثبات ان عيسي مش هو الاله 
ربنا سبحانه وتعالي بيقول ف القران 
" وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ ۚ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُم بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ (156) الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (157) قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ ۖ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (158) " 
يعني انتو مكتوب عندكو ف الانجيل انكو تتبعوا محمد عليه الصلاه والسلام  ،  انتو عارفين من الانجيل ان فيه رسول هيجي من قبل م يجي  
_ وطب واشمعنا الاسلام هو الصح 
= لأن ربنا سبحانه وتعالي بيقول"  ان الدين عند الله الاسلام " 
انتو مفكرين ان ربناا كام ي يوسف 
_ 3  ،  الاب والابن والروح المقدسه 
= احنا بقا عندنا ف القران ف سوره ال عمران 
" وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلا اللَّهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (62) "  وف سوره المائده 
"  لقد كفر الذين قالوا إن الله ثالث ثلاثة ۘ وما من إله إلا إله واحد ۚ وإن لم ينتهوا عما يقولون ليمسن الذين كفروا منهم عذاب أليم " 
وعندنا ف القران ف سوره الاخلاص 
"قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ (3) وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ (4)" 
_ سيدنا عيسي فين ي يوسف 
= اتصلب فقتل عشان يكفر عن خطايانا
_ عندناا بقا ف القران ف سوره النساء 
وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَٰكِن شُبِّهَ لَهُمْ ۚ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ ۚ مَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ ۚ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا (157) 
معرفش فضلنا اد اي  ،  بس فضل يسال وانا اجاوب وهو يصححلي اجابتي  ،  عنده علم بالقرآن والانجيل  ،  الإنجيل الصحيح 
لحد م جه أحمد  
_ اي ي يوسف 


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
رواية انجاني حبها الفصل الثالث 3 بقلم مي سيد
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent