رواية ماسة الادهم الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم هند علي

الصفحة الرئيسية

   رواية ماسة الادهم الفصل الثاني والعشرون بقلم هند علي

رواية ماسة الادهم الفصل الثاني والعشرون

"اللهم استرنا بسترك الجميل، واجعلنا من عبادك المتقين، واقسم لنا من خشيتك ما يجعلنا دائمًا من الطائعين المتقين، واجعلنا من ورثة جنة النعيم. ... اللهم بارك لنا في أمهاتنا وآبائنا، وجازهم عنا خير الجزاء، واجعلهم جميعًا من السعداء وارحم من مات منهم واغفر لهم، يا الله وأعنا على برهم والإحسان إليهم" اللهم امين 🤲
التفاعل يا حلوين 
وقف ادهم بعربيه في أحد المحلات ليجيب ميه علشان يفوق ماسه ونزل واشتره ميه 
وركب عربيه وفتح الازازه وخد شويه من الماء وبيرشها علي وجها وخبط  علي وجه وبيحول يفوقها ماسه  وماسه فوقي 
بعد وقت فاقت ماسه 
ماسه..... اه دماغي ولاكن قبل ما تكمل الجمله افتكرت اللي حصلها وقعدت تصرخ لا لاااااا ابعدو عني لا 
ادهم ....اهدي اهدي بس انا جانبك وفيش حد هيقدر يازيكي 
ماسه حضنتو جامد ..ادهم الحقني ونبي متخلهمش يجو جنبي بالله عليكي خليهم يبعدوا وقعدت تبكي 
وكل ده وادهم مصدوم من اندفعها عليه يعني وقت ما بتحس بضعف جريت في حضنو تستخبه يعني حضني أمنها يا رب ايه الشعور ده 
حضنها ادهم بتملك وخوف كاني الماسه وخائف تكسر في ايدو ما ده الماسه قلبو وقعد يهدي فيها 
لغايه لما وصلو المستشفى 
ونزل شالها وكل ده وماسه مستسلامه مش بتقاوم 
وده اللي خلي ادهم يشك اني عنديها انهيار عصبي 
دخل بسرعه وقال دكتوره بسرعه دكتوره 
دكتور جيه واول ما شاف ادهم خاف منه لأن ادهم معروف وكمان صحب المستشفى
الدكتور الترلي بسرعه
ادهم عصبيه.... انا عوز دكتوره انا نديت عليك انتي 
الدكتور اسف يا ادهم
ولاكن ادهم منعو وبيزعق انتو يا شويه بهايم انا مشغل عندي حمير عوز دكتوره بسرعه جات كذا دكتوره 
الدكتوره ..اهلا ادهم باشا اتفضل حط الانسه هنا وتكشف عليه 
ادهم وهو ماسك ومش راضي بسبها في ماسه وقال قوليلي بسرعه علي اوضه الكشف 
الدكتوره بخوف ..من هنا يا باشا 
اخدهم ادهم اللي الغرفه وضعها علي السرير وكل ده وماسه ماسه فيه وحالت لا وعي حسه بالاحوليها ولاكن مش داريه باي حاجه بتحصل
وماسه فايقه وحاسه بكل اللي حوليها ولاكن مش وعيه اي حاجه بتحصل حوليها 
ودكتوره دخلت علشان تكشف عليها...لو سمح يا ادهم باشا اتفضل باره علشان تكشف عليها 
ادهم جي يخرج ماسه مسكه ايده جامد  منعته يمشي 
ادهم مال عليها وقال أنا جنبك متخفيش وطمنها بايدو وفك أيدها من ايدو وخرج 
ومسك تلفونه ورن علي ____ 
______________ماسه الادهم 
منه كان في عربيه مالك بتعيط مسكتو فونها ورنت علي زين 
زين رد ...الو يا منه عامله ايه 
منه بعيط ...زين زين الحقني هنا هنا 
زين بخوف اخوي ... هنا مالها يا منه انطقي 
منه ...ولله كنت مستنيها وكانت بتكلمنه وفجاه وحكتلو كل حاجه 
علي الجنب التاني نظرات المشتعله ونار يا حبيبي نار هههههههه احمم 
دكتور مالك.. اللي متغظ مشتعل غيظ والف فكره خطرت في باله يا تري حبيبها طيب خطبها لا لا مش لبسها دبلها 
طيب مين يا ابن الهبله ده اخو هنا مفيش حاجه هههههه 😂😂😂 لا لا مؤاخذه يا هبله ياه قصدي يا طنط ههههه
مالك الف تفكير شاغل بالو و تفكيره  وفاق من شرودو 
وداس فرامل بسرعه ووو _____
يا تري وقعت الفاس في الرأس  🤣🤣🤣 وتصبح قصه حب ما بين منه ومالك ام لا توقعات يا ناس 
_____________ماسه الادهم 
وقد اتاهم الصوت من الخلف 
انا فصل الفصيله (*) 
الممرضه ...تمام يلا علشان تتبرع 
وكان صوت يوسف صديق ياسين 
وقبل ما يمشي راح عند جدت ادهم وانحنه وباس أيدها وطمنها أنه ياسين هيبقا كويس 
ورح مع الممرضه 
نتعرف علي سيادت الرائد يوسف شاب في نفس العمر ادهم وياسين وصدقهم ولاكن  حصل له حاجه خلاه يبعد فتره ماقته وهنعرف ايه هو السبب بعدين مش دلوقتي يوسف حاجه كده عسل انت الكرش بتعي يلا ههههه اللهم اني صايمه عيب كده الله شخص مرح جدا جدا جدا بس كده هتعرف كل حاجه عنه في الأحداث 
الوقت بيمر بصعوبه علي الجميع جات رهف وهي منهاره 
وقالت ياسين طلع حد يطمني 
جده سعاد قامت وحضنت رهف لأنها كانت عارف كل حاجه من ياسين علشان بيحكلها كل حاجه 
اهدي يا حبيبتي ادعيلو يا بنتي يقوم بسلامه ادعيلو 
رهف بانهيار ...يا رب يا رب هو وعدني انو يبقا جانبي هو هو مش هيخلف بوعدو ليه صح صح ها ونبي قولي انو هيبقا كويس 
سعاد حضنتها وبيبكو. ايه يا جماعه انا قلبي حساس خلطوني تعيط معاكم 😭😭😭
خرج يوسف بعد ما تتبرع بدم وعدت اكتر من ساعتين في العمليه وخرج الدكتور وباين عليه التعب والارهاق ...كل قام وجري علي الدكتور 
محمود ..طمني يا دكتور ياسين عامل ايه 
الدكتور ..بصرحه الطلقه جات جنب قلبه وقلبو وقف منا والحمد لله بفضل دعوتكم قدرنا نتقذو وهيقعد في العنايه لمده يومين تحت المرقبه علشان تطمن علي وضعوا 
محمود ...شكرا يا دكتور شكرا بجد
الدكتور علي ايه ده واجبي 
رهف ...هو انا ينفع ادخل اشوفو لو سمحت عوزه اشوفو 
الدكتور ...لاسف مش هينفع لانه في العنايه 
رهف بدموع ...ارجوك ابوس ايدك عوزه اشوفو 
الدكتور ...صدقيني مش هينفع اول ما يفوق هندخلك 
رهف بعصبية ودموع مسكت في لياقت القميص الدكتور وقالت ...أنا عوزه اشوف انتي مش بتسمع ها حرام عليك وقعت في الارض ارجوك انا مش قادره سعاد نزلت لمستواه اهدي يا بنتي الدكتور مع حق 
رهف ..بالله عليكي ابوس ايدك قوليلو اشوف خمس دقائق بس اطمن عليه محدش ليه حاسس بيه 
محمود صعبت عليه ...خاليه تشوف خمس دقائق يا دكتور مش هيجره حاجه خمس دقائق وتطلع  استراف بحالاتها 
الدكتور وقد صعبت عليه ...خالص خمس دقائق بس خديها يا ممرضه عقميها ودخلها 
محمود... شكرا يا دكتور 
سعاد ...قومي يا بنتي 
قامت رهف بسرعه ورحت مع الممرضه 
قعدت سعاد وقالت بقلت حيله ربنا يصبرك يا بنتي
محمود قرب علي ولدت وقال مش ده الدكتورة صحبت مرات ادهم ايه اللي جبها واللي يشوفها كده يقول بتحبه 
سعاد ...فعلا هم بيحبو بعض بس عندها اللي موديلها في داهيه ربنا يسهلهم الحال _______
____________ماسه الادهم
ادهم كان واقف ومستني الدكتوره تتطلع ورن علي عائله ماسه يخبرهم أنه لقه ماسه 
وبعد وقت خرجت الدكتوره 
ادهم ... طمنيني عامله ايه دلوقت 
الدكتوره ...بصرحه هي عندها انهيار عصبي ادتها حقنه مهدي هتنام وياريت لما تصحه محدش بفكره 
وحوله تنسوها اللي حصل 
ادهم تمام يا دكتوره 
ودخل ادهم عند ماسه وجاب كرسي وقعد بتعب لانه من الصبح وهو شغال وقال أنا لزم اعرف اي اللي حصل وخلاكي تسيبي البلاد من زمان 
اه وقعد جنبها وسرح فيها وقرب منها طبع قبله علي جيبنها ورجع خصلات شعرها لوره 
وبعد كده فاق لنفسه لا مش هضعف قدامك متنساش يا ادهم انتي اتجوزتها ليها 
ورن ادهم علي ياسين يطمن علي صحبه 
وتسريع الأحداث 
عائله ماسه جات ولدتها قعدت تبكي علي حالات بنتها 
واحمد شكر ادهم علي إنقاذ بنتو 
الحوار اللي دار ما بنهم 
احمد ...بشكرا يا ابني بجد انا مبسوط اني عرفت اختار لبنتي وحد زيك يا ابني يعلم ربنا اني اعتبارك ابني اللي مجبنهوش شكرا بجد 
ادهم طبطب علي ايد احمد وقال ...متقلش كده يا عمي يعلم ربنا اني بعتبرك في مقام ولدي بظبط 
احمد ...ربنا يكرمك ابن اصول صح 
ادهم ...احم انا عوز أسألك سال يا عمي 
احمد بستغراب ...اتفضل يا ابني في ايه 
ادهم ...انا عوز اعرف ماسه كانت خايف من حاجه وتقول ابعدهم عني مش عوزه يقربون مني زي ما حصل زمان هو ايه اللي حصل زمان وده ليه علاقه بسفركم دبي طول السنين اللي فاتت ده 
احمد ...مش هكدب عليك يا ابني اللي حصل زمان اني واخد نفس وقال كنت زمان في الصعيد عند اهلي زياره لاني علي حسب شغلي هنا في مصر المهم كنت في مره كانت طالعه لوحده وبتمشه راح ابن عمه شفها وهو بيحقد علينا فا حب ينتقم مني في بنتي راح اخد بنتي ودها الاسطبل وحول يتحرش بيها وكان في الوقت ده أنا وأبوي وأخوي التاني ماشين سمعانه صرخ حد بيستنجد 
رحنا جرينا نشوف مين محتاج مسعد لقت لقيت بنتي وابن اخوي بيتهجم عليها اخدنا ماسه وهو اتعاقب وانا حلفت اني مش هروح  الصعيد تاني واخت بنتي ومراتي وسفرت وكان في الوقت ده ماسه فقدت النطق تماما ومكنتش بتكلم حد فاخدنها لدكتور نفساني بس برضه مجبش نتيجه فاجالي فرصه عمل بره مصر  في دبي وخدتهم معايه والحمد لله قدرت تعالج نفسين ورجت ماسه قويه بس بارده بتخاف اي راجل يقرب منه بتخاف ولما انتي جيت خطبتها فرحت اني خالص بنتي قدرت تعافه كليا ورجع ثقتها وقوتها اللي كانت زمان قامت كلها تقال ومرح وحيويه وكانت قويه زي جدها كده وعنيده 
بس الظهر أنها هترجع زي الاول 
بس يا ابني عوزك توعدني انك هتفضل جنبها 
ادهم في نفسه قال ياه كل ده مستحمله عرفت ليه كنتي بتعملي معايه كده وقال بابتسامه ...بوعدك اني  هاشيلهاجوه عيوني 
ادهم هو انا ينفع اقولك علي حاجه 
احمد ...اتفضل يا ابني 
ادهم ..انا عارف اني مش ده وقت والمناسب بس عوز اني آخر الأسبوع تكون ماسه شدت حالها نتجوز علشان اقدر احميها وأرعيها 
احمد ده فاضل يومين يا ابني علي اخر الاسبوع هنلحق نجهز الحاجه 
ادهم ...يا عمي انا مش عوز حاجه كل حاجه انا هعملها ها رايك ايه 
احمد .. ماشي يا ابني علي بركه الله 
ادهم تمام كده 
انا استأذن بس علشان اطمن علي صحبي لانه اتصاب وارجع تاني 
احمد ...ماشي يا ابني تعبناك معانه 
ادهم ..لا مفيش تعب ده واجبي 
ومشي ادهم _______ 
____________ماسه الادهم
في عماره كبيره 
كانت تجلس تلك الفتاه وما  اللي هي تلك المشاغبه استاذه  هنا 
واعده وبتقول الرجاله بقولك ايه يا شبح انتي ما تجيب فطار لحسن انا علي لحم بطني من الصبح اهو تكسب فيه ثواب 
بنت انتي محسساني انك في دريم بارك مش وحده مخطوفه 
هنا ...يا عمي ده كان نفسي اجرب حكايه لخطف ده من زمان اه ولله لاني بسمع في الروايه اني اللي بيتخطوف بيكونو بتوع الماف*ا أعضا* وانا بقا حبيبي قره عيني ايه بقا يطلع من المافيا واحبو ويجوزني غصب ويجلد*ي وحرمني من الاكل والشرب ويجزني غصب عني ويتطفي سجاير في قفايه و
وحد من المجرمين ...ايه وجعتلنا دمغنا ايه راديو  واتفتحت الله 
هنا ..وحيات ابوك يا شيخ لا تجبلي لب ناكلو وتشغل فيلم حلو كده علي الشاشه القمر ده اه يكون ما بني عيش ولب نيهاااااااا 
ضحكو العصابه ...وحد قال وانبي دمك خفيف واد يا كريم انزل هات لاعساليه ده لب وتعامله
هنا ونبي يا اخويه هات معاك اتنين  تلاته كياس  اندومي أن شاء يخليك يبقا عملت الواجب 
وفجاه الباب ينفتح ويدخل شخص طول بعرض انما ايه يا لهووووي انا اكرشيه عليك انت كمان هههههههه 
نرجع تاني 
ايه ده هي  تكيه اهلكم ده ولا ايه 
هنا ...الله ده بيشتم حلو ده أنا عوزه ده تعالي اتجوزني انا احب ده هههههه
.... ايه ده انتي يا شويه اغبيه ده مش ريهام اللي عوزنه 
حرس .... ازاي يا باشا وجه كلمو لرهف وقال مش انتي ريهام يا مزه 
هنا  وجه بريء .. تق تق لا مش انا
... قال بغضب غبي خطفلي وحده تاني ماشي وقام طلع مسدسو وصوبو علي الحرس وضربو بمسدس 
هنا بخوف وصريخ ..لالالالالاااا 
....اسكتي يا بت مسمعتش نفسك مفهوم 
اومات هنا رأسه ماشي وسكت وبتكي في صمت 
انتي يا زباله ارومو الزباله ده باره يا اغبيه وانتي تعالي معايه 
هنا شدت اديه لا مش رايح في حته بقولك اهو 
... اديها الروسيه في رأسها واغم عليها 
...قال غيرو مكان ده  وبعض ما الاوضع تهداء تنفذ اللي قاتلكم عليه مفهوم 
الحرس ...مفهوم يا تميم بيه 
ومشي تميم وهو شايل هنا ( مع الف سلامه يا هنا رحتي كبش فداء يا قلبي يا صغيره علي الخطف يا لوزه اه اه اه ههههههههه🤣🤣🤣🤣
____________ماسه الادهم
عند رحمه 
أعده عماله ترن علي رهف وماسه مش بيرده 
أعده رحمه ..اه ياني اه يا حزنك يا رحومه خالص نسيوني كل ده علشان سنجل وحيده بأسه ليه كده تلقيهم بيلڤلڤو دلوقتي اه نسيكي خالص (ما لو انتي عارفه يا اختي ايه اللي حصلهم كنتي حمده ربنا بس معلش دورك هيجي هههههههه ايه الشر اللي بقيت فيه ده يلا 😂😂
طيب اعمل ايه اقوم البس اروح لأسر الشركه اتاسفله بأمره اغلس عليه هخخههها اااااا (ايه ده يا رحمه ايه ده يا بابا ايه ضحكت الخنزير ده ها ماما بتقول انتي لزم البنت تكون عندها شويت انوثه تعالي ياما شوفي ضحكه الخنزير ده وبتريقي عليه لما بضحك هههههه
ولبست رحمه ونزلت رحت مكتب تسريع 
رحت رحمه الشركه وقفت بزهول من مانظر الشركه ايه كل ده واو بجد واو 
دخلت رحمه الشركه وطلعت اخر دور زي ما قلها موظفين  الاستقبال 
ورحت علي مكتبو 
لقت السكرتيره اللي شبه الاراجوز أو البلايتشو وهي تضع مسحيق تجميليه كثره علي وجها ولابس مش محترم يعني لبس ومش لبسه ههههه روحي يا بت استري نفسك 
رحمه ..لو سمحت اسر جوه 
السكرتيره ..نعم وبصتلها من فوق لتحت وقعد اسراء برحه علي الكرسي وانتي مين بقا ها وليكي معاد علي ما أظن أني مستر ادهم ميعرفش وحد من اشكالك ده وبشاور باديه 
رحمه بصدمه من كلمها 😱😱 رحمه متسبيش حقق ده بتغلط فيكي يا بت 
رحمه بغضب ..ومالها ده يا عنيه ها 
السكرتيره ..لوكال اوي علي فكره 
رحمه ولله ماشي يا جربوع انا هوريكي مين هي اللي لوكل وجايه تمسكه من شعره رحت السكرتيره أمن يا أمن خدو البتع ده باره 
بتوع الأمن جم بسرعه قبل رحمه تمسكها من شعرها 
وحد من الأمن بهدوء كده اتفضلي باره معانه 
رحمه بخبث ماشي يلا ومشيت بهدوء وهي نويه علي حاجه فا يا تري أن أن أن البارت طويل زي ما وعدتكم تفاعل حلو يا علي البارت علشان تعب فيه ولله 

يتبع الفصل التالي اضغط هنا
رواية ماسة الادهم الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم هند علي
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent