Ads by Google X

رواية اليتيمة والقاسي الفصل الثامن 8 والأخير - بقلم حنين احمد

الصفحة الرئيسية

 رواية اليتيمة والقاسي الفصل الثامن والأخير  8 - بقلم حنين احمد

رواية اليتيمة والقاسي كاملة

رواية اليتيمة والقاسي الفصل الثامن  والأخير 8 


-جاسر لمحمد: عمي انا طالب ايد ياسمين
-محمد:انت بتهزر ولا اي
-مامت احمد: اي يا محمد
-محمد بضحك: خدها كلها مش اديهاا بس 
-جاسر بضحك:فجع*تني يا عمي ووالله...يلا مبروك عليا والله 
-دعاء:مبروك يولاد
-جاسر:الله يبارك فيكي يا ماما 
-ياسمين ببتسامه:الله يبارك فيكي يا خالتو
-جاسر بضحك:يلا يا حبيبتي علي الكليه يلا 
-ياسمين:بابا علفكرة انا مش موافقه دة بتزع*قلي
-محمد:احسن...يلا انا رايح الشركه
-ياسمين بضحك:اي الاحراج ده
-جاسر:طب يلا عشان اوصلك الكليه واطلع علي الشركه
-ياسمين:يلا بينا....وخرجوا
في مكان تاني....في جامعه مي تحديدا
-مي دخلت الجامعه وسط تها*مسات كل الي حواليهاا
-البنت الاولي بضحك:مش دي تقريبا البنت الي كان عملالنا مح*ترمه سمعت انهاا كده يعني
-البنت التانيه بضحك:مكانتش بتقرب من ولا شاب هنا في الجامعه عشان جاطه عينها علي ابن عمهاا الم*ز دة
-البنت الاولي بغمزة:او بتدور علي واحد جديد عادي
-البنت التانيه بضحك:يبنتي هما دايما البنات الي تبقا عامله نفسها مح*ترمه دي بتبقاا كده يعني
-شهد:مي عشان خاطري اهدي
-مي بدموع وعصبيه:يلا بينا عشان اتاخرنا علي المحاضره
شهد بهدوء:يلا...ودخلوا المحاضرة
في مكان تاني...عند احمد تحديدا
-يوسف بضحك:اي دة اي دة والله واطورنا وبقينا نجيب ورد يا عم
-احمد:متاكد انهاا رمته انا عارف مي
-يوسف:بس اراهنك انها فرحت وانها كمان بتحبك
-احمد:مش عارف يا يوسف عيد ميلادها كمان اسبوع مش عارف اعملهاا اي او افاجئها ازاي كل سنه كنا انا هي يوم عيد ميلادها نحتفل لوحدنا اول ما الساعه تيجي 12 بالظبط انما السنادي مش عارف 
-يوسف بتفكير:لازم تغاجئهاا يا احمد خليها في اليوم دة تحس انك بتحبهاا وفعلاً عايز تفرحها وتكون معاها حاول في اايوم دة تعمل كل الي تقدر عليه يصحبي
-احمد بفرحه انا هخليها تحس بحبي ليها وتفهم ان الي حصل كان غص*ب عني 
-يوسف: بس احنا محتاجين يساعدنا ويكون قريب من مي
-احمد بتفكير: شهد صاحبتهاا هي دلوقتي قاعدة عندها في البيت
-يوسف: حلو جداً نكلمهاا وكمان انا عايزاك طول الاسبوع ده تبعتلها ورد وتحاول تحسسها انك بتحبهاا وندمان علي الي عملته
-احمد: تمام ماشي 
-يوسف: طب يلا هي زمانها في الكليه دلوقتي روح وحاول تتكلم معاها
-احمد حضنه ببتسامه وكمل: شكرا يا يوسف بجدد علي كل الي بتعمله معايا ووقفتك جمبي
-يوسف ببتسامه: انت اخوياا مش صاحبي يا احمد 
-احمد ببتسامه: طب يلا هروح انا الكليه لمي
-يوسف: اشطا
-احمد: باي... وخرج 
-يوسف بضحك: مش عارف من غيري كان اي حصل للبلد والله 
في مكان تاني...جامعه مي تحديدا
-شهد بحزن:يا مي خلاص بقا عشان خاطري
-مي بدموع وصوت عالي:مش شايفه كلامهم يا شهد مش شايفه بيقولو علياا اي الي تقول دة اكيد كان براضاها والي تقول دي رايحه تخ*رب العيله والي تقول دي عايزة تدبس*ه مع انها معاها اخوة حرام الي بيحصل فياا ده
-شهد بحزن:مي حبيبتي اهدي انتي مش كده فا متهتميش لكلام حد
-مي بدموع:انا تعبت والله تعبت يا شهد
-البنت الاولي بضحك:ههههههه حلوة دموع التماس*يح وتمثيل دور الضح*يه 
-البنت التانيه بضحك:بس يا بنات متكسفوهاش بقاا وبعدين متقربيش منهاا عشان البنات الي زي دي انك تقربي منهم شب*ها ليكي
-شهد بعصبيه:متتل*مو بقاا روحو شوفو نفسكم الاول بعدين اتكلمي
-البنت الاولي بضحكه جانبيه:ههههههه انا بردو الي اشوف نفسي
-مي بدموع:يلا يا شهد...وفجأة ظهر احمد قدامها
-احمد ببتسامه وحب:صباح الخير
-مي لسه هتمشي...مسك اديها
-مي بعصبيه:سيب ايدي يا احمد 
-احمد بندم:مي عشان خاطري سامحيني انا عارف ان غلطي كبير بس علشان خاطري انا بحاول اصلحه اديني فرصه
-مي بدموع وعص*بيه:ابعد عني يا احمد وانسي فكرة اني ممكن اسامحك ابعد عني بقا يا اخي حر*ام بقا حر*ام
-شهد:احم مي اهدي عشان خاطري
-مي بدموع وصوت عالي:يلا بينا يا شهد بعد اذنك مشيني من هناا
-احمد:مي اهدي واسمعيني والله العظيم كان غصب عني وانتي عارفه اني كنت سك*ران انا اسف
-مي بدموع وصوت عالي:وانا مش طاي*قه اشوفك ولا طاي*قه اتكلم معاك فا ابعد عني علشان بجدد تعبت ارحمن*ي بقا ارحمن*ي يشيخ
-شهد:مي اهدي الجامعه كلها بتتفرج عليناا
-مي بدموع:خليه يبعد عني بقاا
في مكان تاني...عند ياسمين تحديدا
-تن تن تن
-ياسمين ببتسامه:الو
-جاسر بغزل:اي دة حد بيقول الو بالحلاوة دي
-ياسمين بخجل:عامل ايي
-جاسر بحب:انا بخير طول ما ست البنات معايا
-ياسمين بحب:دايما يارب...ها خلصت شغل
-جاسر:اه ياحبيبتي
-ياسمين:وبتعمل اي دلوقتى
-جاسر بحب:ولا حاجه بكلم القمر
-ياسمين بحب:احم احم 
-جاسر بضحك ومشاكسه:هخلص معاها واكلمك
-ياسمين بغيظ:والنبي
-جاسر بضحك:بزمتك انا في قمر فحياتي غيركك
-ياسمين بغيظ:لا لا ياحبيبي براحتك
-جاسر بضحك وحب:قلب حبيبك منجوة والله
-ياسمين ببتسامه:ماشي يا جاسر ماشي
-جاسر:قلب جاسر المهم بما اني خلصت شغل وانتي خلصتي جامعه اي رايك تخليكي عندك واجي اخدك نتغدي في اي حته
-ياسمين: كان كده ماشي
-جاسر بحب:مسافه السكه واكون عندك
-ياسمين ببتسامه: ماشي متتاخرش وخد بالك من نفسك وسوق براحه
-جاسر: ماشي ياحبيبتي... وقفل
عند مي واحمد
-احمد بحب ون*دم فجأة ركع علي رجله... وفجأة
-البارت التاسع
-احمد بحب وندم فجأة ركع علي رجله وكمل:مي انا قدام الناس دي كلها بطلب من تسامحيني...مي تتجوزيني
-مي بدموع: وانا مش موافقه... ومسكت ايد شهد وخرجوا وسط زهول كل بنات الجامعه ان احمد الدمنهوري ذات نفسه يترفض...اما احمد فا خرج وراهاا ولسه بيجري وراهم
-احمد بصريخ: اااااااااااه
-مي لفت وشها وشافت احمد غر*قان في الد*ماء وكملت بصريخ: احمدددددددد... وجريت عليه بدموع
-الشاب: خدوة علي المستشفى بسرعه
-مي بدموع وصريخ: احمددد عشان خاطري قوم انا بحبك ومقدرش اعيش من غيرك عشان خاطري يا احمد متسبنيش وحيات مي عندك متمشيش يا احمد قوووم بقاا قوووم
-شهد بدموع: يلا علي المستشفى يا مي بسرعه
-مي بدموع: يلا... واخدوا احمد للمستشفى 
في المستشفى تحديدا
-مي بدموع وصوت عالي: دكتور بسرعه والنبي دكتور بسرعه
-الدكتور بخوف: دخلوة بسرعه علي العمليات 
-الممرضه: مينفعش حد يدخل معاه لو سمحتي خليكي...ودخلوا احمد 
-شهد: اهدي يا مي عشان خاطري متخافيش هيبقا كويس
-مي بدموع هس*تيريه: شهدد انا انا مقدرش استغني عنه مينفعش يسيبني اصلا مينفعش يا شهد يارب يبقا بخير يارب 
-شهد بحزن: اهدي يا مي وانشاء الله هيبقا بخير
-مي بدموع: هاتي تليفونك اكلم عمي
في شركه الدمنهوري 
-تن تن تن
-محمد: الو
-مي بدموع: عمي 
-محمد بفزع: مي مالك يا حبيبتي فيكي ايي
-مي بدموع وصريخ: عمي احمد... احمد عمل حادثه وفي المستشفى دلوقتي 
-محمد بفز*ع وصوت عالي: طب اهدي وقوليلي انتم في مستشفى اي وانا جاي حالا
-مي بدموع: مستشفى *** 
-محمد: اقفلي وانا جاي بسرعه...وقفل وكمل بصوت عالي خالددد يا خالددد
-خالد بفزع دخل بسرعه وكمل:اي يا بابا في اي
-محمد بقلق:مي كلمتني احمد عمل حادثه وفي المستشفى يلا بينا بسرعه
-خالد:يلا....وخرجوا بسرعه
في فيلا الدمنهوري
-تن تن تن
-دعاء:الو 
-محمد:دعاء احنا رايحين علي المستشفى احمد عمل حادثه
-دعاء بفز*ع وشه*قه:يالهوي طيب احنا هنحصلكم علي المستشفى...وقفلت
-مامت احمد بفزع:في اي مين في المستشفى
-دعاء وحاولت الهدوء:احمد عمل حادثه وفي المستشفى
-مامت احمد بدموع:ابني...يلا بينا يا دعاء
-سهر:في اي يا ماما
-دعاء:احمد في المستشفى..يلا بينا
-وخرجوا كلهم بسرعهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في مكان تاني...عند ياسمين وجاسر في العربيه تحديدا
-جاسر ببتسامه وحب:ها تحبي تروحي فين
-ياسمين ببتسامه:اي مكان عادي
-جاسر بهدوء:هوديكي مطعم جميل اووي
-ياسمين:اشطاا
-جاسر بغمزة وابتسامه:بالعسل
-ياسمين:هي اي؟
-جاسر بضحك:الاشطاا
-ياسمين بضحك:طب يلا بينا
 في مطعم ما
-ياسمين بانبهار:واو اي الجمال دة المكان ده تحفه بجد
-جاسر ببتسامه:عجبك
-ياسمين ببتسامه وحب:دة تحفه بجد المكان جميل اووي
-جاسر بحب:مش اجمل منك...وفجأة طلع علبه حمرا ونزل علي رجله وكمل تتجوزيني
-ياسمين بدموع وحب:موافقه 
-جاسر قام حضنها بحب وكمل:بحبك
-ياسمين بحب ودموع:وانا كمان
-جاسر بمشاكسه:في حد بيعيط يبقا قمر كده يالهوي علي العسل
-ياسمين بضحك:هنعاكس بقا
-جاسر بضحك:احم احم مقدرش
-تن تن تن
-ياسمين:الو
-سهر:ياسمين انتي فين
-ياسمين:مع جاسر بنتمشي شويه مال صوتك في اي
-سهر:احمد عمل حادثه وفي المستشفى واحنا في الطريق
-ياسمين بد*موع وفز*ع:بتقولي اي اقفلي احنا جايين حالا...وقفلت
-جاسر بقلق:في اي يا ياسمين
-ياسمين بدموع:احمد عمل حادثه يلا بينا بسرعه
-جاسر بفزع:يلا...وخرجوا بسرعه
في المستشفى...عند احمد تحديدا
-مامت احمد بدموع:مي احمد مالو جراله اي يا مي
-مي بدموع هستيريه:انا السبب انا الي سبته ومردتش اسمعه انا الي سبته انا
-خالد بحزن:مي اهدي احمد انشاء الله هيبقا كويس
-مي بدموع:انا الي سبته وخليته يجري ورايا وتخبطه العربيه 
-شهد بدموع:مي عشان خاطري اهدي الي حصل ملكيش ذنب فيه 
-خالد بهدوء:شهد معاها حق يا مي 
-محمد:اهدوا وانشاء الله خير
-ياسمين بدموع:ماما...ماما احمد كويس صح يا ماما هو كويس اكيد
-مامت احمد بدموع:لسه الدكتور جوة بس انشاء الله هيبقا كويس
-جاسر:اهدي ياحبيبتي اكيد هيبقا بخير
بعد ساعتين خرج الدكتور
-دعاء بدموع:طمني يا دكتور احمد مالو هو بخير صح 
-الدكتور: حالته صعبه ومحتاجين دم عشان نز*ف كتير فصيله o سلبي والفصيله دي مش متوفرة في بنك الد*م يعني لازم متبرع
-مي بدموع:انا فصيله دم*ي o تقدروا تسحبو الي انتم عاوزينه
-الدكتور:طب اتفضلي معانا بسرعه
-مي بدموع:يلا...ودخلت مع الدكتور
-مامت احمد:يارب خير والنبي 
-دعاء:اطمني يا فاطمه انشاء الله خير وهيقوم بالسلامة
-جاسر:ياسمين ممكن تهدي وتبطلي عياط عشان خاطري احمد هيبقا كويس
-ياسمين بدموع:بقالو ساعتين جوة ولسه الدكتور بيقول حالته صعبه انا خايفه عليه
-جاسر:ادعيله وانشاء الله خير
-ياسمين بدموع:يارب
بعد نص ساعه خرج الدكتور
-الدكتور:المريض اتعدي مرحله الخطر بس البنت الي اتبرعتله بالد*م 
-محمد:مالها مي حصلهاا اي
-الدكتور باسف:جالها هبوط حا*د بسبب اننا سحبنا منها كميه د*م كبيرة
وهي الي اصرت اننا ناخد كل الد*م الي محتاجينه وكمان ربنا يستر عليهاا لان مكنش ينفع يتسحب منها د*م وهي حامل... وفجأة
البارت العاشر
-شهد بصدمه: حامل
-خالد بصدمه: حامل
-مامت احمد بدموع:يالهوي
-الدكتور: ايوة المدام حامل ومكنش لازم نسحب منها دة لان ده خطر علي الجن*ين
-مامت احمد بصدمه ودموع: مي دلوقتى عامله اي كويسه صح
-الدكتور:هي اتنقلت اوضه تانيه ومتركبلها محلول وانشاء الله تبقا بخير بعد اذنكم... وخرج
-دعاء بصدمه: مي حامل! 
-شهد بدموع: مي لما تعرف هتعمل اي مي مش لازم تعرف دلوقتي
-خالد بحزن: شهد اهدي ومي أكيد كده كده هتعرف فا لازم تعرف دلوقتي عشان تحافظ علي نفسها
-شهد بهدوء: فعلا معاك حق 
-محمد: خالد وصل شهد بيتهاا عشان الوقت اتاخر
-شهد بدموع: لا انا عايزة اطمن علي مي 
-محمد: يحبيبتي خالد هيبقا يطمنك في التليفون بس مينفعش تفضلي لحد دلوقتي الوقت اتاخر
-مامت احمد: محمد معاه حق يا شهد
-شهد مسحت دموعها وكلمت:حاضر...وخرجت هي وخالد
-دعاء:انا هدخل اطمن علي مي
-سهر:استني يا ماما انا هاجي معاكي...ودخلوا ل مي
في العربيه عند خالد وشهد
-خالد بهدوء: شهد ممكن تبطلي عياط 
-شهد بدموع: انا صعبانه عليا مي هي متستاهلش كده
-خالد: طب خلاص عشان خاطري مش بحب اشوف حد بيعيط قدامي
-شهد مسحت دموعها وكملت: حاضر...وكملت تعرف يا خالد انت بجد طيب جدا
-خالد:ربنا يخليكي انتي الي يبخت مي انها عندها صاحبه زيك
-شهد ببتسامه بسيط:احم طب انا بيتي هنا هنزل انا وهبقا اجي اطمن علي مي الصبح
-خالد بهدوء:لو تحبي اجي اوصلك الصبح 
-شهد:لا لا مفيش داعي عشان متتعبش نفسك
-خالد:مفيش تعب ولا حاجه...ممكن رقمك 
-شهد ببتسامه خفيفه:تمام***
-خالد:سجلتك والصبح هكلمك ونروح ل مي واحمد
-شهد:ماشي...وطلعت 
في المستشفى...عند مي تحديدا
-مي فتحت عنيها بهدوء وكملت:احمد في يا طنط هو كويس صح
-دعاء بهدوء:الحمدلله ياحبيبتي اتعدي مرحله الخطر 
-مي بدموع:طي انا عايزة اطمن عليه عشان خاطري يا طنط
-سهر:يا مي ياحبيبتي مينفعش انتي تعبانه
-مي بدموع:لا انا كويسه بس عايزة اطمن علي احمد
-دعاء:خلاص اهدي بس وانا هشوف الدكتور لو ينفع حد يدخل لاحمد
-مي بدموع:ماشي
-دعاء وسهر خرجوا
عند باقي العيله
-مامت احمد:مي عامله اي دلوقتى
-دعاء:الحمدلله احسن بس عايزة تشوف احمد ومصممه كمان
-محمد بهدوء:دكتور
-الدكتور:نعم
-محمد:ينفع ندخل نطمن علي احمد
-الدكتور:تمام بس ممكن بلاش تطولو جوة عشان هو مينفعش يعمل مجهود كتير
-محمد:تمام
-مي خرجت وكملت بدموع:ينفع ندخل صح
-الدكتور:تمام 
-مي دخلت بسرعه وكذلك باقي العيله
في اوضه احمد
-محمد:عامل اي يا احمد دلوقتى
-احمد ببتسامه بسيطه:الحمدلله يا بابا بخير
-مامت احمد بدموع:احمد حبيبي انت كويس صح
-احمد:الحمدلله يا ماما...هو انا اي الي جابني هنا
-دعاء باستغراب:احمد انت مش فاكر اي الي حصل
-احمد:لا اي الي جابني هناا
-مي بدموع مكتومه:ع...عامل اي يا احمد
-احمد ببتسامه:الحمدلله بخير يا مي انتي عامله اي
-مي بدموع مكتومه:الحمدلله
-سهر بهمس:ماما احمد مش فاكر حاجه
-دعاء بدموع وهمس:مش عارفه يا سهر مش عارفه نادي علي الدكتور
-سهر:حاضر...وخرجت
-ياسمين بدموع:احمد انت كويس صح
-احمد ببتسامه:انا الحمدلله ياحبيبتي بلاش دموع بقا انا كويس
-محمد:احمد انت اخر حاجه فاكرها اي
-احمد ببتسامه وحب:اني كنت جايلك عشان اقولك اني بحب مي وعايز اتجوزها...وفجأة
البارت الحادي عشر
-احمد ببتسامه وحب:اني كنت جايلك عشان اقولك اني بحب مي وعايز اتجوزها
-مي بصدمه وش*هقه: اي
-مامت احمد: اي
-احمد ببتسامه وحب: مي انا بحبك واتمني توافقي علي جوازنا
-الدكتور: لو سمحتم اطلعوا برة هكشف عليه
-كلهم خرجوا برة بصدمه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
-خالد باستغراب: في اي احمد حصله حاجه 
-دعاء بدموع: احمد فاق
-خالد: طب مالكم في اي
-دعاء بدموع: احمد فقد الذاكرة ودلوقتي مش فاكر غير لحد اليوم الي كان رايح يقول لمحمد انه بيحب مي وعايز يتجوزها
-خالد بصدمه: اي
الدكتور خرج من عند احمد
-محمد: طمني يا دكتور 
-الدكتور بهدوء: دلوقتي احمد عندة فقدان ذاكرة مؤقت ودي حاله نتيجه خبطه قويه علي دماغي 
-مي بدموع: طب طب احمد اكيد هيرجع يفتكر تاني
-الدكتور: هي مجرد فترة ولازم ياخد علاجه كامل وانشاء الله يتحسن بس بلاش يكون فيه ضغط عليه
-محمد: تمام يا دكتور شكرا جداً 
-الدكتور: العفو... وخرج
-يوسف بفز*ع:عمي احمد مالو حصله اي
-محمد:عمل حاد*ثه وفقد الذاكرة ودلوقتي مش فاكر غير لحد اليوم الي كان جاي عشان يقولي انه بيحب مي وعايز يتجوزها
-يوسف بصدمه:اي...انا هدخل اطمن عليه...ودخل
"في اوضه احمد"
-يوسف بحزن:احمد عامل اي انت كويس صح
-احمد ببتسامه بسيطه:الحمدلله يا حبيب اخوك متخافش انا بخير...بس شكلي منحوس والله
-يوسف باستغراب:لي
-احمد بضحكه خفيفه:المفروض كنت انهارده هطلب ايد مي بس اهو عملت الحادثه هعمل اي بقا
-يوسف بارت*باك:احم معلش يا صحبي المهم انت كويس صح
-احمد:الحمدلله
-يوسف:انا اول ما عرفت مقدرتش استني للصبح كان لازم اطمن عليك
-احمد ببتسامه:حبيب اخوك انا الحمدلله
-يوسف ببتسامه بسيطه:طب انا هروح عشان اسيبك ترتاح وبكرة اجيلك
-احمد:تمام ماشي
-يوسف:عايز اي حاجه طيب
-احمد ببتسامه:سلامتك
-يوسف ببتسامه:باي...وخرج
"عند باقي العيله"
-مي بدموع: انا هدخل لأحمد... ودخلت
في اوضه احمد*
-مي بدموع: احمد
-احمد فتح عيونه ومسك ايد مي وكمل: قلبو...مي عشان خاطري بلاش دمو*عك دي غاليه عندي اووي
-مي بدموع مكتومه: حاضر
-احمد بحب: مي انا بحبك اوى بحبك من اول يوم بابا جابك عندنا البيت وانا حاسس انك جزء مني بخاف عليكي يمكن اكتر من نفسي يا مي تعرفي وانتي صغيرة كنت علطول اشيلك واول ما اشيلك تبطلي عياط كنت حاسس ان روحك مربوطه بروحي انتي الحب الاول بالنسبالي والبنت الي هحبها بعدك هتكوني انتي امها 
-مي بدموع: احمد 
-احمد بحزن وحب: مي انا عارف انك ممكن متكونيش بتحبيني بس اوعدك اني اخليكي اسعد انسانه في الدنيا... مي تتجوزيني
-مي بدموع: احمد انت دلوقتي تعبان اما تبقا احسن نبقا نتكلم... وخرجت
عند باقي العيله
-مي بد*موع هست*يريه: لي ياربيي بيحصل فيا كده 
-مامت احمد اخدت مي في حضنها بد*موع وكملت: حبيبتي عشان خاطري اهدي
-مي بدموع: تعبت يا ماما تعبت لي بيحصل معايا كده 
-دعاء بحزن: انشاء الله كل حاجه هتتحل وهترجع احسن من الاول
-مي بد*موع: لو اي حاجه رجعت زي ما هي انا مش هعرف ارجع زي ما انا انا تعبت ونفسي اروح لبابا وماما بقا تعبت تعبت
-محمد اخدها في حضنه وكمل بحزن: اكتر حاجه زعلان منها اني خليتك تتمني تروحي لاهلك يا مي انا طول عمري كنت عايز اخليكي دايما مبسوطه ومتحسيش انك منغير اهل بس الواضح اني فشلت
-مي بدموع: عمي انا الي فعلا كرهت نفسي لان كل حاجه حصلت معاكم بسببي عشان كده انا قررت اسيب البلد واسافر برة
-احمد بصدمه وفزع... وفجأة
البارت الثاني عشر
-احمد بصدمه وفزع: تسافري فين يا مي وبعدين مشاكل اي الي انتي سببتي*ها
-محمد: مفيش حاجه يا احمد اي الي قومك من السرير وانت لسه تعبان 
-احمد: انا بخير يا بابا... عايزة تسافري لي يا مي 
-مي بدموع: مفيش حاجه يا احمد
-احمد باستغراب: مي انتي مالك فيكي اي انا حاسس انك غريبه قوليلي في اي اي الي حصل وانتم مش عايزين تقولولي عليه
-خالد: احمد مينفعش تفضل واقف كده ادخل ارتاح
-مي بدموع مكتومه: مفيش حاجه يا احمد... وكملت عمي انا هروح اغير هدومي واجي تاني
-محمد: مفيش داعي تيجي يا مي انتي تعبانه 
-احمد بقلق: تعبانه! تعبانه مالك يا مي طمنيني طب انادي علي الدكتور
-مي بدموع مكتومه: مفيش داعي للدكتور شويه ارهاق بس
-خالد: احمد ندخل لانك لسه تعبان
-احمد مسك كتف جاسر ودخل الاوضه
-خالد: مي انتي بتهزري عايزة تسافري فين علفكرة احمد بيحبك بجد وهو مستعد يصلح غل*طه 
-مي بدمو*ع: وانا مش قادرة انسي الي حصل ووجودي هنا بيسببلكم مشا*كل انتم مش مجبرين تخلوني معاكم عشان كده انا عايزة امشي 
-دعاء: مي يا حبيبتي اهدي كده وصلي علي النبي
-مي بدم*وع: عليه افضل الصلاة والسلام
-دعاء:لي مش عايزة تدي فرصه تانيه لنفسك انك تبدي من جديد مع احمد علفكرة احمد كل تصرفاته رغم انه فقد الذاكرة بس مفقدتش حبك من قلبه حبك لسه زي ما هو يمكن الي حصل دة حصل عشان يجمعكم ببعض انا عارفه ان احمد بيحبك بجد ومتاكده ان انتي كمان بتحبيه من خو*فك وله*فتك عليه
-ياسمين: خالتو معاها حق يا مي 
-مي بدموع:الي عملوا احمد صعب ودمر شكله قدامي فا الموضوع خلاص بالنسبالي... وخرجت من المستشفى 
-مامت احمد: روح وراها يا خالد متسلهاش
-خالد: حاضر... وخرج
-محمد: جاسر خد ياسمين ودعاء وفاطمه علي الفيلا عشان الوقت اتاخر وانا هفضل مع احمد
-مامت احمد: لا انا مش هسيب احمد
-محمد: فاطمه مفيش لازمه في وجودك هناا فا روحي عشان ترتاحي والصبح تعالو
-ياسمين بدم*وع: لا انا عايزة افضل هنا
-جاسر: يا حبيبتي مينفعش تفضلي هناا يلا نروح وانا الصبح هجيبكم 
-محمد: يلا وانا هستنا هناا
-كلهم: ماشي، وخرجوا مع جاسر  
في مكان تاني... عند خالد ومي
-خالد مسك اديها وكمل: مي استني
-مي بدم*وع: سيبني يا خالد بقا انا تعبت
-خالد: مي اسمعي كلامي ادي نفسك فرصه مش معني ان حصلتلك حاجه وحش*ه في حياتك دة معناه ان الحياه هتقف انا عارف ان الي حصل صعب عليكي بس احمد حاول يعمل كل حاجه عشان تسامحيه احمد بيحبك وانتي بتحبيه اديله فرصه وادي كمان لنفسك فرصه 
-مي بدموع: انا مش عارفه يا خالد مش عارفه وكمان احمد دلوقتى فاقد الذاكرة وانا حاسه اني مش هقدر انسي الي عملوا
-خالد: انتي بتحبيه والي بيحبك بيسامح
-مي بدموع ودوخه: انا انا... وفجأة اغم عليها
-خالد شالها بفزع وراح علي المستشفى....................................... 
"في فيلا الدمنهوري"
-ياسمين:مش هتاكلي يا ماما
-مامت احمد:لا يا حبيبتي مش جعانه...وطلعت الاوضه
-جاسر:لحقتي تاكلي يا ياسمين
-ياسمين ببتسامه خفيفه:الحمدلله اكلت تصبحو علي خير
-كلهم:وانتي من اهل الخير
في المستشفى... اوضه الكشف تحديدا
-الدكتورة ببتسامه: متخافيش مفيش حاجه وحشه 
-مي: اومال لي علطول حاسه بدو*خه وبطني بتوج*عني وبكون عايزة ارجع
-الدكتورة ببتسامه: مهو دة طبيعي
-مي باستغراب: طبيعي ازاي
-الدكتورة ببتسامه: انتي حام*ل فا طبيعي تكوني كده
-مي بدم*وع وصدمه وصوت عال*ي.... وفجأة
البارت التالث عشر
-مي بد*موع وصدمه وصوت عال*ي: انتي بتقولي اي انا انا حامل 
-الدكتورة: اه ولازم تحافظي علي صحتك شويه
-طق طق طق
-الدكتورة بهدوء: ادخل
-خالد شاف مي الي ظاهر عليها علامات الحزن: مي... طمنيني يا دكتورة مي مالها
-الدكتورة ببتسامه: المدام حامل فا عشان كده طبيعي انها تد*وخ 
-خالد بهدوء: احم يلا يا مي... شكرا يا دكتورة
-الدكتورة: العفو
-مي بدموع خرجت برة المستشفى............................................. 
-خالد خرج وراهاا بسرعه وكمل: مي استني 
-مي بدم*وع وصر*يخ: سبني يا خالد سبني
-خالد بصوت عال*ي: استني يا مي بقا انتي دلوقتي زعلانه لي زعلانه عشان هتبقي ام زعلانه عشان هتخلفي ويبقا عندك طفل
-مي بصر*يخ ودم*وع: انت مج*نون افرح بالطفل ده ازاي دة لو جيه الدنياا الناس كلها هتس*تحقر وجودة دة جاي نتي*جه اغ*تصاب يعني وجودة هيفكرني بكل الي حصل بصتي ليه هتفكرني بالي عملو احمد
-خالد بعص*بيه: انتي باي حق تحكمي علي طفل بريئ بالشكل دة دة ابنك من لحم*ك ودم*ك ابنك من البني ادم الي انتي بتحبيه افهمي بقا وبلاش تظلمي نفسك كده
-مي بدموع: انا مش عارفه اعمل اي مبقتش عارفه خلاص 
-خالد: مي افهميني حياتك موقفتش علي كده 
-مي بد*موع: خالد رجعني المستشفى عند احمد
-خالد بهدوء: يلا بينا...ركبو العربيه ورجعو عند احمد
في المستشفى... عند احمد تحديدا
-محمد: مي انتي تعبانه روحي دلوقتي والصبح تعالي
مي بدموع: لا يا عمي روح انت وانا هقعد مع احمد
-محمد: بس... وقاطعه خالد
-خالد بهدوء: بابا معلش روح انت البيت ارتاح واحنا هنفضل مع احمد علفكرة  الدكتور قالي ممكن يخرج بكرة
-محمد باستسلام: تمام خد بالك من مي... وخرج
-خالد: مي عشان خاطري انا هحجزلك الاوضه الي جنب احمد عشان ترتاحي فيهاا
-مي بهدوء: تمام ماشي 
تاني يوم... في فيلا الدمنهوري تحديداً
-محمد ببتسامه بسيطه: صباح الخير 
-كلهم: صباح النور 
-مامت احمد بهدوء: تعالي يلا عشان نفطر ونروح نطمن علي احمد
-ياسمين: هاجي معاكم يا ماما
-مامت احمد: حبيبتي روحي انتي علي الجامعه وانا ومحمد هنروح
-محمد ببتسامه: جاسر وصل ياسمين الجامعه واطلع انت علي الشركه
-جاسر ببتسامه بسيطه: حاضر يا عمي 
-دعاء: يلا يا سهر روحي كليتك انتي كمان
-سهر ببتسامه: حاضر يا ماما... وخرجت
-ياسمين ببتسامه بسيطه: يلا يا جاسر
-جاسر بغمزة وهمس: يلا يا روح جاسر
-محمد بضحك وغض*ب مصتنع: يلا يا جاسر انت وياسمين احسلكم
-ياسمين بضحك: احم احم باي... وخرجوا 
-مامت احمد: يلا بينا
-دعاء: اجي معاكم
-محمد: خليكي يا دعاء خالد قالي امبارح ان ممكن احمد يطلع انهارده 
-دعاء ببتسامه: ماشي هقعد انا عشان اعمله الاكل الي بيحبو
-مامت احمد ببتسامه بسيطه: ماشي ياحبيبتي يلا يا محمد
-محمد: يلا... وخرجوا
في مكان تاني... في المستشفى عند احمد تحديدا
-خالد ببتسامه بسيطه: صباح الخير 
-احمد بنعاس: صباح النور
-خالد: عامل اي دلوقتى يا احمد
-احمد ببتسامه: الحمدلله ياحبيب اخوك انت عامل اي 
-خالد: الحمدلله بخير 
-احمد: انت فضلت هنا طول الليل يا خالد صح باين عليك انك مش نايم
-خالد ببتسامه بسيطه: عادي ولا يهمك المهم تبقا بخير
-طق طق طق
-احمد: ادخل
-مي بهدوء: صباح الخير 
-احمد وخالد: صباح النور
-مي: عامل اي دلوقتى يا احمد
-احمد ببتسامه وحب: الحمدلله بخير طول مانتي بخير... انتي عامله اية 
-مي وحاولت الهدوء: احم دايما يارب 
-احمد: مي انتي كنتي هنا طول الليل بردو 
-مي بهدوء: احم عادي 
-احمد: خالد خد مي وروحوا البيت علشان ترتاحوا 
-خالد: يا احمد بس... وقاطعه احمد
-احمد: مفيش بس يا خالد انتم هنا من امبارح 
-مي بد*موع مكتومه: انا مش همشي
-احمد: عشان خاطري يا مي وزمان ماما وبابا جايين دلوقتى 
مي: بس... طق طق طق
خالد: ادخل
-مامت احمد: حبيبي عامل ايه طمني عليك انت كويس صح
-احمد ببتسامه: الحمدلله يا ماما انا كويس والله متقلقيش 
-محمد ببتسامه: الف سلامة عليك يا احمد
-احمد ببتسامه بسيطه: الله يسلمك با بابا ياسمين وخالتو وجاسر كلهم عاملين اية
-محمد ببتسامه:الحمدلله يا حبيبي كويسين
-مامت احمد:عامله اي دلوقتى ياحبيبتي
-مي وحاولت الابتسامه:احم الحمدلله يا ماما بخير
-محمد: خالد خد مي وروحوا ارتاحوا شويه
-خالد بهدوء: تمام يا بابا
-مي:طيب نسال الدكتور عن صحه احمد
-طق طق طق
-محمد:ادخل
-الدكتور ببتسامه:صباح الخير صحتك عامله اي دلوقتى
-احمد بهدوء:احسن بكتير يا دكتور
-الدكتور:التقارير بتاعت حالتك كويسه تقدر تخرج انهارده
-احمد ببتسامه بسيطه:شكرا جدا يا دكتور
-الدكتور:مفيش شكر دة واجبي...وخرج
-خالد:تمام يا بابا خد مي وماما واتفضلوا علي العربيه وانا هجيب احمد واجي
-محمد:تمام يلا بينا
-مي وفاطمه:يلا...وخرجوا للعربيه
في العربيه تحديدا
-مامت احمد:مي حبيبتي انا عارفه ان الي عملوا احمد صع*ب جدا عليكي وخصوصا ان انتي واحمد كانت علاقتكم مختلفه وكنتم قريبين اووي بس انا عارفه انك بتحبيه من خوف*ك عليه ولما اتبرعتيله بدمك ومكنتش هماكي صحتك ساعتها اتاكدت انك بتحبيه واحب بيحبك من زمان جدا وفي مرة كان تعبان اووي ساعتها كان بيقول اسمك وبيقول انه بيحبك ومش قادر يعيش من غيرك حاولي تديله وتدي لنفسك فرصه يا مي حاولي 
-محمد بهدوء: كلام فاطمه صح يا مي
-مي بدموع: احم احمد وصل
احمد ركب هو وخالد العربيه................ وطلعوا علي فيلا الدمنهوري 
في مكان تاني... عند ياسمين وجاسر في العربيه تحديدا 
-جاسر بعص"بيه: بقولك اي يابت انتي
-ياسمين بضحك: اي
-جاسر:انا انهارده هكلم عمي عشان نعمل الخطوبه الاسبوع دة بقاا هفضل سنجل كده كتير بتعا*كس يا ياسمين افهميني البنات مش سايباني في حالي
-ياسمين بغض*ب:ماشي يا جاسر انا بقا هقول لبابا مش موافقه وخلي البنات الي بتعا*كسك تنف*عك 
-جاسر بضحك وحب: بس انا بحبك انتي
-ياسمين ببتسامه وحاولت اخفائهاا: احم احم شكرا 
-جاسر: ماشي يا ياسمين انا هروح للي بيحبوني
- ياسمين بخوف:لا لا خلاص وانا كمان بحبك
-جاسر ببتسامه وحب:طب يلا يقمر علي الجامعه وال ما تخلصي محاضرات كلميني
-ياسمين ببتسامه:خد بالك من نفسك
-جاسر ببتسامه بسيطه:حاضر ياحبيبتي وانتي كمان
-ياسمين بحب: حاضر باي...ونزلت من العربيه وجاسر راح الشركه
في فيلا الدمنهوري تحديداً
-دعاء ببتسامه:الف سلامة عليك يحبيب خالتو طمني عليك دلوقتي احسن صح
-احمد ببتسامه بسيطه:الحمدلله يا خالتو احسن دلوقتي
مامت احمد ببتسامه:طب يلا يا ولاد اطلعو ارتاحوا انتم طول الليل برة لحد ما الغذا يجهز 
خالد واحمد:تمام...وطلعو
-مي بتوتر:انا هروح لشهد
-مامت احمد:مي عشان خاطري خليكي هنا 
-مي بدموع:معلش يا ماما بس مش هقدر اقعد هنا ولا هقدر اطلع الاوضه لانها هتفكرني بكل الي حصل يوميها
-مامت احمد:يحبيبتي هخلي سعاد تظبطلك اوضه تانيه بس خليكي 
-دعاء:يا مي خليكي معانا وحاولي تنسي الموضوع
-محمد:مي انا عارف ان وجودك هنا صعب علي*كي بس دة بيتك بردو وكمان احمد لما يقوم ويسال عنك هنقوله انتي فين او مش قاعدة في البيت لي
-مي:معلش يا عمي مش هقدر واما يقوم احمد قوله اني قاعدة عند شهد فترة عشان تعبانه
-محمد باستسلام:طب هبعت السواق يوصلك
مي بدموع مكتومه:تمام...وخرجت
في المساء...في بيت شهد تحديدا
-شهد:ممكن افهم انتي بتعي*طي لي دلوقتي
-مي بد*موع:تع*بت يا شهد مش عارفه اعمل اي
-شهد:مي انتي بتحبيه
-مي بدم*وع:مش عارفه يا شهد مش عارفه
-طق طق طق
-شهد فتحت وكملت ببتسامه:ازيك يا خالد عامل اي
-خالد ببتسامه:الحمدلله بخير انتي عامله اي
-شهد ببتسامه بسيطه:احم الحمدلله
-خالد بهدوء:ممكن اشوف مي
-شهد:اه طبعا اتفضل
-خالد ببتسامه:احم...ودخل
-مي بد*موع وقلق:احمد حصله حاجه يا خالد
-خالد بهدوء:اهدي يا مي احمد كويس بس مش هيبقا كويس من غيرك لي مشيتي تاني
-مي بدموع:تعبت يا خالد تعبت انا مبقتش عارفه انا بحبو ولا بكرهو
-خالد:خوفك عليه مبين اووي انك بتحبيه
-مي بدموع:بحبو يا خالد بس مش قادره انسي الي حصل
-خالد:طب ارجعي البيت صدقيني احمد هيتعب اكتر في بعدك يا مي
-مي بدموع: وحتي لو رجعت
-خالد: احمد بيحبك وعايز يتجوزك يا مي
-مي: خالد سبني علي راحتي انا مش عايزة ارجع الفيلا... ودخلت الاوضه
-شهد: انا اسفه يا خالد علي طريقه مي
-خالد بهدوء: ولا يهمك مفيش اسف ولا حاجه... استاذن انا
-شهد ببتسامه بسيطه: طيب خليك اشرب حاجه 
-خالد ببتسامه: معلش المرة الجاي
-شهد: ماشي يا خالد مع السلامه
-خالد: باي... وخرج
في فيلا الدمنهوري...علي السفرة تحديداً
-احمد باستغراب: فين مي يا ماما منزلتش تاكل معانا لي
-مامت احمد بتوتر: احم مي... وفجأة
البارت الرابع عشر و الاخير
-مامت احمد بتوتر: احم مي عند شهد صاحبتها
-احمد: اول مرة مي تروح من غير متقولي طب هتيجي امتي
-مامت احمد: هتقعد معاها كام يوم عشان تعبانه 
-احمد باستغراب: بس من امتي مي بتقعد عند شهد كام يوم 
-دعاء بتوتر: احم معلش ياحبيبي تلاقيها عشان تعبانه بس
-احمد: خلي شهد تيجي تقعد معانا لحد ما تبقا كويسه 
-مامت احمد: احمد حبيبي مينفعش واكيد مي كام يوم وهترجع
-احمد: تمام يا ماما 
-خالد بهدوء: مساء الخير 
-كلهم: مساء النور
-دعاء ببتسامه: تعالي يا حبيبي عشان تاكل
-خالد ببتسامه: ماشي يا خالتو... وقعد
-سهر ببتسامه بسيطه: تسلم اديكم بجد
-مامت احمد بحب: بالهنا والشفا ياحبيبتي 
-محمد بضحك: ما تاكل يا جاسر هتفضل مبتسم كتير
-ياسمين بضحك مكتوم: احم احم
-جاسر ببتسامه: عمي انا عايز نعمل الخطوبه
-محمد ببتسامه: شوفوا اليوم الي انتم عايزينه
-مامت احمد ببتسامه: عيد ميلاد مي الاسبوع الجاي خليها فنفس اليوم 
-جاسر بحب: ها اي رايك
-ياسمين ببتسامه: ماشي حلو اليوم
-احمد ببتسامه: الف مبرووك ياحبيبتي... الف مبرووك يا جاسر
-جاسر وياسمين بحب: الله يبارك فيك عقبالك
-دعاء بحب: الف الف مبروك يا ولاد
-جاسر وياسمين ببتسامه: الله يبارك فيكم يارب
-خالد ببتسامه بسيطه:الف مبروك ربنا يتمم بخير
-ياسمين بحب: الله يبارك فيك يروح قلبي وافرح بيك يارب 
-خالد بحب: حبيبت قلبي
"يوم عيد ميلاد مي...في بيت شهد تحديدا"
-شهد ببتسامه وحب: كل سنه وانتي طيبة ياست البنات وعقبال سنين كتيره حلوه يقمر انتي
-مي ببتسامه: وانتي طيبه ياقلبي 
-شهد بضحك ومشا*كسه: هتكبري وتبقي عجوزة بقا خلاص
-مي بضحك: استغفر الله 
 -شهد ببتسامه وحب:بس عادي انا صاحبتي حتي وهي عجوزة هتبقا قمر
-مي بحب ودم*وع:يروحي حرفيا يا شهد مش عارفه اقولك اي او اشكرك ازاي علي كل حاجه عملتيها معايا وقفتك جمبي وكل حاجه بجد ربنا يخليكي ليا
-شهد بحب:يبنتي انتي اختي مش صحبتي
-مي ببتسامه:قلب اختك من جوة
-طق طق طق
-مي فتحت وكملت:اهلا يا خالد اتفضل
-خالد ببتسامه:كل سنه وانتي طيبه
-مي ببتسامه بسيطه:وانت طيب يارب
-خالد ببتسامه:احم عامله اي يا شهد
-شهد بخ*جل وابتسامه:الحمدلله بخير وانت
-خالد ببتسامه:الحمدلله
-شهد:تشرب اي
-خالد ببتسامه:مش عايز اتعبك
-شهد:ولا تعب ولا حاجه
-خالد ببتسامه:ممكن قهوة
-شهد:حاضر...ودخلت المطبخ
-خالد:مي انهارده خطوبه ياسمين وجاسر واكيد هتيجي ماما وبابا بعتوني عشان اقولك بنفسي وكمان ماما بعتتلك الفستان دة
-مي بد*موع:احم احم هشوف يا خالد لو قدرت اجي هاجي
-خالد:مي هتفضلي تهر*بي من احمد لحد امتي لي مش عايزة تشوفيه دة طول الاسبوع هيت*جنن ويشوفك او يكلمك
-مي مسحت دمو*عها وكملت:فاكر يا خالد يوم عيد ميلادي دة كنت بصحي من النوم علي مفجاته ليا 
-خالد:مي اهدي كده وانا متاكد ان كل حاجه هتتحل...وكمان ماما وبابا هيزعلوا اووي لو مجتيش عشان خاطرهم هما تعالي وكمان هاتي شهد معاكي
-مي بهدوء:تمام يا خالد هنيجي
-خالد:ماشي هستاذن انا عشان عندي اجتماع
-شهد:والقهوة
-خالد بغمزة ومشاكسه:هتبقا شربات قريب...وخرج
-شهد بضحك وخجل:احم اي الاحراج دة ابن عمك مش good boy علفكره
-مي ببتسامه:احم انا ملاحظه ان في اعجاب بيكم ها
-شهد بخجل:احم احم تشربي قهوة
-مي بضحك:لا شكرا خلينا في الشربات احسن
-شهد ببتسامه:الفستان تحفه اووي بجدد
-مي واختفت ابتسامتها:احم شهد انا مش عارفه ازاي هشوفه ازاي هدخل الغيلا تاني انا مش عارفه تعب*ت ياربي بقا تت*عبت
-شهد بهدوء:مي انهارده عيد ميلادك بلاش د*موع عشان خاطري وكمان انتي هتروحي عشان عمك وطنط بس 
-مي بهدوء:تمام
"في مكان تاني...في فيلا الدمنهوري تحديداً في الصالون"
ياسمين ببتسامه: صباح الخير يا ماما
-مامت احمد ببتسامه: صباح الف يا احلي عروسه
-ياسمين: حبيبتي يا ماما الميكب ارتست وصلت ولا لسه
-مامت احمد ببتسامه: اه ياحبيبتي وصلت ومستنياكي فوق
-ياسمين بحب: تمام هطلعلها... وطلعت
-خالد: احم احم
-دعاء: مي اكيد هتيجي صح
-خالد بهدوء: متقلقيش يا خالتو مي هتيجي انا متاكد حبها لاحمد هو الي هيخليها تيجي
-احمد ببتسامه: صباح الخير 
-كلهم بتوتر: صباح النور
-احمد: مي هتيجي انهارده 
-مامت احمد بهدوء: احم اه يا حبيبي 
-احمد ببتسامه بسيطه:تمام يا ماما هخرج انا مع يوسف وشويه وهرجع
-مامت احمد:خد بالك من نفسك كويس عشان خاطري
-احمد ببتسامه:حاضر...وخرج
-خالد بهدوء:انا هروح الشركه عشان عندنا اجتماع اومال بابا فين
-مامت احمد:راح الشركه
-خالد ببتسامه بسيطه:ماشي هروح انا عشان متأخرش...وخرج
-جاسر ببتسامه: صباح الخير 
-سهر بحب: صباح الفل يا عريس. 
-دعاء ببتسامه: صباح الورد يقلب ماما
-مامت احمد ببتسامه بسيطه:صباح الياسمين علي عيون احلي عريس
-جاسر بضحك وهمس: احم احم بمناسبه الياسمين...زوجتي المستقبليه وقرة عيني فين ها
-دعاء بضحك: شوف الواد
-مامت احمد بضحك: زوجتك قرة عينك في اوضتهاا فوق
-سهر بضحك: ومش هتشوفهاا غير بليل
-مامت احمد بخبث وضحك: س يا سهر هو اي الي هيشوفها بليل حر*ام عليكي 
-جاسر بغي*ظ: قوليلها يخالتو
-مامت احمد بضحك: انت تشوفها بكرة الصبح علي الفطار احسن
-جاسر بغي*ظ وغض*ب: كده يا خالتو انا غلطان اني واقف معاكم اصلا اطلع اكلم قرة عيني... وطلع الاوضه
-دعاء ببتسامه وحب: ربنا يهنيهم يارب
-مامت احمد بحب: يارب 
-سهر ببتسامه: يارب
-دعاء بضحك: خدي ابت هنا تعالي انتي مروحتيش جامعتك لي
-سهر بضحك حتي بانت غمازتها: احم اي الاحراج دة مهو انا انهارده خطوبه اخويا لو تعرفيه ابقي تعالي بقاا هتنورينا وهاتي خالتو القمر دي معاكي... وطلعت علي الاوضه جري
-دعاء بضحك: عوضني يارب
-مامت احمد: تفتكري مي هتيجي بليل
-دعاء بهدوء: اكيد ياحبيبتي انا متاكده ان حبها لاحمد هو الي هيخليها تيجي
-مامت احمد: نفسي يا دعاء نرجع زي ما كنا
-دعاء ببتسامه بسيطه: انشاء الله كل حاجه تتحل 
-مامت احمد: يارب... يلا عندنا تجهيزات كتير
"في احدي شركات الدمنهوري"
-خالد ببتسامه بسيطه: صباح الخير يا بابا
محمد ببتسامه: صباح النور
-خالد بهدوء: اخبار الشعل اي
-محمد: كل حاجه تمام و الاجتماع بتاع الوافد الأجنبي كمان نص ساعه 
-خالد ببتسامه: تمام 
-محمد: روحت لـ مي
-خالد: اه روحت الصبح 
-محمد: قالتلك اي هتيجي صح
-خالد بهدوء: هتيجي
-محمد ببتسامه: تمام يلا علي اوضه الاجتماع 
-خالد ببتسامه: يلا
"في المساء وقت الحفله... تحديدا في بيت شهد"
-شهد بصدمه وانبهار: اي القمر ده انتي بجد حوريه
-مي بدم*وع و ابتسامه بسيطه: حبيبتي انتي احلي والله
-شهد بحب: مي مش عايزة اشوف دمو*عك انا عارفه انك مش سهل عليكي انك تشوفي احمد بس حاولي انسي 
-مي مسحت دمو*عها وكملت بهدوء: احم ماشي ياحبيبتي هحاول والله 
-شهد ببتسامه بسيطه: طب يلا بينا
-مي بهدوء: يلا... وخرجوا
"في فيلا الدمنهوري...في اوضه ياسمين تحديدا"
-سهر ببتسامه وحب:مشاء الله ياحبيبتي قمورة
-ياسمين بحب:روح قلبي انتي احلي
-مامت احمد ببتسامه ودموع:مبروك يروح قلب ماما قمر 14
ياسمين بحب:حبيبتي يا ماما بلاش دموع بقا
-دعاء بحب:عقبال ما اشوفك بالابيض ياحبيبتي
-ياسمين ببتسامه وحب:حبيبت قلبي يا خالتو
-سهر بضحك:طب يلا بقاا العريس مستني تحت
-ياسمين بضحك وحب:زوجي قرة عيني
-سهر بضحك:يلا بيناا
-مامت احمد ببتسامه:يلا...ونزلو كلهم
"في الصالون"
-احمد بضحك:يبني اهدي بقا
-خالد بضحك:زمانهم نازلين دلوقتي
-يوسف بضحك:مش هتتخ*طف متخافش
-جاسر ببتسامه:احم احم بقالهم ساعه فوق يعم دي طول النهار في الازضه ولا شوفتها صدفه حتي...وقاطعه نزول ياسمين ببتسامه علي السلالم
-خالد بضحك:اهي وصلت اهي اسكت بقا
-جاسر ببتسامه وحب راح لـ ياسمين وكمل بحب:اي القمر دة انا عروستي مزة بقا
-احمد بضحك وغض"ب مصتنع:هتعا*كس اختي هبل*عك
-جاسر بضحك وحب:مهي خطيبتي علفكرة...باعتبار ما سيكون بعد شويه يعني
-محمد ببتسامه:طب يلا يا ولاد هنتاخر علي المعازيم...مي مجاتش 
-احمد وحاول الهدوء:احم
-مامت احمد:لا لسه
-محمد:طب يلا ممكن تكون هتروح علي الفندق
-مامت احمد:ممكن...وخرجوا كلهم للفندق
" بعد شويه... في الفندق تحديدا  دخل جاسر وياسمين وسط اعجاب المعازيم...اما احمد فا مستني يشوف مي"
-يوسف بهدوء:اكيد هتيجيع
-احمد بتوتر:انا حاسس انها هتيجي بس عقلي بيقولي انها مش هتيجي
-خالد بهدوء:انا متاكد انها هتيجي...وقاطعهم دخول قطعه من القمر 
"دخلت مي في وسط زهول المعازيم بالحوريه صاحبه الفستان الاحمر والعيون الزرقاء"
عند شهد ومي
-شهد:مي حبيبتي عايزاكي تهدي
-مي مسحت دمو*عها وكملت:حاضر
-مامت احمد بفرحه:مي حبيبتي عامله اي طمنيني عليكي
-مي وحاولت الهدوء:احم الحمدلله يا ماما انتي عامله اي
-مامت احمد حضنتها وكملت:الحمدلله ياحبيبتي...عامله اي يا شهد 
-شهد ببتسامه:الحمدلله يا طنط
-مامت احمد ببتسامه:دايما يروح قلبي
-دعاء ببتسامه:مي حبيبتي عامله اي
-مي ببتسامه:الحمدلله بخير انتي عامله اي يا طنط
-دعاء بحب:الحمدلله ياحبيبتي
-مامت احمد بدموع:وحشتيني يا مي مش ناويه ترجعي البيت
-مي بدموع مكتومه:معلش يا ماما بلاش الكلام في الموضوع دة انهارده خلينا نفرح بياسمين
-مامت احمد بهدوء:تمام ياروحي
-محمد ببتسامه:عاملين اي يبنات
-مي ببتسامه:الحمدلله يا عمي بخير
-شهد ببتسامه بسيطه:الحمدلله بخير
-دعاء ببتسامه:طب تعالو نقعد
-مي عنيها بتدور علي احمد وسط المعازيم
في مكان تاني...عند احمد تحديدا
-يوسف وخالد:احمد اهدي
-احمد:احم احم..انا شويه وراجع...وسابهم ومشي
- يظهر صوت الدي جي:ممكن انسه مي تتفضل معانا علي الاستيدج
-مي بصد*مه:احم في اي
-شهد وخالد ببتسامه:اطلعي يا مي
-مي باستغراب قامت من مكانها للاستيدج
-وفجأة النور انطفا وظهر صوت احمد بيقول:انهارده عيد ميلاد البنت الوحيده الي حبتها والي غل*طت في حقها وبتمني تسامحني عيد ميلاد البنت الي طول عمري بتمني تكون ليا البنت الي من اول يوم شوفتها فيه وهي بقت حته مني...مي انا عارف انك زعلانه مني بس انا بحبك ومش قادر اعيش من غيرك وبتمني تسامحيني انا قدام الناس دي كلها حبيت اقولك انا اسف وبحبك
-وفجأة النور رجع واتفاجئ الجميع بـ احمد يفتح علبه شامواة راكع علي رجله وكمل بدموع: بحبك... تتجوزيني يا مي
-مي بدموع وصدمه: ان... 
-احمد بدموع وحب: عشان خاطري وافقي 
-وبدا الجميع في الهتاف بصوت عالي: وافقي وافقي وافقي
-شهد بد*موع: وافقي يا مي بقا
-خالد ببتسامه: احمد بيحبك يا مي
-مي بدموع وحب: موافقه
-احمد قام شدها لحضنه بدموع وحب وكمل: بحبك يا مي 
-مي بدموع وحب: وانا كمان بحبك
-ياسمين وجاسر بضحك: كده بوظتو الخطوبه بس يلا فداكم
-شهد بدموع: يروح قلبي علي القمر
-خالد ببتسامه وغم*زة: بحبك و حضري نفسك فرحنا الشهر الجاي
-شهد بخ*جل وصدمه: بس... وقاطعها 
-خالد ببتسامه وحب: هشش مس*معش صوت
-شهد بخ*جل وابتسامه: وانا كمان علفكرة
-خالد ببتسامه وصدمه:وانتي كمان اي
-شهد ببتسامه وخجل: وانا كمان بحبك
-مامت احمد بدموع: ربنا يهنيكم يارب يولاد
-محمد ببتسامه: خلاص فرح خالد وشهد وياسمين وجاسر ومي واحمد في يوم واحد
-يوسف بضحك: انا بقول الماذون موجود اهو بلا خطوبه بلا قرف
-محمد: علي بركه الله... اكتب يا شيخناا
بعد كتب الكتاب
-مي ببتسامه ودموع: بحبك اووي يا احمد
-احمد بحب: وانا بعشقگ يروح قلب احمد
-دعاء ببتسامه وفرحه: الف الف مبروك ربنا يهنيكم يارب
-سهر بدموع وفرحه:يروح قلبي انتم قمر اووي
-مامت احمد ببتسامه:بس انت امتي رجعتلك الذاكرة يا احمد
-احمد ببتسامه:من يومين وكنت مستني يوم عيد ميلاد مي عشان اعتذلها قدام الناس كلها
-خالد ببتسامه:اجمل حاجه في الموضوع اني اتعرفت عليكي
-شهد بدموع وفرحه:بحبك اووي يا خالد
-جاسر ببتسامه:بعيد ان انكم اش*رار وبوظ*تو عليا يوم خطوبتي بس احسن حاجه انها بقت مراتي مش خطيبتي
يوسف بضحك وهمس:حاسس اننا منورين جيش السناجل
-سهر بضحك:حصل
احمد ببتسامه وحب:انا عرفت انك حا*مل وبتمني تكون بنت وشبهك 
-مي بدموع وحب:انا بحبك اووي يا احمد مكنتش قادره علي بعدك عني
-احمد ببتسامه وحب:بس بس مفيش دموع تاني من انهارده في فرح وبس نبدا حياتنا وننسا الي فات...بحبك يا اوزعتي
-مي بحب حضنته وكملت:وانا بموت فيك يا قلب اوزعتك.

تمت بحمد الله


    •تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية اليتيمة والقاسي" اضغط على أسم الرواية




google-playkhamsatmostaqltradent