رواية مذكرات فاشل الفصل الثاني عشر 12 والأخير - بقلم يوستينا سامي

الصفحة الرئيسية

    رواية مذكرات فاشل الفصل الثاني عشر 12 والأخير بقلم يوستينا سامي

 رواية مذكرات فاشل الفصل الثاني عشر 12 والأخير

ياسر /  انا بس خايف من الامتحانات 😳😳
انت ....انت ايه جابك هنااااا 
والده ياسر / كدة يا ياسر انا كنت جاية اشوفك يا بني وحشتني .تقوم قايلي كدة برضوو. 
جاية تقرب منه علشان  تحضنه بس فاجاه ياسر زعق 
ياسر/ اوعي تلمسيني اوعي....انا  كل ماابص في ايديك بحس أن دم مريم بيصرخ في ايديكي حراااام عليكي ابعدي عني بقي ..انت جاية ورايا علشان تكسريني 
منار بقلق / اهدي بس يا ياسر علشان خاطري انا 
لوسمحت يا طنط سيبيه ده لسه خارج من الامتحان وأعصابه بايظة بعد اذنك 
والدته هالة./ انا عارفة انك متفوق اكيد هتدخل طب زي ما كنت عايز انت ومريم لله يرحمهاااا ..ارجوك يا ياسر سامحني
ياسر / اسامحك .. مريم الي ماتت بسببك مريم انت لسه فكراها اصلا ..امشي من هنا و ماتجيش هنا تاني 
هالة /انا معملتلهاااش حاجة متكدبش علي نفسك يا ياسر مريم بنتي الي حصل ده قدر ربنا ماليش ايد فيه 
فلاااش باك كنتوا منتظرينه 🤣🙈🙈
قبل وفااااه والد حسن ومريم وياسر 
كانت في خناقات كتير بين ابوهم وأمهم طول الوقت 
وكانوا متفقين علي الطلاق بس محدش كان يعرف غير 
حسن 
لكن كل المقاييس اختلفت بعد ما ابوهم مات 
مروا كلهم بأزمة نفسية صعبة اووي بس كانوا في ثانوية عامة لكن حسن وكريم قدروا يخرجوا من الحالة دي علشان ياسر ومريم الي في ثانوية عاااامة بعد ٤ شهوور الامتحانات 
وفعلا مريم قدرت تخرج لكن ياسر لاااااا 
وفي يوم قبل الامتحانات باسبوعين بعد مرور اكتر من ٣ شهوور 
حصلت مشكلة كبيرة اووي بين حسن وهالة 
إن هالة هتتجوز وعايزة حسن يمهد الطريق قدام اخوواته
حسن بعصلية و صدمة / ايييه تتجوزي ازاااي 
وجالك قلب  ياماما تتجوزي ع بابا بعد ما ماات طب لييه 
طب احنا عايزة تسيبينا تمشي ..مش بتفكري في مريم وياسر 
هالة / حسن يا حبيبي افهمني ..بلاش تاخد الكلام ليك بس 
حسن بحدة / ماتقوليليش حبيبي دي انت مش بتحبي غير نفسك وبس ..انت ليه ظالمة كدة 
هالة/  مش عيب اني افكر في نفسي انا وابوك كنا هنتطلق قبل ما يموووت واكيد كنت هتجوز بعده فمفرقتش 
حسن/  طيب حلوو انت قاعدة في بيته ليه ...هااااااااه
هالة بحدة/ انت اتجننت ولا ايه يا حسن انت بتتطردني 
حسن /هو انا أقدر برضو برغم انك طردتينا من حياتك بي٦
 دي حقيقة البيت ده باسمه هوو
الراجل الي كنت ههتطلقي منه بس انت ربنا كاتبلك انه يمووت فتورثي فيه بس بحب اطمنك أن بابا كتبلنا كل حاجة باسمنا احناااا  واضح أنه كان حااسس بيكي و بخيانتك 
هالة  بصدمة / يعني ايييه الكلام ده يا حسن ..انت اكيد بتكدب ..وبعدين ما انا امكم والورث هيتوزع بالعدل 
حسن/  هههههه فارق معاكي الورث اووي كده يا خسااارة يا ماما بجد يا خسارة ...ده حتي خسارة فيكي كلمة ماما 
هالة/ انت بتحسبني ليه انا من حقي اتجوز واعيش حياتي انتوا خلاص كبرتوا ..وانا كمان كبرت و عايزة اشوف نفسي بقي 
حسن / طب وياسر ومريم دول حته ثانوية عامة مش قادرة استني لحد مايخلصوا امتحانات ..مش قادرة تستني لحد ما يعدوا بازمة نوت بابا ..
هال  وانا يعني همتحن مكانهم والبركة فيك انت اخوهم الكبير وبعدين انتوا المفروض تفرحوولي مش تقولوا كدى 
حسن ضحك بستهزاء /  مبروووووووك يا مدام هالة 
بس من النهاردة تنسي انك ليكي عياال وتمشي من البيت ده 
هالة / حسن انت اتجننت ولا ليه 
حسن  قاطعها في الكلام / ده لو عايزة تاخدي ورثك بجد 
هالة سكتت و بصتله و بتفكر في هدوء 
حسن في نفسه/ ههه كنت عارف بردو قرارك 
وفعلا هالة سابت البيت بليل وكلهم كانوا نايمين ماعدا حسن الي كتبها الشيك بالفلوس وكريم الي كان متحسر لما ياسر ومريم يعرفوااا 

 
تاني يوم 
مريم / ياسر  ياولااا  ماما فين 
كريم حضنها من ضهرها /سافرت يومين يا روما عند خالتها 
مريم/ هههه اوعي ايديك وبعدين سافرت وسابتنا ده فاضل أقل من أسبوعين ع الامتحانات وانا خايفة اووي 
كريم /هههه خايفة من ايه كدة كدة هتجوزك فمش مهم الدرجة 
مريم/ هاااه لا يابابا انا عندي حلمي ابقي دكتورة اطفال 
هو فين ياسر 
ياسر كان في أوضاع بيعيط في حسرة 
لييييه 🤔🤔🤔
أيوة ياسر سمع كل حوار حسن وهالة وكان مقهووور ومكسووور جدا 
مريم دخلت الاوضة يااااسر واتفاجات بيه بيعيط / ايه ده مالك في ايه ..انت بتعيط ليه بس يا حبيبي
ياسر / مافيش  يا مريم بس متوتر شوية بسبب الامتحانات 
مريم/  يا حسرة في راجل بيعيط ده انا معملتهااش 
قوووووم ماما سافرت تغير جوو وسابتنا قوم نكلمها احسن وحشتني اوووي 
ياسر/ انا مش هكلم حد سامعة أن أمي ماااتت مع ابوويا 
مريم/ ايه القرف ده كل ده علشان سافرت ايه المشكلة ما احنا يااما سافرنا وهي لااا 
ياسر/ لاااا علشان بعتنااااا وراحت تتجوز وسابتنا مقابل الفلوووس الي حسن هيديهالهاااا 
وحكالها كل حاااجة 
مريم/؛ لاااااااا اعاااااااااااااا 
وفضلت تصرخ جاااااامد 
كريم بخضة / مريم مريم مالك في ايه بتصرخي ليه 
مريم بصريخ  / ماما مش ممكن تعمل كدة دي ماما 
ماما مش ممكن تعمل كدة ....ماما مش ممكن تعمل كدة
 ماما بتحبناا رد يا كريم ماما بعتناا ..ماما بعتناا بالفلوس ماما خانت بابا دي وماما سابتني ماااامااا انا لازم اروح لها لااازم 
وطلعت تجري مريم في الشارع ذي المجنووونة 
وخبطتهااا عربية وماتت مريم وماتت كل أحلامهم معاهم 
كريم بصدمة و هسترية/ مرييييبم 
مريم قوووومي يا مريم لااا قوووومي والنبي ..لاااااا
شخص /  البقاء لله يا ابني ..ادعيلها
ياسر بدموع و قهرة /  مريم لااااااا 
انا اسف انا كنت بكدب عليكي قووومي ليييييه ليييييه 
مريم ده انا توامك طب خديني معااااااكي ابووس رجلكوا 
سيبووها 
وبعد موووت مريم 
كلهم دخلوا في حالة اكتئاب 
وهالة رجعت لكن رفضوا يتعاملوا معاها وحسن طلب منها أنها تنساهم وهي بعدت عنهم بس كانت فعلا ندماانة ونفسها يسمحوووها 
وبعدها ياسر حاول الانتحار مرة كان هيرمي نفسه من البلكونة ومرة قطع شرايينه بس ربنا ماردش يموت كافر لانه غصب عنه 
في مرة حسن دخل عليه لقااه هينط من البلكووونة 
حسن حاول يمسكه بسرعة / كريم الحقني بسرعةةةة 
ياسر اهدي يا ياسر اهدي 
كريم دخل بسرعة و اول ما شافو اتصدم /  يااسر 😳
ياسر بصريخ و دموع / سيبني ياااا حسن سبني اروحلها 
سيبني اروح لها يا حسن .....بتمسكني ليه يا حسن سيبتها تمووووت وجاي تحوشني ..بتحوشني ليييه😭😭
حسن فضل يعيط  /  كفاااية بقي انا بجد تعبت ولله تعبت 
كفاية نكد بقي 😂😂😂😂 هتحلووووو دلوقتي 
باااااك..
ياسر/  انت السبب وانا عمري ما هساااامحك 
وفعلا هالة حولت مع حسن وياسر كتير اوي واتعرفت ع قمر
حسن / ارجوووكي يا ماما احنا مش متقبلين وجودك دلوقتي ابعدي عننا لحد علي الاقل ما ننسااا ارجوووكي وجودك جنبنا غصب عننا بيخلينا عمرنا مانسامحك 
وفعلا هالة رجعت تاني مطرح ما جت علي أمل أن حسن يحاول يقنع ياسر بتقبلهاااا من جديد 
______________________________________'
بسنت بقي نسيت تمااااما كريم وقدرت تعدي المرحلة دي 
واهتمت بشغلهااا اووي لحد ما فيووم.لحد ما  السكرتير المدير دخلها المكتب بتاعها / آنسة بسنت ابن استاذ خالد عايز يقابك ضروري 
بسنت بتوتر / يقابلني انا لبيه 
السكرتير / خدي بالك ده هيبقي المدير الجديد 
بسنت/ ربنا يستر بس انا معرفش حتي اسمه 
سكرتير/ ادخلي ادخلي بسرعة ..واتكلمي بهدوء 
بسنت دخلت وكانت خايفة اوي وهو كان قاعد ع كرسي بس مديها ضهره 
بسنت/ صباح الخير يا فندم 
الشخص /صباح النور يا آنسة بسنت 
بسنت/ اهلا يا استاذ ..
الشخص/ اسمي معاذ اتفضلي ارتااااحي 
وفعلا بسنت اعجبت جدا بطريقته وبجاذبيته وطريقته 
انما معاذ فهو حوول كل شغلة مخصووص من لندن لشركة بابا في اسكندرية لما شافها قبل كدة في الاجتماع وعرف عنها كل حاجة حتي مووضوع كريم 😂😉
وفضلوا يتكلموا مع بعض كل يوم في الشركة 
وبدأوا يقربوا من بعض  
وفعلا اتقدملهاااااا وبسنت وافقت علييييه 
واتجووزوا 🥳🥳🥳🥳🥳
وكان كلهم في الفرح ماعدا كريم بس كلمها وبارك لهاااا
ومعاذ كان متقبل ده وخصوصا أنه راح واعتذر لها قدام معاذ 
وفعلا بسنت نسيت أنه ظلمها وجرحها حمدت ربنا علي وجود معاذ في حياتهاااا  لانه كان عوضها عن كل الي حصل 
ربنا بيعوووض وربنا عوضها بالي احسن من كريم ⁦❤️⁩⁦❤️

 
انما كريم قرر أنه يعدي كل الي فااات  وقرر يروح لدكتور نفسي وفعلا كريم اتغير وقدر يقنع نفسه أن مريم ماتت 
وكان معترف بفضل بسنت عليه بجد 

 
قمر وحسن خلفوا توام بنت وولد 
وسمه البنت مريم وده كان اقتراح ياسر وقمر 
وبرغم اعتراض حسن لكنه استسلم 
والولد سمووه تميم 
وفاااات كتير وفعلا ياسر ومنار خلصوا الامتحانات. 
وطلعت النتيجة وياسر قدر يدخل طب ويحقق حلمه 
ومنار دخلت صيدلة 
انما انااا بقي ياسر بقيت دكتووور جراحة مشهوور 
اهاااا واتجوزت مناار دكتورة صيدلانية 
وكريم كمان خطب بنت اسمها جميلة اتعرف عليها في فرحي  وحكالها كل حاجة قبل ما يرتبط بيها واتجووزوا بس ما تأكدت بجد أنه نسي مريم وكمان بسنت 
وانا ومناااار وخلفنااااا ولد قمر وسمنااه شادي 
ومعاذ وبسنت خلفوا بنت اسمها تياا قمر زي امهاااا 
وكريم وجميلة خلفوا بنت سمووها كارمااا 
 وحسن قدر يقنعني أننا نسامح امنااا ورجعت عاشت معانا بعد ما انطلقت من جوزهاا بس علاقتي بيها متوترة 
ادعووولي انسي الي فااات وبكدة
وببتحول مذكرات فااشل لمذكررات ياسر الجراح المشهور 
يارب تكوني مرتاحة في قبرك ..يا مريم 
مريم /  خااالوا يا خالوا انت بتعمل ايه 
ياسر  شالها من الارض / دي مذكرات عمتك لله يرحمها بس انا كملتها بقصة حياتنا 
مريم / لله يرحمها كانت طيية اوي ..انا عارفة 
ياسر / اوب اوي يا مريم ... يارب ارحمها 
وبكدة عرفناااااا نهاية قصتنااااا عايزاكم تقولي رايكم حلوووة ولا لااااء يارب تكوون عجبتكم بجد 
انا بحبكم اووووي ❤️❤️

رواية مذكرات فاشل الفصل الثاني عشر 12 والأخير - بقلم يوستينا سامي
أيمن محمد

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent