Ads by Google X

رواية فجر الليل الفصل السادس 6 بقلم جانا مبروك

الصفحة الرئيسية

   رواية فجر الليل الفصل السادس بقلم جانا مبروك

 رواية فجر الليل الفصل السادس 

خطت فجر خطوه أصبحت بها أمام ليل وفي مواجهة نور 
ولكن صدم ليل عندما راي فجر وهي تقول
فجر:انا فجر محمود المنشاوي  ابقي مدام البشمهندس ليل المنشاوي وبنت عمه 
نور بابتسامه سخرية :تشرفنا ثم تتركهم وتذهب وهي ا لغل يأكلها
تنظر فجر الي ليل فتراه مزهول وفاتح عينيه بصدمه
فجر: مالك في أيه
ليل بصدمه:انتي بتعرفي تتكلمي بالمصرى كويس مش بالصعيد
فجر ابتسمت ابتسامه جانبيه على طرف فمها و لم ترد
ليل: لا بجد انتي بتعملي الحاجات دي ازاي 
فجر بثقه:انا مفيش حاجه اسمها مش بعرف اعمله
ينظر لها ليل نظره تملؤها الحيره والإعجاب في نفس الوقت فهي كل يوم ما تزيد إعجابه بها و تزيده في الحيرة منها فى نفس الوقت
كان ليل قد عرف فجر على بعض البنات وتركها واقفه معهم وذهب وقف مع الوفد الألماني ليتحدث في أمر الشغل ولكنه كان يجلس في مواجهتها ولم ينزل عينه من عليها ولم تنزل هي أيضا عينها من عليه 
وفي هذا الوقت ابتدأ الرقص علي انغام هادئه ينظر ليل الي فجر فيجد شاب يتحدث إليها وهي يظهر عليها التوتر ووجهها احمر للغايه استاذن ليل وذهب الي فجر فوجد أن الشاب كان يطلب منها الرقص فابتسم له ليل وهو بداخله يريد أن يحطم راسه لانه اقترب من حبيبته هااا ماذا قال حبيبته اهي حقا حبيبته لا لا هذا مجرد اعجاب
نظر ليل الي الشاب ووضع يده على خصر فجر وقال 
ليل:sorry دي المدام وهترقص معايا 
ابتسم الشاب وذهب فأمسك ليل بايد فجر وسحبها الي ساحه الرقص حاولت فجر أن تخلص يدها أو أن تعترض ولكن هو لم يعطيها فرصه وهمس لها 
ليل: فجر عارف انك متعرفيش ترقصي اهدي وما تخافيش انا معاكي ومن طول مانا ساندك عمرك ما هتقعي وتبتسم
ابتسمت فجر علي اثر جملته ومشيت معه في صمت
وصلوا إلى ساحة الرقص وأمسك  ليل يدها ووضعها على كتفه ثم  ووضع يدها الأخري بيده ثم لف يده حول خصرها وقربها له بشده فتوترت فجر بسبب قربه بهذه الطريقه وشعر ليل بشعور جميل من قربها ولكن لم يستطيع أن يحدده وهمس الي فجر
ليل :متخافيش خلي ودنك مع المزيكا
اومئت فجر بالايجاب وبدأ الرقص في الاول  تعثرت فجر أكثر من مرة اثر توترها من قرب ليل لها ولكن بعد دقائق كانت فجر ترقص بسلاسه شديدة وهي بين احضان ليل مما أثار استغراب ليل منها لايعلم للمره الكام التي تدهشه بهذه الطريقه ميل عليها  وقال
ليل: فجر
فجر:امممممم
ليل:اتعلمتي ده فين والمره دي مش هسيبك غير لما اعرف.
ابتسمت فجر:من التليفزيون
نظر لها ليل بشك :وهو التلفزيون ليعلم بالشكل ده 
فجر:احنا ك بنات بنتعلم اي حاجه بسرعه ومن التليفزيون وخصوصا الرقص إذا كان شرقي أو غيره
ابتسم ليل بخبث :وانتي بتعرفي ترقصي شرقي
فجر بتلقائيه وبراه :امممم بعرف
ليل:امال ما شفناش الكلام ده يعني 
خجلت فجر بشده فهي قد لاحظت للتو ما تفوهت به 
ابتسم ليل علي خجلها فهو فعل هذا مخصوص كي يخجلها ليري احمرار وجهها
انتهت الرقصه وذهبت فجر الي حيث كانت تقف وذهب ليل مجددا الي مكانه مع الوفد الألماني
ليل:I'm so sorry, Mr. Edward (اسف جدا مستر ادوارد) &بالنجليزيه&
ادوارد:You don't have to, man (لا عليك يا رجل)
ليل: thanks (شكرا)
ادوارد:You're welcome, but tell me which beauty you were dancing with(علي الرحب ولكن أخبرني من الجميله التي كنت ترقص معها)
ليل:this is my wife(هذه زوجتي)
ادوارد:Oh, you have great taste(اووه ذوقك رائع)
ليل بضيق:thank you Mr Edward( شكرا لك مستر ادوارد)
ادوارد:Didn't we know her؟(الن تعرفنا عليها)
ليل:Of course yes (بالطبع نعم)
شاور ليل الي فجر أن تاتي
وفي هذه اللحظه تدخلت فتاه بيضاء البشره وعيون عسليه وشعر كيرلي اشقر وترتدي ثياب قصيره جدا تفضح اكثر مما تستر وتقدمت من ليل ثم احتضنته بشده 
ليل بصدمه: اميره
اميره :وحشتني اووي ياليل 
ليل بغضب:انتي بتعملي ايه هنا
اميره:جيت علشانك يا حبيبي وحشتني اووي انا اكتشفت اني مقدرش اعيش من غيرك
ليل بسخرية:لا والله واكتشفتي ده دلوقتي ولا الفلوس اللي معاكي خلصت
اميره بمسكنه:/ليل ما تظلمنيش انت ما تعرفش ظروفي كانت ايه
ليل:هه لا والله تمام وانا كمان ظروفي دلوقتي غير اتفضلي أخرجي حالا 
اميره :انا مستحيل اسيبك تاني انت حقي
وقبل أن يرد ليل سأله ادوارد
ادوارد:Who is this girl, Mister Lil?(من هذه الفتاه مستر ليل)
اميره بسرعه:خطيبتهOh sorry, I spoke Arabic, I'm his fiancée (اوه اسفه لقد تحدثت بالعربيه انا خطيبته)
إدوارد:What are you engaged and married at the same time(ماذا هل انت خاطب ومتزوج في نفس الوقت)
هنا كانت فجر قد تقدمت وأصبحت وراء  ليل وعندما سمعتها وهي تقول إنها خطيبته ترقرقت الدموع في عينها وكادت أن تغادر ولكن توقفت عندما سمعت ليل وهو يقول
ليل:No, Mr. Edward, this was my fiancée but we broke up a long time ago and I am now married and I love my wife so much(لا مستر ادوارد هذه كانت خطيبتي ولكن انفصلنا منذ وقت طويل وانا الان متزوج واحب زوجتي كثيرا)
أميره بصدمه:انت بتقوله ايه
ليل ببرود: بقوله انك ماضي وانا الان متجوز وبحب مراتي
اميره: يعنى ايه
وهنا مسحت فجر دموعها وتقدمت من ليل وقالت
فجر: يعنى زي ما سمعتي
اميره :انت مين 
فجر ببرود:ماهو لسه قايلك بس معلش نقول تاني انا فجر المنشاوى مدام البشمهندس ليل المنشاوي وبنت عمه وشريكته في الشركه ثم وضعت يدها على كتفه
نظر لها ليل بابتسامه وقال
ليل:اظن سمعتي تقدري اتفضلي
اميره : ماشي يا ليل بس انت ليا انا وانامش هسيبك وهتشوف
كانت فجر في هذه اللحظه تحاول أن تخلص يدها من ليل ولكنه امسكها بشده وهو يبتسم
فجر:سيبني اروح اجيبها من شعرها اللي عامل زي شعر الغوريلا ده 
هنا ضحك ليل بشده وقال:
ليل بطفوليه:لا خلاص سيبيها ربنا يسامحها
نظرت له فجر:انت شايف كده
ليل:اه ويالا بقي عشان اعرفك على الناس
اومئت فجر برأسها وذهبوا مجددا الي مكانه
ليل:Mr. Edward, I present to you, my wife Fajr(مستر ادوارد اقدم لك زوجتي فجر)
ادوارد بابتسامه وهو يمد يده:Nice to meet you, Madam Fajr(سعيد بلقائك مدام فجر)
نظرت له فجر ولم تمد يدها
ليل بسرعه:I'm sorry, Mr. Edward, but it doesn't give up hands(اسف مستر ادوارد ولكنها لا تسلم بالايدي)
ابتسم ادوارد وهو يسحب يده باحراج:You don't have to, Mr. Lil, she seems committed, and anyway, it was an honor to know her(لا عليك مستر ليل فيبدو أنها ملتزمه وعلى كل حال لقد تشرفت بمعرفتها)
ليل لفجر:بيقولك أنه اتشرف بمعرفتك
ابتسمت فجر واومئت برأسها
ليل:Mr. Edward, we're back to talk about work(مستر ادوارد نعود للتحدث عن العمل)
ادوارد:Yes, of course(نعم بالطبع)
هنا شاور ليل الي امل السكرتيره الخاصة به والتي كانت تقف بعيد فاتت واعطت ليل ملف 
ليل:Mr. Edward, this is the deal file, read it carefully(مستر ادوارد هذا ملف الصفقه اقراه جيدا)
امل: بشمهندس ليل
ليل:نعم يا امل
امل وهي تنظر إلي فجر: هي مين دي
فجر بهمس لنفسها :مش هنخلص بقي
فجر تلقائيه:انا مراته
نظرت لها امل بصدمه:مراته
فجر :ايوه في حاجة
امل ابتسمت:لا ابدا تشرفنا انا بس اتفاجئت أنه اتجوز أمتي 
ابتسمت لها فجر بتكلف  وسكتت
ادوارد: Mr. Lil, this is also the deal file. Read it carefully and give me your word(مستر ليل هذا ايضا ملف الصفقه اقراه جيدا واعطاني كلمتك)
أخذه منه ليل وابتسم  وبدأ في قرأته وكانت فجر تنظر حولها تشاهد الناس وأفعالهم ولم تنتبه الا على صوت ليل وهو يقول
ليل بصدمه وهو يرفع عينيه من الورق: إسرائيل
انتبهت له فجر وصدمت عندما سمعت هذا الاسم وو..


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية فجر الليل" اضغط على اسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent