رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الخمسون 50 بقلم الاء

الصفحة الرئيسية

   رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الخمسون بقلم الاء

 رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الخمسون 

زياد بضحك....  دي طلعت جبله والله محمد صعب عليا
شهد ضحكت...  بس في حاجه غربيه. 
زياد....  ايه
شهد.... الاء ساعات بحسها تقرب من محمد وساعات القي بتبعدو عنها 
زياد... ازاي مش فاهم
شهد... يعني بحس انها عارفه انه بيحبها وهي بتبداء تديله فرصه وبترجع في كلامه.
زياد....الاء لو حبته مش هتعرف تمنع نفسها لان الاء مشكلتها لو حبت حد بتفضل متعلق بي  ومش بتعرف تبعد عنه وغيرتها ياختاااي انا بنسبالها ولا حاجه ومهما يعمل بتسامح  من كتر ما هي حبته بس لو عمل حاجه زعلتها  وهو عارف دي هتوجعها بتبعد عنه  وبدوس علي كل حاجه 
شهد...  هتخوفني ليه وايه معنا كلامك دا 
زياد لعب في شعرها...  متخافيش يا قلبي   معنا ان الاء لو فعلا حست من ناحيت محمد ب حاجه مش هتعرف تمنع نفسها بالعكس يمكن يزيد من غير ما تحس 
شهد بضحك... بس اول مره اشوف واحد ه بدلع حد بدرفتي 
زياد بضحك... لا ومحمد  فرحان بيقولي درفتي يعني قصدها انا بتاعها هي 
شهدضحكت..... يعني بيقنع نفسه عشان يطمن  اها صحيح في سوال بصراحه نفسي اسالهولك
زياد....  قولي 
شهد....  ازاي ربتها الاء وهي قدك بالظبط
زياد....  الاء كانت وهي صغيره مكانتش بتتكلم الا معايا  ورفضه انها تتعامل مع حد فكنت بحس اني مسؤل منها لو عايزه اي حاجه انا المفروض اعملها كنت اقولها بنوتي ولو زعلان منها اقولها الاء بس كانت تعيط ومتسكوتش الا لما اقولها بنوتي  لدرجة فتره واحنا صغيرين  كانت هي مفكره اني ابوها  وانا برضو مقتنع انها بنتي وهما يفهمونا اننا  اخوات وانها بنت خال امي وانا ازعق واقول لا وهي تعيط  وضحك لحد ما كبرنا  اها عرفنا اننا قريب بس هي شايفني اخوها وابوها بذات بعد وفاة جدو مجدي  اتعلقت بيا اكتر نفسي اطمن عليها وبصلها تصدقي انا مقتنع دلوقتي انها بنتي 
شهد ضحكت....  ربنا يخليكم لي بعض يارب 
زياد مسك ايديها وباسها....  ويخليكي ليا يارب  بجد انتم الاتنين نعمه من عند ربنا ليا 
شهد..... وانت احلي سند بعد ربنا لينا والله عارف ساعات بحسد الاء انها  عاشت معاك ومن وهي صغيره بس افتكر اللي حصلها بقول الله يعنها اتبهدلت كتير  وانا مكنتش هستحمل نص اللي حصلها وربنا فعلا بيعوض وعوضها بيك  وان فعلا ربنا بيبعت البلاه ومعا الصبر كنت الاول بستغراب هي متعلق بيك ليه ومش بتتكلم الا معاك بس فاهمه دلوقتي
زياد ضحك وغمزله.... ونعمه بالله استهل انها تتعلق بيا صح بس مسكتش وخالتك انتي تقتنعي بنفسك وخطبتك 
شهد ضربته في كتفه بخفه وتكسفت .... تصدق اني غلطانه اني بتكلم معك
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عز.... لا لا لا انتي  سمعتي غلط
مريم....  ولاه انت شكلك حمار اسكت
عز بضحك... وربنا هي كانت كده انتي اللي غبيه
مريم.... ارزعك قلم علي بوقك عشان متقوحش  عشان انا متاكده
عز.... انا اللي هديكي واحده في مناخيرك دي اللي مش بينا 
مريم.... الله اكبر   عينك 
عز ضحك.... هحسدك علي ايه ما انا حلو ياختشي والبنات كده كده وشاوره  بايديه  انهم يامه كده بس ماليش نفس يا اوختشي 
مريم مسكته من ياقه القميص..... نعم يعنيه مالكش ايه 
عز بضحك ورفع كتافه وحواجبه ونزلهم....نفس 
مريم...... لا يا عز  جرب كده  وفتح  نفسك وربنا لفتح دماغك معاها
عز بضحك وبصلها....  هتفتحي دماغي انا والبنت ولا انا ونفسي
مريم بغيظ ضربته في كتفه جامد.... انتم التالت يا قليل الادب
عز ضحك بوجع .....اهاا طب ليه بس اووعي تكوني بتغير وبدائتي تحبيني 
مريم بصتله ونتبهت....هااا لا طبعا عادي  بس طريقتك استفزتني بس لكن انت ولا فارق
عز ضحك..... يا واد يا تقيل  هحاول اصدقك  
مريم  بصتله بقرف وديرت وشها وضحكت...
عز.... شوفتك اضحكي اضحكي 
مريم بصتله وستغرابت انه شافه....ازاي
عز ضحك.... وشاور علي مرايه  اللي من ناحيتها
مريم تكسفت ووشها احمر.... ونزلت شويه في كرسي وربعت ايديها وبصت ناحيه تاني
عز ضحك علي كسوفها... 
مريم...عز عز عز عز بص بص 
عز بيبص لقه الاء ومحمد في العرييه تاني بيغنو مع بعض...  
عز ضحك  ظمر بالعربيه انه يبصله وقرب منه....
محمد ضحك وبص لي عز
عز...عندي فكره يمكن تشجعهم   
مريم...هتعمل ايه 
عز... هشغل اغنيه وانتي تغني معايا يمكن حد فيهم يوجه التاني بدل ما هما الاتنين مكسوفين
عز شغله اغنيه من عندو وبصلهم  وبيغني  بصوت عالي وببص لي محمد
عز  ..... لو قلبك غرقان في غرامها ليه تستنى واقف قدامها قول وعيد وزيد قول عشقان
مريم.بضحك وفاهمه وغنيت بصوت عالي....  نفسنا دلوقتي في حاجة ليه نستنى دي تبقى سذاجة نفذ فورا حالا والان
محمد بصلهم وضحك وفاهم وبص لي الاء
الاء بضحك   ....  الله انا بحب الاغنيه دي اوووي 
محمد لطم علي وشه.... جبله يامه
عز و مريم..... ما قبل اي حد تاني ليه نستنى لو لثواني واحنا بايدينا نعيش بمزاجنا احلى كتير
الا ء بغني صوتها حلو..... لما خصامنا يمرر يومنا ليه نستنى نزيد في همومنا
صالح واجه ماتكابرش لو غلطان حاسس حلمك اكبر منك ليه تستنى اكبرله لانك
محمد بصلها.... حاسس  دا انتي معدومه الاحساس  والاء وهي بتغني بصتله ولقيت بصصلها با لا مبالاه   بصتله بمعنا ان في ايه  محمد  ابتسم وبيت سنانه بالعافيه  واكنه بيقولها مافيش وغنا معاها
محمد والاء.... هي مرة ومش هتعيشها مرة كمان 
محمد من جوها....   لما انتي عارفه انها مره يجبله حسي بيا بقا 
الاء.... ما قبل اي حد تاني ليه نستنى لو لثواني
عز بصص عليهم هو ومريم.... 
عز.... دي بتغني عادي ولا اكني في حاجه 
مريم بضحك من القلب.....دي طلعت جبله وبتضحك  
عز بضحك.... غني غني ربنا يعيني عليك يا محمد
مريم وهي بتضحك وبتسقف...  واحنا بايدينا نعيش بمزاجنا احلى كتير
عز  فضل  يضحك علي مريم وهي بتسقفف وبتضحك
الاء مره واحده  قامت وقاعده علي شباك العربيه  وفردت دراعها وبتغني.. وفي دماغك افكار مجنونة والناس بتقول مش مضمونة
محمدبالهفه عليها ومش عارف يمسكها لان دراعها اللي من ناحييته  مكسور مسك راجليها..... بت انزلي انتي عبيطه انتي الهوا يوقعك 
الاء  مطنشه..... غامر عافر جازف دي الدنيا رهان 
محمد بداء يبطه العربيه حبه حبه   لحد موقف الاء  اتعدلت
الاء.... انت وقفت ليه 
عز شافه قف.رن عليه.... 
محمد بعصبيه..... الو  لا مافييش حاجه باي وقفل مدهوش فرصه يتكلم وبص لي الاء
محمد بنرفز...  انتي هتستهبلي ابت انتي ايه اللي هببتي دا 
الاء بعد فاهم.... عملت ايه
محمد... لا معملتيش حاجه طلعتي بس جسمك كله بره وممكن كنتي وقعتي عربيه  تيجي تخبطك ويجرلك حاجه انتي مجنونه
الاء بصله.... انا كان نفسي اعمل كده مكانش قصدي وبعدين مافيش عربيات غير اهلنا اكيد مش هيأذوني
محمد اتعصب من برودها وبزعيق.... بجد واللهي لا بجد يبقا اطلعي وشغلك اغاني تاني انتي عبيطه ابت ولا دماغك دي فيها ايه
الاء اتعصبت لما زعقلها.... انت بتزعقلي ليه ما خلاص نزلت 
محمدبزعيق... انتي بني ادمه مستفزه
الاء... زايك  بالظبط 
محمد.... همسكك اخبط دماغك في العربيه  لو ملمتيش لسانك 
الاء بصتله.... لا وعلي ايه وجي تفتح العربيه وتنزل
محمد مسكها من ايديها.... رايح فين انتي مجنونه
الاء.... لا مش  هسافر معاك انشالله استنا اي حد معدي يا خدني 
اياد شافهم وقف ونزل راح لي الاء من عند شباك.... في ايه 
الاء اتفجعت وصوتت ومسك في محمد....  عاااا 
اياد بضحك.... اهدي انا انا انتم وقفين ليه 
محمدلقه الاء بتتنفض من الفجاعه طبطب عليها.... اهدي متخافيش
الاء بصت لي اياد وتنهدداوبعدت عن محمد.... حرام عليك اتفجعت
محمد بص لي اياد وبضحك.... مافيش شدينا مع بعض شويه
اياد بخيب امل.... تاني  طب تعالي يا الاء اركبي معانا
محمد.... لا طبعا 
الاء بصت لي محمد... لا هروح 
محمد جز علي اسنانه.... الاء اقاعدي   متخلنيش اتعصب
الاء بصتله بتحدي.... اتعصب كده عشان امسك مناخير دي  ادادقها في الحيطه 
اياد ضحك.... ازاي دي 
محمد بصله بغيظ.... امشي يا اياد  الله يسترك مش  هتنزل   بدل ما انزلك انا
اياد ضحك... لا وعلي ايه وسبهم ومشي  
الاء بصت  لي اياد....يا واطي 
محمد بداء يتحرك 
الاءبصتله ونفخت بزهق  وديرت وشها  ... بادر وفضله ساكتين 
محمد.... تعصبيني وتخوفيني عليكي وترجعي تزعلي لما ازعق من خوفي عليكي
الاء بصتله.... برارا  لي قله ادبك برارا
محمد بصله...  تصدقي انا غلطان اني بصلحك
الاء... اها  اقفل بوقك  بقا وانت شبه الدرفه 
محمد اضايق انها قالت درفه مش درفتي....  ياختي ما انتي فكره نفسك شاديه وطلعلي تغنيلي اعملك ايه
الاء بصتله وضحكت... شاديه 
محمد ضحك.... عجبتك 
الاء ضحكت.... اها  هو مش انت قولتلي جبتلي اكل في العربيه فين
محمد بصلها.... اها قولي اتصلحتي عشان كرشك مش عشاني 
الاء بصتله....  عارف يا محمد لو لا اني جعانه مكنتش كلامتك 
محمد فكرها بتتكلم جد وداها الاكل.... مش لزم تتكلمي معايا  اهو اتفضلي  
الاء...  ايه دا انت زعلت انا بهزر يبني في ايه انت بقيت بتتقمص اووي علي اي كلمه 
محمد بصلها.... الاول درفه ودلوقتي مش حبه تتكلمي انا مش بارد عشان اجبرك عليا  
الاء....انت عبيط يلاه  وربنا بهزر خلاص يا درفتي متزعلش حقكك الزفت علي دماغك 
محمد بصله... ايه
الاء بضحك.... ما انا عايزه اصلحك وفنفس الوقت عايزك انت اللي تصالحني اتعود انك انت اللي تصالحني  وبصتله بطفوله
محمد ضحك.... سوال باامانه  تقولي بصراحه
الاء...قول 
محمد... هو انتي مش حبه وجودي معاكي  اصل ساعات بحسك حبه وجودي وساعات بحسك رفضه تشوفيني اساسا زاي دلوقتي وبصلها لقه عماله تاكل
الاء لقته مره واحده سكت بتبصله لقته بصصلها...
محمد بصلها با لامبالاه.... يعني انا بكلم نفسي
الاء ضحك بطفوله ومدت ايديها تديلو سندوتش.... تاكل
محمددير وشه ومردش عليها...
الاء بضحك...  علي فكره كنت مركزه معاك   
محمد.....
الاء.... بص يا درفتي  انا بحب وجودك جمبي بطمن لما ببقا خايفه حتي لو مش خايفه  ببقا مبسوطه جدا وبذات زاي دلوقتي
محمد بصلها....
الاء... كده مثلا لما اعصبك  بتبقا جميل جدا  وشك بيحمر كدهون بتزعق وغمازاتك تبان وبيبقا شكلك قمر كده  بس طبعا دا لما تكون انت كمان بتجرشكلي لكن  لو متعصب مني فعلا  بيبقا عليك قلبه وش ولا اجدعها بوظ الاخس وببقا عايزهاسقفلك فعلا علي وشك  زاي دلوقتي
الاء مسكنت سندوتش ودفسته في بوقه جامد...  وببقا بتمنا ابقا طولك عشان ابصلك من فوق وابرقلك زاي ما بتبراقلي  
محمد شرقه...  كح كح انتي مجنونه ابت وضحك
الاء ضحكت...  كول وانت ساكت  انا مش ببقا مش حبه وجودك بس انت عارف اني بزعل من زعيق وانت مشكلتك بتزعق عشان متمدش ايدك بس تقدر زاي ما متمدش ايدك متزعقش 
محمد  ....  ما انتي دلوقتي طلع من شبك افرض حصلك حاجه انتي مفكيش زقه وربنا
الاء... كنت ممكن تقولي انزلي 
محمد بصلها....  واللهي علي اساسا امي اللي ضربتني براجلها لما شديتك
الاء بصتله وضحكت.....  ما بصراحه كان نفسي اعمل كده 
محمد ضحك...  طب بذمتك اعمل فيكي ايه 
الاء ضحكت.وباسته من خدها....  ولا حاجه   
محمد لعب في شعرها....  ربنا يهديكي
الاء ضحكت.... اقفل الاغاني دي بقا وشغل قران  احسن 
محمد شغل قران  
تسريع الاحداث 
الاء نامت محمد قفل شبابيك العربيه عشان متسقعش وعده الوقت الاء طول الطريق نايمه  مصحيتش محمد كان  كل شويه يهز فيها عشان يتاكد انها كويسه  كانت تصحا تشتمه وتنام تاني لحد ما كلهم وصلو الشليه والاء لسه نايمه  محمد شالها  وسال اوضتها فين  وطلعهاوطمن  انها كويسه ونزل وكلم زياد انها طول السكه نايمه  زياد طمنه وقال انها طبعيتها كده لما بتركب مواصلات كتير  اطمن عليها اكتر و كلهم طلعو اوضهم . الاء كانت معاها مريم  وهدير في الاوضه وشهد وسهيله وداليدا مع بعض في اوضه وعز ومحمد وزياد  في  اوضه  واياد وعمار ومعتز في اوضه وسعاد  وزينب في اوضه وشادي وكريمه في اوضه  احمد وسمر في اوضه وعاصم ونجاة في اوضه  
وكلهم ارتاحو وعده الوقت وجه اليل  وكلهم اتجمعو وقاعدو مع بعص
الاء كانت وقفه عند البحر هي وهدير 
هدير....  مكان حلو صح
الاءبفرح....  جدا 
هدير...  انتي عارفه  ان المكان دا المفضل لي محمد 
الاء بصتلها.....  امممم بجد
هدير...  بتبصلي كده ليه 
الاء...  هدير  انتي عماله محمد محمد محمد  انتي ومريم من ساعه ما صحيت 
هدير بصتلها وبلعت ريقها....  هاا  لا اصل قطعه كلامهم شهد ومريم وداليدا وسهيله
شهد...  ايه يابنات فينكم
داليدا....  هموت ونزل البحر اياد رفض 
مريم....  الدنيا ليل يبنتي 
الاء....  غلط اساس تنزلي دلوقتي بيقوله غلط نزول الميه باليل
داليدا....  ما احنا وصلنا  نمت معرفش ازاي بغبائي
الاء...  صحيح مين طلعني الاوضه
شهد...  محمد وكان خايف عليكي خوف عشان نمتي  يامه
داليدا....ومبطلش يسال عنك كل شويه كان بيسال عليكي وسالي مريم صح يا مريم
مريم...  اها كان كل شويه  يقولنا  هي كويسه حتي اول ما صحيتي زاي ما شوفتي  طلع نام
الاء بصت لي سهيله.... متكلمتيش انتي ليه انتي كمان ياسولي   وبصتلهم كلهم في ايه منك ليها 
سهيله تنحت... هاا ما ما هما ماسبوش حاجه اقولها
الاء بصتلهم...  في ايه 
كلهم... مافيش
شهد... لا في 
هدير همست لي شهد... اخرسي وبتسمت لي الاء
الاء بصت لي شهد....لا ايه
شهد بتوتر.... لا مافيش
مريم بصتلهم... لا في  بصراحه بقا محمد بيحبك وبيتمنا  تكوني من نصيبه 
الاء  بصتلهم.... وانتم عارفين وساكتين  دا انا كنت بقولكم  لو حد من اخواتي فكر فيكم 
كلهم في صوت واحد.... ما احنا بصراحه خوفنا نقولك
الاء.... ليه  
شهد.... بصراحه  كان خايفه تفكري زاي مازن  و هو قال لي زياد  وزياد قاله ان فعلا هتفهمي غلط  ولما اتعاركته في مره ومريم يعني لمحة ليكي انتي فاهمتي زاي ما هو  توقع هو وزياد 
هدير ...  بس وساعاتها خاف اكتر انك تبعدي بس واللهي بيحبك وهو كان خايف يقولك بس 
داليدا...  فعلا يا الاء انا اتعملت مع محمد وتصرفاته اتغيرت خالص  هو فعلا بيحبك 
سهيله.... معتز حكالي كذه مره انه كان بيتعارك معا بسبب غيرتو عليكي  كان مفكر بنكم حاجه   مسابهوش الا لما اتاكد انك مجرد اخته 
مريم...  وبصراحه  انا شايفه روحه فيكي  من يوم خطوبت هدير و سهيله
الاءبصتلهم ومش عارفه تقولهم ايه....
هدير.... واللهي بيحبك   وانتي  اختي وانا بنت زاي زايك يعني لو عارفه انه غرضه وحش  وهيأذيكي مكنتش هكلمك عنه بالعكس كنت حذرتك منه
الاء.... ما بصراحه انا متاكده انه مش هيأذيني ولا هيفكر في كده 
سهيله... طب لما انتي عارفه كده مالك 
داليدا بخوف... الاء انتي مش قبله ولا ايه 
الاء بتسرعه.... لا لا انا حبها طبعا 
كلهم لي بعض بفرحه
مريم بفرحه ... يعني  بتحبي  محمدبجد
الاء بتوتر.... ها لا لا انا مقولتش بحب محمد انا قصدي قبله 
داليدا.... طيب محستيش  ب اي شئ من ناحيته خالص
الاء بصتله.... مش عارفه
هدير..... بنات البت دي بتحب محمد وبتشتغلنا
كلهم بصو لي الاء
الاء بتوتر.... لا طبعا ايه في ايه بتبصولي كده ليه
سهيله.... انا شكه اساس في كده
داليدا بضحك... وانا بصراحه
شهد.... وانا
مريم ضحكت... انا متاكده
الاء  بصتلم.... ايه ايه حيلك انتي وهي لا
هدير ربعت ايدها وبصتلها.... الله احلفي ب رحمة ابوكي انك مش بتحبي
الاء بصتلها وبلعت ريقها...هااا
كلهم بصولها وربعو ايديم ورافعو حجابهم اليمين وكلهم في صوت واحد.... بتشتغلينا
الاء اتكسفت وتكلمت بكسوف بتوتر ....  بصراحه  اها بس انا خايفه اخسرو ويبعد عني 
هدير بستغراب....ازاي مش فاهمه
الاء بصتله....  انتم عارفين اني انا ومحمد دايما نقر ونقير  دلوقتي احنا بنتعارك وعارفين هنتصالح   عشان كل واحد فينا جوه حب للتاني اما لو وجهنا بعض هو يمكن يتقل عليا ويرفض يصلحني لان ضمن وجودي وانا هفكر انه مش بيحبني اساس او قصدي بطل يحبني يعني  وساعاتها كل واحد فينا هيبداء يبعد وانا بطمن بوجوده مش عايزه يبعد عني  علي اقل لو حب غيري هفضل اخته اما لو  اعترفنا بحبنا وختلفنا لا انا هرجع اخته الصغيره ولا هو اخويا الكبير وساعتها هخسرو وانا مش عايزه يبعد عني  ومش عايزه حد اساسا انا حبته هو وحبيته  امتا مش عارفه ازاي  ومعرفش  ليه يمكن عشان بيحميني دايما ومهما حصل جمبي بس اكيد مش هيفضل جمبي  لو عرف حبي لي دلوقتي هو جمبي عشان خايف في اي لحظه امشي اما لو عرف يمكن اصحا مالقهوش وانا مش عايزه كده انا دلوقتي بصحا متاكده تلاقي جمبي
داليدا.... انتي عبيطه وليه حطه في دماغك لو اعترفته لي بعض يبقا هسيبك مين قالك كده ومين فاهمك ان الحب بيقلل الغالوه بالعكس انتي تعرفي ان الحب بيزيد الغالوت الشخص يعني مثلا انا واياد كنا بنتعارك  دايما وبنختلف  بس اول ما كل واحد  بقا عارف التاني بيحبه اياد بقا بيفوتلي مصايب بعملها يامه وبينصحني اها مش هنكر بيزعقلي ساعات وانا بزعل بس بقاعد مع نفسي  وافكر بلاقي  اني غلطانه وحقه انه يزعل  وخايف عليا وبيحبني ومش معنا كده هو بس اللي بيفوتلي ونا كمان بفوت عشان بحبه وهي الدنيا كده  لزم بين اي اتنين يفوته لي بعض عشان مركب تمشي لكن لو  كل واحد وقف للتاني علي واحده  يبقا مكانش حد حب حدولا كان هيبقا جواز  اساس الحب بيقوي  الاعلاقه مش بيضعف  الا لو الشخص دا اساس محبكيش واحنا كلنا متاكدين ان محمد بيحبك
هدير.... صح بالظبط زاي ما داليدا قالت وكمان ايه اللي لو حب غيري معندكيش مشكله ازاي دا ساعتها هتندمي انك بعدي عنك مع انا متاكد ان محمد لو مكونتيش اني مراته مش هيبقا هيتجوز لان هو حبك انتي وعايزك انتي مش عايز غيرك وبصراحه يا الاء انا انتي مش حته خايفه من محمد حبه يقل انتي خايفه من تجربتك الفاتت  لما كنتي بتصحي تلاقي مش موجود  وتلاقي فجاءه اختافه بس دا محمد مش كده 
الاء بصتلها...لا لادا ماله ب دا
مريم  عالت صوتها..... لا ثانيه بس
كلهم بصولها
مريم بصت لي الاء.... ايه دا هو انتي كنتي في حد في حياتك قبل كده  بجد الله احكيلي احكيلي سبتي ليه 
كلهم بصو لي مريم انها سيبه الموضوع وجي تسال في حاجه مالهاش لزمه
سهيله بصت لي مريم وبصت للبنات.... معلش اختي بتحب تيجي في التافه وتتصدر كملو يا جماعه
هدير ضحكت وبصت لي الاء.... لا لي كل كلامك بيقول كده معظم كلام خايفه يوم يسيبك ويختفي وانتي عايزها يفضل جمبك ومحمد استحاله اساس يوافق يسيبك  اساس محمد مادام حبك  انسي انه يبعد عن اللي حبه بيفضل لزق 
شهد... زاي ما هو دلوقتي لزقالك  ولي علمك محمد عمرو ما جه معانا مصيف اول مره المره دي يعني اكيد عشان حضرتك وكمان محمد اساس شغلو دا اهم من ايه حاجه  من ساعات ما حبك  بقا يعمل اللي لزم يتعمل ويرجع جري ليكي عشان يقاعد معاكي
داليدا... وبعدين دا انتي  اللي كنتي بتقنعينا نتجراء و نحبهم ونعترف بحبنا كمان
مريم....  ايوه صح عز ياختي اللي انتي  دبستيني في دا
الاء ضحكت وبصتله... دبستك يبت دا انتي اول ما بتشوفي وشك بيقلب قلوب 
كلهم ضحكو
مريم اتكسفت وضحك.... اخس عليكي الله يكسفك (بصوت سمير غانم)
سهيله... ايه بقا هتعملي ايه هتقوليلو ولا ايه  ولا احنا نقوله 
الاء تسرع.... لا لا لا واللهي يبقا اخر كلام ما بنكم
كلهم في صوت واحد...  لييييييييه مش قولتي حبتي 
الاء...  اتاكد انه هيفضل مهما حصل وانه فعلا بيحبني 
شهد....ياشيخه اتقي الله دا فضل يكتب علي قورته انا بحبك يا الاء
داليدا.... لا يكتبها علي هدوم قورته صغيره اووي وهو جسمه ضخم
الاء ضحكت.... اتلم  دا قمر
البنات بصه لي بعض وفي صوت  واحده.... امممم قمر 
الاء اتكسفت....في اي ما تتلمو وبعدين انا مش متاكده بصراحه اني بحبه
كلهم....نعم 
الاء بصتلهم... احم  اها في ايه
سهيله... تمام هنصدقك   وهنسالك شويه اساله  وساعتها هنعرف بس اياكي تكدبي اوتشتغلينا عشان هنعرف
كلهم في صوت واحد....  اها هنعرف
سهيله....  نبداء نسال من الكبير للصغير احم ابدائي يا بهدير وداليدا 
هدير...  انا انا  عشان خاطري انا الاول
سهيله...  اتفضلي
الاء بضحك...  هو اللي كنت بعملو معاكم هطلعو عليا ولا ايه
هدير ضحكت...  بس ابت المهم  بتحسي ب ايه اول ما بتشوفي
الاء اتكسف وبصتلهم لقت كلهم بصين ليها...  لا انا كده اكني بيتحقق معايا زاي  فيلم محمد هندي  لما كان اسمه طه  مفضلش غير تجبولي لمبه في نص 
كلهم ضحكو
هدير بضحك....خلاص يابنات ابعدو شويه اتفضلي  ردي  بقا بتحسي ب ايه اول ما تشوفي
الاء.... محدش يتريق طيب  ولا يظيط  تمام
كلهم....  تمام انجزي
الاء ضحكت...  احم بحس قلبي هيطلع من مكانه وبيبقابيدقه جامد وبسرعه وفي وجع كده بس انا ببقا مبسوطه بي وببقا مش عايزه اشيل عيني من عليه بس بحاول مبصلهوش عشان ميحسش بحاجه. 
داليدابفرح..  دوري لما بيتاخر عليكي في حاجه متعوده عليها او مثلا مرداش  لما تبعتيلو رساله بتحسي في ب ايه
الاء...  مش عارفه  بصراحه  بصي محمد معودني يصحيني وبيبصلي بيا علي طول  بس مرتين راحت عليه نومه مره فيهم كنا متعاركين بس هو اللي كان غلطان كنت وخده عهد اني مش هكلمه بس خوفت يكون في حاجه جريت اشوفه لقيت نايم صحيت  وبصتلهم وضحكت وكملت كلامها وعملت اني نسيت اننا متعاركين
داليدا بضحك... اسطعبتي يعني 
الاء ضحكت..   حاجه زاي كده
داليدا...  طب لو بعت راسال ومردش بتضايقي 
الاء.....  بصراحه انا مش من النوع بهتم ب ان الشخص لما ببعتله رساله يرد في ساعتها بس هو ببقا عايزه قبل ما ابعتها يرد عليا بس هو بصراحه عمرو مارد متاخر عليا الا لو في إجتماعه وبيبقا قايلي لو رديت متاخر اعرفي اني دخلت الاجتماع
سهيله...   لما بتتعاركو مع بعض بتبقي عايزه تتلككي وتكلمي ولا بتبقي حبه تبعدي ومش طيقه
الاء... لا بصراحه بتلكك يمكن ارمي كلمه تعصبه عشان يتكلم كتير يعني لو قولتله درفه بيضايق بيحب  كلمه درفتي معرفش ليه   بس لما بنبقا متعركين بعمل كده عشان يكلمني  مش ببقا طيقه لما بيتعصب عليا وهو اللي غلطان بس برضو ببقا حبه يتخنق معايا
مريم...   يا محني وضحكت  ماشي  لو تجاهلك بتحسي ب ايه ولا عمرو ماعملها
الاء بغيظ....  لا مره عمله الجزمه. وكنت هطرشق وماتعدلش الا لما غضيته بس بصراحه وقتها انا كنت غلطانه بس مش بحب يتجاهلني متعود اني ابقا دايما اول حاجه في حياته وهو اللي عودني علي كده ان بيجي عليا انا الاول اول ما يدخل 
شهد.....  انا بقا هجبلكم السوال اللي هاينهي  كل دا تخيلي معايا بقا محمد دخل كده ومعا بنت وقالك حببتي اوشوفتي مع واحد بتقوله يابيبي
الاء  مره واحده اتعصبت ووشها  احمر وعنيهااتملت شر....  نعم مين دي ان شالله دا انا اجبها من شعرها شعرها ايه دا انا هخليهاقرعه  قال يابيبي قال وربنا ماويكفيني فيهم حد  دا انا لسه مقولتلهوش  يابيبي وبعدي بيبي ايه الشحط دا دا شبها الدرفه   
كلهم ضحكو.... 
شهد ضحكت.... مش قولتلهم   وبصت لي الاء  دا انتي مش بتحبي دا انتي بتموتي في
هدير بضحك... قال مش عارفه قال  
داليدا بضحك....  دا وشها احمر بطريق وفضلت تضحك
سهيله بضحك....  لا وعمل فيها بت جامد وانتي وقع
مريم بضحك....  لا كله قوم وانها زعلانه انها هتقوله بيبي وهي مش بتقولها
كلهم ضحكو
الاء  تكسفت....  انتم باردين 
هدير بضحك.... خلاص يا بنات  طب ايه هتقوليلو
الاء...  لا هو اللي يجي يقولي ولو واحده فيكم راحت قالتله ورحمه ابويا يبقا اخر كلام بيني وبينها اللي هتروح تقوله 
كلهم بصهلي بعض بستغراب....  ليه
الاء بصلهم..   عشان هو الراجل وهو المفروض يقولي 
هدير.... ياجبروتك يابت  بقولك خايف
الاء بعند...  وانا علطول بطمن  اني مش همشي  المفروض هو  يعترف بقا 
داليدا...   احيه انتي عنيده اووي زاي ما كان بيقولنا 
الاء....  مش كفايه  انه قالكم كلكم وانا  لا عقاب لي بقا مش هقول لا ما هو يتلحلح  وبصتلهم واياكم واحده تتذكا  وتروح تقولو لي حد من اخواتي يوصله  وربنا لو حد منكم راح فيكم قال لي اي حد منك ليها ورحمه امي وابويا واخويا هيبقا اخر كلام وسالو محمد  وزياد لما بحلف ب اهلي او ربنا عز وجل بعمل بي 
كلهم بصه لي بعض في صوت واحد.... يا قدره 
سهيله...  وانا اللي بقول غلبانه دا احنا اللي طلعنا غالبنين
شهد.... يبنتي ما انتي عارفه انه بيحبك
الاء.... لا يقولها هو وبعدين انا كنت بخليهم هما اللي يجو يعترفو ليكم عشان انتي تبقي عزيزه كده وبابا كان دايما يقولي البنت لزم تبقاعزيزه النفس ومترميش نفسها علي حد
سهيله... ترمي ايه يبنتي  دا لو مش بيحبك لكن بيحبك
الاء.... يقول بقا خايف ولا مش خايف يقول مش انا البنت اللي هبقا خايفه عليه يضيع وهو الراجل يتكسف ماليش في بقا
هدير....  هو قال عنيده مافيش فايده فيكي تمام تعالو ندخل 
مريم بصت لي الاء....  اللي يقدر  ياقدره  
الاء ضحكت  ...  بس بت
سهيله....  اوزعه بس سوسه  كلهم ضحكو  
كلهم داخلين الشليه لقهم كلهم قاعدين
الاء.... السلام عليكوووووووو 
عاصم بضحك... عليكم السلام يا لمضه مبسوطه
الاء بصتله... هو انا لسه عملت حاجه 
زينب بضحك... يخربيت لسانه طب اكدبي وقولي اها  
الاء بضحك...ابقا كدبه وقل من ضمير 
عز.... ايه دا انتي عندك ضمير
الاء حدفته بشلته..... ليه مفكرني زايك 
عز....لازايك نيهاهاهاهاها
الاء بصت لي مريم همست .... قرة عينك طلع اهطل 
مريم ضحكت وتكسفت.... 
عمار من ضهرهم  ... يعني ايه
الاء تنحت هي ومريم.... ايه
عمار... يعني ايه احط في شنطتي هدومي واجي اطلع  القي دا  كلهم بص لقه روج وكحل
مريم بكسوف.... انا اسفه كنت مفكرها شنطه سهيله 
عمار  بضحك وهمس لي مريم.... ولا يهمك بس خوفت هدير تشك فا قولت خالينا وضحين احسن
مريم بصتله وضحكت.... اممم خايف من  الحكومه يعني 
عمار لعب في شعرها....اتلمي يا جزمه 
عز بغير... شيل ايدك  من عليها
كلهم بصوله 
عز...احم هتكنش شعرها 
عمار فاهم وضحك وحب يغيز وحضنها... دي اختي مالكش في  (مريم وسهيله اخوات في رضا ويعتبر عمار اخوها)
عزبصله بغيظ راح قام حضن اخته هدير وباسها  من خدها جامد... قلب اخويا ياروحي انتي بتحبيني يا ديده 
هدير بضحك.... بحبك ياروح اختك بس بطل الحركه الرخم دي
عمار اتغظ...وراح شد هدير حبك برص
عز... ما انت البرص
هدير ومريم فضلو يضحكو...
عاصم.بضحك.... طيب بدل التمثيل دا متطلب ايدها يبني 
عز بص لي جدو... ايوه صح انا هاخد مريم
كلهم ضحكو
عاصم بضحك....  اسمها انا طلب ايد مريم او القرب منك 
عز.... مش مهم انت موافق اجدو
عاصم....  اها   موافق
عمار....  انا  لا 
عز....  قديمه ولو مش موافق جدو وافق  وراح لي كريمه ولدت مريم
عز باس ايديها...   وانتي ياست الكل موافقه صح
كريمه بضحك....  وربنا مجانين موافقه يبني 
عمار....  بت مريم انا اخوكي الكبير ارفضي
مريم ضحكت.... 
عمار بضحك...  احم بعد الضحكه دي متهيلي انها هتوافق فا مكسفش نفسي انا موافق يا عز 
كلهم ضحكو 
تسريع الاحداث
كلهم باركهم ووالمكان  اتمله زرغيط  وبعد وقت ولقه حد بيخبط عليهم طلع واحد كان معرفه زمان كان متفق مع عاصم زمان علي شغل وعملهوله  الرجل دا من الصعيد  وكان  طلب منه يصمم لي قصر  زاي بتاعه   بس في الصعيد  وعاصم عمله   وقاعدو متوصلين مع بعض كا اصحاب وبعدها اتقطع ما بينهم التواصل بسبب مشاغل الحياه و شافه بعد سنين في دهب  واول ما عرف انه  في دهب راحله علي طول  يسلم عليه الشخص دا اسمه
(قناوي)  وهو كمان جه دهب يصيف هو وابنه ومراته وعاصم عارفو علي العا ئله  وقناوي لماشاف الاء عجبته ومن جوه اتمنا تكون لي ابنه  وابنه اسمه عبد الحميد   وابنه كان معا ولما شاف  الاء كان متنح وفكرها مش مصريه والاء كانت  بصله ومتنحه علي بصته ليها وفكرته مش طبيعي ومحمد كان نايم والشباب  كانت وقافين مش طيقني عبد الحميد  بسبب نظرته لي الاء 
ــــــــــــــــــــــ
عاصم...  واللهي نورت يا قناوي
قناوي بيتكلم بالصعيد ....  بنورك  يا ولد العم والله كنا حبين نشوفك من زمان جوي جوي بس انت عارف الدينا  بتلهي
(ملحوظه بحاول اكتب بطريق صعيدي بس مش عارفه فاتخيلو  انه صعيدي😂😂💔🤦🏻‍♀️)
عاصم...   الحمد الله  دا ابنك عبد الحميد  كبر وبقا شاب  وراجل يتتمد عليه ماشاء الله
عبد الحميد وهو ببص لي الاء.. تسلم يا عمي والله  فرحان اني شوفتك جوي جوي 
البنات كانه  بيضحكو علي بصته لي الاء
الاء بصله بضيق وبالا مبالاه  مع  من جوها..... ماله الاهبل دا ربنا يهدي 
هدير بضحك همست لي الاء... شكله  عجبتي يا لولي
شهد بضحك  وهمست لي الاء.... جوي جوي
الاءبصتلهم وضحكت....عارفين بيفكرني ب مين  
شهد وهدير... مين   مريم وسهيل وداليدا لقهم ملمومين حوليا الاء راحو يسمعو بتقول ايه 
الاء... عارفين احمد حلمي لما كان قايمه اسمه  عاطف هوودا عاطف  بصف اسنانه اللي متقفلش من ساعات ما دخل 
ضحكو كلهم غصب عنهم بصوت
الشباب بصلهم   وكل واحد بص لي حببته  البنات اتكسف وساكتو
القناوي.... بتضحكو  عليا ايه يا حلوين
نجاة... مافيش ياقناوي بايه المهم  بي ما انكم شرفتونا تتعشو معنا
قناوي.... لا كتر خير يا هانم تسلمي  احنا وكلين والله بالف هنا 
عاصم... لا والله عيب في حقي لزم تتعشو معنا  
قناوي... ولا عيب ولاحاچه  انت هتكبر الموضوع ليه بس 
عاصم... لزم تاكل معانا يلا 
تسريع الاحداث 
   عاصم صمم انهم يقاعدو يتعشو معاهم وعبد الحميد كان فين وفين يتكلم ومتنح لي الاء  نجاة  وسعاد وشاديه وزينب وكريمه وسمر  و البنات دخلو كلهم يجهزو العشا وزينب قالت تطلع تصحي محمد  الاء طلعت تصحي وعماله تحاول وهو نومه تقيل 
االاء... محمد قوم يلا كفايه نوم 
محمد... 
الاء بتهز في... محمد انتي يابني  قوم  يخربيت  كده نومك تقيل 
محمد...
الاء...يبني اصحي بقا قوم بقا 
محمد... 
الاء بصتله بشر  وضحكت... مافيش غير كده  وقربت منه وجت عند ودنه  تووووووووت
محمد بخضه....اييييه وبص لقه الاء
الاء بضحك.... صحي نوم يا صحبي اخيرا
محمد بعصبيه..... انتي عبيطه ابت في حد يصحي حد كده
الاء بضحك... مع اللي زايك اها انا بقالي ساعه بصحي فيك عجل نايم وعجل نومه تقيل
محمد بصله....الاء انا لسه صحي لمي لسانك وبعدين اصماله دا انا فكرت حصلك حاجه ايه كل النوم دا
الاء بضحك....   انا كده في موصلات  الدور والباقي عليك انت طبعتك كده
محمد بصلها.... عايزه ايه
الاء بضحك... هعوز منك ايه بالنيله   المهم بابا عاصم صاحبه تحت وهو وابنه وهيتعشو معنافا خالتو زينب قالت اطلع اصحيك عشان نتعشا كلنا مع بعض 
محمد بستغراب... صاحبه جدو مين دا
الاء... معرفهوش مشوفتهوش قبل كده في شركه  بس متهيئلي علي كلامهم انه معرفه من زمان  هو صعيدي واسمه قناوي ومعا ابنه رخم رخمه اسمه عبد  الحميد  من ساعات ما جه و هو بصصلي  اكني عمرو ماشاف بني ادمه متهيلي شكله مش طبيعي
محمد قام وتعدل.... قد ايه 
الاء... راجل كبير يبني بقولك صاحبه 
محمد بنرفزه.... انابسالك عن زفت ابنه
الاء بصتله وعرفت غيران.... اها دا  ممكن اكبر مني ب 3سنين كده
محمد بغيروغيظ.... وهما امتا وهما هنا 
الاء...  لا مش عارفه متهيئلي ساعه  صحيح شوفت
محمد زقها وقام....اوعي دلوقتي
الاء ضحكت..... اهااا يغبي خبطني في دراعي
محمد سابه ودخل الحمام
الاء ضحكت وكتمت ضحكها كانت وقفه جم الباب الحمام وبتتكلم.. احم انت عارف عز اتقدم لي مريم  راسمي وتفقو ان خطوبتهم اول ما نرجع القاهرة عقبالك يارب شوفلك بقا عروسه 
محمد طلع الاء اتخض لان فتح بسرعه.
الاء.. ايه ايه
محمد وشه ماليان غضب... ايييه هو انا جيت ناحيتك 
الاء بضحك.... لا  بس اتخضيت 
محمد جي ينزل راح  رجع ومسك ايديها وبصلها.... ايديكي دي متسبش ايدي انتي فاهمه واخدها ونزله
الاء ضحكت وهي نزل.... في ايه يابني  هو انا حد هيخطفني 
نزله لقهم كلهم  خلأص رايحين يقاعدو يتعشو 
محمد بيبص لقه عبد الحميد بصص لي الاء
عاصم... يلا يا قناوي اتفضل يا عبد الحميد يا ابني يلا جماعه كلهم راحو يقاعدو
الاء....سيب ايدي يامحمد عشان هقعد
محمد بصله وبيجز علي اسنان.... هتقعدي جمبي 
عاصم.... يلا يا محمد يلا يا الاء
محمد  قاعد وقعد جمبه الاء
عاصم... دا محمد يقناوي دا اللي عمالك  التصميم من داخل
قناوي....ماشاء الله تسلم يدك يا ولدي
محمد. ابتسم بالعافيه وبص لقه عبد الحميد متنح لي الاء
الاء كانت قاعده بتاكل بترفع راسها وبتبص لي محمد لقيت عمال يجز علي اسنانه وبصص لي حد بقرف وغيظ بتبص لقته بصص لي عبد الحميد  
عبد الحميد لما الاء بصتله ضحك محمدبصلها  لقه الاء بتبص عادي
محمد بنرفز..... بصي قدمك وكولي
الاء بصت لي محمد  وتخضت وهزت راسه بمعنا حاضر  وكلت
هدير كانت جمبها ناحيه التانيه وهمست..... دا هيطرشق من الغيره يا قدره 
الاء ضحكت بصوت بسيط
عبد الحميد ضحك لي ضحكته....اهي اهي اهي  الاء كانت مسك نفسه من ضحك علي ضحكته
محمد هبد علي السفره. عبد الحميد بصلو
محمد بقرف... ما تاكل ولا الاكل مش عجبك
عبد الحميد....لا دا حلو وبص لي الاء جوي جوي اهي اهي اهي 
الاء مقدرتش تمسك نفسها المردي وضحكت جامد.... هموتتت
كلهم ضحكة  
محمد بعصبي.... ايه اللي بيضحك وبص لي الاء  بتضحكي علي ايه
الاء بضحك وبتحاول تمسك نفسها وبتضحك وهمست.....ضحكته بضحكني
عبد الحميد.... الله يابوي دي عندها غمازات   ضحكتك حلو جوي يا جلاء
الاء بصتله بصدمه....   ينهار اسود انا بقيت جلاء  
محمد بغضب وهبد جامد علي السفره لدرجه ان   الاكل كان يقع
محمد..
عبد الحميد.... الله يابوي دي عندها غمازات   ضحكتك حلو جوي يا جلاء
الاء بصتله بصدمه....   ينهار اسود انا بقيت جلاء  
محمد بغضب وهبد جامد علي السفره لدرجه ان الاكل كان هيقع
محمد.... مين دي اللي ضحكتك حلو  يا روح امك
قناوي قام بغضب ....وه وه ايه انت بتقول ايه
عاصم....ولد  عيب كده  وبص لي قناوي  اهدا يا قناوي ميقصدش 
نجاة... اها اها دا قصدو يعني روح امو هي في ام مش روحه في عيالها اهو عندك زينب وشاديه عيالي مش انتو روحي يا بنات
زينب.... اها اها اناروح امي
شاديه... وانا كما وربنا انا روح امي 
كريمه بضحك... انا كنت روح امي دايما  لما مغسلش المواعين 
كلهم ضحكو
محمد بصلهم بغيظ وقام  وسابهم
عاصم لي قناوي....اهدا وقاعد يا قناوي محمد  مايقصدش حاجه
نجاة... اقاعد بقا ياراجل ياطيب 
سمر ولدت داليدا.... استهدء بالله يا حج  احنا من القاهره عندنا روح امك دي يعني كلمه جميلها شكلها عندكم انتم في صعيد عيب  صح يا احمد
احمدولد داليدا بيحاول مضحكش.....اها اها شكلها كده  هي عيب ولا ايه يا حج
قناوي بغضب وبيعدل  هدوم....  اها معنها عفش
احمد... طيب يا حج حقكك علينا  اقاعد بقا 
عاصم... ياسيدي اعمل حساب للعشره وبعد كده محدش هيقولهلكم تاني
الشباب  بصو لي بعض وضحكو 
قناوي قاعد... هقاعد عشان خاطرك بس انت وراجل الطيب ده وشاورعلي احمد
احمد... تسلم يا حج دا العشم
محمد رجع  ودخل اكن داخل  يتعارك  كلهم بصه عليه  
عاصم....هويوم مش هيعدي 
محمد دخل شد الاء من ايديها.... قومي معايا  وشدها  ومشي
عبد الحميد بزعل...يابوي هو اخدها علي فين
زياد بقرف... كول احسن ياعبد الحميد  كول
  ـــــــــــــــــــــــــ
الاء...ايه يبني في ايه 
محمد.... بقولك ايه انا مش طيق نفسي 
الاء بصتله... لما انت مش طيق نفسك  جيبني ليه وجي تمشي محمد ميك من قفاهاورجعها تقف قصاده 
محمد بعضب....  انتي مش هتدخلي الزفت دا الا لما الزفت اللي جو دا يطلع من البيت
الاء بصله ومن جوها فرحانه وبتمثل البرود...  سيب هدوي طيب
محمد سابها...
الاء بصتله... ليه  دا ضحكته جميل حتي. اول مره القي حد بيضحك كده اهي اهي اهي وضحكت  
محمد بصلها  بعضب... الاااااء متعصبنيش 
الاء..   صحيح انت متعصب ليه
محمدبصله.....انتي مش شايفه بيبصلك كده اكنه اسكتي اسكتي احسن
الاء بستغراب... اكنه ايه 
محمد بيحاول ميزعقش...  الاء عشان متزعليش مني وزعق غيري موضوع
الاء سكتت عشان لقت فعلا لو استفزة يمكن يمد ايدو وعلي قد ماكنت خايفه منه وهومتعصب و بيبقا مش في واعيو علي قد ماكانت فرحانه انه بحبها للدرجه..... حاضر
محمد كان قاعد علي كرسي وبصص لي بحر ووشه محمر وعروق وشه وجسمه كلها برزه من الغضب والغيظ  وعمال ياكل في ضوافر ايدو...
الاء كانت قاعد جمبه وبصتله ومن جوها... للدرجه دي بتغير عليا  تصدق انا كان نفسي احب حد كده وهو يحبني للدرجه دي  طب تعرف اني طلع حب القديم كان طيش عيال مش حب انت بجد ببقا جمبك ببفرحانه واكني العالم كله  حوليا  معا ان مافيش حد بس انت العالم كله  علي قد ما نفسي تعترف بحبك علي قد ما انا خايفه تسيبني لان انت بجد  متتعوضش زاي اهلي  بالظبط ميتعوضوش وانت زايهم  عارف نفسي اقولك كل اللي جويا  بس  حتي لو كنت عارف اني بحبك هتكسف اقولك  يارب اجعلو من نصيبي ولو في شر بدلهولي بالخير وجعلو من نصيبي وانا لو فيا شر بدلني ليه بالخير وجعلني من نصيبه يارب انت عالم باللي جويا واني اتعلقت بي وعشمنا فيك  مش عوزه فرق حبايب تاني مش بمورك يارب انا بترجاك  وعشمنا فيك انت الرحمن الرحيم وانا وثق فيك ياكريم ياقدر تقول كون  فايكون يارب  وتنهدت
الاء... محمد
محمد.....
الاء.... محمد  وشاوره قصاد عنيه انت يبني
محمد فاقه من سرحان بعصبيه ....ايه في ايه.
الاء بصتله بقرق....انت هتزعق ولا ايه لا بقولك ايه متزعقليش 
محمد بصله بطرف عنيه  بنظره تحذير...  
الاء  بصتله با لا مبالاه.... وربنا يبني مابقيت اخاف منك  وقامت وقفت قصاده ومسكت خدو  انا جعانه 
محمد بيجز علي اسنانه.... شيلي ايدك من علي وشي 
الاء ضحكت و قلدتو وجزت علي اسنانها.... و انا جعانه انت قومتني من علي الاكل. 
محمد عنيه ضحكت  علي طريقتها.... اعملك ايه  يعني
الاء....هو ايه اللي تعملي ايه اكلني روح هات اكل او اقولك انا نفسي نجيب بيتزا وناكلها في الهوا طلق دا يلا عشان خاطري وشدت ايدو يلا قوم الاء ايدها فلت ورجعت لي وره  وقعت علي شاط  الاء رفعت ايدها المتجبسه حافت يدخل ميه وبصويت... الجبس الجبس.
محمد بالهفه جري عليها وشلها....انتي كويسه وبص علي راسها  ويتاكد انها سليمه ودراعه 
الاء بضحك.... انت بتفتش في راسي ليه كنشت شعري 
محمدوهو بيبص في راسها  ... بشوف لتكوني اتعورتي
الاء بضحك...  هتعور من رامله انت عبيط وفضلت تضحك 
محمد بصلها.... تصدقي انا غلطان كنت سبتك  الجبس دخل في ميه
الاء بضحك.... ياعم كتر خيرك تسلم ميرسي شكرا   الاء اخنفت بردون 
محمد بصله وضم  حواجبه بستغراب.... بردون   يعني ايه ومال صوتك 
الاء بضحك... بردون يبني كلمه فرنساوي
محمد بصلها بالامبالاه...  قصدك pardon ودي معناها بعد  اذنك يا جاهله لو عايزه تشكريني بالفرنساوي يبقاMerci  وبعدين انتي اخنفيتي ليه
الاءبصتله... ما انت اهو اخنفيت  واللي علمك انا عارفه انها معانها يعد اذنك.
محمد بصلها ورفع حواجبه... ياشيخه
الاءيضحك... اها
محمد ... احلفي 
الاء.... وحيات زحلفي وشاورت انه يقرب منها 
محمد قرب... ايه 
الاء بتتكلم بهمس... ياض بختبارك  وانت نجحت في الاختبار يا ابو حميد
محمد بضحك....ياشيخه ونجحت كمان
الاء بهمس...اها متسيحش بقا وعضتت علي شفايفها بمعنا زاي اسكت   بس بقا لتتحسد 
محمد بضحك..   الاء انتي عبيطه
الاء بضحك... لا انا جعانه 
محمد ضحك... قومي يا اخرت صبري واخدها وركب العربيه 
تسريع الاحداث 
محمد اخدت الاء في مكان  يسحر وجبلها البيتزا اللي هي عايزه وقاعدو ياكلو  يوضحكو وعده واروحو  والبنات  كانت بتتمنا انه يعترف ليها ولما راجعو لقو ان زاي ما هما محدش قال للتاني وعاصم قال لي محمد انه غلطان في رد فعله ومحمد اعتذر  عشان جدو ميزعلش منه  وعده اليوم وكلهم اتفقو انهم ينزله من بدري البحر  وعد اليوم والاء  كانت نايمه واذن الفجر  وهي مصحيتش محمد بيخبط علي اوضتها  هدير فتحتله وكانت نايمه مش حسه بنفسها وقالته انها نايمه  محمد قالها تصحيها لحد ما هويتوضا وتخليها تجيلو  هدير قالته حاضر ونامت ولا كانه قال حاجه  محمد راح  اتوضا واستنا الاء تنزل عشان يصلو مع بعض عده وقت  وتأخرت طلع خبط مريم فتحتله ومكانتش فايقه برضو قالت حاضر وسابته وهو بيتكلم ودخلت نامت محمد مكانش عارف يدخل  راح صحا مامته انها تدخل تصحي الاء  زينب ضحكت وقامت تصحيها الاء   وصحتها وراحت زينب تانم  ومحمد كان وقف برا الاوضه الاءطلعت
الاء بنوم وطلع بتهرش في شعرها.... ايه في ايه
محمدضحك....ايه انتي عمله كده ليه
الاء بنوم وبتتاوب.. مالي 
محمد بضحك... يلا طيب عشان نصلي 
الاء..  لسه ماذنش ورجع وبتقفل الباب
محمد زق الباب بسرعه قبل متقفله..... لسه ايه دا اذن من بدري وانتي مصحتيش  
الاء بصتله...بجد  
محمد.... اها واللهي دا اساسا بداء وقت الشروق مينفعش نصلي 
الاءبصتله وبتتاوب...  طيب لما هو خلاص مش هينفع بتصحيني ليه
محمد.... انتي غبيه ما لو كنتي صحيتي من الاول كان زمانه صلينا 
الاء.... انتي عوز ايه طب 
محمد... ما انا مش جيلي نوم اغسلي وشك وتعالي نتمشا
الاء.... عند ام ترتر انت  بتجري وانا ركبي  ليها حق عليا وانا مش همرمتها زاي المره اللي فاتت
محمد بضحك...همشي براحه
الاء... حاضر 
محمد... اوعي تنامي
الاء....عيب دقيقه وجيه 
محمدضحك وبشك شدها... تعالي وشالها ونزل بيها تحت 
الاء....ايه ايه في ايه    محمد غسل وشها  
الاء بصتله وفضلت تبصله وتبص حوليها.... انا ايه اللي نزلني 
محمد بضحك.... وربنا كنت حاسس انك نايمه زايهم هي الاوضه دي في ايه
الاء... ايه مش فاهمه
محمد حكلها والاء طلعت كانت وقف معا وهي نايمه اساسا.. بس ياستي وطلعتي نايمه
الاء ضحكت.... طب عوز  ايه دلوقتي
محمدضحك... هو المشهد بيتعاد ولا ايه يلا اطلعي البسي عشان نتمشا
الاء.... عند ام ترتر
محمد لطم علي وشه...
الاء بصتله ووقفت كلامه....مالك هووانا قولت كده برضو
محمد هز راسه ب اها.
الاء ضحكت... طيب وافقه في الاخر ولا لا
محمد بضحك... وفقتي 
الاء ضحكت... طيب هطلع اغير واجيلك 
تسريع الاحداث
الاء طلعت غيرت ونزلت  محمد اخداهاوتمشو  وبعدها اخدها وراحو يفطارو في كافيه علي البحر وعده الوقت ومحمد والاء  راوحه وهما مشين قبلو عبد الحميد  محمد اتعصب  وعبد الحميد كان جي عليهم محمد اخد الاء ومسك ايديها وقاله تتجاهلو ومشيو وعمله نفسهم ماشفوش  عبد الحميد اضايق ومن جوها صمم ان هيكلم الاء مهما حصل   وتجمعو كلهم ونزله البحر معاده الاء عشان الجبس ومحمد مرضاش يسبها لي واحدهاوفضل قاعد معاها وبعده كله طلع من المياه وزعلنين كان نفسهم الاء تكون معاهم وبعدها طلعو غيرو وعز قالهم انهم يسهرو مع بعض الشباب والبنات    وراحه مكان في قاعده  عربيه راحو كلهم وقاعدو  يهزرو ويغنو معا بعض ومحمد كان مبسوط ان الاء كانت جمبه  والاء كانت فرحانه انه جمبها وشايفه نظرت الحب اللي في عنيه ليها كانت بتتمنا انه يقولها  ومره واحده جه عبد الحميد
عبد الحميد... عاملين ايه يا شباب وبصص لي الاء
كلهم بصلو  ... تمام
عبد الحميد.... دايما يارب  وقاعد من غير ماياستاذن.  وببرود عارف هتقولولي اتفضل  اهي اهي اهي
اياد بصلهم... هو حد فيكم قال يقاعد
كلهم في صوت واحد.... لا
عبد الحميد... ايووووه عليك  مش لزم تقولو هو انا محتاج عزومه دا جدوكم صحاب ابويا روح ب روح
محمد بصله بقرف... طلعت روح 
الاء سمعته ضحكت
عبد الحميد بص لي الاء....   عامله ايه يا ست البنات  مال ايدكي  الف سلامه
الاء...  انت بتكلمني انا
محمد كان جوها نار ومسك نفسه بالعافيه
عبد الحميد وهو منشكح وصف اسنانه بين...  ايوا طبعا هو في ست البنات غيرك
محمد بزعيق....  الله مطولك ياروح 
الاء بتحاول  متضحكش ....  ميرسي علي زوقك الحمد الله 
عبدالحميد بفس شكل.....  هو انتي من حدانا ولا من حدا بلاد برا
الاء بصتله بستغراب...  انا مالي   معلش مش فاهمه
عبد الحميد... يعني من هنا ولا من هناكه
الاء ضحكت....  هي هناكه دي فين 
عبد الحميدضحك ... اهيي اهيي يعني من امريكامن فرنساس من لبنان
كلهم ضحكو  محمد كان عمال يضم في ايديه عشان ميضربهوش 
الاء بضحك... قصدك فرانسا
عبد الحميدضحك... اهي اهي ايوه هي دي انتي من هناك
الاء بضحك... لا انا من اسكندريه ولا من هنا ولا هناكه
عبد الحميد... احلفي  والله يابوي دا انتي طلعتي مصريه وكمان من اسكندريه  لا لا مش مصدقكك احلفي 
محمد..... وانت مال ا"مك
عبد الحميد بصله بغضب وبص لي  الاء... هي دي شتيمه ولا زاي يا روح امي
الاء ضحكت جامد ... وربنا انت جميل 
محمد بصلها بغضب 
عبد الحميد بصلها بفرحه....يسلم زوقك يا جمر
محمد بعصبيه.... هو مين دا ياختي اللي جميل 
الاء بصتله  وكانت من جوها خايفه  بجتلها فكر  ان يمكن دا اللي يحركه محمد... عبد الحميد دا  غلبان خالص
عبد الحميد بص لي محمد... في ايه يا اخ مالك كل كلمه بيني وبينها تنطلنا زاي  دود في المش  
محمد  بصله بغضب وبيجز علي اسنانه.... انت لو مقفلتش بوقك وقومت من هنا وربنا  لدفنك مطرحك
عبد الحميد بعصبيه ورفع  صباعه بمعنا تحذير.... لا بجا يا اخ انت  مسمحلكش تكلمني كده مش اكمنك شبه درفة الادولاب هخاف منك 
الاء ضحكت جامد.... اهو اهو قال درفه وضحكت 
كلهم ضحكو 
عبد الحميد  بص لي الاء... عجبتك يا جمر 
الاء بضحك... اها اصل انا بقوله كده دايما 
عبد الحميد بابتسمه عريضه.... يابوي علي ضحكتك ترد روح 
محمد بغضب ومسكه من ياقه القميص .... يا روح ام"ك تعال بقا ودا له بالبوكس  
البنات كلهم تنحو والشباب ضحكو
الاء...انتم بتضحكو علي ايه الحقو عبد الحميد
زياد... لا انا ماليش في  محمد لو حوشت هيضربني مكانه
اياد... محمد ميعرفش ابو لما بيتعصب
معتز...لا انا محرمتش من اخر مره لما كنتم ببتتعاركو ضربني بوكس
عمار.... ربنا معا هو حذرو
عز.... انا لسه شاب   وكان قراء فتحتي امبارح اكيد مش هتتقراء عليا نهارده ربنا معا 
الاء بصتلهم وتعصبت..... انت بتستهبلو دا مش حمل محمد 
كلهم ضحكو... مالناش في
محمد  عمال يضرب في  وعبد الحميد بيحاول يزوق وبيصوت..
الاء بتشد محمد عنه....ابعد حرام  دا مش حملك 
محمد....
عبد الحميد...الحقوني يا خلق  الحقيني يا جلاء  الدرفه وجعت عليا
البنات بدل مكانه بيصوته ومصدمومين ضحكو
الاء بصت للبنات...انتم كمان بتضحكو  محمد ابعد عنه ميصحكش كده عيب
محمد...
الاء.... يبني الولد هيموت في ايدك حرام كده 
الاء حاولت تمسك دراع محمد وتخلي يبطل ضرب ومسكتها لسه بتشدو
محمد مكانش حاسس بنفس ضربه بضهر ايدو جت في مناخيرها فقدتها الواعي   وفقد التوازن بترجع بضهرها ووقعت علي ضهرها ووقعت راسها نزلت علي كوبايه شاي كانت سخن بس مكانتش في وعيها فا محستس بحاجه
البنات صوتو كلهم مره واحد جامد  وفي صوت وحد... الاااء
زياد بالهفه جري رفع راسها.. الاااء
محمد بيبص لقه مرمي علي الاء مش بتتحرك ساب عبد الحميد وجري عليها..الاء
زياد بصريخ.... مياه بسرعه 
شهد جريت... اهو اهو مياه
زياد  مسك المياه ووكبها علي راسها وبيحاول يفوقها
تسريع الاحداث 
محمد لحظ مناخير ها بتنزل دم بعدهم عنهاوشالها وجري بيها ومستناش  يفوقوها واخدها طلع علي اقرب مستشفي  وكلهم حصلو  وراحه ودكتور قاله مافهاش حاجه   والدم نتيجه الضربه والضربه فقدتها الوعي بس عشان اتخبطت في حت  بتفقد التوازن وتفقد الوعي  وراسها مفاهاش حاجه وقالهم فاقت وعبد الحميد كان وشه كله متبهدل رغم كده كان معاهم وتعامل مع الاء بحب  ونفس اسلوبه  ومحمد كان مش طيق نفسه لان سبب  في اللي حصل لي الاء ومش طيق عبدوالحميد وكان هيضربه تاني وزياد قاله كفايه لانهم في مكان عام غير كده ممكن يموت في ايدك  واحتمال الاء تفكرو متغير ش و كلهم اطمنه عليها واخدو ورجعووالشليه الاء  كانت مش بتتكلم مع محمد عشان اسلوبه  وانه فضل يضربه  ومسبهوش ورحمو وكان عبدالحميد بيصوت  وعاصم واحمد غلطو محمد لان عارفين ان عبد الحميد غلبان ومش حمله وانه مغلطش في  وعاصم اعتذار لي عبد الحميد وعبدوالحميد  قبل اعتذار  وحب علي ايدها  وتعامل معا بزوق وطلب انه يجي  يزو الاء  بكره وعاصم رحب بي في اي وقت وعبد الحميد طلب انه ميقولي لي ابو القناوي عشان متحصلش مشكله وانه هيتصرف وعاصم احترامه جدا وشكرو
وعده الوقت وكلهم قاعدين تحت مع بعض والاء في اوضتها محمد طلع عشان يطمن عليها  الاء حست انه طلع عملت نفسها نايمه  عشان مش عايزه تتتكلم معا ومحمد فضل قاعد جمبه شويه وبعدها سابها وعده اليوم
وعند الفجر  محمد مرضاش يصحيها عشان ترتاح والاء كانت صاحيه صلت ونمت وكانت عارفه محمد مش هيخبط عشان يسبها ترتاح  وتجمعو كلهم علي الفطار 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عاصم... عامله ايه يابنتي دلوقتي
الاء... الحمد الله يا عصومه
احمد... الف سلامه عليكي يابنتي
الاء.... الله يسلمك يا  ابو حميد
احمد... تسلميلي يابنتي واللهي الواحد جه المصيف عشان يقاعد معاكي 
الاء بصتله وغمزت.... طب متيجي تتقدم  
احمد بضحك... بنت دا انا قد ابوكي
الاء... لا دا انت لسه في عز شبابك دا  انت قمر
سمر بضحك....في ايه يا الاء دا انا بحبك هتزعليني منك ليه
الاء  بضحك.... ما انتي اللي في القلب برضو 
سمر ضحكت... ايو ه ارجع للخلف
الاء بضحك... طب تصدقي  ان شااله تصدقي قبل كده بقولك متروح تشوفلك عروسه يا ابو حميد   قالي وسمر هتعمل ايه
سمر  صدقت.... بجد وبصتله
احمد... ايه يا الاء هتخربي بيتي 
الاء.... اها قولتلو عادي حطها قدم الامر الوقع
سمر.... ووافق
الاء......  راح بصلي كده وقلدت شكله  وقلي لااااأا استحااله لاااا استحاله لايمكن هوانا بعد ما اخد الجمال والحلاوه والطعامه والشيكه دي  اروح ابص  لي حد غيرها  دا ابقا حمار
احمد بضحك..... بنت انا حمار
الاء بضحك جامد... لا وربنا  انا كنت مدموجه بس لكن انت عسل وقربت منه  
وبهمس وبعدين هو يعني انت قولت ايه  الجمال والحلاوه والطعامه  انت يوميه قولت سمر تنف"خني   ايه اقولها 
احمد ضحك جامد بصوت عالي.....البنت دي مش سهله
سمر بضحك....  بس هو يعني مدموجه
محمدوهو ببضحك...  مندمجه 
الاء بصتله بطرف عنها وديرت وشها.....
سمر بضحك..... يالهوي انتي كلامك ضايع وضحكت
الاء غمزتلها... دا انا اللي ضعت بعد الضحك دي اعسل 
كلهم ضحكو 
نجاة.... يخربيت فقرك  
محمد بصلها... صحيح اخدي العلاج اللي علي ريق
الاء..... 
محمد اضايق من الطريقتها اللي بتتجاهلو بيها..... ع قطعته الاء 
الاءبصه لي زياد..... صحيح يازياد انت لما نزلت الصبح كنت انا اخد العلاج  
محمد......واللهي  هي بقت كده  كله دا عشان سي عبد الحميد
الاء فضلت في الاك ومش بترد عليه
محمدبزعيق....انا بكلمك ردي 
الاء بصريخ....بتعلي صوتك ليه وانا مش عايزه اتكلم براحتي 
دخل عبد الحميد.... السلام عليكم  يا اهل البيت
محمدبص واول ماشافه  اتعصب وعروق جسم برزت ووشها بقا احمر 
الاء راحتله وسلمت عليه.... وعليكم السلام ورحمه الله وباركاته 
عاصم... وعليكم السلام  تعال يبني اتفضل 
نجاة... تعال يا بني  حماتك بتحبك 
عبد الحميد...  تسلمو دايما عامر بحسكم يا حجه بس اناكنت جي اطمن علي جلاء  عامله ايه يلا جلاء
الاء مدت ايديها وبتسلم... الحمد الله وانت
عبد الحميد مد ايدو وسلم...دايما بخير اناوبخير طول ما انتي بخير 
محمدبغيظ... مش اطمنت اتفضل امشي
عاصم.... ولد عيب كده مش كفايه اللي هببته
الاء بعند... بابا بعد اذنك  هطلع انا وعبد  الحميد برا شويه 
عاصم... اتفضلو  يابنتي
محمد بص لي جدو وساب الاكل وطلع اوضه
هدير بهمس لي سهيله.... الاء زودتها
سهيله بهمس..... ربنا يستر شكله هتاخد علقه
الاء ابتسمت.ابتسامه بسيطه... دايما بخير يارب الف سلامه عليك انت كمان اسفه بجد
عبد الحميد... عادي المصارين في بطن بتتعارك  حصل خير
الاءبصتله... انت طيب اوي يا عبد الحميد
عبد الحميد  ضحك بفرحه....اهيي اهيي اهيي والله انتي كمان طيبه يا جلاء
الاء ضحكت..... هو انت بتضحك كده ليه 
عبد الحميد بزعل ... مالها عارف انها عفشه بس دي ضحكتي 
الاء اتكسفت انها كسفته....  لا لا بالعكس جميله  
عبد الحميد... شكرا علي المجامله دي يا جلاء
الاء.... اسمي الاء مش جلاء
عبد الحميد ضحك.... أاالاء 
الاء.....  شاطر 
عبد الحميد... تسلمي بس هو انا لزم اعوج لساني عشان اعجب
الاء بصتله.... اعجب تعجب مين
عبد الحميد.... بصراحه يعني يا جلاء انا معجاب بيكي وقلبي ارتاحلك جوي 
الاء بصتله وبلعت ريقها.... انااا
عبد الحميد...... اها انتي هو انتي في حد في حياتك ولا ايه
الاء بصتله...اها انا اسفه
عبد الحميد... مين محمد صح 
الاء بصتله وتنحت...ايه
عبد الحميد.... اهو صح
الاءبصتله....هقولك مين بس توعدني ما تقولش  لحد 
عبد الحميدضحك... هو في حد بيطقني غير انتي والحجه الكبيره والحج انا من ساعات ما دخلت لشلته دي محدش بعبرني اكن يهو"دي داخل عليكم
الاءاضايقت انهم حاسسو بكده وحبت تهزر.... بص انا طول عمري بيصححو في كلامي جالي اليوم اصحح لي حد 
عبد الحميد.... معلش لمواخذه مش فاهم
الاء...اسمه شليه مش شلته
عبد الحميد ضحك....ياستي شليه شلته اهي حاجه الواحد يرمي جتته عليها وينام 
الاء.... مالك يبني مش طيق الدنيا كده ليه
عبد الحميد... لا متشغليش بالك المهم متخافيش مش هجول لحد ايوتها حاجه وعد واحنا حدانا في  الصعيد الوعد سيف علي رقبه
الاء بصتله... وانا وثقه فيك بص بصراحه هو محمد بس  هو ميعرفش 
عبد الحميد.... طب متجوليلو سكته ليه
الاء....  لان المفروض هو اللي يجي يقولي 
عبد الحميد.... طب ما هو بين انه بيحبك
الاء....بس مقالش
عبد الحميد.... طب ليه  مجالش انا مش فاهم ايوتيها حاجه
الاء بصتله... بص انا هحكيلك كل حاجه عشان تفاهم وحكتله
عبد الحميد....يالهوي يابوي كل دا  حصلك  
الاء.... الحمد الله علي كل شي
عبد الحميد... دايما حمد وشكره يا بنت  الاصوال واللهي  ربنا بيحبك
الاء... الحمد الله بس ليه بتقول كده
عبد الحميد... عشان كرمك بواحد زاي محمد يحميكي وستر عرض وطبعا دا بفضل ربنا عزوجل  وكمان انك بعد كل دا ربنا خالكي تقدري توجفي علي رچليكي  ويحبب فيكي خلقه وانا حبيتك والله بس نصيب مش مهم ينفع تعتبريني اخوكي الكبير
الاء بفرح...بجد شكرا علي كلامك دا وشرف ليا ان تكون اخويا بجد انت شخص محترم جدا وطيب وتستهل كل خير وباذن الله ربنا هيكرمك  ببنت الحلال
عبد الحميد... ادعي تكون شبهم  جمر  جوي جوي كده
الاء بضحك... باذن الله واحسن مني 
عبد الحميد... الا بالحق انتي كنتي واخدني  خطه استفزاز لي محمد
الاء بصتله وتنحت.... هاأ
عبد الحميد ضحك.... اهااا منك اهاااا  طلعتي سوسه يبت
الاء ضحكت... هو كله بقا بيقولي اني سوسه ليه 
عبد الحميد...لا انتي جمر عموما لو حبه نكمل الخطه انا معاكي
الاء بفرح...بجد
عبد الحميد...بجد الجد كمان 
الاء... بجد شكرا جدا جدا 
عبد الحميد... العفو علي ايه اصل انا حبيتك
وهو بيقولها لقه محمد جي
محمدبغضب يخلي ممكن لو مسكه يموته.... حبيت مين ي روح
عبد الحميد اول ما شافه جري...
الاءتنحت... ايه دا دا قال انا هكمل وجري 
محمد مسكها من دراعها... بتحبي 
الاء تنحت.... مين 
محمد وبيجز علي اسنان هومتعصب. وبيزعق... هو في غيرو 
الاء بصتله وبزعيق.. سيب دراعي وبعدين انت مالك بحبه ولا لا وبعدين واحد تاني كان بهدلك علي اللي عملته في امبارح  يعيني الولد متشفلط
محمد بعصبيه وزعيق....  ايه صعبان عليكي ياختي  وجز علي اسنان وايه وانت مالك دي مالي ونص وتالت تربع 
الاء.... ليييييه ان شالله انت مالكش حكم عليا 
محمد بزعيق..... لا ليه وليا اوووي كمان
الاء بزعيق.... لا مالكش هتقولي اخوكي الكبير انا اسمي الاء مجدي وانت اسمك محمد الدمنهوري انا امي اسمها ياسمين وانت امك اسمها زينب  واللي اخويا فعلا عز مش انت واللي ولي امري بابا عاصم  وزياد مش انت  
محمد...حلو اوووي يعني انا مش اخوكي دلوقتي اشطا بس انا كلمتي الكل لزم يسمعها
الاء بستهزاء....  بجد فجاءتني ما انت بتتكلم ياهبل لزم اسمعك اومال ايه هشمك
محمدبنرفزه.... ايه ابت العسل دا وربنا انا جويا غل لو طلعته فيكي يامستفزه ما هيكفيني فيكي حد
الاء.... اقولك حاجه طز فيك  ومتقدرش   تعمل حاجه ولا اساس هسمحلك
محمد..... اطلعي معايا يلا وانا هعرفك   كويس
الاء شدت دراعها.... اوع يابه انت مفكرني لحمه تريه دا اصوت ولم عليك خلق ربنا 
محمد لسه هيرد لقو بنت دخلت
البنت.... حموو ايوا انت حمو حبيبي وحضنته 
الاء وقفه متنحه.....ايه دا ايه دا  اااااايه داااا وشدتها من حضنه
البنت.... ايه في ايه  مش دا محمد 
الاء.... وانتي بعد ما حضنتي بتسالي وبصت لي محمد ايه دا يازفت
محمد بصلها ببرود....ازايك ياروچينا
الاء بصتله..... وحيات امك روچينا 
روچينا.... هاي انتي مين
الاء  بصتلها بقرف....وانتي مال امك اساس وايه العشم اللي واخد اهلك دا اووي وجي تحضني 
محمد ببرود.... بس عيب كده   حقكك عليا يا لوجي 
روچينا رحت سندت علي كتفه بدراعها.....ولا يهمك يا روحي
الاء.... كت كسر حوقكك هو ايه اللي عيب  وروحك ايه طلعت روحك يابعيد هو دا اللي بعد عنهم
محمد....  علي ما اظن انتي قولتي ماليش في وانتي كمان مالكيش في
الاء بصدمه.... بجد 
محمد ببرود.... ههزر معاكي ليه
روچينا.... مين دي 
محمد.... فكك متشغلش بالك تعالي 
الاء بصه لي محمد ومش مصدقه.... دا بجد محمد انت فاهم انت بتعمل ايه
محمد حط ايدوعلي وسطه روچينا... اها في حاجه 
الاء بصت بقهر وحزن وهو ايدو محطوطه علي وسطها.... تمام 
محمد جي يمشي هو ورچينا  الاء راحت وقفت قصادهم.
الاء.... ينفع بس اقولك حاجه انت وهي
محمد..افندم
الاء  رفعت رجليها وضربته تحت الحزم  محمد وطه من الوجع راحت جبته من شعرو وخبطت راسه في الجبس اللي في ايديها رغم انه وجعها بس محستي من عصبيتها
روچيناوقف مصدوم... حمو  
الاء راحت جيبها من شعرهاو شنكلتها ووقعت روچينا  راح  مسك ايديها وعضتها جامد وكل دا ورچينا بتصوت  زياد وعز واياد   ومعتز  وعمار كانه  وقفين   معتز سمع صوت صريخ بيبص لقا الاء مسك واحده بتضربها ومحمد وقف بيتوجع 
معتز.... بصو بصو وكلهم جرو
الاء سابتها..... بس كده  قوليلو ياروحي براحتك ومسكت كرسي حدفته علي محمدومسكت ايدو عضته تاني  وانت خالي بالك من ست لوجي يا وكانت هتقوله يادرفه وسكتت يا محمد بايه   
زياد جي جري..... في ايه  
الاء بصتله.... مافيش  انا عايزه  ارجع اسكندريه حالا كل الشباب جت.... في ايه الاء سبتهم ومشيت
تسريع الاحداث 
الاء طلع اوضتها  وبتلم حاجاتها وزياد  فاهم اللي حصل وقال لي محمد يمكن فاهمتك انك متغيرتش وانها هتمشي  محمد سابهم وطلع لي الاء  لقها بتلم هدومها فعلا ومتعصبه 
في اوضة الاء
محمدبعصبيه....  انتي بتهببي ايه
الاء بقرف بصتله من فوق لي تحت...اطلع برا  ومالكش دعوه بيا
محمدحاول يمسك اعصابه......... انتي مديتي ايدك عليا وضربتي البنت وكل دا وانتي اللي زعلانه 
الاء بصتله بقرف وغيظ....  معلش روح اطمن علي حبيبت القلب  وبعدين ما انت طحنت عبد الحميد والولد وشه متشفلط   واحده بواحده بقا وغور من وشي بقاااا مش طيقه اشوفك طلع برا
محمد مسكها من دراعها.....هو ايه اللي واحده بواحده انتي في حاجه بينك وبين ال زفت دا
الاء ببرود وشدت دراعها.... لو سمحت اتفضل اطلع برا ومالكش دعوه بيا  من نهارد يلا اتفضل وراحت فتحت باب الاوض عشان يطلع 
محمدلفلها  بصلها بشر وغيظ وبيجز علي اسنان...  ماليش دعوه  صح
الاء بخوف بس بتقاوح بتوتر....  ها اها اها      
محمد قفل الباب وبيقربلها  وببصلها بغيظ ونرفزه..... دا عند امك  هو ايه اللي واحده ب واحده وايه اللي ماليش في 
الاء بترجع لي وره.... اها مالكش في وروح لي ست روچينا يبتاع روچينا وانا غلطانه اني وثقت فيك وفكرتك اتغيرت
محمد بعصبيه وزعيق..... بطلي بقا اسلوبك دا انا واللهي بعد عنهم كلهم انا معرفش  هي جي هنا ليه واللهي معرفش ومافيش اساس حاجه بيني وبنها  
الاء بزعيق...  اها ب امرت تعالي يالوجي
محمد..   بضايقك زاي ما انتي ضايقتيني.
الاء بزعيق..... واللهي وانا ضايقتك ليه ان شالله  اساس
محمد....  الزفت دا عبد الحميد دا ايه  امبارح  وانتي عمالين تضحكو مع بعض اكني كيس جوافه ما بنكم ولا موجود وبعدين هو ايه اللي واحده بواحده   قصدك ايه يا الاء
الاء بصتله.... واللهي انا هزرت معا بكل احترام لا ميلت عليه ولا حضنته  ولا قولتلو ياروحي   راح ضربته في بطنه  وتقولي انا عيب
محمد بصلها وبطريقه تخوف.....وربنا دا  اطين عشتك يوم متلمسي راجل غيري انتي فاهمه ايه اللي بينك وبين الزفت دا ايه واحده بواحده دي ردي
الاء  ما اخدتش بالها من كلا مو بخوف وبتحاول تمسك نفسها.....  واحده ب واحده زاي ما انت ضرب عبد الحميد انا ضربتلك الزفته دي ويلا اطلع برا  وانا مافيش حاجه بيني وبينه ولو في شي ميخصكش 
محمد .....  اهااا علي فكره انتي عماله تمد ايدك وانا  مسك نفسي بالعافيه 
الاء  ..... لا مد ايدك  مادا اللي فاضل تمد ايدك كمان اطلع برا مش طيقك وانا غلطانه اني اتعملت معاك واحد زايك بوشين  بتمثل عليا وبصريخ براا
محمد.... قولتلك ما بعد انتي مش مصدقها ليه اعملك ايه عشان تصدقي.
الاء..   انت عبيط اصدق كلامك ازاي وانا شايفكم ب عيني  عموما الف مبروك واها انا عبد الحميد احتمال يكون  انا وهو قبل ما تكمل كلامها  
محمد مسكها من دراعها ومن وشها من عند الفك   
محمد وبيجز علي اسنانه .... اقسم بالله اموت لو قربلك او فكر بس يلمسك  انتي فاهمه 
الاء  خافت بجد وشكله اتحول خالص واكني مازن اللي قدمها مش محمد وكانت حاسه فك بوقها هيتكسر بسبب ايدو ودراعه وجعها   بصتله وهي مرعوبه وبتتكلم بالعافيه وعنيه دمعة .... ابوس ايدك سبني
محمد لقها بصتله بص غيريبه سابها...  انااا م
الاء بعدت عنه وسبته ودخلت الحمام وقفلت علي نفسها ومن جوها  كانت مرعوبه منه وستخبت منه في الحمام وبقت تفتكر مازن وتعيط
محمد.... الاء افتحي انا اسف افتحي
الاء.... امشي مش عايزه اشوفك 
محمد.... واللهي ما كان قصدي اخوفك  انتي ال وسكت  الاء واللهي انا ما في حاجه  بيني وبين الزفته دي الاء افتحي مينفعش تعيطي في الحمام
الاء بتجز علي اسنانه.... امشي بعيد عني 
محمد..... همشي بس اطلعي  ارجوكي اطلعي.
الاء بصريخ.... مالكش دعوه بيااااا 
محمد... علي فكره الحمام لو عياطي في هيطلعلك ال قبل ما يكمل الاء طلعت وخافت
الاء بخوف.... هيطلع ايه
محمد ابتسم.... اسفه واللهي ما قصدي اخوفك او امد ايدي انتي اللي عصبتيني
الاء بصله بحزن ولوم.... امش يا محمد احسن من قدمي  
محمد بندم... حقكك عليا اسف والله وجي يبوس راسها بعدته عنها
الاء... لو سمحت ابعد عني 
محمد..... انا اسف واللهي ما في حاجه بيني وبين روچينا ولا هيكون في حاجه بيني وبنها صدقيني ولا قصدي اوجعك انا مش بقدر اسمع انك تجيبي سيرت حد غيري
الاء... ليه ان شالله
محمد.... عشان   عشان انا الاء بصتلهاومحمد خاف انها تبعد وميشوفهاش تاني
محمد.... عشان بخاف عليكي  حد يذيكي
الاء..... واللهي طيب شكرا  عموما عبد الحميد هيجي  ي
محمد بغضب وقطع كلامها .... بقولك ايه انا بحاول امسك اعصابي ومش عايز ازعلك
الاء ضحكت بستهزء..... ياشيخ كل دا ومش عايز تزعلني  لا بجد  وبعدين انت مالك كل ما اجيب سيرته هو تتعصب وبعدين لو ماليش نصيب معا اكيد مع غير
قطعها محمد..... لا معا ولا مع غير معايا انا انتي فاهمه  انتي بتعتي انا بس
الاء تنحت ومن جوها اخيرا نطق... ايه
محمد بزعيق.ومسكها من دراععتها الاتنين.... اها انا بحبك بحبك  وانتي مش حسه اتغيرت عشانك وبحاول ارضيكي  عشان تحبيني وانتي ولا حاسه  وفي الاخر يوم متحسي  تحسي بواحد مايقدرش يحميكي واحد معملش اي حاجه عشانك وانا تعبت  مبقتش قدر القي حد يبصلك او يلمسك انتي مبتحسيش  كل ما احاول اقول خلاص قربت.اخليكي تحبيني ترجعيني لي نقطة الصفر ليه كده   ليه  مش عايزه تحسي  بياليه ايه اللي في عبد الحميد مش فيا انا  قوليلي ردي عليا ايه في مش فيا 
الاء  بلعت ريقها ومن جوها يختي كنتي بتستفزي في عشان يقول اهو نطق وانتي اتخرستي... 
محمد... للدرجه دي مش حبني  مافيش اي حاجه خلتك تفكري فيا مافيش اي حاجه حسستك باللي انا بحسه من ناحيتك ردي سكته ليه
الاء ينهار اسود وربنا انا بحبك بس مش عارفه  اتنشكي يا الاء  كنت لزم اعصبه....
محمد بزعيق..  انتي سكت ليه الاسلوب دا انتي عارفه بيعصبني ردي 
الاء اتخضت بزعيق وطخنت صوتها ...اييييييه في اييه ارد اقولك  ايه كتك القرف مش عارفه اقولك ايه انت مبتفهمش 
محمد بزعيق....تردي تقولي بتحبيني ولا بتحبي عبد الحميد
الاء  بزعيق ومش عارفه تعمل ايه.....   عبد الحميد ايه انت عبيط عبد الحميد  بس حبيت استفزك زاي ما انت ضايقتني ب روچينا  
محمد بعدم فاهم.....انا ماليش دعوه بزفتها دي انا سالتك سوال انا ولا هو 
الاء بصتله...  لا بقا دا انت غبي ومتخلف ومش بتفاهم ولا هتافهم امشي وصوتك جامد امشييييييي زياد دخل  
زياد...  اهدو في ايه
محمد.... لا مش همشي 
زياد.... اهدو ايه اللي حصل
محمد....   ازفت دي بتفضل عليا سي زفت عبد الحميد وانا لا انا يا زياد اللي مفضلش غير اشالها في رايحه والجيه 
الاء بطرف عنيها....  ومعملتش كده ليه 
زياد بص لي الاء.... انتي بجد عايزه عبد الحميد
الاء بتوتر...  ها اها  اها علي اقل عبد الحميد ذكي مش غبي زايو
محمد جي مسكه من ياقه هدومها زياد بعدو عنها ووقف ما بنهم
زياد... انت اتجننت في ايه  وبص لي الاء لقه  وشها  مزرق
زياد... ايه دا اللي علي وشك دا 
الاء بصتله بستغراب..... مالي   
محمد بيبص لقه مكان ما كان مسك وشها من عند الفك   مترح ايديه حبس دم وهيئت  صوابع ايده معلمه عليها  جز علي سنانه وندم
الاء مكانتش حسه بوجع جامد وكانت مفكره عادي مطرح يدو بسبب  ملهيه في كلام 
زياد بص لي محمد بغضب.... انت مديت ايدك عليها 
محمد بصله.... انا مكانش قصدي
الاءبصت في مريا وفهمت.... لا لا دا انا اتخبط 
زياد.... واللهي  اتخبطي من ناحيتين وصوابع ايدو معلمه علي وشك  بس العيب عليه العيب عليا انا  لمي هدومك وانا استحال اسيبك معا تاني
الاء.... زياد محصلش حاجه ما انا كان ضربته مش انا ضربتك يامحمد صح 
محمد...   انا اسف 
زياد.... اطلع  برا يا محمد 
الاء.... زياد هو مكانش قصدو انا اللي عصبته صدقني
زياد.... متخلنيش اعمل حاجه انا مش حابب اعملها معك خاليني زاي ما انا بحترمك يا اخويا الكبيره 
محمد... حاضر وسابه وطلع 
الاء بصت بحزن علي محمد وهو طلع واكني روحها  بتطلع  وبصت لي زياد
الاء....ليه كده  
زيادرنرفز... انتي مش شايفه وشك  ازاي اسااس تسمحيلو يمد  ايدو عموما لمي هدومك  احنا هنرجع القاهرة حالان
الاء.... بس
زياد بزعيق.... ولا بس ولا مبسش
الاء جي تطلع تروح لي محمد  زياد مسك ايديها  ...رايحه فين 
الاء  بصتله ....زياد عشان خاطري  محمد زعل  
زياد بصله ومستغراب   هي زعلت ليه علي زعلو مع ان لما بيتعاركو وزياد بيقف ما بنهم  عمرها  ما كده ولا زعلت وراحتله  ... ودا من امتا 
الاء بصتله... ها عادي اصل مش عايزكم تزعلو من بعض بسببي 
زياد رفع حجبه... واللهي 
الاء بتوتر.... هااا اها  اها وكمان  يعني انا مسامحه لان استفزيته
زياد نزل لي مستوه طولها.... الاء قولي الحقيقه في ايه
الاء بصتله وبلعت ريقها... هيكون في ايه يعني 
زياد.... الاااااء 
الاء.... ايه يبني 
زياد.... حبتي 
الاء برقت وتنحت... هااا
زياد... يبقا اهو يا جزمه ومش عايزه تقولي ومن امتا بتخبي 
الاء....  ما انت هو قالك انه بيحبني وانت خبيت عليا 
زياد ضحك.... الله انتي عارفه كمان وبتستعبطي
الاء ضحكت بطفوله....  مش اوووي   
زياد ضحك علي ضحكتها.... مش اووي دا انتي شفلطي البيت وراس محمد ورمه
الاء ضحكت... ما هي  حضنته تستهل وهو كمان قال ايه لوجي وربنا تصدق كويس مرحتلهوش ميستهلش 
زياد ضحك....وقع وقع 
الاء بصتله. وتكسفت... اتلم اصماله دي شهد لما بتعدي قدمك وشك بيبقا ماليان قلوب
زياد ضربه بخفه علي جبهتا.... اتلمي  
الاء ضحكت... 
زياد.. طب ايه 
الاء.... في ايه
زياد.... حبتي  امتا وايه موضوع عبد الغفور  البورعي دي 
الاء ضحت... عبد الحميد   لا واللهي دا شخص كويس جدا وكان هيساعدني  
زياد بصلها... يساعدك في ايه   الاء حكاتله كل حاجه 
الاء.... بس ياسيدي واول ما شاف محمد جي الواطي جري وضحكت
زياد بضحك... حقه دا وشه مفهوش حتي سليمه  بس انتي بصراحه جبروت يخربيت  دماغك دي
الاء ضحكت.... تربيتك 
زياد ضحك....  حببتشي طيب ناويه علي ايه
الاء... مش عارفه هو اعترف بس انااول ما قال معرفتش مالي بلمت ومعرفتش اقولها ايه 
زياد... بصراحه انتي طلعتي عينه  كفايه كده 
الاء.... طيب اعمل ايه
زياد... بصي انا هروح اقوله ميزعلش مني وان انا خايف عليكي   ونقول انك مصممه تروحي  ونروح كلنا بكره وانتي تفضلي قلبه وشك عشان  ميمدش ايدو تاني ولو جه كلمك قوليلو انك زعلان من كده وعاتبي  ورميلو كلمتبن انك ححبتي وشوفي   بقا هيتكلم ولا ايه 
الاء.... حاضر
زياد.... بتحبي انا اكتر ولا هو 
الاء بصتله وضحكت....  هنبداء نغير من اولها  بس تصدق اني  مهزقها
زياد بضحك...  لسه عارفه دلوقتي بس ليه 
الاء... الاولاني كان بيسبني  كل شويه وحبيته ودا بيضربني وبحبه 
زياد بضحك... عشان اسمك الحقيقي مش الاء   اسمك الحقيقي المهزقه 
الاء ضحكت.... يارب شهد تضربك عشان تبقا  اخو المهزقه ومهزق  وبعدين مش دا اخوك   كتك البلاه في معرفك
زياد ضحك.... يعتي ما هو يبقا ابن بنت عمتك من معرفك برضو 
الاء ضحكت....  عيله تعر
زياد.... هورملك عنيكي اتلمي
الاء بصتله.... ولا تقدر عشان انت طيب  
زياد... ايوه ارجعي للخالف 
تسريع الاحداث
فعلا  زياد راح لي محمد واعتذار. وقاله ان دا من خوفه عليها والاء خافة منه وان مفروض يحاول يصالحه وانها هي مصممه ترجع   ونزل وحاكه لي زياد جدو والاء مثلا قدمهم انها مصممه  وعاصم عشان شاف وشها غضب من محمد وسمع كلام الاء وكلهم بداءو يلمه حاجاتهم عشان  وسافرو   والبنات زعلو  ان كده محمد بعدها عنه  بتصرفو دا واياد وعز زعلو من محمد علي اللي  عمله وزياد فاهمهم الحقيق وقال محدش يقول لي محمد  ولما روحو الاء ركبت مع زياد ورفضت تركب مع محمد  ولما وصله الاء طلعت اوضها وعد يومين والاء بنفس الاسلوب ومحمد كان بيحالو يتكلم معاها وهي بتصدو ورغم انها كانت نفسها تتكلم معا   بس كانت في نفس الوقت عشان  يبطل عصبيه او  وان  يعرف انها مش هتقبل لو في يوم يفكر ان يرجع للي كان في  ومحمد كان الفتره دي  كان بيشغل نفسه في شغل ومش بيرجع الا لما كله ينام  ويدخل يطمن عليها  من بعيد لي بعيد  واهمل في نفسه  تالت يوم  كلهم كانو متجمعين  علي الفطار   ومحمد منزلش  زينب طلعت لقته  حرارته مرتفع جدا  وكانت رفضه تنزل ومش قدر يتحرك جبوله دكتور والاء فضلت قاعده جمبه وخايفه عليه   بالعافيه نزلت والاء رفضت تسيبه وقالت انها هي اللي هتتوله  طول اليل  وعد اليوم والاء فضلت سهرنا جمبه  وبتقراء قران  محمد  صحا بيفتح عينه لقها جمبه بتقراء قران
محمد بصله وابتسم....  الاء

يتبع الفصل التالي اضغط هنا
رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الخمسون 50 بقلم الاء
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent