Ads by Google X

رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الثالث 3 بقلم الاء

الصفحة الرئيسية

        رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الثالث  بقلم الاء

 رواية المتعجرف والعنيدة الفصل  الثالث 

الاء بصت لي زياد....هو في ايه كله بيبصلي كده ليه
زياد.... مش عارف. ايه دا ونصدم
الاء بصت  علي بصته  وفضلت سكت ومره واحده  اغمي عليها
زياد.... الااااء
زياد  حاول يفوق فيها والناس بتساعدو  ومش عارف وجري بيها علي المستشفي 
وكلم ولدته... 
زينب...  الو مال صوتك
زياد بعياط... مش عارف  جدو مجدي وماجد البيت وقع  بيهم كلهم كلهم يا امي كلهم ماتو 
زينب بصويت.... لا لا لا  انت بتهزر دا مقلب صح  لا خالي مجدي كويس صح 
وفضلت تصراخ 
زوجها اشرف...  في ايه اهدي في ايه واخد الفون من زينب
اشرف... لو في ايه 
زيادحكالو.. اشرف..  لا اله الا الله  انت فين طيب  
زياد... في مستشفي ***  الدكتور دخل يشوف الاء ولحد دلوقتي مطلعش 
اشرف....  تمام خاليك جمبها وانا هروح اشوف حصل ايه
زينب بنيهار... انا جيه معاك  
اشرف.... كلمي امك وعرفيها 
زينب.... لا لا مش هتستحمل  
اشرف... دوله اخواتها لزم تعرف
زينب بعياط...  مش هقدر اقولها مش هقدر
اشرف اخد الفون وكلم اختها...
ــــــــــــــــ
في المستشفي.. 
الدكتور طلع... مين تباع الانسه اللي جوه
زياد... انا.انا هي كويسه صح
الدكتور...... هو ايه اللي حصل
زياد...  حكالو  
الدكتور..  لا حولا ولا قوة الا بالله. عموما احنا  لحقنها   كان هبوط  حاد والحقنها في اخر لحظه  وعندها صدمه شديده ممكن يسبب  انهيار عصبي او اكتئاب حاد 
زياد.... طيب اقدر ادخلها 
الدكتور...  اتفضل بس اتمالك اعصابك  انت فاهم  قطعو زياد
زياد...  حاضر حاضر ومسح دموعه ودخل لقي الاء  اعده ودموعه نزله ومش بتتحرك
زياد.... الاء  انا مش عارف اقولك ايه بس انتي مؤمنه بالله صح
الاء....
زياد... دا مقدر ومكتوب لينا ودا عمرهم
الاء.....
زياد.... عشان خاطري ردي عليا وغالوتي عندك
ــــــــــــــــــ
اشرف راح مكان البيت ولقي  وقع ومات كل اللي في ومحدش لحق يخرج من البيت
ــــــــــــــــــ
في قصر  
وهما قاعدين علي العشا
الفون  بيت رن
شاديه.... ياتره مين 
نجاة...  خير تلاقي محمد 
عاصم... هيرن علي الارض  لا طبعا
شهد... هقوم انا اشوف
شادية... خير يارب
شهد... الو مين 
اشرف....  انا جوزعمتك زينب 
شهد.. ازيك يا عمو 
اشرف....   الحمد الله يابنتي.   هما كلهم عندك
شهد.... اها في حاجه حضرتك.
اشرف... قولي للحجه   البقاء الله في  اخواتها الااتنين  وحكلها اللي حصل  شهد فضلت مبلمه
اياد... مالك ابت في ايه
شهد..جوز عمتو بيقول ان اخوات تيتا ماتو والاء بت عمو مجدي في مستشفي
نجاة.. اييييي  ووقعت
شادية....ماما
كلهم جريو علي نجاة  حاوله يفوقها وجريو بيها علي المستشفي
بعد فتر ه فاقت
نجاة بعياط....اخواتي يارب مش هقدر 
عاصم.... واحدي الله دا نصيب   ربنا يرحمهم
نجاة... لزم انزل اسكندريه دلوقتي 
عاصم.... مينفعش انتي تعبانه
نجاة... مين هيقف مع اخواتي لا لا لزم 
عاصم حاول يقنع فيها  ماموافقتش
عاصم... طب  اياد انت خاليك معاهم وانا هروح انا وستك دلوقتي
اياد.... لا طبعا  انا هجي معاكم 
شاديه.... وانا كمان
شهد وهدير وعز....   واحنا كمان
عاصم.... مينفعش  خاليكم وتعالو بكره احنا لسه منعرفش في ايه وايه اللي هيحصل
ـــــــــــــــ 
عده الوقت وزياد بيحاول يتكلم معاها  لغايه الفجر
زياد.... الاء عشان خاطري ردي عليا 
زينب.... يبنتي متوجعيش قلبي اكتر ردي 
اشرف... مينفعش كده يا زينب  اهدي
زياد  اخدها في حضنه....  عشان خاطري طيب قولي اي حاجه صراخي قولي اي  حاجه 
الاء  فضلت تعيط ومسكت في حضنه جامد.... 
زياد... اهديي    سمع صوت الاذان الفجر
زياد... يلا نقوم نصلي  وندعلهم  ان ربنا يرحمهم يلا
الاء...  بقت تعيط اكتر وتصوت  
زياد....  اهدي اهدي  
بعد فتره   لقها نامت في حضنه
سبها علي سرير وقام صلي 
ولقهم جاين 
نجاة بتعب...  اخواتي فين
زينب....  اشرف ناس كلمته وراح  معرفش عمل ايه
نجاة...اهااا يا حبايبي روحتو مره واحده وكانت هتقع زياد و اياد  لحقوها
شاديه وزينب...ماما
نجاة  .... فينها فين الاء
زينب....  زياد  خالها تهدا وتنام بالعافيه
عاصم.....  طيب هي في انهي اوضه 
زياد... دي  
عاصم.... طيب انا هروح اشوفها واطمن من دكتور  اللي حصلها  وبعدها هروح لي اشرف  ونشوف الاجرءت وانت يا اياد خالي بالك منهم ومتعرفش حد حاجه مش عايزين لمه 
اياد...  حاضر
نجاة...  عايزه اشوف اخواتي
عاصم.... اعرف بس اللي حصل  وهروح اشوفهم وهكلمك  اهدي 
ـــــــــــــــــ
تسريع الاحداث  
عاملو عزاء  ونجاة  مبطلتش عياط واللي مصبرها ان الاء عايشه
والاء  علطول مركب محليل.بسبب رفضها للاكل 
وعده اسبوع  ونجاه قرارت تاخد الاء تعيش معاها في القاهره   
زينب...  سبيها يا امي هنا معايا 
نجاة.... لا هسبها تعيش فين مع جوزك اللي من ساعات ما جينا عمال يرمي كلام  مدفعلناش جنيه  اسكتي  اسكتي
شاديه...   انا مستغربه دا  احنا مدخلناش بيتك ما بالكدب قال تعالو ومش ساكت عمال يلامح منسبش الاء 
زينب...  مش مهم انا هتصرف سبوها بس معايا
نجاة... لا البنت دي هتقعد معايا انا واللي عايز يشوفها ينورني
زينب..  ما انتي عارفه ان محمد بيكرهني
نجاة.... محمد مسافر اساسا وميعرفش حاجه.
شاديه.... انا هقوم اطلع الحاجات و نبداء نتحرك  قطعهم دخول اياد
اياد....  انتو بتهزرو يلا  انا مستنيكم
نجاه...   فين زياد هيجي معانا عشان شغلو
زينب.... هو بجد هتاخدي هو كمان
نجاة... اها هو فين 
شاديه.... انا كنت سيبه مع الاء  
اياد... خلاص هدخل اشوفهم وانتم يلا اجهزو
اياد دخل لقي زياد  بيطبطب عليها
اياد... احم ادخل
زياد... اتفضل 
اياد...  يلا عشان نزلين هنسافر  دلوقتي 
الاء مسكت في زياد.... 
اياد.... متخافيش هيجي هو كمان معانا 
زياد....  هفضل جمبك دا وعدي ليكي يلا عشان مناخرهمش
ــــــــــــــــــــ
شهد....  بعض النظر عن ظروف اللي احنا فيها بس فرحانه ان الاء هتعيش معانا
هدير.....  وانا بس صعبانه عليا اوووي 
عز......  الله يعينها  ويعين تيتا ويصبرهم
هدير...  انا لحظة ان الاء متعلقه في زياد  
شهد... وانا كمان بس مستغربه دا ازاي اخو محمد 
عز... دا لو زياد فعلا هيعيش معانا  ومحمد رجع من السافر ربنا يستر 
هدير.... ربنا يستر فعلا
شهد.... بس شكله  زياد بيحب الاء
عز.... لا معتقدش اصل علي للي حد اللي سمعته انهم اصحاب مش اكتر
هدير..  كفايه رغي ويلا نقوم نظبط الاوضه بتعت الاء وزياد قبل ما يجو
بعد  وقت وصلو القصر
نجاة... اتفضلي يابنتي
الاء كانت مسك في زياد....
شادية بهمس... ماما هي دي طبعتها ولا ايه
نجاة... لو علي وصف مجدي وياسمين  الله يرحمهم لا
هدير ووشهد.وعز جريو عليهم
هدير...  انتم جيته 
شهد... نورتي يا لولي
الاء....
عز مبهور ب جمالها...  اهلا الاء نورتي القصر
اياد....انا لزم اروح الشركه  وهاجي باليل
عاصم.... معلش يا ابني  مش هقدر اجي
اياد...  ارتاح يا جدو انا كلمت معتز  وهو طمني بس انا رايح عشان في وارق  تتمدي بس 
عاصم... ربنا يحفظكم
شاديه... اطلعي يا شهد مع الاءوريها اوضتها
الاء مسك في زياد... زياد متخفيش روحي معاها
الاء بصتله زاي مش مطمنه...
زياد.... طب تعالي ياشهد انا وانتي نطلعها وطلعو  
هدير... هي ليه مش بتتحرك غير مع زياد 
نجاة... يعيني خايفه ان دا كمان يروح بعد الشر   ودا ال واحيد اللي هي تعرفه 
شاديه.... هو دكتور قال هتفضل كده لحد امتا
نجاة... محددش قال  علي حسب اللي حوليها
عاصم... ربنا  يفك كرب الجميع
عز....هي هتعيش معانا صح
نجاة... اها يا حبيبي  انا طلبه منكم تعملوها انها زايها زايكم واللي هيزعلها يزعلني هي وزياد 
شاديه....بصراحه انا خايفه علي زياد من محمد لما يرجع
نجاة.... مش هنفضل بعدين الولد عننا عشان محمد  العيال مش عرفانه البنت مكانتش عارفني وزياد لولا بكلمه  مكانش عارفني 
عاصم... اهدي طيب وطلعي نامي يلا
ـــــــــــــــــــ
شهد....دي ياستي اوضك ولو مش عجبتك قوليلي اغيرها
زياد..... جميله جدا صح يا  الاء 
الاء بصتله زاي عايزه تغير هدومها وتاخد شاور...
زياد... معلش يا انسه شهد عايز هدوم لي الاء عشان تاخد شوره
شهد كانت وقفه مصدومه هما زاي فاهمين بعض.   
زياد... انسه شهد انسه  شهد وفضل يشاور
شهد... هاااا افندم
زياد... عايز هدوم لي الاء 
شهد  ... ثانيه وجريت جبت هدوم   اهو اتفضل   متخافيش دي كنت شريها طلعت من حظك  
الاءبصتلها بالامبالا وسكت واخدت البجامه ودخلت ال حمام ..
زياد....شكرا
شهد... العفو علي ايه ينفع سوال
زياد...اكيد
شهد.... هو انت ازاي فاهمه كده من نظرها  انا علي حد علمي انها بتتكلم وكان فرفوشه يعني مش من صغرها  قصدي يعني ازاي  انتم  قطعها زياد
زياد.... الاء  يعتبر انا وهي من وقت متولدنا علطول مع بعض متعملناش مع حد غير مع بعض ويعتبر انا مربيها مع اننا سن بعض بس بعتبرها بنتي
شهد.... بتحبها
زياد... انا وهي اخوات واصدقاء
شهد حست انها فرحت متعرفش ليه.... اها  انت عارف انا اقربلك ايه
زياد ضحك بحراج مش عارف يرد.....
شهد مدت ايديها....انا شهد بنت عماد يعني بنت خالك الله يرحمه
زياد مد ايده يسلم .... وانا زياد ابن عمتك زينب
شهد... اتشرفت وفرحانه انكم هتعيشو معانا
زياد.... شكرا
شهد... العفو بس هي مش هتتكلم 
زياد.... باذن الله 
وجه ليل وعمتها دخلت تقعد معاها
نجاة... انتي مؤمنه بالله صح وعارفه قضاء ربنا صح
الاء بصتلها وعنيها مليانه دموع....
نجاة... حسه بيكي وعارفه  انتي جوكي ايه بس دا مكتوب وربنا اللي رايد كده  لا ب ايدك ولا ب ايدي
الاء...
نجاة... لو بتحبيهم اووي كده قومي صلي وادعي ربنا يرحمهم وهما في احسن 
مكان    بين ايد ربنا الرحمن الرحيم  يعني اللي احسن مني ومنك 
الاء اترمت في حضنها وانهارت في العياط....
نجاة.... ربنا يصبرك يابنتي ويهون عليكي وعليا  طب انتي عارفه ان ربنا بيعوض اكيد هيعوضك اكيد   ربك بعد كل ابتلاء بيبقا منزل معا الشفاء   بس انتي ادعي وقربي من ربنا ويلا نقوم انا وانتي نصلي وندعلهم 
نجاة طلعتها من حضنها ومسحت دموعها
الاء... بصتلها زاي شكرا 
نجاة باستها من راسها  وراحو
عدت فتره وكله بيحاول يخرجها من اللي هي في 
الاء كانت علطول تصلي وتعيط علي فرق اهلها وتدعي ان ربنا يهون عليها ويرحم اهلها ويسامح عمها وعلي اللي كان بيعملو وكل ما كانت تتفتكر حاجه ما بنهم تقوم تقراء قران وتعيط تدعلهم  وبتحاول تداري وجعها مع انها عارفه عمرو ما هيختفي الوجع دا  واخر اليوم تاخد صور اخوها وما متها وباباها في حضنها وتنام و رغم انها مابطلتش تفكر  في اهلها بس حسه انهم فعلابيحبوها وبدات تتحسن شويه وتتكلم وطبعا بتابع  مع دكتور  ونجاة بتحاول علي قد متقدر هي وشاديه يعوضوها عن امها  وعاصم الاب والجد  وزياد اتصاحب عليهم  وبقا كلهم فعلا عايله واحد زياد اشتغل في  شركه وتعلم حاجات يامه  وعاصم واياد معجبين جدا بتفكيرو في الاداره
قاعد في وشها... بقولك يا لولا 
الاء... نعم
عز....نعم الله عليكي يا عسل انت   بما انك زاي القمر كده وكله قاعد متتجوزيني وتكسبي فيا ثواب
شاديه بضحك....  يخربيت فقرك  مش سيب حد  عموما دي اختك
عز بضحك....   حد يشوف القمر دا ويسيبه
زياد..  متتلم ياض
عز.... ياعم روح ايه رايك يا عروستي
هدير....  نصيحه يا الاء مش دا اخويا اخلعي
شادية...  يبنتي  دي اختكم
هدير.... بجد  ولا بتهزري
زياد... دا بجد ولا هزار
عز.....  ايه الفيلم الهندي دا 
الاء...  ازاي
شاديه....  اها والله عز يبقا اخوكي في رضااا  
عز بضحك ... لا ما دام كده يبقا  نطلع ب اي حاجه من الموضوع دا تعالي في حضن اخوكي  وقام وراح  حضنها
عز... ايه  دا انا حاسس ان حضن بنتي.وضحك انتي ضغنن خالص 
عز...  اها يا عبد الصمد  الاء ضحكت لي اول مره بصوت 
عز بضحك... يالهوي ياما علي ضحكتها  
كلهم ضحكو 
هدير.... وسع كده انتي كده اختي انا كمان تعال في حضن اخوك افواز
الاء بضحك....  ربنا ميحرمنيش منكم
زياد...  اتركن انا كده
الاء ضحكت وحضنته 
عز....  لا دي  اختي وشدها وحضنها 
الاء..  متظتش فيها  
عز....  نطقت    وفضل يضحك وشالها  وضمه جامد 
عز...    ايوه كده يا ابو الصحاب طلع لسانك
زياد...  نزلها بدل  مزعلك
الاء ضحكت وهمست لي عز...  علي فكره ايدو تقيله 
عز...  احم انزلي كملي اكلك
كلهم ضحكو
نجاة بصتلها ومن جوها  نسخ منك يا مجدي  روحك معانا  طريقتك في كلام وحشتني  
عاصم همس ...  مالك 
نجاة... مجدي اكنه قدمي
عاصم...  الله يرحمه اهدي احنا مصدقنا انها تضحك
نجاة مسحت دموعه وبتسمت... 
اياد....  بما ان الاء ضحكت وطلعت اخت ال اهبل ومجنونه دي يلا نعمل احتفال
زياد....   انا عندي شغل بكره بدري 
هدير.... ياعم ما انا عندي مجتش من ساعتين هنسهر فيهم
اياد... اها يلا
شهد.... انا هظبط الجنينه تحت ونقعد ايه رايكم
كلهم موافقين
شاديه... وانا  هعملكم حاجات حلوه
ــــــــــــــــ
محمد.... الو ايو يا عمار فينك (يبقا صاحب محمد جدا وعلطول معا حتي لو مسافر علطول بيتكلمو شاب وسيم  قد محمد بالظبط وطول بعرض وعنده شركه خاصه بس شغلو كله مع محمد لان شركةبتعته بتكمل شركة محمد  )
عمار.....انا اهو افتح الباب
محمد... تمام
عمار.... السلام عليكم
محمد... وعليكم السلامورحمه الله وباركة
عمار... ايه وش البومه دا مالك
محمد... مافيش مش هنسهر
عمار.... يبني اتهد بقا وبلاش الجو دا  فوق 
محمد... بقولك ايه انا نزل 
عمار...يعني انت تصحيني عشان اجيلك وتنزل انت  عبيط   لا مافيش نزول  ااقعد انا هشغل فيلم نتفرج عليه 
باب الاوضه خبط عمار فتح لقه بيت  مش كو*يسه
عمار.... خدي بعضك وامشي
محمد....مين يا عمار
عمار...  دا حد بيسال علي مكان اوضه
البنت....استاذ محمد هو اللي كلمني 
عمار ادها فلوس... خدي دوله وامشي ومشوفكيش قدمي وقفل الباب في وشها
محمد....  الفيلم بداء
عمار بصله مضايق من تصرفاته بس ساكت...
محمد.... مالك 
عمار.... مافيش اتفرج يلا
محمد... هتنزل معايا مصر
عمار....اها 
محمد... متستقر يبني  وتعيش في مصر
عمار...   سبها علي ربنا 
محمد... ونعمه بالله 
عمار... هو احنا هننزل امتا اساسا
محمد.... لو عملنا المشروع  زاي ما انا عايز شهر بالظبط وننزل لو ب اسلوب اللي هنا شهرين
عمار.... انت مبترحمش نفسك محدش زايك  عموما سبها علي الله
ــــــــــــــــــ
اياد....  يلا كل واحد فينا يقول سر  
هدير.... هنلعبها ازاي
شهد....بالسن الكبير  فينا للصغير
اياد...يلا نبداء انا الاول
كلهم في صوت واحد اهاااا
اياد...ماشي السر اني بحب بس مش هقول مين  ومحدش يتحيل عشان مش هقول دورك يا هدير
هدير.... ماليش اسرار بصراحه بس بحبكم كلكم كده بجد
كلهم في صوت واحد واحنا كمان 
هدير.... دورك يا عز
عز.... حبيت بنت وطلعت اختي  كلهم ضحكو
الاء.  ... ياعم دا انا كل شويه القي فونك رن حبيت ايه وبتاع ايه اتلهي
عز..... يااأا يااا بتشكي في ولائي دوله هما اللي بيحبوني
الاء...    اومال  انجز اي اكتر حاجه بتعصبك هو دا سر قوله
عز ضحك.. شهد بتعصبني ابقا في كليه  القيها دخله تسالني في العيون يبنتي انا قلب   قسم جرحه انتي قسم عيون انا مالي لا ازاي اكيد فاهم وبصلها ببقا عايز اسقف في وشك
شهد....  تصدق انا غلطانه انا قولت اجيليك انت اولا من الغريب
عز..... لا اله الا الله ردو انتم
كلهم ضحكو  يلا دورك يا زياد 
زياد.... لا الاء اكبر مني بشهر دورك
الاء...  ينونوس ماشي  قطعتهم شهد  حبيتي قبل كده
الاء.... اها وسبته  وبصت لي زياد  لقته بصصلها بطرف عينه وضحكو 
شهد فكرت انه بيحبها  اضايقت
زياد بضحك.... اها علي يادي
عز...  لا في ايه بجد
زياد.... احكي انتي بلاش انا
الاء.... ياجماعه من الاخر انا مهزقه اني بحكي للاخ دا حاجه.هو اللي سبني بس انا برضو سبتو
هدير....مش فاهمه
الاء..... بصو هو كان زميلي في كليه اكبر مني بسنه كنت   وتعرفنا علي بعض بسبب كتابه اتلغبط مع كتبي في مكتبه المهم قربنا من بعض وحبني وعترف بحبه ليا وانا معرفش لقيت نفسي حبيته او اتعلقت معرفش المهم  كان بين انه شخصيه  ويعتمد عليه   زياد فضل يضحك
الاء.    اتلم يا زياد مكنتش اعارف
زياد.... كملي
الاء..   المهم كان بيحسسني اني انا في كفه والعالم في كفه
زياد...  بس ايه بالكفتين وداكي علي وشك
كلهم ضحكو..
االاء.... شدت شعرو  هتتلم ولا لا
زياد...اهااا سيبي يا بت
اياد بضحك....كملي يا لولي
الاء ضحكت..... مش عارفه ليه حسك عايز تسمع عشان تضحك  تمام وسبت.زياد
الاء...   كان بيطلع حجه ويسيب وانا كنت بتكسف اتمسك بحد مش عايزني فكنت بسكت وادعي ربنا انه يرجعلي 
شهد... وبعدين
زياد بضحك....  بس لاجل الحق كان بيرجع ويسبها تاني وفضل يضحك
الاء بصتله.... طب مش هحكي حاجه  خلاص
كلهم بطل يازياد احكي يلا
عز بضحك... حجه زاي ايه
الاء...  مثلا المزكره هنتعطل بسببها  لزم نبعد عشان ننتبه للدراسه وهو اساس كان بيزكر انا مكنتش بكلمو ال فين وفين  مره عشان  انا رفض اخرج معا ومره حسه اني عشان مش بقول كلام حلو يبقا مش بحبه 
مره وضحكت مره عشان امه عرفت  واخر مرهعشان مامته اتاكده اني لسه في حياته 
كلهم فضلو يضحكو
اياد بضحك..... اسفه بس انتي سبتي امتا في كل دوله
  الاء بضحك.... متتريقوش بقا  اخر مره دي محستش اني زعلانه انه سبني ولا اتمنيت انو يرجع
زياد  مسك ايزازه اكنها  ميك...  وهنا اكتشفنا يا احبائي يوجد لديها كرامه 
الاء.... وربنا لو متلميت هقوم اجيبك من شعرك
زياد... خلاص 
شهد....دورك انت حبيت قبل كده
زياد....  لا خالص 
الاء....  اقولكم سر الولد دا كان وهو صغير راح زياد حاط ايدو علي بوقها
زياد بضحك.... الاء وربنا دي هزعل وانتي عارفه اني زعلي ازاي
كلهم بضحك   ... لا بجد عايزين نعرف
الاء هزت راسها ان خلاص مش هتقول
عز همس لي الاء....كان بيعمل ايه
زياد...  اتلم يا عز دورك يا شهد  
شهد... اسالو طيب 
زياد... حبيتي قبل كده
شهد من جوها اها  ....لا 
عز بص لي الاء...  بت انتي كوعك غرز في وركي مش عارف اقعد انتي معصعصه
الاءكانت اعده وسنده ب ايديها علي رجل عز.... واللهي يبني كنت تخينه بس انتو عالم نت"ن ال مجبتلي كيس هوهوز ولا بطيخه واكولها لواحدي
عز بضحك... اجبلك ايه  
الاء بضحك.... هوهوز
زياد..... لا دي  طول نا هي اعده بتحش 
الاء.... لا كده كتير وقامت تجري وراه
شاديه ونجاة بصين عليهم من فوق فضلو يضحكو 
نجاة.... اهي دي ال مجد ي كان بيوصفهالي
شاديه. بضحك..  دي مشكله  بس جميله اوووي يا امي
نجاة....  طلع لي امي كانت نسخه منها ومجدي
شاديه.... مامتك كانت بالجمال دا
نجاة...  اها بس منكرش الاء احلي برضو بروحه الحلو ودمها الخفيف امي كانت هاديه خالص كانو بيفكىوها متكبره.
شاديه ضحكت... الله يرحمها
ــــــــــــــــــــــ
زياد.... كفايه  بقا نفسي  هينقطع
الاء...  عشان تتلم ايه دا اهاااا وراحت عملت نفسها وقعت 
كلهم جرو عليها
زياد بالفه...  الاء الاء 
الاء راحت مسكت ايديه وعضته
زياد...  فضل يضحك وربنا انتي رخمه سيبي اهااا سيبي 
اياد....وربنا مجنونه
عز..... الاء طلعت مشكله 
هدير بضحك.... يبنتي سيبي الولد 
شهد..... هي من الصبح قالت عايزه   اكل واحنا طنشنا
زياد.... سيبي انا جبتلك مشبك
الاء في لمح البصر كانت حضنه زياد.... بجد
كلهم بصو لي بعض واستغربوها وفضلو يضحكو
اياد....
 الرضا بقضاء اللَّه يُهوِّن كل شيء ، فاستقبلوا أقداركم بنفسٍ راضيه ف اللَّه يعلم و أنتم لا تعلمون ، استودعوا اللَّه خططكم و أحلامكم و استقبلوا الطريق الذي كتبه اللَّه لكم بهدوء و رضا ،
لا يوجد مِحن أبديه ، كل شيء سينتهي ، و هناك حكمه ستظهر ، و أسباب ستجعلك تدرك حكمة اللَّه و تشكره ؛ كل ما تَمُرّ به إختبار لمدىٰ صبرك و رضاك ، و رُبَّ خيرٍ لم تنله كان شرًا لو أتاك 
 فـ إرض و تأدَّب فأنت في حضرة قضاء اللَّه و قدره 


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent