Ads by Google X

رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم الاء

الصفحة الرئيسية

      رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الثامن والعشرون بقلم الاء

 رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الثامن والعشرون

محمد بصلها  وضم كف ايده عشان متعصبش اكتر
الاء..... الي هيوعجو بوقه ب توكت الحزام
محمد.... دا انا اللي هنزل عليكي  توكت الحزام علي وشك 
الاء...   جرب  كده عشان  انزل بي علي دماغك
محمد.....    علي فكره انا فضل تكه  وهوقف العربيه وهمسكك اطحنك
الاء.....  عشان اصوت ولم عليك ناس 
محمد.... مستفزه وساق بسرعه
اول ما وصله الشركه 
موظفه ساره ..صباح الخير يا لولي  مكانتش واخده بالها من محمد اول ما لقته ديرت وشها
(الاء الفتره اللي فاتت اتعرفت موظفين يامه  وطبعا محدش اتعامل معاها الا وحبها)
الاء... صباحك عسل يا قلب لولي
محمدبص لي الاءوبنفز صبر من تصرفاتها وسابقها
اسر سكرتير اياد لما شاف محمد سابها ومشي....صباح الخير يا لولي
الاء...صباح النور يسطا 
اسر... ربنا يعينك والله
الاء...يارب يا صاحبي وسابته وطلعت علي مكتبه 
هو اول ما دخلت محمد بعتلها انها تجيله 
الاء... انا لسه ماقاعدش حتي نعم 
محمد وهو بيجز علي اسنانه وعصبيه....انتي دخل شركه وليها اسم وسكرتيره صاحب الشركه دخل تقولي يسطا وصباحك عسل 
الاء با لامبالاه.....  انت مناديني  عشان كده
محمد بضيق..... هو ايه اللي مناديني عشان كده انتي  مفروض تكوني الوجهه بتعت شركه 
الاء بهدوه  يعصب.... محمد  او يا استاذ محمد  عدي يومك  الله يسترك 
محمد... حد قالك انك بارده 
الاء...... انت كتتتتتتيييير اوي 
محمد... امشي من قدمي حالا امشيييي
الاء جريت علي برا بهمس... مشش في ركبك اللي شبه برج 
ــــــــــــــــــــــــــــ
داليدا...  اياد انت بتهزر هو ايه اللي مش  هترقصي في الفرح دي دا انا مستنيا اليوم دا 
اياد... داليدا  احنا علي صبح كده خالينا حلوين كده  مش لزم نكد
داليدا....قصدك اني نكديه
اياد بيجز علي اسنانه...لا ياروحي انتي ام الفرفشه
داليدا.... انت بتقوله من تحت درسك كده ليه وليه حسه انها شتيمه
اياد.... لا يا روحي ام الفرفشه يعني انتي اللي تقولي   للضحك قوم وانا اقاعد انكد مكانك قصدي اضحك مكانك
داليدا.... اهو وقعت بالسانك
اياد.... حبيبتي  الله يخليكي عشان خاطري انا نهارده مفروض اخلص شويه تصميم ومع محمد يعني عايز حبه من الهدوه  وابرود الاعصاب  فا وحياتك امك  اهدي 
داليدا...... للدرجه دي انا بقيت تقيل تمام ربنا معاك  باي
اياد..... يا روحي مقصديش انتي عايزه ايه دلوقتي
داليدا... ارقص يوم الخطوبه
اياد.... طيب احنا فين وفين يوم الخطوبه لسه فضل اسبوعين
داليدا.... انت بتهودني ليه بجد دا اليوم اللي بيتمنا الواحد في يرقص عشان يفرح
اياد... خلاص عندي فكره ايه رايك  هبعتلك اخواتي البنات  وترقصه براحتكم قبليها بيومين  يوم شهد و يوم عندك ويوم عندنا وتالت يوم الفرح حلو كده  
داليدا بزعل...ماشي 
اياد... بصي ياروحي انتي   وفاهميني عشان خاطر ربنا  دلوقتي انا كا راجل لو لقيت واحد بيبصلك وعينه عليك وانا وقف برقص انا وانتي   انا منظري ايه ودا بيبصلك وبعدين دي امة لا اله الا الله هتكون موجوده يعني اللي نعرفها واللي منعرفهاش  المشكله مش في كل دا  المشكله انتي عرضي  هل ينفع اعرض عرضي للناس واناحلتهالك  ارقصي براحتك مع البنات قبليها بيومين مره عندك ومره عندنا  ويوم الفرح   تبقي قاعده زاي الاميره كده وزاي القمر كالعاده
داليدا بفرح.... اقنعتني ماشي 
اياد.....لولولولولولو لي اخير ا ياللي مطلع عيني  بس تصدقي  بموت فيكي 
داليدا  ضحكة وتكسف.... روح شوف شغلك يلا  
اياد....ياااااامااااا بعد الضحك دي  بلا شغل بلا نيله 
داليدا.... بطل بقا بتكسف المهم اول متخلص كلمني 
اياد.... ما احنا فيها اهو ياقلبي
داليدا.... اياااااد
اياد بضحك.... قلبه
داليدا....شوف شغلك
اياد ضحك... حاضر باي
داليدا....باي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زياد.... علي فكره انا شفت كذه فستان في مكان عجبني اووي اخد اجازه وهاخدك انتي الاء وتشوفه
شهد بفرحه.... انا بحبك اووي
زياد بضحك.... وانا كمان بس دا مالو باللي بقولهولك.
شهد بفرحه وكسوف... انت بتهتم بكل حاجه في حياتي  اكلت ولا لا ذكرت ولا لا كويسه ولا زعلانه  محتاجه حاجه ولا لا ولو كان نفسي في حاجه القي جيبهالي من غير ما اطلب عمري متخيل ان القي حد يحبني كده وخوفك عليا دايما وتسيب الدنيا وتيجي لو بس قولتك مصدعه   عارفه لو مين جه قصادك انا بس اللي مالياعينك وكل يوم بتخليني وثق ان مافيش غيري في قلبك  وشايفه اني انا بالناس كلهم الاحساس دا كفيل يخلي اي حد يحمد ربنا ويسجدله شكر  دايما لحد ما يموت خلتني  احبك اكتر من نفسي  لدرجه لو عملت ايه هلاقي  مليون حاجه تشفعلك انا بحبك اوووي يا زياد ونفسي اكون دايما جمبك ومتسبنيش مهما حصل مع ان وثقه انك هتفضل جمبي ربنا ميحرمنيش منك ولا من حنيتك عليا اللي عوضتني عن موت  اهلي اللي معرفش كانه ازاي بس اكيد حناينين زايك 
زياد..... اولا بعد الشر يا جزمه وتحمدي دايما علي كل شئ اما انا دلوقتي  اقول ايه بعد الكلام العسل اللي طلع من العسل بتاعي دا   بس تعرفي يعتبر او اكيد اني معملتش حاجه  معاكي افتخر بيها  لان دا المفروض  انا معملتش للي ميتعملش دا واجب عليا اتقي الله فيكي واصونك وحافظ علي الحاجه اللي ربنا كتبهالي  دا غير انك بنت خالي الله يرحمه يعني من دمي يعني الواجب عليا الضعف اني احافظ عليكي  وبعدين انا بنوتي دلوقتي ما اكلتش الصبح كويس لو فعلا بتحبيني كلي  دلوقتي عقبال ما السكشن بتاعك يبداء 
شهد بضحك.... حاضر علي فكره هبقا دبه  علي ما يجي الفرح
زياد.... براحتك   مش مهم انتي قمر  في كل حالاتك
شهد.... هتغر كده والله
زياد....  اتغري لو القمر متغرش مين يتغر 
شهدضحك..... ماشي يا سيدي هقفل انا  عشان ااكل وهخلص السكشن وهكلمك 
زياد...تمام ياست البنات  وانا ساعه او ساعتين هرن لو  مردتيش هفاهم انك لسه في سكشن  اشطا 
شهد.... اشطا باي
زياد ب رجوله تاخد القلب.... بحبك  
شهد بفرحه خلت القلب ينبض جامد وكسوف... وانا كمان باي
زياد ضحك علي كسفها... باي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في القصر
شاديه.... حد يصدق ان محمد يبقا ها.ديه كده
زينب....هو كده هادي
نجاة.... جااااااااادا   جدا جدا جدا  بصي اقولهالك ليل نهار
زينب بضحك.... في ايه يا ماما  ليه كل دا
شاديه...دا يصح يزعق ويبقا قلب وشه  لو حصل حاجه يزعق  كله زعيق 
نجاة.... اما دلوقتي بيزعق بس بتفاهم شويه  
شاديه..... بالظبط والاء كمان عشان منكدبش هي معصبه  لان محمد  يكره الصوت العالي  وقت الاكل والهزار 
نجاة.... ودا الاء بتعمله  بس تصدقه بحس البيت دا بقا في روح بوجودها
زينب....  هي وجودها   بس يفرح القلب
شاديه....عندكم حق والله  خلتنا نضحك وبصت لي زينب ونرجع تاني لي لمتنا   
زينب بفرحه... حد يتخيل انه يسامحني  وقبل ما ينزل يقعد معايا وساعات ينام في حضني
نجاة.... ربك  بيجبر بعد صبر وانتي مصبرتيش قليل   انتي صبرتي سنين  الحمد الله والباركه في الاء  كانت مش سيبه كل شويه القيه  تكلمه
شاديه بضحك.... الاء مطلع عينه
زينب... اهي دي بنتي اللي مخلفتهاش  جدع وبميت راجل عمرها ما كسفت حد اتعشم فيها 
نجاة... فعلا طلع لي ابوها  بنت اصول وحنينه زاي امها  كانت طيبت الدينا فيها هي واخويا 
شاديه وزينب.... الله يرحمهم 
نجاة... يارب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند مكتب محمد
الاء دخلت مكتبه وبتجري .... محمد محمد  الحق
محمد بالهفه.... في ايه امي كويسه
الاء.... اها انا جي كلمك عن حاجه تاني  امسك بسرعه   الجرنان وقراء
محمد  مسكه  الجرنان وبص في.... ايه مافيش حاجه
الاء.... ازاي بص وركز  دا في   معرض ضخم جدا بتتعرض في الحاجات  ممكن تروح
محمد بيبص في..... انتي متخلفه  احنا شركه تصميم مالنا احنا  ب معرض الاثاث وهو بيقولها وبصله  وفاهم عشان هي  دايما بتقوله درفه
الاء بضحك.... وصلت   وفضلت تضحك  وقاعدت علي الكرسي من كتر الضحك  مش قدره هموتتتت
محمد حدفه بالجرنان....تصدقي انك متربتيش 
الاء بضحك.....  يبني روح  دا هيتعرض برا وفضلت تضحك  ضحك تخطف القلب
محمد فضل بصصلها  ....
الاء وهي بتضحك  .... تخيلتك وانت داخل  وقامت ومشيت زاي الانسان الإله  انت  بقا تدخل كده عشان تبقا درفه بحق  وضحكت
محمد   جاب ملف وحدفه بي....  غوري  في نفس الوقت اياد دخل 
الاء بضحك...... اهاااا  وفضلت تضحك
اياد  بضحك.... يادي نيله  في ايه
محمد.... دي عايزه علقه وربنا  دخله تصوت وتقولي الحق  ابص في  جرنان القي  معرض اثاث
اياد بعدم فاهم....  مش فاهم حاجه.
محمد.... قصدها اني انا درفه
اياد.... اهااااوبصله  ضحك وسقف علي ايد الاء وبضحك لا حلو 
محمد بصلهم وتعصب.... هو انا بقولك عشان تقولي حلو ولا زفت
اياد مسك نفسه....  سوري 
الاء بضحك ..... يبني دا معرض هيعرضك برا
اياد فضل مسك نفسه ومره واحده فضل يضحك بصوت عالي   ....  اسف  بس مش قدر 
محمد.... انتم الاتنين برا 
اياد... ياعم بتهزر 
محمد بعصبيه اكتر....برا عشان قسم بالله  ثانيه وهقوم اكسرك وكسرها
الاء بضحك..... فكر طيب 
محمدحدفها بملف تاني....  الاء طلعت تجري
اياد... وشغل طيب
محمد.... برا دلوقتي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الاء طلعت  قاعدت علي مكتبها عماله تضحك..
اياد طلع.... وربنا انتي مجنونه 
الاء بضحك.....  بس ايه رايك  طب تصدق بالله
اياد... لا اله الا الله
الاء.... اول ما شفت الاعلان  افتكرته
اياد بضحك.... بلاش تجري في شكله 
الاء.... ياسلام ما هو بيضايقني 
اياد لعب في شعرها..... وربنا طفله
الاء .... يا اياد شعري هتنكشه كده  
اياد بصله بتمثيل ....ايوه بتتعصبي عليا شكرا
الاء....لا لا مقصدش حقك عليا اخدت ايدي حطتها علي شعرها  اهو براحتك 
اياد ضحك باس راسها... بهزر يبنتي  ربنا يحفظك يارب ويهديكي انتي واللي جوه دا
الاء...  ربنا ميحرمنيش منك يارب اما اللي جوه دا مش نفع معا هدايه دا يتهد
اياد ضحك...  بعد الشر معلش  بقولك  امسكي ادي الملف دا وقوليلو لزم يترجع   اشطا 
الاء....  حاضر
اياد...  يحضرلك الخير 
بعد وقت 
واحده دخلت لي الاء 
والاء كانت مسك ملف بتكتبه  علي الجهاز 
البنت بسهوكه.... لو سمحتي  يا انسه
الاء  انتبهت علي صوتها المسهوك....  ايه دا (البنت لبسه جيبه قصيرفوق لركبه بكتيرررر وقميص وفتحه الزراير من فوق ولبسه جاكت يعتبر درعها بس اللي متغطي🙂) 
البنت بسهوكه ... ايه مبحلقه فيا كده ليه
الاء.... هااا لا ولا حاجه  بس حضرتك التوب متهيقلي اتزحلق او القميص اتفتح 
البنت بصتله بقرف ...افندم 
الاء في سرها... وانااقول من ساعات ما جيت مالقتش بنت  جت فكرتك ربنا هداك  ودي ايه ياختي  البس دا ومقتنعه انها لبسه وبصتلها بقرف
الاء.... اها انتي اللي عمله كده يعني  امممم ايوه عايزه ايه
البنت بسهوكه..... حمو هنا
الاء.... مين يا عنيه
البنت بسهوكه ومياصه اكتر....  انتي بلدي خالص ياي
الاء بصتله بقرف......ياي الله يرحم طيب يا حببتي يلا مع سلامه باي باي
البنت بسهوكه....انتي ازاي تكلميني كده فين محمد
الاء قلدتها.... هو انتي بتتكلمي كده ليه  وبصتلها حد قطع لسانك ولا حد لسعك في لسانك 
الاء بصتلها من فوق لي تحت.... اترزعي قصدي اقاعدي لحد ما  ادخل اقول مين
البنت بغيظ من الاء.  وتكلمت بدلع ومياصه... قوليلو سحر ورجعت شعرها لي وراه
ودخلت وهي متعصبه.... في واحد مش لابسه  وتقريبا  حد ادها علقه خالها لدغه عايزك 
محمد....انتي بتقولي ايه
الاء...بقول القرف  اللي انا شوفته   امشيها ولا ادخلها
محمد بعصبيه.... مين دي
الاء بقرف..... زفت سحر 
محمد......  اها دخليها
الاء بصتله بقرف.... امم ما دام سحر يبقا تدخل مش من شويه  مش طيق نفسك 
محمد بصله بجمود...
الاء بصتله.....  هبعتهالك  يكش عزرائيل يعتر فيها 
الاء طلعت وبصتلها بقرف..... ادخلي 
سحر بدلع .... اوك  وقمت ودخلت
الاء  بصتلها بقرف وهمست....  اوك   الله يرحم   
اسر دخل لي الاء
اسر... الاء 
الاء بغيظ من اللي حصل.. خير انت كمان
اسر لقها متعصبه واسلوبه غريب....  الله  في مالك
الاء بغيظ.... الاستاذ  في واحده عنده  شكلها استغفر الله العظيم   
اسر بضحك.... اممم انتي اول مره ولا ايه
الاء... مش فاهمه
اسر... قصدي اول مره تشوفي كده يعني
الاء...... انا علطول بسمع المره دي شوفت 
اسر ضحك.... طيب الف مبروك
الاء بصتله... بتتريق
اسر...  ياستي فرفشي
الاء..... انت كنت جي ليه اساس
اسر... اها صحيح  اياد بيقولك  اديتي الملف لي  استاذ محمد
الاء.... ااااايوووووه نسيت 
اسر....  ياحلوتك طيب   دا عايز يترجع بسرعه 
الاء.... طب استنا ادخل اقوله 
الاء دخلت وخبطت  وفتحت لقتهم في وضع مش كويس
(كانت سحر قاعده علي رجله دراعاتها محاوطه رقبته ومقربه منه  جدا)
سحر.... ايه دا  مش المفروض تخبطي
الاء اول ما شافه كده ديرت وشها  ومبقتش عارفه تتكلم   
محمد  بص لي الاء ومش عارف يقول ايه....
الاء  بتهته وتوتر....ان... ا.... انا  خبط   اسفه وطلعت   وشها كان  كلمه شبه الطماطم دي قليله وجسمه  بيتنفض من الكسفه 
اسر لقه طلع  بسرعه من  مكتبه... في ايه 
الاء مسحت وشها ب ايديها وكانت قرفانه.....  عايزه امشي
اسر...  اهدي طيب وجي طبطب عليها
الاء زقت ايدي وتعصبت بسبب اللي شفته..... ابعد ايدك  
اسر  فاهم انه شفت حاجه..... اهدي طيب    انا هسيبك  ترتاحي واقوله  انك  كنتي مشغوله وشويه وهدخلي الملف  عشان عنده ناس    
الاء هزت راسها ب تمام     واسر مشي 
الاء اول ما اسر مشي  حطت راسها علي المكتب وعيطت من المنظر  اللي شافة وكانت قرفانه منهم وان مينفعش يحصل كده 
ــــــــــــــــــــــــــ
محمد بعصبيه....  عجبك كده
سحربسهوك ....  اهدا يا بيبي  وبتقرب منه  ويعدين محصلش حاجه اساس
محمد زقها  .... ابعدي 
سحر.... الله من امتا يعني  وبعدين عادي هي اللي دخلت من غير ما تخبط المفروض تزعق ليها  وبعدين من امتا يا روحي وقربت منه  بتعين اشكال زب"اله دي 
محمد  اتعصب ومسكها من درعها جامد وخله وراه ضهرها... زباله مين يا زباله يا رخيصه دي انضف منك ومن اللي زايك ومن عيلتك كلها 
سحر بوجع وخوف.... اها اا اهااا درعي هيتكسر  انا مش قصدي  يا حبيبي
محمد زقه  كانت هتقع... غوري ومشوفش وشك هنا تاني
سحر... اسفه مكانش قصدي  حقكك  عليا
محمد بزعيق.....برا  واياكي  تيجي هنا تاني  بموتك وانتي عارفه ونصيحه مشوفش وشك هنا تاني  راح طلع فلوس ورمها في وشها اهو ملمحكيش تاني
سحر اخدتهم....  انا مش هزعل  منك هسيبك تهدا  ولوحبيت تشوفني  انت عارف بيتي 
محمد بصلها بقرف......  اظن كلامي وضح لو شوفتك تاني بموتك  بصوت يهز  الشركه  برا 
سحر من خوفها طلعت جري ومتكلمتش 
محمد مسح ايده بوشه وقاعد مش عارف يطلع يقولها ايه
محمد مع نفسه... انا اضايقت ليه لما شافتني كده
العقل... يمكن   عشان مينفعش تشوفك كده 
محمد... من امتا بيفرق معايا  
العقل... يمكن عشان هي غيرهم  خالص
محمد.... مش عارف مش عارف وفتح كامير بتعت المرقبه وبص عليها لقه حط راسها علي المكتب وشكلها بتعيط
محمد جز علي اسنانه وضايق  .....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الاء مع نفسها...  زياد قالي بلاش انا عمري ما اتوقع بشكل دا وفي شغل كمان 
العقل..... بتعيطي ليه مفروض هو اللي يتكسف مش انتي 
الاء.... فعلا وانا من النهارده التعامل معا هيبقا بحدود 
العقل.... صح اجمدي كده ولزم متخليش دا يتكرار تاني
القلب.... اتوكسي  هتخافي
العقل...  اتلهي انت انتي قدها وتقدري تخلي ميتكرارش تاني 
الاء رفعت راسها وهي بتمسح دموعه بطفوله.... صح انا اقدر  ومسكت الملف  بتاع اياد ودخلت وخبطت جامد
محمد شافها  انها دخل  لي وحاول انه يقولها ان محصلش حاجه.... ادخلي
محمد لقها دخله وعنيها مش بص لي
الاء بجمود... اتفضل ملف   استاذ اياد طلب ترجع الملف  ضروري
محمد لقها بتتعامل بطريق راسميه عكس طريقتها اللي متعود عليه
محمد  .... تمام الاء انتي فاهمتي غلط هو
الاء... شئ  ميخصنيش حضرتك بس لو سمحت دا مكان شغل وانا موظفه محترمه    اسفه يعني مش اريل  هنا عشان اقبل بكده اي حاجه زاي كده برا شركه
محمد اتعصب من اسلوبها... انتي ازاي تتكلمي مع.      قطعت كلامه
الاء.... عارفه ان دي شركةبتعت حضرتك وانت حر تصرف فيا ومش انا اللي اتحكم فيها بس دا مكان اكل عيش ربنا ما امرش بكده وغير كده انا بنت احترم وجودي بعد اذنك واسفه لو اتعديت حدودي  وانت راجل واكيد فاهم الاصول  وبعتذر مره تالت  بعد اذن حضرتك
محمد ماتعصبش من كلامها قد ما اتعصب من اطريقتها اللي اتغيرت كان متوقع تدخل ويتعاركه زاي كل مره لو حصل حاجه  ضايقتها    وانه معرفش يرد عليها   قام وكسر كل اللي علي مكتب 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد وقت 
الاء قاعدت علي الكرسي لقت واحد تاني بنفس المنظر 
الاء مع نفسها وربنا لو دخلت بجد هقلبها عليه انا مش اريل هنا  
الاء بعصبيه .. افندم  
ملك.... ايه دا يا مامي بيظهرو امتا 
الاء.... اسالي نفسك
ملك بسهوكه... انتي ازاي تتكلمي معايا كده 
الاء...  بصي لي طريقتك ولبسك وانتي هتعرفي  بذمتك  انتي شايفه نفسك لابسه اساس 
في نفس الوقت محمد كان بيرجع الملف ولقه صوت بيبص في كاميره لقه ملك 
ملك... لا انتي قليله الادب والزم تتربي  ولسه هترفع ايديه وتضربها بالقلم 
محمد مسك ايديها..... انتي جننتي
ملك بصتله وبسهوكه.... يرضيك ي حبيبي تشتمني بشتيم فظيعه
الاء تنحت.... وربنا ما حصل كدب
ملك  بسهوكه... بص بتقول اني كدبه  بس دا ولا حاجه بالنسبال الاشتيم اللي قالتها  انت زاي تشغل عندك واحده بالمستوه البيئه دي
الاء.....  مبدائين يا جاهله مش عارفه معني كلمه. بيئه تسكتي اما بقا مستويه فا هو انضف منك ومن اللي زايك لان ابويا  رباني احسن تربيه
ملك.... انضف من مين يازباله انتي انتي اساسا شكلك ابوكي سيبك تدوريها 
الاء بصتلها وعنيه دمعة... 
في نفس الوقت في لمح البصر محمد كان ضرب ملك بالقلم ومسكها من شعرها....
الاء تنحت...
محمد.... مين دي اللي مدورها ي وس*خه   ياز*اله  متبدلتش بيكي  
ملك حطت ايديها مطرح القلم.... اهاا انت بتضربني عشان  دي
محمد.... دي انضف منك ومن عيلتك  الوس"خه  وشد علي شعرها اكتر   اتاسفي ليها
ملك.....  اها اها شعري  انت اتجننت اتاسف لي دي 
محمد راح لطشها قلم تاني..... والقلم دا عشان تعديتي حدودك اووي  ولو سمعت حرف تاني غير العتذار هتلاقي  رد تاني  وزعق اتاسفي
الاء كله دا وقف مصدومه..... 
ملك... اسفه
محمد ساب شعرها وبزعيق .... اياكي تهوبي هنا تاني  برا   
محمد بيبص لقه كل الموظفين  بيتفرجو  
محمد بصوت عالي يهز الشركه..... في ايه  كل واحد علي شغلو  كلهم في لمح البصر كانه اختفه 
الاء  بصت في الارض 
محمد بص  بطرف عينه علي الاء وهو دخل مكتبه  لقها بتمسح دموعها وبتسمت...
ــــــــــــــــــــــــــ
زياد...الو برن عليكي من بدري فينك
الاء.... معلش ما سمعتهوش
زياد..مال صوتك 
الاء... مافيش حاجه  انا زاي الفل المهم انت يا قمري  اخبارك ايه
زياد...  مش مصدقك  بس تمام  اكلتي
الاء بصت في ساعه.... لسه فضل ساعه يبني 
محمد بعت ان الاء تيجي...
زياد.... طيب متنسيش العلاج بتاعك 
الاء... حاضر هقفل عشان محمد  عايزني
زياد.... تمام خالي بالك من نفسك باي
الاء.... حاضر وانت كمان باي
الاء بنفس الاسلوب.... افندم 
محمد اضايق انها لسه بنفس الاسلوب.....  ابعتي الملف دا لي اياد  والتصميم   ياخدها البيت  وانا هكملها هناك 
الاء...  حاضر حاجه   تاني حضرتك.
محمد بغيظ.... ايه اسلوبك دا
الاء...  مش فاهمه
محمد جز علي اسنانه... مافيش  غوري 
الاء.... حاضر
محمد مع نفسه .. حتي ما شكرتني او فتحت الموضوع
العقل...  مش انت  كنت عايز الاسلوب دا
القلب....  بس انا اتعود عليه انها تتكلم مش برود دا
العقل....   المفروض انك كنت سبب عصبيتك انها بترد عليك   وكنت بتتعصب  دلوقتي مفروض تهدا مش تضايق
القلب....  اها انا عايزها تعرف حدودها 
محمد....  بس دي اكني محصلش حاجه  وبتتعامل ببرود
العقل....  انت عايز ايه يعني 
محمد....  مش عارف 
محمد فضل طول الوقت مضايق
عده الوقت وجه معاد ان يروحو
اول مركبه العربيه
محمد بصالها  لقها ساكت  ومعملتش زاي كل مره الصدع 
محمد....  انتي كويسه
الاء...  الحمد الله
محمد  بنفز صبر....  في ايه متتعدلي
الاء بصتله....  هي الحمد الله بقت عيب
محمدبصلها وجز علي اسنانه....  
الاء ديرت وشها ومن جوها....  ماله دا انا جيت ناحيته 
العقل...   تلاقي مضايق عشان ضيعت عليه الموزتين  بتوع النهارده طبعا
القلب.... او يمكن عشان مفروض تشكري  
العقل....  علي ايه ان شاء الله  اني اتهزقت وهو دفع عني دا لزم لان هو غلطان 
القلب... كان ممكن هزقكك هو كمان 
العقل...  والله انا محترمه   ميقدرش
الاء عماله تكلم نفيها وهو بيناديها
محمد بزعيق...... انا بكلم في نفسي ردي
الاء اتفجعت.... ايييييه في اييه بتزعق ليه
محمد  بيعصبها زعق فيها جامد ... انتي متخلفه بناديكي  وبتكلم معاكي وانتي شبه الجاموسه
الاء نسيت وتعصبيت.... جاموسه في عينك  وبعدين انا مسمعتش حاجه
محمد بزعيق وبطريقه تعصب  ....عشان طرشه وعمال اكلمك
الاء لحظه في حاجه غريبه  واخدت بالها  ردت بكل هدوء... مكنتش  واخد باللي  كنت بتقول ايه  
محمد اتعصب اكتر بصله بغيظ...  مافيش وفضل بص قدمه 
لحد موصل القصر  الاء  ساكته عكس طبعتها وهو من جوه عايز يضربها علي اسلوبه  دا او بمعني اصح لانه اتعود علي دوشتها 
  محمد والاء دخلو 
الاء دخلت  سلمت عليهم وطلعت  علي اوضتها معملتش زاي كل مره تهزر معاهم وتحكي اللي حصل او تشتكي من محمد 
محمد  فضل بصصلها وسلم علي ولدته  وطلع هو كمان 
كلهم بصو لبعض علي هدوء اللي الاء في  ووش محمد اللي بين مضايق ومتعصب بس ساكت  
   بعد وقت كلهم قاعدو يتعشا كا العاده 
الاء قرارت انها تتعامل عادي معاهم عشان محدش يعرف ويحصل مشكله  معاده هو   وبكده هتغيظه اكتر وتعرفه ان دا غلط
كانت اعده ساكت عكس طبعتها وكلهم استغربه كده
ومحمد  بصصلها
عاصم....في حاجه يبنتي
الاء.. بتكلمني انا يا بابا
عاصم....ساكت ليه 
الاء....لا عادي مافيش حاجه كنت سرحانه
عز...  ايه يا لولي اللي واخد عقالك 
الاء.... المرحومه حببتك 
شاديه.... مرحومه مين
الاء غمزه لي عز.....  وبعدت زياد مابنهم وشدت عز من  هدومها وزياد  كان بنهم بس راجع لي واره 
الاء.... اقول  
عز بضحك... يخربيت اللي  ياخدك في حته
الاء... عشان تقولي اللي واخد عقلك كويس 
عز....توبه يا اختاااا
الاء.... ايون كده 
زياد مد راسه بنهم...في ايه
الاء باسته من خده... مافيش حاجه  يا قلب اختك
عز... وانا 
الاء....كفايه  عليك اللي بتكلمهم 
عز تمثيل الاحزن... ايوه دا انا اخوكي 
الاء ضحكت.... مصعبتش عليا برضو 
كلهم ضحكو
عز ضحك... طب وربنا الا هاخدها وقام مسك الاء من  ب ايد وشه من عند فكها وايد التاني راسها  وباسها من خدها جامد 
زياد  زقو بعيد عنها.... اوع ياض وربنا هقوملك
الاء بضحك .... اوع مش بحبك كده يارخم  
عز بضحك....  بس كده عشان تبقي تقولي لي اخوكي الكبير لا يا اوزعه
الاء قامت تجري وراه.....  انا اوزعه انا هوريك 
محمد كله دا بصص عليها  وتغظ 
وعده اليوم  وتاني يوم علي نفس الحال الاء علي اسلوبه دا ومحمد  غضبه بيزيد وضايق من اسلوبها وبقا يتحجج وكتر من الاول بس الاول عشان كان يخليها تسيب الشغل  ودلوقتي عشان ترجع لي طبعتها  وكله في البيت لحظ انها مش بتتعامل معا خالص  ومستغربين
تالت يوم محمد وهو رايح اللشركه
محمد بصلها.....النهارده في شغل اكتر من امبارح مافيش استراحه 
الاء ببرود...  حاضر
محمد بعصبيه.... عايز اخلص كل حاجه نهارده 
الاء.... باذن الله  
محمدوقف العربيه مره واحده... انتي هتفضلي كده لحد امتا
الاء بصتله ومردتش...
محمد مسك دراعها....انا بكلمك بطلي برودك دا معايا
الاء.... لا اله الا الله عايز ايه شغلك ومقصرتش معاك واي حاجه بتطلبها بنفذه في ساعاتها عايز ايه
محمد بزعيق.... ترجعي زاي ما كنتي  
الاء بصتله وشدت دراعها.... اتفضل اتحرك عشان منتاخرش علي شغل
محمد وهو لبجز علي اسنانه.....وربنا هرزعك قلم علي وشك اكسر صف اسنانك   عشان تتعدلي وتبطلي اسلوبك دا
الاء زعقت في... اولا انا  معدوله  تاني حاجه  اسلوبي دا  بسبب اللي حضرتك عملته  وانت عارف عملت ايه  كويس  وعيب اقول
محمد بزعيق....انا معملتش حاجه  قطعت كلامه
الاء....اها فعلا هي اللي كانت قاعدعلي راجلي انا صحيح
محمد..... انتي دخلتي كانت هي قربت مني فجاءه   انتي وقتها دخلتي
وانا هزقتها وكرشتها  
الاء.... ياشيخ  واللهي واساس ازاي تسمح انها تعمل كده  الا لو انت متعود علي كده وست مالك دي
محمد بزعيق .... ما كان قدمك  كل حاجه وضربتها وكرشتها  برضو عشانك ومانعت اي حد يدخلهم تاني شركه
الاء بصتله وستغربت .... تمام عموما برضو   ماليش في انت حر بس طول ما انا بشتغل معاك مشوفش القرف دا 
محمد بنفز صبر وعصبيه....وعزة جلال الله لو متعدلتي معايا هتزعلي
الاء بصتله..  محدش يقدر يزعلني  وصوتك ميعالش علي انا مش في شركه دلوقتي انت فاهموتزفت تحرك عشان نتزفت نخلص من اليوم اللي شبك دا
محمد بصله بقرف...زفت علي دماغك كتك القرف
الاء انت بتحاول ترجع لي بروده وبصتله  وسكتت... 
محمد  اضايق وزهق من طريقتها.... بني ادمه براس حربايه وتحركه بالعربيه
الاء  من جوها كانت  مش قدره تسكت شويه 
ومره واحده  وهو بيحرك الفتيس العربيه الاء شدت ايده وعضتها جامد 
محمد اتفجع منها ووقف بسرعه  وحاول شد ايدو راح مسك  مناخره وعشان تسيب  وشد ايده بالعافيه
محمد  بعصبيه نرفزه.... انتي متخلفه
الاءبزعيق.... حق ااومين اللي كنت سكتلك فيهم يا درفه من غير دولاب   
وحدفته بالمنديل.... وانا امبارح  تقولي خزيره  دا انت شبه سيد اشطه 
محمد كان بصصلها وابتسم وفق وبصله ببرود  وتحرك تاني
الاء بصتله بقرف...  هفقع عينك دي  كتك البلاه   وهشغل اغاني وابقا اسمع حسك
محمد دير وشه ناحيه تاني وضحك...
الاء..


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent